لحد إمتي"ي
رفتن به کانال در Telegram
لأن ضِحكتك بمفردها عِناق كُنت آتيك بكل ما أوتيت من تعب @Aldaghet_bot @Drisbv https://t.me/+aTdQxDBE8Zc2YTlk
نمایش بیشتر4 726
مشترکین
+224 ساعت
-27 روز
+4630 روز
آرشیو پست ها
4 726
Repost from خايف''ف
صدَقَ وَعدَه
ونصَرَ عَبدَه
وأعَز جُندَه
وهزَمَ الأحزابَ وَحدَه
لا إله إلَا اللّٰه.♥️
4 726
Repost from خايف''ف
طَابَت أعيادُكم برِفقةِ مَن تُحبّون، ولا قطع الله عن بيتًا عيدًا
عيدكم مُبَارك♥️✨️
4 726
Repost from خايف''ف
"ذَٰلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ"
4 726
_وداعاً يا خير الشهور، ليتك كنت طوال العام جاراً لقلوبنا.. مضيت خفيفاً وبقيت فينا أملاً لا ينتهي..🥺🥺_
4 726
البعد عن ربنا مش راحة
هو مجرد تأجيل لوجع أكبر
وكل يوم بيعدي وانت بعيد
هو يوم بتخسر فيه نفسك شوية
ارجع علشانك قبل أي حد
مش معنى إنك بعيد عن ربنا إن الباب اتقفل
ولا إنك خلاص بقيت شخص ضايع
الفكرة كلها إنك لسه ما رجعتش
وربنا دايما مستنيك ترجع إوعى تقنع نفسك إنك "مش جاهز" تقرب من ربنا
مفيش حد بيبقى جاهز
إحنا بنقرب وبنتصلح في الطريق
مش بنستنى نبقى كاملين علشان نبدأ مهما بعدت
هتفضل جواك حتة ناقصة
ولا حد هيملأها غير ربنا
ارجع له وهتحس إنك رجعت لنفسك ربنا عارف ضعفك قبل ما تعمله
ومع ذلك سابلك باب الرجوع مفتوح
فمتخليش ذنبك يقنعك إنك بعيد
ارجع وهتلاقيه أقرب مما تتخيل
4 726
جبرَ اللّٰه قُلوبكم فردًا فردًا
وحقق لَكم كل دعَوة خرجت
من اعماق قُلوبكم وكُل
دَعوه لم تستطيعوا ترتيبها
لكن اللّٰه يعلمها
ثبت اللّٰه قُلوبكم
على دينه، وحبه، وحسن عبادته
ورزقكَم من سٓعته
أضعافَ ما تتمنون🤎"
4 726
*هذه الليلة أرجى ما تكون ليلة القدر ،*
*هذا اليوم هو يوم ( ٢٦ رمضان ) وهذه الليلة هي ليلة ٢٧ رمضان ، وليلة السبع وعشرين من رمضان هي أرجى ما تكون بِليلة القدر .*
*جاء في حديث ابن عمر عند أحمد ، وحديث معاوية عند أبي داود ، أن النبي " صلى الله عليه وسلم " قال : ( ليلة القدر ليلة سبع وعشرين ) .*
*مسند أحمد وسنن أبي داود ( ١٣٨٦ ) .*
*وكون أنّ ليلة القدر هي ليلة السبع وعشرين ، هو مذهب أكثر الصحابة وجمهور العلماء ، فاجتهدوا يرحمكم الله 🤍''*
4 726
للنساء..
حبيت أذڪرڪم قبل تريند صور بيچامات العيد ؛
ربنا عزَّ وجلَّ قال في سورة النور:
- {وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ} = إلا لمين؟
لـ بعولتهنَّ ، آبائهنَّ ، آباء بعولتهنَّ ، أبنائهنَّ ، أبناء بعولتهنَّ ، إخوانهنَّ ، بني إخوانهنَّ ، بني أخواتهنَّ ، نسائهنَّ..
مش بابلك للشعب ڪله !
وبقية الآية:
{وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ}
ليه ؟
- عشان الشباب ميعرفوش اللي خبيناه من زينتنا.
منقول.
4 726
Repost from خايف''ف
الله أكبر الله أكبر ..
صومًا مقبولًا وإفطارًا شهيًا ♡.))
متنساش تدعيلي معاك دعوه حلوه قبل الإفطار يا صديقي ♡
4 726
إنَّ صلاةَ الفجر غنيمةٌ لا تعادلها غنائم الدنيا وكنوزها
قال رسولُ اللَّه ﷺ : " رَكْعَتَا الفَجْر خيرٌ مِن الدنيا وما فيها "
صلاة الفجر أثابكم الله 🤍🌸
4 726
Repost from إِنَّ رَبي لَطيفٌ لِّمَا يَشآء 🤎
بس مكنتش حركة جدعنة لما زارنا الزمان وسرق منا فرحتنا😀.
4 726
البنات إللي بتتفاخر إنها بعد حب 6 أو 7 سنين، وأخيرًا بقينا لبعض ومع بعض، والكلام الحلو ده،
وإنها تعبت واستحملت عشان العلاقة دي تنجح...
هل دي حاجة تتفاخري بيها؟
يعني بتتفاخري إنك بقالك 7 سنين بتعصي ربنا!
وكمان بتستغفلي أهلك كل المدة دي؟
7 سنين كاملين…
ولا مرة خوفتي تموتي فجأة وأنتِ بتكلمي شاب في الحرام؟
ربنا ستركِ 7 سنين،
وكان المفروض تشكري ستره، مش تفضحي نفسك وتجاهري بالمعصية.
قَالَ رَسُولُ اللَّه ﷺ:
كُلُّ أُمَّتي مُعافًى إلَّا المُجاهِرِينَ.
حاجة كمان: كونك بتحكي قصتك بالشكل ده،
كأنك بتعلِّمي البنات إزاي يمشوا في علاقة حرام ويتعلموا منك،
فيشيلوا ذنوب، وأنتِ كمان تشيلي ذنوبهم كمان.
﷽ (وَلَيَحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَأَثْقَالًا مَّعَ أَثْقَالِهِمْ ۖ وَلَيُسْأَلُنَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَمَّا كَانُوا يَفْتَرُونَ) [العنكبوت 13]
اتقوا الله، واعملوا ليوم يفر فيه المرء من أخوه وأمه وأبيه،
يوم هتكون فيه لوحدك بس.
﷽ (وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ۖ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ) [البقرة 281]
4 726
Repost from خايف''ف
الله أكبر الله أكبر ..
صومًا مقبولًا وإفطارًا شهيًا ♡.))
متنساش تدعيلي معاك دعوه حلوه قبل الإفطار يا صديقي ♡
4 726
"تَضرَّعُوا للَّـه وَٱدعُوا لَنَـا كَرَمًا . .
وَلِأهلنَا فِي غَزَّة -خُصُّوهُمْ بِالذِّكرِ كَثِيراً- ؛ وَلَا تَنسَوُا المُسلِمينَ فِي كُلِّ البِقَاعِ وَمَشَايخنَا وَمُعلِّمينَا وَمَنْ لَهُ حَقٌّ عَلَينَا وَلِأَهلينَا وَمَنْ عَلَّمناهُ وَلِكُلِّ مَنْ نَفعَ الأُمَّة ؛ وَٱجعَلُوا للمُجاهِدينَ وَالأَسرَىٰ وَالثّكلَىٰ نَصيبَاً مِنْ دُعَائِكُم".
• اللَّهمَّ أُمَّتِي، وَجِراحَهَا، وَشَبابَهَا، وَنِساءَهَا، وَأَسرَاهَا، وَالمُصلحِينَ فِيهَا، وَالحَامِلينَ هُمومَهَا . .
4 726
من الوصايا المفضّلة لديّ لجبران خليل، قوله:
«صدّقني لو فقدت ما فقدت، لو كَسّر الحرمان أضلاعك، ستجتاز هذه الحياة كما يجتازها كلّ أحد،
فاختر الرّضا يهُن عليك العبور». .
4 726
أحيانًا يُلهمك الله وأنت تدعو أسماء أشخاص ما كنت تظن أنك تذكرهم أبدًا، ولعل هذا بخبيئة عمل صالح لهم، أو محبة كامنة في نفسك لهم ما كنت تظنّها تبلغ مقام الدعاء، لأن مقام الدعاء للآخرين من أعلى مقامات المحبة!
«وإذا رفعتُ يدي لأطلب جنةً
طلبَ اللسانُ بأن نكون جميعًا». .
4 726
«نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الحَوْرِ بَعْدَ الكَوْرِ». .
• أي مِنَ التَّشتُّتِ بَعْدَ الألْفةِ.
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
