fa
Feedback
Multaqa-😍 الملتقى 💖

Multaqa-😍 الملتقى 💖

رفتن به کانال در Telegram

كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم ‏يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a

نمایش بیشتر
4 210
مشترکین
-324 ساعت
-217 روز
-7430 روز
آرشیو پست ها
https://whatsapp.com/channel/0029VanehCDEwEk1VcXsNL1o/762 قناتنا على الواتساب بنحكى السيرة بأسلوب بسيط

إن المجتمع الذي يخرج المرأة من المطبخ بحجة التعليم لن يحصل على علم متقدم ولا على محشي ورق عنب جيد .

الرجالة لم تحب بجد 💚 فلتر اي وميكاب اية يسطا دي كفاية عليا لما اشوفها كدا وانا ببص لعنيها ومركز اوي في عنيها وناسي كل الدنيا 🤍☺️ والاجمل بقى لما هي تلف كدا من اول السكشن وتندهش من تركيزي في عنيها بحسها ارتبكت بس بحبها موت 🤍☺️ ويكفي انها هي دلوقتي هي الادمان بتاعي والاقرب لروحي 🤍☺️ يكفي انها بنت عاقلة كل ما اتخانق مع اهلي هي تجبرني ارجعلهم لانها ديما بتقول اللي ملهوش خير في اهلة ملوش خير في حد 🤍☺️ يكفي انها بغمزات طبيعية كدا زي القمر ❤☺️ يكفي عيونها الواسعة زي عيون الغزلان سود تضيع فيهم وتسرح كل مرة تبص فيهم 🖤☺️ يكفي اني دلوقتي في عز مرضي وانا مكسور كدا لقيتها ام بتدور عليا اخدت علاجك ولا لأ اكلت ولا لأ 🥰☺️🤍 ☺️❤ كل حد يعدي من هنا يدعي انها تكون نصيبي

وَجَدتُ شَخصًا مُستَعِدًا لِتَذوُّقِ ما تَصنَعُهُ يَدَاي ، مُغامِرًا بِحَياتِه.♡ ـ شَهد شعبان.

نحنُ نَسعىٰ للبيت الصَّحيح لا الرائع.. نحنُ نسعىٰ للعلاقاتِ الصَّحيحة لا الرائعة. - م/أيمن عبد الرِّحيم.

سيدنا يعقوب من كثرة دعائه لله، قالوا عنه مجنون، لأنهم كانوا متأكدين إن يوسف قد مات، ومُستحيل أن يعود، لكن في يوم جاءه منادي من الله يقول "يا يعقوب وعزتي وجلالي وإرتفاعي عن خلقي لو كان يوسف ميت لأحييته لدعائك" ، فلا تستهن بالدعاء، وإعرف إن الرد دائمًا "فَاسْتَجَبْنَا لَهُ"

يا ربّ ماما حبيبتي تشوف الخير كله طول ما هي عايشة.. ‏وكل اللي جاي من حياتها سعادة وهنا ودلال وراحة ‏ومتشفش شقاء ولا تعب ولا ألم أبدًا يا ربّ ‏يا ربّ طيّب لها الدُّنيا مثلما طيّبت لي حياتي ودللتني يا ربّ ‏يا ربّ مشفش فيها لحظة ألم ويجعل كل أوقاتها طيبة💗.

=انتى زعلانة ليه دلوقتى 😒 -علشان انت زعلان 🙃 =طيب مش انتى غلطت وانا حقى ازعل 🙂 - اها منا كمان زعلانة علشان انت زعلت وعلشان كدا صالحنى 😌 =نعم !!🙂 - اى 🙄 ولا حاجة انا غلطان يا ستى انى زعلت علشان انتى غلطانة فزعلتك 😕 خلاص انا مسامحك يا حبيبى ☺

احياناً بتتولد مغلوب ٣/صفر و لازم تكافح علشان تتعادل و بعدين تكافح علشان تكسب

رمضان وصلاة التراويح، والزيارات لحدّ آخر الليل، والخروجات بعد الفطار، وريحة القهوة والبخورis a therapy

اجمل ما قالت "ياريت صحابه الحلوين يشبعوا منه عشان اقسم بالله م هطلعه من باب الشقه 😂♥️."

أمامنا مشوار طويل حتى نؤدي الأمانة التي في أعناقنا من علم من نفسه ثغرًا فليلزمه ..

"وليست الحكاية وضع الخاتم في يدك ، :"إنما وضع دينك في يد رجل ربما يقربك من الله أو يبعدك"

يا حبيبى عمرها ما كانت على قد اللى فى دماغك بس فى لطف وكرم من ربنا عمرك ما تعرف نهايته انت مين علشان تحدد يوم واحد فى مستقبلك يا بابا الموضوع اكبر من كدا بكتير دعوات مامتك وقلب بابك انت مين اصلا علشان تفكر فى حاجة مش تحت ايدك ولا تملك ف امرك شى قلبك الجميل تشيله الحزن وعقلك تشيل الهم ليه يا حبيبى هو ربنا خذلك قبل كدا علشان يقصر معاك سيبها على ربنا وهتيجى احسن بكتير من مانت عاوز التسير وكرم وتوفيق منه هو هات اخرك واعمل اللى عليك وبلاش تعذيب ف نفسك هون عليك يا رفيق ان شاء الله محلولة ودمتم فى امان الله ❤

في بنت كانت بتحكيلي عن شخص معين بتحبه جداً وبتدعي ربنا انه يكون من نصيبها، فقولتلها متدعيش يمكن ربنا كاتبلك الاحسن منه وقولتلها "الدُعاء بيغير القدر" فلما تدعي ربنا هيبعد الشخص الاحسن ده عنك، الا اني بالصدفة سمعت حلقة لمصطفي حُسني بيقول: ان الدعاء من القدر ولا يُغير الدُعاء القدر، وده معناه "ان الله إذا اراد أن يُعطيك شيئاً أچري علي لسانك الدُعاء فكان الدُعاء من قدر الله"، فلما تلاقي نفسك فُتح لك باب الدُعاء فأستبشر ان الله يُريد أن يُعطيك الجواب. - مقتبس

النهارده قابلت سواق أوبر والكلام جاب بعضه حكالى عن إن مراته وولاده أجبروه يسيب البيت عشان هو مش قادر يكفى طلباتهم فحصلت مشاكل بسببها مراته قالتله متجيش البيت ده تانى .. بيقولى فضلت أخبط علي الباب وأزعج لحد ما جالى هبوط ووقعت من طولى ومحدش فكر يبص عليا .. قالى أنه عنده شقه ورثها من أبوه وأمه في منطقة شعبية راح يعيش فيها مؤقتاً بيقولي ملقتش غطا في عز البرد اتغطى بيه .. مفيش شبر مفيهوش تراب .. مش معاه ولا جنيه قالى نزلت أشتغل بالعربيه عشان أعرف آكل و أشرب .. وفي وسط الكلام حكالى حاجة من أعجب ما يمكن قالى أنا بالليل قعدت أدعى وقولت يارب .. مفيش في البيت لقمه .. و مفيش صابونه حتى أغسل بيها وشى .. قالى تاني يوم ببص في العربية لقيت كيس فيه إزازة شامبو كبيره ومعجون أسنان ومعجون حلاقة وبرفيوم فضلت مستني حد يتصل بيا يقولي انه ناسي الحاجه دي معايا .. خمس أيام مش عايز أستخدم الحاجة لحد ما إتأكدت إن ربنا باعتهوملي وكل شوية يقولي إنت مصدقنى صح ؟! .. قالي برضو بعدها ب 3 أيام لقى واحده راجعه من فرح بتقوله أنا راجعه معايا أكل وحاسة إنه من نصيبك .. بيقولي فتحت لقيت طبق رز بالمكسرات وورك ديك رومي قالي بقيت أبص للسما مش عارف أضحك ولا أعيط وقالي كمان إنه لقى زمايله في الشغل جايبن له أكل و جم رتبوله الشقه وصلحوا التلفزيون والسخان ووقفوا جنبه .. في حين إن محدش في ولاده إتصل يسأل عليه .. وكل حكاية يقولها ويقول ربنا حنين أوي وأنا سبتله حياتي .. وقتها إفتكرت جملة واحده بس " أولئك الذين يتركون حياتهم في يد الله .. سيرون يد الله في كل شئ "♡

جودة حياتي اتحسنت ٩٠٪ من يوم ما بقيت أنا أولويتي الوحيدة، أنا كل اهتماماتي، طاقتي كلها بقت علشان أحلوّ أكتر وأتعلّم أكتر وأنجح والباقي مع ألف سلامة.

مكنتش بفهم الكوبليه بتاع أم كلثوم اللي بتقول فيه ابتديت دلوقتي بس أحب عمري، ابتديت دلوقتي أخاف للعمر يجري حاليًا فهمته، وعرفت قد ايه الإنسان في وجود شخصه المفضل بيحب عمره كله حرفيا، بيكون ممتن للماضي وصدماته لأن لولاه مكنش هيحس بحلاوة العوض، وممتن للحاضر اللي جمعه بالشخص المناسب، وممتن لأيامه الجاية عشان هيشاركه فيها .. بيفضل متمسك بكل لحظة بتعدي عليهم وهما سوا وخايف تجري منه، بيبقى عايز الدقيقة معاه متعديش عشان يفضل قدامُه، وبيتمنى الساعة تقف في الوقت اللي بيكونوا فيه مع بعض من غير مسافات ولا بعد .. وفي كوبليه أكثر حنية صالحت بيك أيامي، سامحت بيك الزمن❤️ منقول Ahmed samir "بتاع فيديوهات"

https://whatsapp.com/channel/0029VanehCDEwEk1VcXsNL1o/707 قناة الواتساب لو حابب تنضم