❤زادگاه من چاپشلو❤
Ir al canal en Telegram
کانال فرهنگی ، نوستالژی، خاطرات ،با عشق تقدیم به شما عزیزان🌹 اینستاگرام👇 https://www.instagram.com/chapeshloo1347?igsh=cmZvdWkyZXQ0ZDE4
Mostrar más1 526
Suscriptores
+124 horas
+27 días
-230 días
Archivo de publicaciones
1 526
Repost from ❤زادگاه من چاپشلو❤
#چاپشلو
عکسها ۲۲ آذر ۱۳۶۹ توسط برادرم کربلایی محمد عبدی گرفته شده
عروسی عموحیدر 😊
خب اون زمان هنوز فیلمبرداری در چاپشلو جا نیفتاده بود
عزیزانی در این عکسها هستند که به رحمت خدا رفتند روحشان شاد 🥀🙏
https://t.me/chapeshloo_1
1 526
Repost from ❤زادگاه من چاپشلو❤
#درخواستی
#ساقال_قرخده =ریش تراشی داماد
مراسم ریش تراشی و بردن مجمه یکی از رسم وسومات عروسیهای چاپشلو ازقدیم بوده ،واقعا حیفه که به فراموشی سپرده بشه ویا کمرنگ بشه.
ومراسمهایی مثل لحاف دوزی وسیسمونی جای این مراسم قدیمی را بگیره!
همان روز که به مهمان عروسی نهار یخنی پلو خورده بودن 😋 عصرهمان روز ،جمعی از جوانان به همراه دوستان با سازنده داماد را حمام شهر میبردن ،الان در هرخانه یک حمام هست شاید هم بیشتر!
بعد باز ازحمام به همراه رقص وسازنده میاوردن که اگه حیاط پدر داماد بزرگ بود چه بهتر اگه نبود این مراسم ساقال قرخده(ریش تراشی)در حیاط یکی ازهمسایه ها انجام میشد،همه فامیل زن ومرد وبچه به همراه بزرگان فامیل حضورداشتند،آرایشگر هم وسایل خودرا روی میز میچیند،اول چندتا ازریش سفیدان روی صندلی مینشستند برای تراشیدن ریش،وبعد دوستان داماد ،درهمین حال سازنده ها هم بکوب مینواختند وسط حیاط هم گروهی ویا دونفره میرقصیند رقص محلی یکه قرصه دوقرصه ۳قرصه ورقص چوب وآهنگهایی درخواستی ازطرف مهمانان،👏👏💃💃و برادر گفته(قارداشلوق)روی صندلی مینشست ،درآینده درباره قارداشلوق پست خواهم گذاشت،برادر گفته که اصلاح میشد نوبت داماد میشد دیگه مجلس گرم وشادی آن چند برابر میشد،مادر دادماد دستمال جیبی گلدوزی شده که قبلا دوخته بودن به بازوی اونایی که میرقصیند میبست (این اواخر ازدستمالهای حاضری استفاده میشد،)میهمان وفامیلهای درجه یک داماد وعروس به اونایی که میرقصیدن شاباش میدادن،
موقع اصلاح داماد آرایشگر صورت ان را نصف تراشیده نصف مونده وسط عروسی رها میکرد میگفت تیغ کند شده نمیتراشه😉بعد برادر گفته شاباشی به آرایشگر میداد تیغ تیز میشد وبقیه اصلاح انجام میشد😍😆
خلاصه بعد ازرقص وپایکوبی بعد میرفتن برای مراسم به تَن کردن لباس دامادی که دراینده فرصت شد پست خواهم گذاشت.
همیشه خوش باشید وسلامت گذشته را فراموش نکنیم🙏👌
👇
🆔 @chapeshloo_1
1 526
Repost from ❤زادگاه من چاپشلو❤
#چاپشلو
عکس در مراسم قند شکنی آقای علی عبدی گرفته شده ۱۳۸۲
از سمت راست آقایان👇
۱_علاءالدین حقانی (ازمشهد)
۲_شادروان سید میرزابابا حسینی
روحش شاد ویادش گرامی🌸🌸
۳_محمد شبانی
زادگاه من چاپشلو↙️
👇
🆔 @chapeshloo_1💟
1 526
Repost from لطف آباد آنلاین
خاطره ای از مراسم شاد وعروسی های قدیم درگز
نوشته :حسن دانایی
با صدای :حیدر پهلوانی
تصاویر و میکس صدا :محمد جواد پهلوانی
دلنوشته ای زیبا از مراسم عروسی دهه ۵۰
بیاد هنرمندانی که مدتها شادی آفرین مجالس مردم شهرمان بودند ..
زنده یاد :مظفر زرداس (میزان ) زنده یاد ابراهیم علیزاده ..زنده یاد هوشنگ ملی ..زنده یاد قربان ریحانی و...
با تشکر از استاد : حیدر عاشقی ..خلیل امامی ..شایان افرند.. وسهراب یزدانپور
دیدن این خاطره زیبا به همشهریان عزیز توصیه میشود ..
ارسال استاد حیدر پهلوانی دوست و همکلاسی دهه پنجاه
❇️ معتبر/مفید/متنوع
🍀 #لطف_آباد_آنلاین_رسانه_مردمی
👇👇👇
🆔 @LOTFABADONLINE
1 526
Repost from ❤زادگاه من چاپشلو❤
#چاپشلو
درود
قبلا سه قسمت بصورت کلیپ خلاصه ای از مراسم عروسیهای چاپشلو تقدیمتان شد
ساقال قرخده=ریش تراشی
قارداشلوق=برادرگفته
قللوق کار=خدمت کار
این کلیپ را هم ببنید،توضیحات ترکی😊
هرچند عروسیها امروزه دریک شب خلاصه شده
سابق یک شب هم طرف داماد به مهمانان آبگوشت میداد که به آن شب مصلحت میگفتند
درآن قاتم(پول جمع کردن) نبود فقط سازو ورقص بود وبعد شام آبگوشت
با همان آبگوشت صاحب مجلس حدوداً متوجه میشد که فردا نهار چقدر مهمان خواهد داشت که برنج خیس کنه
یک مقدار بالاتر درنظر میگرفت.
قاتم یا همان پول گذاشتن در عروسها ازسابق بوده والان هم هستش قبل از اینکه سفره را پهن کنند دوتا از ریش سفیدان وبزرگان فامیل یکی خودکار بدست صورت برمیداره ویکی پولها را میگیره ،سال ۱۳۶۹ مثلا یک مهمان عادی ۲۰۰تومان قاتم میزاشت!☺️
بعد از پایان وسفره جمع میشد ساعاتی بعد ریش سفیدان به همراه نماینده ویا خودصاحب مجلس پولها را میشماردن.
و بعد شب همان شب میرفتن مراسم خنچه ولباس دامادی میاوردن
داماد وبرادرگفته درگوشه اتاق وایمستاد یک پتو جلو انها بعداز خودن شربت
با شادی خواندن لباسهای نو را بتن میکردن و ریش سفیدان هم درآنجا بودن کت وشلوار دامادی اول به توسط انها از سینی برداشته میشد که به داماد بده عوض کنن
دراین مراسم جوانهایی هم بودن برای شادی شوخی هایی هم میکردن یا مثلا یک لحظه پتو را بدن پایین و...😂
بعد ازپایان کوره کن پالتر(لباس دامادی)
همه فامیل ومهمانها میان به روبوسی داماد وبهش تبریک میگن🧖♂😘
بعدش میرن دنبال عروس 👸
واما حاشیه های عروسی😂😜
موقع یخنی پلو بعضی ها ترشی بادمجون سرکه همراه خود میارن که شاید ازبقیه بیشتر بخورن چون قاتم دادن پول دادن حداقل حلال کنن😂😂😜
اینا که میگم مربوط به زمان خیلی خیلی قدیم هستش
ریش سفیدانی که باز سازهای سنتی قدیم حال میکردن مثل دوتار و کمانچه یک بخشی میامد برای اینها داستان قریب شاه صنم میگفت ویا هرایی
ویک اتاق دیگه هم تدارک میدیدن دور چراغ مهربانی جمع میشدن!
و یک عده هم در محل عروسی تا صبح قمار بازی میکردن
ولی الان خوشبختانه هیچ کدام ازاینها نیست.
ولی جوانهای امروزی ممکنه دربعضی عروسیها آب شنقولی درگز بخورن تا مجلس را گرم کنن🍷🍷
چون اگه بگیم نه همچی چیزی نیست دروغ گفتیم 🤨
ولی به اندازه ای که ابرو مجلس وصاحب مجلس وخودش حفظ شود
البته نه همه عروسیها ،عروسی هم هستش که شاید سازنده هم نیارند
بدون این حاشیه ها صورت بگیره
ان شاءالله همیشه خوش باشید وسلامت وتندرست 🙏 بدرود😊🌹👋
👇
🆔 @chapeshloo_1💟
1 526
Repost from ❤زادگاه من چاپشلو❤
#چاپشلو
مراسم عروسیهای چاپشلو👌👏💃🌹
و حاشیه آن😉
توضیحات ترکی درکلیپ
🆔 @chapeshloo_1💟
پست بعدی دوبله به فارسی
👇👇
1 526
Repost from ❤زادگاه من چاپشلو❤
رقص مرحوم میرزا علی جعفری ثانی
در عروسی آقای بهروز فغانی
خدا همه رفتگان را بیامرزه🙏🌺
👇
🆔 @chapeshloo_1
1 526
Repost from ❤زادگاه من چاپشلو❤
#بازپخش
#تکرار
#repit⏮
#قارداشلوق=برادر گفته
شاد روان پهلوان مرتضی محمودی هم دراین کلیپ هستش روحش شاد ویادش گرامی🌸😔
این پست را تقدیم میکنم به همه برادر گفته ها😍😊👏👌🌹
جوانی که میخواد ازدواج کنه همان موقع هم باید یک نفر را برای برادر گفته انتخاب کند ،حالا فرق نمیکند پسرعموش باشد یا دوست عزیزش،
این برادر گفته از اول شیرینی خوری تا عروسی مثل یک داداش واقعی پشست داماد هستش که بعدا هم به رفت وآمد خانوادگی می انجامد.
شب عروسی که لباس دامادی به تن داماد میکنن برادر گفته هم درکنار داماد هستش،درقدیم یک دست کت شلور باپیراهن سفیدولباس زیر برای برادر گفته هم میزاشتن که همراه با داماد او هم نوپوش بشه،ولی الان فکرکنم برای بنده خدا فقط یک پیراهن سفید میزارن وبالباس زیر😊!
و شبی که عروس میارن سبد یا زنبیلی که داخل آن قند وسیب وانار هستش دردست برادر گفته قرار میگیره
ویکی یکی میده دست داماد تا داماد ازبالا سر عروس پرت کند.
داستان اینجا تمام نمیشه!درعروسی ازاول تا آخر همه سراغ برادر گفته را میگیرند و ورد زبانهاست!
چه خبره؟؟!!
قصاب موقع کشتن گوسفند میگوید چاقوی من کند است!
آشپز موقع برداشتن سر دیگ غذا میگه سردیگ باز نمیشه!
آرایشگر موقع مراسم ریش تراشی تیغش کند میشه!
ماشین عروس بنزین تمام میکنه!راننده سراغ برادر گفته را میگیرد!
اینها همه شاباش میخوان که باید برادر گفته شاباش آنها را بده.
ولی برادر گفته های الان شانسی آوردن که مثل سابق برف نمیاد ویا این رسم وَرافتاده.
درقدیم رسم براین بود هرموقع برف بیاد باید برادر گفته صبح زود میرفت پشت بامهای طرف داماد را پارو میکرد!
وبعد مادر داماد یک جوراب زمستانی و دستمال به اومیداد وغذای محلی قَره بلماق هم ممکن بود واسش درست کنه
ان شاءالله همیشه خوش باشیدوسلامت وخاطرات گذشته را فراموش نکنید
👌🌹👌
روزهای سه شنبه برنامه بازپخش را ازدست ندهید
👇
@chapeshloo_1
ترکی👇فارسی☝️
1 526
Repost from ❤زادگاه من چاپشلو❤
سلام
یادش بخیر😍
در عروسیها آشپز به قوللوق کارها(خدمتکارها) از صبح در دم دست آشپز بودن خدمت میکردن
آشپز به همه آنها صبحونه آب روغن میداد.
ساغول آقای بقالچی😍👌😋
👇
https://t.me/chapeshloo_1
1399/9/21
1 526
Repost from ❤زادگاه من چاپشلو❤
#قوللئق_کار=خدمتکار
در مراسم عروسی و...
این پست را تقدیم میکنم به همه خدمتکارها ،آقایون و بانوان خدمت کار
واقعا اگه این خدمت کارها در مجالس نباشه مجلس راه نمیره!
درسته الان عروسیها دریک شب خلاصه شده،ولی درقدیم یکهفته وده روز جلوتر در محل مجلس حاضر میشدن میرفتن ازکوه ویا ازباغ هیزوم میاوردند ،هیزوم ها را باتبر میشکستند و کندن اجاق و کارهای محوله....
الان هم ۲۴ساعت قبل در محل مجالس حاضر میشن در دست پای آشپز از تیکه کردن گوشت ودرتدارک هیزوم وتا آبکش کردن دیگ برنجها،دیگها را که دم کردن انها ساعتی وقت استراحت دارند درهمین زمان درکنار اجاق همراه با آشپز چای زیره میخورن (الباقی زیره که ازروی برنج ها موقع آبکش کردن اضافه مونده)آشپز داخل چایی میریزد وهمه خدمتکارها وریش سفیدان چای زیره میخورن ،و آشپز به آنها از آب روغن خورشت یخنی صبحانه ای به آنها میدهد،با تا نهار ویا شام آماده شد دیگه تا اخر مجلس سرپا هستن که بعضی موقع به آنها سرپایی هم میگن ،موقع تقسم غذا هم باید همه را بایک چشم ببینند😉پارتی بازی نکنن ولی خیلی ها ازخدمتکارها انتظار دارند ولی انها کارخودشونا خوب بلدن.
همه مردها و خانمها که غذا خوردن آنها اخر از همه غذا میخورن ،ممکنه بعضی موقع درکنار اجاق وآشپز غذای سفارشی بخورن ولی همیشه چنیین نیست بعضی موقع هم ممکنه غذا کم بیاد به آنها نرسه گرسنه برند منزل،
خسته نباشید وخدا قوت به همه خدمتکارها چه آقا وچه خانم
زنده باشید
خوش باشید وسلامت وتندرست
بدرود😊👋🌺🙏
👇
🆔 @chapeshloo_1
1 526
Repost from ❤زادگاه من چاپشلو❤
#درگزیهای_مقیم_مشهد
#دورهمی
باهمشهریان گل
یخنی پلو درگزی
ویادی از آشپزهای قدیمی
عزیزانی که به رحمت خدا رفتن روحشان شاد🥀🥀🌺
https://t.me/chapeshloo_1
99/9/21
1 526
Repost from ❤زادگاه من چاپشلو❤
#درگزیهای_مقیم_مشهد
#دورهمی
رقص در پشت بام👏😊
یار یار👏
مشهد منطقه زاک
باغ ویلای همشهری عزیز مهندس ابوالفضل منصوریان
ان شاءالله همیشه خوش باشید👍👏👍
💐💐💐
این دورهمی با سالگرد عروسی بنده یکی شده 😊
https://t.me/chapeshloo_1
99/9/21
1 526
سلام
طنز هستش جدی نگیرید
ترکی با زیر نویس فارسی 😊
مادران عزیز بانوان گرامی روزتان مبارک 🌹🌹
¡Ya disponible! Investigación de Telegram 2025 — los principales insights del año 
