ru
Feedback
کانال تخصصی اقتصاد

کانال تخصصی اقتصاد

Открыть в Telegram

معرفی و بهره گیری از علم اقتصاد، همراه با تحلیل اقتصاد ایران و جهان

Больше
8 516
Подписчики
+224 часа
+47 дней
+430 день
Архив постов
🟣 سعید لیلاز: هزینه استحکام خانواده در کره جنوبی را هم از یارانه ملت ایران می‌دهند 🔹15 میلیون نفر از کشورهای همسایه در حال استفاده از یارانه ملت ایران هستند. 🔹70 درصد یارانه‌ای که دولت می‌پردازد به دست مصرف کننده نمی‌رسد. 🔹سیستم دائم در حال تولید سرمایه دار رانت خوار است. 🔹نظام هنوز نمی‌تواند از بازتولید امثال بابک زنجانی خودداری کند.

⭕️ رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده را کسانی پرداخت می کنند که مصرف زیادی دارند. به گزارش انتخاب،
⭕️ رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده را کسانی پرداخت می کنند که مصرف زیادی دارند. به گزارش انتخاب، حمید پورمحمدی اظهار کرد: ۱۷۰ همت برای پرداخت کالابرگ، قطعی است، در بقیه موارد پرداخت کالابرگ نه با چاپ پول، بلکه با درآمد قطعی صورت می‌گیرد. وی افزود: ۲۹۰ همتی که دولت برای یارانه نان می‌دهد می‌تواند به مردم داده شود. این رقم بسیار قابل توجه است. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مالیات بر ارزش افزوده را کسانی پرداخت می‌کنند که مصرف زیادی دارند. کسی که کت‌شلوار ۵۰ میلیونی می‌خواهد بپوشد، دو درصد از آن را باید بدهد که به قشر ضعیف دهیم. پی نوشت: ۱.ارزش افزوده را همه اقشار پرداخت می کنند نه فقط کسانی که کت و شلوار ۵۰ میلیونی می پوشند. ۲.کاش این یارانه، قشر ضعیف و کمک به مردم را از مسئولین بگیریم و وادارشان کنیم حرف واقعی بزنند. مردم کمک بگیر نیستند، ولی نعمت شما هستند. و الان با وضع مالیات سنگین و تورمی که شما تحمیل کرده اید، بار و فشار تورم روی دوش همه اقشار خواهد بود حتی قشر ضعیف که غیر از چند قلم کالای تحت کالابرگ باید بقیه کالاها را گرانتر بخرند.

⚪️ریخت و پاش‌ها هنوز در بودجه باقی است 🔹دکتر شقاقی، اقتصاددان:دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۵ سعی کرده با بودجه انقباضی یکی از شش موتور تورمی را خاموش کند. 🔹دولت می‌خواهد کاهش شدید درآمدهای نفتی را از طریق رساندن سهم مالیات به ۵۰ درصد جبران کند. 🔹باید بودجه دستگاه‌هایی که چندان موثر نیستند و ریخت‌وپاش دارند را حذف کرد یا کاهش داد. 🔹عموم مردم موافق بودجه برخی دستگاه‌ها و ریخت وپاش‌ها نیستند. 🔹دولت در تنظیم یک بودجه انقباضی و کاهش هزینه‌ها کار بزرگی انجام داده و به نوعی ترمز سنگینی کشیده اما خدا کند ماشین چپ نکند!| ایسنا ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔵 تصور دلاریزه شدن اقتصاد ایران؛ بیش از حد بدبینانه است 🔵دکتر مرتضی افقه: با مقایسه وضعیت ایران با کشور‌هایی که تجربه دلاریزه‌شدن را پشت سر گذاشته‌اند، تاکید کرد: در اغلب کشور‌هایی که به سمت دلاریزه‌شدن حرکت کرده‌اند، اقتصاد در آستانه فروپاشی کامل قرار داشته یا با ابرتورم‌های بسیار بالا مواجه بوده است. اقتصاد ایران، با وجود تمام فشار‌ها و ریسک‌ها، چنین شرایطی را ندارد و به آن نقطه نرسیده است. افقه خاطرنشان کرد: باوجود همه محدودیت‌ها، ایران همچنان صادرات نفت دارد و دریافت‌های ارزی کشور به‌طور کامل قطع نشده است. همین موضوع باعث شده تورم، حداقل در مقطع فعلی وارد فاز جهشی نشود. با این حال اقتصاد کشور در معرض ریسک قرار دارد و در صورت تشدید فشار‌های خارجی، این وضعیت می‌تواند تغییر کند. این اقتصاددان تاکید کرد: در نتیجه برای شرایط کنونی، چنین ارزیابی‌هایی درباره ابرتورم و دلاریزه شدن؛ بیش از حد بدبینانه است؛ چرا که در افق کوتاه‌مدت، به‌ویژه در شش تا هفت ماه آینده، شواهدی مبنی بر ورود اقتصاد ایران به مرحله دلاریزه‌شدن دیده نمی‌شود و هنوز فاصله معناداری با آن وجود دارد. وی افزود: با این حال، اگر روند کنونی ادامه پیدا کند و تنش‌های خارجی با اروپا و آمریکا حل‌وفصل نشود، در میان‌مدت ریسک بی‌اعتمادی به پول ملی افزایش خواهد یافت و در آن صورت، سناریو‌های بدبینانه‌تری نیز قابل تصور است. افقه در پایان تاکید کرد: سیاست‌گذاری پولی و ارزی، هرچند ضروری، اما به‌تنهایی کافی نیست و بدون ثبات در محیط سیاسی و بین‌المللی، نمی‌توان انتظار داشت ابزار‌های داخلی به‌طور کامل کارآمد باشند./ایبنا مطلب مرتبط: خطر دلاری شدن ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴 از ایجاد تورم انتظاری پرهیز کنید. 🔹دکتر کامران ندری، استاد اقتصاد، به مسئولان توصیه کرد از اقداماتی که انتظارات تورمی را
🔴 از ایجاد تورم انتظاری پرهیز کنید. 🔹دکتر کامران ندری، استاد اقتصاد، به مسئولان توصیه کرد از اقداماتی که انتظارات تورمی را تشدید می‌کند، پرهیز کنند. او تاکید کرد که تشدید انتظارات تورمی منجر به افزایش تورم و در نتیجه افزایش کسری بودجه می‌شود. 🔹ندری افزود، مدیریت انتظارات و ارائه پیام‌های مثبت و باورپذیر به مردم می‌تواند به سرعت روند کنونی را معکوس کند و تاثیر مثبتی بر بازار ارز داشته باشد. او معتقد است هنوز فرصت برای ارائه این پیام‌ها وجود دارد.

🔵 آیا تورم رکودی تشدید می شود؟ ▫️دکترمحمدرضا منجذب ▫️اقتصاد ایران وارد رکود تورمی شده است. رشد بودجه دولت کمتر از تورم در 14
+2
🔵 آیا تورم رکودی تشدید می شود؟ ▫️دکترمحمدرضا منجذب ▫️اقتصاد ایران وارد رکود تورمی شده است. رشد بودجه دولت کمتر از تورم در 1405، رشد مالیات بیشتر از تورم (اگر بر مبنای تعریف پایه های جدید مالیاتی نباشد و یا کامل تامین نشود) ، تاثیرات جنگ 12 روزه، کاهش سرمایه گذاری و مصرف (نمودارها را ملاحظه کنید) موجب کاهش تقاضای کل و عرضه کل می شود یعنی موجب تشدید تورم رکودی می شود. راه حل کوتاه مدت حرکت بسمت برداشتن تحریم ها است. مطلب مرتبط: دلایل تورم رکودی در ایران 🔴 کانال دکتر منجذب

🟢 سیاست‌های مکمل اصلاح بازار بنزین چه باید باشد؟/ پاسخ دکتر بهکیش

🔴 حاکمیت ریال؟ دکتر پویا جبل‌عاملی چندی است واژگانی مورد استفاده تصمیم‌گیرندگان اقتصادی کشور قرار گرفته که در ادبیات علمی رایج نبوده و بیشتر نگاهی امنیت‌محور در آن موج می‌زند: حاکمیت ریال. استفاده‌کنندگان این واژه بر این امر تکیه می‌کنند که کلیه مبادلات کشور باید با ارز رایج مملکت تصفیه شود و استفاده از ارزهای دیگر ممنوع است. در گام بالاتر نهاد ناظر مشتاقانه بر آن است هیچ ریالی در اقتصاد مملکت مبادله نشود، مگر نهاد ناظر بداند چرا این ریال مبادله شده است. بنابراین «حاکمیت ریال» از منظر طرفدارانش، بر دو جنبه پافشاری دارد. اول آنکه همه مبادلات اقتصادی با ریال باشد و دوم هیچ ریالی چرخش نکند که نهاد ناظر آن را نبیند. بگذارید به بال اول از این مبحث بپردازیم. آیا مردم یک کشور خدای‌ناکرده دچار بیماری هستند که نخواهند از وجه رایج کشور برای مبادلات خود استفاده کنند؟ خیر. آنان هم دوست دارند مانند همه خطه‌های دیگر از پول ملی خود استفاده کنند. وقتی ابزار پرداخت آسان و بانک‌ها هستند که راحت نقل‌وانتقال را انجام دهند، چرا نخواهند از پول ملی برای تصفیه مبادلات خود استفاده کنند. پس مشکل چیست؟ مشکل این است که به اصطلاح «حاکمیت ریال» نتیجه تلاقی دو امر است. امر اول استفاده از ریال توسط مردم و دوم تضمین ثبات ارزش ریال توسط نهادهای رسمی. وقتی دولت نمی‌تواند امر دوم را تضمین کند، نمی‌توان انتظار داشت امر اول انجام شود. به عبارت دیگر اگر ریال در مبادلاتی استفاده نمی‌شود، این نه مشکل مردم، بلکه مشکل دولت است که نمی‌تواند ثبات ارز رایج مملکت را حفظ کند تا مردم معاملات خود را با آن انجام دهند. اینکه چرا ریال باثبات نیست نیز بیش از هر چیز به ناترازی خود بودجه دولت برمی‌گردد. کسری بودجه موجب می‌شود با افزایش کل‌های پولی، ارزش ریال تقلیل یابد. به سخن دیگر، دولت با کاهش ارزش ریال، کسری خود را جبران می‌کند. در این میان از همه چیز بدتر آن است که دولت بخواهد ضعف در حفظ ثبات ریال را با قوانین، دستورالعمل‌ها و ممنوع کردن معاملات غیرریالی رفع کند! نفس این ممنوعیت این است که وقتی مردم در منگنه قرار گرفته از شرایط روزگار، می‌خواهند آنچه را دارند حفظ کنند، نهادهای رسمی به آنها دستور می‌دهند که حق ندارید از دارایی خود محافظت کنید، بلکه همه چیز را باید با ریال انجام دهید تا من بتوانم از دارایی شما کم کنم تا کسری خود را جبران نمایم! آیا با عقل، با شرع، با انسانیت می‌خواند که از مردم بخواهیم چنین کنند؟ چه اتفاقی برای ما می‌افتد که به عنوان تصمیم‌گیرنده اقتصادی از مردم می‌خواهیم چنین اجحافی به خود روا دارند و آن را جزئی از قوانین می‌کنیم؟ اگر کسی مسوول تحقق حاکمیت ریال باشد آن نهاد دولت است و راهش حفظ ثبات ریال است. اگر نمی‌شود این امر محقق شود، بیان آن برای مردم و خط‌ونشان کشیدن برای مردم چه معنی دارد؟ عدم استفاده از پول رایج مملکت برای معاملات، وقتی می‌تواند مصداق پول‌شویی قرار بگیرد که دولت وظیفه خود در امر ثبات ارزش ریال را به انجام رساند و گرنه آن معامله تنها برای حفظ دارایی طرفین انجام شده است. امری بر‌حق و عقلانی که نمی‌توان آن را نقد کرد یا خدای‌ناکرده جرم‌نگاری کرد. اما بال دوم در حاکمیت ریال. اگر مقام ناظر در پی آن باشد که از چرایی مبادله هر ریال اطمینان حاصل کند، راه پر‌هزینه و هدف اشتباهی را پیگیری می‌کند. اصل باید آن باشد که سیستم بتواند مبالغ مشکوک را تا حد امکان تشخیص دهد. آن هم مبالغی که معمولا از حد مشخصی بالاتر هستند. اگر این اصل باشد، مقام ناظر خود را درگیر این مساله نخواهد کرد که همه مبادلات پولی را ثبت و ضبط شده بخواهد و از دل آن به این نتیجه برسد که از مبادلات نقدی با مسکوکات برکنار باشد و حاضر نباشد اسکناس مورد نیاز جامعه را چاپ کند. از این رو منادیان حاکمیت ریال، به جای توصیه و دستور به مردم، تنها لازم است به ریال ثبات ببخشند و آن وقت خواهند دید کسی نمی‌خواهد پول رایج مملکت را دور بزند./دنیای اقتصاد مطلب مرتبط: خطر دلاری شدن ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔵 مهم‌ترین الزام نظام چندنرخی ارز، حاکمیت داده‌هاست که در ایران وجود ندارد 👤دکتر وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی: نظام چند نرخی ارز هم خوب است و هم بد است. در اقتصادی که با شوک‌های تورمی و تحریم مواجه است برای معیشت مردم از ارز ترجیحی استفاده می‌کنند.

🔴 چرا قیمت گذاری توصیه نمی شود؟ راهکار جایگزین چیست؟/تدوین دکتر محمدرضا منجذب 🔴 کانال دکتر منجذب

🔴 ۹ دلیل نوسانات ارزی/ طراحی و استفاده از ابزارهای ارزی برای مدیریت نوسانات بازار دکتر اصغر ابوالحسنی، قائم مقام بانک‌مرکزی: 🔹 دلایل نوسان نرخ ارز در روز‌های اخیر هم دلایل خارجی و هم دلایل داخلی دارد. 🔹 با ریزش بازار کریپتوکارنسی برخی پول خود را خارج کرده‌اند و بخشی از این پول وارد بازار ارز شد و نوسانات آن را شکل داد. 🔹 با افزایش انس طلای جهانی، طلا و سکه در داخل نیز افزایش پیدا کرد و با توجه به اثر حباب سکه و قیمت آن بر بازار ارز شاهد نوسان بازار ارز بودیم. 🔹 در داخل نیز با جنگ ۱۲ روزه و اسنپ‌بک مواجه بودیم که بر نوسانات بازار ارز اثرگذار بوده است و مسائل انتقال ارز و سایر مشکلات نیز اثرگذار بود. 🔹 حذف نرخ ارز ترجیحی و افزایش نرخ آن حتی با اینکه نرخ بالاتر هنوز اعمال نشده بود اما بر انتظارات فعالان اقتصادی اثر گذاشت. 🔹 اصلاح قیمتی انرژی نیز با اینکه عدد آن آنچنان بالا نبود اما اثرات انتظاراتی آن بسیار بزرگتر بود. 🔹 در ۴۰ ماه قبل از جنگ دولت هیچ نیازی به تنخواه نداشت، اما بعد از جنگ برای اولین بار از بانک مرکزی تنخواه گرفت که این پول با یک ضریب فزاینده در اقتصاد اثر می‌گذارد. 🔹 بانک‌مرکزی برای مدیریت نوسانات بازار ابزارهایی چون تعمیق بازار اسکناس، ایجاد صندوق درآمد ثابت ارزی و صندوق پروژه ارزی، توسعه اوراق سلف ارزی و اوراق گواهی ارزی، بازار آتی ارز و گواهی سپرده ریالی ارز را فعال کرده است. ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🔴 در تحلیل تبعات منفی آزادسازی نرخ ارز: تأثیر تورمی ارز 4200‌تومانی تکرار می‌شود دکتر مرتضی افقه با دیدگاه موافقان آزادسازی قیمت کاملا مخالف است. او معتقد است ما گرفتار نوعی ساده‌انگاری خطرناک در سیاست‌گذاری اقتصادی شده‌ایم و بخشی از تصمیم‌هایی که امروز گرفته می‌شود، تحت تأثیر دو عامل است: نخست، گروهی از اقتصاددانان طرفدار بازار آزاد که تصور می‌کنند آزادسازی نرخ ارز، در هر شرایطی، راه‌حل همه مشکلات است و دوم، دولت که با کسری بودجه مزمن مواجه است و به هر سیاستی که بتواند بخشی از این کسری را جبران کند، گرایش پیدا می‌کند، حتی اگر از تبعات آن آگاه باشد. او توضیح می‌دهد: «استدلال این گروه‌ها این است که ارز ترجیحی منجر به رانت واردکنندگان می‌شود و فاصله نرخ رسمی و آزاد، انگیزه صادرکنندگان برای بازگشت ارز را از بین می‌برد. بنابراین معتقدند با آزادسازی نرخ ارز، ارزهای صادراتی به کشور بازمی‌گردد. اما این تحلیل، در شرایط فعلی اقتصاد ایران، نادرست است. اولا با آزادسازی ارز، رانت از واردکننده به صادرکننده منتقل می‌شود؛ آن هم صادرکنندگانی که بخش عمده صادراتشان مواد خام یا نیمه‌خام مانند محصولات پتروشیمی و فولاد است. این صنایع به اندازه‌ای حیاتی نیستند که کل اقتصاد و معیشت مردم قربانی حمایت از آنها شود. اگر رانت وجود دارد، باید سازوکاری طراحی شود که منافع آن به توده مردم برسد، نه به گروه‌های خاص. ثانیا افزایش نرخ ارز، حتی اگر به‌ طور فرضی صادرات را افزایش دهد -که در شرایط فعلی بعید است- به‌طور قطع واردات را گران می‌کند. حدود ۸۰ درصد واردات کشور شامل کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای است که در تولید داخلی به‌ کار می‌رود. بنابراین افزایش نرخ ارز، مستقیم به افزایش هزینه تولید و در نهایت رشد شدید قیمت‌ها در داخل منجر می‌شود؛ چه برای کالاهای وارداتی و چه برای تولیدات داخلی». این کارشناس یادآور می‌شود تجربه حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی به‌روشنی نشان داد که چنین سیاستی، تورم سنگینی را به مردم تحمیل می‌کند. او می‌افزاید: «استدلال جایگزین این است که دولت می‌تواند این فشار را از طریق یارانه جبران کند اما دولتی که نتوانسته با تخلفات محدود در تخصیص ارز برخورد مؤثر کند، به‌طور طبیعی قادر به اجرای یک سیاست یارانه‌ای کارآمد و عادلانه هم نخواهد بود. از سوی دیگر، فرض اینکه صادرکننده صرفا به دلیل افزایش نرخ ارز، ارز خود را به کشور بازمی‌گرداند، ساده‌لوحانه است. در شرایطی که اقتصاد با ریسک‌های بالای سیاسی، تهدیدهای امنیتی، تحریم، نبود افق روشن و بی‌ثباتی مزمن مواجه است، حتی نرخ‌های بسیار بالای ارز نیز تضمینی برای بازگشت منابع ارزی ایجاد نمی‌کند. نتیجه این مسیر، یک چرخه معیوب است: افزایش نرخ ارز تورم را تشدید می‌کند، تورم دوباره نرخ ارز را بالا می‌برد و دولت ناچار می‌شود مدام خود را با بازار آزاد تطبیق دهد. حاصل این روند، فشاری فزاینده بر معیشت مردم و تهدید جدی ثبات اجتماعی است. نباید فراموش کرد که اقتصاد ایران اکنون وارد هشتمین سال تورم‌های بالای ۳۰ درصد شده است. این تورم انباشته، بخش بزرگی از جامعه را فرسوده کرده و عملا سفره بسیاری از خانوارها را کوچک یا خالی کرده است. در چنین شرایطی، آزادسازی شتاب‌زده نرخ ارز، ضربه‌ای بسیار سنگین به مردم وارد می‌کند». افقه تأکید می‌کند که برخلاف آنچه گفته می‌شود، سیاست‌های حمایتی مانند ارز ترجیحی ذاتا بی‌اثر نیستند. اینکه قیمت برخی کالاها در دوره تخصیص ارز چهار هزار و 200 تومانی افزایش یافت، به این معنا نیست که این سیاست کاملا ناکارآمد بوده است. بخشی از افزایش قیمت‌ها ناشی از تورم عمومی و رشد سایر هزینه‌های تولید بود. شاهد روشن این ادعا آن است که به محض حذف ارز ترجیحی و جایگزینی آن با ارز ۲۸هزار و 500 تومانی، قیمت همان کالاهای اساسی در مواردی تا ۷۰ درصد افزایش یافت. این نشان می‌دهد که ارز ترجیحی، دست‌کم به‌طور نسبی، نقش مهارکننده داشته است. به گفته او در شرایط بحرانی، حتی اقتصادهای سرمایه‌داری نیز به سیاست‌های حمایتی و مداخله‌گرایانه روی می‌آورند و وضعیت امروز اقتصاد ایران نیز به‌مراتب سخت‌تر از دوران جنگ است؛ با این تفاوت که نه دسترسی‌های مالی آن دوره وجود دارد و نه سرمایه اجتماعی و همراهی عمومی. او می‌افزاید: «در چنین شرایطی، راه‌حل این نیست که برای جلوگیری از سوءاستفاده چند صد نفر، ۸۰ میلیون نفر را با تورم مجازات کنیم. اگر مشکل، انحراف در تخصیص ارز است، باید با همان گروه‌های خاص برخورد شود، نه اینکه کل جامعه هزینه آن را بپردازد»./شرق ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

🟣 چرا تعادل بازار ارز برهم خورد؟ سید حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران: 🔹 آنچه امروز در بازار ارز شاهد آن هستیم، معلول سه موضوع مشخص است که هرکدام به‌تنهایی می‌توانست بازار را تحت فشار قرار دهد، اما در کنار هم اثرگذاری شدیدتری داشته‌اند. 🔹 نخستین عامل، بحث بازگشت ارز نفتی است که در نهایت تأمین‌کننده ارز مورد نیاز برای کالا‌های اساسی محسوب می‌شود. 🔹 عامل دوم، اختلاف قابل توجه و رو به افزایش میان نرخ ارز در بازار دوم و بازار آزاد است و عامل سوم به تصمیم اخیر برای محدود کردن صادرات با کارت‌های بازرگانی به‌اصطلاح اجاره‌ای یا یک‌بارمصرف بازمی‌گردد. 🔹 چنین اقدامی می‌تواند هم فشار برای احیای کارت‌های بازرگانی سوءاستفاده‌محور را کاهش دهد و هم باعث شود ارز بیشتری به بازار برگردد و در نهایت به تعدیل قیمت ارز کمک کند./ ایسنا ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

قانون جهش مسکن از ابتدا «شکست خورده» بود دکتر داود سوری: 🔺تا زمانی که «رشد اقتصادی» نداشته باشیم، صرف «واگذاری زمین»، مشکل مسکن خانوارها حل نمی‌شود. قانون جهش مسکن از ابتدا و روی کاغذ «شکست‌خورده» بود، چون افرادی که نیازمند مسکن هستند، توان مالی ندارند اقساط این طرح را بپردازند. تا زمانی که ثروت در کشور خلق نشود، نمی‌توان انتظار حل مشکل مسکن مردم را داشت. فردین یزدانی: 🔺ایراد اصلی بسته مسکن‌اجاره‌ای، «تهاتر» و «واحدهای بزرگ‌متراژ» است که در حد نیاز بازار نیستند.

🔴 صعود دلار چه زمانی متوقف می شود؟ / دکتر محمدرضا یوسفی، استاد اقتصاد، تحلیل می‌کند «درباره وضعیت بازار ارز تا شب عید نیز نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارائه کرد، زیرا اساسا بازار ارز در ایران منطق متعارف ندارد؛ به این معنا که صادرکنندگان و واردکنندگان به‌طور طبیعی و شفاف در یک بازار رقابتی با یکدیگر تلاقی کنند، چنین سازوکاری وجود ندارد. در مقابل، درآمد ارزی مشخصی در اختیار گروه‌های خاصی قرار دارد که عملا بازار ارز را در دست دارند و بنا به منافع خود تصمیم می‌گیرند ارز را وارد بازار کنند یا آن را نگه دارند. دولت نیز به‌عنوان بازیگر اصلی، این اختیار را دارد که تصمیم بگیرد چه زمانی و به چه میزان در بازار ارز مداخله کند یا از مداخله خودداری نماید. به همین دلیل، منطق روشنی بر بازار ارز حاکم نیست و امکان ارائه پیش‌بینی دقیق وجود ندارد. ممکن است دولت به این جمع‌بندی برسد که نرخ ارز را تا سطح مشخصی افزایش دهد تا از این طریق بخشی از کسری بودجه خود را تأمین کند، اما اینکه این سقف دقیقا کجاست، مشخص نیست. در این میان، منافع یک الیگارشی خاص نیز مطرح است که از افزایش نرخ ارز سود قابل توجهی می‌برند». «واقعیت این است که وضعیت اقتصادی به‌شدت نامطلوب است؛ جمعیت زیر خط فقر در حال افزایش است، نارضایتی‌های عمومی در سطح بالایی قرار دارد و نوعی رهاشدگی و بی‌انضباطی در حوزه اقتصاد مشاهده می‌شود. آستانه تحمل مردم محدود است و تداوم این شرایط می‌تواند موجب بروز نارضایتی‌ها در اشکال مختلف اجتماعی و اقتصادی شود»./متن کامل ♦️ کانال تخصصی اقتصاد

📌دکتر کامران ندری، استاد اقتصاد: نمی‌دانم پشت اینکه می‌خواهند حقوق‌ها را با این تورم شدید فقط ۲۰ درصد افزایش دهند چه نوع تفکر و اندیشه قرار دارد! 🔹با وجود تورم ۳۰-۴۰ درصدی در سال جاری و پیش‌بینی حداقل همین مقدار تورم در سال آینده این میزان افزایش دستمزد با واقعیت‌هایی که میبینیم همخوانی ندارد.

🔵 جهش دلار چرا اتفاق افتاد؟

🔵 اصلاح بازار یا اصلاح قیمت؟ دکتر داود سوری چه راه‌حلی برای مسأله بنزین پیشنهاد می‌کند؟