Edisi Umat
رفتن به کانال در Telegram
4 746
مشترکین
اطلاعاتی وجود ندارد24 ساعت
-137 روز
-4930 روز
آرشیو پست ها
4 746
PERNAH DENGAR KAN?
You all pernah dengar kan, sorang celebrity kata ada influencer guna duit derma untuk beli tudung bini dia.
Alif Teega terkantoi lagi.
Kutipan sumbangan banjir dalam RM 500 ribu.
Sebahagian besar iaitu RM 196 ribu dibayar kepada Yiwu Qidian, syarikat pembekal tudung dari China.
Now you all faham, bila the celebrity nafi kami masih yakin dengan bahan bukti yang kami ada.
Now tak perlu kami paparkan bukti, Alif yang bogelkan diri sendiri.
4 746
Maka sebaiknya, tunjuk laporan audit kepada public.
Kami mohon kepada para penderma untuk buat laporan polis supaya syarikat Jom Digital yang mengendali platform JD disiasat di bawah AMLA.
Jika follow the money trail, duit derma kembali kepada
JD semula.
Dan nilainya lebih dari RM 2 juta.
4 746
Infaq Al Quran sahaja dan lebih RM 1 juta.
Benarkan Al Quran diagihkan?
Jika benar mana buktinya.
Pek Makanan M&M sekali kutip mencecah RM 500 ribu.
Mana bukti agihan pek makanan berlaku?
Simply Umrah ada juga buat kempen Pek Makanan
M&M di FB dengan letakkan link JD.
Begitu juga dengan kurma Haramain milik Basri, sehingga kini tak tunjuk bukti kurma diagihkan.
Kami bersangka baik dulu, para Ustaz terlibat telah belanjakan duit derma pada tempat sepatutnya.
4 746
Maknanya business Pek Makanan M&M sebenarnya adalah milik pemegang saham JD dan mereka menggunakan influencer untuk majukan perniagaan melalui sumbangan, damn!
That’s why JD beriya-iya recruit influencer dengan tawaran 20%, rupanya pemegang saham JD nak ambil kesempatan.
Muhammad Faris dan Syed Abdul Kadir juga terlibat secara langsung mempromosi Simply Umrah.
Kami pernah raise a question, kenapa AH&AT serta Iddin jalankan kempen yang sama serentak, dengan graphic yang sama.
Semestinya cadangan dan arahan jenis kempen apa yang patut dijalankan datang dari pihak JD untuk memajukan perniagaan pemegang saham JD.
4 746
Bila kami siasat, rupanya entity yang sama dengan Simply Umrah.
Ketua Pegawai Eksekutif Simply Umrah ialah Mohamad
Afig bin Mohammad Yusoff (MA).
Cuba perhatikan SS, MA juga memegang 20% saham dalam syarikat Jom Digital Sdn. Bhd. yang mengendali platform JD.
4 746
Maknanya influencer pegang duit derma .... jeng 3 x.
Terima kasih Iddin kerana buktikan duit derma akan dipegang oleh influencer.
So banyak mana influencer nak rembat, terpulang. Tak semestinya 20%.
Berbalik semula kepada baki kutipan derma Pek Makanan Mekah dan Madinah RM 10 ribu yang sedang berada di tangan Iddin.
Tahun ni Iddin tidak tunaikan Haji. So macam mana nak uruskan agihan pek makanan di Mekah dan Madinah?
Jawapan ada dalam video. Iddin tunjuk kepada umum dia masukkan kesemua baki dalam RM 10 ribu ke akaun Simply Go Simply Umrah untuk uruskan agihan pek makanan.
Disebabkan terkantoi, Iddin tidak rembat sebarang commission. Baiknya kawan kita.
Our agents were triggered, siapa Simply Go Simply Umrah?
4 746
Dalam video tersebut Iddin tunjuk kat kita, segala kutipan menggunakan platform JD dibayar sepenuhnya kepada Iddin oleh JD.
Setelah ditolak 5.5% untuk JD dan cas Toyyibpay, baki dalam RM 10 ribu masuk ke dalam akaun syarikat Iddin.
4 746
KELICIKAN MANUSIA BERTOPENGKAN AGAMA
Sebenarnya ada muslihat kenapa influencer ditawarkan commission 20%.
Pelik juga, Jom Donate yang bersusah payah sediakan platform hanya rembat 5.5%.
Sebaliknya, influencer yang sekadar tayang muka dapat
20%.
JD siap ajar influencer cara-cara menunggang agama untuk rancakkan kutipan derma.
Rupanya ada muslihat.
Siasatan ini bermula dari video Iddin Ramli menjawab tuduhan PW.
Video tersebut sebenarnya membongkar banyak rahsia.
First, cuba perhati dalam SS under Pek Makanan M&M,
Iddin punya yang RM 12 ribu.
Target ialah RM 50 ribu.
Pada 13/6/24, PW sempat cantas dan Iddin setuju hentikan kempen kutipan.
4 746
PEGUAM SYARIE FACEPALM
Tulis panjang berjela, tapi isi tak ada.
Issuenya ialah kutip derma bukan business.
Nak buat platform untuk permudahkan netizen berniaga macam Shopee, insya Allah kami akan support.
Tapi kalau buat deal dengan influencer untuk curi dana awam, kami akan perangi habis-habisan.
Lepas kena serang dia cherry pick komen yang menyokong dan buat post dengan tajuk, komen bertamadun.
Hakikatnya, komen so called komen “bertamadun” jauh melencong.
Post komen bertamadun juga dia tutup komen.
4 746
The Haramain Basri yang punya.
Mananya, kutipan derma infaq kurma oleh AH&AT merupakan sales bagi Basri.
Akhirnya duit kembali kepada kepada Basri untuk membeli kurma The Haramain.
Berapa banyak yang Basri dah edarkan secara percuma, so far kami tak nampak apa-apa dalam FB The Haramain semalam.
Kami bersangka baik, mungkin Basri tidak suka mempamerkan sifat pemurah, takut jadi riak dan bongkak.
Maka sebaiknya Basri pamerkan audit kepada public.
Namun masalah juga dengan audit, sebab duit derma beli produk sendiri.
Siapa yang monitor inventory?
This is a shady business deal.
4 746
BERNIAGA SECARA KUTIP DERMA
Ustaz Basri merupakan pemilik dan pengedar kurma jenama The Haramain.
Alamat The Haramain exactly sama seperti alamat JD.
Basri juga pemegang saham terbesar JD.
Malam tadi, FB The Haramain mash boleh diakses. Namun hari ni kesemua media platform berkait dengan kurma The Haramain hilang dari dunia maya.
Something berbau very keikanan!
Cuba perhatikan jenama kurma yang AH&AT promote untuk kutipan derma.
Rupanya, tawaran commission 20% oleh JD kepada influencer untuk kutip derma bukan sahaja bertujuan menarik perhatian awam, malah Basri ada muslihat untuk melariskan produk.
Hairan juga, kenapa infaq kurma boleh mencecah RM 100 ribu?
Lagi menghairankan, kenapa infaq hanya pada specific brand, The Haramain?
4 746
Ini adalah berita pada tahun 2022 dan kuantiti diesel dalam SATU tangkapan penyeludupan. Bayangkan nilai yang berjaya diseludup dalam setahun dan kerugian yang ditanggung Kerajaan, mungkin dah cecah berbilion. Kenapa benda semudah ini pun tak dapat masuk otak para walaun. Maksud ‘Subsidi Bersasar’ pun sukar mereka paham...⁉️
4 746
Tiada sebarang justifikasi, hanya motivasi untuk JD gandakan kutipan supaya lebih banyak boleh melapah
5.5%.
Kesan dari kolaborasi, kutipan meroket tinggi.
AT boleh mampu kutip RM 500 ribu untuk kempen Infaq Al Quran dan juga lebih RM 500 ribu untuk mangsa banjir.
Iddin mampu kutip lebih RM 267 ribu untuk Sedekah Qurban.
Maka bermulalah episode influencer membina career melalui aktiviti mengutip derma.
Maknanya, kolaborasi antara JD dan influencer menjadi pemangkin kepada influencer untuk mengutip dana awam tanpa segan demi mengejar desakan keduniaan.
Salam Porsche 911.
4 746
Kenapa JD cuba mengelak untuk menjawab issue paling penting highlighted by PW?
Semasa issue 20% timbul pada tahun 2022, sorang netizen menjadi mangsa kecaman hanya kerana bertanya soalan based on PDF file disediakan oleh JD sendiri.
JD hanya berdiam diri dan biarkan netizen tersebut dikecam dan dimaki berjemaah oleh gerombolan Walacah.
Bukan sahaja dikecam berjemaah, malah netizen tersebut diugut dengan tindakan saman.
Kini JD tidak boleh nafi lagi kerana Iddin dah buat pengakuan, memang ada perjanjian bahawa habuan
influencer ialah 20%.
Apakah justifikasi yang membolehkan JD tetapkan commission 20% dari kutipan kepada influencer?
4 746
Seterusnya JD dakwa mereka ada standard guideline to diligently identify the transparency of each campaign.
Dakwaan ini paling kelakar, dan terang-terang JD hanya reti nak auta.
Mohon JD bagi pencerahan, mengenai kempen Sedekah
Qurban yang sedang dipertikai, guideline apa yang JD pakai?
Juga mengenai Infaq Al Quran di Mekah dan Madinah dengan kutipan RM 500 ribu oleh si Alif Teega. Guideline apa yang JD pakai untuk justify? Saudi hanya menggunakan Al Quran cetakan tempatan.
Apa yang tidak dikupas dalam public statement semalam ialah issue kolaborasi antara JD dan influencer yang mana influencer akan dibayar 20% dari kutipan sebagai habuan.
4 746
JD juga dakwa mereka berpegang teguh kepada integrity dan transparency.
Kepala hotak hang!
Jika benar berpegang kepada integrity dan transparency, sepatutnya dinyatakan dengan terang di website siapakah invididu di sebalik JD.
Sebelum serahkan kutipan kepada penerima JD ialah pemegang amanah. Namun JD biarkan penderma meneka dalam kegelapan siapakah pemegang amanah. This is really really really suspicious!
Kesemua share holders adalah Ustaz belaka, namun biarkan awam menderma kepada pemegang amanah tanpa nama dan paras rupa.
