fa
Feedback
طلوعِ آموزش - دکتر حمید کربلائی حسنی

طلوعِ آموزش - دکتر حمید کربلائی حسنی

رفتن به کانال در Telegram

🌹موضوعات : ⭐️بارگذاری مورنینگ های برگزار شده در مرکز بیمارستان علی اصغر ⭐️معرفی کیس های آموزشی ⭐️ارائه مقالات و کتابهای آموزشی و هر آنچه با طب اطفال مرتبط هست کپی برداری از مطالب با ذکر منبع کانال مجاز است +989125592394

نمایش بیشتر
2 084
مشترکین
+224 ساعت
+17 روز
+2130 روز
آرشیو پست ها
انفجار و بعد انفجاری دیگر... آتش همه جا را فرا گرفته بود... پدر و مادر با درجه بالای سوختگی، دو فرزند شیرخوار و خردسال خود را
انفجار و بعد انفجاری دیگر... آتش همه جا را فرا گرفته بود... پدر و مادر با درجه بالای سوختگی، دو فرزند شیرخوار و خردسال خود را در آغوش گرفتند و هراسان از مسیر راه پله پایین آوردند، بلکه فرزندان را سریع تر از مهلکه نجات داده و جانشان حفظ شود. پدر و مادر و رایان کوچک، چند روز بعد با توجه به درجه بالای سوختگی پر کشیدند و کیان پنج ساله نیز پس از تحمل دو هفته درد و رنج فراوان، به خانواده ی شهیدش پیوست... یاد و خاطر این عزیزان و همه ی عزیزان از دست رفته ی خانواده بزرگ کادر درمان گرامی باد.

غذای ناسالم سالانه باعث ۸۶۶ میلیون بیماری و ۱.۵ میلیون مرگ می‌شود، کودکان خردسال در معرض بیشترین خطر هستند. غذای ناسالم سالانه تقریباً باعث ۸۶۶ میلیون بیماری و ۱.۵ میلیون مرگ می‌شود، و کودکان خردسال در معرض بیشترین خطر هستند. خطرات بیولوژیک مانند باکتری‌ها و انگل‌ها باعث اکثر بیماری‌ها می‌شوند، در حالی که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، به ویژه آرسنیک و سرب، مسئول اکثر مرگ و میرها بوده است. بیشترین بار در کشورهای با درآمد کم و متوسط، به ویژه در آفریقا و جنوب شرقی آسیا می باشد. گزارش سازمان بهداشت جهانی که پیش از روز جهانی ایمنی غذا منتشر شد، به تشریح خسارات انسانی و اقتصادی غذای ناسالم می‌پردازد و بر لزوم رویکرد واحد در نظام سلامت برای بهبود ایمنی غذا تأکید می‌کند. کودکان خردسال با وجود اینکه تنها ۹٪ از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، تقریباً از یک سوم کل موارد بیماری‌های ناشی از غذا، به ویژه بیماری‌های اسهالی که می‌تواند برای این گروه سنیِ آسیب‌پذیر کشنده باشد، رنج می‌برند. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض مخاطرات شیمیایی مانند متیل جیوه و سرب در غذا می‌تواند به مغز در حال رشد آسیب برساند و باعث مشکلات عصبی و رشدی مادام العمر در کودکان گردد. June 2026 WHO

تایید رسمی انسولین استنشاقی Afrezza برای رده سنی کودکان توسط FDA سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، استفاده از پودر استنش
تایید رسمی انسولین استنشاقی Afrezza برای رده سنی کودکان توسط FDA سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، استفاده از پودر استنشاقی Afrezza را برای مدیریت دیابت نوع ۱ و ۲ در کودکان و نوجوانان بالای ۶ سال مجاز اعلام کرد. این دارو که از فناوری انتقال داروی Technosphere بهره می‌برد، با جذب سریع انسولین از طریق ریه‌ها، فرآیند طبیعی پاسخ بدن به مصرف غذا را بازسازی می‌کند. این تصمیم که مستند به نتایج مطالعات بالینی قابل توجهی اتخاذ شده است، راهکاری جایگزین برای کاهش وابستگی به تزریق‌های روزانه محسوب می‌شود و به کودکان کمک می‌کند تا وعده‌های غذایی غیرمنتظره خود را با سهولت بیشتری مدیریت کنند. Source: Medicalxpress

High-Dose Intravenous Vitamin C and Mortality and Organ Dysfunction in Severe Burn Injury The VICTORY Randomized Clinical Trial JAMA Published Online: June 10, 2026 doi: 10.1001/jama.2026.10616 اهمیت: آسیب سوختگی شدید باعث التهاب سیستمیک می‌شود که می‌تواند منجر به اختلال عملکرد چندین عضو و مرگ گردد. ویتامین C داخل وریدی با دوز بالا برای کاهش این اثرات پیشنهاد شده است، اما شواهد قوی در بیماران مبتلا به آسیب سوختگی وجود ندارد. سوال: آیا ویتامین C داخل وریدی با دوز بالا، ترکیبی از مرگ و میر ۲۸ روزه و اختلال عملکرد مداوم اندام را در بیماران مبتلا به آسیب سوختگی شدید کاهش می‌دهد؟ یافته‌ها: در این کارآزمایی بالینی تصادفی که شامل ۲۳۸ بیمار مبتلا به سوختگی شدید بود، پیامد ترکیبی اولیه مرگ و میر ۲۸ روزه و اختلال عملکرد مداوم اندام، در ۴۰.۸٪ از بیماران گروه ویتامین C داخل وریدی در مقایسه با ۲۹.۷٪ در گروه دارونما رخ داد. در اولین تجزیه و تحلیل موقت از پیش تعیین شده، این نتیجه از آستانه بیهودگی/آسیب عبور کرد و باعث خاتمه زودهنگام آزمایش شد. معنی: ویتامین C داخل وریدی با دوز بالا، مرگ و میر و اختلال عملکرد اندام را کاهش نداد و ممکن است با آسیب در بیماران مبتلا به آسیب سوختگی شدید مرتبط باشد.

Gastric Residual Volume Assessment in Critically Ill Children. JAMA Published Online: June 12, 2026 doi: 10.1001/jama.2026.10806 The study evaluated whether not routinely assessing gastric residual volume (GRV), compared with regular assessment every 6 hours, affects mechanical ventilation duration, survival, and achievement of nutritional targets in critically ill children. Among critically ill children being enterally fed, not assessing gastric residual volume routinely was noninferior to regular assessments every 6 hours and significantly increased nutritional achievement at 72 hours. این مطالعه به بررسی اینکه آیا عدم ارزیابی روتین حجم باقی‌مانده معده ، در مقایسه با ارزیابی منظم هر ۶ ساعت، بر مدت زمان تهویهٔ مکانیکی، بقا و دستیابی به اهداف تغذیه‌ای در کودکان بدحال تأثیر می‌گذارد یا نه، پرداخته است. نتیجه مطالعه: در میان کودکان بدحال که از راه روده‌ای تغذیه می‌شدند، عدم انجام ارزیابی روتین حجم باقی‌مانده معده نسبت به ارزیابی منظم هر ۶ ساعت، قابل قبول بوده و همچنین دستیابی به اهداف تغذیه‌ای را در ۷۲ ساعت به‌طور معنی‌دار افزایش می دهد.

🌹دوستان عزیزم سلام 💖همکار پرستار محترمی داریم به نام آقای محسن جمال پور 💖پرستاری محترم ، دوست داشتنی و رفیق عزیز من 💖جهت امور پرستاری در منزل ، در تهران ، بهش حتما اگر موردی بود ، زنگ بزنید و معرفی کنید 💖این عزیز کاربلد و مطمئن ، حتما که بهترین خودش را برای مریض شما میذاره 💖به امید خدا 💞شماره ی تماس : ۰۹۱۰۱۸۶۸۶۱۴ 💖💖💖💖💖💖💖💖

🌹به قلم یکی از همکاران عزیز 👇👇👇👇👇👇 💖هیچ‌وقت به ویزیت سر پایی و تلفنی اعتقادی نداشتم. حالا فقط یک نسخه‌ی ساده است و برای خواهرم است و دوتا چرک‌خشک‌کن می‌خواهم نداریم. اگر هم روزی این کار را می‌کنم صرفا از روی اجبار است. به چند دلیل. اولا حرمت امام‌زاده به متولی‌اش است. تو اگر خودت برای کارت ارزش و شانی قائل نشوی هیچ‌کس برایت ارزش و شان قائل نمی‌شود. مثلا تا حالا شده کسی از معلمی بخواهد سرپایی مطلبی را تدریس کند یا از مکانیکی بخواهد حالا ماشینش را یک دیاگ بزند تا بعدا ببردش تعمیرگاه؟! اصلا. برای پزشکی هم همین است. بیمار یا اورژانسی است که باید تشریف ببرد اورژانس و یا اورژانس نیست که باید به صورت الکتیو تشریف ببرد درمانگاه و مثل باقی مردم نوبت بگیرد و هزینه‌اش را بپردازد و وقت بگذارد تا ویزیت شود. ثانیا ویزیت سرپایی وقتی ثبت نمی‌شود فردا پس‌فردا اگر اتفاقی بیفتد مدعی‌اش هم زیاد می‌شود. از روی ترحم طرف را ندیده یک ورق آسپرین نوشتی و طرف انفلوانزا داشته و بعدا سندرم ری از آب درمی‌آید و کی مقصر است؟ پزشکی که این را تحویز کرده. هموگلوبینش نرمال بوده و تو براساسش گفته‌ای همه‌چیز خوب است اما طرف خون‌ریزی گوارشی تازه داشته و هنوز خودش را توی آزمایش نشان نداده و فردا با شوک برمی‌گردد اورژانس. حالا کی مقصر است؟ پزشک بخت برگشته. دیروز وسط راهرو بیماری جلویم را می‌گیرد که برایش اوکی اندوکولون بنویسم. به خاطر اصرار زیاد دلم برایش می‌سوزد و همان‌جا نگاهی به مدارکش می‌اندازم و برایش اوکی را می‌نویسم. هنوز چند قدم ازش دور نشدم که صدایم می‌زند که فلان مدارکم را پس ندادی. بهش می‌گویم پس دادم به خرجش نرفت. ازش خواستم دوباره مدارکش را چک کند اما اصرار دارد که من مدارکش را پس نداده‌ام. اخر سر حوصله‌ام سر می‌رود و خودم مدارکش را چک می‌کنم و آن مدرک ادعایی را از توی سایر برگه‌ها بیرون می‌کشم و بهش می‌دهم. از رو می‌رود و شروع می‌کند به عذرخواهی. بهش می‌گویم تقصیر تو نیست. اشتباه از من بود که نگفتم تا هفته‌ی آینده صبر کنی و خواستم زودتر کارت راه بیفتد. بعد هم با خودم عهد بستم دیگر هیچ‌وقت سرپایی کار بیماری را راه نیندازم 💞https://t.me/ToloAmozesh 🥰🥰🥰🥰🥰🥰

🌹کانال هایی که هر رزیدنت و فارغ التحصیل رشته ی کودکان عضو هست : ❤️https://t.me/hamid13heydarali1 کانال اطلاع رسانی و مشاوره - تلگرام ❤️https://t.me/Osce_hamid کانال آسکی - تلگرام ❤️ https://t.me/ToloAmozesh کانال آموزش - تلگرام ❤️https://t.me/Board1403 کانال چت - تلگرام ⭐️https://chat.whatsapp.com/FaCDVStfiYs71dSPen7QRb کانال اطلاع رسانی و مشاوره - واتس آپ ⭐️https://eitaa.com/joinchat/1096352973Ca3c1252fbd کانال اطلاع رسانی و مشاوره - ایتا 💖سپاسگزارم ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

🌹پاسخ روابط عمومی معاونت آموزش وزارت بهداشت به پرسش‌های متداول دانشجویان درباره اطلاعیه شماره ششم و موجه شدن غیبت احتمالی دانشجویان در آزمون‌های پایان ترم جاریآیا می‌توان در همه امتحانات شرکت نکرد؟ ▫️ بله. عدم شرکت در آزمون‌های پایان‌ترم یک «حق انتخاب» برای دانشجویان است که با هدف حفظ امنیت و آرامش آنان ایجاد شده است. دانشجویان می‌توانند در یک، چند یا همه آزمون‌ها غیبت داشته باشند یا در صورت تمایل، حضوری شرکت کنند. ❓ آیا این اطلاعیه شامل غیبت‌های آزمون‌های پایان همین ترم تحصیلی قبل از ابلاغ هم می‌شود؟ ▫️ بله. این اطلاعیه عطف به ماسبق شده و شامل تمام امتحانات پایان‌ترم نیم‌سال اول ۱۴۰۵ـ۱۴۰۴ است. ❓ اگر در یک درس فقط یک دانشجو غایب باشد، دانشگاه موظف به برگزاری آزمون جبرانی برای آن یک نفر است؟ ▫️ بله. حتی در صورت وجود یک مورد غیبت، دانشگاه موظف به برگزاری آزمون جبرانی است. ❓در صورت غیبت دانشجو در یک درس، آیا باید آن را دوباره اخذ کرد؟ ▫️ خیر. نمره درس به‌صورت «ناتمام» ثبت می‌شود و دانشجو فقط باید در آزمون جبرانی شرکت کند. نیازی به گذراندن مجدد کلاس نیست. ❓ آیا برای موجه شدن غیبت در آزمون پایان ترم جاری، ارائه مدرک لازم است؟ ▫️خیر. عدم شرکت در آزمون پایان‌ترم نیاز به هیچ دلیل یا مستندی ندارد و این موضوع یک امکان انتخاب و ظرفیتی است که معاونت آموزش وزارت بهداشت جهت رفاه حال دانشجویان و کمک به سلامت روان آنها ایجاد کرده است. ❓ آیا این ابلاغیه فقط برای دانشگاه‌های تابعه وزارت بهداشت است؟ ▫️ خیر. این ابلاغیه شامل تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، از جمله دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود. ❓ دانشجویان میهمان در صورت غیبت در آزمون پایانی سال تحصیلی جاری، آزمون جبرانی را کجا می‌دهند؟ ▫️ هر دانشجو باید آزمون را در همان دانشگاهی که درس را گذرانده است، شرکت کند. در مورد دانشجویان میهمان، مسؤولیت برگزاری آزمون با دانشگاه مقصد است. ❓ اگر دانشجو در آزمون جبرانی قبول نشود چه می‌شود؟ ▫️ دانشجو مؤظف به شرکت در آزمون جبرانی تعیین‌شده توسط گروه آموزشی است. ⬅️ اگر فقط در یک درس قبول نشود: امکان «معرفی به استاد» برای کمک آموزشی به دانشجو پیش‌بینی شده است. ⬅️ اگر در بیش از یک درس قبول نشود: باید دروس مربوطه را مجدداً انتخاب و بگذراند. 💖https://t.me/hamid13heydarali1 ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

🌹نمی‌دونم شما هم مثل من چندروزه حس هیچ کاری رو ندارید ؟! اصن انگار حال هیچ کاری نیست... 💞اینی که ما دیدم زندگی نبود، سراسر درد بود و نرسیدن… 💞کاش به عمرمون قد بده برای زندگی ⭐️با هم بشنویم 💞https://t.me/hamid13heydarali1 💖💖💖💖💖💖💖💖

📢اطلاعیه شماره ششم 💢غیبت احتمالی دانشجویان علوم پزشکی در امتحانات پایان ترم «موجه تلقی» خواهد شد 💖در پی نگرانی‌های مطرح شده از سوی برخی از دانشجویان علوم پزشکی کشور در خصوص مشکلات حضور در آزمون‌های پایان ترم جاری، معاونت آموزش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نظر به اهمیت حفظ آرامش روانی دانشجویان توام با تامین کیفیت قابل قبول آزمون‌ها، در صورت غیبت احتمالی دانشجویان در امتحانات پایان ترم، غیبت آنها «موجه تلقی» خواهد شد. متن کامل اطلاعیه معاونت آموزش وزارت بهداشت به شرح ذیل است: 🌹بسمه تعالی ضمن تشکر از زحمات ارزشمند روسا و معاونان محترم دانشگاه‌های علوم پزشکی در هدایت برنامه‌های آموزشی علیرغم مشکلات فراوان و آغاز برگزاری حضوری آزمون‌ها در بسیاری از دانشگاه‌ها، نظر به درخواست تعدادی از دانشجویان رشته‌های مختلف علوم پزشکی در مورد برگزاری آزمون‌های پایان نیمسال اول 1404-1405 به صورت مجازی، با توجه به اهمیت «حفظ آرامش روانی دانشجویان توام با تامین کیفیت قابل قبول آزمون‌ها» موارد زیر جهت استحضار و اقدام معاونان محترم آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام می‌شود: 💖در صورت غیبت هر یک از دانشجویان در آزمون‌های حضوری، غیبت ایشان «موجه تلقی» می‌شود. نمره درس این گروه از دانشجویان می‌تواند به صورت «ناتمام» در سامانه ثبت شود و دانشجو مجاز خواهد بود که در نیم‌سال دوم انتخاب واحد را ( بدون الزام به نمره قبولی دروس پیش نیاز ارائه شده در نیمسال اول) انجام دهد. 💖این دسته از دانشجویان در صورت داشتن سایر شرایط می‌توانند به صورت مشروط در آزمو‌های «جامع علوم پایه» یا «پیش کارورزی» شرکت کنند. 💖دانشگاه‌ها حسب شرایط در طول نیم‌سال دوم یا نیم‌سال تابستان نسبت به هماهنگی و برگزاری آزمون‌های جبرانی برای این دانشجویان اقدام خواهند کرد. 💖با توجه به موارد پیش‌گفت، دانشجویان عزیزی که به علت نگرانی شدید امکان حضور در محل برگزاری آزمون‌های دانشگاه را ندارند، می‌توانند با آرامش خاطر در آزمون‌های جبرانی بعدی شرکت نمایند. 💞لطفاً این اطلاعیه را با دیگر دانشجویان علوم پزشکی کشور به اشتراک بگذارید. 💖https://t.me/hamid13heydarali1 ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

🌹هیچ‌کس ناگهانی سقوط نمی‌کند... 💞طبقه‌بندی: تلنگرانه! 💞هیچ‌کس یک‌دفعه فرو نمی‌ریزد. آدم آرام‌آرام از خودش دور می‌شود؛ نه با یک تصمیم بزرگ، با انتخاب‌های کوچک و عادت‌هایی که در لحظه «بی‌خطر» به‌نظر می‌رسند. 💞با اسکرول‌کردن‌های طولانی شبانه‌ای که فقط «پنج دقیقه» قرار بود باشد! با هر بار گفتن «حوصله‌اش رو ندارم، بعداً». 💞با صبح‌هایی که قرار بود ساعت ۷ بیدار شود ولی ۷:۱۵ هم شد و اتفاقی نیفتاد… پس ۷:۴۵ هم مهم نیست! با نپرسیدنِ «چی شد که این کارو نکردم؟» و عادت کردن به بی‌جوابی. 💞آدم از خودش دور می‌شود وقتی کارهای مهم را با کارهای فوراً لذت‌بخش عوض می‌کند؛ وقتی یک پیام نخوانده اضطراب می‌آورد اما یک رؤیای نساخته نه! وقتی ذهنش را با محتوای تصادفی سیر می‌کند، ولی با فکرهای خودش گرسنه می‌ماند. 💞فاصله وقتی زیاد می‌شود که تصمیم‌های کوچک، کم‌کم به تصویری تبدیل می‌شوند که با آن‌چه از خودت در ذهنت داری نمی‌خواند. و بعد یک روز بیدار می‌شوی و احساس می‌کنی شبیه نسخه‌ای زندگی می‌کنی که خودت انتخابش نکرده‌ای. 💞سقوط همیشه از همان لحظه شروع می‌شود که دیگر به نشانه‌های کوچک اهمیت نمی‌دهی. 🥰ولی خبر خوب؟ 💞بازگشت هم دقیقاً از همان‌جا شروع می‌شود! از انتخاب‌های کوچک، عادت‌های کوچک، و جرئت روبه‌رو شدن با کارهایی که همیشه از انجام‌شان طفره رفته‌ایم! 💞یادت باشه ، مسیر موفقیت تو ، مثل اثر انگشتت ، منحصر بفرده 💖https://t.me/hamid13heydarali1 ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

🌹احیاء نوزاد 💕https://t.me/Osce_hamid ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

AAP PREP 2024.pdf15.58 MB

🌹وقتی راهنمایی تلفنی اورژانس، مادر را از مرگ نجات داد 💞کارشناس مرکز ۱۱۵ اورژانس تهران با راهنمایی لحظه‌به‌لحظه همراهان بیمار تا زمان رسیدن آمبولانس، جان یک مادر را از خطر مرگ نجات داد 💖https://t.me/ToloAmozesh 💖💖💖💖💖💖💖💖

🌹نوزاد ترم 37هفته فرزند دوم خانواده با وزن تولد 2700 گرم که هنوز یک روزش هم نشده 💖مادر به خاطر افت پلاکت شدید تحت نظر فوق ه
+5
🌹نوزاد ترم 37هفته فرزند دوم خانواده با وزن تولد 2700 گرم که هنوز یک روزش هم نشده 💖مادر به خاطر افت پلاکت شدید تحت نظر فوق هماتو پردنیزولون مصرف میکردن و مشکل دیگه ای نداشتن 💖فرزند اول هم سالم هست 💖ارسالی همکاران دانشگاه بیرجند 💞https://t.me/Osce_hamid 💖💖💖💖💖💖💖💖

🌹روز جهانی رادیولوژی مبارک 💖استاد عزیز و دلسوز بیمارستان علی اصغر ، خانم دکتر زارعی و اساتید و همکاران متخصص و رزیدنت رادیو
🌹روز جهانی رادیولوژی مبارک 💖استاد عزیز و دلسوز بیمارستان علی اصغر ، خانم دکتر زارعی و اساتید و همکاران متخصص و رزیدنت رادیولوژی عزیز 💖روزتون مبارک ، همیشه شاد باشید 💞💞💞💞

🌹با سلام و احترام خدمت همکاران محترم 💖قابل توجه همکاران محترم اینترن دانشگاه ایران و فارغ التحصیلان پزشکی عمومی ، عزیزان می توانید با مراجعه به بیمارستان علی اصغر و صحبت با استاد دکتر حسینی ( مدیریت محترم درمان ) جهت ادامه تحصیل در رشته کودکان اقدام نمایید 💖جهت اطلاعات بیشتر ، لطفا با ایشان از طریق واتس آپ و یا پیامک و در صورت امکان صحبت تلفنی در تماس باشید 💖ارادتمند 0912 132 7354 https://chat.whatsapp.com/J3OKNDAAmzO54FNCSPdatC?mode=wwt

🌹ماموگرافی رایگان زنان در سراسر کشور از 26 مهر تا 3 آبان ماه 💞لیست مراکز منتخب انجام ماموگرافی رایگان از تاریخ ۲۶ مهرماه تا ۳ آبان‌ماه ۱۴۰۴ در فایل پیوست قابل مشاهده است https://www.saalemnews.com/images/docs/files/000019/nf00019971-1.pdf 💞https://t.me/ToloAmozesh 💖💖💖💖💖💖💖💖