fa
Feedback
لحد إمتي"ي

لحد إمتي"ي

رفتن به کانال در Telegram

لأن ضِحكتك بمفردها عِناق ‏كُنت آتيك بكل ما أوتيت من تعب @Aldaghet_bot @Drisbv https://t.me/+aTdQxDBE8Zc2YTlk

نمایش بیشتر
4 717
مشترکین
-224 ساعت
-47 روز
+2930 روز
آرشیو پست ها
نفسي حد يوصف مشاعر الشفقه اللي بتحسها اتجاه نفسك وانت فِـ نص محاولاتك اليوميه فِـ خلق دوافع وهميه وسعادات لحظيه مزيفه عشان بس تقدر تكمل ، وفجأه نفسك تصعب عليك وتقعد علىٰ السرير تعيط .

أَنتِ القَصِيدَةُ الَتِي أَكْتَرُبُ بِهَا، وَحِينَ يَسْكُتُ الكَلَامُ، تَتَحَدَّثُ أَنتِ •
أَنتِ القَصِيدَةُ الَتِي أَكْتَرُبُ بِهَا، وَحِينَ يَسْكُتُ الكَلَامُ، تَتَحَدَّثُ أَنتِ •

"وحسِبتُ أنّي أقترب، وظننتُ أنّي على باب الوصول.. فنظرتُ بـ كُلّي فرِحًا فإنّي أوشكتُ أن أصل.. لكنّي يا أبتِي وجدتُ طريقًا غيرَ الطّريق، وحلمًا غيرَ الحلم! أنا يا أبتي في هذه الدّار غريبٌ رغم أُنسي، وحيدٌ رغم صحبي."(

كَانَ الرَّسُولُ _ صَلى الله عَليه و سلّم _ إِذَا ضَاقَتْ دُنْيَاهُ يَرْدد " ياحي يَا قَيُّوم بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيتُ أُصْلِح لِي شَأْنِي كُله وَلَا تَكِلني إِلَى نفْسَى طَرَفَهِ عَيْنَ" .

إذا كان الوصول لما أريد سيؤذيني، فبلغوا الأذى أنني قادم إليه.

“لا تُجبروا أحداً عَلى اعتناقِ أرواحِكم، فالحبُّ مثلُ الدّينِ لا إكراهَ فيه” — جلال الدين الرومي

النقشبندي وهو بيقول رمضان اهلا كفيل يخليك طاير من الفرحه ان رمضان قرب .

‏"لَعَلَّ رمضان يأتي بمعجزاته" ‏اللهم اجعل لنا فيه دعوة لا تُرد، وهب لنا رزقاً لا يُعد، و افتح لنا بابًا إلى الجنّة لا يُسد.

مين قالك إنها اتقفلت؟ أنت ليه مضيّق دماغك مع ربنا؟! ربنا من أسمائه الواسـع.

ميدانكم الأول أنفسكم فإن انتصرتم عليها .. كنتم على من سواها أقدر !

لا أتمنى أن أكون عند حسن ظنكم؛ المكان هناك ضيق و مضجر، أفضل المكوث هنا في سهل خيبكم .. الواسع . _ إبراهيم

يَا ربّ لا يأتي رمضان على بيُوتنا إلا وقد فرجت همومنا وأسعدت قلوبنّا وجبرت خواطرنا ♥️.

متزعلش… ربنا ما بيكسرش بخاطر حد، هو بس بيأخر العوض شوية علشان ييجي على قد تعبك وعلى مزاج قلبك. ربنا عارف إنت شُفت إيه وتعبت قد إيه، وشايف ضيقك وسكوتك، وكل مرة حسّيت إن الوجع زاد، افتكر إن العوض الجاي أكبر وأحلى. عوض ربنا لما بييجي بينسّي القلب كل اللي فات، ويريّحه لدرجة تخليك تبص ورا وتقول الحمد لله، كده كل حاجة عدّت. لو داخل تنام وإنت زعلان، نام وإنت مطمّن، ربنا هيجبر بخاطرك، وهيفرّح قلبك فرحة تنسيك كل تعبك، ومن كرمه مش هتعرف تنام من الفرح

شعور بشع حينما تكون لوحدك ، تري الناس يسيرون جماعه طوال الطريق و أنت تسير بمفردك ، تسمع الهمسات و الضحكات و أنت لازلت غارق في همك لا أحد يكترث إن كنت هنا أو هناك ، فإن لم تكن مصالحهم معك ف انت لست منهم ، حتي عائلتك تجدهم يأكلون بدون أن يكترثوا لقهقه بطنك ، لن اقول لك في هذه الحاله أيها الوحيد كن لنفسك كل هؤلاء ف عددهم كثير ، و لكن سأقول لك ، من بعد الله ليس لك إلا نفسك ، فحاول أن تحافظ عليها و أن لا تكرهها من أجل أحد في لحظه ما سيفارقك ، و لا تتمسك بشخص أفلت يدك مره وقال لك أنها زلة قدمك ، اكتفي بنفسك أفضل من أن يكسر قلبك.

في النهاية أدركت أن أعظم إنجاز للمرء هو قدرته على مواصلة حياته بنفس الشغف رغم ما جَرى، وما يَجري معه. إنجاز المرء ليس بنجاحاته الفظيعة والمبهرة، بل بإيمانه، وبقدرته على خلق سببًا من اللاشيء ليحيا بنفس القلب، وبنفس الروح، وبنفس اللطف الذي خُلِق به، وخُلِقَ من أجله ♡.

Repost from IQ Memes
البنات اللي في علاقات محرمه ومقدينها كلام وشتات وبيقولوا يارب يجمعنا في الحلال عاملين زي اللي بيشرب الخمر وبيقول بسم الله💎!!.

ربنا مقالش إن الدنيا هَتبقى سهله طول الوقت هي ڪده ڪده دار الابتلاء، بس وعدنا إن بعد العسر في يسر ومن ڪُل ضيق في مخرج وبعد ڪُل هم وحزن هَيبقى في فرح لصاحب نصيبه، هَتلاقي الحل من عند ربنا أحسن بڪتير من اللي أنت مرتبله وهَتلاقي نفسك مجبور الخاطر أڪتر من اللي بتتمناه بس قول يارب 🤎🫂.

Repost from US 🖤🫀
لو متقبلتش تكون مبتدئ ف البداية مستحيل تكون محترف ف النهاية