کانال تخصصی اقتصاد
Открыть в Telegram
معرفی و بهره گیری از علم اقتصاد، همراه با تحلیل اقتصاد ایران و جهان
Больше8 521
Подписчики
+424 часа
+27 дней
+1030 день
Архив постов
8 522
🔴دکتر سید مرتضی افقه:
🔹بازگشت تحریمهای سازمان ملل در همافزایی با تحریمهای آمریکا، هم بهصورت مستقیم از مسیر کاهش درآمدهای نفتی و افزایش هزینههای واردات، و هم بهصورت غیرمستقیم از طریق تشدید نگرانیهای روانی، رکود و تورم را در اقتصاد ایران عمیقتر میکند.
🔹افزایش قدرت چانهزنی خریداران خارجی و فعالتر شدن واسطهها و سودجویان، باعث کاهش بیشتر درآمدهای صادراتی و تحمیل هزینههای بالاتر بر معیشت مردم خواهد شد.
🔹 تداوم این شرایط علاوه بر فشار اقتصادی، میتواند تبعات اجتماعی و سیاسی گستردهای در پی داشته باشد و تابآوری عمومی را با چالش جدی مواجه سازد.
8 522
🔵 مکانیسم ماشه چه تاثیری بر اقتصاد و فروش نفت ایران میگذارد؟
مجید شاکری؛ کارشناس اقتصادی:
🔹 تقریبا از سال گذشته بدیهی بود که مکانیسم ماشه فعال میشود و از ابتدا این مسیر واقعبینانه بود.
🔹 شکل تحریمهای سازمان ملل چارچوب مشخص و محدودی دارد که تنها شامل حوزههای مربوط به فعالیتهای هستهای است.
🔹 مهمترین قطعنامه ۱۹۲۹ است که در آن تحریمهای بانکی و حوزه نقل و انتقالات محدود به فعالیتهای تحریم شده هستهای با مصادیق مشخص است.
🔹 در حال حاضر که جهان بسیار چند پارهتر از گذشته است و صادرات نفتی ایران معنای امنیتی غیرقابل جایگزینی دارد، احتمال محدود شدن صادرات نفت کم است.
8 522
🔴 مکانیسم ماشه اثرات بسیار مخربی بر اقتصاد کشور میگذارد
🔴دکتر جامساز در مورد آثار اقتصادی فعالسازی مکانیسم ماشه گفت: «خلاف آنچه برخی مسئولان و حتی رئیسجمهور در اظهارات اخیر خود درباره فعالسازی مکانیسم ماشه بیان کردند و تاکید داشتند که فعالسازی مکانیسم ماشه تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت، شواهد نشان میدهد که این تحریمها اثرات بسیار مخربی بر اقتصاد کشور داشته و در صورت استمرار خواهد داشت.»
او ادامه داد: «پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷، تمامی شاخصهای اقتصادی نزولی شدند. طوری که رشد اقتصادی منفی شد و نرخ تورم به طور چشمگیری افزایش یافت و وارد کانال ۴۰ درصد شد؛ روندی که تاکنون نیز ادامهدار بوده است. نرخ ارز نیز شاهد افزایش شدید بود و بیکاری هم صعودی شد. همچنین سرمایهگذاریهای خارجی که در دوران برجام جذب شده بود، کشور را ترک کردند و پس از آن نیز سرمایهگذاری جدیدی جذب نشد. میزان صادرات نفت و به طور کلی درآمدهای ارزی ایران نیز به شدت کاهش یافت؛ این تغییرات همگی از آسیبپذیری بالا اقتصاد کشور در مواجهه با تکانههای سیاسی و تحریمها حکایت دارند.»
آینده اقتصادی کشور پیشبینیناپذیرتر شده است
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: «متاسفانه پس از جنگ 12 روزه نیز شاخصهای اقتصادی روند نزولی شدیدتری به خود گرفتهاند. تشدید تحریمها کاهش بیشتر درآمدهای ارزی را به دنبال داشته و حتی تلاش برای دور زدن تحریمها نیز با مشکلات جدی مواجه شده است. همچنین نرخ ارز شدیدا افزایش یافت که معنای آن، سقوط ارزش ریال است.»
او افزود: «در عمل طی سالهای اخیر شاهد کاهش بیسابقه ارزش پول ملی بودهایم و از این پس نیز ارزش پول بیشتر کاهش مییابد. همه این موارد باعث کاهش قدرت خرید مردم، فقر بیشتر، شکاف طبقاتی و افزایش نارضایتیها میشود.»
او تاکید کرد: «قیمت طلا و سکه نیز رشد چشمگیری داشته و این تحولات همگی معلول تشدید تحریمهاست. همزمان، با افزایش تورم و کاهش قدرت خرید، آینده اقتصادی کشور پیشبینیناپذیرتر و سرمایهگذاری دشوارتر شده است.»
دولت ناچار به تامین منابع از طریق چاپ پول میشود
جامساز در ادامه اظهاراتش تصریح کرد: «از سوی دیگر، دولت با کسریهای هنگفتی روبروست، بهطوری که دولت تنها در بخش یارانهها نزدیک به ۲۶۸ هزار میلیارد تومان کسری دارد. در نبود سایر راهکارها و شکست سیاستهای پولی بانک مرکزی، دولت ناچار به تامین منابع از طریق چاپ پول میشود که خود منجر به افزایش پایه پولی، رشد نقدینگی و تشدید تورم میشود.»
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: «به علاوه، بحرانهای اقتصادی همچون کمبود منابع مالی در راستای مهار ناترازیهای زیستمحیطی، آب، برق و گاز نیز تشدید خواهد شد؛ چراکه بخش عمده منابع صرف هزینههای دیگری میشود و امکانات بسیار محدودی برای رفع بحرانهای احتمالی داخلی باقی میماند.»
او افزود: «واقعا جای بسی شگفتی است که با وجود همه اثرات منفی اقتصادی پس از خروج ترامپ از برجام و تشدید آنها پس از جنگ 12 روزه، دولت چگونه به استقبال مکانیسم ماشه میرود؟ مکانسیم ماشه یعنی فروپاشی اقتصادی که ممکن است تبعات خاص خودش را در پی داشته باشد.»/متن کامل
8 522
🟢 اقتصاد و روایتهای سیاسی
👤دکتر جعفر خیرخواهان؛ اقتصاددان
✍️ داستانهای بدبینانهای که درباره فردا تعریف میکنیم و دستبهدست میشود، یکی از دلایل در تعلیق ماندن اقتصاد است.
✍️ پژوهشهای تازه نشان میدهد روایتها - باورها و داستانهایی که مثل ویروس پخش میشوند - میتوانند بخش معناداری از نوسانات اقتصادی را توضیح دهند.
✍️ این روایتها چنان قدرتمندند که اگر «بهقدر کافی سرایت» کنند، اقتصاد را برای مدتی بیشتر در حالت خوشبینی یا بدبینی نگه میدارند.
✍️ یعنی حتی وقتی شوک واقعی تمام شده، روایت میتواند اثر آن شوک را تداوم دهد.
✍️ معنای سیاستی این یافته برای امروز ما روشن است: در کنار ابزارهای مرسوم، به روایت درست هم نیاز داریم؛ روایتی که واقعیت را پنهان نکند، اما چشمانداز را هم بسازد.
✍️ یک روایت بدبینانه مسری («امسال اوضاع بدتر میشود») حتی بدون تغییری محسوس در بنیانهای اقتصادی میتواند استخدام و سرمایهگذاری را عقب بیندازد و رکود را عمیقتر کند.
✍️ برعکس، روایتی واقعگرا و امیدآفرین («راه دشوار است، اما این سه نشانه یعنی موتور اقتصاد روشن شده است») میتواند تعلیق را بشکند.
✍️ شرکتهایی که در گزارشهای خود زبان خوشبینانهتری بهکار میبرند، در سال بعد بیشتر رشد میکنند، چون «حالت ذهنی مشترک»، روی تصمیمها اثرگذار هستند.
✍️ اثر روایتهایی که از دل شرکتهای بزرگ درمیآید، بسیار قویتر است. این همان جایی است که «پیشگویی خودتحققبخش» رخ میدهد: وقتی بازیگران اثرگذار از ثبات بازار و جان گرفتن رشد اقتصادی صحبت میکنند و مطابق همان صحبتها، نخستین قدمها را برمیدارند، دیگران هم دنبال میکنند و پیشگویی، خودش را محقق میکند.
✍️ روایتهای بنگاهها و روایتهای خانوارها با هم در تعامل هستند و تکامل مییابند: اگر مردم به این جمعبندی برسند که «اقتصاد از مرحله سقوط گذر کرده و کف ساخته شده»، خریدهای معوق را جلو میاندازند و به بنگاهها علامت تقاضا میدهند. نتیجه اینکه اگر بنگاهها چشمانداز تقاضا را مثبت روایت کنند، برنامههای توسعه فعالیت را زودتر کلید میزنند. روایت قابلباور میتواند تعلیق را بشکند.
✍️ صداقت امیدآفرین یعنی بحران را تمامقد بپذیرید و در همان لحظه، مسیر و معیار ارائه دهید: میخواهیم چه کار کنیم، تا کی ادامه میدهیم و از کجا میفهمیم درست میرویم.
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 522
🖥 اقتصاد ایران دستوری است، دولتی نیست
از سال ۵۷ اقتصاد ایران به اقتصاد دستوری، غیررقابتی و رفاقتی تبدیل شد.
👤 دکتر موسی غنینژاد:
دستور فقط از دولت نمیآید، دستور از قدرت سیاسی حاکم میآید.
8 522
🟣 مجلس و دولت تامین کننده منافع قشر خاص!
👤دکتر حسین راغفر، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا: یک ائتلاف گستردهای از برندگان سیاست های جدید شکل گرفته که به تدریج، نظام های تصمیمگیری را در دولت و مجلس به تسخیر خو.د درآوردند.
8 522
📹 پول داغ، تورم داغ
▫️در نیمه دوم سال گذشته، نرخ رشد نقدینگی سیری صعودی را طی کردند. روندی که تا پایان خرداد سال جاری نیز ادامه داشت. حال، دلیل اصلی این روند صعودی چه بود؟
▫️طبق گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در خرداد ۱۴۰۴ به بیش از ۳۲ درصد رسیده است. یکی از مهمترین دلایل افزایش این شاخص نیز کسری بودجه دولت بود. بر این اساس، رفع کسری بودجه از طریق چه کانالی باعث افزایش نرخ رشد نقدینگی و در نتیجه تورم شده است؟
8 522
🔵 دکتر غلامرضا حداد: با خسارت یک دهه تحریم هستهای، میتوانستیم سه نیروگاه ۴۰۰میلیارد دلاری خورشیدی داشته باشیم، یعنی تولید بیش از ۶۰۰ گیگاوات برق
🔹عربستان قراردادی با ژاپنیها به ارزش ۴۰۰میلیارد دلار بسته تا بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان در این کشور تاسیس شود؛ قرار است ۲۰۲ گیگاوات برق تولید کند.
8 522
🔵 اقتصاد در انتظار دیپلماسی
👤 علیرضا سلطانی
✍️ اقتصاد ایران در شرایطی که چند روز بیشتر به تعیینتکلیف بازگشت یا تداوم تعلیق تحریمهای سازمان ملل باقی نمانده است، در شرایط سخت و دشواری قرار گرفته است.
✍️ تابآوری اقتصاد و بازار ایران دائمی نیست و نمیتوان روی پایداری اقتصاد و به تبع آن تابآوری نظام اجتماعی چندان امیدوار بود.
✍️ واقعیت این است که حل مسائل اقتصادی و گذر از چالشهای اقتصادی سالهاست از حوزه سیاستگذاری و اقدام اقتصادی خارج شده است.
✍️ کلید حل این چالشها سالهاست در دستان سیاستمداران و دیپلماتها قرار دارد.
✍️ نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل آخرین آوردگاه برای جلوگیری از بازگشت تحریمهای سازمان ملل است. تیم دیپلماسی ایران در نیویورک باید از آخرین کارتهای بازی و ابتکارعملهای خود بهره گیرد تا مانع از بازگشت به شرایط قبل از سال ۱۳۹۲ شود.
✍️ آنچه اهمیت دارد فارغ از اینکه چقدر دست تیم سیاسی و دیپلماتیک ایران در نیویورک پر است، تلاش مبتکرانه و خلاقانه و تجربه راهبردها و تاکتیکهای جدید در حوزه دیپلماسی است. تحرکاتی که حتی اگر موفق به جلوگیری از بازگشت تحریمها در این بازه زمانی نشود، حداقل میتواند آغازگر روندهای جدید دیپلماسی، قرارنگرفتن در بنبست سیاسی و مهمتر از آن عدم شمولیت ماده ۴۲ فصل هفتم منشور ملل متحد و تسهیل برخورد نظامی شود.
✍️ این مساله خود میتواند دستاورد حداقلی از آوردگاه نیویورک ۱۴۰۴ باشد. دستاوردی که اقتصاد و بازار را همچنان امیدوار به آینده و دیپلماسی نگه میدارد و مانع از بروز تلاطمات و شوکهای اقتصادی میشود.
✍️ در صورت بازگشت تحریمهای سازمان ملل، نوع رفتار و مواضع دولت و دولتمردان نسبت به شرایط ایجادشده برای بازار و اقتصاد از اهمیت زیادی برخوردار است. به طور طبیعی رفتارهای هیجانی بهخصوص درقبال آژانس بینالمللی انرژی هستهای، نهتنها به بهبود شرایط کمک نمیکند، بلکه زمینه و بهانه لازم را برای التهابات سیاسی و حتی نظامی تقویت میکند.
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 522
📹 دیپلماسی اقتصادی راه عبور از تحریمها
▫️دکترمحمد نهاوندیان بر ضرورت تقویت دیپلماسی اقتصادی و عبور از تحریمها تأکید میکند.
▫️او میگوید اتاق بازرگانی طبق قانون وظیفه دارد محلی برای تبادل نظر مدیران اقتصادی باشد و امروز کشور بیش از هر زمان به چنین همفکریهایی نیاز دارد.
▫️نهاوندیان با اشاره به تحریمهای بینالمللی از سال ۱۳۹۱، آنها را مهمترین مانع توسعه اقتصادی میداند و توضیح میدهد شاخصهای کلان اقتصاد نشان میدهد که تحریمها رشد کشور را به شدت محدود میکند.
▫️به گفته او، تنها استثنا دوره حدود سه ساله پس از توافق برجام است که در آن شاخصها بهبود قابل توجهی پیدا میکنند و این تجربه ثابت میکند تحریم، عامل اصلی فشار بر اقتصاد ایران است.
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 522
🌑 بسیاری از ژنرالهای دوران جنگ از بزرگترین سرمایهداران کشورند!
دکتر حسین راغفر، اقتصاددان:
🔹تغییر اصل ۴۴ قانون اساسی، نقطه عطفی در انحراف از تخصیصهای کارآمد در اقتصاد کشور بود.
🔹در سال ۸۷ - در یک روز - هشت بانک جدید تأسیس شد.
🔹بانکهای خصوصی در خدمت نهادهای قدرتمند و امروز به غدهی سرطانی اقتصاد کشور تبدیل شدهاند.
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 522
🔴 مدیران جنگ به تولید تکیه کردند؛ مدیران امروز به خام فروشی
🔴 میزان قطع برق واحدهای تولیدی در عرض ۵ سال، ۱۰ برابر شده با این حال میلیونها مشترک جدید اضافه کردند
🔴 واردات شتابزده پس از جنگ ۱۲ روزه، صنایع داخلی را زمین گیر می کند
🔻دکترفرشاد مومنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تجربه مدیریت اقتصادی دوران دفاع مقدس درسهای بزرگی برای امروز دارد. در دوران جنگ تحمیلی، گردانندگان اقتصاد و جامعه توجه ویژهای به این دو متغیر داشتند و ریشه موفقیت هم در بالاترین سطح، دقتها و فسفرسوزانیها بود، اما با کمال تاسف، پس از جنگ با رها کردن این دو متغیر و تن دادن به توصیههای صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی، ایران به ورطه شکنندگی، آسیبپذیری و پربحرانی سقوط کرد.
🔻به محض پیروزی انقلاب، میزان صدور نفت خام ۸۰ درصد کاهش یافت و نتیجه آن کاهش سهم رانت منابع طبیعی از GDP از حدود ۳۵ درصد در دهه پایانی رژیم پهلوی، به زیر ۱۵ درصد در دهه اول پس از انقلاب بود.
🔻طنز تلخ و غمانگیز ماجرا این است که در دوره پس از جنگ سهم رانت منابع طبیعی همچنان رو به افزایش گذاشته و قله آن دوره منحط ریاستجمهوری احمدینژاد بود که از ۴۱ درصد عبور کرد و رانتی کردن اقتصاد سیاسی ایران حتی رکوردهای دوره پهلوی را هم شکست.
🔻همچنین دادههای سری زمانی UNDP نشان میدهد که در آستانه ورود به دهه ۱۳۴۰ شمسی، امید به زندگی در ایران ۴۹.۵ سال بود و در سال ۱۹۸۰، که سال پس از فروپاشی رژیم پهلوی بوده، تنها به ۵۱ سال رسید، یعنی در یک دوره بیست ساله افزایش بسیار اندکی داشت، در حالی که در دوره جنگ، از ابتدا تا انتهای جنگ، از ۵۱.۲ به ۶۱.۶ سال جهش کرد. این نشان میدهد که اراده، تعهد و صداقت حکومتگران نسبت به علم، قانون و دین چه کارنامه درخشانی رقم زد./ متن کامل
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 522
🟣 مقدمات ارز تکنرخی
دکترعلی قنبری
براساس مبانی علم اقتصاد به ویژه تئوریهای اقتصادی در بازار آزاد، نرخ ارز باید تکنرخی باشد و در صورت وجود شرایط عادی و آزاد در اقتصاد کشورها، معمولا از ارز تکنرخی استفاده میشود؛ چراکه با کارآمدی اقتصاد در بازار آزاد همخوانی به مراتب بیشتری دارد. با این حال در اقتصاد ایران و در شرایط فعلی، به دلیل مشکلاتی که در زمینه تامین ارز و محدودیتهای مربوط به عرضه ارز وجود دارد، نمیتوان از نرخ یکسانی برای بازار استفاده کرد و اگرچه تکنرخی بودن ارز در اقتصادهای غیرتحریمی موجب ثبات در بازار میشود اما به خوبی نمیتوان به سیاست تکنرخی بودن ارز در شرایط امروز اقتصادی ایران، عمل کرد. طی دهههای گذشته، به دلیل اینکه امکان عرضه کافی برای تکنرخی ماندن ارز وجود نداشت و از آنجایی که اقتصاد کشور ما در شرایط تحریمی قرار دارد و شرایط مناسبی برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا ارزی نیست، معمولا دولتمردان کشور از مدل نرخ مدیریت شده ارز بهره میبرند که همان ارز چند نرخی است چراکه یک نرخ مدیریت شده وجود دارد و متعاقب آن به علت تقاضاها یک بازار آزاد نیز شکل میگیرد. به نظر میرسد که تکنرخی شدن ارز در شرایط فعلی نمیتواند به خوبی پیادهسازی شود، چراکه در اقتصاد با مسائل و مشکلاتی روبهرو هستیم که تکنرخی شدن ارز، برای بازارها و معیشت مردم ثبات ایجاد نمیکند.
با این حال، چند نرخی بودن ارز نیز، مشکلات خود را دارد، برای مثال یکی از مهمترین مشکلات در اقتصاد چند نرخی ارز این است که باعث ایجاد رانت ارزی میشود و دسترسی برخی به ارز دولتی فراهم میشود که باید در این زمینه چارهاندیشی شود، چراکه برخورداری از ارز رانتی موجب افزایش فساد میشود. میتوان گفت که هیچ یک از دو مدل فوق به صورت قطعی مورد پذیرش نیست؛ چراکه امکان تحقق ارز تکنرخی در شرایط فعلی به صلاح اقتصاد و بازارها نیست و در طرف دیگر نیز چند نرخی بودن ارز نیز به فساد و رانت ارزی منتهی میشود. بیشک از نگاه اقتصادی، اصالت با دارندگان ارز و مالکان ارز است؛ به عبارتی کسی که باعث ورود ارز صادراتی به کشور میشود، صاحب اصلی آن است و دولت و بانک مرکزی باید جانب احتیاط را رعایت کنند. با این حال این درست است که صاحب ارز باید اختیار ارز خود را داشته باشد، اما در طرف دیگر اقتصاد کشور با مشکلات و محدودیتهای تحریمی روبهرو است و نمیتوان بازار را کاملا به حال خود رها کرد و در صورتی که اقتصاد کشور آزاد باشد و با مشکلات تحریمی و تورمی ناشی از تحریم دست و پنجه نرم نکند، میتوان با معیار عرضه و تقاضا در بازار نرخ ارز را مشخص کرد، اما متاسفانه این امکان به علت مشکلاتی که به آن اشاره شد، وجود ندارد./تعادل
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 522
🔵 احیای کارخانه اصلا افتخار ندارد
👤مجید شاکری، پژوهشگر مالیه حکمرانی: بدیهی است که همه صف ببندند که سایپا را بخرند. نسبت فروش سهام تودلی سایپا با برنامه توسعه صنعتی شما چیست؟
8 522
Repost from کانال تخصصی اقتصاد
🔵 با سلام. لینک کانالها و گروههای مفید به شرح زیر است:
♦️کانال تخصصی اقتصاد
♦️کانال گفتار اقتصادی
♦️کانال مدل های اقتصادسنجی
♦️کانال دکتر محمدرضا منجذب
♦️رویدادهای اقتصادی
♦️کانال با اساتید اقتصاد
♦️ گروه تحلیل اقتصادی
♦️گروه ایویوز، استاتا و اقتصادسنجی
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 522
🔵 هزینه ۲۴۰ میلیارد دلاری
به روایت دکتر فرشاد مومنی
درحالی که در دوره ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۵ نزدیک به ۷۵ درصدِ جمعیت در سنین فعالیت ایران، هیچ نقشی در تولید ملی نداشتند، حجم اشتغال در واسطهگریهای مالی بیش از ۵ برابر افزایش پیدا کرده است.
8 522
🎥 نرخ سود در دنیا ابزار مدیریت تورم است
دکتر تیمور رحمانی؛ عضو هیات علمی دانشگاه تهران در همایش بانکداری اسلامی:
🔹 بدون خلق پول و اعتبار توسعه اقتصادی محقق نمیشود.
🔹 نرخ سود در دنیا ابزار مدیریت تورم است، بنابراین در کارکرد نرخ سود تردیدی وجود ندارد.
🔹 نرخ سود بالا در کوتاه مدت میتواند تورم را کنترل کند، اما در آینده نیروی تورمی را جذب میکند و تورم افزایش مییابد.
🔹 مفهوم ضریب فزاینده خلق نقدینگی به این معنی است که بانکها فقط واسطه مالی نیستند.
8 522
📈 مقایسه درآمد مردم ایران با کشورهای منطقه/ ۵ عاملی که اقتصاد ایران را از ترکیه و امارات عقب انداخت
▫️بر اساس دادههای صندوق بینالمللی پول برای سال ۲۰۲۴، درآمد سرانه ایران بر اساس برابری قدرت خرید (PPP) در ۱۶/۲۲۴ دلار تخمین زده میشود.
▫️این رقم را باید در کنار اعداد مربوط به همسایگان جنوبی قرار داد: امارات متحده عربی با درآمد سرانه حدود ۹۰ هزار دلار، قطر با بیش از ۱۳۰ هزار دلار، عربستان سعودی با حدود ۶۸ هزار دلار، و حتی بحرین و کویت با ارقامی بهمراتب بالاتر از ایران.
▫️شاید عبرتآموزترین مقایسه، بررسی مسیر ایران و ترکیه باشد. این دو کشور با جمعیت و ساختار اقتصادی نسبتاً مشابه، در دهه ۱۹۷۰ در سطح رفاهی نزدیکی قرار داشتند و ایران حتی اندکی جلوتر بود. اما از دهه ۱۹۸۰، مسیرها از هم جدا شد.
▫️ درآمد سرانه ترکیه با وجود بحرانهای مقطعی، روندی صعودی و پایدار را طی کرده و امروز به ۴۳/۹۳۲ دلار رسیده است؛ یعنی بیش از دوبرابر سطح درآمدی ایران.
8 522
🔴 بیش از 2 دهه است مشکل زیرساخت مسکن داریم / شهرک هایی بدون مدرسه و خدمات بهداشت ساخته ایم / مگر می شود به مردم گفت حق ندارید به تهران بیایید؟
«دکتر بیت الله ستاریان»، کارشناس حوزه مسکن و تحلیلگر اقتصادی:
به مرور، فاجعه حوزه زیرساخت های مسکن وسیعتر و عمیق تر خواهد شد. همیشه صحبت در این باره بود که ما سالانه یک میلیون تا یک میلیون و دویست هزار واحد مسکونی، نیاز داریم.
شهرک هایی ساخته شده که نه مدرسه دارد، نه خدمات بهداشتی دارد، نه خدمات درمانی، مراکز تفریحی و نه هیچ امکانات دیگری.
بر اساس براوردها، تهران سالانه، 200 هزار واحد مسکونی نیاز دارد. می توان جلوی مهاجرت به تهران را گرفت؟ می شود به افراد گفت حق ندارید به تهران بیایید؟
فرض کنیم این کار را هم کردیم. این کارها تعارض ایجاد نمی کند؟ ناترازی ها با این راه حل درست می شود؟/متن کامل
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 522
🌑 جهان ضد نظم
👤 دکتر پویا جبلعاملی؛ اقتصاددان
✍️ پس از فروپاشی شوروی، ما با نظمی در دنیا مواجه بودیم که به جز معدودی از کشورها که در بهترین حالت ۳درصد تولید ناخالص داخلی جهان را نمایندگی میکردند، همگی همراه و همگام با این نظم بودند.
✍️ ایالات متحده هم بهعنوان برنده جنگ سرد، بیش از هر زمان دیگر به حمایت از نظم بینالملل برخاست.
✍️ روسیه و چین نیز با تغییر رویه خود به استقبال این نظم رفتند و البته که نفع بسیاری از این همراهی بردند. آنان نهادهای اقتصادی خویش را باز کردند و جایگاه خود را در اقتصاد جهانی پیدا کردند و از این طریق درآمد سرانه آنان به شکل چشمگیری افزایش یافت.
✍️ اما پس از شوک مالی قرن حاضر و افزایش نارضایتیها، این زمزمه بیش از گذشته در ایالات متحده طنینانداز شد که گویی همه دنیا از آمریکا میکشند و آمریکا هزینه دنیا را پرداخت میکند. این سناریو برای رای دهندگان جذاب شد و ترامپ توانست دو بار آن را بفروشد و با روی کار آمدن او، کشوری که بیش از هر کس دیگر باید از نظم موجود دفاع میکرد، خود به بر هم زننده نظم تبدیل شد.
✍️ ترامپ نهادهای بینالمللی را برای آمریکاییها دزد سرگردنه میبیند و معتقد است در یک جنگل بیقانون و بینظم هم، آمریکا هر زمان بخواهد راه خود را پیش میبرد.
✍️ این ضد نظم بودن به جایی رسیده که کشورهایی که خود را دوست آمریکا میپنداشتند نیز از آن آسیب میبینند. حمله اسرائیل به قطر، نمونه بارز رها کردن نقش گذشته ایالات متحده در جهان است.
✍️ هر چه هست جهان، پس از جنگ جهانی دوم یاد گرفت، داشتن هر قاعدهای بهتر از نداشتن آن است. پس اگر فرضا نظم فعلی در نهایت فروبپاشد، بیتردید نظم دیگری سر بر خواهد آورد. در این میان، باید آرزو کرد که فروپاشی نظم کنونی همراه با هرج و مرجی فراگیر و فجایع انسانی نباشد.
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
Уже доступно! Исследование Telegram 2025 — ключевые инсайты года 
