𝑻𝒉𝒆 𝑳𝒂𝒔𝒕 𝑺𝒕𝒐𝒑
رفتن به کانال در Telegram
فإن كانت الدنيا سفرًا، فالآخرة هي 𝐓𝐡𝐞 𝐋𝐚𝐬𝐭 𝐒𝐭𝐨𝐩 𝐂𝐡𝐚𝐭 𝐁𝐨𝐭 : @aburahma_808201bot
نمایش بیشترکشور مشخص نشده استدسته بندی مشخص نشده است
1 677
مشترکین
+1724 ساعت
+807 روز
+1 43630 روز
آرشیو پست ها
1 658
Repost from ⤸ أمـولة'ة ١٤٢٩هـ .
-
خد بالك ان الحواجز بتتبني بالتدريج ومن غير حتي ما تحس بيها لحد متلاقي نفسك فجأة مش عارف تتعامل مع الشخص اللي قدامك ازاي مش عارف تكلمه مش عارف تحكيله بتفكر في كل كلمة قبل ماتقولها ودي اسوء حاجة ممكن اي حد يمر بيها ⊁ .
1 658
"قال تعالى: {قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا * يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ}. يعني من صفات القرآن إن أنت لما تسلم نفسك ليه، هيعمل إيه؟ هيهديك. هيهديك، مش أي هداية، هداية للرشد، إن أنت تبقى إنسان راشد، عاقل، ماشي صح. يهدي إلى الرشد فآمنا به ولن نُشرك بربنا أحداً. وأنه تعالى جدُّ ربنا، تعالى عظمت ربنا سبحانه وتعالى، ما اتخذ صاحبة ولا ولداً. وأنه كان يقول سفيهنا على الله شططا. سفيهنا اللي هو مين؟ إبليس. يعني شوف إزاي الشيطان بعد ما كان هو الكبير بتاعهم تحول بقى إيه؟ سفيه. أنت ممكن تدخل القرآن، تدخل سورة تخرج بنفسية مختلفة، عقلية مختلفة، تصور مختلف، داخل السورة وأنت الدنيا عندك قد كده، تخرج من السورة الدنيا إيه؟ قد كده، واخدة حجمها."
1 658
اللهمّ صلِ على محمد وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم إنك حميد مجيد وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبرهيم إنك حميد مجيد 🤎 .
1 658
"المعاصي والذنوب بتخلي حياة الإنسان فيها نكد. زي ما ربنا قال سبحانه وتعالى: "ومن أعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا ونحشره يوم القيامة أعمى". يعني عمر المعصية ما بتجيب السعادة أو الحياة الطيبة. المعاصي ممكن يكون فيها لذة، يعني لذة لحظية، لكن هي مش... يعني مش بتخلي الإنسان سعيد. السعادة الحقيقية في طريق الله سبحانه وتعالى، في العمل الصالح. قال الله تبارك وتعالى: "من عمل صالحا من ذكر أو أنثى وهو مؤمن فلنحيينه حياة طيبة". فهنا الأعمال الصالحة مع الإيمان، ومن الأعمال الصالحة الذكر. ده بسبب إن هو عمل صالح فالإنسان يرجو ثوابه، وبسبب إن الذكر نفسه له خصوصية في مسألة دفع الهم وزوال الغم، عشان كدة الشيخ بيقول إن ده من أكبر الأسباب لانشراح الصدر ..♡
1 658
حبيبي، ربنا قادر إن هو يرزقك بغير حساب، سبحانه وتعالى. الحسابات اللي أنت عندك، اللي أنت حاططها في دماغك، دي عندك أنت بس. الحسابات اللي أنت قاعد تحسبها دي، أصل أنا خايف أسيب، طب يا رب بس وريني الأول، وأنا هسيب. لا يا رب أنا هسيب الحرام، بس وريني الأول بقى إيه، اللي هو ويرزقه من حيث لا يحتسب، وريهاني الأول وأنا هسيب. المعاملة مع ربنا، لو أنت فاهم إن هي كده، هي عمرها ما كانت كده. أنت بتترك لله، وربنا بيرزقك. طب هيجي الرزق منين؟ قال، قال تعالى: {ومن يتق الله يجعل له مخرجاً ويرزقه من حيث لا يحتسب}،
1 658
"من الحاجات اللي ممكن إنت يعني تشتغل على نفسك عليها، وتشجع الناس اللي حواليك وتشجع أولادك، فكرة إن إنت تربط ثواب الذكر بالعطاء في الآخرة. يعني تقول إيه؟ تفكر كده: إيه ده؟ أنا لو أنا قعدت أقول سبحان الله وبحمده، هتغرس ليا نخلة في الجنة؟ طب يلا بقى أنا عايز أقعد أزرع كده 100 نخلة، 1000 نخلة. ونقعد نفكر بعض كده، بدل ما إحنا قاعدين نقول مثلاً كلام مش هيترتب عليه ثواب في الدنيا أو الآخرة، مفيش منه منفعة، قاعدين بنقول أي... بنردد أي كلام. فنقعد نشتغل: سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر، الإكثار من الاستغفار، من لا حول ولا قوة إلا بالله. مجرد لما الإنسان يقعد يفكر إن أنا كده بعمر الجنة بتاعتي بالذكر ده، وإن أنا هروح كده ألاقي النخل اللي أنا زرعته في الجنة موجود، التفكير في الفكرة دي ده يعني بيزيل هموم الإنسان. وإن هو لما يفكر إن هو مقبل على الثواب والأجر المترتب على الذكر يفرح."
1 658
وكما قال الشاعر:
يا بائع البطيخ مهلا لا تزيدني من وجعيكفيني من هموم عمري طلعة البطيخة القرع
اکنون در دسترس! پژوهش تلگرام ۲۰۲۵ — مهمترین بینشهای سال 
