کانال تخصصی اقتصاد
رفتن به کانال در Telegram
معرفی و بهره گیری از علم اقتصاد، همراه با تحلیل اقتصاد ایران و جهان
نمایش بیشتر8 516
مشترکین
+224 ساعت
+47 روز
+430 روز
آرشیو پست ها
8 522
🔴 خاموشی تقاضا در بازار خودرو
🔹در سالهای اخیر جهش شدید قیمت خودرو و سقوط قدرت خرید خانوارها باعث شده نیمی از متقاضیان، بهویژه دهکهای اول و دوم، از بازار حذف شوند.
🔹کارشناسان تأکید دارند مشکل اصلی بیش از آنکه «گرانشدن خودرو» باشد، افت عمیق دستمزدها و ناتوانی طبقات کمدرآمد در تأمین حتی سادهترین خودروهای داخلی است.
🔹این دو دهک که در سال ۱۴۰۱ سهمی بالا در خرید خودروهای اقتصادی داشتند، اکنون عملاً از بازار خارج شدهاند و نیمی از تقاضای واقعی بازار خاموش شده است.
🔹از سال ۱۳۹۷ و با تشدید تحریمها، شکاف میان درآمد و قیمت خودرو بزرگتر شد. دهکهای بالاتر برای ذخیره ارزش پول و سوداگری وارد بازار خودروهای ارزان شدند و این امر به حباب قیمتی دامن زد. همزمان، هزینههای نگهداری و فرسودگی خودروهای کار نیز باعث شد حتی وانتسواران کمدرآمد از بازار کنار بروند.
🔺سه دیدگاه کارشناسی اصلی مطرح است:
🔹مرتضی افقه؛ استاد دانشگاه: سقوط درآمدها، جهش قیمتها، تحریمها و ناکارآمدی حکمرانی باعث شده خودرو و حتی برخی کالاهای اساسی از دسترس طبقه متوسط خارج شود. اگر روابط اقتصادی ایران با جهان اصلاح و تحریمها رفع نشود، شکاف درآمد و قیمت کالاها—including خودرو—بیشتر و رکود تشدید میشود.
🔹سهراب دلانگیزان؛ استاد دانشگاه: دلیل اصلی حذف کمدرآمدها، کاهش شدید درآمد و رشد فقر است. خودرو به کالای سرمایهای و سوداگری تبدیل شده و حرکت بازار به سمت لوکسشدن، طبقات پایین و متوسط را حذف کرده است.
🔹حسن کریمی سنجری؛ کارشناس صنعت خودرو: راهکار، تولید خودروی اقتصادی یا واردات خودروی ارزان نیست؛ زیرا این خودروها با نرخ ارز موجود دیگر ارزان محسوب نمیشوند و طراحی پلتفرم جدید یا واردات سالها زمان میبرد. راهحل فوری، تقویت قدرت خرید از طریق فروش اقساطی و وامهای کمبهره است؛ همان روشی که در گذشته اجرا شده بود.
🔹این تحلیلها نشان میدهد بدون افزایش قدرت خرید و تحریک سمت تقاضا، دهکهای کمدرآمد به بازار بازنمیگردند و بازار خودرو همچنان ناقص، غیررقابتی و محدود به نیمی از جامعه باقی خواهد ماند./متن کامل
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 522
Repost from کانال دکتر محمدرضا منجذب
🔴 عوامل موثر بر تورم کدامند؟ بیشترین عامل موثر بر تورم انتظارات است. 🔴 تدوین دکتر محمدرضا منجذب
مطلب مرتبط: تورم و انواع آن
🔴 کانال دکتر منجذب
8 522
⭕️ سرنوشت صنایع پرسود بورس به کجا میرود؟
🔸دکتر مسعود نیلی، اقتصاددان در همایش سالانه بازار سرمایه گفت: صنایعی که رشد کردهاند، بخش عمده صادرات کشور را تشکیل میدهند. سهم این صنایع در ارزش افزوده کل صنعت از ۶۰ درصد در سال ۱۳۸۱ به بیش از ۷۰ درصد در بازار سرمایه در پایان سال ۱۴۰۰ رسیده است.
🔸این صنایع به بخش مسلط در صنعت و بازار مالی تبدیل شدهاند. این صنایع هم مصرف انرژی و آب بالایی دارند و هم صادراتی هستند؛ بنابراین در دورهای که این صنایع رشد کرده و سهمشان در تولید افزایش یافته، کشور نوسانات ارزی شدیدی را تجربه کرده است.
🔸در حال حاضر، صنعت کشور از نظر درجه تمرکز، بسیار آسیب پذیر شده. ده واحد بزرگ تولیدی صنعت به تنهایی حدود ۲۰ درصد ارزش افزوده کل صنعت را ایجاد میکنند. بنابراین هرگونه تغییر یا مشکل در این صنایع نه تنها بر کل صنعت بلکه بر اقتصاد کلان کشور تأثیر مستقیم دارد.
🔸آینده این صنایع به طور جدی در معرض تردید است. صنایعی که وزن بالایی در بازار سرمایه و صنعت یافتهاند، در درآمدهای ارزی و حتی اشتغال نیز نقش قابل توجهی پیدا کردهاند، اما محدودیت آب و انرژی آینده آنها را تهدید میکند.
🔸بخشی از صنعت کشور با مشکل تأمین ارز مواجه است و بخشی دیگر با محدودیت انرژی و آب روبروست. آن بخش که به دلیل تحریم دچار مشکل ارزی شده، و بخش دیگر که به دلیل تخریب ظرفیتهای طبیعی کشور و بهرهبرداری نادرست آسیب دیده، وضعیت صنعت را با چالشهای بزرگ مواجه کردهاند.
🔸این مشکلات انعکاس خود را در بازار سرمایه نیز نشان میدهد؛ تقریباً میتوان حدس زد که بخش عمده ارزش بازار سرمایه متأثر از همین وضعیت است.
🔸بنابراین، صحبت از ۲۰ سال آینده نیست، بلکه حتی در ۵ سال آینده، آینده میانمدت کشور به شدت به سیاستگذاری و مدیریت این دو حوزه صنعتی بستگی دارد./ متن کامل
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 522
⭕️ سرنوشت صنایع پرسود بورس به کجا میرود؟
🔸دکتر مسعود نیلی، اقتصاددان در همایش سالانه بازار سرمایه گفت: صنایعی که رشد کردهاند، بخش عمده صادرات کشور را تشکیل میدهند. سهم این صنایع در ارزش افزوده کل صنعت از ۶۰ درصد در سال ۱۳۸۱ به بیش از ۷۰ درصد در بازار سرمایه در پایان سال ۱۴۰۰ رسیده است.
🔸این صنایع به بخش مسلط در صنعت و بازار مالی تبدیل شدهاند. این صنایع هم مصرف انرژی و آب بالایی دارند و هم صادراتی هستند؛ بنابراین در دورهای که این صنایع رشد کرده و سهمشان در تولید افزایش یافته، کشور نوسانات ارزی شدیدی را تجربه کرده است.
🔸در حال حاضر، صنعت کشور از نظر درجه تمرکز، بسیار آسیب پذیر شده. ده واحد بزرگ تولیدی صنعت به تنهایی حدود ۲۰ درصد ارزش افزوده کل صنعت را ایجاد میکنند. بنابراین هرگونه تغییر یا مشکل در این صنایع نه تنها بر کل صنعت بلکه بر اقتصاد کلان کشور تأثیر مستقیم دارد.
🔸آینده این صنایع به طور جدی در معرض تردید است. صنایعی که وزن بالایی در بازار سرمایه و صنعت یافتهاند، در درآمدهای ارزی و حتی اشتغال نیز نقش قابل توجهی پیدا کردهاند، اما محدودیت آب و انرژی آینده آنها را تهدید میکند.
🔸بخشی از صنعت کشور با مشکل تأمین ارز مواجه است و بخشی دیگر با محدودیت انرژی و آب روبروست. آن بخش که به دلیل تحریم دچار مشکل ارزی شده، و بخش دیگر که به دلیل تخریب ظرفیتهای طبیعی کشور و بهرهبرداری نادرست آسیب دیده، وضعیت صنعت را با چالشهای بزرگ مواجه کردهاند.
🔸این مشکلات انعکاس خود را در بازار سرمایه نیز نشان میدهد؛ تقریباً میتوان حدس زد که بخش عمده ارزش بازار سرمایه متأثر از همین وضعیت است.
🔸بنابراین، صحبت از ۲۰ سال آینده نیست، بلکه حتی در ۵ سال آینده، آینده میانمدت کشور به شدت به سیاستگذاری و مدیریت این دو حوزه صنعتی بستگی دارد./ متن کامل
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 522
Repost from کانال دکتر محمدرضا منجذب
🔴 شوک های موقتی که دائمی می شود❗️ 🔴 تدوین دکتر محمدرضا منجذب
مطالب مرتبط: 1- چرا در شوکهای (نفتی، جنگ، مذاکرات اتمی و ...) کُند عمل می کنیم
2- دلایل شدیدترین رکود تورمی اقتصاد ایران
🔴 کانال دکتر منجذب
8 522
✍️ او بدون تحقیر کردن ترامپ حرفش را زد
(دیدار ممدانی و ترامپ)
دکتر محمدرضا اسلامی
🔵 این میزان پخته رفتار کردن یک جوان در این سنوسال شگفتآور است. بدون استرس، بدون تیکهای عصبی، بدون هیجانهای پرخاشگرانه، زبان بدن او توأم با متانت و وزانت بود.
این سوال پیش میآید که او چه مشاورینی داشته؟ و چه مشاورینی دارد؟ در قلب ثروت و قدرت و جایی که بسیاری از افراد دچار استرس و تنشهای رفتاری میشوند، این میزان وقار و پختگی فراتر از تصور است. کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» نوشته جان بولتون در ۵۹۲ صفحه به این میپردازد که چقدر فضای این اتاق توأم با استرس و تنش است. درباره رفتار دیروز زهران ممدانی ذکر این نکات ضروری است:
🔴۱- بجای “مرگ بر” گفتن!
(تفاوت ممدانی با باراک اوباما)
کنشگری ممدانی یک تفاوت اساسی با کنشگری اوباما داراست: از سال ۲۰۱۶ (که بحث بهمن شدنِ گلوله برفی ترامپ در سیاست آمریکا جدی شد) تا به امروز (۲۰۲۵) گفتمان اصلی باراک اوباما و تیم او (نظیر بایدن، میشل و کامالا هریس) پریدن به ترامپ است. عملا اوباما در تمام این سالها هیچ «حرف جدید و جدی»ای نداشته/نزده و اوج کنشگری اوباما «کوبیدن ترامپ» بوده است. در حالی که زهران ممدانی در نیویورک (که شهر ترامپ است!) بجای اینکه صرفا کوبیدن ترامپ را «محور» فعالیتهایش قرار بدهد، حرفهای جدیدی زد و محورهای دیگری (غیر از دشنام دادن به ترامپ) را برگزید.
عملا ممدانی بجای شعار مرگ بر گفتن، کوشید که «حرفی برای گفتن» داشتهباشد. او با اینکه نسبت به ترامپ و اسرائیل موضع جدی داشت، ولی از مسیر دیگری با قلبها و اذهان شهروندان نیویورک ارتباط گرفت.
مسیری که اوباما و کامالا هریس از آن عاجز بودهاند.
🔴۲- هنر ذهن بشر در تقسیم قدرت
کاخ سفید دیروز یکی از محصولاتِ ذهن «انسان» (در طراحی ساختارهای جوامع) را دید: تقسیم قدرت.
ترامپ میداند که نمیتواند بر اریکه امپراطوری فعال مایشاء تکیه بزند، و ناچار است که به قدرتِ ممدانی تمکین کند. ممدانی هم میداند که برای اداره نیویورک «ناچار است» پنجره گفتگو با ترامپ را گشوده داشته باشد.
این «هنرِ انسان» است که سالها پیش فهمید «قدرت» باید «تقسیم» شود.
تصوّر کنید زاکانی به دیدار پزشکیان برود و اینگونه متین، وزین و پخته رفتار کند. هرگز زاکانی چنین رفتار نخواهد کرد. چون درک زاکانی از مفهوم قدرت، و تقسیم قدرت درکی بسیط و ساده است.
و چرا فقط زاکانی؟ عملکرد هیجانی فرماندار کالیفرنیا، گوین نیوسام را مقایسه کنیم با عملکرد زهران ممدانی:
گوین نیوسام هم در عنفوان جوانی شهردار سانفرانسیسکو شد (و سپس فرماندار کالیفرنیا)، ولی رفتارها و مواضع هیجانی او حتی از زاکانی هم بدتر است.
ممدانی درک روشنی از مفهوم قدرت دارد. او بدون لکنت در قلب کاخ سفید از نسلکشی توسط اسرائیل سخن میگوید ولی همزمان میفهمد که برای پیشبرد اهدافش نباید پرخاشگری پیشه کند. آنگونه پرخاشگری که امثال زاکانی یا گوین نیوسام پیشه کردهاند.
🔴 ۳- از سندرز سالخورده تا ممدانی جوان
سالهای طولانی برنی سندرز در سخنرانیهای متعدد نسبت به مشکلات ساختاری آمریکا سخن گفت، ولی مسیری که سندرز در نزدیک به ۵۰ سال طی کرد را ممدانی در کمتر از ۳ سال طی کرد.
حرفهای سندرز همیشه اصولی بوده، ولی پیرمرد در برقراری ارتباط با «جمهورِ جامعه آمریکایی» موفق نبوده است. سندرز با اینکه موفقیتهایی داشته، ولی هرگز موج جدی در میان جمهور جامعه ایجاد نکرد. ولی ممدانی در همین مدت کوتاه مسیر سندرز را با ارتفاع موج بلندتر طی کرده است.
ممدانی به ظرائفی توجه داشته که سندرز در هشتادسالگی به آنها بیتوجه است.
🔴 ۴- ما و آمریکا
سخنان سعید لیلاز درباره آمریکا شنیدنی است! چنان درباره آمریکا سخن میگوید که گویی آمریکا روستایی در ضلع شمالی روستای اجدادیشان است. مشکل از سعید لیلاز نیست؛ جامعه روشنفکر ایرانی از زمان جلال آلاحمد نسبت به «مفهوم آمریکا» با سادهسازی سخن گفتهاست. در نگاه روشنفکر/سیاستمدار ایرانی، آمریکا کشوری است که توسط چند نفر پشتپرده! مدیریت میشود حال آنکه آمریکا دیگِ جوشانی است که در آن نه نژاد به استقرار رسیده و نه اندیشه.
از این دیگ جوشان گاه باراکاوباما بیرون میآید و گاه ایلان ماسک. گاه سندرز سخن میگوید و گاه ممدانی.
آسیبی که جریان چپ (تحت القاء حزب توده) از زمان پهلوی به ایران زد این بود که باب گفتگوی جامعه ایرانی با نخبگان جامعه آمریکا را بست. بخش مهمی از جریان اندیشهورزی و نوآوری در آمریکا توسط «مهاجرین» شکل میگیرد و متاسفانه رسانهها و نخبگان ایرانی هیچگونه گفتگوی فکریِ دامنهداری با رسانهها و نخبگان آمریکایی نداشته و ندارند.
جامعه روشنفکری ایرانی سالهای طولانی است که هیچ گفتگوی جدی با «ممدانیهای آمریکا» نداشته است.
و سؤال اینجاست که این روند تا کی ادامه خواهد یافت؟
8 522
🌑 بیتفاوت بازارها به قطعنامه شورای حکام/ بورس فردا به کدام سمت میرود؟
مهدی رباطی، کارشناس اقتصادی نوشت:
🔹پس از خبر تصویب قطعنامه شورای حکام دلار واکنش خاصی نداشت و کمی هم متمایل به منفی شد.
🔹احتمالاً بورس هم فردا واکنش خاصی به این خبر ندارد و روندی که در پیش گرفته و به آن قبلتر اشاره داشتم را حداقل تا شاخص ۳۵۰۰ تا ۳۶۰۰ ادامه خواهد داد.
🔹پس از دو دهه خبر درمانی اقتصاد و سیاست در کشور، بازارها هوشمندانه دیگر به واقعیات علیالارض و بنیادهای سیاسی و اقتصادی واکنش میدهند نه مصاحبه و خبر.
🔹نرخ دلار بر اساس بنیادهای اقتصادی یعنی کسری بودجه، تورم و سیاستهای بانک مرکزی بالا خواهد رفت اما نه به دلیل خبر جلسه عراقچی و ویتکاف یا توییت ترامپ!
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 522
Repost from کانال تخصصی اقتصاد
🔵 با سلام. لینک کانالها و گروههای مفید به شرح زیر است:
♦️کانال تخصصی اقتصاد
♦️کانال گفتار اقتصادی
♦️کانال مدل های اقتصادسنجی
♦️کانال دکتر محمدرضا منجذب
♦️رویدادهای اقتصادی
♦️کانال با اساتید اقتصاد
♦️ گروه تحلیل اقتصادی
♦️گروه ایویوز، استاتا و اقتصادسنجی
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 522
🔴 آزادسازي اقتصاد اسم رمز توسعه
دکتر پيمان مولوي:
وضعيت ناترازي سوخت و انرژي در ايران به اندازهاي بحراني شده كه دولت هر چه سريعتر بايد راهكاري براي مقابله با آن و پايان دادن به توزيع حدود ۱۰۰ميليارد دلاري يارانه انرژي در هر سال به نفع دهكهاي برخوردار تدارك ببيند و اين روند معيوب را متوقف سازد. اين راهكارهاي اصلاحي دولت اما دو بخش دارد. پرسش نخست اين است كه آيا دولت بايد سطح قيمتهاي انرژي را به سمت قيمتهاي واقعي سوق دهد؟
موضوع مهمتر اما آن است كه آيا با واقعي شدن قيمت حاملهاي انرژي ساير بخشهاي اقتصادي مانند تجارت و توليد آزاد ميشوند؟ دولت اگر ميخواهد زمينه يك اصلاحات واقعي را در اقتصاد ايران فراهم كند و به نتيجه برساند، بايد آزادسازي كامل عرصه تجارت، اقتصاد و نهايتا آزادسازي قيمتها را در دستور كار قرار دهد.
طبيعي است كه آزادسازي قيمتها بايد به گونهاي باشد كه فشار مضاعفي به اقشار
كم برخوردار جامعه وارد نشود. آزادسازي اقتصادي بايد به صورت اصولي رخ دهد تا فشار به محرومها مهار شود.
در اقتصاد ذينفعانه ايران، مثلا انحصارگران حوزه واردات يا انحصارگران حوزه ارز، تلاش ميكنند قوانين و مصوبات را به گونهاي جهت دهند كه نهايتا سودهاي كلان آنها حفظ شود.
دردآور اينكه اين اقشار ذينفع، رسانهها، نفوذ و ارتباطات قابل توجهي دارند و با اين ابزارها (پول، سرمايه، رسانه و...) حتي دولتها را نيز تحت فشار قرار ميدهند. لذا دولت چهاردهم اگر واقعا به دنبال اصلاحات است بايد ابتدا تجارت خارجي را آزاد كند و سپس كليت اقتصاد را. يكي ديگر از اصلاحات ضروري تك نرخي شدن ارز است.
بايد رانت گسترده دلار در اقتصاد ايران از بين برود. وقتي اقتصاد در حوزههاي مختلف آزاد شود، قيمتها خود به خود واقعي ميشوند. اين روند اقتصاد را پالايش ميسازد و باز تنظيمي درستي صورت ميگيرد. اين واقعيسازي كمك ميكند اقتصاد به سمت بهينه شدن حركت كند. پرسشي كه با اين توضيحات ممكن است طرح شود، نحوه حمايت از اقشار محروم در روند اصلاحات است. اقشاري كه نبايد زير چرخ دندههاي دايم اصلاحات اقتصادي آسيب ببينند.
اصولا با آزادسازي اصولي در اقتصاد، منابعي آزاد و صرفهجويي ميشوند. اين منابع بايد در قالبubi درآمد پايه همگاني بين اقشار محروم توزيع شوند. در اين صورت اساسا ديگر به وزارت رفاه هم نياز نيست، چون اقتصاد خود به خود رفاه توليد و به سمت رشد حركت ميكند.
ايران تنها اقتصادي در جهان است كه وزارتخانهاي به نام «رفاه» دارد، اما عملا رفاه در جامعه در كمترين حد خود قرار دارد.ubi يارانه و كمكي است كه مردم ايران از آن بهرهمند ميشوند تا كمي از فقر فاصله بگيرند.
ممكن است برخي خانوادهها به اين كمكهاي يارانهاي و رفاهي نياز نداشته باشند، بنابراين اين منابع به ساير نيازمندان تخصيص داده ميشوند. درآمد پايه همگاني از اين جهت داراي اهميت است.
از سوي ديگر دولت با اصلاحات بودجهاي ميتواند جلوي حجم انبوهي از بودجههاي غيرضروري را سد كرده و آن را براي اقشار محروم به كار بگيرد.بخش ديگري از اين بودجههاي هدررفته مرتبط با بودجه شركتهاي دولتي است كه بدون بهرهوري و ايجاد ارزش افزوده بودجههاي قابل توجهي را ميبلعند.
البته طبيعي است كه اين اصلاحات براي دولت با دشواريهايي همراه است و هزينههايي را در پي خواهد داشت. اما اگر نظام حكمراني و دولت براي اجراي آن با هم توافق كنند، دستاوردهاي فراواني به دنبال خواهد داشت. در واقع اصلاحات اقتصادي و آزادسازي واقعي در اقتصاد رمز عمليات توسعه و رفاه در هر اقتصادي از جمله ايران است.
از طريق اين اصلاحات است كه هم نظام يارانهاي كشور به نفع محرومها و نيازمندان واقعي استقرار پيدا ميكند و هم جلوي هدررفت جامعه گرفته ميشود. بدون انجام اين اصلاحات بايد مدام منتظر گسترش فقر در جامعه و آسيب دهكهاي محروم و متوسط باشيم. /تعادل
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 522
🟢 شرایط یکسان سازی نرخ ارز فعلا مهیا نیست/ پارسال سیاست یکسان سازی نرخ ارز را اجرایی کردند، شکست خوردند، گویا امسال هم قصد دارند اینکار را تکرار کنند!
👤 دکتر مرتضی عزتی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس: دولت پزشکیان یا کارشناس ندارد یا به حرف کارشناسان گوش نمیکند یا اصلا وقتی برای کار کارشناسی ندارد/ از سال ۹۷ مدام تلاش میکنند سیاست یکسان سازی نرخ ارز را اجرایی کنند، شکست میخورند.
8 522
🔻 بزرگترین ناترازی کشور، ناترازی عقلانیت است
دکتر رضا فرجیدانا، وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فناوری:
🔹ما در شرایطی به سر میبریم که عمدهترین ناترازی ما، ناترازی آب، انرژی یا برق نیست؛ ما ناترازی عقلانیت در اداره کشور داریم. اگر عقلانیت به مدار امور برگردد -آن هم با توجه به توسعه و پرهیز از اینکه لفظ توسعه را صرفاً به کار ببریم- باید بگویم توسعه مفهومی است با شاخصهایی که در آخر روز و با هر مکتبی که به آن نگاه کنید، باید بگویید نرخ رشد چیست. شاخصهای کمی و کیفی وجود دارد برای ارزیابی شاخصها و هر مکتب فکری شما مورد قضاوت قرار میگیرد. ما بهعنوان نظامی که میخواهد بگوید اسلام برای اداره یک جامعه مدرن صلاحیت و امکان دارد، نمیتوانیم از موضوع شاخصهای توسعه عبور کنیم؛ و این نیازمند آن است که دانشگاهها بتوانند در نقش واقعی خود ظاهر شوند./متن کامل
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 522
Repost from کانال دکتر محمدرضا منجذب
🔵 تحلیل رفتاری تازه واردها به بورس 🔵 تدوین دکتر محمدرضا منجذب
مطلب مرتبط: پیش نیاز سرمایه گذاری مالی در بازارهای موازی
🔴 کانال دکتر منجذب
8 522
دکتر مرتضی افقه:
وقتی کسری بودجه داریم چرا اندیشکده جدید تاسیس می شود؟ / با تورم ۴۰ درصدی کسی اوراق قرضه نمی خرد
دکتر مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز:
پشت هر ردیف هزینهای در بودجه، یک قدرت سیاسی، یک قدرت مذهبی و یک قدرت منطقهای است. عدهای نان خور و وابسته به بودجه هستند که نمیگذارند ردیفهای متعدد بودجه حذف شود.رئیس جمهور به جای تمرکز بر سالانه ۸ درصد رشد، بگوید سالانه ۱۰ ردیف هزینه اضافی، زائد و موازی را حذف میکنیم.
با فرض حذف ردیفهای هزینه و استفاده از منابع قابل استفاده، بالاخره، باید مشخص شود در بلندمدت چه برنامهای داریم؟ بالاخره قرار است با ۴۰ درصد تورم چه کنیم؟ هزینههای دولت مثل هزینههای مردم ۴۰ درصد افزایش پیدا میکند، بنابراین سال بعد هم به افزایش بودجه نیاز داریم.
اخیرا یک پژوهشکدهای درست شده با عنوان «اندیشکده حکومت و کشورداری شهید رئیسی» اگر ما در شرایطی هستیم که باید ردیفهای بودجه را کاهش داد، چرا یک اندیشکده یا موسسه جدید تاسیس میشود که باز هم نیاز به بودجه دارد؟ دولت بیش از آن که بزرگ باشد ، ناکارامد است./متن کامل
8 522
🔵 دکتر سریع القلم: کسانی که می خواهند کشور و اقتصاد را اداره کنند باید از طبقه متوسط باشند.
8 522
🌑 علیرضا قدرتی: سابقه تورم بالا، تکانههای ارزی و ناسازگاری سیاستهای اقتصادی، عوامل تحریک انتظارات
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
