es
Feedback
نصائح و استشارات برمجية

نصائح و استشارات برمجية

Ir al canal en Telegram

• نصائح واستشارات برمجية متعلقة باسئلة تم طرحها • لطرح استفسار او سؤال: @m4md24

Mostrar más
1 448
Suscriptores
Sin datos24 horas
+17 días
+1430 días
Archivo de publicaciones
تتعلم لغة C#

إذا أنا عايزة اشتغل cross-platform تحديداً في xamerin ايه اللي بحتاجه

sticker.webp0.07 KB

• مجال التطبيقات مجال واسع بيضم نوعين: - Native - Cross-Platform دي مقارنة بسيطة بينهم ⬇️ t.me/Software_Consulting/644 طبعا كل شئ و له استخدامة • تطبيقات ال Cross-Platform بتضم الاتي ⬇️ - Flutter, Dart - MAUI, C# - React Native, JavaScript - Xamarin, C# للمعلومة، React Native من نوع Cross-Platform، كلمة native هى مجرد شئ تابع للاسم فقط لا اكثر ولا يمد لنوع ال Native بأي صلة • تطبيقات ال Native بتضم الاتي ⬇️ • Android: - Android Studio, Java, Kotlin, XML • IOS: - (UIKit || SwiftUI), Swift, Objective C • Desktop: - Windows Form, C# - WPS, C# ◆ طبعاً مش شرط يكون دول بس هما كل الانواع، انا ذكرت اشهر التقنيات الخاصة بالمجالات اللي تم ذكرها فقط.

من ناحية الاندرويد افضل شئ لو هتبرمج تطبيقات اندرويد فقط هو انك تعمل برامج من نوع native مش cross-platform يعني النوعين اللي ذكرتهم مش هتستخدمهم، اقرا كمان الرسالة اللي هبعتهالك ⬇️

احسن اشتغل بي flutter ولا zamrei وحاولت انزل التطبيق بتاع ال fluttervم نزل معاي بيعاكس

sticker.webp0.07 KB

بيقولك لو انت في الصين يبقى اضغطي على النص الازرق اللي في رسالة التنبية

بيديني الرسالة دي

sticker.webp0.07 KB

• اتعلم: - HTML - CSS - JavaScript - SQL - PHP • بعدها تنتقل لشئ اسمه "بيئة عمل" framework : - و لما توصل للنقطة دي هتقوم بعملية بحث عن انواع بيئات العمل و تشوف اكتر واحد عجبك بينهم و تستكمل طريقك 🤝🏻 • بخصوص المصادر تقدر تبحث في: - جوجل او اي محرك بحث عن مستندات او كتب حسب كل لغة. - او تسمع شرح في اليوتيوب او اي منصة فيها دورات تعليمية حسب كل لغة.

print("و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته")
• الشكر لله • ⬇️⬇️

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. لو عايزة أبدأ في مجال الـ wep development ممكن حضرتك تعرفني أبدأ منين وايه اللغات اللي محتاجة أتعلمها بالترتيب، وشكرًا.

sticker.webp0.07 KB

برمجة اجهزة

طب اي مجال امبيدد دا

sticker.webp0.07 KB

شغالين عليه بشكل تلقائي مش هتحتاج تنزل شئ عشان تشغلهم

يا اخوان كيف اسوي Vs code ابي اشغل عليه html css javascript يمدي؟

نصائح و استشارات برمجية - Estadísticas y analítica del canal de Telegram @softwareconsulting