fa
Feedback
Multaqa-😍 الملتقى 💖

Multaqa-😍 الملتقى 💖

رفتن به کانال در Telegram

كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم ‏يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a

نمایش بیشتر
4 196
مشترکین
-224 ساعت
-207 روز
-7830 روز
آرشیو پست ها
وَلا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيم.

‏أيام حافله بالأجور..! الإثنيـــن ٩ محرم : تاسوعاء + سُنّة الإثنين ‏الثلاثـــاء ١٠ محرم : عاشوراء " كفارة سنة " ‏الأربعــاء ١١ محرم : يلي عاشوراء ‏الخميس ١٢ محرم: سُنّة الخميس ‏الجمعة ١٣ محرم : أول الأيام البيض ‏السبـت ١٤ محـرم : ثاني الأيام البيض ‏الأحــد ١٥ محـرم : ثالث الأيام البيض الاثنين ١٦ محرم : سنة الاثنين قال الله ﷻ: كل عمل ابن آدم له إلا الصيام فإنه لي، وأنا أجزي به ويقول ايضًا: "وما يزال عبدي يتقرب إلي بالنوافل حتى أحبه " هنيئًا للصائمين باب الريان 🌱. ‏وإن لم تَصُم؛ فذكِّر غيرك.

قالت السيدة عائِشةَ -رضي الله عنها : (كنتُ أدخُلُ بَيتي الذي دُفِنَ فيه رَسولُ اللهِ - صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ وأَبي، فأضَعُ ثَوْبي ، وأقولُ : إنَّما هو زَوْجي وأبي ، فلمَّا دُفِنَ عُمَرُ معهم ، فواللهِ ما دخَلتُهُ إلَّا وأنا مَشدودةٌ علَيَّ ثيابي حَياءً مِن عُمَرَ)

أَنَّـهُـم آل مُــحَــمَّــد ﷺ. هـل فـكرت في يومٍ ما ، ما هو شعورك وأنـت تقف وحـدك أمام جَيْشٍ جَبَّـارٍ، وتحمل طـفـلك الرضـيع وترفعـه لكـي تطلب منهم بـعض الماء لـه، ثم يأتيك الـرد بـسَهْم ساخـن، يقسم طفلك نصفين وهو في يـدك !! 💔 بالـطبع لا، فأنـت لَسْـت الإمام الحُسين بن الإمام عـلي بن أبي طالب وابن سـيدة نساء العـالمين فـاطمـة الـزهراء. هـو ريحانة رسـول الله ﷺ من الدنيا الذي قال فيه : (حُـسَيْنٌ مـنِّـي ، وأَنا مِـن حُـسَيْنٍ ). هو من كان يقول فيه رسول الله ﷺ : (من أحب الحُسين فقد أحبني.. ومن أبغض الحُسين فقد ابغضني). وفي يوم من الأيـام التي مـرّت على حـِصـار مُعسكر الإمام الحسين في صـحراء كربلاء، تـخـرج الـسيدة زيـنب -عليها السلام- وهـي تحمل الطفل الرضيع وتقول لـ أخيها الحسين : «أخِي حُسَين هذا إبـنَك عَبدِ الله، قَد دَلَعَ لِسَانَهُ مِن شِدَّةِ العَطَشِ وَكَانَ بِأبِي وَنَفسِي، لَهُ ثَلَاثَةُ ايَّام لَم يَذُق قَطرةَ مِن المَاءِ، فَهَل تَأخُذَهُ يَا أبَا عَبدِ الله لِهؤلاءِ القَومِ كَي يَسقُونَهُ شَربَة مِن المَاءِ، فَانَّ امّه قَد جَفَّ لَبَنها». فخرج الإمام الحسين إلى القوم واضعًا الرضيع بين يديه، ومناديًا بالقوم إن كانت الحرب بيني وبينكم، فما ذنب هذا الطفل الرضيع أن تمنعوه من الماء ؟! .. وكان يُقبّله وهو يقول: «وَيْلٌ لِهَؤُلَاءِ الْقَوْمِ إِذَا كَانَ جَدُّكَ مُحَمَّدٌ الْمُصْطَفَى خَصْمَهُمْ». فـ اختلف معسكر بني سعد بين مـوافق بسقي الماء للطفل الرضيع، وبين رافـض لذلك، حتى ساد الهرج والمرج في اوساط الجيش. وعندما أحس عمر بن سعد بالهمهمة وإختلاف معسكره، أمر حرملة بن كاهل الأسدي بقطع نزاع القوم فرمى حرملة الطفل عبدالله الرضيع بسهم مثلث مسموم ذي ثلاث شعب، فذبحه من الوريد إلى الوريد وهو في حجر أبيه، ثـم صاح في الإمام الحُسين وقال خـذ واسقه هذا !! عندئذٍ وضع الحسين يده تحت نحر الرضيع حتى امتلأت دماً، ورفع يده نحو السماء قائلا: (هَوَّنَ عَلَيَّ مَا نَزَلَ بِي أَنَّهُ بِعَيْنِ اللَّهِ). وروي أيضًا أن سيدنا الحسين اخـذ بعـضًا من دم الطفل الرضيع وقال: (اللَّهُمَّ لَا يَكُنْ عِنْدَكَ أَهْوَنُ مِنْ دَمِ نَاقَةُ صَالِح). وفـي نهـايـة واقـعـة كــربــلاء : - تم قتل الإمام الحسين وقطع رأسه. - تم قتل العباس بن علي بن أبي طالب. - تم قتل القاسم بن الإمام الحسن بن علي بن ابي طالب - تم قتل عبدالله الرضيع بن الحسين، -أصغر قتلى كربلاء- - ثم تم أخـذ السيدة زينب والسيدة رقية والسيدة سكينة والسيدة فاطمة النبوية والإمام علي زين العابدين، وبعض من حرم رسول الله ﷺ سبايا من العراق حتى دمشق فالشام. --- قال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله : ( وَأَمَّا مَنْ قَتَلَ الْحُسَيْنُ ، أَو أَعَانَ عَلَى قَتْلِهِ ، أَوْ رَضِيَ بِذَلِكَ ، فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ ، لَا يَقْبَلُ اللَّهُ مِنْهُ صَرْفًا وَلَا عَدْلًا ) مجموع الفتاوى 4/ 487 – 488

‏كان الرسول أثقل الناس همًا لكنهُ كان أكثرهُم تبسُمًا ، صلوا عليه وسلموا 🤍✨

لو مشفتش حاجة تفرح قلبك
لو مشفتش حاجة تفرح قلبك

الله يحسن خاتمتي ويغفر ذنوبي ويجعلني من أهل الجنة أنا وأهلي وأحبابي ومن فقدنا"

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شيلوا الميوت (الكتم) القناه من غير اعلانات وبوستات م كتير اوي يعني🫶🏼.

أريد أن نلتقط صور جميلة معًا, لكنني لا أريد نشرها عبر وسائل التواصل الأجتماعي أريد طباعتها وأختيار أطار مناسب لها ومن ثم أعلقها على جدران حقيقية.

النهاردة كانت أول مادة في الامتحانات التربوي تبع الأزهر أنا طالع من بيتي متوضي ومستاء جدًا من معاد الامتحان لأنه في وقت الصلاة، وبتوضا وأنا مش عارف أصلًا هصلي ف المعاد ازاي ولا ايه اللي هيحصل... الامتحان الساعة ١ الضهر (ساعة أذان الظهر يعني بالدقيقة) والامتحان مدته ٣ ساعات يعني هتطلع ممكن ماتلحقش الضهر والعصر هيكون أذن فيا تلحق يا ماتلحقش. دخلنا اللجنة قبل الوقت وقعدنا واستلمنا أرقام الجلوس وورق الإجابة.. جت الساعة ١ والظهر أذن بالفعل فببص حواليا كده ولسه بفكر أكلم المراقب وأستأذنه أنزل أصلي لقيت شابين قاموا وتركوا ورق الامتحان ومعاهم مصليات كده فرشوها قدام (عند مكان المراقب) وقالوا إحنا هنصلي هنا إن شاء الله إحنا كلمنا الإدارة وهنصلي. واحد في التاني في التالت شباب كتير قامت واللي ساب اللجنة خالص ونزل عشان يتوضى، لدرجة إن المراقب نفسه كان منبهر وقالنا "والله ربنا يجزيكم خير أنا ماكنتش عارف أصلي ازاي وأنا براقب" وراح داخل صلى معانا. وزودوا وقت الامتحان تلت ساعة عشان نبقى أخدنا وقتنا كامل. لما كنت في الكلية حصل نفس الموقف وكانوا بيدونا كام دقيقة زيادة تعويضًا للي نزل يصلي. عايزك بس تتخيل ابنك (وهو مابيصليش) لكنه في الأزهر وحصل معاه موقف زي كده! فجأة لقى كل اللي حواليه قاموا وسابوا الامتحان اللي هو كان مفكر إنه أهم حاجة في الكوكب! اكتشف إن في ناس بتعظم شعائر الله أكتر من أي حاجة تاني. ده هيسيب انطباع في قلبه وفي عقله لو قعدت تتحايل عليه يروح يصلي من هنا للسنة الجاية مش هيضاهي موقف واحد في مجتمع زي كده وسط شباب زيه، منهم اللي أذكى وأمهر منه في أمور الدنيا حتى. والله لو قعدت أحكيلكم ع اللي بيحصل أو سمعتوا حكاوي طلاب الأزهر ممكن ماتصدقوش من جمال اللي بيحصل وتقوله لا ده مبالغة مش معقول كده يعني! وعلى فكرة اللي بره الأزهر ممكن، ممكن يعني يوصل فعلًا لمستوى أخلاقي ويتعلم دينه، لكن هيعافر وهيتعب كتير أوي، ولو حصّل المادة العلمية هيفضل يعاني من نقص خبرة تطبيق دينه عمليًا، ومفتقد للصحبة الصالحة، ومفتقد لأشياء مكتسبة بالتعامل والاختلاط مش بالمذاكرة فقط، هيفضل في حاجات بينبهر لما يشوفها لأنه لم يألفها بين المسلمين، هيألفها ويتعود عليها ويفضل حاسس نفسه مقصر طول حياته لو دخل الأزهر بسبب النماذج الجميلة اللي شافها حواليه كتير حتى وإن لم يلتزم. فسيبك من أي حد بيخوفك ماتدخلش ابنك أزهر لأن غالبًا همه على أمر من أمور الدنيا ولم يلتفت أصلًا لأمر الدين وإلا ماكنش هيلاقي حاجة أفضل هنا من الأزهر. نصيحة في الله، دخل ابنك أزهر.

‏ﺳﺄﻟﺘﻨﻲ: ما ﻫﻲ ﺃُﻣﻨﻴﺘﻚَ؟ ﻓﻈﻠﻠﺖُ ﺃُﻓﻜﺮ ﻛﻴﻒ ﻳﺴﺄﻝ ﺍﻟﻤﺮﺀُ ﺳﺆﺍلًا ﻫﻮ ﺇﺟﺎبته!

"مفيش حاجة ممكن تبهرني قد اللي يبقى غلطان في حقك وعنده اقتناع تام إنه مجاش جمبك أصلًا ومش بس كده ده كمان عنده القدرة يطلعك انت شخصيًا الغلطان والأجمل من ده كله إنه بيبقى عامل زي اللي كدب الكدبة وصدقها فيبدأ يعيش في الدور وياخد موقف ضدك بحُكم إنك دلوقتي الغلطان في نظره وأوقات كتير من كُتر الجبروت ممكن يقدر يحسسك بالذنب ويخليك تشك في نفسك، قلب الترابيزه باحترافية موهبة وقدرة خارقة تستحق التأمل.!"

"عايز اعترف إعتراف حزين..الحقيقة إني تايه ومبقتش فاهم نفسي خالص ؟! معرفش انا حزين ولا مبسوط؟؟ معرفش أنا مرغوب فيا ولا وجودي تقيل!؟ الناس اللي في حياتي بتحبني زي ما بحبهم ولا لا !؟ معرفش اللي انا فيه ده فعلاً فتره مؤقته و هتخلص ولا الفترة دي هي حياتي اصلا وأنا هفضل تايه كده دايماً."

‏وفِي زحامِ الأيَّام لَا تنسَ الغايةُ التي خُلِقت لِأجلِها، أنتَ هاهُنا وَديعةٌ ستُردُّ إلى ربِّها يومًا، فأحسِن..

العلاقات فيها حاجة اسمها"رواسب" الرواسب دي بتتكون جوانا بعد كل عتاب مجابش همه، بعد كل مشكله كبرت وموصلناش فيها لحل، بعد كل مره نمنا زعلانين ومحدش صالحنا، بعد ما غيرنا عليهم ومافهموش غيرتنا وقللو منها، الرواسب دي لما بتتكون جوانا، بتخلي الكلمة الحلوة رافضة تطلع، بنشتاق بس مابنرضاش نقول، بنزعل بس مابنحكيش علشان محدش هيهتم، الرواسب بتقل العلاقة على قلبك وبدل ما الحب يبقي هو الجزء المريح في حياتك بيبقي للأسف هوا الجزء المتعب اللي بيضغط عليك.

أنا خيالي واسع جدًا، ودي حاجة بحبها فيها ممكن أتخيل حاجات كتيرة بحبها وتفرحني وأبتسم وأنا قاعدة عادي مع إن مزاجي كان وحش وكنت خلاص قربت أعيط بس بسبب خيالي إبتسمت وشوفتني في المستقبل وقد إيه ربنا هيعوضني وهيعوضنا كلنا خير والله. 💙💙🦋"

ربنا مش بيعمل حاجة وحشة، الحاجة اللي شايفها وحشة وضايقتك حصلت علشان تحميك من حاجة أسوأ ماكنتش هتقدر تتعايش معاها ، والتأخير اللي حصل اتأخر عشان يجيلك في الوقت الأنسب ليك .. الأمور المتروكة لله مضمونة دائماً. ♥️

بُكرة ربنا يراضينا ، والأيام تضحكلنا ، ونفرح من قلبنا بجد ونرتاح ونعيش الأيام اللي بنتمناها .. " وَمَا ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ بِعَزِيزٍ "

كانو قديماً لديهم أسواق للرِقّ.. و تخرج الجارية تعرض نفسها و تتمايل ليعجب بها أحد الأسياد و يشتريها لتكون أمَةً له أما الآن يسمونه فان داي و حفلات تخرج.. و تخرج الفتاة بعد إنتهاء مسيرتها التعليمية بفضل الله و بعونه، و تخرج تتمايل ليعجب بها أحد الديايثة و يتزوجها لحُسن ما رآه منها و لديكَ الخيار..

يا طنط 18 سنة ازاى يا طنط 🙂