es
Feedback
الفباء

الفباء

Ir al canal en Telegram

الفباء؛ مشقِ نوشتن الفباء، نخستین درسِ دانش است و بنیادِ بنایِ آموزش؛ آن را گزیده‌ایم تا با پیوندِ خشت‌خشت آن، سازۀ نوشتن بنیاد نهیم و در سایه‌سارِ سقفِ کلمات بیاساییم. 👤دریچه‌ی ارتباطی با ما @Alefba01

Mostrar más
2 153
Suscriptores
Sin datos24 horas
-67 días
-1830 días
Atraer Suscriptores
junio '26
junio '26
+22
en 7 canales
mayo '26
+30
en 6 canales
Get PRO
abril '26
+46
en 7 canales
Get PRO
marzo '26
+22
en 5 canales
Get PRO
febrero '26
+34
en 9 canales
Get PRO
enero '26
+33
en 4 canales
Get PRO
diciembre '25
+109
en 16 canales
Get PRO
noviembre '25
+70
en 15 canales
Get PRO
octubre '25
+38
en 6 canales
Get PRO
septiembre '25
+42
en 7 canales
Get PRO
agosto '25
+45
en 6 canales
Get PRO
julio '25
+28
en 6 canales
Get PRO
junio '25
+34
en 6 canales
Get PRO
mayo '25
+54
en 10 canales
Get PRO
abril '25
+45
en 7 canales
Get PRO
marzo '25
+95
en 30 canales
Get PRO
febrero '25
+91
en 16 canales
Get PRO
enero '25
+40
en 9 canales
Get PRO
diciembre '24
+39
en 7 canales
Get PRO
noviembre '24
+175
en 38 canales
Get PRO
octubre '24
+65
en 6 canales
Get PRO
septiembre '24
+169
en 15 canales
Get PRO
agosto '24
+71
en 7 canales
Get PRO
julio '24
+110
en 11 canales
Get PRO
junio '24
+79
en 11 canales
Get PRO
mayo '24
+46
en 5 canales
Get PRO
abril '24
+60
en 8 canales
Get PRO
marzo '24
+719
en 32 canales
Get PRO
febrero '24
+124
en 10 canales
Get PRO
enero '24
+110
en 9 canales
Get PRO
diciembre '23
+81
en 11 canales
Get PRO
noviembre '23
+52
en 4 canales
Get PRO
octubre '23
+37
en 6 canales
Get PRO
septiembre '23
+25
en 0 canales
Get PRO
agosto '23
+46
en 0 canales
Get PRO
julio '23
+24
en 0 canales
Get PRO
junio '23
+26
en 0 canales
Get PRO
mayo '23
+45
en 0 canales
Get PRO
abril '23
+440
en 0 canales
Get PRO
marzo '23
+28
en 0 canales
Get PRO
febrero '23
+96
en 0 canales
Get PRO
enero '23
+190
en 0 canales
Get PRO
diciembre '22
+37
en 0 canales
Get PRO
noviembre '22
+18
en 0 canales
Get PRO
octubre '22
+19
en 0 canales
Get PRO
septiembre '22
+12
en 0 canales
Get PRO
agosto '22
+15
en 0 canales
Get PRO
julio '22
+266
en 0 canales
Get PRO
junio '22
+29
en 0 canales
Get PRO
mayo '22
+196
en 0 canales
Get PRO
abril '22
+50
en 0 canales
Get PRO
marzo '22
+110
en 0 canales
Get PRO
febrero '22
+264
en 0 canales
Get PRO
enero '22
+239
en 0 canales
Get PRO
diciembre '21
+65
en 0 canales
Get PRO
noviembre '21
+61
en 0 canales
Get PRO
octubre '21
+91
en 0 canales
Get PRO
septiembre '21
+74
en 0 canales
Get PRO
agosto '21
+95
en 0 canales
Get PRO
julio '21
+30
en 0 canales
Get PRO
junio '21
+32
en 0 canales
Get PRO
mayo '21
+19
en 0 canales
Get PRO
abril '21
+6
en 0 canales
Get PRO
marzo '21
+5
en 0 canales
Get PRO
febrero '21
+2
en 0 canales
Get PRO
enero '21
+7
en 0 canales
Get PRO
diciembre '20
+713
en 0 canales
Fecha
Crecimiento de Suscriptores
Menciones
Canales
28 junio0
27 junio0
26 junio+1
25 junio+1
24 junio+1
23 junio+2
22 junio0
21 junio+1
20 junio0
19 junio+3
18 junio+2
17 junio+1
16 junio+1
15 junio0
14 junio+1
13 junio+2
12 junio0
11 junio0
10 junio+1
09 junio+1
08 junio0
07 junio0
06 junio0
05 junio0
04 junio0
03 junio+2
02 junio+2
01 junio0
Publicaciones del Canal
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آشنایی با ادهم شرقاوی و کتاب‌هایش با سلام به همراهان صفحۀ «کتاب و مطالعۀ معرفت»، اینک در این شماره، این برگ را اختصاص داده‌ایم به معرفی نویسندۀ زیبانویسِ معاصر، دکتور ادهم شرقاوی؛ تا باشد با آشنایی با او و کتاب‌هایش، روزنه‌ای به روشنی گشوده و همگام با او او به افق‌های اندیشه نگاهی تازه بیندازیم. ادهم شرقاوی متولد ۱۹۸۰ میلادی، نویسندۀ فلسطینی‌تبار ساکن لبنان است که با کتاب‌های زیبا و سبک و روش نگارش جالب و جذاب خویش شناخته شده و دارای لیسانس و ماستری زبان و ادبیات عربی از پوهنتون لبنان در بیروت است. او نخست مدتی در روزنامۀ «الوطن» قطر قلم زد و سپس نوشتن را از طریق «منتدی الساخر» آغاز کرده و نخستین کتاب خویش را در سال ۲۰۱۲ با عنوان «حدیث الصباح» منتشر کرد. شهرت او بیش از همه به کتاب «رسائل من القرآن» بر می‌گردد که به روشی زیبا درس و اندرزهایی را از آیات قرآن برداشت نموده و بر برگ‌های کتاب به ودیعت می‌گذارد. این کتاب از پرفروش‌ترین و پرخواننده‌ترین کتاب‌های وی در جهان عرب به شمار می‌آید. سبک داستانی و ساده و روان وی سبب شده است که آثارش در میان طیف گسترده‌ای از کتابخوانان به ویژه جوانان محبوبیت فراوانی پیدا کند. روش نگارش او معمولاً بر روایت‌های کوتاه، پیام‌های اخلاقی و الهام‌بخش، داستان‌های تاریخی و دینی، نثری روان و تأثیرگذار استوار است؛ از همین رو در سال‌های اخیر به یکی از پرخواننده‌ترین نویسندگان معاصر تبدیل شده است. کتاب‌های این نویسنده که ترکیبی از حکمت، احساس و اندیشه است، مفاهیم عمیق اسلامی، اخلاقی و انسانی را به روشی ساده و زبانی روان بیان می‌کند که به بسیاری از زبان‌ها از جمله زبان فارسی ترجمه و توسط ناشران مختلف چاپ و به بازار کتاب عرضه شده است که در پی، به پاره‌ای از کتاب‌های ترجمه شدۀ وی به زبان فارسی اشاره می‌کنیم: «پیام هایی از قرآن»، «با پیامبر»، «بر مسیر نبوت»، «پیام‌هایی از پیامبر»، «همراهان رسول الله»، «پیام‌هایی از صحابه»، «آنگاه که عمر بن خطاب را دیدم»، «پیام‌هایی از عمر بن خطاب»، «پیام‌هایی از علی بن ابی‌طالب»، «پیام‌هایی از تابعین»، «گل‌واژه‌های صبحگاهی»، «گل‌واژه‌های شامگاهی»، «سلام بر تو ای دوست»، «و منتشر شدند نوشته‌ها»، «شمع‌ها روشن»، «پنجاه قانون عشق»، «تا قلبم آرام گیرد»، «حکایت‌های آموزنده»، «و این روزها...» و... تشکر که کتاب می‌خوانید! ✍ عبدالرحمن عزام 📖 ماهنامۀ معرفت؛ شمارۀ ۲۸۱ #کتابستان #معرفی_کتاب #کتاب_خوب_بخوانیم @Alefba99 | الفباء

2
Sin texto...
124
3
📚 رهنمود کتاب‌داری... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏷 کتاب‌ها را به صورت انبوه جمع نکن! ✍ فتحی علی در طول سال‌های گ
📚 رهنمود کتاب‌داری... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏷 کتاب‌ها را به صورت انبوه جمع نکن! ✍ فتحی علی در طول سال‌های گذشته، ۶۰۰۰ جلد کتاب تا به امروز از کتابخانه‌ام خارج و اغلب آن‌ها را توزیع یا با قیمت بسیار پایین فروخته‌ام. دلیل اصلی این فاجعه فرهنگی، نبود مشاوری برای من در ابتدای خرید کتاب‌هایم بود. کتاب‌ها را به صورت تقلیدی جمع می‌کردم تا مانند فلان شیخ و عالم کتابخانه بزرگی داشته باشم. در کتابخانه‌ام بیش از ۲۰ شرح برای صحیح بخاری وجود داشت، در حالی که فقط فتح الباری کافی بود و برای مسلم هم همینطور، در حالی که شرح امام نووی کفایت می‌کرد، و بیش از ۱۴۰ تفسیر قرآن وجود داشت، در حالی که اگر نمی‌خواهی تخصصی در این زمینه داشته باشی، تفسیر طبری، ابن‌کثیر و سعدی کافی‌اند. صدها کتاب در زبان و به همان اندازه در نحو و صدها کتاب دیگر در کتاب‌خانه‌‌ام بودند. اما امروز، فقط کتابی را می‌خرم که به آن نیاز دارم یا در مورد آن تحقیق می‌کنم؛ اما جمع‌آوری آثار فقط برای اینکه گفته شود: فلانی صاحب یک کتابخانه بزرگ است، این به تو کمکی نخواهد کرد، پس به خودت و دیگران نخند! #رهنمود_کتابخوانی @Alefba99 | الفباء
119
4
📝 یادداشت! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏷 تاکسی‌سواری... امروز تاکسی‌سواری تمام شد؛ راحت شدم. اولا، خودِ تاکسی تا
📝 یادداشت! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏷 تاکسی‌سواری... امروز تاکسی‌سواری تمام شد؛ راحت شدم. اولا، خودِ تاکسی تا وقتی سوارش هستیم صفایی ندارد، هی دل در گرو رسیدن داریم؛ اما خواندن کتاب و یادداشت‌هایی در مورد آن شاید؛ ثانیا، این کتاب تا نام و آوازۀ چاپ شدنش آمد، اسیر گرفتنش بودم و تا ایران‌کتاب به تایباد پست کرد و از آنجا به اینجا رسید، خود مشالفتی داشت که مثنوی هفتاد من کاغذ است؛ و ثالثا، انتظار و رسیدن نوبت مطالعه به آن هم دلهرۀ دیگری بود که سرانجام شنبه شروع شد و افتان و خیزان سه‌شنبه با هشت پومودورو مطالعۀ بیست‌صفحه‌ای تمام شد. خواندن یادداشت‌های سروش صحت در این کتاب که خود مرد کتاب و روایت است، خالی از نفع نخواهد بود. من اما در کنار خواندن و خط کشیدن، از جای‌جای این برگ‌ها، سوژه‌هایی برای نوشتن گرفتم؛ پس اینک که کتاب تمام شده، برگش را ببندم و بروم یادداشت‌هایم را بنویسم تا سرد نشوند. ✍ عبدالرحمن عزام 🗓 جمعه؛ ۵ سرطان ۱۴۰۵ خورشیدی #امروز... #روزنوشت #کتاب_بخوانیم @Em_Roozam
101
5
📝 یادداشت! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏷 تاکسی‌سواری... امروز تاکسی‌سواری تمام شد؛ راحت شدم. اولا، خودِ تاکسی تا
📝 یادداشت! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏷 تاکسی‌سواری... امروز تاکسی‌سواری تمام شد؛ راحت شدم. اولا، خودِ تاکسی تا وقتی سوارش هستیم صفایی ندارد، هی دل در گرو رسیدن داریم؛ اما خواندن کتاب و یادداشت‌هایی در مورد آن شاید؛ ثانیا، این کتاب تا نام و آوازۀ چاپ شدنش آمد، اسیر گرفتنش بودم و تا ایران‌کتاب به تایباد پست کرد و از آنجا به اینجا رسید، خود مشالفتی داشت که مثنوی هفتاد من کاغذ است؛ و ثالثا، انتظار و رسیدن نوبت مطالعه به آن هم دلهرۀ دیگری بود که سرانجام شنبه شروع شد و افتان و خیزان سه‌شنبه با هشت پومودورو مطالعۀ بیست‌صفحه‌ای تمام شد. خواندن یادداشت‌های سروش صحت در این کتاب که خود مرد کتاب و روایت است، خالی از نفع نخواهد بود. من اما در کنار خواندن و خط کشیدن، از جای‌جای این برگ‌ها، سوژه‌هایی برای نوشتن گرفتم؛ پس اینک که کتاب تمام شده، برگش را ببندم و بروم یادداشت‌هایم را بنویسم تا سرد نشوند. ✍ عبدالرحمن عزام 🗓 جمعه؛ ۵ سرطان ۱۴۰۵ خورشیدی #امروز... #روزنوشت #کتاب_بخوانیم @Em_Roozam
1
6
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏷 5,000,000 (پنج میلیون) به اساس گزارشی که از سوی سازمان یونسکو در سال ۲۰۱۵ میلادی پیر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏷 5,000,000 (پنج میلیون) به اساس گزارشی که از سوی سازمان یونسکو در سال ۲۰۱۵ میلادی پیرامون وضعیت تعلیم در کشورهای عربی انجام شده بود، پنج میلیون طفلی که درست در سنینی قرار دارند که می‌بایست به تعلیم و فراگیری علم و دانش روی آورند، هنوز بیرون از دیوارهای مکتب و مدرسه به سر می‌بردند. این گزارش بیان داشته بود که کشورهای عربی در بر آورده نمودن اهداف برنامه‌های تعلیمی عمومی، ناکام بوده‌اند؛ و برآن تأکید نموده بود که سطح کیفیت تعلیم و خدمات تعلیمی درین کشورها پایین است و از کشورهای عربی خواسته بود که نظام تعلیمی خویش را وارسی نموده و بعضی از برنامه‌های خویش را تغییر دهند. 📌 منبع: مجله عربی البصائر #دانش @Alefba99 | الفباء
144
7
ــــــــــــــــــــــــــــــــ شماره ۲۸۱ ماهنامهٔ معرفت (سال بیست‌وچهارم، شمارهٔ پنجم، سرطان ۱۴۰۵ خورشیدی) از چاپ برآمد! مح
ــــــــــــــــــــــــــــــــ شماره ۲۸۱ ماهنامهٔ معرفت (سال بیست‌وچهارم، شمارهٔ پنجم، سرطان ۱۴۰۵ خورشیدی) از چاپ برآمد! محتوای این شماره: ▫️سرمقاله: غزه را فراموش نکنیم! ▫️ بیداری امت، تنها راه مقابله با رژیم صهیونیستی؛ نوشتهٔ غلام حضرت حمیدی؛ ▫️حج؛ کنگرهٔ جهانیِ سیاسی-تربیتی مسلمانان؛ نوشتهٔ احمدفرید فرزاد هروی؛ ▫️ذهن و رسانه؛ نوشتهٔ پروانه احمدی؛ ▫️ گوهر گم‌شدهٔ انسانیت؛ نوشتهٔ محمدنعیم مروی؛ ▫️ تازه‌های تکنولوژی؛ واحد تحقیق معرفت؛ ▫️ تاریخ و فرهنگ؛ سامیانیان، مردان سیاست و دانش؛ نوشتهٔ مولاداد رستمی؛ ▫️اخبار جهان اسلام؛ ▫️دل‌نوشته‌ها؛ ▫️ فانوس ادب؛ ▫️صفحهٔ کتاب و مطالعه؛ آشنایی با ادهم شرقاوی و کتاب‌هایش! 💌 شما نیز می‌توانید برای ثبت نام به ماهنامه معرفت به شماره ۰۷۹۹۵۳۸۷۵۹ تماس گرفته و هر ماه این مجلهٔ وزین را به آدرس خویش دریافت نمایید. #معرفت_نامه #کتاب_خوب_بخوانیم t.me/Alefba99 | الفباء
609
8
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📝 ساعت انشاء... (۲) دوباره ساعتِ انشاء است؛ امروز اما، فعالیتِ ما نوشتن از دیروز است. برخلاف دو ساعتِ دو نوبتِ قبلی که حرف کار کردیم و کلمه، امروز اما خاطره می‌نویسیم؛ خاطره از دیروز... ما در ساعت انشاء بیست نفریم. کارخانگی روز اول ما نوشتنِ هر حرف در سه کلمه بود؛ در اول و وسط و در آخرش؛ یعنی هر حرف از ۳۲ حرف الفباء در سه کلمه جا خوش کرد و ما هرکدام ۹۶ کلمه نوشتیم و در مجموع ۱۹۲۰ کلمۀ جدید آفریدیم؛ و در نوبت دوم هم آمدیم هر حرف الفباء را در یک کلمه و هر کلمه را در یک جمله به کار بردیم که شد ۶۴۰ کلمه و جمله. هر کلمه جدید بود و هر جمله جدید؛ و این برای همۀ ما جالب بودو جاذب. شما نیز تجربه‌اش کنید؛ اگر پدر هستید و کودکی به مکتب دارید و یا معلم هستید و درس دری می‌خوانید، و یا هم اگر با املاء و انشاء سروکار دارید، از اینجا و اینگونه آغاز کنید. آهسته اما پیوسته، این روش و کنش، ضامن رشد و پویایی فرزند و دانش‌آموزتان است و در بلندمدت توان واژه‌شناسی و واژه‌سازی وی را تقویت کرده و سبب می‌شود به شکل خلاقانه‌ای کلمه تولید کند و علاقمندانه با قلم و خط و نوشتن خو بگیرد. آنچه ما اینجا به بهانۀ ساعت انشاء می‌نویسیم، ترسیمِ راه ماست که به هدف نشر خوبی‌ها با شما شریک می‌سازیم؛ باشد تا ما را انگیزه‌ای برای ادامه باشد و شما را عاملی برای آموزش... بر گردم به سخن؛ امروز اما دوباره ساعتِ انشاء است و ما اینک نشسته‌ایم تا خاطره بنویسیم؛ خاطره از دیروز که همه به هدف سیر و سیاحت پا از مدرسه بیرون گذاشتیم تا با نگاه و نگرش به هستی، اندیشۀ خویش بسازیم و بینش و منش خویش در روشنایی کیش هستی‌بخش خویش، افق‌های تازه‌تری ببخشیم. بمنه و کرمه ✍ عبدالرحمن عزام 🔻 هرات؛ شهرک سبز 📆 پنجشنبه؛ ۲۷ حمل ۱۴۰۵ #امروز... #روزنوشت #ساعت_انشاء @Em_Roozam
156
9
+9
Sin texto...
172
10
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ من مطمئنم غالب کسانی که دستی در نوشتن دارند، نمی‌توانند تاثیری که نوشته‌های‌شان بر خوان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ من مطمئنم غالب کسانی که دستی در نوشتن دارند، نمی‌توانند تاثیری که نوشته‌های‌شان بر خوانندگان دارد را درک کنند. شاید اثربخشیِ تعداد کمی از نوشته‌های یک نویسنده به او برسد، اما بیشتر این تاثیر از او پنهان خواهد ماند. به خدا قسم، من اثر عمیق تعدادی از کتاب‌ها و مقالات را بر اندیشه و آگاهی و وجدانم احساس می‌کنم در حالی که خود آن نویسنده‌ها -حتی آن‌هایی که در قید حیات هستند چه رسد به رفتگان- از این تاثیر بی‌اطلاع هستند. بنابراین، اگر خداوند دروازهٔ نوشتن را به روی تو گشوده و بهرهٔ مناسبی از علم داری: بنویس، بنویس، بنویس. ✍ عبدالله الشهری با ترجمه عبدالله شیخ‌آبادی #بنویسیم @Alefba99 | الفباء
578
11
دوستان گرامی و اهل علم! برای تکمیل بخش میدانی یک مقاله علمی با عنوان: «حضور قرآنی رسائل نور در ساختار آگاهی ایمانی و اخلاقی ج
دوستان گرامی و اهل علم! برای تکمیل بخش میدانی یک مقاله علمی با عنوان: «حضور قرآنی رسائل نور در ساختار آگاهی ایمانی و اخلاقی جوانان افغانستان» نیازمند همکاری علمی شما هستم. این پرسش‌نامه با هدف بررسی نقش رسائل نورِ بدیع‌الزمان سعید نورسی در تقویت آگاهی ایمانی، اخلاقی، اجتماعی و تمدنی جوانان افغانستان تهیه شده است. خانه‌پری این فرم تنها چند دقیقه وقت می‌گیرد، اما پاسخ‌های شما در غنامندی این پژوهش و دقیق‌تر شدن نتایج آن بسیار ارزشمند است. لطفاً اگر با رسائل نور آشنایی دارید، این پرسش‌نامه را تکمیل نمایید و در صورت امکان با دوستان و علاقه‌مندان نیز به اشتراک بگذارید. لینک پرسش‌نامه: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdPg0v5mMu8ibWxv3Fk3QtZbK4i9mv9e1uL4GUVtf7JjvRpXQ/viewform?usp=publish-editor از همکاری علمی و لطف همیشگی شما سپاسگزارم. با احترام عبدالناصر امینی
184
12
📝 رهنمود نویسندگی... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏷 رهنمودهای ایزاک سینگر در حوزه نویسندگی 📝 ترجمۀ محمد قاضی زاده چهاردهم: هرگز کتابی را به این خاطر که منتقدی گفته آن را بخوانید یا خواندن آن مُد شده نخوانید. اگر کتابی را می‌خوانید و احساس می‌کنید که کسل‌کننده است آن ببندید و فراموشش کنید. این توصیۀ من به خواننده است. وقتی خواننده کتابی را به این خاطر که مُد شده یا خواندن آن توصیه شده می‌خواند، من آن را مطالعۀ اجباری می‌خوانم و این هرگز مطلوب نیست. من تصور می‌کنم که مطالعۀ آزاد بهترین نوع مطالعه است. من خود همین کار را می‌کنم. گاهی ممکن است کسی بگوید: این کتاب خواندنش واجب است. من در جواب می‌گویم: در ادبیات چیزی واجب وجود ندارد. اگر دو صفحه بخوانم و آن را نپسندم، کتاب را می‌بندم و واجبات را می‌گذارم برای دیگران. #رهنمود_نویسندگی @Alefba99 | الفباء
225
13
📋 به قلم شما... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏷 آرام سخن بگو، دل‌ها را نیازار... ✍ خانم شیما‌ شریفی یکی از نعمت‌های بزرگ الهی که هر روز با آن زندگی می‌کنیم، نعمت سخن گفتن و شنیدن است؛ موهبتی گران‌بها که خداوند آن را امانتی در اختیار ما قرار داده تا در راه خیر، مهربانی و رضایت او به کار ببریم. اما آیا تاکنون اندیشیده‌ایم که شیوهٔ سخن گفتن ما چه اثری بر دل دیگران می‌گذارد؟ گاهی انسان گمان می‌کند بلند سخن گفتن یا آمرانه حرف زدن، نشانهٔ قدرت و بزرگی است؛ در حالی که آرامش در گفتار، بیش از فریاد، شخصیت انسان را نمایان می‌سازد. صدای بلند شاید لحظه‌ای توجه دیگران را جلب کند، اما این ادب، متانت و نرمیِ سخن است که در دل‌ها جای می‌گیرد. انسان ارزش خود را با بلند کردن صدا ثابت نمی‌کند؛ بلکه با وقار، احترام و شیوهٔ درست گفت‌وگو، جایگاه خویش را می‌سازد. هر اندازه سخنان ما آرام‌تر، سنجیده‌تر و محترمانه‌تر باشد، اثر آن در دل دیگران عمیق‌تر خواهد نشست. پس چه نیکوست که در سخن گفتن، اعتدال را فراموش نکنیم؛ نه آن‌قدر بلند سخن بگوییم که سبب آزار دیگران شویم و نه آن‌قدر آهسته که مفهوم سخن به‌درستی منتقل نگردد. زیبایی گفتار در تعادل آن است. این خصلت زیبا یک‌روزه به دست نمی‌آید؛ اما با تمرین و مداومت، به بخشی از شخصیت انسان تبدیل می‌شود. پس شایسته است از همین امروز آغاز کنیم: • در دعا و نماز، با خشوع و آرامش راز و نیاز کنیم؛ • در گفت‌وگوها، حرمت دیگران را نگه داریم؛ • در خانه و جامعه، با نرمی و ادب سخن بگوییم؛ • هنگام استفاده از تلفن و وسایل ارتباطی، آرامش اطرافیان را فراموش نکنیم؛ • و در زمان رانندگی، از بوق‌های بی‌جا و رفتارهایی که آسایش مردم را بر هم می‌زند، پرهیز کنیم. انسانی که در گفتار و رفتار خود میانه‌رو و آرام باشد، نه‌تنها در نگاه مردم محترم‌تر می‌شود، بلکه دل‌ها نیز به او نزدیک‌تر می‌گردند. چنین انسانی حضورش آرامش می‌آورد و سخنش بوی احترام، مهربانی و انسانیت می‌دهد. و چه زیباست انسانی که صدایش، به‌جای آشفتگی، آرامش ببخشد. #به‌قلم‌شما #سال_اندیشه_ابتکار @Alefba99 | الفباء
213
14
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد دکتور وهبة الزحیلی به شاگردانش می‌فرمود: خرید کتاب‌ باعث ثروتمندی می‌شود و فروش آ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد دکتور وهبة الزحیلی به شاگردانش می‌فرمود: خرید کتاب‌ باعث ثروتمندی می‌شود و فروش آن‌ باعث فقر می‌گردد. #کتابخانه_بسازیم @Alefba99 | الفباء
270
15
‍ نام کتاب: رهنمودهای نویسندگی تهیه و ترتیب: عبدالرحمن عزام نشر: الفبا تعداد صفحات: 51 همه به نوشتن علاقه دارند، از این‎که نام خود را روی جلد یک کتاب ببیند به خود افتخار می‎کنند؛ اما تعداد اندکی می‎نویسند و بیشتر از نیمی از این تعداد اندک، نمی‎دانند چطور باید بنویسند، از کجا شروع کنند و به کجا پایان دهند. و نیمَ بیشتر از نیم باقی ماندۀ نویسنده‎ها، نوشته‎های شان پر است از اشتباه؛ اشتباهاتی که در امر نوشتن حرام بشمار می‎روند. برای همین است که از میلیون‎ها کتابی که هر ماه چاپ می‎شود، فقط تعداد اندکی ارزش خواندن را دارند و به معنای واقعی کتاب اند. کتاب بیست و هشت اشتباه نویسندگی اثر «جودی دلتون» به شرح عمده‎ترین اشتباهات نویسندگان پرداخته است. به باور نویسنده علت اساسی ناکامی بسیاری از نویسنده‎ها، تکرار این بیست و هشت اشتباه رایج در باب نوشتن است. کتاب مذکور برای علاقمندان نوشتن می‎تواند مفید و آموزنده باشد. کتاب «رهنمودهای نویسندگی» چکیدۀ کتاب «بیست و هشت اشتباه نویسندگی» است که به کوشش آقای عبدالرحمن عزام با متنی زیبا، روان و عام‎فهم ترتیب شده است تا بسان یادداشت در هر موقعیت و زمان بتوانیم به راحتی از آن بهره ببریم. مطالب به‎گونۀ فهرست‎وار با توضیحاتی کوتاه و واضح لیست شده اند. در زیر لیست بیست و هشت اشتباه نویسندگان تذکر خواهد رفت؛ البته برای اهل قلم توصیه می‎شود کم از کم سالی یک بار یکی از دو کتاب مذکور را بخوانند تا با هر بار خواندن، یکی از اشتباهات، اصلاح شده و روزی نوشته‎هامان خالی از نقص باشند. «اشتباهات نویسندگی: ۱. در کار نوشتن امروز و فردا نکنید! ۲. نوشتن اثر را با حرف زدن در باره‎ی آن، پشتِ گوش نیندازید؛ به جای نوشتنِ اثر، حرف آن را نزنید. ۳. سعی نکنید بهترین اثر دنیا را خلق کنید و از شکست هم نترسید. ۴. نخست سوژه‎ی خویش را انتخاب کنید و بعد، دست به قلم ببرید؛ بدون سوژه نمی‎توان قلم و قدم برداشت؛ چون کسی که نمی‎داند چه بنویسد، نمی‎تواند چیزی بنویسد. ۵. موقع نوشتن، ویرایش نکنید، دست از نوشتن نکشید تا نوشته‎ی‎تان را تحسین کنید یا از آن ایراد بگیرد. ۶. کلی گویی نکنید. از توصیف‎های خاص استفاده کنید. ۷. نقل نکنید، نشان دهید. از گفتگو و حادثه استفاده کنید، نه روایت‎های طولانی. ۸. یادتان نرود که از تشبیه و تضاد هم استفاده کنید. ۹. از صفت‎ها زیاد استفاده نکنید، از فعل‎های جاندار استفاده کنید. ۱۰. از کلیشه و وابسته‎های وصفی، شعار و کلمات نخ‎نما استفاده نکنید. ۱۱. در نقطه‎گذاری افراط نکنید. ۱۲. مضمون اثر تان را فراموش نکنید. ۱۳. فراموش نکنید که نوشته‎ی شما باید ابتدا، میانه و پایان داشته باشد. ۱۴. تعادل بین اجزای اثر تان را فراموش نکنید و حاشیه نروید. ۱۵. حالات شخصی خود را بیان نکنید. با خواننده ارتباط بر قرار کنید. ۱۶. شخصی ننویسید، عام و جهان‎شمول بنویسید! ۱۷. وعظ نکنید و عقاید شخصی خود را ارایه ندهید. بگذارید خواننده خود کشف کند. ۱۸. سوژه‎ها و روی‎دادها را صادقانه بنویسید؛ گر چه هنوز رخ نداده باشند. ۱۹. از تحقیق غافل نشوید؛ اما در استفاده از آن افراط نکنید. ۲۰. دایم از منِ راوی استفاده نکنید؛ از سوم‎شخص استفاده کنید. ۲۱. از بازنویسی نهراسید. ۲۲. نگذارید نگرانی‎های جزئی عذاب تان دهد. ۲۳. لزومی ندارد همه، مخاطبِ اثرِ شما باشند. ۲۴. به انتقادهای دیگران گوش نکنید. ۲۵. دنبال این که آیا استعداد دارید یا ندارید، نباشید. ۲۶. گول افسانه‎ی یک‎شبه ثروتمند شدن را نخورید؛ ده سال طول می‎کشد تا یک‎شبه موفق شوید. ۲۷. رمان ترسناک خود را برای مجلات شاد نفرستید؛ ببینید اثر تان را باید برای چاپ به کجا بفرستید. ۲۸. مایوس نشوید.» #معرفی_کتاب #کتاب_خوب_بخوانیم @baran1229
242
16
📋 به قلم شما... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏷 گاهی نوشتن... ✍ خانم نفیسه سادات نوشتن توقف نرم میان ریز و درشت زندگی‌ است؛ توقفی که می‌توان با آن از باغ آرزو‌ها گلِ امید چید. وسطِ سختی‌های شکننده ایستاد؛ در درشتی‌های پُر درد‌ نرم شد. در غم‌های جانکاه با قلم یار گشته از آن‌ها شانه‌ای برای تکیه ساخت. نوشتن عشقی‌ است زیبا‌، و دنیایی که بعد شناخت با او ترکش شبیه مرگ می‌شود. نوشتن کلید سختی‌های بی‌تحمل و انیس آسانی‌های دل شاد است‌. وقتی با قلم یار و در نوشتن جسور گشتی، دیگر انگار شخص دومی از خودت کنار توست. آن وقت است که اگر با خو‌د هم قهر کنی، بافت کلمات میانجی میان تو و خودت خواهد گشت. نوشتن همان حرفی‌ است که با گذاشتن چند بار نوک قلم کلمه شده و مجموعه‌ی کلمه‌های آن باغ گل‌بار نوشتن می‌شوند. #به‌قلم‌شما #سال_اندیشه_ابتکار @Alefba99 | الفباء
216
17
📝 یادداشت... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏷 در پسِ آینه... در پسِ آینه امروز به پایان رسید. این کتاب، زوایای مهمی
📝 یادداشت... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏷 در پسِ آینه... در پسِ آینه امروز به پایان رسید. این کتاب، زوایای مهمی از زندگی محمود دولت‌آبادی را آفتابی کرده است؛ اینکه چطوری می‌نوشته و موازی با زندگی عادی، زندگی خیالات خود را چگونه می‌گذرانده و توجه او به عنوان دولت‌آبادی نویسنده و محمودِ شوهر، پدر، همسایه و... به خود، خانواده و جامعه چگونه بوده است؛ و نیز، خانم او مهر آذر ماهر و فرزندانش هر یک سیاوش، سارا و فرهاد، دولت‌آبادی را در این دو دنیا و دو زندگیِ وی چگونه دیده و تعریف کرده‌اند. بعد از رادیو هنوز... و یا در کنار آن، این بهترین کتابی بود که این اواخر در این حوزه خواندم. 📆 عبدالرحمن عزام 📆 پنج‌شنبه؛ ۲۸ جوزای ۱۴۰۵ خورشیدی #امروز... #روزنوشت #کتاب_بخوانیم  @Em_Roozam
215
18
📝 یادداشت... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏷 در پسِ آینه... تا از نشر و نوشتن آن آگاه شدم، حس خواستن در من شکوفه زد
📝 یادداشت... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏷 در پسِ آینه... تا از نشر و نوشتن آن آگاه شدم، حس خواستن در من شکوفه زد. کتاب هرطور بود، به دستم رسید؛ این بماند که کار کتاب اینجا آنقدر رو به راه نیست که کتابی که بخواهی، زودازود توسط در شهر موجود شود تا تو بتوانی داغاداغ به دستش آوری. چند روزی است «در پسِ آینه» را می‌خوانم. خواستم احساسم را در موردش بنویسم؛ اما گذاشتم برای پایان کتاب و اینک، فقط همین را بگویم که برای من از خواندنِ پاره‌ای از کتاب‌ها، مطالعۀ پشتِ صحنه و زمان و زمینۀ نوشتن آن بیشتر به دل می‌چسبد و اینکه در حاشیۀ نوشتن، بر نویسنده چه گذشته و چه تلخ و شیرینی را به تجربه نشسته است؟! این کتاب اما، دقیقا به همین منظور منظوم گردیده است؛ اما اینکه گفتگو با نویسندۀ کلیدر باشد، که دل به دلخانه نمی‌گذارد برای نتپیدن و نخواندن و به پایان نرساندم. 📆 عبدالرحمن عزام 📆 چهارشنبه؛ ۲۰ جوزای ۱۴۰۵ خورشیدی #امروز... #روزنوشت #کتاب_بخوانیم t.me/Em_Roozam
207
19
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 چند تابلو مهمی که باید در اتاق کار داشته‌ باشی 🌁 تابلوی از اهداف بلند و مهم تا در‌
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 چند تابلو مهمی که باید در اتاق کار داشته‌ باشی 🌁 تابلوی از اهداف بلند و مهم تا در‌ روزمرگی غرق نشوید. ⏰ ساعت: چون هر دقيقه‌اش با ارزش است. 🪞آينه: تا جلوی آن بایستی و قبل از این‌که دیگران شما را ارزیابی کنند، خودت را در آن ببینی. 📆 تقويم: تا به روز باشی! 🏷 منبع: کانال تلگرام استاد جلال معروفیان #رهنمود_زندگی @Alefba99 | الفباء
250
20
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏷 بازار کتاب و چند مشکل... بازار کتاب در هرات ما -حالا اگر نه در تمام افغانستان- مزه‌ای ندارد. نه اینکه کتاب‌خانه و کتاب‌فروشی نباشد که هست، زیاد هم هست الحمدلله؛ اما به عنوان یک کتاب‌خوان پیگیر اگر خواسته باشم چیزی بگویم، کمتر دیده‌ام کسی که به پشتِ پیش‌خوانِ کتاب‌فروشی ایستاده است، خود کتاب بخواند و کتاب‌شناس باشد. بیشتر کتاب‌دارند تا کتاب‌دان و کتاب‌خوان؛ که با این حال، کاسبی‌شان بیشتر به دکان‌داری شبیه است تا کتاب‌دانی و کتاب‌خوانی. اما به هر حال همین که هستند، غنیمتی است که می‌شود شکرش گفت. مشکل دیگری که درین باب هست و از مشکل نخست نشأت می‌گیرد، عدم بروز بودن کتاب‌خانه‌هاست و آن‌هم به علت عدم بروز بودن کتاب‌دارها. کتابی اگر تازه در کشور و کشور هم‌زبان به زیور چاپ آراسته گردد، ممکن ماه‌ها و چه بسا سال‌ها بگذرد و هنوز چشم، آن را در قفسه‌های کتاب‌فروشی‌های شهر نبیند و تو نتوانی ببینی و بخوانی و به دستش بگیری، مگر اینکه خود از مجراهای خودخواسته و خودساخته با وصیت و سفارش به این و آن، آن را به دست بیاوری که آن‌هم برای یکی دو بار، و نمی‌شود همیشه دست تو باشد و دامن این و آن برای این و آن کتاب. در کنار این دو، مشکل دیگر که کمتر از این دو نیست، عدم هم‌سنخی قیمت‌هاست در بازار. شده قیمتِ یک کتاب از این دکان تا آن دکانِ کنارش، تفاوتِ سرسام‌آوری باشد؛ این بماند که می‌شود تفاوتِ قیمتِ یک کتابِ ۶۰۰ صفحه‌ای مثلا، از کوچه گدام تا بازار کتابِ کنارِ کتاب‌خانۀ عامه، ۵۰۰ افغانی باشد؛ بله، درست شنیده‌اید پ ن ج ص د افغانی که این را جز فرصت‌طلبی و بهره‌جویی نمی‌شود تعبیر و تفسیر کرد. یک نفر می‌تواند عاشقِ یک کتاب باشد؛ اما لزوما نه نادان، که کسی از این علاقه‌اش سوء استفاده کرده و در پی بهره‌جویی از او و جیبش باشد. ✍عبدالرحمن عزام 📆 سه‌شنبه؛ ۲۶ جوزای ۱۴۰۵ #امروز... #روزنوشت #یادداشت_های_آزاد @Em_Roozam
225