💡انسان خردمند💡
رفتن به کانال در Telegram
© «ساپیینس»(sapiens)، گشت و گذاری در تاریخ بشر© و دربارهی کتاب (ها) و دگرگشت (تکامل) آماده دریافت انتقادات، پیشنهادات و نظرات شما هستیم: @pitar_channel_admin
نمایش بیشتر628
مشترکین
+324 ساعت
+97 روز
+1230 روز
در حال بارگیری داده...
کانالهای مشابه
ابر برچسبها
اشارات ورودی و خروجی
---
---
---
---
---
---
جذب مشترکین
ژوئن '26
ژوئن '26
+23
در 0 کانالها
مه '26
+8
در 0 کانالها
Get PRO
آوریل '26
+9
در 0 کانالها
Get PRO
مارس '26
+4
در 0 کانالها
Get PRO
فوریه '26
+7
در 0 کانالها
Get PRO
ژانویه '26
+7
در 0 کانالها
Get PRO
دسامبر '25
+14
در 0 کانالها
Get PRO
نوامبر '25
+4
در 0 کانالها
Get PRO
اکتبر '25
+7
در 0 کانالها
Get PRO
سپتامبر '25
+6
در 0 کانالها
Get PRO
اوت '25
+11
در 0 کانالها
Get PRO
ژوئیه '25
+15
در 0 کانالها
Get PRO
ژوئن '25
+7
در 0 کانالها
Get PRO
مه '25
+13
در 0 کانالها
Get PRO
آوریل '25
+7
در 0 کانالها
Get PRO
مارس '25
+10
در 0 کانالها
Get PRO
فوریه '25
+19
در 0 کانالها
Get PRO
ژانویه '25
+14
در 0 کانالها
Get PRO
دسامبر '24
+21
در 0 کانالها
Get PRO
نوامبر '24
+50
در 0 کانالها
Get PRO
اکتبر '24
+33
در 0 کانالها
Get PRO
سپتامبر '24
+33
در 0 کانالها
Get PRO
اوت '24
+20
در 0 کانالها
Get PRO
ژوئیه '24
+25
در 0 کانالها
Get PRO
ژوئن '24
+27
در 2 کانالها
Get PRO
مه '24
+28
در 0 کانالها
Get PRO
آوریل '24
+19
در 0 کانالها
Get PRO
مارس '24
+20
در 0 کانالها
Get PRO
فوریه '24
+39
در 0 کانالها
Get PRO
ژانویه '24
+45
در 0 کانالها
Get PRO
دسامبر '23
+54
در 0 کانالها
Get PRO
نوامبر '23
+24
در 0 کانالها
Get PRO
اکتبر '23
+32
در 2 کانالها
Get PRO
سپتامبر '23
+21
در 0 کانالها
Get PRO
اوت '23
+14
در 0 کانالها
Get PRO
ژوئیه '23
+27
در 0 کانالها
Get PRO
ژوئن '23
+141
در 0 کانالها
Get PRO
مه '23
+47
در 0 کانالها
Get PRO
آوریل '23
+23
در 0 کانالها
Get PRO
مارس '23
+43
در 0 کانالها
Get PRO
فوریه '23
+45
در 0 کانالها
Get PRO
ژانویه '23
+18
در 0 کانالها
Get PRO
دسامبر '22
+7
در 0 کانالها
Get PRO
نوامبر '22
+4
در 0 کانالها
Get PRO
اکتبر '22
+7
در 0 کانالها
Get PRO
سپتامبر '22
+7
در 0 کانالها
Get PRO
اوت '22
+24
در 0 کانالها
Get PRO
ژوئیه '22
+14
در 0 کانالها
Get PRO
ژوئن '22
+15
در 0 کانالها
Get PRO
مه '22
+11
در 0 کانالها
Get PRO
آوریل '22
+4
در 0 کانالها
Get PRO
مارس '22
+21
در 0 کانالها
Get PRO
فوریه '220
در 0 کانالها
Get PRO
ژانویه '220
در 0 کانالها
Get PRO
دسامبر '210
در 0 کانالها
Get PRO
نوامبر '210
در 0 کانالها
Get PRO
اکتبر '210
در 0 کانالها
Get PRO
سپتامبر '210
در 0 کانالها
Get PRO
اوت '210
در 0 کانالها
Get PRO
ژوئیه '210
در 0 کانالها
Get PRO
ژوئن '210
در 0 کانالها
Get PRO
مه '21
+183
در 0 کانالها
| تاریخ | رشد مشترکین | اشارات | کانالها | |
| 21 ژوئن | +3 | |||
| 20 ژوئن | +6 | |||
| 19 ژوئن | 0 | |||
| 18 ژوئن | +2 | |||
| 17 ژوئن | 0 | |||
| 16 ژوئن | +2 | |||
| 15 ژوئن | 0 | |||
| 14 ژوئن | +1 | |||
| 13 ژوئن | 0 | |||
| 12 ژوئن | 0 | |||
| 11 ژوئن | +2 | |||
| 10 ژوئن | +1 | |||
| 09 ژوئن | +1 | |||
| 08 ژوئن | 0 | |||
| 07 ژوئن | +2 | |||
| 06 ژوئن | 0 | |||
| 05 ژوئن | 0 | |||
| 04 ژوئن | 0 | |||
| 03 ژوئن | 0 | |||
| 02 ژوئن | 0 | |||
| 01 ژوئن | +3 |
پستهای کانال
وقتی از چمنزنی حرف میزنیم دقیقا از چه حرف میزنیم؟
در ادبیات سیاسی به ضربههای دورهای و هرچندوقتیکبار گفته میشود که برای جلوگیری از بازسازی توان نظامی دشمن انجام میشود. حالا اخبار این چند وقت بهطور مشخص از ۲۰ فروردین ۱۴۰۵ تاکنون را مرور کنید تا ببینید از چه حرف میزنیم. همین دو روز گذشته - ۲۷ و ۲۸ خرداد-شاهد بودید که صبح به چند نقطه حمله میشد و عصر آتشبس میشد. تا ۶۰ روز و پس از آن هم چمنزنی ادامه خواهد داشت.
@sapiens2011
| 2 | چهار راه برای خرج پول هست:
۱. پول خودت رو برای خودت خرج کنی:
هم به کیفیت توجه میکنی و هم به قیمت.
۲. پول خودت رو برای بقیه خرج کنی:
به قیمت توجه میکنی ولی به کیفیت نه.
۳. پول بقیه رو برای خودت خرج کنی:
به کیفیت توجه میکنی و به قیمت نه.
۴. پول بقیه رو برای بقیه خرج کنی:
نه به کیفیت توجه میکنی و نه به قیمت.
فعالیتهای دولتی از نوع چهارمه؛ و هر کاری که افراد در بازار آزاد انجام میدن، از نوع اول. لذا بهترین راه برای یک جامعه اینه:
تا جایی که میشه، فعالیت و مداخلهی دولت باید محدود بشه، تا ثروت کمتری در برنامههای فاجعهی دولتی هدر بره...
- میلتون فریدمن
نمونهی بارزش وضعیت محیطزیست گیلان بهویژه بخش پسماندشه. مردم شریف استان انتظار دارند هزاران تُن زبالهای که در روز تولید میکنند توسط دولت دفن و تبدیل و بازیافت بشه. دولت هم چهکار میکنه؟ آنها رو در اعماق جنگلهای چندمیلیونسالهی هیرکانی (سراوان) انباشت میکنه… سالهاست شیرابههای این جهنم زباله به خاک و آب رودخانههایی که از میان شهر به دریا میریزند، وارد میشه و زندگیها را نابود کرده. کسی نیست بپرسه پول نقد کمکهای بینالمللی و حتا مالیاتی که از مردم برای مدیریت شهری گرفته شده و میشه، از کجا سردرآورده؟! روایت است که کارمندان تصفیهخانهی آب رشت بازنشسته شدند در حالیکه این تصفیهخانه هیچوقت به بهرهبرداری نرسید! این است برنامهی فاجعهی دولتی!
@sapiens2011 | 169 |
| 3 | ما مردم…
We the people…
کی مبعوث میشویم؟
زیربنای همهی تغییرات و پیشرفتها، آزادی است. چرا که «تمام پویهی انسان بهسوی آزادی است». تا آزادی نداشتهباشیم عقل و منطق هم داشته باشیم راه به جایی نخواهیم برد. شرط اول استفاده از عقل و منطق، آزادی است. آه ای راه دشوار و دراز و باریک آزادی، رخ بنما!
@sapiens2011 | 153 |
| 4 | sticker.webp | 52 |
| 5 | نقض حقوق مالکیت توسط دولت، چون مشروع قلمداد میشود، امری «مداوم» و همیشگی است. متجاوز نه پنهان میشود و نه صحنه را ترک میکند، و قربانی نیز در برابر او بیدفاع میماند. در نتیجه، نقض حقوق مالکیت در آینده کاهش نمییابد، بلکه «نهادینه» میشود؛ بهطوری که آهنگ، تکرار و دامنهی این حملات فزونی مییابد.
لایساندر اسپونر مینویسد: «دولت، در واقع، مانند راهزنی نیست که در مکانی خلوت کمین کند تا مردی عبور کند، ناگهان از کنار جاده بیرون بپرد، اسلحهای روی سرش بگذارد و جیبهایش را خالی کند. به همین دلیل، دزدیِ دولت، حتی پستتر و شرمآورتر است. راهزن مسئولیت و خطرِ عمل خود را میپذیرد. او ادعا نمیکند که حقی بر پول شما دارد و تظاهر نمیکند که میخواهد آن را به نفع خودتان خرج کند. او ادعایی ندارد جز اینکه یک راهزن است. او آنقدر وقیح نیست که خود را “محافظ” بنامد و فرض کند که تصاحب پول مردم برخلاف میلشان، به او اجازه میدهد از آن مسافرانِ بوالهوس که احساس میکنند میتوانند از خود دفاع کنند یا ارزشی برای سیستم حفاظتیِ عجیب او قائل نیستند، “محافظت” کند.
نگاه کنید به خیانت نیست: قانون اساسیِ فاقد اقتدار.
@learncast | 173 |
| 6 | «چمنزنی» توسط آن شرخر ادامه خواهد داشت!
خواهیم دید چه خواهد شد.
چندوقت دیگه با ذکر چند مثال این موضوع چمنزنی رو توضیح میدم. | 150 |
| 7 | چکیدهی سه پست بالا و نتیجهگیری؛
1️⃣
🚨 ترامپ در کنفرانس جمهوریخواهان :
👤برای من مهم نیست که یک کشتیگیر بمیرد، آنچه مهم است این است که کشتیگیری که روی آن شرط بستهام، برنده شود. با این حال، این سیستم جهانی مرا به ریاستجمهوری رسانده است، من که ادارهکننده مؤسساتی برای قمار هستم! اگر اخلاق دیگر معیار نیست، پس آنچه امروز جهان را اداره میکند، منافع است.
🌪️شما امروز هرج و مرج گستردهای را در سراسر جهان میبینید. این یک تولد جدید است، تولدی که هزینه آن خونهای بسیاری است. ما، به عنوان بخشی از این سیستم جهانی، از این وضعیت ناراحت نیستیم، چون دیگر احساسات و عواطفی نداریم.
🚨 در مورد ایران، ما با این کشور نمیجنگیم چون به ما حمله کرده است، بلکه ما هستیم که تلاش میکنیم آن را نابود کنیم و نظامش را تغییر دهیم. ما این کار را با بسیاری از کشورها انجام دادهایم. اگر بخواهید قویترین کشور جهان باقی بمانید، باید دیگران را ضعیف کنید.
🗺️ ما دیگر پشت بهانههایی مانند «دموکراسی» پنهان نمیشویم. امروز آمریکا دیگر پلیس جهان نیست، بلکه یک شرکت است.
2️⃣
تریلیونرشدن ایلان ماسک
3️⃣
۸۰ ساله شدن آمریکن سایکو در همان روز یعنی یکشنبه ۲۳ خرداد.
نتیجهگیری: فشار رسانهای شدید برای همزمانکردن امضای سند تفاهم ( تفاهم نه توافق) و گفتن اینکه فردا یا تا ساعتی دیگر باید انجام شود و همان جملات تاکیدی همیشگی که هر ایرانی با شنیدنش از تو کهیر میزنه، نشاندهندهی یکچیز است. یکبار برای همیشه؛ توافقی بین یک طرف شرخر و یک طرف زمانخر هیچگاه رخ نخواهد داد. این روانی آمریکایی همچون کراسوس تنها به افزایش ثروت خود فکر میکند و خواسته چند روز قبل و بعدِ روز تولدش با بالاپایینکردن بازارها، به ثروتش بیافزاید و دوست آمریکایی خودش را تبدیل به تریلیونر کند.
@sapiens2011 | 167 |
| 8 | تولدت مبارک « روانی آمریکایی»!
@sapiens2011 | 172 |
| 9 | اگر میخواهی ترامپ را بهتر بشناسی، این فرسته را که یکسال و نیم پیش نوشتم یکبار دیگر بخوان! | 197 |
| 10 | ایلان امروز با عرضهی سهام شرکت اسپیساکس به نخستین انسان هزارمیلیارددلاری(تریلیوندلاری) تاریخ تبدیل شد. | 207 |
| 11 | وقت ضرورت چو نماند گریز
دست، بگیرد سرِ شمشیرِ تیز
این پست بالا را نوروز سال پیش گذاشتم، دو سه ماه پیش از جنگ ۱۲ روزه! امروز هم همچون سال گذشته شب قبل از شروع جنگ ۱۲ روزه، قطعنامه صادر شد و…. خواهیم دید چه خواهد شد. | 239 |
| 12 | sticker.webp | 230 |
| 13 | sticker.webp | 1 |
| 14 | بدون متن... | 33 |
| 15 | دانشگاه بِرن درخواست استادی و تدریس آلبرت آینشتاین رو رد میکند و در پاسخ مینویسد: «تئوری شما را جالب توجه یافتیم اما بهنظر میرسد این تئوری بیشتر یک نظریه هنری است نه علمی». ؟!
- تاریخ نامه ۱۹۰۷ است. چیزی حدود ۱۲۰ سال پیش. نتیجه: تاریخ راه خودش را همچون جریان سیل در سنگلاخ میپیماید نه «ذرهای» توانایی ایستادن در برابرش را دارد و نه ذرهای بتواند در مسیر غیرقابلپیشبینی این کلّ تاثیری از خود بهجا بگذارد. | 375 |
| 16 | سه ماه.
سه ماهی که به اندازهی یک عمر طول کشید.
این روزها که اینترنت دوباره وصل شده، با بسیاری از دوستان و نزدیکانم در ایران صحبت کردهام. عجیب بود که بیهیچ هماهنگی، یک کلمه را بارها و بارها از زبان آدمهای مختلف شنیدم؛ کلمهای که انگار به زبان مشترک این روزهای ایران بدل شده: «گروگان».
یکی گفت: «ما را رسماً گروگان گرفتند.» دیگری گفت: «احساس خفگی یک گروگان را دارم» و آن یکی میپرسید: «یعنی واقعاً میشود یک ملت را گروگان گرفت؟»
این پرسش چون سیمخاردار سرگردانی تمام مدت در ذهن من میچرخد و نیش میزند: «آیا میشود یک ملت را گروگان گرفت؟» اگر میشود، تا کِی؟ و مهمتر از آن، وقتی ملتی به گروگان گرفته میشود، وظیفهی کسانی که بیرون از این زندان ایستادهاند چیست؟
آنچه بیش از خود این رنج مرا آزار میدهد، سکوت بعضیهاست. سکوت کسانی که میدانم قلب دارند، وجدان دارند، کلی کتاب خواندهاند، طرفدار ادبیات آزادی و عدالت بودهاند، اما در برابر درد آشکار هموطن، نگاهشان را به سویی دیگر دوختهاند.
یاد رمانی میافتم که سالها پیش خواندم. دو دوست. یک نیمکت مدرسه. بعد نازیسم. یکی رفت، یکی ماند. آن که ماند، سالها در دستگاه بود. همراه شد، یا دستکم سکوت کرد. سالها بعد، آن که رفته بود، اسم دوستش را در فهرست اعدامشدگان توطئه علیه هیتلر دید.
همین.
و ناگهان همه چیز برایم معنا پیدا میکند. آیا «فهمیدن» وقتی دیگر دیر شده، فایده دارد؟ چون سرانجام لحظهای فرا میرسد که انسان میفهمد بدون شرافت، چیزی بیش از ویرانهای در درون خویش نیست. همیشه آرزو میکنم هیچکس مجبور نباشد تا آخرین لحظه صبر کند تا حقیقت را ببیند.
آرزو میکنم کسانی که امروز در برابر رنج مردم سکوت کردهاند، کسانی که هنوز نمیخواهند ببینند یا نمیخواهند باور کنند، پیش از آنکه روزی با خود خلوت کنند و از خویش بپرسند «من آن روزها کجا ایستاده بودم؟»، بیدار شوند.
زیرا تاریخ بارها نشان داده که قدرتها میآیند و میروند. شعارها عوض میشوند. حکومتها سقوط میکنند. اما آنچه از آدمی باقی میماند، حافظهی اخلاقی اوست؛ داوری خاموشی که هرگز محو نمیشود.
سالها بعد، کسی از ما نخواهد پرسید در آن روزها چه تحلیلی داشتیم یا کدام جناح را ترجیح میدادیم. پرسشها بسیار سادهتر خواهد بود: وقتی انسانهایی در رنج بودند، وقتی ملتی احساس میکرد به گروگان گرفته شده است، تو در کنار چه کسی ایستادی؟ آیا دیدی یا خودت را به ندیدن زدی؟
شاید مهمترین پرسش این روزها این نباشد که یک ملت را تا کجا میتوان به گروگان گرفت.
شاید مهمترین پرسش این باشد که انسان تا چه مدت میتواند وجدان خود را به گروگان بگیرد؟
#زهرا_عبدی
https://t.me/Abdinovelist | 335 |
| 17 | بیژنخان! کاش بودی و میدیدی!
بیژن اشتری مترجم نامدار پارسال درست پنجروز پیش از شروع حملهی اسرائیل به ایران یعنی در روز ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ چشم از جهان فروبست. | 289 |
| 18 | یکی از پرسشهای مهم دربارهی انسان این است که چرا برخلاف بسیاری از نخستیها، آدمی به روابط نسبتاً پایدار و نهادهایی شبیهِ ازدواج روی آورد. چرا مثلاً گوریلها یا شامپانزهها ازدواج ندارند، اما انسانها در بیشتر فرهنگها نوعی پیوند بلندمدت میان زن و مرد ایجاد کردهاند؟ پاسخ این پرسش را باید در مجموعهای از تغییرات تکاملی در بدن، مغز و شیوهی زندگی انسان جستوجو کرد.
در بسیاری از نخستیها، ماده هنگام آمادگی برای جفتگیری نشانههای آشکاری دارد؛ مثلاً تورم اندام جنسی، تغییر بو یا رفتارهای ویژه. نر میفهمد ماده چه زمانی بارور است و معمولاً فقط در همان دورهی کوتاه به او نزدیک میشود و از او مراقبت میکند. بنابراین احتمال اینکه فرزند متعلق به خودش باشد نسبتاً زیاد است. اما در روند تکامل انسان، تخمکگذاری زنان بهتدریج پنهان شد؛ یعنی مرد دیگر نمیتوانست با اطمینان بداند زن دقیقاً چه زمانی بارور است. این پنهانشدن تخمکگذاری احتمالاً تصادفیِ صرف نبود، بلکه با تغییرات عمیقتری در شیوهی زندگی انسان پیوند داشت. وقتی نر نتواند زمان باروری را تشخیص دهد، دیگر حضور کوتاهمدت کافی نیست. برای افزایش احتمال پدر بودن، باید مدت طولانیتری کنار زن بماند و در سراسر چرخهی قاعدگی رابطه و پیوند خود را حفظ کند. به این ترتیب، رابطهی جنسی از یک رفتار صرفاً فصلی و تولیدمثلی، به بخشی دائمیتر از پیوند اجتماعی و عاطفی تبدیل شد. در واقع، رابطهی جنسی در انسان فقط وسیلهی تولیدمثل نیست، بلکه ابزاری برای حفظ پیوند زوجی و همکاری بلندمدت نیز هست.
اما دلیل ریشهایترِ این تحول را باید در مغز انسان جستوجو کرد. مغز انسان در جریان تکامل بهشکلی بیسابقه بزرگ و پیچیده شد. همین مغز بزرگ مزایای عظیمی در پی داشت: زبان، تفکر انتزاعی، برنامهریزی، فرهنگ و فناوری. اما این مغز بزرگ هزینهی سنگینی هم داشت. نوزاد انسان نمیتواند مانند بسیاری از پستانداران با بدنی نسبتاً کاملاً رشدیافته به دنیا بیاید، زیرا سر او برای عبور از لگن مادر بیش از حد بزرگ میشود. بنابراین انسان ناچار شد نوزادان را در وضعیتی بسیار نارستر به دنیا بیاورد. به همین علت، کودک انسان سالها کاملاً وابسته باقی میماند، یعنی نهتنها به غذا و حفاظت نیاز دارد بلکه به آموزش، یادگیری اجتماعی و انتقال فرهنگ هم محتاج است.
در اینجا مغز دوباره نقش تعیینکننده پیدا میکند. انسان فقط موجودی نیست که فرزندش مدت طولانی نیازمند شیر و مراقبت بدنی باشد، بلکه کودکش باید سالها آموزش ببیند تا بتواند در جامعهی انسانی زندگی کند. یادگیری زبان، قواعد اجتماعی، ابزارسازی، همکاری گروهی و انتقال فرهنگ، همگی نیازمند مغزی بزرگ و دوران کودکی طولانیاند. این کودکیِ کشدار و طولانی فشار تکاملی بزرگی ایجاد کرد. مادرِ دستتنها بهسختی میتوانست از پسِ پرورش فرزندی با این همه نیاز برآید. بنابراین حضور طولانیمدت پدر و همکاری پایدار میان زن و مرد، شانس بقای فرزند را افزایش میداد.
در چنین شرایطی، پنهانشدن تخمکگذاری میتوانست مزیتی تکاملی ایجاد کند. وقتی مرد برای مدت طولانی در کنار زن میمانْد، هم احتمال پدر بودنش بیشتر میشد و هم کودک از حمایت و منابع بیشتری برخوردار میگردید. از سوی دیگر، مرد نیز اگر غذا، حفاظت و منابع فراهم میکرد، میخواست تا حدی مطمئن باشد که این سرمایهگذاری صرف فرزندان خودش میشود، نه فرزندان مردی دیگر. به همین دلیل، حساسیت نسبت به وفاداری جنسی و شکلگیری پیوندهای نسبتاً انحصاری، اهمیت تکاملی پیدا کرد.
نهادهایی شبیه ازدواج را میتوان تا حدی پاسخی فرهنگی و اجتماعی به همین مسئله دانست، یعنی سازوکاری برای تثبیت همکاری بلندمدت در پرورش فرزند.البته انسان نه کاملاً تکهمسر است و نه کاملاً چندهمسر. انسان آمیزهای از چند گرایش متفاوت را در خود دارد: میل به پیوند عاطفی پایدار، نیاز به همکاری برای پرورش فرزند، و در عین حال کشش به تنوعطلبی جنسی. به همین دلیل، در طول تاریخ هم ازدواج پایدار دیده میشود، هم چندهمسری، هم خیانت و هم طلاق. انسان از نظر زیستی موجودی انعطافپذیر است و رفتارهای جنسی و خانوادگی او میتوانند بسته به شرایط فرهنگی و اقتصادی تغییر کنند.
در مقایسه، بسیاری از نخستیهای دیگر چنین فشار تکاملیای را تجربه نکردند. مثلاً در گوریلها، نر نیرومند معمولاً گروهی از مادهها را در قالب حرمسرا در اختیار دارد و چون زمان باروری مادهها نسبتاً آشکار است، نیازی به پیوند دائمی و انحصاری وجود ندارد. در شامپانزهها نیز ساختار اجتماعی بیشتر بر جفتگیریهای متعدد و رقابت گروهی استوار است. اما در انسان ترکیبِ مغز بزرگ، کودکیِ طولانی، نیاز شدید به همکاری والدین و پنهانشدن تخمکگذاری، مسیر متفاوتی را رقم زد، مسیری که به شکلگیری پیوندهای بلندمدت، خانواده و نهادهایی شبیهِ ازدواج انجامید.
- عبدالرضا شهبازی
@LingBrain | 418 |
| 19 | دربارهی مغز پیش از این مطالب بسیاری در کانال نوشته شده است. نوشتهی زیر بسیار جامع است و نو؛
👇👇👇 | 261 |
| 20 | بیگانگان بدخواه (همان دُژمنان) این شبکههای اطلاعاتی پیچیده ( اینترنت) را اختراع کردند تا اربابان شما را که نیتی جز خیر و صلاح و رفاه و سربلندی شما در سر ندارند، نابود سازند. پس مردمی که قدرت تحلیل ندارید و هر بلایی سرتان بیاوریم را پاس میکنید و امیدتان به آتیهی بهتری که نیست را از سرتان بیرون نمیکنید، شما را از شر اینترنت جهانگستر محفوظ میداریم و بقای خود را تضمین میکنیم. اما اگر همچنان اصرار دارید خدمت ما را نادیده بگرید پس پول بیشتر بدهید تا نسخهی پرو که یهجور عجیبی بیخطر هست را بهشما بفروشیم. باشد که جور دیگری کنترل شوید. راستی کی مبعوث میشوید؟ | 306 |
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
