fa
Feedback
Electrical Power 26⚡

Electrical Power 26⚡

رفتن به کانال در Telegram

نمایش بیشتر
468
مشترکین
-124 ساعت
اطلاعاتی وجود ندارد7 روز
+1230 روز
آرشیو پست ها
على الطلاب التى لم تتمكن من التسجيل أو ترغب فى القيام بأى تعديلات فى الجدول المُسجل سواء بالحذف أو الإضافة عليهم التسجيل على هذه الفورم , وسيقوم منسق قسم كهرباء باور د حسام قطب بمراجعة الطلب برجاء الانتباه إلى قواعد تقديم الطلب :- 1.غير مسموح بطلب نقل السكشن فى أى المقررات 2.لا يمكن بأى حال من الأحوال طلب تسجيل محاضرات لمادتين متعارضتين فى الجدول 3.قد يتم السماح بتسجيل مقررات إذا كان التعارض فى السكاشن فقط 4.برجاء كتابة عدد الساعات المطلوبة للحذف أو الإضافة 5.يتم كتابة رقم التليفون (الواتس اب) للتواصل فى حالة الاحتياج https://forms.gle/tumwhvwszWmyu5Ye6

شباب بالنسبة للناس اللي كانت عايزة تسجل انفو و electromagnetics مع بعض و كان في تعارض للأسف مش هينفع تسجلوا المادتين مع بعض بسبب التعارض و سجلوا الكترو اهم الترم دا و الترم الجي تسجلوا مادة من تالتة ترم اول عشان تاخدوا الانفو مكانها إن شاء الله

دا جروب سيركيتس تو ل باشمهندس عبد الله فؤاد هيكون معانا في اللابات ، و هينزل ورق الشرح بتاعه و أي ماتريال للمادة علي الجروب إن شاء الله https://chat.whatsapp.com/DGQxyaSG5zSIIKvCkln2VU

photo content

photo content

جروب للناس اللي مسجلة electronics 1 من أولي https://chat.whatsapp.com/EwRDKnPk40K2Gj0EascFKp

التسجيل فاتح لكله دلوقتي يا شباب لو حد عايز يعدل حاجة أو يسجل حاجة

التسجيل هيبدأ كمان شوية يا شباب http://Alexu.mans.edu.eg

photo content

مهارات التواصل – Communication Skills مهارات التواصل | HUM x64 #comm بهدوء كده 😂 اللايحة موجود فيها مادة اسمها "ثقافة عامة (اختياري)" والمادة دي جواها 4 مواد المفروض تختار منهم مادة بس المادة اللي بتفتح منهم هي مهارات التواصل 🤝 المادة دي نظامها بيختلف حسب الدكتور اللي نازل وهنا مفيش حاجة تتقال أكتر من الكلمتين اللي اتقالوا للناس بتوع السمر 😂 مادة مهارات التواصل ده تاريخها بالظبط من أول نزلت Fall 2020: كانت مع الدكاترة شيماء، رانيا، مروة من قسم غزل ونسيج وكان نظامها شبه التفكير الناقد كده وكانت سهلة Spring 2021 + Summer 2021 + Fall 2021: كانت مع دكتور عبد العزيز عمارة وكان ليها نظام مختلف Spring 2022: كانت مع دكتور محمد حكم من قسم غزل ونسيج (دكتور مادة ريادة الأعمال اللي في سنة تالتة) وكانت سهلة وإن شاء الله دكتور محمد حكم هو اللي نازل المادة في السمر ✨ https://drive.google.com/.../1teBTkHuCX0B9qtpOuR8c1i2DsKs... الفولدر ده فيه كل الداتا بالخاصة بالمادة في ترم Spring 2022 (دكتور محمد حكم) سلايدز + فيديوهات محاضرات + بنك الأسئلة اللي الدكتور نزله + امتحان الميدتيرم محلول ✅

جبر خطي – Linear Algebra الجبر الخطي | EMP x11 #linear المادة دي مادة رياضة ومشتركة مع أقسام كمبيوتر ونووية وبيديها دكتورة سارة كامل ودكتورة اعتدال (بس إحنا في قسم باور هيشرحلنا دكتورة سارة) توزيع درجات المادة حسب السنة اللي فاتت: 60 فاينال ، 35 ميد ، 5 كويز أونلاين والسنة اللي قبلها مع دفعة 23 كان الميد عليه 40 ومفيش كويز أونلاين امتحان الميد بيكون ريتين وامتحان الفاينال بيكون mcq الدكتورة كويسة جداً جداً يعني والمادة سهلة ومش محتاجة مجهود كبير بس عيبها إنها مملة شوية موجود شيتات للمادة ومحاضرات الدكتورة وسكاشن المعيدة (باشمهندسة عنود) ودول كده كفاية جداً ومش هتحتاج مصدر تاني لإن الدكتورة بتجيب الامتحان من المحاضرات

3.2 Section | هتطبق وتحل مسائل على المحاضرة فى السكشن خصوصا ان المادة فيها كونسيبتس تعتبر مقدمة لمواد تانية هتدرسوها 3.3 Lab | اللاب هنا أسهل من سيركتس 1 وبيكون فيه pcb جاهزة وعليها الكمبونينتس وكل حاجة وبس هتروح تطلع السيجنالز على ال اوسيليسكوب مظبوط وتسجل قراياتك فى البابل شيت وتسلم @ فى امتحان فاينل لاب فى الاخر بيكون عبارة عن تجربة عشوائية من التجارب اللى عملتها طول الترم وكام سؤال نظرى كدة فى المنهج @ ممكن يكون فيه اسايمنت على الماتلاب لو درجات الميدتيرم ماكنتش كويسة ⚡فيديوهات دكتور أيمن سامى موجودة يوتيوب وفيه ورق كورسات فى المادة ل م عبدالله فؤاد و م معتصم ممكن تذاكر منه بس ماتعتمدش عليها وحاول تفهم أكثر ما تقعد تحل كثير عشان الامتحان بيكون MCq مافيش شغل حل مسائلة فى ورقتين # Linear Algebra 4.1 Lecture | دكتور سارة شرحها جميل الصراحة وقريب لشرح د ميرفت كدة ومش بتضايق من الحضور او الغياب حتى هى ليها بلاى ليست يوتيوب زى د ميرفت كدة وسلايدات الدكتور كويسة 4.2 Section | السكاشن برضو متسجلة يوتيوب لبشمهندس عنود ومافيش غياب ممكن تحب تحضر عشان حل المسائل فى السكشن وممكن تحل انت مع نفسك , الكويزين بيكونوا سهلين ومن نفس الأمثلة اللى الدكتور بتشرحها فى المحاضرة ⚡موجود فيديوهات محاضرات ل د ميرفت ود سارة بنفس المحتوى يمكن د ميرفت زيادة شرح حاجة بسيطة هتعرفها وفيه فيديوهات سكاشن وحل ل م عنود , المادة مافهاش ورق كورسات ف حل الشيتات هيساعدكم وهتلاقي ليها اجابات الميد ريتين والفاينل MCq # Mechanical Design 4.1 Lecture | المادة ثلاث أجزاء (ثيرمو-ديزاين-فلويد) ودولا ثلاث شُعب فى ميكانيكا الدكاترة مش ثابتين وممكن يتغيروا كل سنة مش دايما بتقدر تفهم من المحاضرة او الكلام بيكون عام اوى ومليان تفاصيل مالهاش علاقة بالامتحان 4.2 Section | هنا بقى الكلام المهم اللى بيجى فى الامتحان كل حاجة بتتشرح فى السكشن او بيتحل عليها هى أفكار امتحانات عشان كدة مهم حضور السكاشن عشان تعوض بيه كل اللى بيحصل فى المحاضرة وبنصحكم تسجلوا السكاشن واحنا كنا مسجلين سكاشن دفعتنا لان اى حد هيغيب هيضيع عليه محتوى المادة ومش بسهولة حتفهم اللى موجود فى ورق السكاشن الا لما تشوف فيديو السكشن ونفس الكلام بيدخل ثلاث معيدين من ميكانيكا ⚡فيديوهات سكاشن المعيدين والمسائل اللى بيحلوها معاكم والنظرى اللى بيكتبوه فى الورق وماتتعمقش فى المادة لان الامتحان كدة كدة غير متوقع وهنا مهم تاخد بالك انك ماتسيبش فى الميد او القاينل اى سؤال فاضى , اكتب اى قانون حفظته اى حاجة بصمجتها اكتب

شرح الجدول من مندوب باور 25 🫡 عام دراسى سعيد عليكم إن شاء الله ❤️ معلش على الازعاج هتكلم معاكم عن الجدول والشغل فى الترم الجاى :- ترم أول ثانية باور 🧲Electromagentics (مجالات مغناطيسية) -^^ محاضرة واحدة بس كل أسبوع من اليومين اللى فى الجدول الدكتور هيختار يوم يشتغله كل اسبوع ^^ سكشن نظرى الكترو كل أسبوع ^^ مافيش لاب الكترو 🕹️ Microprocessors (مبادىء المعالجات الدقيقه) -^^ فى الأول دكتور نيرة كانت شغالة أسبوع محاضرة وأسبوع محاضرة ونص بعدين ثبتت كل اسبوع محاضرة ونص ^^ سكشن ميكرو نظرى هيكون كل أسبوعين والحضور ماكنش اجبارى و بينزل فيديوهات ^^ لاب الكترو فى معامل كهرباء كان كل أسبوعين وهو عبارة عن كويز صغير فى بيترصد بدرجيتن وطبعا بينزل فيديو قبل اللاب نذاكره # الأسبوع اللى مافهوش لاب وفيه سكشن نظرى بينزل أسايمنت فيه يتحل ويتسلم اون لاين 💎Circuits 2 (تحليل الدوائر الكهربية) -^^ محاضرة واحدة كل أسبوع ^^ سكشن نظرى السيركتس كل أسبوع ومافيش غياب ^^ لاب السيركتس أسبوع للفردى وأسبوع للزوجى ✴️ Linear Algebra (جبر خطى) -^^ أسبوع محاضرة وأسبوع محاضرتين ^^ سكشن نظرى كل أسبوعين ومافيش غياب ^^ خلال الترم فيه كويزين بيترصدوا من 10 درجات والميدتيرم 30 🔧Mechanical Design (تصميم ميكانيكى) -^^ محاضرة واحدة كل أسبوع , المادة ثلاث اجزاء وثلاث دكاترة بيدخلوا على التوالى ^^ سكشن التصميم كل أسبوعين ومهم الحضور 🗣️ Communication skills (مهارات تواصل) -^^ المحاضرات كانت اون لاين وكانت فيه أسابيع مش بتشتغل ----------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------- #Electromagnetics 1.1 Lecture| دكتور مدحت الجنيدى دكتور كبير فى السن الحضور مهم جدا !! مافيش غياب هياخده بس لو العدد قل بيزعل الدفعة فى الميد و الفاينل هو بيحب يحط نظام ويمشى عليه ف محدش يجادله كثير ولو عندك سؤال ماتسألهوش 1.2 Section | سكشن بشمهندسة منار من أجمل السكاشن مستوى شرح عالى وتعامل جميل منها وهنا تقدر تقول كل الأسئلة اللى عايزها البشمهندسة مش بتاخد غياب والسكاشن متسجلة كلها وموجودة على الدرايف بنفس المحتوى ولو فيه اى حاجة زيادة هتتقال فى السكشن بتبلغكم تصوروها الميدتيرم من 20 وفيه ثلاث اسايمنتات اون لاين الدكتور بيطلبهم الاسايمنت الواحد ب 5 درجات , لازم الاسايمنتات دى تتعمل كويس وعلى ورق أبيض نضيف وتكون راسم ومش مشخبط كثير وبيانات كل طالب مكتوبة كاملة فى كل ورقة ودى كومنتات الدكتور بينقص على أساسها م منار برضو ليها اسايمنتات حوالى 5 وغالبا الواحد بيترصد بدرجة ودولا هدفهم انها تخليك تذاكر المادة لانها مهمة جدا ⚡المادة تذاكرها من فيديوهات م منار وهى بتحل الشيتات وتحلها انت بنفسك تانى من ورق م عبد الغفار وأى افكار مسائل الدكتور يحطها فى المحاضرة مهمة وقبل الميد والفاينل تحل امتحانات قديمة على قد ماتقدر #Microprocessor 2.1 Lecture | المحاضرات بتشتغل بدون مشكلة دكتور نيرة مش بتضايق من الغياب او الحضور وممكن ماتفهمش منها كويس الجزئين هاردوير وسوفتوير لكن هى بتراعى ان المادة بتدرس لباور ومش بترخم علينا فى تفاصيل البروجيكت فى الاخر 2.2 Section | م حبيب بيشرح السوفت وير وم الضاوى بيشرح الهاردوير وسكاشنهم متسجلة , سكاشن م حبيب م كانت المنقذ فى المادة دى وساعدت فى الفهم أوى و هو هيحاول يخلى الاسايمنت شامل لكل حاجة هو شرحها فى السكشن عشان يخليكم تذاكروا وعنده سماحية يأجل الديدلاين لان المهم عنده تتعلموا 2.3 Lab | لابات الاسيمبلى أسهل من لابات السى بمراحل خصوصا مع م حبيب لو ماوصلتوش لحل الكويز كان بيساعد وبيشرح فى اللاب واللى مابيوصلش للحل حتى بعد الشرح بتاعه بياخد درجة من درجتين ⚡تسمع فيديوهات السكاشن وتذاكر من السلايدات لان ورق السكاشن لوحده مش بيكون كافى, وبالنسبة للامتحاناات حل امتحانات سابقة وبتتكرر # Circuits 3.1 Lecture | المحاضرة الوحيدة اللى هتحضرها فى التكييف فى مبنى SSP د أيمن سامى من اكثر الشخصيات المهمة فى مشاريع التخرج وهو جميل هتلاقيه بيهزر معاكم فى المحاضرة كثير , يهمه دايما انك تبقى فاهم مش داخل مبصمج ورق كورسات عشان كدة امتحاناته بتكون ثقيلة شوية برغم ان محتوى المادة مش صعب الحضور بالنسبة لدكتور أيمن هى مسألة معتبرة لو بتحضر ف انت كدة مهتم وبتذاكر مع شرحه لو مش بتحضر يبقى معتمد على الكورسات وورقه وفى الحالتين امتحاناته بتبقى نينجا

ميكافلويد – MecaFluid تصميم ميكانيكي وموائع حرارية | MEC 251 #mecha عندنا في قسم باور مادتين من قسم ميكانيكا، المادة الأولى هي اللي هنتكلم عنها دلوقتي والمادة التانية في الترم التاني واسمها "محطات قوى حرارية Thermal Power Plants"، وطبعاً واضح إن دي مواد من برة التخصص بتاعنا (زي الستراكشر في سنة أولى كده) المادة دي باختصار كده هي مقدمة عن 3 مجالات كبار من الـ4 مجالات بتوع قسم ميكانيكا ميكانيكا الموائع Fluid Mechanics تصميم ميكانيكي Design ديناميكا حرارية Thermodynamics والمجال الأخير اللي مش علينا من قسم ميكانيكا هو مجال الاحتراق الداخلي Combustion المادة بيتشرح فيها قشور/مقدمة عن كل مجال من التلاتة عكس قبل كده في نظام الفصلين كان المادة اسمها "الهندسة الميكانيكية" وبيتشرح فيها محتوى أكبر شوية وكانت موجودة في اتصالات كمان (دلوقتي موجودة عندنا بس) في دفعة 23 المادة كان ماسكها دكاترة كبار من قسم ميكانيكا والدنيا كانت صعبة والامتحان جالهم ريتين وناس كتير شالت بس دي كانت سنة انتقالية لإن وقتها المادة نزلت في باور بنظام الساعات لأول مرة في دفعة 24 المادة مسكها دكاترة شباب وهما دكتور إسلام رضا (جزء الفلويد) ودكتور أحمد نجيب (جزء الديزاين) ودكتور أحمد حلمي (جزء الثيرمو) والامتحانات كانت mcq ومستواها كويس الترم بدأ بجزء الفلويد لحد الميدتيرم وبعد الميد جزء الديزاين لمدة 3 محاضرات وفي الآخر جزء الثيرمو أعمال السنة 20 درجة ميدتيرم فلويد و20 درجة بروجيكت ديزاين (عبارة عن مسألة ديزاين اتحلت واتبعت على التيم) الفاينال عبارة عن 30 درجة ثيرمو و 15 درجة فلويد و 15 درجة ديزاين (وعدد الناس اللي حلت في الديزاين كان قليل) موجود داتا قديمة كتير للمادة بس مش هتكون مفيدة أوي زي امتحان دفعة 24 ميد وفاينال لإن دول اللي بالنظام الجديد في المادة ودول اللي هيتكرر منهم + سلايدز الدكاترة المادة ليها سكاشن نظري وكل جزء هيكون له معيد مختلف من قسم ميكانيكا

photo content

جروب الفيس بتاعنا يا شباب كله يعمل چوين https://www.facebook.com/groups/831778952014520/?ref=share_group_link

تسجيل كهرباء قوى يوم الأربعاء الجاى ان شاء الله رجاء عند التسجيل : ١. كل المواد نفس السكشن إلا فى أضيق الحدود ٢. عدم تسجيل التحسين إلا من خلال المنسق فى الأسبوع الثانى

جدول.pdf

الجدول يا شباب