𝐍𝐨𝐜𝐭𝐚𝐥𝐢𝐬 🪐
Открыть в Telegram
𝑻𝒉𝒆 𝒏𝒊𝒈𝒉𝒕 𝒊𝒔 𝒂 𝒏𝒆𝒘 𝒃𝒂𝒕𝒕𝒍𝒆 " عندما يحلّ الليل يهدأُ كلّ شىءٍ عدا ما بداخِلى "
БольшеСтрана не указанаКатегория не указана
231
Подписчики
Нет данных24 часа
-77 дней
-230 день
Архив постов
231
وَإِنِّي إِذا ما الليلُ طالَ تَوَجُّعًا
أُحادِثُ نَجْمًا لَيتَهُ قَد رَآهُ
أَفِرُّ مِنَ الذِّكرى فَتَلحَقُ خُطوَتي
كَأَنَّ الهَوى في الرُّوحِ قَد تَرَبّاهُ
يَمُرُّ اِسمُهُ فَيرتَجِفُ القَلبُ آمِلًا
كَعُصفورِ بَردٍ ضَمَّ جُرحًا وَاراهُ
فَيا لَيتَ شِعري هَل سَأَلقاهُ مَرَّةً
أَمِ الشَّوقُ كُتبٌ لا نَعيشُ
231
فَالحُبُّ طاغٍ مِنَ الفُؤادِ كَأَنَّهُ
سَيْلٌ يَفيضُ فَأَغرَقَ المَدينَةَ
فَعَيْناهُ سِحرٌ بِغَيْرِ ساحِرٍ
فَكَيْفَ أُزيلُهُ وَسِحرُهُما أَصابَني؟
يا لَلحَبيبِ الَّذي يُرجى لِقاؤُهُ
بَعيدٌ قَريبٌ، فَمَتى أَلقاهُ؟
231
﴿إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُونَ عَلَى النَّبيِّ يَا أَيُّها الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسلِّمُوا تَسْلِيماً﴾
231
أقفُ بعيدًا مبصِرا فقط
لم أبْدى أىّ ردَّة فعل
ظَلت واقِفا فقَط أُتابع مَا يَجرى
ببُرودٍ لَم أعْهدهُ فى حَياتى
كَمن فقَد الأَمل و استَسلَم للْواقِع
صَامدٌ جَامدٌ كَجبَل شَامخٍ لم يَعهد الإِنكسَار قطّ
نظْرة بارِدة لا يشُوبها حزْن و بدَاخلى تزَاحمت الصّرخَات
فكيفَ ذلِــك !..
231
لبيك وإن قست القلوب لبيك وإن فاضت الذنوب لبّيك اللهم عفوًا وعافية لبيك إنا عائدون تائبون نادمون لبيك إنا متعبون اجبرنا كأننا لم نرَ حزنًا لبّيك ربي وإن لم أكن بين الحجيج ساعيًا
231
حبايبى المسكرين
كل سنة وانتو طيبين ماتنسونيش من دعاء يوم عرفة ومتنسوش تدعو لطلاب ثانوية عامة لانهم محتاجين دعاءنا 🤎
231
اقولكم على حاجة
يمكن الانسان مننا بيغلط ،اصل ما فيش حد ملاك !
بس المهم مش انك تغلط ، المهم انك ترجع عن الغلط حتى لو هتغلطو تانى !
اه حتى لو هتغلطو تانى ..
اصل فى الحديث كان "خير الخطائين التوابون "
نيجى هنا المعنى بقا
لى الخطّائين مش الخاطئين
لانهم بيكثرو الغلط دا
اصل النفس امارة بالسوء برضو مافيش حد عنده نفس ملاك يعنى
طب لى قال التوّابون مش التائبون
لانهم بيكثرو التوبة
ربنا بيحب الى بيغلط الغلط حتى لو كتير بس بيرجع يتوب
عارفين لى ؟
علشان دا معناه ان العبد افتكر انه عنده رب هايحاسبه
افتكر عذاب جهنم وافتكر غضب ربنا وزعل ربنا منه وقال لا انا لازم اتوب عشان ربنا مايزعلش منى
دا معناه ان لسه ضمير العبد صاحي حتى لو مش اوى
عدد مرات المعصية مش مهم
بس لازم تتوب وتنويها توبة..
حتى لو هتتوب بليل وبعد يومين ترجع
بس لازم مع كل مره تغلط فيها
تتوب
يمكن اجلك ييجى ومتلحقش لبليل او لبكرا
سرع فى توبتك على قد ما تقدر
حتى لو بالنية بس
يمكن ربنا يرحمك بنيتك السليمة دى !
لو أذنبت دلوقتى .. توب حتى لو هاتتوب ثانية وترجع تعمل نفس الغلط تانى .
مش يمكن الثانية دى تموت فيها بس ساعتها على الاقل انت مُت وانت تايب حتى لو لسه اثر الذنب موجود ...
# انويها _ توبة 🤎
Уже доступно! Исследование Telegram 2025 — ключевые инсайты года 
