☫•كآفِه رَحيـــٓــمی•☫
Открыть в Telegram
«خداوندا! مرا پاكيزه بپذير...» •نویسـندهٔ متـنهایِ طولانـی| متنها کُپـی نیستند. •بدونِ صلوات کُپی نکنید| گرچه فوروارد بهتر است. • دورهمیِ کوچکِ غیرجدی: https://t.me/+7bGhUfdHZhw1ZTI0
Больше4 788
Подписчики
+324 часа
+567 дней
+2630 день
Архив постов
امروز حوادثِ عالم با سرعتِ سرسـامآوری درحال اتفاق افتادنه؛ این سرعتِ حوادث اقتضا میکنه که هرکسی که خودش رو متأثر از این حوادث میدونه؛ جایگاهِ خودش رو مشخص کنه…
کاروان صمود، یک نمونهٔ قابل دفاع از اتحادِ جهانی ملّتها در آخرالزمان. و جهان درحالِ تشکیل «امّت واحده»ای که قرآن ازش یاد میکنه!
• استاد شجاعی| پیشنهادِ بهموقع!✨
اینروزها صُمود خیلی درگیرم کرده. بیشتر از قبل. همش بهش فکر میکنم. وقتی تکههای پازل رو کنارِ هم میذارم و از نمای دورتر به ماجرا نگاه میکنم، جز یک مسیرِ متصل به اون ندایِ واحد نهایی، چیزی نمیبینم. با تمام سختیهاش. دهها ساله که در فلسطین کشتار و پاکسازیِ قومی و قتل و غصب و ترور در حالِ انجامه؛ اما هیچ دوربینی روی این نقطه از جهان زوم نبود. هیچکس نمیدونست در غزه چه اتفاقی افتاد، و در صبرا و شتیلا هزاران انسان چطور کشته شدن. هیچکس نمیدونست بر سرِ دختران نوجوان روستای طنطورة چی اومد؛ وقتی نظامیان صهیونیستی بصورت گروهی بهشون حمله و تجاوز کردن. کسی خبر نداشت که در دیریاسین؛ بیش از ۲۵۰ نفر از اهالیِ روستا چطور قتلعام شدن. چشمها از دیدنِ دهها سال جنایت کور بود! از دیدنِ کشتار کفرقاسم عاجز بود. کسی از دلِ اروپا، از دلِ امریکا، حواسش به این نقطه از جهان نبود و کمتر کسی میفهمید چرا «اسرائیل یک غدهٔ سرطانیست»، سالهاست در این نقطه از جهان یک نسلکشی، یک محاصره، یک کشتار، یک دزدی در جریانه! اما کسی نمیدونست…
حالا بعد از طوفانالاقصی؛ هر روز نگاههای بیشتری به این نقطهٔ جهان معطوف میشه. هر روز آدمهای بیشتری از آرامش و زندگیشون میزنن تا بههرنحوی از این مظلومیت دفاع کنن. کفِ اروپا، امریکا، از هر دین و مذهبی! امروز دفاع از مظلوم فقط منحصر در جبههٔ مقاومتِ ایران و انصارالله و حزبالله نیست؛ بلکه آزادگان دنیا به جبههٔ مقاومت پیوستن. روزِ قدسی که امام(ره) پایهگذاری کرد؛ نزدیک به دوساله هر روز در خیابانهای کشورهای جهان در حال برگزاریه. از یمن تا ایتالیا! شاید اگر ده سال پیش به من میگفتن که روزی قراره آرمانِ فلسطین، جهانی بشه و میلیونها انسان از کشورهای جهان برای این آرمان کفِ خیابان بیان؛ باورم نمیشد. اگر میگفتن مظلومیت و ایمانِ غزه؛ آتئیستهارو به خوندنِ قرآن مشتاق میکنه، اروپاییها و امریکاییها رو به خوندنِ سرود «سلام یامهدی» میکشونه، کف خیابانهایِ کانادا قرآن پخش میشه و صدها انسان رویِ دریا در حال حرکت به سمتِ غزه خواهند بود؛ باورم نمیشد. اگر میگفتن که ملتهای غیرمسلمان، به دولتها برای به رسمیت شناختنِ فلسطین فشار خواهند آورد، باورم نمیشد! اگر میگفتن «مرگ بر امریکا و اسرائیل» به دلِ اروپا و امریکا میرسه درحالیکه دولتهای به ظاهر مسلمانِ عربی، چیزی بجز عافیتطلبی برای عرضه ندارن باورم نمیشد! و اگر میگفتن حرکتی شبیه به ناوگان صُمود به راه خواهد افتاد و یک جریان رو کلید خواهد زد…
عقل به من میگه اگر در حینِ تحلیلها و نگاهها و خوف و رَجاءها از سنتِ الهی غافل باشم؛ حتی با بهترین دادهها و بالاترین سطحِ تحلیل؛ به حقیقت نمیرسیم. این حقیقت که «دریا برای فرعون امن نخواهد شد! خدا فرعون را یکبارِ دیگر غرق خواهد کرد.»
هر نوع جنایت و توحّشی در کلکسیونِ این وحوش صهیونیست پیدا میشه!
صهیونیستها گرتا تونبرگ رو از موهاش کشیدن و مجبورش کردن روی زمین بخزه و پرچمِ نحس اسرائیل رو ببوسه؛ بیش از ۳۲ ساعت به اعضای ناوگان صُمود آب ندادن، با سگ بیدارشون میکردن و بالاسرشون با تک تیرانداز حضور داشتن؛ وزیر امنیتشون هم بهشون گفته شما تروریست هستید و باید شبیه تروریستها باهاتون رفتار بشه! چرا؟ چون اینهمه انسان جمع شدن تا قحطیِ ساختهٔ دست اسرائیل در غزه رو بشکنن و به آدمهای اونجا غذا برسونن. در این دنیای وارونه، بجز دولتهای غربی و بیغیرتانِ عربی؛ فقط پهلویچیها سنگِ این وحشیها رو به سینه میزنن و شدن سگِ پاسوختهٔ اسرائیل، هرجایی که پرچم شیر و خورشیده؛ پرچم اسرائیل هم هست!
لعنت به هرکسی که حامیِ این قاتلهاست، به هرکسی که ساکته، به هرکسی که به هرنحو و با هر توجیهی مالهٔ این وحوش رو میکشه…
Repost from خیبرگراف | 🇮🇷🇵🇸
• گوشهای از راهپیماییهای جهانیِ روزهای اخیر، در بیش از پانزده کشورِ جهان! محور؟ همبستگی با غزه، فلسطین و صُمود؛ و اعلام انزجار و تنفر نسبت به منفورترین رژیم جهان، رژیم اسرائیل. علت؟ اَعمال رژیم صهیونیستی، از تحمیل گرسنگی به مردم غزه و نسلکشی و کودککشیِ مستمر، تا توقیف کاروان جهانیِ صُمود؛ کاروانی که حامل کمکهای بشردوستانه (اعم از دارو، شیرخشک و...) برای غزه بود و نمایندگانی از سراسر جهان داشت. آتش خشم و نفرت از اسرائیل، روز به روز شعلهورتر و گستردهتر میشود...
#صمود
Repost from عشقه 🎒
قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَىٰ جَهَنَّمَ ۚ وَبِئْسَ الْمِهَادُ
پ.ن:
اینروزا با دیدن صحنههای گوناگونِ حقطلبی در دنیا، شگفتزده میشم. اینجا تورنتو، کاناداست
درحالیکه فعالانِ آزادهٔ ناوگان صُمود تحت بازداشت و اسارتِ صهیونیستها دارن به زندانهای اسرائیل منتقل میشن؛ وزیر امنیت داخلی اسرائیل اونها رو «تروریست» میدونه! احمقانهترین چیزی که امروز میتونید بشنوید…
وحوشـی که هزاران زن و بچه و انسـان رو در طیِ دههها جنایت و دزدی؛ به قتل رسوندن، گرسنگی دادن، ویران کردن، علناً ترور کردن، تجاوز کردن، شکنجه کردن و تحتِ شدیدترین حمایتهای مالی و نظامی از طرف امریکاییها قرار دارن؛ تروریست نیستن و در این لوایحِ مبارزه با تامین مالیِ تروریسمِ ساختهٔ دستِ غربیها اشارهای بهشون نمیشه؛ اما انسانهای آزادهای که از بیش از ۴۴ کشورِ جهان برای کودکان غزه دارو و غذا میبردن؛ تروریست محسوب میشن، بهشون حمله میشه، ربوده میشن و به شکنجهگاههای اسرائیلی منتقل میشن.
فلسطین به جرمِ دفاع از خانهٔ خودش تروریسته! انصارالله و سپاه و ناوگانِ جهانی صُمود هم به جرمِ دفاع از انسانیت، دفاع از مظلوم! همه تروریستاند بجز عاملانِ اصلی ترورها، خونریزیها، جنگها و نسلکشیها.
«دموکراسیِ» مطلوبِ زیباکلام به فریادِ این دنیای وارونه نمیرسه؟ نمیگه جرمِ ناوگان صُمود چیه؟
کساییکه میرن پیشِ امامرضا، یه عدهشون رو امام انتخاب میکنن و تحویلِ حضرت معصومه میدن؛ چرا؟ تا تحتِ پرورش و تربیتِ ویژهٔ خانم باشن..
«که ما بیمهٔ دعایِ فرزندانِ
موسـیبنجعفــر(ع)ایم..»🤍
زیباکلامها در فهم این بدیهیات دچارِ مشکلن. همین بدیهیاتی که مجید واشقانی بعنوان یک بازیگر، داره با یک ادبیاتِ کاملا ساده و باتوجه به تحولاتِ جهان میگه.
دنیای ذهنی زیباکلامها همینقدر فانتزی و محدوده! همینقدر دور از واقعیت، غرق در توهّم و هوچیگر. یه خطِ فانتزی و گوگولی رو بعنوان یک قاعده در ذهن دارن، و همهچیز رو بر اساسِ همون میچینن! از نظر اینا، ایران که آغازگر هیچ جنگی نبوده، تحت شدیدترین نظارتهای بینالمللی بوده، سلاح هستهای نداشته، به همهٔ توافقات و تعهدات پاییند بوده، باعث هیچ کشتار و نسلکشیای در جهان نبوده، در منطقهٔ خودش و بدونِ لشکرکشی به جایی در حالِ زیستنه، عامل تنش محسوب میشه! نه امریکا و اسرائیل. چرا؟ چون از نظر اینا «غرب» و هرچه که متعلق به غربه؛ نباید مقصر شناخته بشه! حتی اسرائیل با داشتن هزاران کلاهک اتمی و باوجود سالها جنایت از هر اتهامی تبرئه میشه، حتی اگه به هیچ خطِقرمزی پایبند نباشه. چون «دموکراسیِ» مدنظرِ زیباکلامها در حقِ وتوی امریکایی علیه قطعنامههای آتشبس نهفته. قاعدهٔ حقیرانهٔ ذهن اینا همینه.
این ذهنیتِ استاد دانشگاه، دیپلمات، سیاستمدار و تحلیلگرانِ این جریانه!
[شاید حاوی کمی اسپویل!!]
برنامهٔ مجید واشقانی با صادق زیباکلام رو توی یوتیوب دیدم. و باید بگم میتونم زیباکلام رو بعنوانِ یکی از نمادهای بلاهتِ مدرن معرفی کنم. کسی که سالها کرسیِ تدریس دانشگاه رو عملاً «اشغال» کرده و متاسفانه حالا بعنوان استاد علوم سیاسی شناخته میشه! اما دریغ از ذرهای فهمِ سیاست. دریغ از ذرهای فهمِ اقتضائاتِ جهان بینالملل. دریغ از ذرهای قدرتِ تحلیل. بدون اغراق میگم: فردی مدام در توهّم، با اطلاعاتِ کاملاً غلط تاریخی، پر از سفسطه، استدلالهای فوقالعاده سطحی و نخنما. کسی که عملا میگه ما نیازی به موشک و تسلیحاتِ نظامی نداریم؛ امنیت با سلاح و موشک تامین نخواهد شد! اصلا امنیت چه ربطی به موشک داره؟ تقصیرِ ایران بوده که اسرائیل بهش حمله کرده. ایران سیاستش رو عوض کنه تا اسرائیل بهش حمله نکنه! یعنی جنگِ ۱۲ روزه رو دید و اینارو گفت. دفاعِ تمامقدِ ایران رو در برابر دو قدرتِ اتمی دید و اینارو گفت! تاثیر قدرت دفاعی و موشکی بر «امنیت» رو دید و اینارو گفت! بدون توجه به حملهٔ اسرائیل به سوریهٔ آزادِ جولانیِ تحت تربیتِ غرب، حمله به قطر، تونس، تهدیدِ ترکیه، تهدید به ایجاد اسرائیل بزرگ و تصرفِ کشورهایمنطقه! بدون اشاره به حملهٔ امریکا به عراق، افغانستان، لیبی، سوریه و قتلِ میلیونها غیرنظامی! و حتی بدونِ توجه به جنگ روسیه و اوکراین! شاید سخنگویِ رسمیِ ارتش اسرائیل هم نتونه اینطور سلسلهوار و تمیز مزخرف ببافه.
واشقانی میگه این چه منطقیه که شما داری؟ میگی نحوهٔ چیدمانِ مبل داخل خونهات، مهمتر از ایجاد حفاظِ مطمئن و دربِ ضدسرقته؟! مردم اگر موشکهای جمهوری اسلامی رو نمیدیدن؛ چطور میموندن؟! و چیزی که جالبه اینه؛ استدلالها و سوالاتِ مجید واشقانی بعنوانِ یک بازیگر در راستای اثبات لزومِ داشتن موشک و قدرتِ نظامی؛ به واقعیت نزدیکتر بود تا این اقای استاد دانشگاه!
و این یعنی این فرد در کلاسهایی تحت عنوان رشتهٔ علوم سیاسی، سالها به دانشجوها توهّم فروخت! سالها کلاسهای دانشگاهی جمهوری اسلامی، در اختیارِ توهّمفروشیهای این افراد بوده و باز از نبودِ آزادیِ بیان حرف میزنن. وقتی این جنگ نتونست اینها رو بیدار کنه؛ لگدِ چکمهٔ دشمن بیخ گوششون و دقیقاً داخل خونهٔ خوشگل چیدمانشدهشون هم بیدارشون نمیکنه. خواب اینا عمدیه. خواب دوست دارن. مغزهای کوچکِ خوابزده.
یه تیکه از صحبتهای زیباکلام رو دیدم که میگفت تقصیر جمهوری اسلامی بود که اسرائیل بهش حمله کرد! جمهوریاسلامی خطرِ بالقوهست برای اسرائیل! این فیلم ورود نظامیانِ دزد اسرائیلی به کشتی فلوریداست -از کشتیهای ناوگان صمود- با اسلحه در حال ربایشِ اعضای این کشتی. از زیباکلام بپرسید تقصیرِ ساکنان ناوگان صُمود چیه که مورد حمله واقع شدن؟ اینکه در جهان بیانیههایِ بیاثر، روزهاست روی دریا در حال حرکت به سمت غزهان؟ نه با اسلحه، بلکه با شیر خشک، دارو، غذا. شکستن محاصره و قحطیِ بچههای غزه هم خطر بالقوهست؟ تقصیرِ کودکان غزه چیه؟ کودکان غزه هم نظامیان یا خطرِ بالقوه؟ خبرنگاران بینالمللی حاضر در غزه که ازشون تکههای بدن جا موند، خطر بالقوه بودن؟ مگه جز عمل به رسالتِ خبر، کاری کرده بودن؟ مگه ناوگان صُمود، جز عمل به رسالتِ انسانیت، کاری کرده بود؟
«صُمود» اسم آهنگِ جدید حامد زمانی؛ بعد از سالها دوری.
صُمود، نام کاروانیست بینالمللی! با حضور نمایندگانی از بیش از ۴۴ کشور دنیا، فعالین سیاسی، رسانهای و بازیگران و… بیش از ۵۰ کشتی، روزهاست به سمت غزه در حرکتاند تا علیرغم تهدیدِ وحوش صهیونیستی؛ این محاصرهٔ چندساله رو بشکنن و به مردمِ غزه کمکرسانی کنن. بارها مورد تهدید قرار گرفتن، در بندری در تونس با پهپاد اسرائیلی مورد حمله واقع شدن، اعلام کردن ما چیزی نمیترسیم و به مسیر خودمون ادامه خواهیم داد... و حالا با دستور مستقیم نتانیاهو، به جرمِ قدم برداشتن برای رفع گرسنگیِ کودکان غزه، به جرمِ تامین شیرخشک و دارو و غذا؛ توسط نظامیانِ کودککش اسرائیلی توقیف و اعضای اون بازداشت شدن و مورد آزار قرار گرفتن. به جرمِ غیرت برای انسانیت.
اما؛
فارغ از هر قضاوت و نظری که احتمالاً قراره دربارهٔ حامد زمانی گفته بشه؛ من هنوزم در حوزهٔ موسیقیِ ارزشمحور، آثاری به خوبیِ آثار حامد زمانی نشنیدم و هنوزم آهنگهاش انتخابمه. خوشحالم که با این آهنگ برگشت.✨
کدخدا گفت که ساکت باشید!
ناخــدا گفت: به دریا بزنید…
کَشتـی کَشتی،
طوفان طوفان،
ای غزه میآییم از تمامِ جهان…
-
کشتیهای حامل کمکِ غیرنظامی و مواد غذایی! با اعضایی غیرمسلح، شامل فعالین جهانی از بیش از ۴۴ کشور جهان! با هدفِ کمک به مردمی که در یک محاصرهٔ چندینسالهٔ عمدی قرار گرفتن، در یک نسلکشی عمدی، در گرسنگیِ عمدی، در یک قحطیِ عمدی. توسط نظامیانِ مسلح و کودککُش صهیونیستی توقیف شدن. پیش چشم جهان. دقیقاً مثل آدمکشی پیش چشم جهان. نتانیاهو شخصاً دستور توقیف و حمله به کشتیهای ناوگان صمود رو صادر کرد!
از هر طرف که نگاه میکنی؛ جز تقابلِ واضحِ خیر و شرّ نمیبینی. وسطِ این تقابل؛ جایی برای «انسان» نیست. یا در جبههٔ خیری، و یا شرّ.
چرا به توصیهٔ خوندنِ دعا عمل نمیکنیم؟ سورهٔ فتح، دعای چهاردهم صحیفه سجادیه، دعای توسل.
Repost from خیبرگراف | 🇮🇷🇵🇸
• رهبر انقلاب فرمودند: «شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستادهاید»*، این یعنی میشود ظاهراً مسلمان نباشید، اما حول محور «انسانیت» و «ظلم ستیزی»، کاروانی جهانی راه بیندازید و به سمت کانون توجه جهان یعنی «غزه» بشتابید. از طرفی، میشود ظاهراً مسلمان باشید و رهبر کشور اسلامی باشید (کشورهای عربی مانند عربستان و سایر)، اما نه تنها از غزه حمایت نکنید، بلکه روابط سیاسی و تجاری با اسرائیل را ادامه بدهید! تفاوت در چیست؟ گروه اول، باطن، روح و حقیقت اسلام را فهمیدند و به آن عمل کردند، اما گروه دوم خیر!
#صمود
*: بخشی از نامهی رهبر انقلاب به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاههای ایالات متحده آمریکا، ۱۴۰۳/۳/۵.
«کی شما را از اروپا تا اینجا آورد که زحمت بکشید برای برادرانتان؟ این دستِ خداست، که قلبهای شما را اینطور کرده…»
-امامخمینی(ره) -
#ناوگان_صمود
تیاگو آویلا [فعالِ برزیلیِ حاضر در کشتیهای ناوگانِ صُمود]:
«امیدواریم که محاصرهٔ غزه را بشکنیم و ساعت ۱۰ صبحِ فردا به سواحل نوار غزه برسیم. اگر ما را بازداشت کنند، روش مواجهه بایک دولتِ استعمارگر را میدانیم و از مردم فلسطین دست نخواهیم کشید…»
این صحبت فعالین حاضر در ناوگان صُمود که تحت تهدیداتِ وحوشِ صهیونیست قرار دارن ولی کماکان با کشتیهای حامل کمک به سمت غزه میرن، منو یاد حرف سیدحسنِ عزیز میندازه؛ «ما شیعیانِ علی ابنابیطالب(ع) فلسطین را تنها نخواهیم گذاشت!» و یادِ حرفهای مرحـوم آیتالله حائری شیرازی که:
«اسرائیل آمده بیعت بگیرد و شرکِ عالماسلام را آشکار کند. اگر در عمقِ اروپا و آمریکا، و یا حتی در درون اسرائیل پاکی هست، بالاخره از صفوفِ آنها خارج خواهد شد و به ما خواهد پیوست؛ و اگر در درونِ خانههای ما ناپاکی وجود داشته باشد بالاخره از بین ما خارج خواهد شد و به آنها خواهد پیوست. این قرارِ ما با آنهاست!»همهچیز اعجابآوره. در عاشورای ۱۳۴۸ شهید مطهری گفت به خدا قسم ما در قبالِ فلسطین مسئولیت داریم! امروز غدهٔ سرطانی بودنِ اسرائیل از کلامِ امامخمینی(ره) به عملِ ازادگان دنیا رسیده. در سایهٔ جنایتهای غربی، سکوت سازمانهای بینالمللی و بیغیرتی حاکمانِ قصرهای پر زرق و برق عربی! پاکان و ازادگانِ جهان با ما، ناپاکان عالَم برای شما.
-
چرا؟!
همزمان با این، خبر اومد که با CFT [مبارزه با تامینِ مالی تروریسم؛ از لوایحِ FATF] در مجمع تشخیص بصورت مشروط موافقت شده. مشروط به چی؟ اینکه در صورت بروزِ تعارض با مفاد این کنوانسیون، قوانین داخلی ایران ملاک خواهد بود! یعنی دولت ایران باید به CFT عمل کنه ولی در چارچوبِ قانون اساسی و قوانین داخلی خودش.
درعین حال بارها تاکید شده که هیچ تضمینی وجود نداره که با تصویبِ این موارد ما از لیست سیاهِ این گروه خارج بشیم؛ کمااینکه ظریف در سال ۹۷ گفته بود ما هیچ تضمینی نمیدیم که با تصویب CFT مشکلات حل بشه! مقاماتامریکایی هم بارها هدف از طراحیِ FATF رو بیان کردن. از طرفی میدونیم بجز سپاه و گروههای مقاومت، اخیراً انصاراللهِ یمن هم در فهرست گروههای تروریستیِ مدنظر امریکا قرار گرفته. اما اسرائیل که بزرگترین باندِ تروریستی جهانه و گروههای تکفیری رو به وضوح تربیت میکنه، نه تنها از نظر غربیها تروریست نیست، بلکه مورد حمایتشونه. در واقع تعریفِ تروریسم از نظرِ ما و اونا زمین تا آسمون فرق داره. مثلاً جولانی که یک تروریستِ تکفیریِ معروف، با سابقهٔ سر بریدنه؛ امروز ناگهان تبدیل میشه به دیپلماتِ خودخواندهٔ تحولخواه مطلوبِ غرب!
برای همین احساس میکنم جلوی یه دوربین مخفی قرار دارم. از هرطرف به مجموعهٔ این ماجراها نگاه میکنم برام سوال ایجاد میشه. تا کِی؟ تا کجا؟
از اینکه بیاناتِ رهبری دربارهٔ مذاکره هم کاملاً واضح و مستند و مستدله میگذریم؛ ولی لااقل کاش میفهمیدیم چه خِیری از اینا به ما رسیده. دقیقاً کجا و کِی؟ مگه همین ویتکاف که خانم سخنگو میگه سر قرار نیومده؛ همهٔ جزئیات مذاکرات رو در اختیار نتانیاهو نذاشت؟ مگه حملهٔ نظامی به ایران، وسط مذاکره، با همراهیِ کامل همین اروپاییها و همین آژانس نبود؟
پزشکیان یه جایی در مصاحبه با یک خبرنگار خارجی گفته بود ویتکاف شیّاده! امیدوارم اقایون این نتیجه رو در عمل هم بعنوانِ قاعدهٔ تغییرناپذیرِ «تمام ابعادِ سیاست فریبکارانهٔ همیشگیِ غرب» فراموش نکنن. نه فقط دربارهٔ ویتکاف! حیفِ یکدهه از عمر، وقت، سرمایه و منافعِ ملی. حیف.
وقتی صحبت از «پاسخگویی» میشه، الزاماً منظور این نیست که ببرید اینارو همین الان محاکمه کنید و لباسِ زندانی تنشون کنید! اینها در حیطهٔ وظایفِ دستگاه قضاییه.
اما کمترین توقع در وهلهٔ اول اینه که آقایان روحانی و ظریف و افرادِ دخیل در این معطلیِ دهساله؛ بجای فرافکنی و تخریب و هوچیگریهایی که سابقهٔ طولانی در اون دارن، به این سوالات پاسخ بدن. اول افکارِ عمومی باید بفهمه که تجربیاتِ متعددِ اعتماد به غرب، چه خسارتهایی به منافع ملی کشور وارد کرده، باید به این درک برسه که طرفِ غربی اساساً دنبالِ اعتمادسازی و حُسننیت نیست که ما هی میگیم حاضریم برای اعتمادسازی فلانکارو بکنیم! حاضریم پیشاپیش در رآکتور اراک بتن بریزیم و اورانیومهای غنیشدهٔ خودمون رو به کشور ثالث بدیم و توازن در سیاست خارجه رو به نگاه و رضایت غربیها ببندیم، حاضریم بجایِ صیانت از منافعِ ملی، فرانچسکوها رو در چیزی که یکدهه کشور رو به بازی گرفت؛ دخالت بدیم! و در مقابل هیچ تضمینی از اونها نگیریم… باید بفهمه ذائقهسازیِ غربگرایان نسبت به «مذاکره» چیزی بجز سرابسازی نیست؛ اما این جریان حتی واکسنهای کرونا و بریکس و شانگهای و … همهچیز رو به مذاکره بسته بود و همین تفکر رو در جامعه هم پیاده کرد! درحالیکه ذاتِ مذاکره یک ابزار برای کسب امتیاز و حفظ منافعِ ملیست؛ نه یک مسیرِ یکطرفهٔ امتیازدهی! باید بفهمه هدفِ نهایی غرب از اینهمه تهدید و تطمیع؛ تسلیم و نابودیِ ایرانه.
اگه افکار عمومی متوجهِ این موارد نشد؛ تجربهٔ لیبی و سوریه و برجام و حملهٔ نظامی وسطِ مذاکره که هیچ! اگه یک مناظره با حضور سربازانِ امریکایی انجام بشه و یک کاندیدِ غربگرا بگه «ما باید بصورت عملی دستبوسِ نظامیان امریکایی باشیم تا چنان رونق اقتصادی ایجاد بشه که چرخِ اقتصاد و سانتریفیوژ باهم بچرخه!» بازم ذائقهٔ عمومی خامِ این حرفها میشه و باز نقطه سرِ خط و ایدههایِ «بیایید تنشها رو کاهش بدیم!» درحالیکه عامل تنشزایی ما نیستیم؛ طرفِ مقابله. که حتی با توافقِ قاهره با گروسی -بعد از جنگ ۱۲ روزه- هم هیچ اقدامی در راستایِ تعامل(!) انجام نداد و به قول و قرارهاش پایبند نبود!
پاسخگویی یعنی توجیه و اقناعِ افکار عمومی نسبت به اینکه این رویکردِ اعتماد و اعتمادسازی برای غرب، از بیخ و بُن خسارتزاست! یعنی عبرتنگرفتن از این رویکرد، برابر است با بنبست! یعنی شما در توافقی که فکر میکردید گلِ طلایی زدید؛ اما بارها به طرفِ مقابل پاسِ گل دادید، پس در شناختِ طرف بدعهدِ غربی خطا کردید، اصرار به تکرارِ چندبارهٔ این خطا خطرناکه. به غربیها این پیغام رو میرسونه که هرچقدر در حقِ ما فریب و دروغ و تهدید اعمال کنید؛ باز هم مشتاقِ گفتگو با شماییم و این اشتیاق یک اصل تغییرناپذیره!
واقعیت اینه. حالا هرچقدر در روزنامهها و توییتها و استوریها؛ بجایِ اذعان به «فریبکار و بدعهد بودنِ دشمن، و اشتباه در اعتماد به دشمن» به خودیها بتازید و خیلی هماهنگ به تخریبِ رقیب بپردازید! وقتی از نتایجِ عبرتآموزِ این رویکرد درس نگیرید و به تکرارِ این مسیرِ یکطرفه اصرار کنید؛ هیچ عجیب نیست که در آینده در کنارِ صفحاتی از تاریخ ازتون یاد بشه که امریکاییها در مملکت خودتون روی درِ رستورانها و کافهها مینوشتن: «ورود ایرانی و سگ، ممنوع!»
Уже доступно! Исследование Telegram 2025 — ключевые инсайты года 
