es
Feedback
نصائح و استشارات برمجية

نصائح و استشارات برمجية

Ir al canal en Telegram

• نصائح واستشارات برمجية متعلقة باسئلة تم طرحها • لطرح استفسار او سؤال: @m4md24

Mostrar más
1 449
Suscriptores
Sin datos24 horas
+17 días
+1630 días
Archivo de publicaciones
• بالنسبة للكلية: - t.me/Software_Consulting/2183 • بالنسبة للاساسيات: - t.me/Software_Consulting/5389 • بخصوص المصادر اللي ممكن تتعلم منها: - ممكن youtube او اي منصة دورات تعليمية زي udemy او udacity و غيرهم. - ولو اللغة ليها مستندات قاموا بعملها مطورين التقنية نفسها عادي تقدر تتخذها كمصدر لك و تبحث عنها في اي محرك بحث. - و تقدر تبحث عن كتب في اي محرك بحث عن كتب تخص الشئ المطلوب. ■ و انصحك بـ: - منصة Programiz - منصة GeeksForGeeks - منصة سطر - منصة W3Schools

وخاصتا مش عارف ابدا اساسيات ازاي ممكن بس شوية نصايح فضلاا

انا اولي حاسبات وحقيقي محتاج مساعده انا تايه اوي مش عارف اتعامل مع الكليه خالص مش عارف اذاكر صح ازاي او اتعامل خاصه مع مواد البرمجه ممكن شويه فهمت النظام في الكليه بس لسه تايهه وجبت gpa الترم الاول مش حلو ومش عارف انظم وقتي بين الكليه والمذاكره وحياتي لو ممكن شويه نصايح خاصه للمذاكره لان انا من بعد نتيجه تالته ثانوي وانا حاسس ان طريقة مذاكرتي كلها كانت غلط

sticker.webp0.07 KB

Canva او Figma تقدر تبحث عن الشرح في اليوتيوب

اذا احد يعرف موقع او تطبيق جميل لعمل انترفيس بسهوله و عنده مقطع يشرح طريقه استخدام الموقع او التطبيق بالعربي يفيدنا الله يعافيه

sticker.webp0.07 KB

مافي شئ اسمه افضل لغة، كل شئ و له استخدامه اياً كان

ماهي افضل لغه تصمم بها التطبيقات

sticker.webp0.07 KB

■ انصحك بـ: • منصة Programiz • منصة GeeksForGeeks • منصة سطر • منصة W3Schools ■ دا الموقع الرسمي بقا للغة نفسها cplusplus.com/doc/tutorial/ https://cplusplus.com/doc/tutorial/

ممكن ملخص للغة c++

sticker.webp0.07 KB

استكمل اساسيات، يعني تعلم oop و بعدها windows form او ASP.NET COR براحتك بعدها تعلم data structures و algorithms و design patterns تعلم ASP.NET CORE محتاج منك تكون متأسس كويس في ال C#

انا درست الأساسيات في لغة سي شارب الخطوه الي بعدها هل ابدا بي تعلم windows Form أو تعلم oop ومتى ابدا في تعلم ASP.NET Core وماهي المتطلبات تكون عندي لكي تعلم ASP.NET Core

sticker.webp0.07 KB

مستندات التقنية اللي بتستخدمها

تعرفو مواقع او تطبيقات فيها اخبار التقنيه اول باول؟

sticker.webp0.07 KB

print("و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته")
- • بكل بساطة، عادي لما يمر وقت ما تسوي شئ بس اللي مش عادي هو انك تستمر على هذا الحال، كل شخص و بياخد وقت للاستراحة بنعتبرها استراحة محارب زي ما بيقولوا، وبالنسبة لموضوع النسيان فا عادي كله بينسى برضو جل من لا يسهو، بس المهم انك ما تكون نسيت لو جالك مثلاً كود معين ما تعرف ايش كان يسوي، مع العلم انه عادي تقدر تشوف و تتذكر. عادي تنقطع فترة بس ما تطول انصحك تصحى بدري و تنام بدري افضل خطة للتنظيم صراحة تصلي صلاواتك و ترضي ربك و تقضي باقي اليوم تدرس او تشتغل اي شئ مفيد مثلا برمجة او اي شئ يفيد. و الله يوفقكم جميعاً