2 956
مشترکین
+224 ساعت
+77 روز
+2730 روز
آرشیو پست ها
2 956
Ilja Leonard Pfeijffer heeft weer alarm geslagen. Nederland bevindt zich volgens hem midden in een “fascistische coup in slow motion”. Dat klinkt ernstig. Je verwacht dan halftracks op het Binnenhof, marcherende milities op de Dam en Dilan Yesilgöz die vanaf een balkon toespraken houdt met Wagner op de achtergrond.
Maar nee.
Het gaat vooral om boze burgers, verkeerde meningen en talkshows waar mensen aanschuiven die niet eerst ritueel hun morele zuiverheid hebben bewezen aan de cultureel-progressieve keuringsdienst.
In Pfeijffers wereld is alles fascisme.
Een protest? Fascisme.
Migratiekritiek? Fascisme.
De Telegraaf? Mein Kampf met sportkatern.
Een talkshow die nu eens twee meningen laat horen? Medeplichtigheid aan de democratische ondergang.
Geen analyse, maar hysterische elitepornografie.
Het knappe is dat Pfeijffer exact doet wat hij zegt te bestrijden. Hij reduceert complete groepen mensen tot moreel besmette vijanden:
“racisten”,
“knokploegen”,
“medeplichtigen”.
Geen individuen.
Geen nuance.
Geen onderscheid.
Gewoon miljoenen Nederlanders in één grote morele afvalcontainer.
En natuurlijk zijn de echte schuldigen altijd dezelfde:
de burger,
de verkeerde columnist,
de verkeerde krant,
de verkeerde stemmer.
Nooit de bestuurlijke elite die jarenlang crises opstapelde alsof Nederland een experimenteel bestuurslab was voor mislukte beleidsfetisjen.
Want dát gesprek blijft opmerkelijk afwezig bij de professionele fascismewaarnemers van de grachtengordel.
Die praten liever over “het gevaar van polarisatie” terwijl ze zelf dagelijks benzine over het publieke debat gooien met de subtiliteit van een pyromaan in een vuurwerkfabriek.
Ondertussen speelt deze heroïsche strijd tegen het fascisme zich volledig af vanuit de veiligste plekken van Nederland:
gesubsidieerde podia,
krantenkolommen,
universiteiten,
talkshows,
literaire festivals.
Iedereen noemt elkaar moedig.
Iedereen applaudisseert voor elkaars morele superioriteit.
En daarna schuift men aan voor biologische wijn en klimaatneutrale bitterballen.
Maar misschien zit daar precies het probleem.
Een elite die zichzelf permanent ziet als “het verzet” terwijl ze vrijwel alle culturele microfoons bezit, raakt vroeg of laat het contact met de werkelijkheid kwijt.
En dan ontstaat een samenleving waarin iedere afwijkende mening niet langer wordt bestreden met argumenten, maar met historische demonisering.
Alles wordt nazi.
Iedere burger boos.
Iedere twijfel verdacht.
Tot uiteindelijk niemand elkaar nog hoort, behalve het eigen applaus in de echozaal van de morele paniek.
2 956
Datacenters gebruiken mede door de opkomst van AI extreem veel energie. Maar Microsoft, Amazon, Google en Meta zijn niet verplicht om hun verbruik openbaar te maken. Een groep Europarlementariërs wil een eind maken aan deze uitzondering, omdat die in strijd is met transparantie- en milieuwetgeving.
Een groep Europarlementariërs heeft de Europese Commissie in een brief opgeroepen om de geheimhoudingsclausule voor energiegebruik van datacenters te schrappen. De brief volgt op een recent onderzoek van Investigate Europe, een mediapartner van Follow the Money.
Daaruit bleek dat Microsoft, Amazon, Google en Meta de Europese rapportageplicht over hun milieu-impact flink hebben afgezwakt. Sinds 2023 moeten eigenaren van datacenters onder meer hun water- en elektraverbruik aanleveren bij de Europese Commissie. Maar de techbedrijven hebben weten te voorkomen dat ook burgers, wetenschappers of journalisten die gegevens met een informatieverzoek zouden kunnen opvragen.
De Europese Commissie wil tegen Follow The Money en Investigate Europe niet reageren op de brief of de eisen van de Europarlementariërs.
De Commissie is van plan de Europese datacentercapaciteit in de komende zeven jaar te verdrievoudigen. En dat terwijl het elektriciteitsverbruik van datacenters in Nederland de afgelopen jaren al fors steeg: tussen 2021 en 2024 met liefst 37 procent, constateerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2024 verbruikten datacenters al 4,6 procent van alle elektriciteit, evenveel als het verbruik van bijna twee miljoen woningen.
De hyperscale van Microsoft in het Noord-Hollandse Middenmeer stootte in 2023 nog 171 ton CO2 uit; in 2024 was dat 414 ton.
De enorme groei leidt tot maatschappelijke ophef. Volgens het CBS zijn er momenteel al 45 ‘hyperscales’ (extra grote datacenters) in Nederland. Het kabinet voerde in 2022 een verbod in op nieuwe hyperscales. Microsoft wist dat verbod te omzeilen door een nieuwe datacenter op papier in drieën te knippen, ontdekte NRC.
Onlangs bleek dat er toch nog zeven mega-datacenters gebouwd mogen worden, omdat de vergunning al verstrekt is voor het verbod van 2022. Een van die hyperscales komt in Lelystad en gaat meer stroom verbruiken dan de hele stad.
2 956
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
