fa
Feedback
Multaqa-😍 الملتقى 💖

Multaqa-😍 الملتقى 💖

رفتن به کانال در Telegram

كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم ‏يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a

نمایش بیشتر
4 196
مشترکین
-224 ساعت
-207 روز
-7830 روز
آرشیو پست ها
لو رجعنا 8 أعوام لوجدنا فارس حميده بيغني مفيش صاحب بيتصاحب، ولو غيرنا وجبنا قناة الجميلة لوجدنا الشيخ منصور علم من أعلام الدع
لو رجعنا 8 أعوام لوجدنا فارس حميده بيغني مفيش صاحب بيتصاحب، ولو غيرنا وجبنا قناة الجميلة لوجدنا الشيخ منصور علم من أعلام الدعوة، وهذا في دولة والآخر في دولة، بينهم بحار وصحاري، الآن الشيخ منصور واقع في حجر صاحبه فارس من الضحك! سبحانك ربي التواب! سبحانك كيف تتوب وتصلح القلوب! يارب تب علينا وحبنا.

"من علامات الساعة عدم إلقاء السلام على الغرباء" فـ السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.

‏"نتشاجر، نبتعد، نقطع شوطًا طويلاً من المحاولات في أن أتخطاك وتتخطاني، لكننا في نهاية الأمر نعود. أعود إليك كأنك كل الطمأنينة، كأنك الملجأ الوحيد لشخصٍ أنهكته الحياة، أعود و أنا أحبّك أكثر أرغب بك أكثر، أعود لأنك وحدك من أعدّه كل شيء وحدك من أود البقاء معه بغض النظر عن ما يحدث."

- في جلسات علاج السرطان لم أجد مريضًا أو مريضة يسمع الموسيقى والغناء من أجل ان تهدأ أعصابه وترتاح نفسه الكل متشبث بالقرآن ، الكل يعرف الحقيقة الآن ، لا مكان للهو والغناء في قلب انكشف له الغطاء وعرف حقيقة الحياة الدنيا .. - هنا تتأرجح الكلمات مابين الصداقة والحب والصبر والايمان في آنٍ واحد. اللهم الشفاء العاجل يارب ❤️

ليست صدفة أن تقرأ هذا النص الأن، أنا كتبته لأجلك :- أردت القول إنه لو كان لك نصيب في شيء ما.. حتى ولو كانت كل الطرق له مستحيلة الله بلطفه سيرتب لك كل الأسباب حتى يصبح بين يديك , فاطمئن.❤

تعالي نخطف لحظة حلوة نمشي في شوارع قديمة نتبسط ونخش سيما نرمي عـَ العالم سلامنا تعالي نطلع اي حته هادية ونكمل كلامنا!!

- لماذا جهاد النفس صعب جدا يا شيخ ؟! = لأن الجزاء الجنة. وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى ۝ فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى . اللهم تقبل توبتنا .♥️

أجمل كلمة سمعتها من واحدة صاحبتي بتقولي انتي عارفه أنا بحكيلك كل حاجه ليه؟ قالتلي لأني مهما حكيت عمري ما هنزل من نظرك وهتفهميني وهتفضلي تحبيني وبصراحة كلنا محتاجين الشخص اللي مهما يسمع يبقى عارف جوانا ايه .🤍 و حقيقي يزيد حبي للشخص عندماأراه يميزني عن غيري بكلامه، بتصرفاته، وبأبسط الأشياء ..

أنا عارفه إن البنت اللي بتقرر تقعد في البيت بعد الزواج هي بنت فطرتها سليمة وعندها وعي إن بيتها وزوجها وأولادها أهم شئ في حياتها وأمر مقدم على الشغل مهما كانت كُليتها طبيبة أو مهندسة أو معلمة .. إلخ هتقولي كانت تقعد في البيت من الأول إيه لزمته التعليم! هقول لحضرتك إن اللي قعدت في البيت ما ربيتش ولادها زي أي بنت خريجة -أيًا كان مجالها- التعليم بيعلِّي المدارك ويشكِّل الفكر وبيعلِّم التنظيم والعمل تحت الضغط وحاجات تانية كتيير بتظهر جدًا في حياة تلك البنت وخاصةً في حياتها الزوجية إحنا بنشتغل ونتعلم عشان نكون أمهات واعية وسوية، دي غايتنا الأولىٰ والأخيرة في هذه الحياة رغم أنف النسويات .

أحمد خالد توفيق اختصر كل احتياجات الشخص فـ جملة : ‏ "لا تخترْنِي لأنني الشخص المناسب ، أو لأنني الخيار الأفضل .. أريد أن أكون الشخص الذي تُصرّ عليه .. رغم كل السوء الذي تمر بيه "!!!!!🍂👌

اللهم إنا نسألك عيشةً هنيّة، وميتةً هنيّة، وبعثةً هنيّة.

لو مش مرتاحلك مش هقعد معاك ولا هبتسم ف وشك، لو مش حابك مش هتلاقيني ف محيطك ابداً، كل شخص باقعد معاه بابقى بحبه وبحبله الخير وصافي ناحيته وشاري خاطره، واللي مبقعدش معاهم ممكن اكون بحترمهم بس مابحبهمش.

مجموع الثانوية مش مقياس للنجاح .. دخولك هندسة او طب مش مقياس .. الطالب الناجح هو اللي يعرف يعمل فلوس حلال .. والطالبة الناجحة هي اللي تعرف تعمل محشي موحوح ..

لقد هُزمنا من الأصدقاء ، من الأحبه ، والأقرب إلي قلوبنا ، ومَن كُنا نظن بهم خيرًا ، لم تأتي هزائمنا من الأعداء أبدًا .

مراتك مرايتك مفيش واحده نكدية وحزينة .. إلا اذا كانت مرتبطة بشخص لئيم و كئيب .. ومفيش ست مُهملة .. إلا اذا كانت مرتبطة برجل مش بيهتم بها .. لو الراجل مَرح وروحه حلوة .. حتلاقي مراته مفرفشه ومنعنشة علي طول .. ولو الرجل سند ليها وقوي معها مش عليها وبيدللها .. حتلاقي مراته بقمة أنوثتها .. لو الراجل عينه علي بيته وعلي حياته الزوجية ويهمه مراته أولا . حتلاقي مراته بتحبه وبتراضيه وعندهابالدنيا كلها ..️ لو الرجل حافظ ع حنيته وتغاضى ع اخطاء مراته قدام العالم . حتلاقي مراته بتحترمه وبيراضيها مش ممكن تحكي عليه أبدا المرأة مراية زوجها و بتعكس شخصيته . فلو إنت رجال قلبك طيب وبتصونها ومش بتخذلها .. هي حتكون انعكاس لشخصيتك .. و لو إنت سيء فهي إنعكاس لتصرفاتك إنت .. وراء كل إمرأة مَرحة وسعيدة ومبسوطة بحياتها .. رجال مُحترم بيقدرها و بيعاملها بكل احترام ..

‏هل سبق لك أن استغرقت في محادثة قديمة -رغم استمرارها- وتعجبّت من بعض كلماتك الجريئة.. تتسائل؛ كيف كنت في هذه الراحة وهذا الكم من الوضوح، كيف أصبحنا أشبه بالغرباء.. بلا مقدمات وحتى أسباب، كيف لهذه الطمأنينة أن تنهدم؟"

لولا استشهـ.ـاد احمد ياسيـ.ـن لما شهدنا بأس إسماعيل هنية وبلاءه، ولولا استشهـ.ـاد صلاح شحادة لما عرفنا محمد الضيـ.ـف ورأينا صنيعه، ولولا استشهـ.ـاد الرنتيسـ.ـي لما ذاقت إسرائيل بأس السنـ.ـوار. الأيام دول يا إسرائيل، الأيام دول، والآتون أشد بأساً وأعظم خطراً

‏"سخيُّ المودةِ حُلْوُ الطّباع حبيبُ الفؤادِ صديقُ العمُر"

"‏حقيقي انا مبحسدش في حياتي قد الراجل اللي هوافق اني اتجوزه؛ هيلاقي شخصيه ، حب ، حنيه ، دعم ، تطبيل ، مازر اتيتيود ، فازر اتيتيود ، حلاوة واناقه وطعامه واحترام مع بعض، هيلاقي أكل حلو كل يوم ،يختااااي أمه دعياله ف ليله مفترجة عملت ايه في دنيتك يابني علشان ربنا يكافئك بيا كده !"

أول ما طلعت من بيتها بعد الخطوبه وتلبيس الدبل رنيت عليها قولتلها هاتي أرقام أقرب الناس ليكي ، كانت مستغربه أني هعمل إيه بأرقام بنات بس عشان بينا "ثقة كبيرة" عطتني سبع أرقام بنت خالتها ، البيست فريند ، أصحابها المقربين ، خالتها الصغيره ، بابها ومامتها ، أختها الكبيره بعتلها علي الواتساب قايمه بأقرب الناس ليا ، قالتلي أعمل إيه ، قولتلها هنبني حياه بالأرقام دي ، طلبت منها تتصل علي ارقام الناس اللي بعتهالها وتطلب منهم "نصيحه" لينا نكمل بيها سوا أقرب ناس لينا ، ناس عارفينا وعاشرونا وشافونا في كل وقت صعب وسهل ، ناس شافت اللي جوانا مش اللي احنا عليه ، ناس هتدينا "الخلاصه" عشان أحافظ عليها وهيا تحافظ عليا رنيت علي الارقام اللي هيا بعتتهالي وهيا رنت علي الأرقام اللي أنا بعتهالها عرفت من صحابها إنها "بتحتاج أثبات لكل حاجه حتي حبي ليها هتحتاج دايما إثبات عليه عشان تطمن ، أهم نصيحه أتكلم دايما وماقفلش موضوع هيا لسه ماتراضتش فيه ، أغسل المعلقه بعد ما أقلب بيها حاجه عشان دي أكتر حركه بتعصبها ، نصيحه مامتها ليا إني بالتسايسه هشوف منها أحلي معامله ، أسيبها في الحمام بالتلت ساعات عادي وماقلقش عليها ، أتهاون معاها علي قد ما اقدر ، أستحمل جمله "أنا ماعنديش لبس" اللي هتقولهالي دايما وهيا رايحه اي مشوار ، ماقفش جنبها في المطبخ عشان هاتتهمني في اي خطأ يصدر منها ، أنها مش محتاجه تتحب قد ما محتاجه تطمن" النصيحه اللي سمعتها من كل اللي كلمتهم وأكدولي عليها إنها بتخاف من إحساس إنها شخص عادي ماحققتش اي حاجه في حياتها ، هاتيجي دايما تسألني أنا عملت إيه في حياتي ، انا وصلت لسن كذا وماحققتش حاجه ، أنا ممكن أشتغل في مجال كذا وانجح ، مش عايزه أحس أني ست بيت وبس ، أجرب المشروع دا ، عايزه اسيب بصمه اتفقت معاها مانحكيش لبعض النصايح اللي خدناها من الناس المقربه لينا ، يكفي إننا نطبقها عشان نحافظ علي بعض وتكون حياتنا بسيطه وسهله ولينه حياه قبل ما ندخلها عارفين هنتعامل مع بعض ازاي عشان مانصعبش الأمور علي بعض ، هندور علي راحه بعض ومانعملش غيرها ماعرفش صحابي قالولها إيه عني ، بس لاحظت إنها مابقتش تقاطعني في نص الكلام زي عادتها ، بتأكد علي الميعاد خمس مرات عشان منساش ، بتديني مناديل قبل ما أخرج من بيتها لإن إيدي بتعرق بسرعه وبنسي أشتري مناديل ، بتتخانق معايا وتردلي الكلمه بكلمه وإحنا بنتخانق عشان مش بحب السكوت "ضحك" حاسس إن حد من صحابي قالها خديه علي قد عقله هو طيب ، عشان بقت بتقولي حاضر وتحطني قدام الأمر الواقع بعدها بكام يوم دي كانت أعظم فكره عملتها في حياتي ، ماجتش في مره وزعلتها الا وانا عارف ازاي هراضيها ، ولا عديت معاها في فتره الا وانا عارف إزاي هنخرج منها ونعديها..مع بعض لـ أميمه عبدالله