مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی إحیاء
رفتن به کانال در Telegram
مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی احیاء سال تاسیس 1384 دارای مجوز رسمی سازمان بهزیستی استان گیلان و نظام مشاوره و روانشناختی کشور آدرس : رشت-خیابان شهید رجایی (رشتیان)-کوچه 30 تلفن : 33543611 -33543612 - 33557899 - 33553136
نمایش بیشتر1 281
مشترکین
اطلاعاتی وجود ندارد24 ساعت
-17 روز
-230 روز
آرشیو پست ها
Repost from سایکو مدیا
🎥 ارزشمندترین پیام زندگی از دیدگاه برتراند راسل؟!
#سایکو_مدیا
🆔 @psymedia
Instagram.com/psymedi
*
همدلی دلسوزی نیست!
یعنی احساس غمخواری برای دیگری نیست.
احساس “همراه” دیگری بودن است.
حس این است که اگر آن فرد بودید چه احساسی داشتید؟!
همدلی اقدامی حیرت آورر و دلیرانه در دنیای خیال و واقعیت مجازی غایی است.
صعود در ذهن دیگری، به منظور آن است که از منظر اون جهان را تجربه کنید.
📘ذهن کامل نو
#همدلی#همراهی#درد#درک_متقابل
#مشکبید_حقیقی #احیا #رشت
@markazehya
Repost from دکتر آذر کیامرثی
⚠️ چرا بعضي افراد با کوچک ترين اتفاقي اعصاب شان بهم مي ريزد؟
◀️در واکنش هاي اين افراد، احساسات حرف اول را مي زند و از تفکر و منطق خبري نيست. در جامعه ما، به چنين افرادي زود رنج يا اصطلاحا نازک نارنجي مي گويند. زندگي اين آدم ها مانند يک فيلم ملودرام احساساتي است و گاهي در برابر بعضي اتفاقات واکنش هاي پيش بيني نشده اي بروز مي دهند که باعث قطع رابطه با يکي از نزديکانشان مي شود.
◀️ يکي از معيارهاي تضمين کننده سلامت روان انسان ها، داشتن روابط سالم بين فردي است. انسان يک موجود اجتماعي است که رشد شخصيتش با روابط اجتماعي امکان پذير مي شود. زود رنج يا همان نازک نارنجي بودن يکي از مسائلي است که اين تعامل هاي بين فردي را به چالش مي کشد و گاهي باعث بهم خوردن اين روابط مي شود.
1⃣ زودرنج ها تحمل سختي ندارند.
اصطلاح عاميانه «نازک نارنجي» به افرادي گفته مي شود که تحمل هيچ گونه سختي اعم از جسماني و روحي و رواني را ندارند. چنين افرادي در مواجهه با کوچک ترين مشکل يا برخوردي، احساس ناراحتي و رنجش مي کنند و معمولا در اين باره طرف مقابلشان را مقصر مي دانند. اين افراد هيچگاه توجه نمي کنند که شايد خودشان هم در بعضي برخوردها اشتباه کرده باشند. افراد زودرنج اگر به چند نکته - که در ادامه گفته مي شود - توجه و تلاش کنند تا در زندگيشان اين موارد را عملي کنند، به احتمال زياد مشکلاتشان کمتر خواهد شد. زود رنج ها قبل از هر تلاشي براي اصلاح اين رفتارشان بايد کاملا به خود مطمئن باشند که مى توانند روحيه شان را تغيير دهند ولى نبايد براى نتيجه گيرى عجول باشند و اگر چنين کنند حتما پس از مدتي، دگرگون خواهند شد.
2⃣ از ذهن خواني پرهيز کنيد.
ذهن خواني کردن يعني بدون بررسي کافي روابط بين خودتان و طرف مقابل، تصميم گيري يا قضاوت کنيد. افراد زودرنج بايد به اين نکته توجه کنند که هيچ گاه بر اساس آن چيزي که احساس مي کنند، تصميم نگيرند و با طرف مقابلشان برخورد نکنند. گاهي آن چيزي که احساس انسان ها مي گويد با حقيقت متفاوت است. نازک نارنجي ها اگر نسبت به طرف مقابلشان ذهنيت منفي داشته باشند، اين ذهنيت باعث مي شود از هر حرف و حرکت آن ها برداشت اشتباه کنند که طبيعتا با برخورد نامناسبي هم به آن رفتارها پاسخ خواهند داد.
3⃣ احساسي استدلال نکنيد.
افرادي که بيشتر استدلال هايشان بر مبناي احساسشان است، فکر مي کنند احساسات منفي آن ها منعکس کننده واقعيت هاي منفي طرف مقابل شان است. در واقع اين افراد، زماني که حس مي کنند از يک نفر بدشان مي آيد، فکر مي کنند که به دليل بد بودن طرف مقابل، اين احساس منفي در آن ها به وجود آمده است. در صورتي که ممکن است در حقيقت اين گونه نباشد و او به خاطر تجربه هاي ناموفق در روابطش با آن فرد خاص، به اين احساس رسيده باشد.
4⃣ اختلاف نظر اجتناب ناپذير است.
اين انتظار که نتيجه روابط بين فردي، حتما بايد همان طور که ما مي خواهيم و دلخواه ماست، پيش برود انتظار اشتباهي است. وجود اختلاف نظر در بيشتر روابط بين فردي اجتناب ناپذير است؛ بنابراين اين که روابط ما هميشه بايد خوب باشد، بايدي است که بايد کنار گذاشته شود.
5⃣ از فيلتر ذهني استفاده نکنيد.
از يک رابطه بين فردي فقط جنبه هايي را که در آن اختلاف سليقه وجود دارد، نبينيد. گاهي در گفت و گو با طرف مقابل، شما ده ها نکته مثبت و فقط يک نکته منفي جزئي مي بينيد و فقط همان به چشمتان مي آيد و مانع ديدن خوبي هاي آن رابطه بين فردي در شما مي شود. گاهي همين نکته منفي همه رابطه شما را تحت تاثير قرار مي دهد و باعث رنجش خاطر شما و طرف مقابل مي شود. پس با استفاده از فيلتر ذهني مي توانيد به نقاط مثبت توجه بيشتري کنيد.
▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️
☎️جهت تنظیم وقت مشاوره #تلفنی (داخل و خارج از کشور) با دکتر آذر کیامرثی در واتسپ پیام بگذارید.
لینک دسترسی به شماره واتسپ👇🏻
🔗 https://zil.ink/drazarkiamarsi
شما میتوانید مهرِ خود را به فرزندانتان بدهید، امّا نه اندیشههایِ خود را، زیرا که آنها اندیشههایِ خود را دارند.
شما میتوانید تنِ آنها را در خانه نگاه دارید، امّا نه روحشان را، زیرا که روحِ آنها در خانهی فرداست، که شما را به آن راه نیست، حتی در خواب.
شما میتوانید بکوشید تا مانندِ آنها باشید، امّا مکوشید تا آنها را مانندِ خود سازید.
زیرا که زندگی واپس نمیرود و در بندِ دیروز نمیمانَد.
#جبران#خلیل #جبران
#فرزند#والدین#پدر#مادر#اندیشه#رشد#تربیت
#مشکبید_حقیقی #احیا #رشت
@markazehya
کاش ملاک های ثابتی برای به ارتعاش درآمدن تارهای صوتی گلو داشتیم، اخلاق، کرامت انسانی، نوعدوستی، فرامین مذهبی، انساندوستی، عشق و مهربانی و محبت. ملاک هایی که توسط پشتوانه های علمی و مبتنی بر شواهد عینی واقعی زندگی شکل گرفته و مدام پایداری خود را به رخ می کشیدند.
با وجود ثبات در این مفاهیم، گلو کمتر دلبخواهی و با معیارهای شخصی و متناقض و تابع قضاوت و ارزشیابی فردی، برای حوادث مشابه زندگی، صداهای گوناگون از خود تولید می کرد🙏🌹
✅ اعتراضاتِ کنونی به کجا ره میسپارد؟
✍ دکتر علی صاحبی
انقلاب، کودتا، مداخلۀ بیگانه, سقوط یا سرکوب و سکوت یا ادامۀ روند چهل سالۀ گذشته؟
دیروز عزیزی سئوالکرد که
خودکشی یک دستفروش در تونس منجر به انقلاب و سرنگونی حکومت شد، آیا با کُشته شدنِ مهسا امینی احتمال وقوع انقلاب در ایران هست یا ساختار حکومت به گونهای است که هیچ انقلابی رُخ نخواهد داد.
از آنجائی که همواره همهچیز ـ بویژه رفتار آدمی چه رفتار فردی و چه کُنش جمعی را از منظر تئوریهای علمی در علوم رفتاری و علوم اجتماعی تحلیل میکنم، سعی کردم از منظر یکی از تئوریهای مهمِ روانشناسیِ اجتماعی برای پاسخ به امکان وقوع انقلاب یا عدم وقوع آن کمک بگیرم.
دکتر نیل اسمل سر (N.Esmelser)، در باب انقلاب و چرایی و چگونگی وقوع آن، یکی از معتبرترین تئوریهای آزمون شده در شرایط اجتماعی مختلف را ارائه کرده است.
از دیدگاه اسملسر، انقلاب شدیدترین شکل دگرگونی اجتماعی است. او برای تبیین رفتارهای جمعی، از مفهوم ارزش افزوده استفاده میکند.
او معتقد است هرگاه در جامعهای شش عامل اجتماعی با هم جمع شوند، انقلاب بطور حتم بوقوع میپیوندد. مانند جمع شدنِ بنزین و اکسیژن و یک جرقه ـ که هرگاه با هم جمع شوند، بطور حتم آتش رخ خواهد داد.
انقلاب، یک کنش جمعی است که برآیند و حاصلِ جمع شدن این شش عنصر است.
۱ ـ عامل ایجادکننده structural conduciveness که همان شرایط ساختاری جامعه است مثل وجود اختلاف طبقاتی، حقوق نابرابر شهروندی،تقسیم شهروندان به خودی ـ غیرخودی.
۲ ـ فشار ساختاری
(وجود فقر، گرانی، بیعدالتی، تورم و فساد گستردۀ دستاندرکاران)
۳ ـ باور عمومیِ پذیرفته شده Generalized belief
(باور گستردهٔ مردم مبنیبر مصرف بیهودهٔ ثروت عمومی در پروژههای غیرلازم).
ـ مانند دخالتِ پُرهزینه در کشورهای دیگر
ـ بیتفاوتی حاکمان نسبت به سرنوشت مردم
-سرگرم کردن مردم یا تشنج راجع به موضوعات فرعی
- بیارادگی دولت در برخورد با فسادهای گسترده.
۴ ـ عوامل شتابدهنده:
- مانند کشته شدنِ بیگناهان یا
- جهش یکباره و شدید نرخها
۵ ـ بسیج یا گردهمآیی نیروها برای اقدام و اعتراضات گسترده (جمع شدن افراد هم نظر برای یک اقدام عملی)
ـ سندیکاها ، انجمنهای علمی ـدانشجویی
ـ احزاب، گروههای اینترنتی و ...
۶ ـ ناکارآمدی حکومت
گاهی حکومتها این اقدامات اعتراضی را یک فیدبکِ مفید میبینند و از رویههای خود کوتاه میآیند. یا بامسئولیتپذیری، به اشتباهات خود و عوامل اجراییشان اقرار میکنند.
تلاش میکنند تا آسیبها را جبران کنند و در جهتِ اصلاح روش و رویههای معیوب و تکراریِ خود، گامِ عملی بردارند. در آن صورت اعتراضات هم خاموش میشود و آن چهار عامل دیگر نیز خفیف و ثبات و پایداری، باز میگردد.
*
کسی که فقط چکُش در اختیار دارد، همه ی دنیا را میخ میبیند!
تماشای مداومِ یک رسانه یا شبکه ی خبری خاص، مطالعه ی پیوسته ی کتابها یا نشریات خاص، گوش کردنِ مداومِ یک سخنرانیِ خاص، شرکت کردنِ مداوم در یک گروه سیاسی یا فکری یا مذهبیِ خاص، و به تعبیر بهتر، مسدود کردن ورودیهای مغز به روی تنوعات فکریِ عالَم، و فقط یک مَجرا را برای طرز فکر خاصی باز گذاشتن، به تدریج و چهبسا ناخواسته و نادانسته، فرد را به یک رُباتِ برنامهریزی شده توسط دیگران تبدیل میکند.
زندگیِ انسانی، یعنی باز کردنِ مجراهای مختلف در ذهن، و مواجه ی آگاهانه و فعالانه و نقادانه با طرز تفکرات مختلف...
#مازلو#ابراهام#ذهن#انسان#سلامت#انعطاف پذیری#رشد
#مشکبید_حقیقی #احیا #رشت
@markazehya
ای درختان عقیم/ ریشه تان در خاک های هرزگی مستور/ یک جوانه ارجمند از هیچ جایتان رُست نتواند/ ای گروهی برگ چرکین تار چرکین پود/ یادگار خشکسالی های گردآلود/ هیچ بارانی شما را شُست،نتواند.
#اخوان#ثالث#اوستا
#مشکبید_حقیقی #احیا #رشت
@markazehya
هدف نباید وسیله را توجیه کند!
نمی دانم کدام کارشناس صدا و سیما با چه منطق یا تفکری صلاح دانسته که وسط برنامه انیمیشن شبکه پویا برنامه را قطع و به کودکانی که پای برنامه نشسته اند در خصوص حادثه حرم شاهچراغ و اینکه کودکانی در کنار پدران و مادرانشان هدف سوقصد تروریستی قرار گرفته اند ، اطلاع رسانی کند. 🖤
آیا بعد همین کارشناسان یا صدا و سیما هزینه درمان آسیب های روانشناختی ای چون اضطراب جدایی و استرس پس از سانحه و.... را برای خانواده ها تقبل خواهند کرد؟
آیا به همین راحتی از اطلاعات مربوط به محیط یا دانش و علم مربوط به رفتار و فرآیندهای ذهنی رفتار یا نظریه های مربوط به یادگیری بویژه برای کودکان و نوجوانان غافل هستید؟😪🙏
#مشکبید_حقیقی #احیا #رشت
@markazehya
بیمار غم:
♥️.......
😍از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش/ زده ام فالی و فریادرسی می آید.
🫀کس ندانست که منزلگه معشوق کجاست/ این قدر هست که بانگ جرسی می آید.
🤝دوست را گر سر پرسیدن بیمار غم است/ گو دل آن خوش که هنوزش نفسی می آید/
💝 ......
#حافظ#مژده#نفس#بیمار#غم
#مشکبید_حقیقی #احیا #رشت
@markazehya
🗞 بازتاب یک خبر
واکنشها به سو استفاده از روانپزشکی
سعدالله نصیری قیداری رییس دانشگاه شهید بهشتی گفته است: «ممکن است مجبور شویم دانشجویان خاطی را به روانپزشک ارجاع دهیم.»
وی ادامه داده: «ممکن است مجبور شویم دانشجویی را به مشاوره یا روانپزشک ارجاع دهیم، چرا که قرار نیست امنیت ۲۰ هزار دانشجو را به خاطر تعداد حداقلی از دانشجویان که خاطی هستند به خطر بیندازیم.»
چند روز پیش نیز یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش از ارجاع دانشآموزان معترض به کانون اصلاح و ترتیب، و روانشناسی جهت جلوگیری از تبدیل آنان به شخصیت ضد اجتماعی خبر داده بود.
در واکنش به سخنان یوسف نوری انجمنهای علمی روانپزشکان و روانپزشکی کودک و نوجوان بیانیههایی دادند.
در واکنش به سخنان نصیری قیداری دو روانپزشک واکنش دادند.
دکتر سامان توکلی در کانال تلگرامی سلامت روان و جامعه چنین نوشته است: « اگر خودتان دربارهی چیزی اطلاع ندارید، پیش از حرف زدن، از چند فرد مطلع مشورت بگیرید.
روانپزشکی ابزار کنترل معترضان حکومتها نیست و نمیتوانید از آن به عنوان تهدید استفاده کنید.
روانپزشکی شاخهای از پزشکی است که هدف آن فقط یاری رساندن به مردمانی است که به این خدمت نیاز دارند. جزیی از پلیس و نیرویی برای کنترل مردم نیست. روانپزشکان نیز به خوبی وظیفهی خود را میدانند.
اگر قادر نیستید از دوران مسؤولیتتان برای کاستن از مشکلات و درد مردم استفاده کنید، با این اظهارنظرهای ناآگاهانهی خود بیش از این خرابی به بار نیاورید.
چه طور تصور کردید روانپزشکی و روانپزشکان رسالت و وظیفه و دلیل وجود خود را فراموش کردهاند و در خدمت شما هستند تا به عنوان ابزار تهدید از آنها استفاده کنید؟
نمیدانم حوزهی تخصص و میزان دانشتان در آن حوزه چه قدر است اما حتمن لازم است از محدودهی دانش و اختیارات خود خارج نشوید، حتا در گفتار. اگر نمیتوانید حرفِ درست بزنید، اصلن حرف نزنید.»
همچنین دکتر سید وحید شریعت در صفحهی اینستاگرامی خود چنین بیان کرده:
«در طول تاریخ بودهاند رژیمهایی که برای بقای خود از هر ابزاری از جمله روانپزشکی استفاده یا بهتر بگوییم سوءاستفاده کردهاند. اول که وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد که برخی از دانشآموزان را دستگیر و به مراکز مشاوره بردهاند تا تبدیل به شخصیت ضداجتماعی نشوند. حال هم رئیس دانشگاه شهید بهشتی چنین بیاناتی کردهاست. این هر دو از مصادیق بارز سوءاستفاده از روانپزشکی است.»
وی ادامه داده: « چند روز قبل انجمن علمی روانپزشکان ایران در نامهای بسیار دقیق و درست به اظهارنظر غیرعلمی وزیر آموزش و پرورش پاسخ درخوری داد. اما گویا مسئولان بیخرد ما را سر آموختن نیست و تصمیم دارند این راه خطرناک را ادامه دهند.
معتقدم این وظیفه همه روانپزشکان و سایر متخصصان حوزه سلامت روان در ایران و جهان است که از این رویه نادرست ابراز برائت و انزجار کنند.»
هميشه به اين فكر مىكنم كه علت گريه چيست ؟!
در هـنـگـام گـريـه، بدنـمـان در حـال مبارزه
با چيزی است كـه ذهن و قلبمان نمیتوانند
آن را توجيه كنند.
📘 دور از خانه
👤 #سارو_برایرلی
#غم#اندوه#غصه#گریه#توجیه#احساس#هیجان
#مشکبید_حقیقی #احیا #رشت
@markazehya
رابرت مانتی(۱۹۹۷)در کتاب مشاور و مراجع بیان می کند:"آگاهی از نیروهائی که زندگی مردم را شکل می دهد، برای فهم نظام های سازمانی که در جهت بازداری از رشد در جامعه عمل می کنند ضروری است به منظور کارآمد بودن ، مشاوران باید درباره بافت اجتماعی و اقتصادی که مشاوره در آن اتفاق می افتد، آگاهی داشته باشند. مشاوره یک فعالیت سیاسی نیز محسوب می شود، زیرا می تواند مراجعان را از محدودیت های تحمیلی جامعه برهاند. بنابراین مهم است اثراتی را که مسائل سیاسی بر مراجعان می گذارد را درک کنیم"(مانتی،۱۹۹۷، ترجمه قربانپور،۱۳۸۹،ص ۵۴)
Repost from ☔️🖤 رشت - شهر باران 🖤☔️
▪️سال ۵۳ تحقیقاتی روی جامعهی ایران انجام شده و نتایج زیر اعلام شده است
Join → @shahr_baran 🦠
🔸۹۰ درصد دانشجویان سیاستمداران ایرانی را ناصالح تشخیص دادهاند
🔸بیش از ۵۰ درصد این دانشجویان مشکل عمده سیاسی ایران را بیتوجهی رهبران سیاسی به مشکلات اقتصادی و اجتماعی و وجود نابرابری و بی عدالتی ذکر کردهاند.
🔸کلیهی متفکرین که با آنها مصاحبه شده از رسانههای حکومت ناراضی بودند.
دکتر محمد فاضلی(جامعه شناس) میگوید: من اگر به شما نمیگفتم که این پژوهش متعلق به سال ۵۳ است فکر میکردید تازه انجام شده و همین دیروز در یکی از جلسات تهران بیان شده است!
⛔️ کانال شهرباران ☔️ رشت 🦠
🔞همین الان عضو بزرگترین و بروزترین کانال شهر رشت شوید👇👇
Join → @shahr_baran 🦠
🛑روانکاوی یک رفتار نمادین
"بُریدن به امید رویش"
به هنگام ترکیب غم و خشم و هجوم شرربار مصیبت، باید راهی برای تخلیه موج سهمگین درد و رنج درونی پیدا کرد. مهمترین و در عین حال در دسترس ترین چیز "گیسو" است. مهم از آن لحاظ که نماد زیبایی زن محسوب می شود و اینکه اشاره به زنانگی دارد. بریدن آن جایگزین کشتن خود می شود، نابود سازی زیبایی و زنانگی، یعنی دیگر دلیلی برای ماندن وجود ندارد. پایان زندگی با این عمل نمادین فریاد زده می شود. نمایش تمام شدن هر آنچه برایش اصل بود و حال به خشمی و نفرتی تام و گزنده به دور افکنده می شود. اما خاصیت مو رویش است. مرگ زن پایان زایش است، پس این اتفاق شوم هرگز نباید به فاجعه ای دیگر بیانجامد. طبیعت تحمل انقطاع ندارد. در پس این رفتار ناخودآگاه، وقوع رخدادی نوید بخش در آتیه نهفته است. معنای آن این است: در نابودی من حیات دیگری پنهان است. می میرم و زنده می شوم و می مانم.
زنانگی رازی است که هیچ مردی به درک ژرفای آن وقوف پیدا نخواهد کرد.
دکتر محمد رضا ابراهیمی
روانشناس-روانکاو
پژوهشگر روانکاوی اجتماعی و سیاسی
۱ مهر ماه ۱۴۰۱
Repost from ذهن زیبا
داریوش مهرجویی سی سال قبل پیش بینی کرده بودکه:👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼فیلم سینمایی اجاره نشین های مهرجویی داستان گروهی طمعکار را، روایت میکندکه آنقدر خودخواهانه بر منافع شخصیشان پافشاری میکنند که دیگر راه برگشتی ندارند،
داستان گروهی از همسایگان ساکن در آپارتمانی در حاشیۀ شهر تهران . این ساختمان بدون وارث مانده وبسیارفرسوده است و نیازمند تعمیرات بنیادی و اساسی دارد، اما ساکنان آپارتمان بر سر شرایط تعمیر به توافق نمیرسند ،واصلا شرایط خطرناک این بنای فرسوده راانکارمیکنند،(فاضلاب روی سرشان میریزدولی در همان حال دارند اپرا مینوازند)و یا هر کدام قصد دارند کار را به شیوۀ خود پیش ببرند و این در حالی است که خطر نابودی کامل آن خانه روزبهروز افزایش مییابد. البته گاهی هم اقدامی انجام می دهند ولی بسیار سطحی و روبنایی ودلخوش کنکی.... که اغلب به نوعی حالت سرپوش گذاشتن روی مشکلات ساختمان است.
آنقدرساکنین این آپارتمان در بازسازی اساسی این بناتعلل میکنند که فروپاشی آن فقط نیاز به یک بهانه دارد حتی بهانه ودلیل کم اهمیت،وهمینطورهم شد:
👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼
روی پشت بام این ساختمان منبع بزرگ آبی روی پایه های بسیار سست نصب شده. ومیله ی آنتن متزلزل، به منبع آب وصل شده است،روزی کبوتری روی آنتن مینشیند.وبه طورطبیعی و بازیگوشانه بالهای خود را تکان میدهد،میله ی آنتن هم میلرزدو میلرزدو
و باعث میشود که منبع بزرگ آب پشت بام سقوط کند، وموجب فروپاشی کامل بناشود، ؤ آب منبع هم ساکنان آن رابه بیرون ساختمان پرتاب کند.،به همین سادگی
ع-افروخته
@moshaver111
Repost from کانال دکتر قاسمی
🔵نتایج کنکور سراسری و همچنین نتایج بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۱ اعلام شد
🔹مشاهده نتایج 👇
https://register1.sanjesh.org/NOET_Sarasari_FinalResult140106/Default.aspx
دکتر #قاسمی_ کلینیک #همراه🍀
🆔@clinic_hamrah
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
