Multaqa-😍 الملتقى 💖
رفتن به کانال در Telegram
كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a
نمایش بیشتر4 199
مشترکین
-424 ساعت
-217 روز
-7730 روز
آرشیو پست ها
4 197
ابني الصغير بيقولي معانا واحد مش مصري في المدرسة
بقوله بيتكلم ازاي
بيقولي قالي اجعد
4 197
= اتحبها ؟💙
- ما في قلبي لها تعدّي مرحلة الحب ، هو شئ ليس له معني سوى ان روحي اصبحت معقودة بروحها ، وقلبي لم يعد يشعر بغيرها 💙🕊
= اذا فلما لا تُحادثها ؟🥺💙
- لاني يـَ صديقي ، قبل ان احبها فإني أحب الله ، ولا أريد أن اغضبه حتى في احب الاشياء الي قلبي ، كما انها غاليه لا يليق بها الا طريق النور ، كما اني اريدها بطهارة قلبها وعفتها وبراءتها ، لينعم الله علينا بحلالٍ يُرضيه ، وجمعاً مباركاً دُنيا وجنّه💙🕊
= ولكن طريق الحلال ليس سهلاً ، كيف لك ان تحتمل كل هذا الفراق ؟
- لا بأس فالله يعلم ان لنا ميعاد تكتمل سعادتنا فيه ، سيمُهد لنا الطريق ، وطالما أني اردت رضاه عـَ يقين انه سيُرضيني ، وسيكتمل رزقي بها !
رجل يخاف الله
زوجكن الله ب ازواج صالحة تأخذ بايديكم إلى الجنه💙🕊
4 197
"الزواج يحتاج امرأة ناضجة ذات خلق ومسؤولية وعقل راجح متمرن على الصبر والتحمل،
وليس لفتاة مراهقة طفولية همها الوحيد التباهي أمام صديقاتها بخاتم وفستان.
ويحتاج الزواج لرجل بأتم معنى الكلمة و ليس لذَكر،
لرجل يعرف معنى الزواج ومعنى احترام الزوجة وتقديرها
رجل كُفء ذا مسؤولية وعقل واسع وذا نظرة بعيدة للحياة وتطبيق وصايا رسول الله في الزواج،
وليس لشاب وسيم يتسابق مع البنات في انوثتهن.
وإنما الزواج ليس لمفاتن الأنثى أو لوسامة الرجل،
إنما هو لإعمار بيت على مودة ورحمة وسكينة
محاط بسياج من طاعة الله ورسوله."
4 197
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحالة اللى معنا محتاجين ليها 6500ج قدرنا نجمع ليها 2475 ج ومحتاجين من كل الشباب اللى فيهم خير يشاركوا معنا
لو كل حد تبرع ب10 جنية هنجمع اكتر
احتسبوا النية وشاركوا
تذكروا حديث النبي ﷺ
اتقوا النار ولو بشق تمرة
من لها يا كرام
رقم الكاش
01090235466
4 197
يقول أحدهم:
النهاردة، في اليوم الكئيب ده، ركب معانا شاب سوداني، مهندم أوي، لابس جلباب أبيض وجميل وريحته طيبة جدا، محني ايده ورجله، وكان معاه شنط وسماعة كبيرة.. ركب في الكنبة التانية من الميكروباص، واتكلم شوية مع الاتنين اللي جنبه وبعد دقايق قالنا: أنا عريس جديد ومافيش حد هنا من أهلي ممكن تباركولي؟؟.. الميكروباص اتقلب زفة، السواق شغل يانجف بنور، وصقفنا وهللنا، واتنين ستات زغردوا بعلو صوتهم.. ربع ساعة كاملة لأجل هذا الشاب الوحيد.. هكذا نحن: أهل.
4 197
جميل اوي تريند إن انت لازم تكون بتكره الكلية و المذاكرة و بتكره الدكاترة و بتكره زمايلك و مش بتحب تحضر محاضرات و بتنزل تفطر و ترجع البيت و الكلام ده كله، بس أحب أفكركم وأفكر نفسي قبلكم إن العلم عبادة و إن نيتك لازم تتجدد كل فترة و تفتكر انت ليه بتعمل كل ده، بلاش نمشي ورا التريند و خلاص لإن الناس اللي بتحب دراستها و بتحب اللي بتعمله بقت تخاف تقول ده عشان السف و التريقة كإنها حاجة غريبة مثلا
فيه ناس بتتمنى تتعلم و بتتمنى يتاح ليها فرصة إنها تدرس و تروح مدرسة أو جامعة و تعيش اللي حضرتك مش طايق تعمله كل يوم، قدّروا النعم و اخلصوا النية لله و ربنا يعيننا كلنا 💗.
4 197
د/حازم شومان في خطبة ليه اتكلم عن صلاة الفجر وقال جملة احسبها موقظة لكل تارك لها
قال: "من لم يُلبي نداء الله في بداية يومه لا ينتظر أن يُلبي الله نداءه في باقي يومه"
من منّا يستطيع الصبر على ساعة بدون معونة الله!
4 197
انا كنت متوقع ان ف السن ده هتابع الاسهم بتاعتي ف البورصه مش أسعار الطماطم 😂😂
4 197
رزقكِ الله زوج هيّن، ليّن، بَشوش، طيب المعشر، تضج المجالس بطيب ذكراه، لا تشقي بِصُحبته أبدًا، صالح مُصلح صادق لربه، وصادق في حُبك، يكن لكِ بعد الأب أب ).."❤️
4 197
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيكم يا شباب يارب تكون بخير الحمد لله خلال ٣ ايام وصلنا ل 2115 وباقى 3858 واحنا بإذن الله قدها ونكمل مع غيرها كمان ٥ج ، ١٠ج شارك معنا في الأجر والله يضعف لمن يشاء
دا رقم الكاش اللى بنجمع عليه
01090235466
4 197
يارب استرها عليا انا فلاحه والله
امبارح كنت قاعده في كافيه بشرب قهوه وطلبت تشيز كيك بالتوت المهم ف بقول للويتر هو ليه كأنه في جبنه ؟ قالي نعم يفندم قولتله حاسه بطعم الجبنه والله قالي حضرتك ما هو اسمه تشيز كيك قولتله ما انا عارفه ده اي علاقته بالموضوع قالي هو حضرتك بتقولي اي د ،ده انتي شكلك متعلمه حتي قالي يفندم تشيز يعني جبنه وكيك يعني كيكه واضحه اهي وبصراحه لا اخفي عليكم سر انا بقالي سنتين تلاته باكل تشيز كيك وعمري ما ركزت في اسمه ولا اعرف أنه بيتحط في جبنه
4 197
صباح الخير يا شباب
النهاردة وصلنا 1825 باقى 4175 باذن الله
عاوز افكر لا تحتقر من المعروف شئ رب درهم سبق مائة ألف درهم والله يضعف لمن يشاء
رقم الكاش
01090235466
4 197
نفسي بيتي يومه يبتدي من بعد صلاة الفجر ونربط كل مواعدنا بالصلاة، نفسي ولادي يطلعوا يقولوا (أبي - أمي) مش بابي ومامي، واحديثنا كلها تكون عن (الحياة والدين لا نغتاب احد اطلاقًا).
ونفسي ولادي يطلعوا يبصوا للبنت اللي بتلبس بنطلون مثلًا على انها مبتليه مش كافرة وهتدخل النار ويدعوا لها بالهداية، وانهم يكونوا عون لأي شخص مبتلي بإنه يقرب من ربنا ويتوب، مش يجتنبوه ويبعدوا عنه.
وعايز اعلمهم الحُب واخدهم ونروح سينما (إن وجدت أعمال مناسبة) عايزهم يشتروا كتب من مصروفهم ويتفاعلوا مع المجتمع ومايكونش عندهم حسابات على السوشيال ميديا، عايز بنتي سقف طموحها يعلى من علاقتي باباها.
وعايز أربي بنتي على احترام وتقديس زوجها وانها تكون نسخه من والدتها اللي بتتفن في ارضاء وطاعة زوجها، مش عايز اربي ناشذ وفيمنست، مش عايز أموت وأسيب بنتي او ابني مع شخص يدعي على اللي رباهم.
4 197
الحمد لله وصلنا 1035 وباقى 4965 ان شاء الله يلا يا شباب
رقم الكاش
01090235466
4 197
كده كده أمر الله نافِذ، فمهما حصل خلي حياتك كلها مبنية على الجملة دي "عسى في الأمرِ خيرًا"
مهما كانت أمورك مش مُيسّرة، ومهما كان حظك قليل ف أي أمر من أمور الدنيا، خليك دايمًا راضي.
سيدنا عمر قال؛
"ستمضي أقدارك على كل حال، فاجعلها تمضي وأنتَ عنها راضٍ؛ فَلَرُبما ثوابُ رضاك يُرضيك".♥️
4 197
عارف ان موضوع الصدقة فى الوقت دا صعب جدا علينا ، بس عن تجربة والله العظيم التجارة مع الله هو أعظم تجارة ممكن الإنسان يعملها فى حياته ، تفتكر ان الأجر وظروف كويسة زى الأجر والفلوس غالية علينا ، الصدقة تطفى غضب الرب ، وهى كلها أسباب للفرج ف تخيل نفسك انت سبب للتفريج عن أخيك المسلم وتذكر من فرج من مسلم كربة من كرب الدنيا فرج الله عنه كربة من كربات يوم القيامة ♥️
انا هفضل سايب باب الصدقة دا فى جروب مفتوحة لى وليكم وعمره ما هتقفل وهنشوف حالات ونقف جانبها من باب الصدقة لى وليكم
انا مش هقدر على صدقة بالمال انشروا الرسايل انشروا الجروب اللى تحبه كانوا سبب دايما ف الخير 🤍
انت عارف المبالغ البسيطة دا مع وقت بتعمل اى
اللهم لك الحمد
وصلنا للمسجد فوق 20 الف جنية
وصلنا لأهلنا فى غزة فوق 25 الف جنية
وصلنا للحالات اللى بنمسكها فوق 10 الف جنية
كل دا خلال اقل من ست شهور ف لاتحتقر من المعروف شى 🤍
حلو يا شباب ١٠ و٢٠ و٥ جامد اووى والله مش لازم ١٠٠ و١٠٠٠ نصدق مع الله والله يعظم الأجر لمن يشاء
تقبل الله منا ومنكم صالح الأعمال ♥️♥️
رقم الكاش لو حابب تشارك معنا
01090235466
4 197
انا دايما بخاف من مصطلحات الطبخ
يقولك " خليه دافي زي دمعه العين كده" ايوا و دي تطلع درجه حرارتها كام دي!!!! ، "خدي حبه ما بين صوابعك" ايوا مانا ممكن اخد الكيس كله بين صوابعي عادي مفيش مشكله بالنسبالي .
بحس الكلام مبهم اووي بالنسبالي ، اللي هو اديني جمله مفيده ،اديني رقم ، أديني مقياس اوزن بيه متعارف عليه ، نص معلقه شاي ،ربع كوبايه ،حاجه انا افهمها يا ست الكل.
4 197
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيكم يا شباب يارب تكون بخير
معنا حالة عليها دين ب ٦ الف جنية مطلوبين خلال شهر وفاقد شغله والظروف صعبة جدا
فإن شاء الله هنقف مع بعض كدا ونجمع المبلغ بإذن الله
دا رقم الكاش اللى هنجمع عليه
01090235466
4 197
وقت الفجر ، هو الوقت الوحيد الذي أشعر فيه أن قلبي يتنفّس!
فقط لأني شهدته..
ومن صلّى الفجر كان في ذمّة اللّٰه ومن كان في ذمّة اللّٰه ، أيّ يأسٍ قد يُصيب قلبه ، وأيّ ضُرٍّ قد ينالُ منه ؟!
هنيئًا لمن صلى الفجر ، فهوَ في ذمة اللّٰه ، وخاب من ترك الفجر فقد ذُبِـحَ يومه بلا سِكّين.
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
