ستيتش
رفتن به کانال در Telegram
4 672
مشترکین
-424 ساعت
-267 روز
-11930 روز
آرشیو پست ها
4 672
اللهمَّ اعتق رقابنا ورقاب آبائنا وأمهاتنا ، وأخواتِنا وإخوانِنا ، وأصحابِنا وأحبابِنا ، وكل من له حقٌّ علينا من النار .
4 672
أنا مش زعلان إن الدنيا ما جمعتناش…
أنا زعلان إني فعلًا كنت شايفك النهاية اللي نفسي أوصلها،
والشخص الوحيد اللي كنت مستعد أعيش معاه باقي عمري وأنا مطمن.
4 672
شكرًا لمن قال لنا "أنا معك"
تلك الجمله المريحة التي تزيل نصف التعب الذي نحمله ، شكرًا لكل من لفظها وهو صادق بها ، شكرًا لكل من يرفعنا عندما نتعب ونوشك على السقوط ،
شكرًا لمن يغطي عيوبنا ويتجاوز عنها ، شكرًا لكل من يفتقدنا إذا غبنا ، شكرًا لمن يجد رفقتنا جميلة حتى عندما يتملكنا الملل واليأس ، شكرًا لكل من آمن بنا حتى عندما فقدنا الثقة ، شكرًا لمن يفهم صمتنا قبل الكلام ، شكرًا لمن تجاوز عن العثرات ، ومد إلينا جسرًا من المحبة كلما قطعناه وصله ..
شكرًا لكل من يصرّون على أن نبقى أفضل نسخة من أنفسنا .
4 672
ربنا يصبرني علي قساوه الدنيا عليا وعلي كل الحاجات اللي بتمناها ومبطولهاش وعلي الامل اللي كل مره يتحول لوجع ياكل فيا وفي صحتي وعلي المجهود والسعي اللي موصلنيش وعلي الظروف والابتلاءات اللي بحاول اصبر وأتأدب في استقبالهم لحد ماضهري اتقطم
4 672
أيام تقيلة ، ورخمة ، وبايخة ..
الواحد وحشته الأيام الهادية ، والمهاودة ، والبسيطة .. للأسف التلطيش ، والتوتر ، والشد ، والجذب ، والجرى بدون هوادة سحبوا كتير من حيوية الواحد والله .
مليون حاجة خلّتنا نكبر قبل الأوان ، والإنبساط بقى عزيز .. يا مهون الأمور قادر تهونها من فوق سبع سموات يا ربّ .
4 672
عندي سؤال: تعمل إيه لو لقيت نفسك فجأة فقدت الإحساس بأي حاجة بتحصل؟
يعني مثلًا حد مات، ومش بتكون زعلان. قريت خبر وحش جدًا، برضه مش حاسس إنك زعلان. حصلت مصيبة في حياتك، وبرضه مفيش زعل.
وبرضه مفيش جوع، ومفيش تأثر بأي حاجة خالص… حرفيًا كأنك جامد.
حتى لو حصلت حاجة حلوة جدًا، وكنت نفسك فيها، برضه مش حاسس بفرحة. كل اللي في دماغك إن اليوم يعدي وخلاص.
يعني حتى الأول، لما كنت تسمع إن اللي مش بيصلي ربنا مش راضي عنه أو بعيد عن رحمته، كنت بتتوجع من جواك…
دلوقتي الكلام بيعدي على ودنك وخلاص.
كأنك اسودّيت من جوا، مش فاهم الحياة ولا عايز حتى تفهمها. مش عايز تعرف حاجة عن حد خالص، حرفيًا.
ورغم إنك عارف إن الأيام اللي بتعدي دي بعدها موتك، وإنك مش عامل حاجة للوقفة قدام ربنا… برضه مفيش أي رد فعل.
عايز اليوم يعدي وخلاص…
ورغم إن ده مش أنت، ولا دي شخصيتك… بس أنا اتحرقت وبقيت رماد. 💔
4 672
وانا صغير كنت عايز اجيب هديه حلوه لأمي في عيد ميلادها ، فضلت احوش من مصروفي لحد لما بقي معايا ١٠٠ج ، فضلت افكر ف هديه حلوه ب السعر ده ملقتش خطرتلي فكره طفوليه ذكيه ، روحت شاري أربع كراتين قلبط من اللي بيكسب الاجهزة الكهربائية وفضلت افتح في كل الاكياس واجمع ف اجزاء المكوة و المروحه و الغساله ، وف الاخر الحمد لله قدرت اجمع اجزاء كيس قلبظ وكسبت كيس قلبظ إيديته لامي هديه
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
