fa
Feedback
قُربى

قُربى

رفتن به کانال در Telegram

Owner: @maaias79 Group link: https://t.me/qourpaa https://ngl.link/ayamedhat86008

نمایش بیشتر
کشور مشخص نشده استدسته بندی مشخص نشده است
2 204
مشترکین
+124 ساعت
-157 روز
-1530 روز
آرشیو پست ها
يعني مثلا اللي هتجوزها مش إنسان آلي عشان أتحكم فيها يمين وشمال مهما كانت غلطانة مش هقبل إن دموعها تنزل في مليون طريقة أقدر أعرّفها غلطها من غير ما أجرحها. أحلامها وطموحاتها جزء من أحلامي وطموحاتي أنا لما اخترتها من وسط ناس كتير اخترتها عشان تمشي معايا الطريق للآخر مش بس عشان الأكل والشرب و اتنين قهوة و الكلام ده انا بهزر اكيد يعني أحلامنا واحدة ومكملين بعض الضرب مش عقاب والإهانة مش حل وصوتي العالي عليها ضعف شخصية مش شطارة رجولتي في إني أحافظ عليها وعمري ما أفكر أبص لغيرها لإني مش كامل ولا هي كمان بس إحنا هنكون أجزاء بتكمّل بعض خلافاتنا بتقوّي علاقتنا مش بتفرّقنا ومش مسموح لأي حد يتدخل فيها دي خلافات بين راجل ومراته مش موضوع إذاعة مدرسية يوم ما يضيق الحال أو الحمل يزيد عليا، هروحلها هي واشكيلها قبل أي حد ولو بكيت قدامها مش عيب رجولتي مش هتنقص لأنها مراتي وسندي ده مش كلام حلو وبس دي مبادئ عشان لما تقول “اخترت” تقول “اخترت راجل”. قال رسول الله ﷺ: “إن الرجل ليؤجر في اللقمة يضعها في فم امرأته”

⁣سل ما شئت 🌷

لمَّا تنتكِس - بفعل أعمالَك - وتجد جميع الطاعات أصبحت ثقيلة عليك.. بتكتشِف إنّ أيَّام دعاءك وصلاتك الصحيحة وأذكارَك .. ما هي إلا توفيق وإعانَة من الله.. فـ لأيّ حدّ بيصلِّي صحّ وبيردِّد أذكارُه والدعاء يسير عل لسانُه، يحمد ربنا، لأنّه في رزق عظيم.. انت ربنا مثبِّتك.. اللَّهمَّ اِغْفِر لَنَا وارْحمْنَا وَعلَى حُسْن طَاعَتِك أَعنَّا. -‌ وفاء إبراهيم

دايمًا بتمنى إني أكون شخص ليه قبول بين الناس وماكونش شخص تقيل على حد. بتمنى إن سيرتي تبقى كويسة ولما ييجي اسمي في وسط قاعدة مفيش حد يتضايق أو لو خارج مع حد يبقى مبسوط بوجودي ووقته معايا. ربنا يرزقنا القبول و الوجود المريح، و تكون سيرتنا طيبة حتى في بعدنا.

‏ من تمام حُسنِ الظنِّ بالله هو الإدراك بأنَّ النِعَم ليست مادية فقط اليومُ العادي نعمة القُدرة على إنجازِ عملٍ في وقتٍ قصير نعمة القلبُ الرقيق نعمة سلامة النفسِ تجاهَ الآخرين نعمة وأنَّ الصِحةَ والعافية هي أكبرُ النِعَم.

جزء من الرحمة تجاه نفسك إنك متركزش مع كل كلمة تتقال عنك. متركزش مع تقيم الناس ليك وخصوصا اللي بيقيموك من بره، وفعليا هما مش عارفين أي حاجة عن اللي بتمر بيه. نوع من أنواع الرحمة بنفسك إنك مترددش لنفسك نفس جمل الناس وأحكامهم القاسية عليك خلي بالك احنا عايشين في مجتمع يميل جدا للوم والانتقاد والنميمة. - أمل غالي

لما بلاقي حد بيمر بحاجة أنا مريت بيها زمان بحس إن قلبي بيتوجع عليه مش مبالغة فعلا معرفش علشان حسيت بالألم ده ولا عشان بفتكر التفاصيل اللي عشتها، بس بكون عاوز أقول إن أنا مريت هنا، و عدّت .. كله بيعدي بياخد وقته وحزنه وانهياره بس الأكيد إنه هيعدي. ربنا يهون على الجميع ما لا يطيقون تحمُله، يا رب :))

‏من نعم الله الجليلة، أن يبصرّك بحقيقة الدنيا وأنتَ في شبابك حتى لا يفنى عمرك في الركض خلف زينتها الباطلة نعوذ بالله من ضياع الأعمار. اللهم استخدمنا في طاعتك في شبابنا.♡

بهبك🤩

فكروني ابعتلها مقتنى لما ابقى غنيه

سأل أحدهم رجلًا صالحًا أن يدعو له بدعوةٍ طيبةٍ.. فقال له : ( آنسك اللّه بقربه ) فقال له : زدني ، فقال الرجل الصالح : من آنسه اللّه بقربه أعطاه أربعاً بغير أربع : (علمًا بغير طلب، وغنى بغير مال، وعزاً بغير عشيرة، وأنساً بغير جماعة) ألا يكفيك هذا ؟ فبكى الرجل وقال : بلى واللّه تكفي وتزيد آنسكم اللّه بقربه ولطفه ورحمته التي وسعت كل شئ. - لقائله

حد يبعتلي تعزيزه و انجملو قناتو 🌚

أنا باخد بالأسباب لأنها عبادة وليس لأنها موصلة للنتيجة، والله قد يغير الأسباب والمسببات، فكما جعل البحر مُغرِقًا لفرعون، جعله نجاةً لموسى عليه السلام :)) - د. نجاة عبدالتواب | محاضرة الحديث الشريف.

♡゙•

"السَّلامُ عَليكَ حيًّا فِينا لا تَموتُ أبدًا نُحبُّك، ونُحب مَن يُحبك، وإن الموعد الحوض كما أخبرتنا، وإنَّا لنصدقك." اللّٰهم صلِّ وسلِّم وبارِك عليه  ♡゙.

لو حسيت إن يومك عدى من غير إنجاز وبدأت تحس بالإحباط، اذكر الله لأن الذكر ممكن يغفر ذنب، يكتب حسنة، يرفع درجة، يبني بيت أو يزرع نخلة في الجنة، يكون عدل تحرير رقبة، يعتق من النار كل دى إنجازات حقيقية وملموسة هتشوف حصادها بنفسك فى الحياة الآخرة بسبب اللى هتعمله فى يومك ده. - أحمد صالح.

قُرَّ عينيَّ بالخير، وإذا قضيت لي أمرًا فبعزتك ارضِني به؛ فلا ألتفت خطوة للوراء أعض أصابع الندم علىٰ ما فاتني، وأظن أني بغباءٍ قد أضَعته.. فإن قطعتُ سبيلًا، لا يزيِّنن لي الشيطان غيره، وإن ملكتُ شيئًا لا تُمدنَّ عيناي إلا ما ليس في قبضتي. وأغنني يا واسع من فضلك.. أغنني بالفضل الذي يحجب عني فتن الدنيا، وأنعم عليّ بالخير الذي لا يصحبه ابتلاءٌ ولا سُقم.. وعرِّفني باب وصالك بالمسرَّة التي لا يخالطها شقاءٌ ولا كدرٌ. يا واسع ياربّ. - نور مهران

أنا جاي أقولك النهاردة أن ربنا سبحانه وتعالى تدبيره عجيب فعلاً يوديك مكان تتعلم فيه علشان تجهز لمكان غيره يوديك مكان صدفة من غير تخطيط فتقابل شريك حياتك يوديك مكان كويس تقابل فيه مدير يعلمك بضمير يجهزك بعد كده إنك تترقى وتكبر يوديك مكان يعلمك فيه درس يخليك تبقى ناضج أكتر.. مفيش حاجه صدفة .. كله تدابير ربنا خير ليك.. حتى لو مش مبسوط دلوقتي فى مكانك أعرف إنها فترة وربنا بعد كده هيراضيك 🖤

قيام الليل من أعظم القربات وأحب الأعمال إلى الله تعالى، فهو عبادة تُحيي القلب وتطهر النفس. قال الله تعالى: ﴿تَتَجَافَىٰ جُنُوبُهُمۡ عَنِ ٱلۡمَضَاجِعِ یَدۡعُونَ رَبَّهُمۡ خَوۡفࣰا وَطَمَعࣰا وَمِمَّا رَزَقۡنَـٰهُمۡ یُنفِقُونَ﴾ فقيام الليل يُعَدُّ من أبرز صور الإخلاص والعبادة، إذ يقوم العبد في الساعات الأخيرة من الليل يُناجي ربه، ويطلب مغفرته ورحمته. والقيام يمنح المؤمن سڪينةً وطمأنينة، ويزيد من قوة إيمانه وثباته على الطريق المستقيم.

عارف يعني ايه " وَمَا أَمْرُنَا إِلَّا وَاحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ " ‏يعني في لحظة هتلاقي مكالمة لشغل ، وإنت أصلا قاعد مهموم عمال تحسبلها وتفكر وتقول يارب انا مش عارفه هتتحل ازي.. ‏يعني في لحظة هتقوم من النوم تلاقي لحظة غيرت حياتك خالص ، ومش هتبقى فاهم حصلت ليه وإزاي.. يعني في لحظة هتبدأ تفقد الأمل وتيأس ، وبعدين تيجي حاجة من السما تحسسك إن لسة فيها.. ‏ربنا قادر على كل شيء ممكن تتخيله ، اليوم اللي بتعيشه النهاردة صعب ، بكرة مش هيكون كدة وكلها بإيد ربنا.. - عبد الرحمن خميس