es
Feedback
Multaqa-😍 الملتقى 💖

Multaqa-😍 الملتقى 💖

Ir al canal en Telegram

كُلُّ نورٍ تتركه في داخل أحدهم ‏يُضيؤكَ أنتَ" 🌚💖 رابط القناة https://t.me/Multaqa22a

Mostrar más
4 206
Suscriptores
-424 horas
-197 días
-7130 días
Archivo de publicaciones
بقعد اعترض علي اي حاجة بتتقال من حد بحبه عشان النقاش يزيد واحتماليه ان فيه ايفيه يتقال تزيد مع اني ممكن ابقي متفق مع رأيه عادي بس هو النكش اكبر لغة حب عمومًا.

‌‎" لا يوجد شخص يلائمك تماما ، يوجد شخص يتنازل من أجلك وتتنازل من أجله ، لأنكما ترغبان بالبقاء معا " .

نفسي اتجوز واحدة فيچيتريان نطلب انا وهي اتنين كيلو كباب انا اكل الكباب وهي تاكل البقدونس الي تحت الكباب

اقرأ، اسمع، ناقش، سافر، جرّب… ثم فكّر من جديد. العقل لا ينضج بالعزلة، بل بالتصادم الواعي مع الواقع والناس والأفكار. كل تجربة جديدة… تزيدك اتساعاً أو تضع أمامك مرآة ذاتك.

{يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ} غداً بداية العام الهجري 1447. عام هجري مُبارك وكل عام وأنتم بخير. 💗

عندنا واحد في المسجد راجل كبير في السن ، عنده سكر ومشاكل صحية وكدا ، بيقولنا مش ملاحظين أن مش بشتكي من السكر ولا م اي مشكلة صحية ، عارفين ايه السبب ؟! إن بقالي فترة أدمنت الصلاة على النبي ﷺ. يا شباب الصلاة على النبي ﷺ ليها معجزات وكرامات ، داوم عليها وسترها.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. وأنتِ بتربي أولادك على التسامح، وكظم الغيظ، والعفو عن الناس، ربيهم كمان على دفع الظُلم عن نفسهم، وعلميهم أن المؤمن القوي خير وأحب إلى الله من المؤمن الضعيف.

ممسكتش علبة سجاير فاضية طول عمري، فضلا عن إنها تكون مليانة. ممسكتش سيجارة مطفية أو مولعة طول عمري. مشوفتش الحشيش رأي عين طول عمري. مشوفتش البرشام بأنواعه، عيني مشافتهوش، فضلا عن إني أمسكه بإيدي. مسهرتش في نايت كلوب ولا مرة طول عمري. "والمرة اللي اتعزمت فيها على خطوبة صاحبي واكتشفت إنه في نايت كلوب سلمت ومشيت، والخمس دقايق اللي دخلت فيهم المكان قلبي اتقفل وصدري ضاق وفقدت التركيز ووشي كرمش وكان شكلي صعب". فضل ربنا السااااااابغ؛ أنا بستمتع بالحلال استمتاع يفوووووق استمتاع الناس بالحرام بمراحل، بعمل دماغ من نسمة هوا حلوة تعدي الدماغ اللي بتتعمل بالمكيفات.. الحمدلله الذي جعل متعتنا في حلاله❤️ والله والله والله ده كله فضل ربنا، ومفيش بشلن شطارة مني، ولو شاء لنزع يده عني ووكلني إلى نفسي فهلكت.. أسأل الله السلامة. مش هتعرف تدوق الاستمتاع بالحلال طول ما انت هناك.. ارجع☹️ يا صاحبي❤️ هنا حلو أوي وفايتك والله..

‏الإنسان لما بيبعد عن الأذكار والقرآن شوية بيحس بضيق في صدره أعصابه مشدودة وحاسس إن كل حاجة صعبة حتى ولو كانت بسيطة. صدق د. أحمد عبدالمنعم لمّا قال: [انت قلبك على طول محتاج ربنا] اللهم إنَّا نسألُكَ الثَّبات فِي الأمْر والعَزِيمة عَلى الرّشد.

لن يتم تدمير الأرض ،ولن تنتهي حياة الأرض نتيجة الاحتباس الحراري كما يقولون، ولن تنتشر المجاعات، بالعكس ماجاء في ديننا الإسلامي وخاصة في السنة النبوية أن الأرض مقبلة على عصر جميل جدًا حتى تتحول فيه الصحاري إلى جنات وأنهار، ‏تكثر الثلوج والأمطار حتى أن حبة الرمان الواحدة تُشبع مجموعة من الرجال كما ذكر ذلك ابن كثير في كتابه البداية والنهاية. إطمئنوا فالكون بيد الله جل ثناؤه والقادم أجمل، الله خير حافظ ورب الخير لا يأتي إلا بالخير، كونوا من الذاكرين المستغفرين واطمئنوا وكفى بالله وكيلا. ٠

إبتسمت بخجل وقالتلي ربنا يعلم أنا مرتاحة أد إيه من ناحيتك، ولكن هترك الأمر لوالدي يسأل عليك الأول، وعلى حسب كلام الناس عنك هقرر إن شاء اللّٰه.. فقولتلها إن شاء اللّٰه؛ واتمنيتها من ربنا ما بيني وما بين نفسي واللّٰهِ.. والحمدُّ للّٰه النهاردة وأنا خارج من صلاة الفجر مع جاري الطيب، طبطب على كتفي وقالي يظهر إنكوا كنتوا عمالين ترفضوا في الناس على أخركوا لحد ما تتلاقوا ببعض، ألف مبروك يا حبيبي! فقولتله اللّٰه يبارك فيك وأخدته بالحضن وقبِّلت راسه، وسيبته وروَّحت صليت ركعتين شُكر للّٰه على عوضه والجميل ورزقه الواسع، وعقدت النية وأنا لسه في مكاني على السجادة وماسك في إيدي المصحف: على عدم التفريط فيها أبدًا، لإن من وجهة نظري اللي تسأل الأسئلة اللي طرحتها عليا دي، أكتر من تستحق الزواج في عصرنا الحالي!!

نصيحه لكل شاب مصري حقيقي اهتم ببروفايل الفيس بوك وحط صور نضيفه كدا عشان لما بتتقدم لبنت بتدخل هي وصحابها وقرايبها وجيرانها وجيران جيرانها علي البروفايل بتاعك ودي بتكون اول مؤشر للقبول او للرفض فحاول تأمن نفسك بصورتين تلاته حلوين كدا.

جملة "ملامحك مريحة" اللي بتتقالي طول الوقت دي بتخليني حاسة بإحساس جميل اوي اللي هو ممكن يبقى انسان ملامحه في منتهى الجمال بس البصة في وشه مُقلقة وتوحي بعدم الراحة حتى ولو بدون اسباب ف انا لما بيتقال عني ان ملامحي مريحة ده انطباع بتبسط بيه جدًا جدًا لما بسمعه وبحسه تعبير في منتهى اللذاذة بصراحة اللي هو يعني انتوا بتحسوا براحة بجد لما بتبصوا في وشي ؟ والله يعني دي نعمة كبيرة خالص الانسان يتمنى انها متزولش ابدًا

الصحاب بالنسبالي أصحاب للأبد ، غياب حد منهم فتره طويله او انشغاله أو أنه يمشي في اتجاه تاني من الحياه مش بيخرجه ابدا من خانة صداقتنا ، و لو شوفته بعد سنين برجع كأني كنت معاه امبارح " الايام الحلوه لا يسقطها الزمن "

وإن الغاية من الزواج أن تأنس ويُؤنس بك؛ وتأمنَ ويُؤمن بك أن يُباع كل شيءٍ ويُشترى خاطرك أن يُكتفى بوجودِك؛ فيهون كل شيءٍ ولا تهونُ أنت أن تُبارككَ علاقةً؛ وتزيدُك امتنانًا لخالقك أن تتكيءَ للمرة الأولى وأنتَ لا تخشى السقوط، وأن تحب نفسك مجددًا وتراها أهلاً للمحبة! - إيمان خالد

مُلخص الونس: زحمه كامله في شخص واحد♡

نفسي اشتغل في مكان من اللي بيتكتب عليه من بره المركز التكنولوجي لخدمة المواطنين واروح كل يوم من ٨ الصبح وارجع البيت ٢ الضهر لأم آسر مراتي وآسر ابني واجيبله جاكت جلد طبيعي من الشيخ اللي معايا في الشغل ومبيجيش اصلاً علشان عنده مصلحه تانيه مدورها بره ويقعد معاه لحد ما يشد عوده ومشروبي الرسمي يبقي الشاي بلبن مع البقسماط ابو سمسم ويقع في الكوبايه وانا بسقسق وابقي شخص روتيني اوي…. نفسي

انا عُمري ماهضلّك خليك فاضلّي، وانا وعد هفضلّك ❤️

‏مشاعر الآخرين في حزنهم وفرحهم وردّات فعلهم وكل ما يتعلق بأحاسيسهم تختلف عنك، ليس من حقك التقليل أو الانتقاص من شعور أحد لأنك تراه بنظرك مبالغة أو دراما، أنت لا تعلم من أحداثه وحياته وقصته إلا ظاهرها، اذا كنت تفتقد حسن الأسلوب والتعاطف فأكرم غيرك بصمتك ❤️

أُعيذُك باللّٰهِ أن تكونَ إمَّعةً بلا قِيمَةٍ ولا هويَّة، أن يكونَ شكلك، وكلامك، وفكرك، واعتقادك، ولباسك ليسَت على صِبغةِ المُسلمينَ و هَيئَةِ المُسلمين.