fa
Feedback
Self Care by Kak Eli

Self Care by Kak Eli

رفتن به کانال در Telegram

Tentang kesihatan fikiran & waktu

نمایش بیشتر
9 539
مشترکین
اطلاعاتی وجود ندارد24 ساعت
اطلاعاتی وجود ندارد7 روز
اطلاعاتی وجود ندارد30 روز
آرشیو پست ها
Depan rumah dia.
Depan rumah dia.

Aku pasang ubat nyamuk colok tu banyak sebab habis dah kaki dengan lengan aku ni berbirat kena gigit. Jadi aku hulur la kat dia alang-alang kan? Dia diam je.

Jenuh dah panggil ni. Comot yang datang meleser kat kaki. Dia tetap tak bergerak dengan posisi duduk tu. Menoleh pun tidak. Dah la cuaca gelap nampak rambut aje. Last sekali aku tadi offer ubat nyamuk kat dia. 😂

Dia dah duduk. Aku panggil banyak kali dia tak menoleh langsung. Offer dia datang rumah ni makan. Sebab dari tingkap belakang dia boleh nampak meja makan rumah dia. Kosong. Cuma ada kotak cornflakes.

Aku pulak kena serang dek nyamuk. Cemana la dia gamaknya

Aku dah panggil. Dia buat tak tahu je. Tetap tak bergerak sambil menangis. Dah terlentang pun dia.

Biar dulu (tekan 👍 kalau korang setuju)

Panggil je. ( tekan ❤️ kalau korang setuju)

Tapi semua pun tak tahu nak buat apa. Aku ni di belakang, orang-orang tu di pagar depan. Patut ke aku panggil budak tu? Risau jap lagi mak dia keluar baling parang kat aku ke apa sebab menyibuk. Seram la jugak. Korang rasa?

Jiran sebelah aku ni cakap tadi, jiran-jiran depan rumah budak tu dah ada 3 orang dewasa berkumpul depan tu.

Dia masih terbaring atas rumput laman rumah dia, cuma suara tangisan dah makin perlahan. Kederat tenaga dah tak ada barangkali. Letih mungkin.

Kitaran yang sama berulang. Memang kerap bergaduh pun tapi entah, tak tahu punca je aku ni pun. Tapi malam ni paling sadis.

Dan dia makan nasi kat rumah orang tu sebab lapar sangat, badannya pulak penuh gigitan nyamuk. Ni cerita masa dia sekolah rendah. Jiran sebelah cerita semula kat aku.

Memang belakang rumah, tapi untuk dia datang ke rumah ni dia kena berjalan agak jauh.

Masa itu dia menangis dalam gelap, tuan rumah aku ni sama macam aku sekarang, pi jenguk belakang. Tapi dia tegur. Dan ajak budak tu datang makan nasi. Budak tu datang ok datang.

Buntu. Aku called jiran sebelah, tanya apa nak buat? Dia cerita once upon a time masa budak tu sekolah rendah, bergaduh dengan mak nya juga. Mak dia tinggalkan dia kat luar rumah tengah malam. Dan dia menangis melalak sekuat hati. Tuan rumah sewa yang aku duduk sekarang ni adalah dr phd. Dia duduk sini agak lama jadi pernah jadi begini juga.

Ni suami aku pun join sekali tengok dia terbaring sambil menangis menjerit. Dia kata kita kena call jkm ke cemana? Office hour kan?

Dia girl. Aku pernah bersembang dengan dia beberapa bulan lepas. Tengok dia terpusing-pusing belakang rumah , aku tegurlah. Dia kata umur dia 14. Jadi aku masuk rumah semula dan bagi seplastik coklat Amanda pada dia. Harap dia gembira pada hari itu.

Aku siap keluar ikut pintu belakang, tengok dia terbaring dalam gelap atas rumput tu. Dari rumah aku, sangat clear.

Jiran belakang ni bergaduh dengan anak dia agaknya (umur 14). Dah setengah jam budak tu menangis dan menjerit. Klimaks kena halau gamaknya, budak tu dah terbaring atas rumput tepi laman rumah dia. Sambil menjerit sekuat hati “tak nakkkk!!” Ulang 5 juta kali. Luluh hati aku.