fa
Feedback
Siraj Fahmi, Licensed Financial Planner

Siraj Fahmi, Licensed Financial Planner

رفتن به کانال در Telegram

Kewangan, Ekonomi, Pelaburan

نمایش بیشتر
809
مشترکین
اطلاعاتی وجود ندارد24 ساعت
-17 روز
اطلاعاتی وجود ندارد30 روز

در حال بارگیری داده...

کانال‌های مشابه
ابر برچسب‌ها
هیچ داده‌ای
مشکلی وجود دارد؟ لطفاً صفحه را تازه کنید یا با مدیر پشتیبانی ما تماس بگیرید.
اشارات ورودی و خروجی
---
---
---
---
---
---
جذب مشترکین
دسامبر '24
دسامبر '24
+2
در 0 کانال‌ها
نوامبر '24
+1
در 0 کانال‌ها
Get PRO
اکتبر '24
+2
در 0 کانال‌ها
Get PRO
سپتامبر '24
+10
در 0 کانال‌ها
Get PRO
اوت '24
+813
در 2 کانال‌ها
تاریخ
رشد مشترکین
اشارات
کانال‌ها
21 دسامبر0
20 دسامبر0
19 دسامبر0
18 دسامبر0
17 دسامبر0
16 دسامبر0
15 دسامبر0
14 دسامبر0
13 دسامبر0
12 دسامبر0
11 دسامبر0
10 دسامبر+1
09 دسامبر0
08 دسامبر0
07 دسامبر0
06 دسامبر0
05 دسامبر0
04 دسامبر+1
03 دسامبر0
02 دسامبر0
01 دسامبر0
پست‌های کانال
Habis dah promo period offer untuk Aeon Bank 1. Savings Account profit rate dah turun dari 3.88% ke 3.00% Masih lagi better dari traditional savings account tapi kalah dengan Rize (3.8%), Versa Cash i & TnG GO+ (dua2 bagi 3.41%) 2. Spending points kembali ke RM1 = 1 points. Sebelum ni RM1 = 3 points. Beronok-ronok claim cashback haha Conversion cashback masih remain 200 points = RM1. So kalau sebelum ni cashback rate adalah 1.5% dari spending, sekarang cuma jadi 0.5% dah. So masih berbaloi ke tak nak guna AEON Bank ni? Haha Setakat tengok option lain yang mention dekat atas tu, tak ada yang ada kedua-dua facility savings account with profit + cashback. TnG ada points tapi tak boleh convert to cash. As for me, tak kisah sangat pasal rate turun tu. Sebab memang bukan guna untuk kembangkan duit pun. Yang tu kita buat kat tempat lain. Nak sehari 3% pun boleh haha Main purpose memang nak guna sebagai bank, so bila ada debit card + cashback + profit from savings account tu kira meet the objective la for me. Unless ada digital bank lain yang boleh offer facilities yang sama with better rate, then kita cabut. Dalam dunia finance, tiada istilah setia pada yang 1 🫢

2
بدون متن...
222
3
Main purpose memang nak guna sebagai bank, so bila ada debit card + cashback + profit from savings account tu kira meet the objective la for me. Unless ada digital bank lain yang boleh offer facilities yang sama with better rate, then kita cabut. Dalam dunia finance, tiada istilah setia pada yang 1 🫢
1
4
Buat 3 perkara ni dan insyaAllah kewangan kita pun akan merdeka sekali 👇🏻 1️⃣ Bebas dari Hutang Tidak Perlu Pastikan tiada hutang kad kredit yang tertunggak lebih dari tiga bulan, dan tidak ada personal loan yang lebih dari m 30% pendapatan bulanan kita. Aim untuk clear semua hutang tidak perlu dalam tempoh 2-3 tahun. 2️⃣ Simpanan Kecemasan Simpan sekurang-kurangnya 6 bulan kos sara hidup dalam akaun kecemasan. Kalau sekarang kita perlu RM3,000 untuk hidup, target untuk ada RM18,000 dalam simpanan kecemasan sebagai safety net untuk perkara tak dijangka. 3️⃣ Pelaburan Berterusan Mula dengan melabur 10-15% daripada pendapatan bulanan anda ke dalam instrumen pelaburan yang selamat. Tak perlu target tinggi pun dulu. Cukup sekadar boleh lawan inflasi dan biasakan ada tabiat melabur. Bila dah familiar baru boleh go for agressive instruments. Merdeka yang ini perlu kita sendiri yang buat & kuat. Tak ada abang akak bomba berarak yang boleh tolong kita bagi semangat. Jom mula semua. Malaysia dah 67 tahun merdeka. Kita bila lagi?
1 198
5
بدون متن...
204
6
Kuntum, Musang, dan sebelum tu banyak lagi dah skim mengarut yang beliau telah bongkarkan. Ada skill dan ilmu yang beliau gun
Kuntum, Musang, dan sebelum tu banyak lagi dah skim mengarut yang beliau telah bongkarkan. Ada skill dan ilmu yang beliau gunakan untuk tapis dan kesan red flags yang ada dalam sesebuah skim. So kali ni beliau akan kongsikan ilmu tersebut, supaya kita sendiri sebagai rakyat marhaen yang mungkin kurang arif dengan selok belok licik skim-skim sedemikian dapat tepis bahana benda-benda macam ni. Jom daftar dan dapatkan ilmu tersebut dalam sesi di bawah guys Sesi ini terbuka untuk semua, tak kiralah anda practitioner dalam financial industry ataupun sekadar orang awam yang ingin melindungi diri & keluarga kita dari terkena. Ada bonus MFCP CPD points kepada practitioner yang memerlukan Link di komen ya
227
7
KLCI dah officially met the requirement untuk kita kata dia dah masuk fasa bull market. Which is naik lebih 20% dari recent l
KLCI dah officially met the requirement untuk kita kata dia dah masuk fasa bull market. Which is naik lebih 20% dari recent lows. Cuma mesti ramai lagi yang portfolio masing-masing masih merah lagi. Bull market apanya? haha Kena faham yang definisi bull market ni applicable untuk benchmark index. So yang tengah bull is the KLCI index ie KLCI constituent stocks. So yang tengah driving the bull sekarang ni adalah banking stocks & few other large cap stocks dalam KLCI tu antaranya TENAGA, TELEKOM, YTL. Majority traders layan small cap so tunggu jelah bull market effect tu trickle down ke small cap pulak later once big players dah habis kutip yang large cap ni. Patience is virtue, but not everyone can maintain it especially in investment
3 755
8
Cara Bina Passive (4th Degree) Income Applicable untuk semua orang termasuklah yang kerja makan gaji . 1st Degree ▶️ Duit gaji/komisyen 2nd Degree ▶️ Duit side income atau bonus kerja hakiki 3rd Degree ▶️ Laburkan yang 2nd degree tadi 4th degree ▶️ Profit dari 3rd degree tadi invest lagi tapi this time focus untuk jana dividen. So dividen yang terhasil tulah yang akan jadi 4th degree income, dan forever jadi passive income untuk support retirement atau hobi mahal kita
317
9
Selepas GDP Malaysia untuk Q2 hari tu diumumkan berkembang sebanyak 5.9%, terus beronok-ronok foreign investor masuk balik beli saham-saham di Bursa Malaysia. Jumaat lepas sahaja dah ada sebanyak RM288 juta pembelian dari pelabur asing. And most of the buying are into banking stocks. Banking & finance stocks are the main components in KLCI index. Diorang saja dah pegang 30% weightage dari index tersebut. Sebab tu melompat tinggi KLCI kita, sebab driven by a surge of buying in finance stocks. There's a pattern here. Kita nak gauge market bullish ke tidak adalah based on benchmark index performance (in this case KLCI). Weightage terbesar dalam index KLCI tu pulak adalah dari finance sector. Dan kalau kita berpegang dengan analysis yang point kepada bullish market, the obvious thing to do is kenalah include some banking stocks dalam portfolio kita. So do what you will with above info. Jangan pergi beli yang tak patuh shariah sudahlah -- Siraj Fahmi, Financial Planner Representative (Expanded Scope) Licensed by Securities Commission #TSIGroup #TSIMarvel #InvestmentStrategies #SmartSahamAcademy
323
10
بدون متن...
268
11
Back where we left off, but even better. New high for this year 🔥🔥
Back where we left off, but even better. New high for this year 🔥🔥
268
12
Bank mengamalkan sistem perniagaan berasaskan undang-undang shariah, bukan sistem kebajikan kewangan Islam. Tak pernah bank w
Bank mengamalkan sistem perniagaan berasaskan undang-undang shariah, bukan sistem kebajikan kewangan Islam. Tak pernah bank wujud dengan niat untuk angkat kesusahan penghutang. Dan tak perlu pun ada niat tu in the 1st place. Tak bermaksud sistem perbankan islam sekarang dah perfect, in fact banyak lagi perlu improve. Tapi yang mengambil hutang/financing dari bank perlu faham asas kewujudan bank tu sendiri. Bukan bukan macam kawan baik kita. Bukan tempat nak senang dapat duit lepas tu nak bayar balik mula keluar macam-macam alasan
295
13
+2
بدون متن...
387
14
Senarai syarikat di Bursa yang akan beri dividen pada bulan Ogos ni 👇🏻 Macam mana nak dapat dividen: 1. Beli dan hold sampai ex-date 2. Lepas tu nak jual ke tak terpulang 3. Yield yang dalam table bawah ni adalah untuk 12 bulan ke belakang. So kena kira dengan actual entitlement yang dapat untuk issuance kali ni baru dapat actual immediate yield Risiko dia boleh jadi harga saham jatuh lepas ex-date dan nett kita mungkin tak untung pun walaupun lepas factor in amount dividend. So best way untuk buat dividend portfolio saham ni adalah beli & collect je mana-mana saham yang ada dividend yield tinggi waktu harga dia jatuh. Peramlah sampai tua. Tau-tau ada passive income — Siraj Fahmi, Financial Planner Representative (Expanded Scope) Licensed by Securities Commission #TSIGroup #TSIMarvel #InvestmentStrategies #SmartSahamAcademy
316
15
بدون متن...
266
16
Baru ni Suruhanjaya Sekuriti ada keluarkan guideline untuk influencer & content creator yang berada dalam niche kewangan, khususnya bab pelaburan. In short, kalau nak buat content yang ada unsur investment advise, anda mestilah seorang yang berlesen dan ada authority untuk bagi nasihat sedemikian. Setakat data sehingga hujung 2021, ada lebih kurang 1,400 financial planner yang berlesen dengan Suruhanjaya Sekuriti di seluruh Malaysia. Dan dari 1,400 tu pula, hanya 118 dari mereka yang ada additional license untuk directly advice client berkenaan pelaburan saham, iaitu Financial Planner with Expanded Scope. Kalau nak nampak sikit & rare lagi, dari 118 tu hanya 18 orang sahaja Melayu Muslim. Dan Alhamdulillah saya adalah salah seorang dari 18 orang tu. 18 orang dari seluruh Malaysia guys So, apa-apa celoteh kewangan saya dalam medsos ni InsyaAllah saya cuba sehabis baik untuk vett the resources sebelum post. Kepada clients yang ada dibawah Stocks Advisory program dengan saya, insyaAllah anda berada dibawah servis yang legit dan belum ramai lagi yang dapat the same privilege ✌️ -- Siraj Fahmi, Financial Planner Representative (Expanded Scope) Licensed by Securities Commission #TSIGroup #TSIMarvel #InvestmentStrategies #SmartSahamAcademy P/S: Kalau nak jadi client, boleh sediakan RM50k dan pm saya
337
17
+3
بدون متن...
265
18
Dua-dua kena ada. Capital gains assets for the big win, faster growth for your networth. Cash flow assets untuk ada income security & stability. It’s not the case of which one is better than the other. But the question would be on how much of each assets types should be in our portfolio. So there are two ways we can look at this to decide on the % 1️⃣ Tax structure 2️⃣ Age Di Malaysia, Capital Gain Tax masih belum dilaksanakan untuk listed companies. Income sewa & RPGT dah memang subject to income tax. Untuk faktor umur pula, as we grow older, we will always look for peaceful retirement phase so biasanya most assets akan divest ke safer instruments. Yang boleh bagi enough cashflow untuk jalan-jalan healing dengan cucu. Tapi yang penting, dua-dua jenis assets ni kita kena mula ada dari awal. The earlier we start, the easier it becomes — Siraj Fahmi, Financial Planner Representative (Expanded Scope) Licensed by Securities Commission #TSIGroup #TSIMarvel #InvestmentStrategies #SmartSahamAcademy
284
19
بدون متن...
257
20
Agak sharp terjunan market hari ni Dari lebih kurang 1,200 saham dan warrant yang ada dalam market, hanya 79 je yang hijau hari ni. Lain semua merah haha Apa yang berlaku hari ni adalah market tengah dalam fasa pening-pening lalat nak hadam berita Joe Biden tarik diri dari bertanding sebagai President US. Calon yang gantikan beliau adalah Kamala Harris dan investors belum tahu lagi apa dasar-dasar yang beliau akan bawakan kalau menang. Trump pulak tengah on the high, dapat support tinggi sebab ada failed assasination attempt terhadap beliau. But anything can still happen. So as usual, bila ada uncertainty, market akan pull back dulu & cuba absorp apa yang berlaku. Anyhow, market usually akan stabilize balik once dah ada gambaran yang lebih jelas tentang political landscape terbaru ni> Background market masih bullish, so bila ada pull back macam ni... you know what to do -- Siraj Fahmi, Financial Planner Representative (Expanded Scope) Licensed by Securities Commission #TSIGroup #TSIMarvel #InvestmentStrategies #SmartSahamAcademy
429