fa
Feedback
Sad Vincent

Sad Vincent

رفتن به کانال در Telegram

"مساحة لتدوين افكاري." Owner: @onlyartt

نمایش بیشتر
1 248
مشترکین
-124 ساعت
-37 روز
-2130 روز
آرشیو پست ها
فِي مثل هذا اليومِ قيلَ لسيّدنا مُوسَي : ‏﴿ قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ ﴾ وأنا هُنا عبدُكَ الفقِيرُ ، لا يملِكُ سوا كفّين يرفعهُمَا ويرجوكَ ألّا تردهُما خائبتينِ ، ويملِكُ قلباً مُتيقِّناً أنهُ لا يعودُ مخذُولاً ، أرجُوا أن يُقالُ لـِي قد أوتيتِ سُؤلَكِ ، فِي مثلُ هذا اليومِ شُقّ البحرِ لـ دعوةِ سيّدنَا مُوسَي ، وأنا عبدُكَ الضَّعيفُ اللذي لا حِيلَة لهُ يرجُوكَ ، يرجُوكَ أن تَشُّق دعوَتِي طريقُهَا إلي الإجَابَة ، أسألُكَ وأنَا المُحتاجُ ، أدعُوكَ وأنا الفقِيرُ ، أطلُبُ وأنا الظمئانُ لِـ إجابتِك ، فيَا مَن شقَقتَ البحرَ لـ مُوسَيٰ ، وأهلَكتَ فِرعَونَ وأشدَّائِه ، أسألُك الإجابَة لعبدٍ مُتيقِّنُ بأنّكَ ستُجيبِ♡. ـ مـِنّـة يـاسِـر .

❤️‍🩹.

والله يجماعة كدا كدا الناس هتتكلم يبقي نعمل اللي يريحنا طول ما اللي بنعمله يرضي ربنا ومش غلط ومرتاحين وإحنا بنعمله .

"شيءٌ واحدٌ لا تندم عليه أبداً، هو حُسنُ خُلُقِك مع الناس، حتى وإن قابلوك بالإساءة، فإنَّ أفضلَ المؤمنين عند الله أحسنُهم خُلُقاً.!! "

واحد عايش مع القرآن و واحد تانى عايش مع الأغانى تخيّل الاتنين بيتعرّضوا لموقف صعب اللى عايش على الأغانى هيبقى شغّال فى دماغه أغانى حزينة عند المُصيبة . أمّا اللى عايش مع القرآن هيسمع فى دماغه قول الله: «وبشّر الصّابرين» «والله يُحبُّ الصّابرين» «واستعينوا بالصّبر والصّلاة» والله لا يستويان.... م/ أحمد عامر

يُهدَي الوردُ كَهديَّة لتُخلّد في الذكرَيٰ وهل يبقي الورد في الذّكرىٰ حتَّي وإن دبِل؟ حتَّي وإن دبِل♡. | منَّـة ياسِـر.
يُهدَي الوردُ كَهديَّة لتُخلّد في الذكرَيٰ وهل يبقي الورد في الذّكرىٰ حتَّي وإن دبِل؟ حتَّي وإن دبِل♡. | منَّـة ياسِـر.

الإنسـان محتـاج يفهـم نفسـة ، ويحبّـها ، ويعرفـها علي ربـنا ، ميتعلـقش .. بيفهـم نفسـة علشـان يعـرف يحـدد هو عـايز ايـة ، يحـب نفسـة علشـان يلاقـي حد يحبّـة ولو ملقـاش هو كـد كد مش محتـاج حد يحبـة هو كدا كدا فاهـم نفسـة وحاببـها ، يعرفـها عـلي ربّـنا علشـان نعيـش الدنيـا صح ومنتعلـقـش بيهـا ، ميتعلـقش بحد غيـر ربنا علشـان كل الحِـبال دون الله واهِيـة .

الانسان محتاج ايه؟؟!

الانسان مبقاش محتاج في حياته إلا الناس المريحه القادره تهون الدنيا بوجودها ومبقاش في اي طاقه للاشخاص اللي ممكن يأثروا علي نفسيتك بالسلب ف مش مهم في حياتك ناس قد ايه بس مهم اوي في حياتك ناس قلبهم عامل ازاي .

يعرف الإنسان أنّ الأمور ستكون على ما يرام، لكنَّة يرغَبَ بسماع ذلك بصوت إنسان آخر…

يُهدَي الوردُ كَهديَّة لتُخلّد في الذكرَيٰ وهل يبقي الورد في الذّكرىٰ حتَّي وإن دبِل؟ حتَّي وإن دبِل♡. | منَّـة ياسِـر.
يُهدَي الوردُ كَهديَّة لتُخلّد في الذكرَيٰ وهل يبقي الورد في الذّكرىٰ حتَّي وإن دبِل؟ حتَّي وإن دبِل♡. | منَّـة ياسِـر.

‏الحاجة لما بتكون نصيبك بتتيسر بشكل عجيب حتى لو أنت في مش في أحسن حاله وحتى لو انت مش مستعد. اعتقد الحاجات اللي محتاجة عدة محاولات يا مش بتاعتنا يا مش وقتها.

♡.
♡.

‏محدش بقى مُدرك عواقب الكلمة وإيه ممكن يكون تأثيرها في الشخص اللي قدامه وازاي ممكن تفضل مكملة معاه فترات طويلة من غير ما أي حد يبانله حاجة، الناس بقت قليلة الذوق بدون أي تأنيب ضمير والموضوع بقى بايخ ودمه تقيل، وفي الآخر بنستغرب الناس لما تاخد جنب من كل حاجة وتقرر تختفي خالص.

في محاولة الإنسان من خوفه إنه ميبقاش تقيل على حد ، بقى خفيف لحد الإختفاء.

إنسان مُؤمِن مُحبّ، فاقِد، مُتألِّم، مسلوبٌ مِنهُ قلبه، يحاول إكمَال المسير، لا نجاة لهُ إلّا بطلبِ المعيّة العاليّة، والمُستقر الآمن!

محتاج معايا ٣ ادمن اكتيف جدا عشان في مخطط شغال عليه اكبر بيه القناة ومحتاج ناس كتيره معايا ياريت اللي مهتم يسيب كومنت وهدخل اكلمه 🖤

✨

لا اله إلا الله العظيم الحليم، لا اله إلا الله رب العرش العظيم، لا اله إلا الله رب السماوات و رب الأرض و رب العرش الكريم

اللَّهُمَّ أنْتَ رَبِّي، لا إلَهَ إلَّا أنْتَ، خَلَقْتَنِي وأنا عَبْدُكَ، وأنا علَى عَهْدِكَ ووَعْدِكَ ما اسْتَطَعْتُ، أبُوءُ لكَ بنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وأَبُوءُ لكَ بذَنْبِي فاغْفِرْ لِي، فإنَّه لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إلَّا أنْتَ، أعُوذُ بكَ مِن شَرِّ ما صَنَعْتُ