8 105
مشترکین
-524 ساعت
-217 روز
-5430 روز
آرشیو پست ها
8 105
Sedikit asihat kepada geng bisnes...
2017-2019 - tahun-tahun best buat bisnes. kannn?? ☺️
2019- orang bisnes mula cakap besar, riak (humble riak), ada yg sanggup tabur fitnah utk menjatuhkan orang.
Amalan New Age sedang peak !!! Guru-guru bisnes yg mengajar new age bersepah di sana sini...
Orang bisnes mula tersasar, mula vokal , lantang, ada yg terover claim,, terover terdedah/seksi dlm marketing, tak boleh nak tegur sikit. saya jadi serammm tenguk sikap org bisnes...
Sebagai seorg yg very observant, ini adalah satu keadaan yg amat membimbangkan sy...
Nak tegur..
Tak nak tegur...
Saya ni malas berdebat, malas nak berlawan siapa lg betul...
2020 - semasa pandemik, sales masyukkk, giler laju kan? ramai orang bisnes yang terlalu kondifen dan terus dgn sikap giler2 happy-happy dan tak mahu cuba faham apakah mesej yg Allah nak sampaikan melalui pandemik yg panjang.
Ramai yang ingat "AKU BOLEH !!!!" I cab an do this...
(ini lah sifat keakuan diri)
2021 - 2022 - ramai lg yg masih in denial, still tak faham mesej yg Allah cuba sampaikan melalui pandemik yg panjang...
2023 - Alhamdulillah kita sama-sama rasa peritnya ... bukan shj sales merundum, politik kita yg semakin sakit, hyperinflation (harga barang semakin mahal), masalah cuaca, banjir yg tak bermusim (msia sebelum ini amat kurang masalah natural disaster)
Saya tak suruh kalian stop bisnes !!! Sbb ini punca rezeki kalian.
Cuma... carilah jawapan apakah sebenarnya mesej yg Allah cuba sampaikan kpd kita.
8 105
Ada kerja tetap✅
Hutang keliling pinggang 😣
Solat tak jaga❌
Tandanya memang HIDUP TAK BERKAT !!
Hidup anda akan semakin sempit sempit dan sempit. Hidup porak peranda. Rasa tertekan.
Anda pm saya.
Tulis berjela-jela masalah hutang dan tekanan emosi. Saya tak boleh bantu apa-apa pun.
Sebab hanya ALLAH yg boleh bantu anda.
Tapi ramai yang tak percaya.
Bahawa jaga solat 5 waktu dan mengadu pada ALLAH, satu per satu masalah akan selesai.
Banyakkan solat taubat solat hajat, ALLAH akan bantu anda keluar dari penjara hutang.
Ramai yang tak percaya.
Solat duha, amalan surah waqiah, surah yassin, surah as sajdah, al mulk, istighfar selawat, semua ini akan membuatkan masalah hidup anda satu persatu hilang. (bukan kena buat semua, cukuplah istiqomah dgn salah satu amalan pun okay)
Ramai yang tak percaya.
Gaji kecil. Duit simpanan sikit. Emas takde
Boleh bersara dengan tenang sampai ke hujung nyawa wlpun duit KWSP tak sampai 200K pun.
Sebab???
Sebab ramai yang lebih percayakan DUIT dan HARTA daripada percayakan ALLAH.
.
8 105
Ketika hatimu terlalu berharap kepada seseorang maka Allah timpakan keatas kamu pedihnya sebuah pengharapan, supaya kamu mengetahui bahawa Allah sangat mencemburui hati yang berharap selain Dia. Maka Allah menghalangi mu dari perkara tersebut agar kamu kembali berharap kepadaNya..
(Imam Syafie)
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم
8 105
NAFSU TAK SUKA SOLAT, PUASA, BANGUN MALAM, MENGAJI, ZIKIR, BELAJAR ILMU AGAMA, PERGI MASJID, JAGA SILATURAHIM.
NAFSU suka bersembang, bual kosong, bergosip, layan cerita artis, layan netflix, layan youtube hiburan, layan fon berjam-jam, perli orang sana sini, pandang rendah pada orang lain, berdebat sana sini, asyik cari gaduh dengan orang, asyik nak berdebat memanjang, makan bertambah-tambah sampai senak perut.
Didik diri lawan nafsu sendiri. ✅
8 105
Saya banyak study di youtube utk faham structure loan dan tips jalan keluar utk jimatkan duit peminjam.
Kalau buku kewangan, saya tulis buku sendiri iaitu Ebook FMN Formula Mak Ngah... 😅
https://t.me/BebasHutangHidupTenang/16420
8 105
🚨🚨SCAMMER ALERT 🚨 🚨
❌ Jangan terpedaya dengan SCAMMER yang offer Claim Reward Ramadhan dan minta anda masukkan duit ke akaun mereka.
‼️ Peringatan ‼️
Cikgu June tidak pernah menganjurkan sebarang contest atau menawarkan sebarang bonus.
👉 Anda boleh call scammer ini dan bercakap dengan mereka. Biasanya scammer lelaki. So mereka tidak boleh tiru suara saya.
👉 Scammer selalu menggunakan perkataan seperti MasyaAllah, Allahuakbar untuk mengaburi aktiviti mereka.
♨️ Sila buat LAPORAN POLIS dengan segera sekiranya anda pernah menjadi mangsa scammer untuk tuntut semula duit anda.
🤲 Lindungilah diri sendiri.
Baca Al Kahfi 10 ayat pertama atau ayat Kursi setiap hari.
8 105
Program Tahlil dan Khatam 30 Juz Alquran buat arwah di bulan Romadhon Al-Mubarok 1444/2023 anjuran Madrasah Tahfiz Ummu Fatem (MATUF).
Sila klik pautan Link Telegram di bawah 👇🏻 untuk menyertai program tersebut:
https://t.me/joinchat/Gq5UNoCMQJ1rJu3d
Sebarang sumbangan dan maklumat lanjut, sila hubungi nombor di bawah :
Utz Johari 0148442702
Utzh Aishah 0199172702
🌿🕊️🌿🕊️🌿🕊️🌿🕊️🌿🕊️🌿🕊️🌿🕊️🌿
𝗕𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗯𝗲𝗿𝗶 𝗻𝗮𝗺𝗮 𝗱𝗮𝗿𝗶 𝘀𝗲𝗸𝗮𝗿𝗮𝗻𝗴 𝘂𝗻𝘁𝘂𝗸 𝗸𝗮𝗺𝗶 𝘀𝘂𝘀𝘂𝗻 𝘀𝗲𝗻𝗮𝗿𝗮𝗶 𝗻𝗮𝗺𝗮-𝗻𝗮𝗺𝗮 𝗮𝗿𝘄𝗮𝗵, 𝗯𝗮𝗰𝗮𝗮𝗻 𝘁𝗮𝗵𝗹𝗶𝗹 𝗱𝗮𝗻 𝗸𝗵𝗮𝘁𝗮𝗺 30 JUZUK 𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗱𝗶𝗮𝗱𝗮𝗸𝗮𝗻 𝘀𝗲𝘁𝗶𝗮𝗽 𝗵𝗮𝗿𝗶(𝗱𝗮𝗹𝗮𝗺 𝗯𝘂𝗹𝗮𝗻 𝗥𝗼𝗺𝗮𝗱𝗵𝗼𝗻).
8 105
NAK IKUT ACUAN SISTEM, silakan.
Kerja, dapat gaji, joli.
Kerja, dapat gaji, tambah hutang.
Buat hutang biar sampai max!!
Puaskan hawa nafesu sendiri.
Duit gaji jangan simpan sesen pun.
Duit gaji kena makan luar, happykan anak-anak, reward diri sendiri, beli baju kasut tudung baru. Semua makanan viral kena try, barulah ada life.
Yea... Habiskan semua duit gaji tu. Hujung bulan tak cukup, swipe jer kad kredit. Usah risau, kad kredit ada 5 keping ni. Shoppe pun boleh pay later, shoppe boleh apply loan skrg.
Hidup ikut acuan sistem - kerja kerja kerja, dapat gaji dapat bonus, beli beli beli, makan makan makan, shopping shopping shopping, tambah hutang tambah hutang keliling pinggang.
Apa shj yang market offer, kena ambil- tv berbayar, mesin air berbayar, mesin sedut udara berbayar, kad kesihatan berbayar.... sign dan bayar bulan-bulan biar sampai hidup tu sempit sampai nak hulur mak pak seratus pun menggigil.
TAHNIAH.👏👏👏
Teruskan jadi HAMBA setia kepada sistem kapitalis !!!
8 105
BANK KELUARGA✅
PINJAM TANPA INTEREST✅
Amat amat setuju dengan idea BANK KELUARGA.
1. Orang kita dah boleh slo-slo buat bank keluarga masing-masing. Org Islam harus bersatu especially di level keluarga.
Cth 1
Adik baru grad nak beli motor 5K. Kakak abang kumpulkan Dana 5K dan beli motor cash.
Syarat: Adik kena bayar semula 5K tanpa sebarang interest dlm masa 3 tahun.
Cth 2
Adik sambung belajar yuran belajar 25K.
Kakak abang tolong bayar sikit-sikit so adik tak payah pinjam PTPTN dengan syarat kena bayar semula dalama masa 10 tahun.
Ofkos lah benda macam ni akan ada byk isu.
👉 Ehhh adik dah kerja tapi tak nak bayar hutang abg kakak.
👉 Adik dan habis belajar, dia kawin, pastu tak nak kerja, mana ada duit nak bayar hutang abang kakak.
Yea mcm-mcm DUGAAN ALLAH akan hantar gaisss. Sebab itu kita ni kalau bg hutang kpd adik beradik mmg kena guna konsep pejam mata sedekah jer (tapi kalau adik beradik bayar kita terima jer hihi)
Cth 3
Kami sekeluarga kumpul duit utk settelkan loan kereta adik bongsu dlm 20K. Takde syarat bayar balik pun. Salah seorg yg menyumbang tu adik sy seorang surirumah, dia keluarkan duit simpanan TH 4K.
.
2. Satu lg perkongsian dari Azalilah
Saya ada rakan yg maknya buat tabung keluarga, ibu tunggal, maknya menyimpan duit dari mereka kecik, once sorang kerja perlu beli kereta, simpanan adik2 ni digunakan utk BELI KERETA CASH . So yg kerja ni kena ganti semula duit mengikut perjanjian. Dan cycle ni berulang.
.
3. Saya baru kenal seorang ni, mereka ada kumpulan yg mana ahlinya boleh pinjam duit kumpulan tanpa interest, dgn syarat-syaratnya yg tersendiri.
Cth:-
Pinjam 20K
Bayar 20K dalam masa 4 tahun tanpa interest. Ini cth... saya tiada details bagaimana ia berfungsi.
Apa-apa pun...
Sy memang terkejut sbb sudah ada org yg memulakan langkah kecil yg mulia sebegini.
Ofkos lah idea sebegini ada byk kekangan. 😁
Cth:- Nak beli rumah 300 ribu, so ada ke yg nak kumpul duit bg dana 300 ribu??? Mana nak cekauuuuu???
Awal-awal ni memang semua nampak mustahil kan?
Its okay.
Omputih cakap, START SMALL.
Kita mulakan dgn benda-benda yg kecil atau manageable dahulu.
😀
8 105
Mohon sedikit infaq untuk DANA WAKAF untuk pembangunan pusat tahfiz abang long saya.
PUSAT TAHFIZ UMMU FATEM
Maybank
562508529467
Terima Kasih ☝️💕
8 105
Saya baru update cara details untuk jimat dan pendekkan loan rumah LPPSA. Sila baca di FB Page BEBAS HUTANG. 😎
TIPS JIMAT & KURANGKAN TEMPOH BAYAR ANSURAN RUMAH LPPSA SECARA ONLINE
https://www.facebook.com/131720206998252/posts/pfbid035bTduuVnhQZWon9J8YydiJLx9cbfZtmcukodz8Yz2bb3S7MMXkCE8tWKC2Ap91bRl/?mibextid=r5uJeJ
#LPPSA
8 105
KERJA KILANG, GAJI 2K, SAVING DARI 2K NAIK 12K DALAM MASA 3 BULAN
Ini kisah Kak Reen.
Kak Reen kerja kilang jer.
Gaji pun tak besar, dalam 2K jer.
Walaupun gaji Kak Reen ni kecilnya, Kak Reen bersemangat belajar untuk besarkan saving.
Punya semangat Kak Reen Saving, tau tau je akaun makin gebu dari 2K teruss ke 12K.
Tiap kali saving Kak Reen naik, tiap kali tu lah Kak Reen hantar report.
.
💸 Sebelum masuk KELAS Formula Makngah, SAVING RM2860 (simpanan dari bulan 1 - bulan 11 2020).
💸 Selepas masuk KELAS FMN Dis 2020 - Mac 2021 SAVING naik RM12,106.
.
Apa Kak Reen buat sampai ada saving 12K dalam masa 3 bulan jer?? 😁
✅ Duit OT
✅ Duit Bonus
✅ Duit i-lestari
👉 Semua masuk ASB.
.
#NotaSimpanan
1. Kita boleh memilih utk kerja dan habiskan semua duit gaji bayar itu ini, beli itu ini, belanja anak-anak, reward diri sendiri, shopping theraphy.
2. Kita boleh juga pilih utk adjust perbelanjaan, belajar berjimat cermat, ikat perut sikit, tahan nafesu berbelanja. Ini perit sikit lahhh... Huhu...
3. Nak habiskan semua duit gaji. Atau nak simpan @ sorokkan ratus-ratus atau ribu-ribu sebulan. Terpulang...
4. Nak hutang keliling pinggang. Atau nak hutang sekadar 2 keperluan utama - rumah dan kenderaan. Terpulang.
5. Nak kerja parttime untuk langsaikan semua hutang secepat mungkin. Atau nak biarkan jer hutang tu begitu jer sekadar bayar minimum bulanan. Terpulanglah..
6. Pilihan di tangan masing-masing.
#BebasHutang
#KitaBukanHambaHutang
