𝐒𝐚𝐧𝐜𝐭𝐮𝐚𝐫𝐲 𝐨𝐟 𝐇𝐞𝐚𝐫𝐭𝐬
رفتن به کانال در Telegram
رضـا اللـه هو الهـدف، وكـل شيء ٍ ثانـي هـو مـجرد وسيـله✨. ------------------ جروب الواتس✨. https://chat.whatsapp.com/D3mr8ALNyma26zU1NiA4gX ------------------ Owner.: @A_lkateb
نمایش بیشتر814
مشترکین
-124 ساعت
-37 روز
-830 روز
آرشیو پست ها
الامتحان جه ياخدني في شوال معرفش روحت قالب عليه الترابيزه راح خدني ف شوال بردو🤙🏿
إللي فشل وإتأخر وحاسس إن الكُلّ سبقه يعمل إيه؟
-ما يعملش حاجة، يكمِل في طريقه بهدوء وسكينة ويستعين ويتوكل علىٰ الله.
لإن إحنا مش في سباق ولا الهدف إننا نوصل لحاجه مُعينة ولا ورقة الإمتحان واحدة ولا نموذج الإجابه واحد.
كُلّ واحد ربنا رزقه إمكانيات معينة
ووضعه في ظروف وتحديات معينة، وكلفه بحاجات قدر إستطاعته وطلب منه فقط السعي بجوارحُه والتوكل بقلبّه.. فإهدار العمر في مقارنات بالية لا معني لها هو أكبر خطأ.
ركز في طريقك.
[ وَكُلُّهُمْ آتِيهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَرْدًا ]
اللهم بارك..الشيخ علاء حامد عامل عَظَمة♥♥
عمل تطبيق مجاني شامل كل حاجة خاصة بيه
كل الدروس والسلاسل والدورات
فيديو... صوت... تفريغ... تشجير ♥️🥰
﴿ولَيَالٍ عشْرِ﴾
اقتَربَت خيرُ أيامُ الدُنيا،
اللهمَّ بلغنَا عشر ذِي الحجة ويَوم عرفة مجبُورينَ مطمَئنينَ يَـارب.
"لو أن الناس كلما استصعبوا أمراً تركوه، ما قام للناس دنيا ولا دين."
-عمر بن عبد العزيز
المؤمن نفسيته قوية ونَفَسُه طويل.. استعن بالله ولا تعجز..💚
أن يُكتب في نهاية قصتنا
أن السعي كان في الإتجاه الصائب
وأن العوض أنسانا ما فقدناه في الطريق
وأننا أخيرًا ولأول مرة!
شاهدنا تخيلات كل ليلة مُجسّدة أمامنا
نلمسها ونبتسم لا نخشي تبخّرها أو تحولها لسراب
وأن قلبنا صار بمأمن..
آمين.
ولا يَسع ذنوبي إلا مغفرتك،
ولا يَسعَني إلا عفوك،
ولا يُضامّ قلبي في أمانك،
ولا يغفر لي ويرحمني غيرك،
أنت ربُّ المُستضعفين وأنت ربِّى.
يا ربِّ
تقطَّعت بنا الأسباب وضيَّعتنا الدُّنيا ،
ولَا نَملك وَسَطَ هذا اليَمِّ إلَّا رَجاءَكَ ..
نسألُكَ أن تُخفِّف أحمَالنا واحمِلنا على ضِفاف الصَّبر والرِّضا ، لا نضلُّ وأنت حسبُنا يا ربِّ ، ولا نأسىٰ وفيك عزاؤُنا ، لك الحمدُ حتَّى ترضىٰ ولا حول ولا قوة إلا بك.
إنما الدّنيا صبر ساعة، والجنّة دَار الأفراح!
فـ يا ربّ يومًا بلا ذنب،
يا ربّ اجعلنا كما تُحب وترضىٰ:)
تروح للمحل علشان تشحن رصيد و بعد ما تكتب الرقم وتمشى بعد دقيقتين.. اوباااا
ده أنا كتبت بدل السبعة الأخيرة تسعة !
الرصيد اتحول لحد تاني ؟
صدمة ، مع ذهول مش عارف أعمل أيه ؟!
دا نفس المشهد في الدُنيا ، والآخرة ..
تسعى ، وتتعبد ،، واخيراً عفوًا لقد نفذ رصيدكم ؟ ،
ده أنا لسه شاحنة ، لا ما هو راح لواحد تاني معلش . ليه بس؟!!
ده أنا لسه مصلي ، ولسه حاجج ، ولسه مقيم الليل ، ولسه خاتم قُرآن ،، فين ده كله !
راح لفلان وعلان ، ليه بقا !!
حضرتك كنت بتشـتـ.مهم وبتغتابهم وبتنمّ عليهم
بعد التعب ده كله ؟! ، حصل فعلاً،
ولا يظلم ربكـ أحـدًا"
حاول تغير من نفسك ، قبل أن ينفذ رصيدك.. الجنة مش ببلاش
بتعملي إيه لما راجل يمد إيده يسلم عليكِ؟
بتقولي بلاش تحرجيه وتسلمي؟ ولا بتقولي عادي أصل هو زي بابا أو زي أخويا و واثقة فيه وتسلمي عادي؟
عايزه أقولك إنك غلطانة في الحالتين..
-النبيّﷺ بقدره ومكانته وبرغم كمان أن مكنش فيه أنضف ولا أنقىٰ من نيّته لم يصافح أي امرأة أبدًا حتى وقت البيعة وقالها صراحةً: "إني لا أصافح النساء"،
ينفع بعد النبيّﷺ ما يعمل كده أنا أقول أصل واثقة فيه و زي أخويا أو هو اللي مربيني والكلام ده؟
أما لو خايفة من الإحراج..
فـ عايزه أقولك إحراج الدنيا أسهل بكتير من الإحراج في الآخرة.. احسبيها صح!
-وطبعًا بقى مش محتاجة أأكد إن من الرجال اللي لا يجوز مصافحتهم (خطيبك أو قريبك أو جارك أو الممثل المشهور) كلهم رجالة على فكرة ولا يجوز-
ابدأي خُدي الخطوة بقاا. 💗
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
