es
Feedback
Tech Xtream

Tech Xtream

Ir al canal en Telegram

موقع تيك إكستريم عبارة عن منصة تقنية نقدم من خلالها مقالات ومقاطع فيديو تقنية مميزة، بالإضافة إلى أحدث أخبار المجال. ▪️ رابط موقعنا الإلكتروني 👇 https://www.netaawy.com ▪️ صفحتنا على فيسبوك 👇 https://www.facebook.com/TechXtream

Mostrar más

📈 Análisis del canal de Telegram Tech Xtream

El canal Tech Xtream (@techxtreamx) en el segmento lingüístico de Árabe es un actor destacado. Actualmente la comunidad reúne a 12 847 suscriptores, ocupando la posición 9 842 en la categoría Tecnologías y Aplicaciones y el puesto 1 983 en la región Egipto.

📊 Métricas de audiencia y dinámica

Desde su creación el невідомо, el proyecto ha mostrado un crecimiento acelerado, reuniendo a 12 847 suscriptores.

Según los últimos datos del 26 junio, 2026, el canal mantiene una actividad estable. En los últimos 30 días la variación de miembros fue de 3, y en las últimas 24 horas de 2, conservando un alto alcance.

  • Estado de verificación: No verificado
  • Tasa de interacción (ER): El promedio de interacción de la audiencia es 30.36%. Durante las primeras 24 horas tras publicar, el contenido suele obtener N/A% de reacciones respecto al total de suscriptores.
  • Alcance de las publicaciones: Cada publicación recibe en promedio 3 901 visualizaciones. En el primer día suele acumular 0 visualizaciones.
  • Reacciones e interacción: La audiencia responde de forma activa: el promedio de reacciones por publicación es 59.
  • Intereses temáticos: El contenido se centra en temas clave como شَرِكَة, نَمُوذَج, بَيَان, جِهَاز, دُولَار.

📝 Descripción y política de contenido

El autor describe el recurso como un espacio para expresar opiniones subjetivas:
موقع تيك إكستريم عبارة عن منصة تقنية نقدم من خلالها مقالات ومقاطع فيديو تقنية مميزة، بالإضافة إلى أحدث أخبار المجال. ▪️ رابط موقعنا الإلكتروني 👇 https://www.netaawy.com ▪️ صفحتنا على فيسبوك 👇 https://www.facebook.com/TechXtream

Gracias a la alta frecuencia de actualizaciones (últimos datos recibidos el 27 junio, 2026), el canal mantiene la vigencia y un amplio alcance. La analítica demuestra que la audiencia interactúa activamente con el contenido, lo que lo convierte en un punto de referencia dentro de la categoría Tecnologías y Aplicaciones.

12 847
Suscriptores
+224 horas
-107 días
+330 días
Archivo de publicaciones
امبارح انتشر بيان صحفي مزيف إن سلسة المتاجر العالمية Walmart هتبدأ تقبل مدفوعات بعملة لايتكوين.. البيان المزيف نشرته مواقع كت
امبارح انتشر بيان صحفي مزيف إن سلسة المتاجر العالمية Walmart هتبدأ تقبل مدفوعات بعملة لايتكوين.. البيان المزيف نشرته مواقع كتيرة منها موقع ياهو ده أدى لزيادة العملة أكتر من 50 دولار في ساعة واحدة. بعد كدة Walmart نفت الخبر عشان سعر يرجع لمكانه مرة تانية. في الغالب الحاجات دي بيبقى متفق عليها ومترتبلها، لأن في حركة واحدة زي دي ممكن تكسب فلوس مش هتعملها ولا في 50 سنة.. وفي نفس الوقت الناس اللي دخلت واشترت من سعر 230$ معظم فلوسها اتسرقت 😬

الاختراق تم عبر إرسال مجموعة من الصورة المتحركة GIFs واللي هي في أصلها ملفات فوتوشوب PSD وملفات PDF.. الملفات دي تم تصميمها بطريقة تقدر من خلالها تستغل ثغرة Zero-Day في مكتبة معالجة الصور الخاصة بآبل CoreGraphics على نظام الآيفون iOS ونظام الماك MacOS. آبل استلمت المالوير من Citizen Lab يوم 7 سبتمبر وقدرت تكتشف الثغرة المستغلة وتنزل تحديث لعلاجها في خلال 5 أيام. المالوير اللي اكتشفها Citizen Lab تقريبا بتأثر على أجهزة أخرى، لأن آبل أصدرت تحديثات أمنية في نفس الوقت لأنظمة الآيفون والآيباد والماك وحتى نظام ساعتها الذكية. لو بتستخدم منتج من منتجات آبل اتأكد إنك على أحدث إصدار: ▪️ iOS 14.8 ▪️ iPad OS 14.8, ▪️ WatchOS 7.6.2 ▪️ macOS Big Sur 11.6 ▪️ macOS Catalina 021-005 update ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ لسه من شهرين كنت كاتب بوست شبه ده بثغرة مشابهة تقريبا كانت بتستخدم للتجسس على رؤساء وصحفيين وكانت بردو من تطوير NSO Group. الغريب في الموضوع إن المالوير دي تم اكتشافها بعد ما استخدمتها جهة ما منعرفهاش للتجسس على ناشط سعودي.. والمالوير اختها بتاعت شهر يوليو تم اكتشافها بعد ما استخدمتها جهة ما منعرفهاش للتجسس على ناشط بحريني !!

النت مقلوب بقاله كام ساعة على تحديث مفاجئ من شركة آبل لكل أنظمة التشغيل الخاصّة بالأجهزة بتاعتها دفعة واحدة 😯 القصة بتبدأ يو
النت مقلوب بقاله كام ساعة على تحديث مفاجئ من شركة آبل لكل أنظمة التشغيل الخاصّة بالأجهزة بتاعتها دفعة واحدة 😯 القصة بتبدأ يوم 7 سبتمبر لما ناشط سعودي شك إن موبايله مخترق فتواصل مع المختبر الكندي الشهير في جامعة تورنتو Citizen Lab لفحص موبايله. أثناء عمل تحليل جنائي رقمي للموبايل اكتشف الباحثين برمجية خبيثة مصاب بها الموبايل من نوع Zero-Click & Zero-Day يعني ثغرة غير مكتشفة من قبل، ومش بتحتاج أي تدخل من الضحية عشان يتم اختراقه. حسب تقرير Citizen Lab فالمالوير (البرمجية الخبيثة) كالعادة من تطوير شركة "NSO Group" وبتقدر من خلال رسالة بسيطة إنها تخترق آيفون الضحية على أحدث إصدار من إصدارات نظام الآيفون iOS وبتقدر إنها تسرق الرسائل النصية والإيميلات وسجل المكالمات، كمان تقدر تشغل الكاميرا والميكروفون بدون علم المستخدم.. والأسوء من كدة إنها بتقدر تعترض محتوى رسائل التطبيقات المشفرة زي سيجنال وتيليجرام.

بكرة ممكن نشوف لأول مرة #آيفون بذاكرة 1 تيرابايت 📱 حسب التسريبات أقل نسخ الموبايل هتكون بذاكرة 128 جيجابايت وهيتم إلغاء الاع
بكرة ممكن نشوف لأول مرة #آيفون بذاكرة 1 تيرابايت 📱 حسب التسريبات أقل نسخ الموبايل هتكون بذاكرة 128 جيجابايت وهيتم إلغاء الاعتماد على ذاكرة 64 جيجابايت. متوقع بردو نشوف زيادة جديدة في سعر الموبايل 😒

نرشح لكم إضافة Privacy Badger واحدة من أهم الإضافات لحماية خصوصيتك أثناء تصفح الإنترنت. الإضافة تتولى عملية حظر برمجيات التتب
نرشح لكم إضافة Privacy Badger واحدة من أهم الإضافات لحماية خصوصيتك أثناء تصفح الإنترنت. الإضافة تتولى عملية حظر برمجيات التتبع الموجودة في أي موقع تقوم بزيارتها من أجل منع المواقع من التجسس على نشاطك والمواقع التي تزورها وجمع بياناتك. الإضافة تقوم بإرسال إشعار إلى المواقع التي تزورها بعدم تعقب نشاطك، وفي حالة تجاهل الموقع هذا الإشعار تبدأ الإضافة في عملية الحجب. أيضًا تقوم الإضافة بحذف أي معلومات تتبع من الروابط التي تقوم بالضغط عليها داخل المتصفح. رابط تحميل الإضافة على كروم 👇 https://bit.ly/3hqpN38 رابط تحميل الإضافة على إيدج 👇 https://bit.ly/3liZVHp رابط تحميل الإضافة على فايرفوكس 👇 https://mzl.la/2XdOybU رابط تحميل الإضافة على فايرفوكس للأندرويد 👇 https://mzl.la/2YRwkxh

شركة شاومي بدأت تعمل حجب لموبايلاتها في السودان وسوريا وبعض الدول الأخرى ❌ في الفترة الأخيرة اشتكى مستخدمين في سوريا والسودان
شركة شاومي بدأت تعمل حجب لموبايلاتها في السودان وسوريا وبعض الدول الأخرى ❌ في الفترة الأخيرة اشتكى مستخدمين في سوريا والسودان وإيران وبعض الدول الأخرى بظهور رسالة على مولايلاتهم مفادها إن الموبايل تم إلغاء تفعيلها وبتطلب منهم التوجه لبائع الموبايل للحصول على معلومات إضافية. في دول محظور على الشركات اللي تستخدم تقنيات أمريكية التعامل معاها حسب سياسة وقوانين مراقبة الصادرات الخاصّة بالولايات المتحدة والعقوبات اللي بتفرضها على بعض الدول.. لكن بالرغم من ده المستوردين بيقدروا بيشتروا منتجات شاومي وغيرها من الشركات ويبيعوها عادي داخل الدول المحظورة وبيتم تفعيل الموبايل بدون أي مشاكل. في الفترة الأخيرة واضح إن حصل في تغير أدى إلى إن الشركة تبدأ تلغي التفعيل الخاص بموبايلاتها في الدول المحظورة. إلغاء التفعيل بيحول الموبايل لخردة غير قابلة للاستخدام. قائمة الدول اللي ظهرت فيها المشكلة دي تضم: ▪️ كوبا ▪️ إيران ▪️ سوريا ▪️ السودان ▪️ إقليم القرم ▪️ كوريا الشمالية

للمرة التانية في أقل من 4 شهور موبايل Poco X3 Pro ينفجر 💣 صاحب الموبايل نشر الصور على تويتر وقال إن الموبايل انفجر بعد دقايق
للمرة التانية في أقل من 4 شهور موبايل Poco X3 Pro ينفجر 💣 صاحب الموبايل نشر الصور على تويتر وقال إن الموبايل انفجر بعد دقايق من شحن الموبايل بشكل كامل وفصل الشاحن منه. الشركة عملت تحقيق في الموضوع وانتهت إلى وجود عوامل ضغط خارجية سببت المشكلة، وبالتالي صنفت الحادث على أنه ضرر حدث بسبب العميل !!

يبدو أن أحدهم يريد الهرب من الشيخوخة 👴 "جيف بيزوس" أغنى رجل في العالم استثمر مؤخرا في شركة تم تأسيسها حديثا اسمها "Altos Lab
يبدو أن أحدهم يريد الهرب من الشيخوخة 👴 "جيف بيزوس" أغنى رجل في العالم استثمر مؤخرا في شركة تم تأسيسها حديثا اسمها "Altos Labs" هدفها مكافحة الشيخوخة ! الشركة بتحاول توصل لده من خلال ابتكار تقنية لإعادة البرمجة البيولوجية.. وهي الطريقة اللي ممكن من خلالها الخلايا تجدد نفسها بشكل تلقائي. يبدو أن بيزوس عنده هوس بتقدمه في العمر لأن دي المرة التانية "المعلنة" اللي يستثمر فيها في شركة متخصصة في المجال. من فترة كان استثمر في شركة تانية اسمها Unity Biotechnology متخصصة في عمل أبحاث عن إمكانية تطوير علاجات مضادة للشيخوخة.

لعبة Far Cry 3 متاحة حاليا بشكل مجاني على متجر Ubisoft.. آخر يوم النهاردة ⌛️ لعبة Nioh: The Complete Edition متاحة حاليا بشكل
لعبة Far Cry 3 متاحة حاليا بشكل مجاني على متجر Ubisoft.. آخر يوم النهاردة ⌛️ لعبة Nioh: The Complete Edition متاحة حاليا بشكل مجاني على متجر Epic Games.. متاحة مجانا لغاية يوم 16. ألعاب ممتازة.. تقدر تضيفهم لحسابك وتلعبهم في أي وقت. رابط لعبة Far Cry 3 👇 https://bit.ly/3npvSRc رابط لعبة Nioh 👇 https://bit.ly/38X1xB1

بسبب تسرب الفيروس وتورط الولايات المتحدة في الهجوم على منشأة نووية في بلد ذو سيادة (في حالة كانت دولة أخرى غير إيران كان سيعتبر ذلك الأمر هجوم عسكري بمثابة إعلان للحرب) ثم الفضيحة التي حدثت لاحقًا بعد الرد الإيراني بالهجوم على شركة آرامكو السعودية واختراق 30 ألف حاسوب ومحو جميع بياناته، ثم اختراق مجموعة بنوك أمريكية وتعطيل خدماتها بشكل كامل.. كل ذلك أدى إلى قيام بعض العملاء الغاضبين في أجهزة CIA وكذلك NSA للحديث للصحافة من أجل لوم "الموساد" على كل هذه الكوارث، لأنه كان المسئول عن إصابة المنشأة الإيرانية بالفيروس، لكن بدلًا من ذلك وبعد تسلمه من الاستخبارات الأمريكية قام بتعديل شفرة الفيروس لجعلها أكثر عدوانية من أجل إصابة أكبر عدد من الأجهزة في أقل وقت ممكن، ما يضمن وصول الفيروس إلى أجهزة الطرد المركزي الإيرانية في أسرع وقت.. وهو ما أدى في النهاية إلى انتشار الفيروس لدول حول العالم ومن ثم اكتشافه. في خضم هذا الإفصاح ذكر مسئول في وكالة الأمن القومي الأمريكي NSA أن الوكالة عملت على مشروع أخطر بكثير من فيروس Stuxnet (الذي يعتبر بالفعل الهجوم الإلكتروني الأخطر والأشد تدميرًا حتى الآن). المسئول تحدث عن عملية تسمى نيترو زوس "Nitro Zeus". هذه العملية كان عبارة عن الخطوة الأولى في حالة دخلت الولايات المتحدة في حرب مع إيران، وهي باختصار ضرب جميع شبكات البنى التحتية لإيران باستخدام فيروسات متطورة شبيه بفيروس ستوكس نت. تخيل أن تبدأ الحرب فتجد في لحظات انهيار شبكات الاتصالات، شبكات الطاقة، شبكات الدفاع الجوي، الأنظمة البنكية.. وغيرها من الأجهزة الحسّاسة في الدولة. على مدار سنوات قامت أجهزة الاستخبارات في الولايات المتحدة بإنفاق مليارات الدولارات من أجل إيجاد واستغلال ثغرات تقنية من أجل إصابة شبكات البنى التحتية في إيران تحت مسمى العملية "Nitro Zeus" بحيث تستطيع شلّ إيران تقنيًا في حالة القيام بأي عمل عسكري. ربما كانت إيران على علم بتلك العملية ومدى انكشاف أنظمتها؛ وهو ما دفعها إلى القبول بالاتفاق النووي في عام 2015م وتفكيك جزء كبير من برنامجها. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ يمكنكم مراجعة المقال التالي للتعرف أكثر على قصة فيروس Stuxnet، وكيف يمكن لفيروس إلكتروني إحداث دمار يوازي دمار القنابل 👇 https://bit.ly/3vnIjOG

ماذا تعرف عن Nitro Zeus؟ منذ أكثر من أحد عشر عامًا قامت الولايات المتحدة بالتعاون مع بعض أجهزة الاستخبارات الخارجية بتطوير في
ماذا تعرف عن Nitro Zeus؟ منذ أكثر من أحد عشر عامًا قامت الولايات المتحدة بالتعاون مع بعض أجهزة الاستخبارات الخارجية بتطوير فيروس Stuxnet الذي تم استخدامه كمحاولة لتدمير أجهزة الطرد المركزي وتعطيل البرنامج النووي الإيراني. بالرغم من أن هذا الفيروس كان مصممًا للعمل بخفاء، حتى أنه كان يحتوي على تاريخ معين عند الوصول إليه سيقوم الفيروس بتدمير نفسه ذاتيًا، إلا أن صعوبة إصابة أجهزة منشأة "نطنز" النووية بالفيروس عن بعد (لأن نظام المنشأة معزول عن الإنترنت) أو حتى بشكل يدوي عبر أحد العملاء أدت إلى اللجوء إلى حيلة يتم من خلالها إصابة أجهزة العاملين في الشركات الصناعية المتعاقدة مع المنشأة والتي لديها القدرة على الوصول إلى أجهزة المنشأة النووية أملًا في إيجاد الطريق نحو المنشأة المستهدفة. الفيروس المدمر كان مصممًا للانتقال من جهاز إلى آخر بحثًا عن الهدف "أجهزة الطرد المركزي".. هذا التصميم أدى في النهاية إلى انتشار الفيروس إلى معظم دول العالم.. حتى أنه أصاب منشآت هامّة في الولايات المتحدة نفسها.

على الجانب الآخر بقى وبالنسبة لخصوصية المستخدم.. أولا بالنسبة للتصوير فبسهولة جدا ممكن يتم تغطية لمبة الليد الموجودة على النظارة، وده معناه إن ممكن أي حد يصورك فيديو بدون علمك.. وده انتهاك للخصوصية لكن مش هينفع نلوم عليه فيسبوك عشان نكون منصفين. ثانيا النظارة تقدر تتصل بالإنترنت لا سلكيا.. وما دام جهاز أو أداة تقدر تتصل بالإنترنت فاحنا عارفين إيه اللي ممكن يحصل. أخيرا.. ممكن نقول إن فيسبوك مش عامل النظارة عشان يكسب فلوس (كغرض أساسي).. هو عاملها عشان يعرف انت موجود فين وشايف إيه، ومن خلال مشاركة الصور والفيديو على التطبيق بتاعه Facebook View تقدر الشركة تجمع داتا أكتر عنك وتستخدم الداتا دي عشان الإعلانات أو لأغراض أخرى.. زي ما بتقدر تستخدم الكاميرا والميكروفون في موبايلك لنفس الغرض.

فيسبوك بالتعاون مع شركة Ray-Ban عملت نظارة جديدة اسمها Ray-Ban Stories 😎 النظارة موجود فيها كاميرتين 5 ميجابيكسل وسماعتين وم
فيسبوك بالتعاون مع شركة Ray-Ban عملت نظارة جديدة اسمها Ray-Ban Stories 😎 النظارة موجود فيها كاميرتين 5 ميجابيكسل وسماعتين وميكروفون وزر لتسجيل الفيديو والتقاط الصور من الكاميرا، وزر لإيقاف التشغيل، ولمبة LED صغيرة بتضيء وقت التصوير، وكمان بتدعم الأوامر الصوتية. النظارة بتوفر إمكانية: ▪️ التقاط صور ▪️ تصوير فيديو لايف ▪️ استقبال مكالمات هاتفية ▪️ الاستماع إلى ملفات صوتية النظارة فيها بطارية بتتشحن في خلال ساعة وبتشتغل حتى 6 ساعات، وبتسمح بتصوير 500 صورة أو 30 فيديو (مدة كل فيديو 30 ثانية). فيسبوك عملت تطبيق مخصوص للنظارة اسمه Facebook View بيسمح بالتعديل على الصور ومشاركتها على مواقع التواصل أو حفظها على الموبايل. النظارة سعرها بيبدأ من 299💲

في خاصية مهمة جدا في الراوتر ناس كتير متعرفهاش وهي خاصية عدد المتصلين و اللي تقدر من خلالها تحدد أقصى عدد للأجهزة اللي تقدر تتصل بالواي فاي. الوضع الافتراضي لأجهزة الراوتر في الغالب إن الخاصية دي بتكون مظبوطة على أقصى عدد متاح زي راوترات WE واللي بيبقى العدد فيها 32 جهاز يقدر يتصل بالواي فاي.. ويبقى انت عندك جهاز أو اتنين اللي بيشتغلوا على الشبكة وسايب أجهزة الشارع كلها متاح ليها استخدام الواي فاي بتاعك. عشان كدة ضروري تعدل الخاصية دي وتخلي الرقم فقط نفس عدد الأجهزة اللي عندك في البيت وأي حد هيحاول يدخل الشبكة بعد اكتمال العدد المحدد مش هيقدر. الخاصية دي في الغالب بتكون موجودة في المسار التالي ⬇️ 1️⃣ صفحة الراوتر 192.168.1.1 2️⃣ تسجيل الدخول لإعدادات الراوتر 3️⃣ ا لدخول إلى SSID Settings < WLAN < Network 4️⃣ هتلاقي الخاصية تحت مسمى Maximum Clients 5️⃣ غير الرقم الموجود بعدد الأجهزة اللي بتستخدم الواي فاي عندك بس واعمل حفظ من مميزات الخاصية دي برضه إنك لو فشلت في الاتصال بالواي فاي بتاعك إنك هتعرف إن الواي فاي مخترق وفي حد بيستخدم الشبكة بدون إذنك. ده فيديو شرح عملي لكيفية تطبيق الطريقة 👇 https://youtu.be/249HWTPooJ4

بسبب تسرب الفيروس وتورط الولايات المتحدة في الهجوم على منشأة نووية في بلد ذو سيادة (في حالة كانت دولة أخرى غير إيران كان سيعتبر ذلك الأمر هجوم عسكري بمثابة إعلان للحرب) ثم الفضيحة التي حدثت لاحقًا بعد الرد الإيراني بالهجوم على شركة آرامكو السعودية واختراق 30 ألف حاسوب ومحو جميع بياناته، ثم اختراق مجموعة بنوك أمريكية وتعطيل خدماتها بشكل كامل.. كل ذلك أدى إلى قيام بعض العملاء الغاضبين في أجهزة CIA وكذلك NSA للحديث للصحافة من أجل لوم "الموساد" على كل هذه الكوارث، لأنه كان المسئول عن إصابة المنشأة الإيرانية بالفيروس، لكن بدلًا من ذلك وبعد تسلمه من الاستخبارات الأمريكية قام بتعديل شفرة الفيروس لجعلها أكثر عدوانية من أجل إصابة أكبر عدد من الأجهزة في أقل وقت ممكن، ما يضمن وصول الفيروس إلى أجهزة الطرد المركزي الإيرانية في أسرع وقت.. وهو ما أدى في النهاية إلى انتشار الفيروس لدول حول العالم ومن ثم اكتشافه. في خضم هذا الإفصاح ذكر مسئول في وكالة الأمن القومي الأمريكي NSA أن الوكالة عملت على مشروع أخطر بكثير من فيروس Stuxnet (الذي يعتبر بالفعل الهجوم الإلكتروني الأخطر والأشد تدميرًا حتى الآن). المسئول تحدث عن عملية تسمى نيترو زوس "Nitro Zeus". هذه العملية كان عبارة عن الخطوة الأولى في حالة دخلت الولايات المتحدة في حرب مع إيران، وهي باختصار ضرب جميع شبكات البنى التحتية لإيران باستخدام فيروسات متطورة شبيه بفيروس ستوكس نت. تخيل أن تبدأ الحرب فتجد في لحظات انهيار شبكات الاتصالات، شبكات الطاقة، شبكات الدفاع الجوي، الأنظمة البنكية.. وغيرها من الأجهزة الحسّاسة في الدولة. على مدار سنوات قامت أجهزة الاستخبارات في الولايات المتحدة بإنفاق مليارات الدولارات من أجل إيجاد واستغلال ثغرات تقنية من أجل إصابة شبكات البنى التحتية في إيران تحت مسمى العملية "Nitro Zus" بحيث تستطيع شلّ إيران تقنيًا في حالة القيام بأي عمل عسكري. ربما كانت إيران على علم بتلك العملية ومدى انكشاف أنظمتها؛ وهو ما دفعها إلى القبول بالاتفاق النووي في عام 2015م وتفكيك جزء كبير من برنامجها. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ يمكنكم مراجعة المقال التالي للتعرف أكثر على قصة فيروس Stuxnet، وكيف يمكن لفيروس إلكتروني إحداث دمار يوازي دمار القنابل 👇 https://bit.ly/3vnIjOG

ماذا تعرف عن Nitro Zeus؟ منذ أكثر من أحد عشر عامًا قامت الولايات المتحدة بالتعاون مع بعض أجهزة الاستخبارات الخارجية بتطوير في
ماذا تعرف عن Nitro Zeus؟ منذ أكثر من أحد عشر عامًا قامت الولايات المتحدة بالتعاون مع بعض أجهزة الاستخبارات الخارجية بتطوير فيروس Stuxnet الذي تم استخدامه كمحاولة لتدمير أجهزة الطرد المركزي وتعطيل البرنامج النووي الإيراني. بالرغم من أن هذا الفيروس كان مصممًا للعمل بخفاء، حتى أنه كان يحتوي على تاريخ معين عند الوصول إليه سيقوم الفيروس بتدمير نفسه ذاتيًا، إلا أن صعوبة إصابة أجهزة منشأة "نطنز" النووية بالفيروس عن بعد (لأن نظام المنشأة معزول عن الإنترنت) أو حتى بشكل يدوي عبر أحد العملاء أدت إلى اللجوء إلى إصابة أجهزة العاملين في الشركات الصناعية المتعاقدة مع المنشأة والتي لديها القدرة على الوصول إلى أجهزة المنشأة النووية. الفيروس المدمر كان مصممًا للانتقال من جهاز إلى آخر بحثًا عن الهدف "أجهزة الطرد المركزي".. هذا التصميم أدى في النهاية إلى انتشار الفيروس إلى معظم دول العالم.. حتى أنه أصاب منشآت هامّة في الولايات المتحدة نفسها.

شركة آبل من يومين كانت نشرت إن موبايلات آيفون 12 وآيفون 12 برو اللي تم إنتاجها بين الفترة من أكتوبر 2020 إلى أبريل 2021 فيها
شركة آبل من يومين كانت نشرت إن موبايلات آيفون 12 وآيفون 12 برو اللي تم إنتاجها بين الفترة من أكتوبر 2020 إلى أبريل 2021 فيها عيب صناعة. العيب باختصار هو عدم خروج صوت من سماعات المكالمات أثناء استخدامها. المشكلة دي مشكلة هاردوير، يعني مفيش تحديث هيصلحها. لو انت أو شخص تعرفه عنده المشكلة دي لازم يتم إرسال الموبايل إلى مركز صيانة معتمد من آبل لإصلاح المشكلة بشكل مجاني لنسخ آيفون 12 وآيفون 12 برو فقط.

شركة سامسونج تعمل على تطوير مستشعر كاميرا بدقة 576 ميجا بيكسل بحلول عام 2025 😯 سامسونج تعتبر واحدة من الشركات الرائدة إن لم
شركة سامسونج تعمل على تطوير مستشعر كاميرا بدقة 576 ميجا بيكسل بحلول عام 2025 😯 سامسونج تعتبر واحدة من الشركات الرائدة إن لم تكن رقم 1 في صناعة السينسورز الخاصة بالكاميرات، وأحدث إنتجاها كان سينسور Isocell HP1 بدقة 200 ميجا بيكسل واللي بيقدر يصور فيديو 8K بعدد 30 إطار في الثانية. كمان السينسور مدعوم بتقنية ChameleonCell pixel binning ودي تقنية لتجميع مجموعة بيكسلز (تصل إلى 16 بيكسل) في بيكسل واحد كبير الحجم. دي حاجة بتساعد على تصوير أوضح في ظل الإضاءة الضعيفة أو الخافتة.

تصريح شركة فيسبوك للتعقيب على تقرير ProPublica لم ينفي الأمر، والشركة قالت "إنها تقدر تقرأ الرسائل فقط في حالة تم الإبلاغ عنها". طبعا فكرة إن الشركة بتقدر تقرأ الرسائل اللي تم الإبلاغ عنها فقط ده مش هيقلل من حجم الكارثة لأنه أساسا مخالف للمبدأ الرئيسي لتشفير End-to-End اللي الواتساب بيدعي استخدامه. بمنتهى البساطة تشفير End-to-End معناه إن فقط المرسل والمستقبل هما اللي يقدروا يشوفوا محتوى الرسالة. أي هري تاني مفيش ليه أي قيمة. ثم انت إيه الضامن ليك كشركة إن البلاغ ده صحيح أساسا.. ما هو ممكن أي حد يبلغ عن أي رسالة بدون ما تكون مخالفة لأي حاجة ! عايز تعمل خدمة تراسل يكون ليها قواعد وتقدر تقرأ وتشوف محتوى رسائل المستخدمين متقولش بقى إنك بتستخدم تشفير End-to-End وشوف حاجة تانية تضحك بيها على مستخدمينك. لو فتحت أي شات ليك على التطبيق العقيم ده هتلاقي إشعار ظاهر في بداية الشات بيقول بالحرف كدة ""الرسائل والمكالمات مشفرة تمامًا بحيث لا يستطيع أحد خارج هذه الدردشة، ولا حتى الشركة نفسها قراءتها أو الاستماع إليها". وطبعا ده كدب زي ما شوفنا 😒

واتساب يستطيع قراءة رسائلك ورؤية الصور ومقاطع الفيديو التي ترسلها 🙂 تقرير حديث نشرته منظمة ProPublica طعنت فيه بعدة أدلة على
واتساب يستطيع قراءة رسائلك ورؤية الصور ومقاطع الفيديو التي ترسلها 🙂 تقرير حديث نشرته منظمة ProPublica طعنت فيه بعدة أدلة على أكذوبة استخدام الواتساب لتشفير الطرف للطرف End-to-End. منظمة ProPublica هي منظمة أمريكية غير هادفة للربح ومتخصصة في الصحافة الاستقصائية. في تقريرها المذكور قالت المنظمة إن شركة فيسبوك عندها مقرات على الأقل في أربع مدن مختلفة داخلها مئات الموظفين المتخصصين في فحص رسائل مستخدمي التطبيق. الرسائل اللي بيتم فحصها بتكون رسائل تم الإبلاغ عنها من قبل مستخدمين آخرين. في حالة إبلاغ مستخدم عن رسالة مستخدم آخر إنها بتنتهك شروط استخدام الواتساب بيتم تحويل الرسالة المبلغ عنها والرسائل الأربعة السابقة لها لشركة فيسبوك عشان يتم مراجعتها من قبل موظفي الشركة.. وده بيتضمن أي محتوى سواء كان نص أو صور أو فيديو.