fa
Feedback
Multaqa-😍 الملتقى 💖

Multaqa-😍 الملتقى 💖

رفتن به کانال در Telegram

كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم ‏يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a

نمایش بیشتر
4 203
مشترکین
-224 ساعت
-187 روز
-7630 روز
آرشیو پست ها
أتمنَّى بشِدَّة أن يفُوز كُلُّ شخصٍ منَّا بمَا يتَلهَّف لَهُ قلبُه! الله يراضيكم. 🫂

معرفش ليه حسيت إني عايز أقولكم حالًا ابشروا ! ومن غير قسم ياجماعة مافيش حد قولتله ابشّر، واعتبرها إشارة من ربنا، إلا وفعلًا ربنا بشره بحاجة حلوة، وسمعوني أحلى وأجمل أخبار، بحس إني فيا شيء لله بجد وبفرح أوي💗.

هو الآن زوجى بعد أن ظل للسنوات بغير نقاط🙂♥️♥️♥️

‏"من أجمل ما قيل في المواساة : كُنتُ أُخيطُ جُروح قَلبي بالقرآن" ❤️

لازم تتعوِّد تمشي لوحدك! — الشيخ/ سمير مصطفى.

https://www.facebook.com/share/p/15J7Scb4um/ من أهم البوستات اللى ممكن تشوفها

وصلنا 1400 يا شباب نكمل مع بعض وان شاء الله نقدر محتاجين كل الناس تشارك معنا رقم الكاش 01090235466

‏من عظيم رحمة الله وإحسانه: ‏ قال ﷺ: «مَن تَوضّأ فأحْسَنَ الوُضوء؛ خَرَجَتْ خَطاياهُ مِن جَسَدِه، حتّى تَخْرُجَ مِن تَحْتِ أظفارِه». رواه مسلم.

أعتقد علاقتي الجديدة هتبقى مع سورة طه، أنا منبهر بكام مرة ربنا طمن سيدنا موسى وقاله ماتخافش أنا معاك، منبهر بإن سيدنا موسى كان بيكلم ربنا وبيقوله يارب أنا خايف، منبهر بإنه مابيخبيش ضعفه كإنسان على إللي خلقه، ومنبهر بتثبيت ربنا ليه ولقلبه، منبهر أصلًا بفكرة الحوار إللي داير بين سيدنا موسى وربنا، وكل المحادثة بينهم إن سيدنا موسى بيشتكيله وبيبوحله بضعفه وربنا بيرد عليه يطمنه — " قال خذها ولا تخف .. " ‏" قال لا تخافا إنني معكما أسمع وأرى " ‏" قلنا لا تخف إنك أنت الأعلى " ‏" .. لا تخاف دَرَكًا ولا تخشى "

اخواتى محتاج كل واحد هنا على الجروب يدخل صفحة الفيسبوك بتاعتى ويتفاعل كدا شوية على البوستات وشير لأى بوست عجبك كومنتات فى كل البوستات علشان ترجع تانى زى الأول بعد قيد النشر اللى فضل سنة ونص معلش هتعبك معى بس انا محتاج دا جدا اللى هيساعد دا اللينك https://www.facebook.com/A7medbibo74?mibextid=ZbWKwL وشكرا جدا ليكم

زمان وانا في سنه رابعه ابتدائي ، أبله العربي قالتلنا لما يخش الموجه اتكلموا معايا باللغه العربيه الفصحي عشان اذودلكم درجاتكم . لما الموجه دخل الفضل ، الابله قالت لواحد من الطلاب اسمه سالم قُم يا سالم وأغلق الباب . سالم رد عليها بخشوع : أمرك يا مولاتي .

‏إبليس لم يبذل مجهود كبير كي يُطْرَد من رحمة الله ,, فقط 3 كلمات كانت كفيلة بذلك : " أنا خير منه " ففي كل مرة تعتقد أنك أحسن من شخص ما أثناء مخاطبتك له أو حديثك عنه ,, افتكر ال 3 كلمات دول .. فلا تعلم أي كلماتك قد تكون سبباً في إبعادك عن نعمة الله و فضله و رحمته ..

شوفت من فترة ولد بيدعي بيقول ( ‏يارب اصرف عني شهوة الكلام فإني أُجيده واصرف عني شهوة الجدال فإني أُحسِنُه وارزقني لذة الصمت فهو خيرٌ لي في الدنيا والآخرة) فكنت مستغربة ليه يعني ما ممكن نتكلم ونعيش ونعبر بس مؤخرًا إكتشفت اننا أحيانًا بل دائمًا يجب علينا الصمت السكوت دا بيتم تعرفيه في علم النفس أنه صوت الإنسان تخيل انت بقى طول ما انت شغال رغي أو تسحل نفسك وتبعد عنها عشان تتجنب حاجات مضايقاك امال هتصاحبها ازاي وتراوضها ازاي ؟ ، إمتى هتعرف نفسك وصوتك الداخلي؟ في الأول الموضوع بيكون صعب لأنك زي ما تكون بتعمل عملية تنظيف على Delete History بس مع الوقت هتتعود على إنك ما تلجأ إلا لنفسك عشان في النهاية كمان هي اللي هتقف بيها لوحدك قدام ربنا ﴿ وَكُلُّهُمْ آتِيهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَرْدًا﴾ ﴿ يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ * إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ﴾ -ابتهال عصام

‏تبقى قاعد عادي فـ حد يقولك إنك أشطر حد في الدنيا فتحس إنك أشطر حد في الدنيا فعلًا مع إنك كنت عارف بس ساعات بتحس إنك محتاج حد يفكرك حتى لو عارف، وطلع فعلًا الكلام الحلو بيأثر حتى لو متأكد منه."))

حاسس إن البركة مبقتش موجودة، لا في وقتٍ، ولا عمَل؟ - الزم الاستغفار، وبكِّر في الصباح، وصِل رحمك، وتصدَّق صدقة في السِّر، وأكثِر من الصلاة على النبي ﷺ. - نظِّم أوقاتك، وضع جدولًا بأولوياتك، واجعل أيامك خزانة طموحاتك لا سلة مهملاتك التي ترمي فيها عمرك وأهدافه. - تجنب صُحبة البطّالين والكُسالى والمثبّطين.") - وجدان العلي.

تشغل القرآن وانت نايم، وانت صاحي، وانت بتذاكر، وانت بتشتغل، حتى لو مش هتسمعوا. كفاية البركة والاطمئنان والأمان اللي هتشعر بيهم. طب وبالنسبة لقوله تعالى "وَإِذَا قُرِئَ ٱلْقُرْءَانُ فَٱسْتَمِعُواْ لَهُۥ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ" خلي بالك الآية دي خاصة بداخل الصلاة بس .

انتشار الحرام من حولك لا يعني استباحته ، لا تتنازل عن دينك ومبادئك لتُرضي الآخرين ، دعك منهم ، ستُحَاسَب وحدك وكُلُّنا راحلون.. فاستقم كما أُمرتَ لا كما رغبت.💙

عمّي الله يمسيه بالخير لما كان يشوف حد مننا سرحان أو متضايق كان بيسأله بعنف أُسري بديع: مالك ياض زي ما تكون مش مبسوط إن أنا عمّك؟!

طول ما إنت بتمشي المشوار لله ، وبتساعد لله ، وبتستجدع مع اللي قدامك لله ، وبتسلم لله ، وبتتكلم الكلمة لله إعرف وإتأكد من حاجتين : إن مش هيفرق معاك نظرة حد ليك ورأيه فيك أو تصرفاته معاك، والتانية: إن ربنا هيراضيك ويدعمك في كل اللي عينك تشوفه، وإيدك تمسكه، وقلبك يتمناه