Multaqa-😍 الملتقى 💖
رفتن به کانال در Telegram
كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a
نمایش بیشتر4 197
مشترکین
-424 ساعت
-217 روز
-7730 روز
آرشیو پست ها
4 196
"ملذات الدُّنيا بأكملها لا تغني المرء عن عائلته، أما ضحكة واحدة مع العائلة فإنها تغني المرء عن كل ملذات الدُّنيا".
4 196
انهاردة وأنا مروح بعد يوم طويل، عديت عالسوبر ماركت اشتري ايس كريم بحبه، لقيته خلصان
قعدت ادعي يارب الأقي وحدة يارب الأقي وحدة، لقيت آخر وحدة مستخبية تحت وأنا حقيقي في منتهى سعادتي
سلوا الله حوائجكم، حتى الشسع لنعالكم والملح لقدوركم.♥️
4 196
معاذ ابني خرج من الحلقة مبسوط انه واخد ممتاز حفظ ومراجعة ؛ بقوله اوعى يا معاذ تكون بتفتح المصحف ؟
قالي هو انت فاكر ان الغش بيكون بفتح المصحف بس ! دى أقدم طريقة
ده فيه ٧ طرق للغش مفيش منهم طريقة فتح المصحف
-أبو معاذ الجنيدي
4 196
سألها : لماذا انتِ حزينة اليوم هل تشاجرتِ مع حبيبكِ؟
ردت غاضبة :لقد أخبرتك الف مرة اني لا املك حبيبا.
فقال ضاحكا : إذآ لمن تكتبين ؟!
قالت وهي تنظر في عينيه : كتبت لشخص غبي.
سألها مستغربا : ماذا تقصدين.!!
قالت: هو لا يعلم اني أحبه... حاولت كثيرا ان المح له ولم يفهم لذلك هو غبي.!
فقال: لا اظن ان هناك رجل عاقل يرفض فتاة مثلكِ.!
قالت له: وهي يائسة "لذلك هو غبي "
فقال : ارسلي له في وقت عشوائي "ليتك هنا" ربما يفهم
فذهبت وراح ينظر اليها حتى اختفت عن نظره
اذا به يسمع صوت رسالة في هاتفه ويقرأ "ليتك هنا"فقال في نفسه يالها من غبية...لقد ارسلت الرسالة لي.!!🙂
4 196
واحدة بتحكي:
امي زعلانه من ابويا بقالها يومين معرفش السبب ايه ، بسألها زعلانه من ابويا ليه قالتلي معرفش عندك اهو ما تسألوا هبب ايه ، حسيت ان الموضوع كبير وكلمته بقوله مزعل امي ليه وبقالكم يومين مبتتكلموش حتي. ، قالي والله يابني ما اعرف انا عملت ايه زيي زيك منها لنفسها كده زعلت من غير سبب وخدت جمب لوحدها رجعت لامي تاني بمُنتهي الُطف والحُب بتقولي ده عامل علي الفيسبوك احببته علي صوره بنت خاله ، ملحوظه بنت خاله دي عندها 16 سنه.
4 196
بعد سنة.. ثلاث.. عشر..
ليأخذ الزمن ما يأخذ لكن ليعطيني رجلًا صالح
أستطيع أن أحكي لابنتي عنه
بفخرٍ وأقول آه كان الزمن قاسيًا لكنُّه
أهداني والدك في النهاية
4 196
عندي حب غير طبيعي لأي إنسان من تلقاء نفسه بيشرح سبب أي حاجة ممكن تسبب سوء تفاهم أو زعل لحد تلقائي من غير ما يطلب منه انه يشرح ، مع إن أي حد فاهم إنه مش مضطر يبررلك أي حاجة بيعملها ، بس هو لوحده بييجي يشرحلك بمزاجه عشان يبقى حريص دايمًا إن دماغك مرتاحة ومتفضلش تفكر كتير ودماغك رايحه جايه وتظن ظن سوء ، وعشان بيقدرك وبيحترمك وبيخاف علي زعلك♥️.
4 196
الـ ٧ أذكار دول أعظم وأهم الأذكار لتحصين المسلم
من شرور الإنس والجن والحسد
بس نحافظ عليهم صباحًا ومساءًا
١- بِسمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَع اسمِهِ شَيءٌ
في الأرضِ وَلَا في السَّمَاء وَهُو السَّمِيعُ العَلِيم
(ثلاث مرات)
٢- أَعوذ بِكَلماتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ مِن شَرِّ ما خَلَق
(ثلاث مرّات)
٣- تَحصنّت بذِي العِزّة والجَبروت واعتصمت بِربّ المَلكوت
وَتوكلّت على الحَيّ الذي لا يموت
اِصرف عنّا الأذي، إنّك على كُلّ شيءٍ قَدير
(ثلاث مرّات)
٤- اللَّهُمّ عَافِني فِي بَدَنِي اللَّهُمَّ عَافِني فِي سَمعي
اللَّهُمَّ عَافِني فِي بَصَري، لَا إِلَه إِلَّا أنت
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الكُفر وَالفَقر
وَأَعُوذُ بِكَ مِن عَذَابِ القَبرِ، لَا إِلَه إِلَّا أنت
(ثلاث مرّات)
٥- اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الهَمِّ وَالحَزَن وَالعَجزِ وَالكَسَل
وَالبُخل وَالجُبن وَغَلبة الدَّين وَقَهر الرِّجَال
(ثلاث مرّات)
٦- الفاتحة + سورة الإخلاص + سورة الفَلَق + سورة الناس
(ثلاث مرّات)
٧- آية الكُرسيّ + أخر آيتين في سورة البقرة
(مرّة واحدة)
4 196
الإمام الشافعي ليه جملة عظيمه أوي بتقول: "أحيانًا كَسب القلوب أولَى من كَسب المواقف".
وبصراحة الجُملة دي حقيقية جدًا، إنك مش مُهم تنتصر في الخناقة، ومش مُهم مين فيكوا اللي غلطان، المُهم لما تشوف اللي قدامك "اتوجع" تنسى كل ده وتنهي الخلاف كله في وقتها وميبقاش شاغلك غير إنك تراضيه وبس، وأي حاجه تانية تتحل بعدين ..
وحقيقي ( أبيع عُمري لِمَن يُعاملني برِفق حتى في الخِلاف ).
4 196
ازاي البرفان قادر يعمل لينا فلاش باك كدا!!
يعني إيه اشم ريحة معينة متخزنة جوا دماغي وافضل في الشارع اتلفت حوالين نفسي ادور على صاحبها
4 196
ربّ هَب لي مِن لدُنك خيرًا واسعًا حلالاً طيبًا
واجمع بيني وبين ما حَوَت بهِ نفسي؛
وسِّع على روحي
وباعد بيني وبين مدارج الفتنة
وارزقني الجنة وما قَرُب إليها من قولٍ أو عملٍ.
سبحانك أنت المُنعم الواسع!
4 196
تخيلي كده أنك متجوزه حبيب عمرك وفي شقه مثلا فالدور التالت عفش هادي مش أوڤر ، ألوان مريحه للأعصاب ، البيت مش مكركب ، وانتي طول اليوم واقفه لابسه التيشيرت بتاعه تعمليله اكلات وحلويات بيحبها ، ولما ييجي م الشغل يخبط عالباب تقولي مين يقولك بتاع الميلامين ، وعلي ما يدخل ياخد دش تكوني حضرتي الاكل ويقعدك ف حضنه وتاكلوا سوا ولما تقوليله أجيبلك الحلو ف يقولك لا انا هحلي بيكي انتي ، ويفضل طول النهار يعاكسك يقولك ايه المكنه اللي هربانه م المرور دي ، ولما تقوليله حاجه حصلت انهارده بس سر يقولك ايه انتي اللي قتلتي موفاسا ؟ وميكونش بيحب السمك عشان هو مقتنع أن السمك صحاب مش طواجن ، وتقضوا حياه خفيفه لذيذه اكيد مش هتخلوا من المشادات والخناقات بس اخر اليوم راسك متميلش غير ع كتفه ♥️.
4 196
س/ يا شيخ هو ينفع أمشي مع زوجتي ماسكين إيد بعض في الشارع؟
ج/ يندب ويستحبّ، بل هو من حُسن العشرة ولا أجد منظرا يسعدني مثل هذا حين أراه.
4 196
انا مش عايزة اتخطب علشان ابقى لابسة دبله والسلام . انا محتاجة حد يجي يطمنى يدينى امل ف اللي جاي . حد موجود دايما ف حياتى احكيله الوحش قبل الحلو يشوف عيوبى قبل الحلو يشتري خاطرى و ما اهونش عليه .. حد عايز يبقي معايا كل يوم وطول اليوم يشوفنى من جوا .. حد مايمشيش مهما عملت يتبت فيا..
حد يلمس اكتر حته جوايا تعبانة ويطيبها .. حد مايملش منى مكتفي بيا قد الوعود اللي بيوعدها ف لحظه حب حسها !!
حد مايقولش عيوبى وينفر منها علشان انا حفظتها صم .. حد يغيرنى للاحسن بحب .. حد مابيتغيرش عايش ليا حاططنى ف أول أولوياته .. حد يحوط عليا ويعيشنى الايام اللي معشتهاش ..
حد يخلينا اشكر ربنا انه ف حياتى
حد يتقال عليه ده رزق ربنا ليا بجد ..
4 196
فيه جملة حلوة أوي بتقول:
"ينباع العُمر، ويهون التعب، وتتجاب الدنيا على طبق من دهب لأجل عيون الحنية وناسها".
وتقريبا ده أصدق كلام ممكن يتقال عن الحنّية لأنها من غير مبالغة ألطف شعور إنساني على الإطلاق.:
مفيش حاجه قادرة تميز شخص عن غيره وتخلي اللي قدامه يشيله جوا عينيه قد الحنيّة اللي في قلبه، الشخص الحنيّن هو بس اللي تبيع عمرك وتشتريه، ويهون تعبك قصاد وجوده.
- رحمة رشاد
4 196
"فلما أراد الله أن يتورد القلب رُزقت بكِ، الحَمدلله الذي بنعمّته تتم الصالحات تم خطبتي بمن شاء ربي أن تكون نصيبًا لي ، اللهم إجعلها لي كما اُحب واجعلني لها كما تحب،فقَد عَقَدَ الودُّ بينَ قَلبِي وقَلبها لا يَحِلّهُ إلّا رَيبُ المَنُونِ.
الحمد لله الذى بنعمته تتم الصالحات ♥️
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
