fa
Feedback
استغل وقتك ووقت أبنائك معنا بشكل أمثل

استغل وقتك ووقت أبنائك معنا بشكل أمثل

رفتن به کانال در Telegram

القناة خاصه بالتعريف بكل الأنشطة والفعاليات والدورات القرآنية و التدريبية والتعليمية بدولة قطر ⁦🇶🇦⁩ أو على الواتس والتليجرام أون لاين بأي مكان من أجل استغلال أمثل للعطلات أنشأنا هذه القناة لتفيد أبناءنا وعائلتهم لمشاركة اي فاعليات أرسل @Tawasul2020bot

نمایش بیشتر
1 271
مشترکین
اطلاعاتی وجود ندارد24 ساعت
-47 روز
-930 روز
آرشیو پست ها
━━━━━━━━━━ *💌 رِســـالةُ المساء:* رحلتك مع القرآن .. هي رحلتك 🍡مع الأجور المضاعفة 🍡 *وحسنات كالجبال* فما أجملها من رحلة وماألذها من طاعة وما أمتعها من عبادة 💌وتذكري ياحبيبة أن الحرف بحسنة والحسنة بعشر أمثالها 🌊 *فكم ياترى ستحصدين من الحسنات؟!!* 🎗اذا كنتِ تكررين الكلمه عشرات المرات. إنها الصفقة الرابحة بإذن الله 🌹 ~ولا يفرط فيها إلا مفرط خاسر . *اللهم ارفعهن وانفعهن بالقرآن العظيم.* مساءكن طاعة و رضا ..و همَّة تعلو بكن إلى جنة عرضها السموات والارض🌹 ━━━━━━━━━━

لا حول ولا قوة الا بالله اللهم احفظ اولادنا بحفظك اللي يعرف يعمم الفديو حتى يمنع الليزر من الاستخدام بلعب الاولاد 😞

يا حبيبة لا تكلّي لا تملّي أقبلي للهِ شوقاً بعد طول الصبرِ سلوى ، كيف لا والله يضاعفُ لكِ أجرا 🌧🎈
يا حبيبة لا تكلّي لا تملّي أقبلي للهِ شوقاً بعد طول الصبرِ سلوى ، كيف لا والله يضاعفُ لكِ أجرا 🌧🎈

هل تريد التصدق بمليون ريال واكثر عليك بهذا الذكر💓

https://www.islamestic.com/i-am-feeling/ A lovely idea, you can press on whatever emotion your feeling and it provides you to duas from the quran for help through that emotion. Beautiful idea! 💚 فكرة جميلة ، يمكنك الضغط على أي عاطفة مشاعرك وتوفر لك أدعية من القرآن للمساعدة في تلك المشاعر. فكرة جميلة! 💚

الذكر المضاعف وله ٦ صيغ .pdf

- كانت بتنزل تقعد في المسجد من العصر للمغرب ، تقرأ قرآن وتقول الأذكار وتدعي كتير لحد الأذان ! ودلوقتي .. بتقعد من العصر للمغرب في المطبخ عشان تحضر الفطار لجوزها وأولادها ! - كان بيصلي التراويح ، وبعدين يطلع على مسجد تاني يصلي التهجد ، وبعدين يتسحر وينزل يصلي الفجر ويفضل قاعد في المسجد لحد الشروق ! مكنش بيروح الجامعة تقريبا في رمضان ، كل حاجة تتعوض .. إلا لحظات رمضان الثمينة !! ودلوقتي .. بيصلي التراويح ويرجع ينام عشان عنده شغل الصبح !! لو مانمش كفاية هينام على نفسه في الشغل ! بيحاول ياخد أجازة لكن للأسف جدول الأجازات متستف وعليه معارك مع زمايله !! - كانت بتختم القرآن 5 مرات في رمضان ، 3 ختمات في الأول ، وختمتين في العشرة الأواخر ! ودلوقتي .. العيال بيستهلكوا وقتها وطاقتها ! اللي بيرضع واللي بيغير واللي عاوز رعاية واهتمام ! يادوب بتكمل ختمة واحدة بالعافية ! الواحد ممكن يكتب ألف "كان وكانت" !! كلنا للأسف بنمر بأزمة منتصف العمر دي ونتحسر على أيام زمان ! كل لما تبص على باب من أبواب الخير هتلاقي آلاف البشر سابقينك !! سواء في الصيام ولا القيام ولا القرآن ولا أعمال الخير والبر وصلة الرحم !! 💢 فكرت كتير في حالي وفي الظروف اللي قهرتني ومش عارف اتغلب عليها ! فوصلت إلى حاجتين خففوا عني الهم جدا جدا بفضل الله تعالى !! أولا : الاحتساب !! للأسف احنا عندنا مفهوم غلط إن العبادة اللي ثوابها أعلى هي اللي لازم تستمتع بيها !! وده خطأ كبير جدا !! انت لو ركزت وظبطت نيتك واحتسبت كل مراحل يومك ممكن تاخد ثواب أكبر بكتير من الأعمال اللي انت متحسّر عليها دي !! لو نزلت شغلك واستحضرت كل أحاديث وفضائل العمل والنفقة على الأهل والهموم في طلب المعيشة = كل لحظة تعب وارهاق وعمل هاتبقى في ميزان حسناتك !! الوقت اللي بتقضيه مع عيالك عشان تلاعبهم وتخفف عنهم – عشان مايكرهوش الشهر الكريم من كتر الحبسة في البيت – هتاخد أجر كل لحظة بتلاعبهم فيها ! الست اللي بتطبخ أو تنضف أو بتخدم بيتها وأسرتها - لو احتسبت الأجر ممكن تسبق بالثواب بنات كتير من المأنتخين في أوضهم حتى لو قاعدين على المصحف ! الحاجة التانية بقا وهي الأهم : بحثت فوجد إن الباب الوحيد اللي ممكن يخليك تلحق - وأحيانا تسبق - كل دول هو باب العُبودية والذل والافتقار إلى الله عزوجل !! الواحد ممكن يبذل أقصى ماعنده من جهد في أي باب من أبواب الطاعات ويكون برضه أقل من ناس تانية كتير ، لكن لو قلبه معتصر ومتوسل إلى الله بقبول العمل ، وشايف نفسه مُقصر ومذنب ومُقل !! الإحساس ده لوحده بيضاعف الأجر ويزيد جدا من فرصة القبول ! ألم يقل رسول الله صلى الله عليه وسلم : (سبق درهم مائة ألف درهم) !! واحد معاه ملايين الدراهم ، طلع منهم ميت الف كدة والموضوع مش في باله ، وواحد تاني معوش غير درهمين ، طلع منهم درهم واحد (وهو نصف ثروته) وقلبه متألم ومكسوف من ربنا على صغر المبلغ ، وهو بيرجوا من الله يتقبله منه !! فكان عند الله الدرهم ده أعلى أجرا من المئة ألف درهم ! يقول ابن القيم رحمه الله : دخلت على الله من أبواب الطاعات كلها ، فما دخلت من باب إلا رأيت عليه الزحام ، فلم أتمكن من الدخول ، حتى جئت باب الذل والافتقار ، فإذا هو أقرب باب إليه وأوسعه ، ولا مزاحم فيه ولا معوق ، فما هو إلا أن وضعت قدمي في عتبته ، فإذا هو سبحانه قد أخذ بيدي وأدخلني عليه ! الله على الكلام :( اللهم إنّا نسألك من فضلك العظيم :( لو كانت ظروفك مبهدلاك ، لو انتي أم جديدة ، والطفل – أو الأطفال – واخدين منك كل جهدك ووقتك وطاقتك ، ده غير المطبخ وشغل البيت = يبقى ملناش غير الباب ده والله ! والله ما لينا غيره !! مش ربنا سبحانه وتعالى اللي قال : فاتقوا الله ما استطعتم ! بس بشرط تكون فعلا جايب "اقصى" استطاعتك فعلا ! كان شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله يقول : من أراد السعادة الأبدية ، فليلزم عتبة العبودية ! اقف بين ايده وقفة المتذلل المنكسر وبين له ضعفك ، قل له يارب والله بحاول اجيب اخري ، بس الظروف منعاني !! روح اقعد في المسجد وادعي حتى لو هتنام على نفسك ، حاول تستثمر كل لحظة فراغ بالنية دي والانكسار ده ، وقدم له عملك الضعيف وانت معترف بضعفك وتقصيرك ، وادعي بقلب متلهف وطمعان في كرمه وجوده ، ولسان حالك " يا أيها العزيز مسنا وأهلنا الضُر ، وجئنا ببضاعة مُزجاة ، فأوف لنا الكيل وتصدق علينا " :( لعلك ضعفك وافتقارك ده يجبر نقص العمل ، ويغفر لك الزلل ، إنما الأعمال بالنيات ، والكريم يُجازي بالإحسان إحسانا ! اللهم ارزقنا تحقيق العبودية يارب ، وتقبل منا العمل على قِلتِه وشوائبه ، ولا تحرمنا من لذة مناجاتك ولا من شرف التذلل إليك أبدا ياكريم .. امين عماد الشريف

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 🍂 ما حكم خلط الزبيب والتمر ونقعهما فى الماء أو اللبن فى خشاف رمضان؟ الجــواب: ----------- 🔴 لا يجوز خلط شيئين مما يقبل الإنتباذ (النقع) فى الماء كــ (البسر والرطب) و (التمر والزبيب) • عن جابر عن رسول الله ﷺ أنه نهى أن ينبذ التمر والزبيب جميعا، ونهى أن ينبذ الرطب والبسر جميعا. (متفق عليه) • وعن أبى قتادة أن النبى ﷺ قال: (لا تنتبذوا التمر والزهو، والتمر والزبيب، ولينبذ كل واحد منهما على حدة). (متفق عليه) • عن أبى سعيد أن النبى ﷺ نهانا أن نخلط بسرا بتمر أو زبيبا بتمر أو زبيبا ببسر، وقال: (من شربه منكم فليشربه زبيبا فردا وتمرا فردا وبسرا فردا). (رواه مسلم) 🔵 ووجه النهى أن الإسكار يسرع إليه بسبب الخلط قبل أن يتغير طعمه فيظن الشارب أنه ليس مسكرا، ويكون مسكرا، فنهى عنه سدا للذريعة، وعلى هذا فلا ينبغى خلط الزبيب مع التمر وإنما يكتفى بإحداهما، وقد ذهب جمهور الفقهاء إلى أن النهي إنما هو للكراهة مالم يصل إلى حد الإسكار فيحرم حينئذ. كتاب صحيح فقه السنة وأدلته وتوضيح المذاهب الأربعة 💦 فائدة **** • ثمرة النخيل تمر بمراحل: أولها الطلع، ثم البلح، ثم البسر، ثم الرطب فالتمر. (الزهو أو البسر) هو ثمر النخل بعد أن يتلون وقبل أن يصبح رطباً أى: البلح الأحمر أو الأصفر ,,, و(الرطب) هو البلح الأسود.

💥 *رمضانُ شهرُ الخير والبركاتِ* 💥 شهرُ الفضائل لذة الطاعاتِ 🌙🌿 فيه المثابة للخلائق نعمةٌ 🌙🌿 ومحطة الإنسان للخيراتِ🌙🌿 *يسر أكاديمية الراجحي بإشراف جمعية خيركم للتعليم عن بعد* 🌷 *عن حلقة تصحيح وحفظ سورة الفاتحة*🌷 ☘️☘️ *_بأكثر اللغات_* ☘️☘️ 👈🏻 *الحلقات للنساء فقط* *لجميع الفئات* 🎯 *الكبار* 🎯 *البنات من ٣ سنوات* *ومافوق* 🎯 *الأولاد من (٣-٦)* *وذلك بالانضمام في احد القروبات:* 🍁 *اللغة العربية* https://chat.whatsapp.com/LIOGpnyGP41DoDdz539BqF 🍁 *اللغة الانجيلزية* https://chat.whatsapp.com/LdsyQ9H4zF70Xqtpn0gXKe 🍁 *اللغة الفارسية* https://chat.whatsapp.com/E7u5xsWB35gED1RUGIcxk8 🍁 *اللغة الفرنسية* https://chat.whatsapp.com/IbFffO8CmWl4gaJbSF7Wfj 🍁 *اللغة الالمانية* https://chat.whatsapp.com/DBsBbXs0n975AjNH4L6N6Y 🍁 *اللغة التركية* https://chat.whatsapp.com/CTPrG9nnza62hsXa8zW6vw 🍁 *اللغة الكردية* https://chat.whatsapp.com/L01HljPvijU5rLDKEhnYL1 🍁 *اللغة الاندونيسية* https://chat.whatsapp.com/Lps4xNudHeE0dzWIB9NT0z 🍁 *اللغة الاركانية* https://chat.whatsapp.com/DyKTaRODagn90Bw6DUb9nI 🍁 *اللغة الصينية* https://chat.whatsapp.com/LAnDqYMVOLdEKIRro2TY5a 🍁 *اللغة الاوردو* https://chat.whatsapp.com/Ceokim30TLMEIAROu6yz8Q 🍁 *اللغة الالبانية* https://chat.whatsapp.com/JMnTISDtA2nDdB63FCcfEp *🍁اللغة الهوساوية* https://chat.whatsapp.com/CSrN3aHDD4m9kisqO11Osd 🍁 *اللغة الاسبانية* https://chat.whatsapp.com/DSMcFtXVkb7Bd0Mf3u3C0v 🍁 *لغة جنوب افريقيا* https://chat.whatsapp.com/ES8XgxgQJPE6ptsMwIJq0k

جداول محاضرات شهر رمضان المبارك 1444هـ / 2023م، في مساجد دولة قطر. https://islam.qa/Cr44 🇶🇦🇶🇦🇶🇦

*‏"أهم ٣ أدعية بـ تحتاجهم في رمضان كل يوم إن شاء الله.💛* الدعاء الأول *( اللهم اعني على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك)*. بسبب الدعاء ده ربنا ييسر لك جميع أنواع العبادات بإذن الله. الدعاء الثاني *(اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني )* بسبب الدعاء ده ربنا يعتق رقبتك من النار بإذن الله. الدعاء الثالث *(اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار )* بسبب الدعاء ربنا هيجمع لك خيري الدنيا والآخرة. *رددهم على لسانك دائمًا.🌿* قيام الليل شرف المؤمن

استغل وقتك ووقت أبنائك معنا بشكل أمثل - آمار و تحلیل کانال تلگرام @qatariusesummertime