ru
Feedback
دکتر اسحاق جهانگیری

دکتر اسحاق جهانگیری

Открыть в Telegram
2 262
Подписчики
-124 часа
-37 дней
-1630 день
Архив постов
⭕️خدا قوت به تیم ملی ایران 🔻امروز بازی تیم ملی کشورمان مقابل تیم ملی مصر را مشاهده کردم و بیش از نتیجه، به تلاش، غیرت و انسجام بازیکنان تیم ملی افتخار کردم. 🔻عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در این جام جهانی، فارغ از اینکه در نهایت به مرحله بعد صعود کند یا نه، شایسته قدردانی است. ملی‌پوشان کشورمان در شرایطی در این رقابت‌ها حاضر شدند که ایران روزهای سختی را پشت سر گذاشته بود. پیامدهای جنگ، دشواری‌های سفر، محدودیت‌های ایجادشده برای حضور در مسابقات و فشارهای ناشی از این شرایط، موانعی بود که هر یک می‌توانست بر عملکرد هر تیمی اثر بگذارد. با این حال، فرزندان ایران با انگیزه، انضباط، همدلی و روحیه‌ای مثال‌زدنی از اعتبار و نام کشورمان دفاع کردند. 🔻آنچه امروز در زمین مسابقه دیدیم، فراتر از یک بازی فوتبال بود؛ تصویری از اراده، امید و ایستادگی ملتی بود که در سخت‌ترین شرایط نیز از تلاش دست نمی‌کشد. تیم ملی تا آخرین لحظه برای پیروزی جنگید و نشان داد که ایران و ایرانی شایسته بهترین‌هاست. 🔻از همه بازیکنان، اعضای کادر فنی و دست‌اندرکاران تیم ملی صمیمانه تشکر می‌کنم. شما در روزهایی که مردم ایران بیش از هر زمان دیگری به امید، همدلی و غرور ملی نیاز دارند، موجب شادی و سربلندی ملت شدید. بی‌تردید این تلاش ارزشمند، فارغ از هر نتیجه‌ای، در حافظه مردم ایران باقی خواهد ماند. 🔻برای تیم ملی کشورمان در ادامه این مسیر آرزوی موفقیت دارم. @eshaghjahaangiri

⭕️این تفاهم، آغاز فصلی نوین در سیاست خارجی و داخلی است/توجه توأمان به دو میدان دفاع و دیپلماسی، شرط عبور از بحران‌های پیش رو/همه باهم به یاری ایران، ملت و نظام بشتابیم ▪️بیانیه اسحاق جهانگیری به‌مناسب تفاهم اولیه میان ایران و آمریکا: به نام خدا 🔻در میانه وضعیت بحران زا و خطرآفرین "نه جنگ و نه صلح" و زندگی مردم شریف ایران در بیم و امید جنگ و صلح، شورای عالی امنیت ملی کشور به عنوان نهاد مسئول با تایید مقام رهبری، موافقت جمهوری اسلامی ایران را با تفاهم بر سر پایان جنگ در تمام جبهه‌ها اعلام کرد. 🔻دستیابی ایران و آمریکا به تفاهم اولیه برای رسیدن به توافق نهایی و صلح پایدار دستاوری بزرگ در پایان دادن به جنگی خسارت‌بار است که با دفاع مقتدرانه نیروهای مسلح، مقاومت جانانه همه قشرها و گروه‌های مردم، مدیریت شایسته دولت و شخص رئیس جمهور محترم و تدابیر تیم مذاکره کننده در چارچوب هدایت آینده‌نگرانه رهبر شهید انقلاب و راهگشایی‌های داهیانه مقام معظم رهبری حاصل شد. 🔻اگر چه این تفاهم به منزله پایان چالش‌های منطقه‌ای و بین المللی و امنیت ملی نیست اما به منزله آغاز فصلی نوین در سیاست خارجی و داخلی، و بسترسازی و شروع حرکت برای حل مسائل و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی و اهتمام به بازسازی و توسعه همه جانبه کشور است؛ از این رو باید همه نهادها و جریان‌های حاکمیتی و همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و مدنی و آحاد نخبگان و عموم مردم با همه تفاوت‌ها و تمایزها یک زبان و یکپارچه از این اقدام افق‌گشا و تاریخی حمایت کنند. 🔻آنچه در این حمایت عملاً بیش از هر چیز اهمیت دارد توجه توامان و همبسته به "دو میدان دفاع و دیپلماسی"، اولویت منافع ملی و عبور از بحران‌های در هم تنیده و تحریم‌ها، مدیریت آگاهانه تهدیدها و فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی پیش رو از جمله مقابله با سختی های معیشتی مردم و مهار تورم، ارتقای سرمایه اجتماعی کلان و کاهش نارضایتی‌های عمومی، بازسازی مناطق مسکونی و زیرساخت‌های آسیب‌دیده صنعتی و نظامی، آمادگی برای تحرک‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در دوره پسا جنگ است. 🔻با حفظ همبستگی و انسجام و وحدت ملی در همه سطوح حاکمیتی و سیاسی و مدنی و بالا بردن عزم ملی در پاسخگویی به انتظارات به حق مردم، و رفع تبعیض و کاهش فقر و توسعه نیافتگی و تغییر رویکردها و رویه های محدود کننده و بحران‌زا همه باهم به یاری ایران، ملت و نظام بشتابیم. 🔻گرامی باد یاد همه شهدای سرافراز وطن. @eshaghjahaangiri

⭕️رهبر فقید انقلاب به‌طور جدی با ورود کشور به جنگ مخالف بودند/ استمرار وضعیت موجود یعنی نه جنگ و نه صلح، بدترین حالت ممکن است/ مذاکره‌کنندگان فعلی و رئیس آن در شرایط کنونی واجد ویژگی‌های لازم برای مذاکرات هستند و باید از آن‌ها حمایت شود/ یکی از وظایف مهم نخبگان کشور امروز این است که بدون ایجاد دوقطبی جنگ و صلح، آثار و تبعات هر یک از گزینه‌ها را به‌صورت روشن بیان کنند/ با توجه به شرایط خاص کشور، آیت الله سید مجتبی خامنه‌ای مناسب‌ترین گزینه برای رهبری بود ▪️در گفت‌وگو با روزنامه سازندگی مطرح شد: 🔻از نگاه من، پس از جنگ دوازده روزه، رهبری انقلاب بر این باور بودند که ادامه وضعیت موجود به‌نفع کشور نیست و باید شرایط «نه جنگ و نه صلح» هرچه سریع‌تر پایان یابد. 🔻در روزهای ابتدایی جنگ رمضان مشخص شد که محاسبات آمریکا درباره توان نظامی ایران، میزان حضور مردم در دفاع از کشور و ساختار مدیریتی نظام اشتباه بوده است. 🔻 ایران در برابر دو قدرت نظامی بزرگ جهان، یعنی ایالات متحده و رژیم صهیونیستی، ایستادگی قابل‌توجهی داشته است. نیروهای مسلح عملکردی برجسته داشتند و دولت نیز توانست در سخت‌ترین شرایط، تأمین کالاها و خدمات عمومی را مدیریت کند و مردم نیز با تاب‌آوری خود، نقش مهمی ایفا کردند. 🔻استمرار وضعیت موجود یعنی نه جنگ و نه صلح، بدترین حالت ممکن است؛ زیرا آثار مخربی بر اقتصاد، جامعه و سایر حوزه‌ها دارد و نمی‌توان آن را برای مدت طولانی ادامه داد. 🔻بازگشت به جنگ به‌ هیچ‌وجه مطلوب نیست. ایران هرگز از جنگ استقبال نکرده و نمی‌کند. البته آمادگی نظامی و دفاعی باید وجود داشته باشد زیرا ممکن است، طرف مقابل مجدداً آغازگر جنگ باشد؛ اما این موضوع با استقبال از جنگ متفاوت است 🔻مذاکره عزتمندانه به‌منظور پایان قطعی جنگ و رفع تحریم‌ها اصولی‌ترین و ثمربخش‌ترین گزینه برای بازگشت کشور به چرخه توسعه و حل مسائل اقتصادی و اجتماعی و معیشتی مردم است. 🔻ترکیبی از دیپلماسی مبتنی بر قدرت، همراه با یک تیم کارآمد، می‌تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد. منظور از تیم مذاکره‌کننده کارآمد، مجموعه‌ای است که بر کار تسلط داشته باشد، از اوضاع اقتصادی اجتماعی و سیاسی کشور اطلاعات کافی داشته باشد و از کارشناسان و صاحب‌نظران بهره ببرد. خوشبختانه مذاکره‌کنندگان فعلی و رئیس آن در شرایط کنونی چنین ویژگی دارند و باید حمایت از این راهبرد به امر ملی تبدیل شود و همه ما هم مسئولانه با آن برخورد کنیم. 🔻یکی از وظایف مهم نخبگان کشور امروز این است که بدون ایجاد دوقطبی جنگ و صلح، آثار و تبعات هر یک از گزینه‌ها را به‌صورت روشن بیان کنند. باید مشخص شود که هر انتخاب چه پیامدهایی برای کشور، نظام و مردم دارد. اگر این موضوع به‌درستی تبیین شود، می‌تواند زمینه اجماع مناسبی را فراهم کند. نخبگان و فعالان سیاسی و مدنی نباید دچار انفعال یا هیجان‌زدگی و باقی ماندن در شرایط گذشته باشند. 🔻کمک به شکل‌گیری اجماع ملی و کاهش شکاف‌های اجتماعی و سیاسی و حفظ و ارتقای دستاوردهای اجتماعی برآمده از وضعیت جنگ، ازجمله محوریت «مسئله ایران» برای اقشار جامعه، یکی از مهم‌ترین وظایف نخبگان است. جریان‌های سیاسی نیز باید در این مسیر حرکت کنند و صرفاً در موضع نقد دائمی باقی نمانند. 🔻در تاریخ ثبت خواهد شد چه کسانی در این لحظات سرنوشت‌ساز، نقش‌آفرینی کردند و چه کسانی منفعل باقی ماندند و چه کسانی هم در برابر آن ایستادند. این مقطع، مقطع تصمیم‌گیری و اقدام است، نه انتظار، به‌رغم همه دشوارهایی که وجود دارد. 🔻با توجه به شرایط خاص کشور و تحت‌تأثیر وضعیتی که به‌دنبال حمله تجاوزکارانه آمریکا و اسرائیل بر ایران حادث شد، در میان افرادی که شانس مطرح‌شدن برای رهبری را داشتند، آقا مجتبی خامنه‌ای مناسب‌ترین گزینه بود. 🔻در چنین شرایطی، روی کار آمدن یک چهره جدید -حتی اگر چهره‌ای خوب و موجه باشد- به این معنا نیست که توانایی اداره کشور را دارد. آقامجتبی در دوران ۳۷‌ساله رهبری شهید، در کنار ایشان حضور داشته است؛ حداقل این بوده که در محتوای همه جلسات حضور داشته و به صحبت‌ها گوش می‌داده و قطعاً قبل و بعد از جلسات نیز گاها به‌صورت خصوصی با پدرشان گفت‌وگو کرده و درباره دلایل تصمیم‌ها رایزنی داشته است. این یعنی ایشان ۳۷‌سال دوره کارآموزی برای اداره کشور را طی کرده است. 🔻پس از جنگ رمضان، دوره جدیدی برای ایران در حال رقم خوردن است و حتماً اوضاع به سمت بهتر شدن خواهد رفت. زیرا ادامه اداره کشور در وضعیت تلاطم ممکن نیست. در این چارچوب نیز لازم است مطالبات نسل جدید و اقتضائات امروز کشور به‌درستی درک شود. برداشت من این است که پس از دفع تهدید جنگ، حتماً شاهد اتفاقات اصلاحی جدی در کشور خواهیم بود. ▪️متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید. @eshaghjahaangiri

انا لله و انا اليه راجعون برادر گرامی جناب آقای محمدرضا تابش ضایعه درگذشت بانوی مومنه و پرهیزگار، مادرگرامیتان را به جنابعالی و برادران ارجمند تسلیت می گویم. از خداوند متعال برای آن مرحومه رحمت واسعه الهی و برای جنابعالی و دیگر بازماندگان محترم صبر و سلامتی مسالت دارم. اسحاق جهانگيری @eshaghjahaangiri

انا لله و انا اليه راجعون حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی ضایعه درگذشت بانوی مومنه و پرهیزگار، خواهرگرامیتان سرکار خانم خدیجه خاتمی به جنابعالی و خاندان بزرگ خاتمی تسلیت عرض می نمایم. از خداوند متعال برای آن تازه گذشته رحمت واسعه الهی و برای جنابعالی و دیگر بازماندگان محترم صبر و سلامتی مسالت دارم. اسحاق جهانگيری @eshaghjahaangiri

⭕️آزادی خرمشهر، سرفصلی درس‌آموز از تاریخ پر فراز و نشیب ایران است. پیروزی ماندگار و تاریخی بر دشمن متجاوز با قدرت «همبستگی ملی»، «دفاع قهرمانانه از میهن» و «وفاق و وحدت ملی». باید از این فصل بازهم آموخت: ایران ماندگار است و همه ایرانیان باید در این ماندگاری نقش آفرین باشند.

⭕️کتاب «در اندیشه ایران» در نمایشگاه کتاب 🔻کتاب «در اندیشه ایران» روایت هشت سال معاون اولی ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ اسحاق جهانگیری را از
⭕️کتاب «در اندیشه ایران» در نمایشگاه کتاب 🔻کتاب «در اندیشه ایران» روایت هشت سال معاون اولی ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ اسحاق جهانگیری را از نمایشگاه کتاب امسال به صورت مجاز از طریق این لینک می‌توان تهیه کرد. @eshaghjahaangiri

⭕️کشوری که ۱۵ همسایه دارد را نمی‌توان محاصره کرد ▪️در آیین گرامیداشت روز ملی خلیج‌فارس عنوان شد: 🔻جنگ اخیر موجودیت ایران را هدف قرار داده است و در چنین شرایطی، ایران باید از تمامی ظرفیت‌ها و داشته‌های خود برای دفاع استفاده کند. 🔻آمریکا و متحدانش تحلیل درستی از توان نظامی، ایستادگی مردم و ساختار تصمیم‌گیری ایران نداشت 🔻نیروهای مسلح کشور در این دوران، خوب درخشیدند 🔻علاوه بر اینکه کشور را از این شرایط پیچیده عبور می‌دهیم، باید افق روشنی برای آینده در برابر مردم ترسیم کنیم 🔻باید از دیپلمات‌های ارشد کشور حمایت شود 🔻بالابردن تاب‌آوری مردم تعیین‌کننده است 🔻معنی محاصره اقتصادی، هدف قرار دادن زندگی مردم است، و برای اینکه زندگی مردم دچار مشکل نشود، مسئولان باید با برنامه‌هایی برای خروج از رکورد، صیانت از شغل‌ها و معیشت مردم در دستور کار قرار دهند. ▪️متن کامل این سخنان را اینجا می‌توانید بخوانید. @eshaghjahaangiri

⭕️تحقق آتش‌بس بدون دستیابی متجاوزان به اهداف‌شان، دستاوردی بزرگ و پیروزمندانه برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید/امروز روزی تاریخی است؛ روزی که نام ایران در جهان پرآوازه شد/مذاکره و پیشبرد صلح پایدار آسان‌تر از جنگ نیست/ وظیفه همه نهادهای نظامی و اجرایی، جریان‌های سیاسی و مدنی و عموم شهروندان است که یکپارچه و هم‌صدا از این حرکت به‌موقع و پیش‌برندگان مذاکرات پشتیبانی کنند به‌نام خدا 🔻چشم‌اندازی تازه پیش روی ایران عزیز و ملت قهرمان گشوده شده است. تحقق آتش‌بس دو هفته‌ای پس از جنگ سوم تحمیلی، آن هم بدون دستیابی متجاوزان به اهداف‌شان، دستاوردی بزرگ و پیروزمندانه برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید. بی‌تردید دستیابی به این آتش‌بس در نقطه اوج چهل روز تجاوز، حملات بی‌امان و تهدیدهای گسترده دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی، حاصل دفاع بی‌نظیر و مقتدرانه نیروهای مسلح و مدافعان میهن، جان‌فشانی‌های افتخارآفرین آنان، حضور حماسی و غرورآفرین مردم زمانه‌شناس و نیز تلاش گسترده دولت و تدبیر موفق در مدیریت وضعیت جنگ است. 🔻امروز روزی تاریخی است؛ روزی که با همت سربازان وطن و آگاهی ملت، نام ایران و تمدن ایرانی در جهان پرآوازه شد و خطری هولناک از سرزمین‌مان دور گردید. 🔻ایران سرافراز، همچون دو جنگ تحمیلی هشت‌ساله و دوازده‌روزه که در آنها قهرمانانه ایستاد و برای دستیابی به صلح پایدار آتش‌بس را با تدبیر پذیرفت، این‌بار نیز از جنگی خانمان‌سوز سربلند بیرون آمد. اکنون کشور برای پایان‌بخشی عزتمندانه به جنگ و تثبیت اقتدار ملی، با دیپلماسی فعال و هیأت مذاکره‌کننده‌ای قوی و کارآزموده وارد عرصه تلاش برای صلح پایدار و تأمین حقوق و منافع ملی شده است. 🔻دو رهبر فقید، حضرت امام خمینی‌(ره) و حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، در بزنگاه‌های تاریخی کشور را چنان هدایت کردند که جنگ و صلح، دو رویه اقتدار ایران و دو صورت واحد عزت، حکمت و مصلحت ملی باشند. اکنون نیز مقام معظم رهبری تصمیم خردمندانه ارکان قانونی کشور را در نقطه اوج مقاومت ملت ایران و ناکامی دشمنان پرقدرت و شرور در تحقق اهداف ویرانگرشان، مورد تأیید و تصویب قرار دادند. 🔻حال وظیفه همه نهادهای نظامی و اجرایی، جریان‌های سیاسی و مدنی و عموم شهروندان است که یکپارچه و هم‌صدا از این اقدام عزتمندانه پشتیبانی کنند و با هر گرایش و دغدغه‌ای که دارند، پشت سر این حرکت به‌موقع و پیش‌برندگان مذاکرات بایستند و تهدیدات و تبلیغات داخلی و خارجی را در این مقطع بی‌اثر سازند. مذاکره و پیشبرد صلح پایدار آسان‌تر از جنگ و دفاع نیست؛ راهی پیچیده و پرفرازونشیب در پیش است و نیازمند عزمی واحد و صدایی واحد. 🔻در مذاکرات باید هوشیار و دقیق بود، گره‌های فراوان را با سنجیدگی گشود و در همه حال مدافع اقدامات قانونی نظام بود. همچنین باید آماده بود که حتی پس از تحقق صلح پایدار نیز چالش‌های بزرگ قدیم و جدید پیش روی کشور و مردم قرار خواهد گرفت؛ چالش‌هایی که مقابله و حل آنها نیازمند عزم ملی، مدیریت ویژه، منابع مالی گسترده، صبر و بردباری فراوان و البته طراحی و برنامه‌ریزی دقیق است. 🔻ایران عزیز، به لطف خداوند و پشتیبانی مردم، این دوره را نیز پشت سر گذاشته و با اتخاذ رویکردهای نوین حکمرانی، جلب مشارکت عمومی، مدیریت هوشمندانه و روابط سازنده بین‌المللی، به جایگاه شایسته تمدن و ملت خود دست خواهد یافت، ان‌شاءالله. @eshaghjahaangiri

⭕️شهادت دکتر خرازی را تسلیت می‌گویم/شهید دکتر خرازی، شخصیت اثرگذار و با استقلال فکری بود/بسیاری از دستاوردهای ایشان کمتر شناخته شده است 🔻با نهایت تأسف از خبر شهادت دوست عزیز و دانشمند گرانمایه، جناب آقای دکتر سیدکمال خرازی، بر اثر جراحت‌های ناشی از حمله تروریستی آمریکایی ـ صهیونیستی مطلع و متأثر شدم؛ به‌ویژه آنکه در روزهای اخیر، هنگام عیادت از ایشان، در کمال هوشیاری درباره تحولات جنگ و دیپلماسی گفت‌وگو کردیم. 🔻رابطه و دوستی نزدیک ما محدود به همکاری در کابینه دولت اصلاحات نبود و در دولت‌های بعد یا خارج از آن نیز ادامه داشت. دکتر خرازی، به‌رغم ظاهری آرام، پرصلابت بود؛ چیزی که در جلسات مشترک‌مان نیز به‌خوبی دیده می‌شد. 🔻شهید دکتر خرازی در مسئولیت‌های مهم و کلیدی اجرایی، سیاسی و علمی که بر عهده داشت، اثرگذار و با استقلال فکری عمل می‌کرد. بسیاری از دستاوردهای بزرگ دوران فعالیت‌هایش، از سازمان ملل متحد و وزارت امور خارجه به‌عنوان یک دیپلمات برجسته جهانی، تا پیگیری و تمرکز بر پیشبرد علوم شناختی در ایران، که در دوره مسئولیت معاون‌اولی‌ام در برنامه‌های متعدد از نزدیک آن را پیگیری می‌کردم، و همچنین ریاست شورای راهبردی روابط خارجی و مشاورت رهبر شهید انقلاب اسلامی، کمتر شناخته و یاد شده است. 🔻اینجانب شهادت این انسان فرهیخته و پیوستن او به همسر شهیده‌اش، که بانویی با فضیلت بود، را به خاندان معظم و معزز، به‌ویژه فرزندان عزیزش آقایان دکتر سلمان و علی آقا، و نیز برادر بزرگوارش آیت‌الله سیدمحسن خرازی و دوست عزیزم آقای دکتر سیدصادق خرازی تسلیت می‌گویم و صبر و سلامتی بازماندگان را خواهانم. همچنین از خداوند منّان برای این شهید و سایر شهدای والامقام جنگ رمضان علوّ درجات مسئلت دارم و یقین دارم همان‌گونه که رهبری معظم انقلاب تأکید کردند، خون تک‌تک این شهیدان بی‌ثمر نبوده و بی‌پاسخ نخواهد ماند. اسحاق جهانگیری @eshaghjahaangiri

⭕️تخریب گسترده زیرساخت‌های حیاتی نشان داد که دشمنان تا چه اندازه از یک ایران پیشرفته و توانمند وحشت دارند/دشمنان این آب و خاک غافلند که بیشتر این زیرساخت‌ها به دست توانمند دانشمندان و دانش‌آموختگان جوان کشور ساخته شده‌ و همگان برای بازسازی وطن مصمم و پر انگیزه‌اند 🔻به نام خدا 🔻بمباران دانشگاه صنعتی شریف، نماد پیشرفت دانش و فناوری ایرانی، تنها دو روز پس از هجوم به دانشگاه شهید بهشتی نشان داد که جنایت‌های دشمنان متجاوز حد و مرزی ندارد. از قتل‌عام دانش‌آموزان بی‌پناه مدرسه میناب گرفته تا حمله به انستیتو پاستور، پارک‌های علم و فناوری، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی، تحقیقاتی و فرهنگی، همه نشان‌دهنده جنگ‌افروزی وحشیانه متجاوزان و دشمنی آشکارشان با پیشرفت علمی و فنی ایران است. 🔻این موج ویرانگری که با تخریب گسترده زیرساخت‌های حیاتی صنعت، انرژی و حمل‌ونقل همراه شده، به خوبی آشکار می‌کند که ترامپ و نتانیاهو تا چه اندازه از یک ایران پیشرفته و توانمند وحشت دارند و چه رویای تاریکی برای ویرانی ایران در سر می‌پرورانند. 🔻با این حال، دشمنان این آب و خاک غافلند که بیشتر این زیرساخت‌های صنعتی، اقتصادی، انرژی، علمی و فناوری به دست توانمند کارشناسان و مدیران داخلی، به‌ویژه دانشمندان و دانش‌آموختگان جوان کشور ساخته شده‌اند. هرچند دیدن آسیب و تخریب آنها بسیار سخت و جانکاه است، اما همگان برای بازسازی وطن مصمم و پر انگیزه‌اند. @eshaghjahaangiri

⭕️انا لله و انا الیه راجعون 🔻دوست گرامی و برادر بزرگوار جناب آقای دکتر سید کمال خرازی 🔻اقدام ترویستی دشمنان ملت ایران را که منجر به شهادت همسر گرامی "سرکار خانم منصوره رئیس قاسم" گردید؛ به جنابعالی، فرزندان عزیز و دیگر بستگان محترم تسلیت عرض می‌کنم. 🔻فداکاری، تدین، مردم‌دوستی و ساده‌زیستی آن بانوی محترم مثال زدنی و از یاد نرفتنی است. از خدای بزرگ برای جنابعالی که از شخصیت‌های خردمند و وارسته سیاسی و از سرمایه‌های ارزشمند انقلاب و نظام و کشور محسوب می‌شوید سلامتی و شفای عاجل مسألت می‌نمایم. 🔻روشن است این حملات رذیلانه که به تهدید منابع انسانی و شهادت و جراحت جمع زیادی از هموطنان عزیز منجر‌ شده و نابودی زیرساخت‌های مهم تولیدی و زیر بنایی ایران را هدف گرفته است، نشانه جنگ افروزی هرچه بیشتر و ویرانگری هرچه وسیع‌‌تر و در عین حال درماندگی هرچه آشکارتر متجاوزان است. 🔻خدای مهربان سربلندی و پیروزی ملت ما را به‌برکت این خون‌های پاک و این صبوری و اراده همگانی هرچه زودتر عیان فرماید. اسحاق جهانگیری @eshaghjahaangiri

⭕️انالله و اناالیه راجعون 🔻شهادت مجاهد سرافراز دریابان علیرضا تنگسیری، فرمانده دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران و فرزند شجاع ایران زمین را به رزمندگان نیروهای مسلح، مردم سرافراز ایران و رهبر معظم انقلاب تسلیت و تهنیت می گویم. 🔻این سردار شجاع که از یادگاران دفاع مقدس ۸ ساله بود با انبوهی از تجارب و ابتکارات به توسعه قدرت دریایی کشور در کنار دیگر مدافعان ایران عزیز در سپاه و ارتش همت گمارد به‌گونه‌ای که امروز جهانیان یکی از جلوه‌های شکست متجاوزان و دشمنان در خلیج همیشه فارس و تنگه هرمز را به نظاره نشسته‌اند. 🔻هر شهیدی از نیروهای مسلح، از جان‌فدایان در پای لانچرها و مرزبانان دلیر تا فرماندهان ارشد نظامی، و همچنین شهروندان بی‌دفاع، نشانه‌های حقانیت و مظلومیت و در عین حال مقاومت ملت ایران در مواجهه با دشمنان قدرتمند و غدار است. یقینا این خون‌ها و رشادت و استقامت ملی، پایدار استقلال، آزادی و تمامیت ارضی کشور خواهد بود.انشالله. اسحاق جهانگیری @eshaghjahaangiri

⭕️ایران دیگر نمی‌پذیرد که به اسم آتش‌بس یک فرصت دیگر به متجاوز داده شود/ باید دست تک تک نیروهای مسلح، فرماندهان سپاه و ارتش و مردمی که در این شرایط، پای کار ایستاده‌اند، بوسید/هر چند جزیره خارگ یک جزیره بسیار راهبردی است اما جمهوری اسلامی ایران برای جایگزین صادراتش به ده‌ها مسیر دیگر اندیشیده است/اشغالگران برای اشغال یک وجب از خاک ایران باید از دریای خون عبور کنند/امیدوارم بعد از این جنگ کشورهای حوزه خلیج فارس درس گرفته باشند که آمریکا برای آنها امنیت نمی‌آورد ▪️در گفت‌وگو با ایرنا مطرح شد: 🔻حمله آمریکا بر ایران بر اساس تحلیل‌های اشتباه و غیر واقعی صورت گرفت. 🔻این تحلیل نادرست علاوه بر تحریکات رژیم صهیونیستی، ناشی از اثرگذاری کشورهای مخالف جمهوری اسلامی ایران در منطقه و نیز نیروهای گریخته از کشور که بعضا حتی سال‌ها دور از وطن بودند و در سیستم کشورهای متخاصم فعالیت دارند، صورت گرفت. 🔻خودکفایی در صنایع استراتژیک و فناوری‌های حیاتی کشور سیاستی بود که رهبر شهید انقلاب در پیش گرفتند و تقریبا در همه دولت‌های بعد از انقلاب اعمال شد. 🔻بعضی از سیاستمداران یا حتی نهادهای امنیتی آمریکا به رئیس‌جمهور این کشور - که تصور می‌کرد ظرف ۴ روز به پیروزی می‌رسد! - مشورت دادند که وارد جنگ با ایران نشوند زیرا پیروزی زودرس در دسترس وی نیست اما سرانجام ترامپ تحت تاثیر اطلاعات غلط و القائات صهیونیست‌ها جنگ را آغاز کرد 🔻طراحی ساختار منسجم و تربیت نیروی کارآمد یکی از بزرگترین دستاوردهای کشور است و دشمن نمی‌تواند تصور کند که جمهوری اسلامی ایران با ترور شخصیت‌های کلیدی و سرمایه‌های انسانی تسلیم خواهد شد. 🔻هر کشوری که با تهدید موجودیتی مواجه ‌شود، تصمیم می‌گیرد از کل امکاناتش استفاده کند. دیگران نیز باید بفهمند که وقتی موجودیت یک کشور مورد تهدید قرار می‌گیرد اگر امکانات خود را در اختیار مهاجمان قرار ‌دهند تا علیه ایران استفاده شود کشورمان نیز این حق را پیدا می‌کند که برای مقابله با دشمن از تمام امکاناتش استفاده کند. 🔻امیدوارم بعد از این جنگ کشورهای حوزه خلیج فارس درس گرفته باشند که آمریکا برای آنها امنیت نمی‌آورد بلکه باید یک امنیت جمعی در منطقه خودمان ایجاد کنیم. 🔻ترامپ از روزی که بر سر کار آمده است مدام راهبرد «صلح از موضع قدرت» را تکرار می‌کند؛ ولی «صلح از موضع بلوف» یا صلح از موضع سخن بی‌حساب گفتن و آتش زدن به مبانی اولیه حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و حقوق انسانی، هرگز صلح از موضع قدرت تلقی نمی‌شود. 🔻ترامپ تصور می‌کند چون بمب و موشک دارد می‌تواند زیرساخت‌هایی که نیاز اولیه آرامش و رفاه یک ملت است را تخریب کند اما این صلح از موضع قدرت نیست بلکه صلح از موضع قدرت در میدان نبرد مشخص می‌شود. 🔻ورود زمینی به ایران «بزرگ‌ترین اشتباه» آمریکا پس از شروع جنگ خواهد بود 🔻اشغالگران برای اشغال یک وجب از خاک ایران باید از دریای خون عبور کنند 🔻هر چند جزیره خارگ یک جزیره بسیار راهبردی است اما جمهوری اسلامی ایران برای جایگزین صادراتش به ده‌ها مسیر دیگر اندیشیده است که کمترین اختلال در صادرات نفت ایران بوجود نیاید. 🔻جمهوری اسلامی دیگر نمی‌پذیرد که به اسم آتش‌بس یا توقف موقت یک فرصت دیگر به متجاوز داده شود و آنها دوباره آماده جنگ شوند. بنابراین پیش‌نیاز آتش‌بس این است که اثبات شود جنگ دوباره اتفاق نمی‌افتد. 🔻 باید دست تک تک نیروهای مسلح، فرماندهان سپاه و ارتش و مردمی که در این شرایط، پای کار ایستاده‌اند و به صورت شبانه‌روزی در صحنه حضور دارند بوسید. 🔻مسئولین نیز باید قدر مردم را بدانند و از کسانی برای گفتگو با مردم دعوت کنند که مردم به سخنان آنها اعتماد بیشتری دارند. صرف اینکه در صدا و سیما افرادی را به عنوان کارشناس بیاوریم و توجه نکنیم که سخنان آنها تا چه حد با استقبال از سوی مردم مواجه می‌شود این «بی اعتنایی» به جامعه است بنابراین تریبون باید در اختیار کسانی قرار گیرد که کلام آن‌ها در مردم اثربخش باشد. @eshaghjahaangiri

ای زتو تغییر حال و سالها حال ما را کن تو خوش تر حالها 🔻نوروزی دیگر فرا رسید؛ نوروزی متفاوت با نوروزهای پیشین، در میانه اندوه و سوگ و تجاوز و جنگ و در عین حال در متن حماسه و حضور و ایستادگی و تاب‌آوری. 🔻نوروز امسال چیکده همه نوروزهای تاریخی است، آیینی برای بازیابی و خلق فرصت‌های عبور از سختی‌ها و بحران‌ها و معنا بخشی به زندگی، امید، همدردی، و همبستگی. 🔻آغاز این نوروز قرین با فرارسیدن عید سعید فطر است، عیدی که انسان به فطرت خویش باز میگردد و با توشه و توان جدیدی مسیر عبور از همه‌ی سختی‌ها و تنگناها را می‌پیماید. 🔻 سال پیش ایرانیان عزیز ایام دشواری را پشت سر نهادند، در زندگی و معیشت، در آرامش و امنیت، در توسعه و پیشرفت و در گذران زندگی روزمره و نگاه به آینده. دوبار میهن سر بلند ما مورد تجاوز دشمن صهیونیستی و امریکایی سلطه گر قرار گرفت و جنگ فراگیر رمضان نه تنها ایران بلکه منطقه و جهان را درگیر وضعیت دشوار و مبهم کرد. 🔻رودیدادهای تلخ دی ماه زخم های عمیق بر جان و تن مردم ما وارد کرد و همبستگی ملی را در معرض تهدید قرار داد. 🔻شهیدان سرافرازی از رهبری فقید و دوراندیش انقلاب، تا فرماندهان شجاع و مدیران ممتاز و دانشمندان برجسته و شهروندان بی‌پناه و کودکان بیگناه را از ما گرفت. اما ایران و ایرانیان در میدان همه مخاطرات ایستادند و همچنان ایستاده‌اند. 🔻من نوروز سعید را در میان همه‌ی این بیم‌ها و امیدها به همه هم‌میهنان گرانقدر در سراسر ایران زمین و در تمامی جهان تبریک می‌گویم و امیدوارم که خداوند بزرگ از میانه همه‌ی این سختی‌ها، راه تاب‌آوری و امید و همدردی و همبستگی هرچه بیشتر را برای همه شهروندان، اقوام، اقشار و گروه‌های اجتماعی و شخصیت‌های سیاسی و نخبگان و اهالی علم و اندیشه و فرهنگ و هنر و همه مدافعان جان برکف میهن بگشاید. @eshaghjahaangiri

⭕️انالله و اناالیه راجعون 🔻رژیم صهیونیستی با همراهی ایالات متحده آمریکا با ادامه اقدامات تروریستی و جنایتکارانه در جریان تجاوز نظامی به ایران عزیز، همچنان در حال هدف قرار دادن اماکن غیرنظامی و شهروندان بی دفاع است. علاوه بر این، در تازه‌ترین جنایت رخ داده، دکتر علی لاریجانی استاد فرزانه و فرهیخته دانشگاه و دبیر شورای عالی امنیت ملی به‌همراه فرزندش، جناب آقای دکتر بیات معاون توانمندش و جمعی از همراهان و نیز سردار سرافراز غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین را به شهادت رساندند. 🔻این اقدامات تروریستی ناشی از استیصال در دستیابی به اهداف تعیین شده است، و پیش و پس از آن پاسخ خود را از جانب نیروهای مسلح فداکار و شجاع و مردم غیور و همیشه در صحنه، در دفاع از این آب و خاک و نظام دریافت کرده و همانند اجتماعات افتخارآفرین شب گذشته در سراسر کشور، باز نشان خواهد داد. 🔻دکتر لاریجانی، با سابقه و تجربه گسترده تصدی مسئولیت در حوزه های حساس و گوناگون نقشی تعیین کننده و کلیدی در دفاع از دیپلماسی و امنیت ملی کشور داشت و بی مهری ها موجب عافیت گزینی و بی تفاوتی او که از ذخائر مدیریتی و ملی نظام بود، نگردید. 🔻اینجانب فقدان دکتر لاریجانی، شخصیت ارزنده و سرمایه ارزشمند مدیریتی کشور و سردار سلیمانی، از یادگاران دفاع مقدس را به خانواده ایشان و رهبر معظم انقلاب تسلیت گفته و شهادت را به مثابه پاداش شایسته برای خدمات طولانی این عزیزان می دانم. اسحاق جهانگیری @eshaghjahaangiri

حضرت آیت‌الله سید مجتبی حسینی خامنه‌ای (دامت برکاته)، 🔻با تسلیت مجدد شهادت مظلومانه پدر، مادر، همسر و سایر اعضای خانواده محترم، و همچنین خانواده بزرگ ملت، به ویژه کودکان بی‌گناه و مدافعان میهن، انتخاب جنابعالی به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران از سوی مجلس خبرگان را تبریک عرض می‌کنم. این انتخاب در جایگاه جانشینی شایسته رهبر شهید و مجاهد انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (رضوان‌الله تعالی علیه)، در میانه جنگی فراگیر و تهدیدات گسترده دشمنان ایران، موجب مسرت دوستداران کشور و انقلاب اسلامی و خشم جنایتکاران کودک‌کش گردیده است. 🔻امروز ایران و ملت بزرگ آن در یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخی قرار دارند و این انتخاب ارزنده می‌تواند در عبور از این وضعیت دشوار و هدایت کشور به مسیر مطلوب و پیروزی پرافتخار نقشی تأثیرگذار ایفا کند. 🔻امید است تحت زعامت جنابعالی به‌عنوان سومین رهبر جمهوری اسلامی ایران، اقتدار و همگرایی سیاسی کشور بر پایه قدرت و رضایت عموم ملت، کاهش فاصله‌ها و افزایش انسجام ملی، تفاهم میان همه گروه‌ها و جریان‌های دلسوز، و جلب مشارکت شخصیت‌های برجسته و نخبگان مؤثر کشور، در کنار قدرت بازدارنده نظامی، موجب افق گشایی و هدایت ایران متحد و یکپارچه به سوی توسعه پایدار، متوازن و امنیت و صلح پایدار، و بهبود زندگی و معیشت مردم گردد. 🔻تجربه گرانبهای جنابعالی از سال‌ها همراهی و همکاری با رهبر شهید و فقید انقلاب در فرایند مواجهه با مسائل و چالش‌های مختلف داخلی و خارجی و آشنایی با ضرورت‌های جدید ملی و جهانی، سرمایه‌ای بزرگ برای امروز ایران است. با لطف خداوند و حضور مؤثر نخبگان و مردم و یاری همه قوا و نهادهای کشور، این سرمایه می‌تواند راه‌گشا و چاره‌ساز مشکلات فعلی باشد. ان‌شاءالله. اسحاق جهانگیری @eshaghjahaangiri

⭕️بسم الله الرحمن الرحیم   «مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُوَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»   🔻شهادت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم و عزیز انقلاب اسلامی در جریان تجاوز نظامی گسترده و پر دامنه رژیم صهیونی و دولت جنایتکار آمریکا به میهن عزیز را به ملت شریف ایران و مردم آزادی‌خواه منطقه و جهان تسلیت می‌گویم. آن بزرگ رهبری شجاع، دانا و مدبر بود که در دوره‌های مختلف دشمنان این سرزمین را از رسیدن به اهداف استیلا و شکست، ناکام گذاشت و به همین سبب همواره هدف کین آنان بود. این اقدام جنایت‌کارانه چنانکه از سخنان صریح سران اسرائیل و آمریکا بر می‌آید محدود به شهادت رهبری ایران نیست، بلکه انگیزه و خیال آسیب به ساختار مدیریتی و همبستگی ملی کشور و سپس دستیابی به نیاتی شوم را درباره ایران یکپارچه، مستقل و آزاد در پی دارد. 🔻استقامت سرزمین و ملت بزرگ ایران و سرمایه معنوی و تجربی رهبر شهید آن، این امید را می‌دهد که شهادت ایشان خونی تازه در جان ملت ایران و نیروهای مدافع وطن برای همبستگی بیشتر و دفاع از این آب و خاک باشد و بار دیگر چون گذشته، ترفندها و جنایت‌های دشمنان رابه شکست منجر کند، انشاالله.    🔻اینجانب با عرض تسلیت مجدد این مصیبت بزرگ، از گروه‌های مختلف مردم و نخبگان و جریان‌های سیاسی و اجتماعی می‌خواهم که فراتر از توقعات به حق و انتقاداتی که نسبت به نحوه اداره کشور دارند، با محوریت انسجام و همبستگی ملی و آرامش و عقلانیت همگانی، بار دیگر دشمنان استقلال و آزادی و یکپارچگی ایران را ناکام بگذارند. امید دارم که میراث ماندگار آن شهید فرزانه که در سیاست خارجی تکیه بر «عزت، حکمت، مصلحت» و در سیاست داخلی پیشبرد مبارزه با «فقر، فساد و تبعیض» است در دستور کار نظام و دولت باشد.   🔻در پایان شهادت جمعی از مدیران و مدافعان کشور و شهروندان غیر نظامی از جمله دختران دانش‌آموز در میناب که دل هر انسان آزاده را در دور و نزدیک جهان به درد آورده است نیز به  خانواده‌های داغدار و عموم مردم تسلیت می‌گویم. خداوند این سرزمین بزرگ و این ملت شریف را از خطرهای نهان وآشکار پیش رو در امان بدارد. اسحق جهانگیری @eshaghjahaangiri

جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای سیدحسن امام جمارانی خبر رحلت عالم صدیق حضرت آیت الله سید مهدی امام جمارانی موجب تاسف و تاثر فراوان شد. ایشان از همراهان بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران بودند که علاوه بر خدمات ارزنده فرهنگی و اجتماعی به صداقت، مردم‌داری و مهربانی شناخته می شدند. اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه به همسر و فرزندان گرامی، و همچنین دوستداران و علاقمندان ایشان، از درگاه خداوند متعال برای جنابعالی و خاندان معزز صبر و سلامتی و برای آن عالم جلیل‌القدر رحمت واسعه الهی مسالت دارم. اسحاق جهانگیری @eshaghjahaangiri

⭕️انتقاد و اعتراض حق شهروندان است/اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا چیزی جز فریبکاری نیست/تغییر رویکردهای حکمرانی در جهت تقویت وحدت ملی و بازسازی سرمایه اجتماعی، ضرورتی انکارناپذیر است به‌نام خدا 🔻میلاد خجسته امام علی(ع)، صدای عدالت انسانی، را به عموم مردان و زنان ایرانی تبریک می‌گویم. عدالت خواست همیشگی انسان‌هاست و مردم ایران که در سال‌های اخیر با دشواری‌های معیشتی متعددی روبه‌رو بوده‌اند، بیش از هر زمان دیگری خواستار تحقق همه‌جانبه آن هستند. حتی اگر وضعیت کنونی اقتصاد و تجربه نگران‌کننده جهش تورمی سال‌های اخیر هم نبود، عدالت‌جویی، نقد و اعتراض شهروندان و مطالبه‌گری از مسئولان، از حقوق طبیعی و اساسی مردم است که می‌تواند از مسیرهای مدنی و مسالمت‌آمیز پیگیری شود. 🔻مردم در طرح و پیگیری مطالبات به‌حق خود نه به مداخله و حمایت خارجی نیاز دارند و نه سوءاستفاده جریان‌های متوهم و وابسته را برمی‌تابند. وضعیت دشوار ایران، در کنار برخی عوامل داخلی، سیاستی و مدیریتی، بیش از هر چیز محصول تحریم‌های ظالمانه و ایجاد شرایط جنگی اقتصادی و نظامی از سوی آمریکا و میدان‌داری منطقه‌ای رژیم صهیونیستی است. در چنین شرایطی، اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا ـ که خود از بانیان اصلی فشار بر ملت ایران و تهدیدکننده استقلال و تمامیت ارضی کشور است ـ چیزی جز فریب و اهداف شوم سیاسی نیست. 🔻ایران برای عبور از تنگناها و بحران‌ها بیش از هر زمان نیازمند اتکای حکومت به مردم و اعتماد مردم به حکومت است. آینده‌نگری، برنامه‌ریزی صحیح، مدیریت کارآمد و انجام اصلاحات به‌موقع در مسیر بهبود وضعیت معیشتی مردم، همراه با تغییر رویکردها و رویه‌های حکمرانی در جهت تقویت وحدت پایدار ملی و بازسازی تاب‌آوری و سرمایه اجتماعی، ضرورتی انکارناپذیر است. 🔻ایرانِ متحد و یکپارچه، توان اصلاح درونی خود را دارد. @eshaghjahaangiri