fa
Feedback
🎙صوتيات دكتر أحمد سيّاد رحمه الله🎙

🎙صوتيات دكتر أحمد سيّاد رحمه الله🎙

رفتن به کانال در Telegram
1 063
مشترکین
+324 ساعت
+37 روز
+2330 روز
آرشیو پست ها
🍃🌱 الــرَّب 🌱🍃 «الرَّب» از نام‌های بزرگ و پرمعنای الله جلّ‌وعلاست که در قرآن کریم بیش از پانصد بار در جایگاه‌ها و سیاق‌های گوناگون آمده است. الله متعال می‌فرماید: ﴿الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ﴾ «ستایش مخصوص الله، پروردگار جهانیان است.» و می‌فرماید: ﴿قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ﴾ «بگو: همانا نماز من، عبادت من، زندگی من و مرگ من، همه برای الله، پروردگار جهانیان است.» 🔹 معنای «رب» «رب» یعنی آن ذاتی که بر همه آفریدگان خویش ربوبیت دارد؛ آفرینندهٔ آنان است، مالک آنان است، در کارشان تصرف می‌کند و امورشان را تدبیر و اداره می‌نماید. این نام، از اسم‌هایی است که بر مجموعه‌ای از معانی بزرگ دلالت دارد، نه بر یک معنای واحد. بلکه «الرَّب» هنگامی که به تنهایی ذکر شود، دربرگیرندهٔ بسیاری از معانیِ سایر نام‌های نیکوی الله و صفات والای اوست. 🔹 ابن قیم رحمه‌الله در توضیح این نام می‌گوید: «رب، همان ذاتِ توانا، آفریننده، پدیدآورنده، صورت‌بخش، زنده، پایدار، دانا، شنوا، بینا، نیکوکار، نعمت‌بخش، بخشنده و کریم است اوست که عطا می کند و بازمی‌دارد، سود و زیان می‌رساند، پیش می‌اندازد و تأخیر می‌ اندازد. هر که را بخواهد گمراه می‌کند و هر که را بخواهد هدایت می‌نماید. هر که را بخواهد سعادتمند می‌گرداند و هر که را بخواهد بدبخت می‌کند. هر که را بخواهد عزت می‌بخشد و هر که را بخواهد خوار می‌سازد. و این‌ها تنها بخشی از معانی ربوبیت او هستند که به سبب آن‌ها شایستهٔ نام‌های نیکو و صفات بلندمرتبه است.» 📚 مختصر فقه الأسماء الحسنى ✍🏻 شیخ عبدالرزاق البدر حفظه‌الله 🎙️صوتیات دکتر احمد سیّاد رحمه الله🎙️ https://t.me/DrAhmadSayad

امام ابن قیّم رحمه‌الله می گوید: «و چه زشتی‌ای زشت‌تر از این است که بنده‌ای بر بنده‌ای همانند خود تکبّر ورزد، برادریِ او را نپذیرد، در حالی که پروردگارش به بندگیِ او راضی است.» 📚 مدارج السالكين (ص ۱۲) 🌿 یعنی چه اندازه زشت است که انسانی که خود بنده‌ای ضعیف و نیازمند در برابر الله است، بر انسانی دیگر که همانند او آفریده شده تکبّر کند و او را خوار بشمارد. در حالی که الله متعال، با همه عظمت و کبریایی خویش، این بنده را به بندگی پذیرفته و او را از بندگان خود قرار داده است اما او حاضر نیست برادری و همسانیِ انسانیِ دیگران را بپذیرد. 🌱 این سخن، زشتیِ تکبّر را به زیباترین شکل بیان می‌کند زیرا متکبّر فراموش می‌کند که خود نیز بنده‌ای از بندگان الله است و هیچ برتری حقیقی جز به تقوا و اطاعت الله وجود ندارد. 🎙️صوتیات دکتر احمد سیّاد رحمه الله🎙️ https://t.me/DrAhmadSayad

🎥کلیپ تصویری شماره(2789) موضوع:منهجِ سلف 🎥 الشیخ صالح سندي حفظه الله 📱در اینستاگرام پیج ما را دنبال کنید @abo_abdol_halim •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🔷[با ما همراه باشید] 🎙صوتيات دكتر أحمد سيّاد رحمه الله https://t.me/DrAhmadSayad شعبه (١) https://chat.whatsapp.com/GjY4xnZRVJQ7OT6lvVhW6i شعبه (٢) https://chat.whatsapp.com/KyQ9JXtm0A32jLBSlbcTmq

🎥کلیپ تصویری شماره(2788) موضوع:عقیده چیست؟ 🎥 الشیخ محمد صالح العثيمين رحمه الله 📱در اینستاگرام پیج ما را دنبال کنید @abo_abdol_halim •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🔷[با ما همراه باشید] 🎙صوتيات دكتر أحمد سيّاد رحمه الله https://t.me/DrAhmadSayad شعبه (١) https://chat.whatsapp.com/GjY4xnZRVJQ7OT6lvVhW6i شعبه (٢) https://chat.whatsapp.com/KyQ9JXtm0A32jLBSlbcTmq

«این سخن دعاکننده که می‌گوید: «لا إله إلا أنت سبحانك»، دربردارنده معانی آن چهار کلمه‌ای است که پس از قرآن، برترین سخنان هستند،این کلمات مشتمل بر معانی اسماء نیکو و صفات والای الله و نهایت ستایش و تمجید الهی را در خود دارند. و این سخن او که می‌گوید: «إني كنت من الظالمين»، اعتراف به حقیقت حال خویش است، هیچ‌یک از بندگان حق ندارد خود را از این وصف (ظلم به نفس و تقصیر در حق الله) پاک و منزه بداند، به‌ویژه هنگامی که در مقام راز و نیاز و مناجات با پروردگارش قرار دارد.» ✍شیخ الاسلام ابن‌تیمیه رحمه‌الله 📚 مجموع الفتاوى (10/254) 🎙️صوتیات دکتر احمد سیّاد رحمه الله🎙️ https://t.me/DrAhmadSayad

ناتوانی شیطان در تسلط بر بندگان رحمان 📌امام ابن‌قیم رحمه‌الله می‌گوید: ﴿إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ﴾ [الحجر: ۴۲] «بی‌گمان تو هیچ تسلطی بر بندگان من نداری.» این نسبتِ «بندگان من» همان مرزی است که به‌طور قاطع میان بنده و شیطان جدایی می‌افکند؛ و این مقام تنها با تحقق حقیقت بندگی برای پروردگار جهانیان حاصل می‌شود، همراه با آمیخته شدن قلب به اخلاص در علم و استمرار یقین. پس هرگاه قلب با بندگی و اخلاص آبیاری شود، نزد الله در شمار مقربان قرار می‌گیرد و داخل در استثنای الهی می‌شود: ﴿إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ﴾ [الحجر: ۴۰] «مگر بندگان خالص‌شده تو از میان آنان.» و هنگامی که الله کریم، به فضل خویش، مرا بر بیماری‌های قلب‌ها و آفات آن، و بر وسوسه‌های شیاطین ـ دشمنان آن ـ و بر آنچه این وسوسه‌ها از اعمال و حالات در پی دارند آگاه ساخت؛ دانستم که عمل بد از فساد نیت قلب سرچشمه می‌گیرد، سپس از فساد عمل، برای قلب قساوت و سختی پدید می‌آید. و این حالت پیوسته افزایش می‌یابد تا آن‌جا که قلب می‌میرد، به‌گونه‌ای که نه حیاتی در آن می‌ماند و نه نوری. و همه‌ی اینها نتیجه‌ی تأثیرپذیری از وسوسه‌های شیطان و گرایش به دشمنی است که رستگار و کامیاب نمی شود مگر کسی که با او دشمنی ورزد و در برابرش مقاومت کند. و من خواستم این معانی را در این کتاب ثبت کنم تا هم برای خودم یادآور فضل و نعمت الله باشد، و هم هرکس آن را می‌خواند از آن بهره‌مند شود و برای نویسنده‌اش دعای مغفرت و رحمت کند. و نام این کتاب را (یاری رسانی به درماندگان در دام های شیطان) گذاشتم. 📚 «إغاثة اللهفان فی مصاید الشيطان » (۱/۷–۸) 🎙️صوتیات دکتر احمد سیّاد رحمه الله🎙️ https://t.me/DrAhmadSayad

✍ صالح بن جناح دمشقی به فرزندش گفت: «پسرم! اگر روز و شبی بر تو گذشت و در آن دینت، بدنت، مالت و خانواده‌ات سالم و محفوظ ماندند، پس بسیار الله متعال را شکر کن؛ زیرا در همان روز، چه بسیار کسانی که دینشان را از دست داده‌اند، یا اموالشان از آنان گرفته شده، یا آبرویشان بر باد رفته، یا کمرشان زیر بار مصیبت شکسته شده؛ در حالی که تو در سلامت و عافیت به سر می‌بری.» ابن عساکر رحمه‌الله می‌گوید: اگر همه آرزوهایم برآورده می‌شد، جز عفو و عافیت چیزی از الله نمی‌خواستم چه بسیار جوانانی که شبی را در نعمت و آسایش گذراندند، اما در شب بعد، آن نعمت از آنان گرفته شد. 📚 تاریخ دمشق، ابن عساکر (23/325) 🎙️صوتیات دکتر احمد سیّاد رحمه الله🎙️ https://t.me/DrAhmadSayad

🎥کلیپ تصویری شماره(2788) موضوع:شرحِ اصولِ شش‌گانه(درس اول) 🎥 الشیخ عبدالرزاق البدر حفظه‌الله 📱در اینستاگرام پیج ما را دنبال کنید @abo_abdol_halim •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🔷[با ما همراه باشید] 🎙صوتيات دكتر أحمد سيّاد رحمه الله https://t.me/DrAhmadSayad شعبه (١) https://chat.whatsapp.com/GjY4xnZRVJQ7OT6lvVhW6i شعبه (٢) https://chat.whatsapp.com/KyQ9JXtm0A32jLBSlbcTmq

🎥کلیپ تصویری شماره(2787) موضوع:دروسِ عقیدهٔ مقدماتی (قسمت سوم) 🎥 الشیخ صلاح الدین جوهری حفظه‌الله 📱در اینستاگرام پیج ما را دنبال کنید @abo_abdol_halim •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🔷[با ما همراه باشید] 🎙صوتيات دكتر أحمد سيّاد رحمه الله🎙 https://t.me/DrAhmadSayad شعبه (١) https://chat.whatsapp.com/GjY4xnZRVJQ7OT6lvVhW6i شعبه (٢) https://chat.whatsapp.com/KyQ9JXtm0A32jLBSlbcTmq

🎥کلیپ تصویری شماره(2786) موضوع:دروسِ عقیدهٔ مقدماتی (قسمت دوم) 🎥 الشیخ صلاح الدین جوهری حفظه‌الله 📱در اینستاگرام پیج ما را دنبال کنید @abo_abdol_halim •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🔷[با ما همراه باشید] 🎙صوتيات دكتر أحمد سيّاد رحمه الله https://t.me/DrAhmadSayad شعبه (١) https://chat.whatsapp.com/GjY4xnZRVJQ7OT6lvVhW6i شعبه (٢) https://chat.whatsapp.com/KyQ9JXtm0A32jLBSlbcTmq

🎥کلیپ تصویری شماره(2785) موضوع:دروسِ عقیدهٔ مقدماتی (قسمت اول) 🎥 الشیخ صلاح الدین جوهری حفظه‌الله 📱در اینستاگرام پیج ما را دنبال کنید @abo_abdol_halim •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🔷[با ما همراه باشید] 🎙صوتيات دكتر أحمد سيّاد رحمه الله https://t.me/DrAhmadSayad شعبه (١) https://chat.whatsapp.com/GjY4xnZRVJQ7OT6lvVhW6i شعبه (٢) https://chat.whatsapp.com/KyQ9JXtm0A32jLBSlbcTmq

✍ شیخ ربیع مدخلی رحمه‌الله می گوید: «هنگامی که دشمنان، نشاط و گسترش منهج سلفی را مشاهده کردند، به مبارزه با آن برخاستند و افرادی را از میان مسلمانان برای مقابله با آن به خدمت گرفتند؛ بلکه حتی از داخل صفوف سلفیان کسانی را به کار گرفتند تا میان آنان تفرقه ایجاد کنند. و در حالی که بسیاری از جوانان از این نیرنگ و توطئه آگاهی و شناخت کافی نداشتند، گروه زیادی از آنان شکار این مکر و فریب شدند و به شعارها و دعوت‌های فریبکارانه‌ای پاسخ دادند که ادعای سلفیت داشتند، در حالی که هدفی جز ضربه زدن به سلفیت و پراکنده ساختن اهل آن نداشتند. و برخی از آنان آشکارا به تفرقه‌افکنی پرداختند و حتی به این کار افتخار و مباهات می‌کردند.» 📚 اللباب، ص ۱۳۱–۱۳۲ 🎙️صوتیات دکتر احمد سیّاد رحمه الله🎙️ https://t.me/DrAhmadSayad

🎥کلیپ تصویری شماره(2784) موضوع:دفاع از عثمان رضی‌الله‌عنه و رد بر طعنه‌های محمود شعبانِ خارجی 🎥 الشیخ صلاح الدین جوهری حفظه‌الله 📱در اینستاگرام پیج ما را دنبال کنید @abo_abdol_halim •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🔷[با ما همراه باشید] 🎙صوتيات دكتر أحمد سيّاد رحمه الله https://t.me/DrAhmadSayad شعبه (١) https://chat.whatsapp.com/GjY4xnZRVJQ7OT6lvVhW6i شعبه (٢) https://chat.whatsapp.com/KyQ9JXtm0A32jLBSlbcTmq

«ای گناهکار! به زودی خواهی فهمید که چه کرده‌ای، و در روز حساب خواهی دانست که نافرمانی چه کسی را کرده‌ای. و بر زشتی و پلیدیِ گناهانی که مرتکب شده‌ای، آن‌قدر حسرت خواهی خورد که گویی به جای اشک، خون می‌گریی. گویا مرگ فرا رسیده، عمرت به پایان رسیده، از غفلت بیدار شده‌ای، به خود آمده‌ای، گناهان گذشته را به یاد آورده‌ای، و از شدت اندوه و پشیمانی، درمانده و گریان گشته‌ای. خانه و کاشانه‌ات از تو خالی شده است؛ چه بخواهی و چه نخواهی. و با زبان حسرت و افسوس فریاد می‌زنی: «پروردگارا! مرا بازگردانید!» اما افسوس که دیگر بازگشتی در کار نیست. ای کسی که هنوز زنده‌ای و توان عمل داری! پیش از آنکه در شمار مردگان قرار گیری، برخیز. وای بر تو! در کار خود بیندیش و چشمانت را باز کن. وای بر تو! چه بسیار گناهانی که بر دوش تو انباشته شده است. همانا تیرهای مرگ از کمان رها شده و به سوی تو نشانه رفته‌اند. پس اندرز مرا بپذیر و برخیز؛ در حالی که از گناهان خویش پشیمان و توبه‌کار باشی.» 📚 التبصرة، ابن جوزی رحمه‌الله (۲/۱۴۰) 🎙️صوتیات دکتر احمد سیّاد رحمه الله🎙️ https://t.me/DrAhmadSayad -

از حکیم بن حزام روایت است که گفت : رسول الله ﷺ فرمودند: دستِ بالا (دهنده) از دستِ پایین (گیرنده) بهتر است . و از کسانی آغاز کن که نفقه و سرپرستی آنان بر عهده توست . و بهترین صدقه آن است که پس از آن ، برای صدقه‌دهنده بی‌نیازی و توانگری باقی بماند. و هر کس پاکدامنی و بی‌نیازی از مردم را پیشه کند ، الله او را بی‌نیاز و پاکدامن می‌گرداند؛ و هر کس خود را از مردم بی‌نیاز بدارد، الله او را بی‌نیاز خواهد کرد. 📚 صحیح البخاری توضیح «عن ظهر غنى»: یعنی صدقه به گونه‌ای باشد که پس از آن، انسان خود و خانواده‌اش را دچار تنگدستی نکند ؛ بلکه بعد از صدقه دادن، همچنان به اندازهٔ نیاز خود و افراد تحت تکفلش، مال و توان مالی داشته باشد. بنابراین اسلام به میانه‌روی سفارش می‌کند و از صدقه‌ای که باعث نیازمند شدن خود انسان یا خانواده‌اش شود، نهی می‌نماید. 🎙️صوتیات دکتر احمد سیّاد رحمه الله🎙️ https://t.me/DrAhmadSayad

✍ علامه ابن‌قیم رحمه الله می‌فرماید: «هر کس دل خود را از رضایت به قضا و قدر الهی سرشار کند،الله سینه‌اش را از بی‌نیازی، آرامش و قناعت پر می‌کند، و دلش را برای محبت الله، بازگشت به سوی او و توکل بر او خالی و آماده می‌سازد. اما کسی که از رضایت به تقدیر الهی بی‌بهره باشد، قلبش پر از ضد آن می‌شود (یعنی اضطراب، حرص و نارضایتی)، و از چیزهایی که مایه سعادت و رستگاری اوست بازمی‌ماند. پس رضایت به تقدیر، دل را برای الله خالی و آماده می‌کند؛ و نارضایتی، دل را از الله مشغول و دور می‌سازد.» 📚 مدارج السالكين (۲/۲۰۸) 🎙️صوتیات دکتر احمد سیّاد رحمه الله🎙️ https://t.me/DrAhmadSayad

✍ابن قیم رحمه‌الله تعالی می گوید: «بندهٔ فرمانبردار و بسیار یادکنندهٔ الله، هنگامی که دچار سختی و گرفتاری شود یا از الله حاجتی بخواهد، فرشتگان می‌گویند: پروردگارا! این صدایی آشناست از بنده‌ای آشنا.» 📚 الوابل الصيب، ص ۴۳ 🎙️صوتیات دکتر احمد سیّاد رحمه الله🎙️ https://t.me/DrAhmadSayad

🎥کلیپ تصویری شماره(2783) موضوع:تعریف و تمجیدِ مردم 🎥 الشیخ محمد امان الجامي رحمه الله 📱در اینستاگرام پیج ما را دنبال کنید @abo_abdol_halim •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🔷[با ما همراه باشید] 🎙صوتيات دكتر أحمد سيّاد رحمه الله https://t.me/DrAhmadSayad شعبه (١) https://chat.whatsapp.com/GjY4xnZRVJQ7OT6lvVhW6i شعبه (٢) https://chat.whatsapp.com/KyQ9JXtm0A32jLBSlbcTmq

📌 دیدار الله ﷻ در روز قیامت محمد بن صالح العثیمین رحمه‌الله فرمودند: «مردم از جهت رویت الله عزوجل در صحرای قیامت به سه گروه تقسیم می‌شوند: ۱. مؤمنان: این گروه پروردگار خود را در عرصات قیامت می‌بینند و پس از ورود به بهشت نیز از دیدار او بهره‌مند می‌شوند. ۲. کافران: این گروه الله را نخواهند دید‌، زیرا الله فرموده است: ﴿كَلَّا إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَّمَحْجُوبُونَ﴾ «هرگز چنین نیست؛ آنان در آن روز از [دیدار] پروردگارشان محجوب و محروم خواهند بود.» ۳. منافقان: این گروه الله ﷻ را می‌بینند، سپس از دیدار او محروم و محجوب می‌شوند، این محرومیت برای آنان حسرتی سخت‌تر از آن خواهد بود که از ابتدا از دیدار الله محروم می‌بودند‌،زیرا آنان در دنیا خود را مسلمان نشان می‌دادند و در ظاهر به اسلام منسوب بودند، ازاین‌رو در عرصات قیامت اجازهٔ دیدار به آنان داده می‌شود، اما سپس از رویت و دیدار الله عزوجل محروم می‌گردند.» 📚 «التعليق على صحيح مسلم» (۱/۶۰۵) 🎙️صوتیات دکتر احمد سیّاد رحمه الله🎙️ https://t.me/DrAhmadSayad

شیخ ابن عثیمین رحمه‌الله می‌فرماید: 🔺 انسان در حقیقت از دو جهت در معرض وسوسه شیطان قرار دارد: ▪️ نخست: پیش از آنکه عبادتی را انجام دهد؛ در این هنگام شیطان او را دلسرد می‌کند و می‌گوید: «این کار را انجام نده؛ چون مردم تو را می‌بینند و از تو تعریف و تمجید خواهند کرد.» ▪️ دوم: پس از آنکه انسان عبادت را آغاز می‌کند، باز هم شیطان به سراغش می‌آید و او را وسوسه می‌کند. بنابراین، انسان باید وسوسه‌های شیطان را رد کند، از شر او به الله پناه ببرد، راه خود را ادامه دهد و در انجام عبادت سستی و عقب‌نشینی نکند. 📚 شرح رياض الصالحين (۶/۳۴۲) 🎙️صوتیات دکتر احمد سیّاد رحمه الله🎙️ https://t.me/DrAhmadSayad