Ehab Fayez
رفتن به کانال در Telegram
اهلا بيك يا صديقي ان شاء الله دايما هنشر مقالات ومحتوي عن اليو اكس واليو اي سواء مصادر مني او من ناس تانيه وايضا كل الفيديوهات الجديده علي قناتي هتلاقيني بنشرها هنا والمسابقات الي بجوايز هعلن عنها هنا
نمایش بیشتر5 687
مشترکین
-124 ساعت
+47 روز
+4030 روز
در حال بارگیری داده...
کانالهای مشابه
ابر برچسبها
اشارات ورودی و خروجی
---
---
---
---
---
---
جذب مشترکین
ژوئن '26
ژوئن '26
+78
در 0 کانالها
مه '26
+78
در 0 کانالها
Get PRO
آوریل '26
+119
در 0 کانالها
Get PRO
مارس '26
+186
در 0 کانالها
Get PRO
فوریه '26
+125
در 0 کانالها
Get PRO
ژانویه '26
+129
در 0 کانالها
Get PRO
دسامبر '25
+120
در 0 کانالها
Get PRO
نوامبر '25
+141
در 0 کانالها
Get PRO
اکتبر '25
+177
در 0 کانالها
Get PRO
سپتامبر '25
+157
در 0 کانالها
Get PRO
اوت '25
+222
در 0 کانالها
Get PRO
ژوئیه '25
+246
در 0 کانالها
Get PRO
ژوئن '25
+192
در 0 کانالها
Get PRO
مه '25
+155
در 0 کانالها
Get PRO
آوریل '25
+139
در 0 کانالها
Get PRO
مارس '25
+156
در 0 کانالها
Get PRO
فوریه '25
+202
در 0 کانالها
Get PRO
ژانویه '25
+276
در 0 کانالها
Get PRO
دسامبر '24
+218
در 0 کانالها
Get PRO
نوامبر '24
+320
در 0 کانالها
Get PRO
اکتبر '24
+193
در 0 کانالها
Get PRO
سپتامبر '24
+458
در 1 کانالها
Get PRO
اوت '24
+2 470
در 0 کانالها
| تاریخ | رشد مشترکین | اشارات | کانالها | |
| 22 ژوئن | 0 | |||
| 21 ژوئن | +1 | |||
| 20 ژوئن | +4 | |||
| 19 ژوئن | +2 | |||
| 18 ژوئن | +5 | |||
| 17 ژوئن | +5 | |||
| 16 ژوئن | +5 | |||
| 15 ژوئن | +1 | |||
| 14 ژوئن | +4 | |||
| 13 ژوئن | +4 | |||
| 12 ژوئن | +5 | |||
| 11 ژوئن | +5 | |||
| 10 ژوئن | +4 | |||
| 09 ژوئن | +2 | |||
| 08 ژوئن | +6 | |||
| 07 ژوئن | +7 | |||
| 06 ژوئن | +3 | |||
| 05 ژوئن | +2 | |||
| 04 ژوئن | +4 | |||
| 03 ژوئن | +2 | |||
| 02 ژوئن | +5 | |||
| 01 ژوئن | +2 |
پستهای کانال
فيجما عملت اضافة جديده رهيييبه جدا بتخليك تقدر تحول اي موقع علي النت لـ تصميم قابل للتعديل جوه فيجما وبيكون طالعلك بAuto layout و Frames
عملنا فيديو عنها تقدر تتفرج عليه من الرابط ده:
https://youtu.be/twzvVs1y24o
| 2 | كتير جدا ناس بلاقيها بتسال او حتي بتدخل تسالني انا لسه ببدء في المجال ومش عارف اعمل مشروع ايه عشان اضيفه للبورتفليو بتاعي ف قلت ليه مش نحل المشكله دي عشان الكل يستفاد؟
دلوقت علي موقعي هتلاقي مولد الافكار هتختار اساسيات الفكره الي عايز تصمملها سواء لو كانت لوحه تحكم او صفحه هبوط او تطبيق موبيل او ويب وعلطول هتظهرلك فكره للتصميم بالمحتوي بالالوان وبالفونتات (الخطوط) الي تقدر تستخدمها وكمان تغذيه بصريه تقدر تجيب افكار منها
تقدر تبدء تستخدم مولد الافكار من الرابط ده:
ehabfayez.com/design-ideas | 853 |
| 3 | الفتره الجايه هنلاقي اكاديميات وصناع محتوي بتقدم كورسات مدفوعه في ال Design & Develop with Agents انا مش ضد ده ابدا طبعا بس اهم حاجه تكون من تجربتهم الشخصيه مش مجرد نقل معلومه مجانيه بالانجليزي تقدر تترجمها بـ ChatGPT او Claude او تشوف فيديوهات عل يوتيوب وهتلاقيها مجانا
لحد ما الوقت ده يجي ان شاء الله هنرجع نكمل كورس فيجما علي اليوتيوب اخر فيديوهات فيه وهندخل علي المتطلبات الجديده في السوق الوظيفي والي المصمم محتاج يتعلمه سواء شغال كـ فري لانسر او في شركه والكورس الجديد طبعا مجاني وهيكون بيستهدف المصممين والمبرمجين وكمان اصحاب الشركات الي حابه تقوم بدور المصمم والمبرمج باستخدام الادوات والذكاء الاصطناعي المتاح حاليا في السوق وحتي لو انتا مش معاك امكانيه تعمل اشتراك في كلاود او شات جي بي تي انصحك بالكورس لانه مجرد مشاهده هتديك افكار ومعلومات كتيره هتوفر ملاين التوكنز من مجرد مشاهدتها بس ان شاء الله | 0 |
| 4 | حد يديني مليون جنيه عشان من فتره اكلمت عن جزء الديزاين سيستم والتوكنز والفاريابلز وانه قريب جدا هنلاقي الذكاء الاصطناعي بيساعدنا في دي ومش هتكون شغلتنا التسميه او انه نفضل حاول نستمر ف تنسيق التصميم والكود والمنتجات تحت براند
انهارده اقدملكم Claude Design😍❤️
واستني عليه شويه وهتلاقيه ف مستوي تاني!!! | 0 |
| 5 | في حماس كبير اوي علي الذكاء الاصطناعي وانه هيبدل المبرمجين او المصممين وفي شركات بدات تبص علي المرتبات الي بتصرفها مقارنه بالانتاجيه الي بتيجي مقابل ليها ده حتي في شركات سرحت موظفين كتير عشان يستعينه بالذكاء الاصطناعي لانه شايفين ان اغلب الشغل ممكن جدا بالذكاء الاصطناعي ومع شخص واحد بس يدير كل ده
الحقيقه الصريحه الي محدش فيهم بيبص عليها وهوا انهارده الشركات دي وصلت للمكانه العاليه دي في السوق او للمكان الي هيا فيه بسبب الموظفين البشر الي قدره يصممه منتج مش بس قابل للاستخدام انما متناسب مع المشكله الي الناس الي محتاجه الحل ده وبالطريقه المناسبه الي بناء علي اختباراتهم واستنتاجاتهم بعقلهم البشري وخبرتهم الانسانيه قدره يوصله ليها وبنفس
دلوقت الشركات تركت التفكير تماما في جزء ان اطلاق ميزات جديده لازم يكون بيحل مشكله وبنفس الوقت تكون مبنيه علي طلب من المستخدمين والحل بيتناسب مع الفئه دي والسوق ده والنوع ده من البشر وبدات تركز علي جزء انه احنا عندنا قاعده جماهيريه كبيره وخلاص استقرينا او ثبتنا مكاننا ف توفير الفلوس من الموظفين واستخدام الذكاء الاصطناعي هوا الحل الامثل عشان نتحرق لقدام هوا اكتر قرار كارثي اي شركه ممكن تاخده بسبب انه مكانتك السوقيه مش مبنيه علي ثقه اكتسبتها وفضلت معاك وهتفضل معاك للابد وبنفس الوقت مكانتك اكتسبتها بناء علي الحل والقيمه الي بتديها لمستخدمينك وحتي لو المستخدمين دول متعودين علي منتجك مش معناه ان في منافس ليك ممكن يظل يستخدم موظفين بشر ومش يعرف يتفوق عليك بالعكس التفوق عليك هيكون امر حتمي لانه تركيزه مش في عدد المميزات الي بيتم اطلاقها يوميا او شهريا انما المشاكل الي بيحلها ومكانه المنتج ده في حياه المستخدم وازاي يحافظ علي مكانته وازاي يكبر مش ازاي يوفر فلوس موظفين عشان يستخدمها في ذكاء اصطناعي ومستعد للكوارث الي ممكن تحصل وقت ما يعتمد عليه اعتماد كلي
تفتكر لو انتا كـ صاحب شركه وفي عصر الذكاء الاصطناعي اختيارك في الاستثمار انه تخلي شركتك بيتم ادارتها من الذكاء الاصطناعي وانتا بس ده افضل حل ولا انك توظف موظفين؟ | 0 |
| 6 | من فتره بسيطه شركه Figma اعلنت عن انه دلوقت الMCP بتاعهم يقدر يخلي مثلا كلاود يصمم جوه فيجما ويستخدم الديزاين سيستم بتاع الشركه عندك ويعدل عليه او يضيف عليه او يصمم منه
الناس اخدت الموضوع ده بتساهل تام ومركزتش في حاجه انا اكلمت عنها من فتره سواء في بوست او حتي في بث مباشر وهوا ان شركه فيجما محتاجه تواكب في موضوع الذكاء الاصطناعي وهما لاحظه حاجه مهمه انهم مش هيعرفه يواكبه اصلا لانه مين الي بينافسوه؟ اكبر معامل علي وجه الارض زي انثروبيك و openai ف بدل ما تكون فيجما عامله ذكاء اصطناعي خاص بيها بقت اداه الذكاء الاصطناعي يقدر يستخدمها عشان يصمم وبكده فيجما بتحاول تحتفظ بمكانتها السوقيه زي ما شركه ابل برضه نفذت نفس الطريقه دي ويها مش عاملين ذكاء اصطناعي خاص بيها انما فتحت سوقها الي فيه اكتر من ٢ مليار مستخدم لهواتفها واجهزتها لشركات الذكاء الاصطناعي وبتاخد نسبه منه (من الهوا حرفيا بتاخد فلوس وهيا لا دربت الذكاء الاصطناعي ولا اي حاجه فتحت سوقها ليهم بس)
فيجما الفتره الجايه هنلاقي انه تحديثاتها مش هتكون متوجهه جدا للبشر انما للذكاء الاصطناعي وده شيء انا متحمس له جدا عشان هيخلي الاداه تتمركز في السوق اكتر من الاول وهتكون مهمه جداا لانه اكتر تحدي حاليا موجود في العالم الرقمي انه الذكاء الاصطناعي بيطلع تصاميم مشابها لبعض او لازم تستخدم اكتر من واحد واكتر من شركه عشان تعمل حاجه كويسه ما بالك لما يكون عندك اداه واحده مركزيه تقدر تطلع بيها حاجات رهيبه؟ | 0 |
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
