نصائح و استشارات برمجية
رفتن به کانال در Telegram
• نصائح واستشارات برمجية متعلقة باسئلة تم طرحها • لطرح استفسار او سؤال: @m4md24
نمایش بیشتر1 448
مشترکین
-124 ساعت
+27 روز
+1530 روز
آرشیو پست ها
System.out.print("""
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
""");
-
• سي بلس بلس هى افضل من حيث بداية التعلم عشان المفاهيم المتعلقة بها اكثر من معظم اللغاتالسلام عليكم
هل تعلم سي بلس بلس له مستقبل افضل وممكن الواحد يشتغل فيها او التوجه لبايثون افضل
• دا لسبب ان دقة الشاشة تغيرت، روح للاعدادات
بعدها ابحث عن display و بعدين هتلاقي شئ اسمه:
display resolution
خليها اعلى شئ، بس كدا
الحين اذا اضفت شي على مجلدي من جهازي كيف يجي على البرانش اللي مسويته بقيت هب ؟
• لو جينا للاصل في البرمجة، هنلاقي ان الحروف والرموز و غيرها اصلها راجع لل ASCII
• يعني اي ASCII ؟
- دا اختصار لـ:
"American Standard Code for Information Interchange"
- وهو مجموعة من المعايير التي تعين تمثيل الرموز المكتوبة بواسطة الحاسوب.
- يستخدم ASCII لتمثيل الأحرف الأبجدية اللاتينية، الأرقام، ورموز ال punction، بالإضافة إلى بعض الرموز الخاصة.
- كل حرف أو رمز يمثل بواسطة رقم في نطاق معين.
• طيب افهم من كدا اي؟
- افهم من كدا ان الحروف الأبجدية اللي نعرفها زي a و b و c و غيرهم حتى الأرقام والرموز ليهم ارقام خاصة بيهم، زي كدا
// digits : 0=48, 1=49, 2=50, ........., 9=57 // capital letters: A=65, B=66, C=67, ........., z:90 // small letters : a=97, b=98, c=99, ........., z:122
• اه تمام كدا
• بس انت مستدعي في السطر الثاني المكتبة، فا بالتالي مش لازم كل شوية تكتب:
std::
● في طريقتين:
١. طريقة بالبرمجة
٢. و طريقة تخلي البوتات اللي بتعمل بوتات تعملك بوت
• سواء كان دي او دي فا الطريقتين شرحهم موجود في اليوتيوب او على محركات البحث
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
