fa
Feedback
ماذا بعد! 🖤

ماذا بعد! 🖤

رفتن به کانال در Telegram

ما بنتعوضش.. ولا لينا بديل ما بنتكررش.. ووصالنا جميل 🧚‍♀️💙

نمایش بیشتر
640
مشترکین
+124 ساعت
-17 روز
-530 روز
آرشیو پست ها
يارب اطـرح البركـة فـي جميــع أمـور حيـاتي، اهدني واصلح أمري واجعلني من أصحاب الجنة، اسعدني ووفقني وكن معي، قل لأحلامي كُن فتكون، ثبت قلبي على طاعتك ورضاك يا أرحم الراحمين🤍.

ربنا رحيم جداً والله🥹❤️‍🩹.

قوم اتوضى ،وصلي الفروض كلها ، أو الفرض اللي مكسل عليه ، أو القيام ، المهم صلي ، اعمل الحاجه اللي هتنفعنا دنيا وآخرة والله ❤️‍🩹.

بتبقى عامل بلاوي الدنيا وتروح تقول يا رب وتعيطي ، بيتقبلك يصديقي ❤️‍🩹.

قوم صلي ، قوم صلي الهلس اللي هنا ف الدنيا مش هينفعك يصديقي ، قوم صلي ربنا مش هيردك ابدا مكسور.

هتصلي من الاسبوع الجاي ؟ طيب هتصلي من بكرا ؟ طب اديني دليل واحد أنه ليك عمر ل بكرا يسطا ؟

مستني ايه تاني ؟ هتخسر ايه تاني ولا هتنزل ايه تاني اكتر من المكانه المهينه اللي انت فيها ي تارك الصلاة ؟

أنا شوفت جملة بتقول . تارك الصلاة دا ربنا مش عاوز يشوفه !! متخيل ؟ ربنا الكريم مش عاوز يشوفك ؟ ليه عملت ايه عشان توصل للمرحله دي ؟

الصلاة الصلة الوحيدة اللي بينك وبين ربنا . انت مفكر إنك مش بتصلي بمزاجك ؟

مينفعش تكون مش بتصلي. يعني متخيل السحله والمدعكة اللي انت فيها ومش متهني ، عشان مثلاً تجيب فلوس ، أو عشان تجيب مجموع ،او اي كان الهدف ، وتكون مبتصليش. (خسرت دنيا و آخرة❤️‍🩹)

هدخل ع موضوع تاني مهم جداً جداً بجد ولازم كل شويه نتكلم فيه . (الصلاة يصديقي)

متجريش ورا الحاجه بمجرد أنه لاقي ناس كتيره بتجري وراها . (اجري ورا الحاجه اللي انت عاوزاها ، اللي انت هتلاقي نفسك فيها).

يمكن المثال بسيط بس هو اللي كان ف ايدي . اللي عاوزه اوصهولك ، أنه رزقك هتاخده حتى ، لو الكوكب كله كان عاوز ياخد ، بس ربنا كاتبه ليك ، يبقى أطمئن كدا 🤍.

من اول ما اتعملت الصينيه ، وربنا كاتبلي أنه القطعه دي أنا اللي اكلها !!

برغم أنه مش بحب الكيكة ، ألا أنه اكلت قطعة منها ، عارف ليه ؟ (عشان هي من نصيب ).
برغم أنه مش بحب الكيكة ، ألا أنه اكلت قطعة منها ، عارف ليه ؟ (عشان هي من نصيب ).

عاوزاك يبقى عندك يقين تام ، أنه ربك العظيم الكريم ، مخلي كل حاجه تحصل ف الوقت المناسب ، وكل حاجه متشاله للوقت المناسب حتى لو تأخرت ، هي نصيبك وهتاخدها كدا كدا .

طيب الحاجة اللي بتسعى وراها دي ، بتسعى لأجلك انت ، ولا لأجل تقول للناس أنا عملتها ؟.

وهل لو كان هدف دنيوي ، ناسي الاخره ولا بتسعى بردو ليها ؟

عاوزاك تقعد مع نفسك كدا ، وتشوف اللي انت بتسعى وراه هيوصلك لأيه كدا ؟

قعدت ف البلكونه وعملت الحاجه السخونة ، عشان نصيح ع روقان 🙈.
قعدت ف البلكونه وعملت الحاجه السخونة ، عشان نصيح ع روقان 🙈.