fa
Feedback
EBOOK HASH AULIA (HANDLE BY ADMIN ANNE HA)

EBOOK HASH AULIA (HANDLE BY ADMIN ANNE HA)

رفتن به کانال در Telegram

HA NOVELS (KT0409976-A) Handle by Admin Anne Admin Hash Aulia✅ Tekan link di bawah untuk pembelian 🤩👇 http://www.wasap.my/601123706173/HAWorks

نمایش بیشتر
622
مشترکین
-124 ساعت
اطلاعاتی وجود ندارد7 روز
-630 روز

در حال بارگیری داده...

ابر برچسب‌ها
هیچ داده‌ای
مشکلی وجود دارد؟ لطفاً صفحه را تازه کنید یا با مدیر پشتیبانی ما تماس بگیرید.
اشارات ورودی و خروجی
---
---
---
---
---
---
جذب مشترکین
سپتامبر '26
سپتامبر '26
+1
در 0 کانال‌ها
اوت '26
+2
در 0 کانال‌ها
Get PRO
ژوئیه '26
+3
در 0 کانال‌ها
Get PRO
ژوئن '26
+8
در 0 کانال‌ها
Get PRO
مه '26
+3
در 0 کانال‌ها
Get PRO
آوریل '26
+4
در 0 کانال‌ها
Get PRO
مارس '26
+12
در 0 کانال‌ها
Get PRO
فوریه '26
+9
در 0 کانال‌ها
Get PRO
ژانویه '26
+10
در 0 کانال‌ها
Get PRO
دسامبر '25
+15
در 0 کانال‌ها
Get PRO
نوامبر '25
+54
در 0 کانال‌ها
Get PRO
اکتبر '25
+13
در 0 کانال‌ها
Get PRO
سپتامبر '25
+21
در 0 کانال‌ها
Get PRO
اوت '25
+15
در 0 کانال‌ها
Get PRO
ژوئیه '25
+27
در 0 کانال‌ها
Get PRO
ژوئن '25
+29
در 0 کانال‌ها
Get PRO
مه '25
+26
در 0 کانال‌ها
Get PRO
آوریل '25
+8
در 1 کانال‌ها
Get PRO
مارس '25
+108
در 0 کانال‌ها
Get PRO
فوریه '25
+10
در 1 کانال‌ها
Get PRO
ژانویه '25
+8
در 0 کانال‌ها
Get PRO
دسامبر '24
+6
در 0 کانال‌ها
Get PRO
نوامبر '24
+4
در 0 کانال‌ها
Get PRO
اکتبر '24
+34
در 0 کانال‌ها
Get PRO
سپتامبر '24
+42
در 0 کانال‌ها
Get PRO
اوت '24
+372
در 0 کانال‌ها
تاریخ
رشد مشترکین
اشارات
کانال‌ها
06 سپتامبر0
05 سپتامبر0
04 سپتامبر0
03 سپتامبر+1
02 سپتامبر0
01 سپتامبر0
پست‌های کانال
Korang sape nak beli boleh pm min. Karya crystal anabella semua best! Extended promo sampai diberitahu bila habis. 😍 http://
Korang sape nak beli boleh pm min. Karya crystal anabella semua best! Extended promo sampai diberitahu bila habis. 😍 http://www.wasap.my/601123706173/BirthdayPromoCrystal

2
Tebal² ebook kalini meh2 beli dengan min 🙈❤️+1
Tebal² ebook kalini meh2 beli dengan min 🙈❤️
124
3
KOMBO MERDEKA 26 DAH OPEN!!! READY FILE TAUU RM16 SINGLE RM28 KOMBO 2 RM36 KOMBO 3 RM42 KOMBO 4 ORDER 👇 http://www.wasap.my/
KOMBO MERDEKA 26 DAH OPEN!!! READY FILE TAUU RM16 SINGLE RM28 KOMBO 2 RM36 KOMBO 3 RM42 KOMBO 4 ORDER 👇 http://www.wasap.my/601123706173/KomboMerdeka26 Scoop suamiku sarjan Uzair (800+ Ms) https://t.me/HashAuliaEbookss/2883 Kapten Dylriz (600+Ms) https://t.me/HashAuliaEbookss/2885 Kapten Eshaq Taqris (500+Ms) https://t.me/HashAuliaEbookss/2879 Pujaan hati sang komando (500+Ms) https://t.me/HashAuliaEbookss/2881 Link channel ebook & novel (1k subscriber min buat GA) https://t.me/HashAuliaEbookss
201
4
Here we go. Empat empat terus kita keluarkan. Hahahah!! Lepas Isyak kita open!!
85
5
SINOPSIS KAPTEN DYLRIZ AL FAD Baby binti Mizan tak pernah bercita-cita nak jadi isteri orang. Lebih-lebih lagi isteri kepada Kapten Dylriz Al Fad. Lelaki beku, kedekut senyuman dan mempunyai tahap kesabaran yang sangat menjengkelkan. Jadi bila perkahwinan yang langsung tak diminta itu tetap berlangsung, Baby hanya ada satu pilihan. Terima. Tapi bukan secara percuma. “Berapa gaji you?” — Baby “Kenapa?” — Dylriz “Nak tahu berapa nafkah yang bakal I dapat. Mampu ke cover perbelanjaan I.” — Baby Dylriz terngadah. Bukan setakat dia kahwin dengan perempuan manja, tapi materialistik. Semua benda dalam kehidupan Baby pasti datang bersama pampasan. Tiada benda percuma dalam hidup perempuan tu. Dulu dia pernah padankan muka Zulu. Dan sekarang, dia pula kena benda yang sama. Atau mungkin lebih teruk. “Kau memang mata duitan ke? Memang lahir-lahir je terus macam ni?” — Dylriz “Dunia sekarang semua perlukan duit, cik abang. Muka kacak tak boleh bayar bil. Masuk tandas pun kena bayar. What do you expect?” — Baby Tutup kisah Baby, muncul pula seorang manusia dari masa lalu yang langsung tak dijangka akan kembali mengganggu ketenteraman hidupnya apabila dia cuba mengejar impiannya, beret hijau. Kapten Zulu Amri. Turun padang semata-mata nak torture dia hanya disebabkan bekal Iris yang langsung dia tak tahu-menahu! “Kau ada masalah dengan aku ke, setan?” — Dylriz “Kau rasa?” — Zulu “Kau tunggu aku habis kursus.” — Dylriz “Aku pun menanti hari itu tiba, Dyl. Tak sabar rasanya.” — Zulu Bagus! Dua orang yang menyusahkan hidup. Dua orang yang memeningkan kepala. Hidup Dylriz sekarang ibarat keluar dari mulut naga, masuk mulut buaya. Keluar dari hidup Baby, masuk hidup Zulu. Memang bagus!
84
6
Ebook keempat
Ebook keempat
47
7
SINOPSIS : SCOOP: SUAMIKU SARJAN UZAIR EBOOK LILY HASLINA NASIR Adelia memang aci redah, bahaya dia kejar, cinta, dia letak atas pagar. Farid si certified playboy dah cukup buat dia serik. Askar? Apa lagi komando jenis berani mati untuk negaranya. Mak awal-awal dah bantah Mak kata askar ni, gaji belum landing, loan koperasi dah standing. Adelia mulanya kata, no, thank you. Apalagi askar. Lagi-lagi not her type. Then boom, Sarjan Uzair Rasyid. Komando yang cool, green flag tahap hutan simpan, dan sabarnya macam tak ada expiry date, tanpa banyak bunyi muncul dalam hidupnya. She brings the heat, Sarjan keeps it sweet. Konon not my type. Tup-tup… ternikah dan jadi my husband. Nice one, Adelia. Adelia datang dengan bara, Uzair sambut dengan selamba. She brings the trouble, Sarjan istighfar berkali double. Sarjan Uzair pula ada misi sendiri, bersihkan nama bapanya, Koperal Rasyid, dan bongkar rahsia operasi lama. He wants justice, she smells a scoop. Seorang jaga negara, seorang kejar berita. Dua-dua kerja at your own risk, dua-dua tak reti undur. He fights for the country, but this time, he fights for his father’s story. Tapi Sarjan Uzair lupa, bila berkorban untuk negara kadang-kadang dia, bawa balik benda sekali, benda yang tak pernah masuk job description. Uzair pergi operasi lawan musuh, balik sihir ikut sekali. Talk about occupational hazard. Konon Adelia takkan jatuh cinta. Konon hati dah kebal. Last-last, the hot-headed reporter falls for the cool-headed soldier. Tapi baru Adelia nak menikmati manisnya jadi isteri, encik suami pula buat hal, komando menyala di medan, masuk kamar terus winter season. Baru Adelia nak enjoy jadi pengantin, commando on fire, husband on ice. Dulu Sarjan pening nak pikat Adelia. Sekarang dah sah jadi bini, eh, Encik Suami pula lost the spark? Hilang kelelakian. So now we have a problem. Adelia merajuk? Yes. Bebel? Obviously. Cabut? Never. Adelia pujuk, teman, heret juga Sarjan Uzair pergi berubat. Farid buat dia serik. Uzair buat dia berani cinta balik. Now Mrs Rasyid has one more mission, defrost the commando.
59
8
Ebook ketiga
Ebook ketiga
34
9
Blurb PENJAGA HATI SANG KOMANDO Sarjan Hilmi terkorban dalam satu latihan penerjunan HAHO Skuadron Sierra 11 RGK. Enam minggu kemudian, isterinya Harleen pergi dalam kemalangan jalan raya. Yang tinggal cuma dua orang budak. Aaqil, enam tahun. Aaliyah, tiga tahun. Dan dua nama dalam wasiat. Hazeline, adik Harleen. Editor bebas, 25 tahun, belum kahwin. Shahrizal, kawan baik Hilmi dari unit yang sama. Pada pandangan orang luar, mereka komando. Tapi dalam unit, mereka adalah pasangan sniper dan spotter. Bezanya, Shahrizal dapat peluang dinaikkan pangkat ke Leftenan Muda selepas 11 tahun berkhidmat. Apabila keluarga Hilmi failkan tuntutan hadanah, peguam beri satu amaran. Dua penjaga yang tak tinggal serumah, tak berkahwin, dan tak nampak macam keluarga di atas kertas, itu hujah percuma untuk pihak lawan mendapatkan hak ke atas anak-anak Hilmi dan Harleen yang mewarisi pencen serta insurans nyawa ibu bapa mereka. Jadi Hazeline hantar satu mesej pukul dua pagi. Bila nak kahwin? Ini bukan kisah cinta yang bermula dengan bunga. Ini kisah dua orang dewasa yang berkahwin demi kebajikan dua orang anak yatim piatu, dan terpaksa belajar jadi keluarga sebelum mereka sempat belajar jatuh cinta.
38
10
Second ebook
Second ebook
42
11
BLURB Kapten Eshaq Taqris ketua pasukan rahsia Komando Tindak Khas Udara (KTKU) ketika misi menyelamat sebuah pesawat mewah dia gagal selamatkan hostage utama Tan Sri Abdul Mustaqim. Lelaki itu berpesan “Cari dan jaga anak saya.” Ketua pengganas tahu Tan Sri Abdul Mustaqim ada kunci gudang emas sebuah pulau tetapi mereka tidak menemui kunci itu dan membunuhnya. Amanat terakhir Tan Sri Abdul Mustaqim membuatkan Eshaq Taqris tidak tenang dia perlu mencari anak lelaki itu walaupun tidak tahu siapa identiti yang sebenar. Dalam buntu mencari insan misteri, dia di himpit konflik apabila kekasih lamanya muncul pada hari pernikahan dan menfitnahnya “Saya mengandungkan anak dia.” Ofelia Ishana Demi maruah keluarga, Ustaz Yaakub Eshaq Taqris memutus pernikahan perlu diteruskan. Seribu kali Eshaq Taqris menolak, takdir tetap menyatukan mereka. Dia membenci wanita itu kerana telah memalukannya. “Kenapa kau buat semua ni?” Eshaq Taqris “Saya nak awak rasa sakit lepas tinggalkan saya tanpa alasan.” Ofelia Ishana Ofelia Ishana, hidupnya tersalah arah selepas kematian ibunya. Sangkakan sahabat boleh jadi peneman tetapi di khianati. Terlalu kasihkan kekasih dia serahkan segalanya. Namun ditinggalkan selepas disahkan hamil. Hilang arah tuju hidup, namun pertemuan semula Eshaq Taqris bagai sinar baru. Hanya lelaki itu mampu jadi dia tempat berteduh dan membesarkan kandungannya meskipun terpaksa tabur fitnah asalkan dia berada di sisi seseorang yang dia rasa selamat. “Perkahwinan kita hanya atas kertas tak lebih dari tu. Aku ni fikirkan kau mengandung aje.” Eshaq Taqris “Saya pun akan pergi lepas saya bersalin, tak nak pun dengan lelaki yang pernah bagi harapan lepas tu hancurkan macam tu aje.” Ofelia Ishana. Meskipun rumah tangga tak pernah aman kerana dihimpit manusia pendengki, mereka tetap harungi hari hari bersama sengketa perkara biasa namun apabila jauh ada rindu singgah dalam hati. Saat cinta mula bercambah, fitnah terbesar muncul. Perpisahan seolah-olah milik mereka “Sumpah saya tak tolak umie awak. Saya nak tolong dia.” Ofelia Ishana. “Cukup! Mulai hari ni kau pergi dan jangan muncul depan aku.” Eshaq Taqris. Saat kebenaran terbongkar Eshaq Taqris mencari namun ofelia Ishana terus menghilang. Tanpa di duga mereka bertemu kembali dalam satu misi. Pada ketika itu Eshaq Taqris di arahkan jadi pelindung wanita korporat yang berpengaruh. Wanita dulu yang dia halau kini menjadi manusia paling berpengaruh dan dilindungi. Eshaq Taqris tak pernah sangka, apa yang dia cari rupanya ada depan mata. “Kenapa awak muncul? Pergilah saya tak perlukan awak.” Ofelia Ishana “Tapi aku perlukan kau. Kali ini aku bersumpah tak akan biarkan kau pergi lagi.” Kapten Eshaq Taqris Dia memburu pewaris misteri, korbankan masa siang dan malam demi menunaikan amanat. Tanpa dia duga apa yang dicari hanya di depan mata. Hanya mula sedar, apabila semuanya telah terlambat. Apakah hati yang telah mati mampu hidup dengan kemaafan?
76
12
First ebook
First ebook
82
13
“Kalau you suruh I ambil air, ada charge dia. Ikutlah berapa ringgit pun. I akan decide lepas ni.” Terus Dylriz ternganga. “Ambil air pun kena bayar?” “Mestilah. Dekat restoran pun orang hantar air ke meja, kita bayar service charge. You ingat sebab I isteri, labour terus free? Nothing is free in this world, suamiku. Especially tenaga manusia.” Wah! Mereka dah masuk bab pekerja dengan majikan pula. Bukannya suami isteri. “And plus, waitress habis shift boleh balik. I tak boleh. I kena stay dekat sini sampai nyawa direntap. So technically, I patut charge lagi mahal.” Dylriz terus diam. Tak tahu nak jawab apa. “Kalau you suruh I masak, lain harga. Iron baju, lain harga. Kemas barang you, lain. Anything yang bukan keperluan I sendiri, akan ada charge.” Okay! Rasanya bini dia teruk lagi daripada Iris. Agak-agak kalau geng Yodha tahu musibah yang menimpa dia malam ni, tujuh keturunan kena bahan gamaknya. “Kalau aku tak bayar?” “You buat sendiri.” Baby cebik bibir. Tubuh disandarkan pada sofa sambil tangan memeluk tubuh. Sejenak mereka saling merenung antara satu sama lain. “Kau tak rasa ke malaikat Atid bakal sibuk sebab perangai kau? Nak kena catat dosa kau setiap saat.” Tersentak juga Baby dengar ayat Dylriz. Tapi muka kekal tenang. Jemari diangkat. Kuku sendiri ditilik sebelum ditiup perlahan. Abaikan. Soalan Dylriz langsung tak dilayan. Baby bingkas bangun. Baru dua tiga langkah menapak, dia berhenti lalu menoleh semula.
125
14
Siapa nak pm KOMBO SETIA http://www.wasap.my/601123706173/KomboSetia+3
Siapa nak pm KOMBO SETIA http://www.wasap.my/601123706173/KomboSetia
244
15
BLURB : DUDA PALING MENAWAN Dara memulakan kerjanya sebagai babysitter dan pembantu rumah di rumah Khayr dan manalah dia sangka lelaki itu adalah lelaki yang sama buat dia jatuh cinta pandang pertama. Walaupun lelaki itu bergelar duda, tapi hatinya tetap tertawan. Khayr pula rasa macam nak gila bila dapat tahu yang Dara langsung tidak reti masak. Kalau tak reti, macam mana nak jadi pembantu rumah? Mahu dipecat, dia boleh nampak aura Dara yang begitu kuat mengikat hati Hana. Jadi, Khayr pasrah. Setiap hari dia pula yang memasak untuk Hana dan untuk Dara. “Dara boleh berhenti kerja, tapi dengan satu syarat. Dara kena jadi menantu saya.” Puan Latipah. Oleh kerana satu fitnah, Puan Latipah nekad mahu mereka berkahwin. Dara tidak pernah lelah memikat hati sang suami. Khayr layan endah tak endah pun, dia tetap menggoda. Akhirnya, jiwa Khayr berjaya ditakluk. Kehadiran Sarah Hanani yang menagihkasih demi Hana buat Dara kenal siapa Khayr. Dan, Asyira yang tidak pernah berhenti mengejar cinta Khayr menguji kesetiaan seorang Khayr terhadap Dara kesayangannya. Dara bukan perempuan yang mudah goyah. Dia isteri Khayr yang sah, maka dia tidak akan tunduk dengan sebarang tohmahan. Cuma dia pemilik hati Khayr!
151
16
KOMBO DUDA DAH OPEN!!! READY FILE TAUU Kombo latest dari Aunie Ayunie. Yang ni dari novel lama yang dijadikan ebook. Sesiapa
KOMBO DUDA DAH OPEN!!! READY FILE TAUU Kombo latest dari Aunie Ayunie. Yang ni dari novel lama yang dijadikan ebook. Sesiapa berminat bolehlah pinang. RM16 SINGLE RM22 KOMBO ORDER 👇 http://www.wasap.my/601123706173/KomboDuda Duda Paling Menawan part 1 (600+ Ms) Duda paling menawan part 2 (500+Ms) Link channel ebook & novel (1k subscriber min buat GA) https://t.me/HashAuliaEbookss
223
17
Cuba teka siapa bodoh??? -Sayang masih dekat café dengan Lily ke? Sayang jangan order makanan ya. Kita makan dekat rumah sama-sama. Dahi berkerut perlahan. Dah kenapa Irfan cakap macam tu? Padahal dia dah bagitahu nak dinner dengan Lily. Baru saja jemari nak reply mesej encik suami, mesej dari Irfan masuk lagi. -Duit tu kena berjimat cermat sikit. Jangan order tau! Irfan siap buat emoji kiss lagi. Tapi, entah kenapa tak mampu buat dia tersenyum macam dulu. Kalau dulu, bila Irfan hantar mesej macam ni, dia akan tersenyum panjang. Kononnya, si suami sweet sebab nak makan sama sama. Tapi sekarang, dia tak boleh positif dah. “Kau nak makan apa? Jomlah kita order,” Dan saat yang sama, Lily mula buka menu. Duk ushar-ushar menu. Mulalah dia rasa bersalah. Takkan dia nak cakap yang Irfan pesan jangan order apa apa. Kang panjang pula Lily membebel. Tarik nafas, hela nafas. Sekali lagi, telefon bergetar tanda ada mesej masuk. -Dengar cakap suami kalau nak masuk syurga. 😊 Dia memandang mesej itu lama. Okay! Irfan dah masuk part masuk syurga dah. Dah masuk part agama dah. Ketap bibir, dia lepaskan keluhan panjang. Dada terasa sesak dan senak. Sampai Lily pandang dia dengan renungan semacam. “Kau kenapa? Siapa mesej?” Diena pantas ukur senyum plastik. Kepala tergeleng perlahan. “Kau order jelah. Aku tak rasa nak makan. Masih kenyang.” Bohong dia tiba-tiba. Menimbulkan rasa aneh di wajah Lily. “Kenyang? Sejak bila? Harini kau makan sandwich je pun.” “Aku tak lalu.” “Tak lalu atau Irfan tak bagi makan dekat luar?” Diam sejenak. Sekali lagi, Lily teka tepat pada sasaran. Kelat senyuman di bibir Diena. Dia pandang Lily dengan wajah serba salah. “It’s okaylah. Aku belanja. Kau order je nak makan apa.” Ujar Lily dengan nada fed-up. Bukan fed-up nak kena belanja. Tapi, fed-up dengan lelaki macam Irfan. Dan lagi fed-up dengan member yang taat membuta tuli. Zzzzzz… Telefon bergetar lagi. Dia baca mesej yang naik di skrin. -Even Diena nak belanja pun, sayang jangan order tau. Abang nak makan dengan sayang dekat rumah. Emoji sedih dekat hujung. Berat keluhan di bibir Diena. Telefon dia masukkan ke dalam handbag. Kepala dia geleng perlahan pada Lily. “It’s okaylah, Ly. Kau makan jelah. Aku temankan.” Tolak dia sopan. Walaupun saat ini, perut bergendang hebat dek kelaparan. “Kalau macam tu…” Lily menutup menu di tangannya. “Jomlah balik.” Ajak Lily. Diena terus mengangkat kepala. “Hah? Eh, kau makanlah. Aku temankan.” “Tak apalah. Aku dah takde selera.” “Janganlah macam ni, Ly.” Pujuk Diena. Malah, Lily selamba capai beg tangan dan bingkas bangun. Tanpa banyak cakap, dia melangkah ke arah kaunter. Bayar minuman mereka. “Sorry, Ly,” ucap dia serba salah bila Lily melangkah ke arahnya. “Aku tak nak dengar maaf kau. Aku nak kau belajar lawan untuk diri kau sendiri. Jangan jadi perempuan lemah, taat membuta tuli.” Marah Lily seraya berlalu ke keretanya. Raut wajah Lily nampak marah dan geram. Terkedu Diena sesaat. Mata melirik pada Lily yang sudah berlalu pergi. Dan sebaik saja kereta Lily melintasinya, terus dia lepaskan keluhan berat. Tangan naik meraup wajah. Rasa bersalah, menekan dada sehingga dia rasa senak. Sukar nak bernafas. Again! Dia buat Lily marah.
152
18
“Banyak lauk sayang masak hari ni. Sayang beli lauk-pauk ke?” Yelah! Kalau tak beli, makan pasirlah jawabnya. Nak harapkan abang? Kiamat pun belum tentu beli. Kutuk Diena dalam hati. Tapi dekat luar, dia cuma mengangguk sambil tersenyum. Selesai hidang makanan untuk Irfan, dia cedok pula nasi ke dalam pinggan sendiri. Empat ekor udang masak merah diambil lalu diletakkan ke dalam pinggan. Dah lama dia mengidam. Hari ni, barulah terasa nak makan puas-puas. “Kenapa sampai empat ekor ambil udang? Dua dah lah.” Belum sempat Diena menyuap nasi, Irfan terus mencapai dua ekor udang dari pinggannya. Selamba dia letak semula ke dalam mangkuk sambal. Terkedu Diena sesaat. Tak berkelip mata dia memandang dua ekor udang yang baru saja berpindah dari pinggannya. “Kalau tak habis, kan membazir namanya, sayang?” Pandangan Diena perlahan-lahan beralih kepada wajah Irfan. Terkejut. Speechless sekejap. Tak sangka yang Irfan akan ambil udang yang memang elok dalam pinggan dia. Tiba tiba akal fikir, ni ke konsep kalau dah bukan rezeki kita, dalam mulut pun boleh terkeluar balik? “Makan dulu yang tu. Kalau habis, ambil lagi,” ujar Irfan lagi.
106
19
“Kalau aku jadi kau, dah lama aku maki hamun. Tak pun minta cerai.” Sambung dia lagi. Mata menjeling geram. “Bukan senang nak bercerai.” Balas Diena kembali. “Kau ingat aku tak pernah pergi kaunseling ke? Pernah je. Tapi, mana ada orang nak percaya selagi luka tak meninggalkan kesan. Selagi dia jalankan tanggungjawab dia sebagai suami, siapa je yang nak percaya emosi aku didera? Takde orang percaya, Li. Kalau aku cerita dekat orang pun, silap haribulan orang cakap aku pulak yang tak bersyukur.” Ujar Diena panjang lebar. “Di mata orang, Irfan tu calon suami idaman semua orang. Aku bertuah jadi isteri dia. So, mana ada orang percaya apa yang jadi dekat belakang.” Jeda. Nafas dihela panjang. Lily kemam bibir. Angguk perlahan. Ya, dia tak nafikan. Irfan memang nampak sempurna di mata semua orang. Takde sesiapa tahu pun perangai dia dekat belakang kecuali Diena. “Then, sampai bila kau nak bertahan? Takkan selama lamanya, kut?” Bibir dicebik. Bahu dijungkit perlahan. Kepala dia geleng. Entahlah. Dia sendiri tak tahu. “Takkan kau nak biarkan dia dera emosi kau sampai bebila?” “Apa pilihan aku ada? Minta cerai?” jeda. Bibir dicebik. “Lambat lagi dia nak ceraikan aku. Merayu sekalipun, belum tentu dia ceraikan aku.” “Kalau dia tak ceraikan then okay. Kau tukar cara lain. Lawan selagi boleh lawan. Kalau dia kedekut, kau lawan dengan kedekut balik. Dia tak belikan lauk pauk? Then kau jangan masak. Jangan nak ambil tanggungjawab dia, belikan lauk pauk tu. Dia tak beli, kau jangan beli!” ujar Lily bersungguh. “Kalau dia beli telur je, then kau masak jelah telur tu sampai abang Jamil mampus! Makan je telur tu sampai dia jadi anak ayam.” Sekali lagi, tawa Diena tercetus. Ayat Lily ni, tak boleh blah langsung. “Tak lawak, okay! Kau tak payah nak gelak sangat! Balik rumah nanti, cuba kau lawan sikit. Jangan asyik nak mengalah je. Naik muak dah aku dengar benda yang sama. Jangan jadi perempuan lemah. Cuba jadi cerdik sikit.” “So, kau nak cakap selama ni aku bodohlah?” “Boleh tahan bodoh! Sebab kau bertahan hampir setahun. Tak berubah pun laki kau. Malah, kau lagi menderita. Bodohlah namanya tu.” Selamba je Lily kutuk member sendiri. Dah memang betul pun, kan? “Lelaki macam tu takkan berubah kalau tak ajar. Kau kena ajar dia sikit biar celik mata.” Merengus. Dia pula yang geram. Sesaat, Diena hela nafas panjang. Tangan naik menguak rambut ke belakang. Bebola mata dipaku pada wajah geram Lily. Dan belum sempat dia buka mulut, tiba-tiba telefon bergetar halus. Nama encik suami naik pada screen telefon. Laju dia capai dan baca pesanan dari Irfan. -“Sayang masih dekat café dengan Lily ke? Sayang jangan order makanan ya. Kita makan dekat rumah sama-sama.” Dahi berkerut perlahan. Dah kenapa Irfan cakap macam tu? Padahal dia dah bagitahu nak dinner dengan Lily. Baru saja jemari nak reply mesej encik suami, mesej dari Irfan masuk lagi. -“Duit tu kena berjimat cermat sikit. Jangan order tau!” Irfan siap buat emoji kiss lagi. Tapi, entah kenapa tak mampu buat dia tersenyum macam dulu. Kalau dulu, bila Irfan hantar mesej macam ni, dia akan tersenyum panjang. Kononnya, si suami sweet sebab nak makan sama sama. Tapi sekarang, dia tak boleh positif dah.
81
20
Last ebook Hash, SUAMIKU ANAK MAK yang bakal jadi adaptasi. Last novel Hash LEYGIA. Tahun ni ada 2 karya je baru. Busy punya pasal. So rasa nak tulis ebook. Kita bagi SUAMIKU HAJI BAKHIL pulak. Harap korang tak sakit jantung jelah. Cerita sekadar nak release tension je. “Semalam aku ada terbaca status dalam Threads. Pasal sorang perempuan tanya something. Penuh gila komen dekat situ. And honestly… mostly aku setuju dengan komen dorang.” Suara Lily memecah kesunyian. Dia mengacau ais di dalam gelas sebelum mengangkat wajah, memandang Diena yang sedang menguis-nguis kek di depan. “Status apa?” soal Diena bersahaja. “Women to women. Apa korang akan buat kalau suami kau kedekut?” Zap! Ayat itu terasa macam belati yang terus menikam ke dada. Tangan Diena yang memegang sudu terus berhenti. “Ramai gila yang komen.” Sambung Lily lagi. “Dorang komen apa je?” soal dia berminat. “Macam biasalah. Mostly suruh minta cerai. Tinggalkan suami macam tu. Like…run girls. Run.” Ujar Lily sambil ketawa kecil. Setiap kali ada masa, mereka berdua akan bergossip. Mostly ambil topik dari Threads. Sebab banyak benda boleh kupas. “Ada orang komen, lelaki macam tu takkan berubah. Selamanya takkan berubah. Kalau dah ada sifat kedekut, mesti ada redflag yang lain. So, jangan bertahan.” “Tak semuanya. Ada je yang kedekut tapi part lain dia okay. Kena tengok atas induvidu jugak.” Balas Diena senada. Bicara dia, seakan back-up si lelaki. Berkerut dahi Lily. “Tapi, kalau dah dekat setahun kahwin tak reti nak berubah jugak, macam mana? Sanggup ke bertahan untuk hari seterusnya?” “Penceraian bukan satu satunya jalan. Mesti ada jalan lain.” “Apa jalannya?” Mereka saling menyoal. Perlahan, anak mata saling bertentangan. Diena diam membisu. Renungan Lily seakan menghantar satu pesanan halus. “Terus bertahan? Biarkan hati terluka? Sebab yakin yang dia akan berubah?” semakin tajam soalan Lily. Seakan dia pula yang up status tu. “Dan kalau dia tak berubah, macam mana?” “Manalah aku tahu. Kau tanyalah owner yang post status tu.” Diena ketawa kecil. Tawa yang pura-pura. “Aku tengah tanyalah ni. Kau yang up status tu, kan?” menebak. Kelu lidah Diena. Berubah terus raut wajahnya. “Kau ingat aku tak tahu kau berlindung di sebalik fake akaun tu? Hmm?” Diam. Suasana sepi. “Li…aku…” “Kau tak perlu sorok apa apa dari aku, Dien. Aku tahu semuanya. Aku nampak apa yang kau hadap. Aku tak buta. Tapi, aku diamkan diri selagi kau tak buka cerita.” Jeda. Tubuh didekatkan ke meja. “And now, kau dah buka cerita. Jadi aku nak tanya kau… sampai bila kau nak bertahan? Sampai bila kau nak berdiam diri? Kau sendiri nampak Irfan tu redflag. Sampai bila kau nak nafikan?” “Dia tak pernah pukul aku.” “Redflag tu tak semestinya pukul je. Banyak benda yang menyumbang ke arah perangai redflag. Dan yang paling bahaya bila luka tu tak nampak. Tapi meninggalkan kesan. Sama macam kau sekarang ni.” Jemari ditunding ke arah Diena seraya tubuh disandar ke kerusi. “Semakin hari, senyuman di bibir kau semakin hilang. Wajah ceria kau bertukar jadi kusam. Sebab kau sedang berlawan dengan diri sendiri. Separuh mengiakan redflag Irfan dan separuh lagi menafikan. Tapi… sampai bila?” Soalan Lily buat Diena kelu lidah. Tiada sepatah yang mampu diluahkan. “Dia punya kedekut bukan seperti orang normal, Diena. Dia punya kedekut dah capai tahap kronik. Kalau main game, dah touch level tertinggi dah. Mungkin sentiasa menang. Dan kalau Haji Bakhil tu masih hidup, aku rasa dia sendiri angkat bendera putih. Mengalah dengan Irfan.” Ayat itu mencetuskan tawa halus di bibir Diena. Entah kenapa, dia rasa lucu. “Aku tak buat lawak, Dien. I’m serious.” “Takdelah. Tak pasal Haji Bakhil kena petik.” “Dah memang laki kau kedekut tahap melebihi Haji Bakhil. Aku tak pernah jumpa lelaki kedekut macam tu. Celah mana kau jumpa mamat ni?” suara Lily berbaur geram. Dan Diena ketawa lagi. Lucu tengok reaksi Diena sebetulnya. “Dah jodoh. Nak buat macam mana?” “Tu bukan jodoh. Tu bodoh namanya.” Kutuk Lily geram. Sakit hati sungguh dengan perangai sabar Diena. Jenis sabar tak bertempat.
82