El servicio también está disponible en tu idioma. Para cambiar el idioma, pulseEnglish
Best analytics service

Add your telegram channel for

  • get advanced analytics
  • get more advertisers
  • find out the gender of subscriber
Categoría
Ubicación del canal e idioma

all posts Islam Itu Indah

sampai kan walaupun satu ayat 
31 591-16
~943
~37
2.98%
Calificación general de Telegram
Globalmente
89 534lugar
de 6 627 036
7 034lugar
de 417 967
En categoría
87lugar
de 987
Archivo de publicaciones
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Jumaat, 09/12/2022 🌟 14 Jamadil Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:47
 ⛅️ Subuh   : 05:57
 🌤 Syuruk  : 07:10
 🌞 Zohor   : 13:06
 ☀️ Asar    : 16:27
 🌙 Maghrib : 18:58
 ⭐️ Isyak   : 20:09
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
195
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Khamis, 08/12/2022 🌟 13 Jamadil Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:46
 ⛅️ Subuh   : 05:56
 🌤 Syuruk  : 07:10
 🌞 Zohor   : 13:05
 ☀️ Asar    : 16:26
 🌙 Maghrib : 18:58
 ⭐️ Isyak   : 20:08
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
503
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Rabu, 07/12/2022 🌟 12 Jamadil Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:46
 ⛅️ Subuh   : 05:56
 🌤 Syuruk  : 07:09
 🌞 Zohor   : 13:05
 ☀️ Asar    : 16:26
 🌙 Maghrib : 18:57
 ⭐️ Isyak   : 20:08
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
499
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Selasa, 06/12/2022 🌟 11 Jamadil Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:45
 ⛅️ Subuh   : 05:55
 🌤 Syuruk  : 07:09
 🌞 Zohor   : 13:05
 ☀️ Asar    : 16:26
 🌙 Maghrib : 18:57
 ⭐️ Isyak   : 20:07
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
515
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Isnin, 05/12/2022 🌟 10 Jamadil Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:45
 ⛅️ Subuh   : 05:55
 🌤 Syuruk  : 07:08
 🌞 Zohor   : 13:04
 ☀️ Asar    : 16:25
 🌙 Maghrib : 18:57
 ⭐️ Isyak   : 20:07
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
524
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Ahad, 04/12/2022 🌟 9 Jamadil Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:45
 ⛅️ Subuh   : 05:55
 🌤 Syuruk  : 07:08
 🌞 Zohor   : 13:04
 ☀️ Asar    : 16:25
 🌙 Maghrib : 18:56
 ⭐️ Isyak   : 20:06
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
509
1
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Sabtu, 03/12/2022 🌟 8 Jamadil Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:44
 ⛅️ Subuh   : 05:54
 🌤 Syuruk  : 07:07
 🌞 Zohor   : 13:03
 ☀️ Asar    : 16:24
 🌙 Maghrib : 18:56
 ⭐️ Isyak   : 20:06
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
519
0
💕 Jom KITA JOIN CHANNEL² DIBAWAH 📌 NASIHAT² KEHIDUPAN 📌 HIMPUNAN DOA 📌 TARBIAH HATIMU, BANGKIT DEMI ILAHI 📌 Islam Itu Indah 📌 kalau SAYANG, EGO jangan setinggi langit. 📌 Foto² WOW SEDUNIA, Ayat² DEEP 📌 XsentapKew ? 📌 DIY ~ Do It YOURSELF 📌 𝒂𝒏𝒅 𝒉𝒆 𝒇𝒐𝒖𝒏𝒅 𝒚𝒐𝒖 𝒍𝒐𝒔𝒕 📌 Collections of FutBall Golll, Photo & Info 🌹 BERMINAT UNTUK JOIN 📢 Info lanjut 💞 Group Discussion 😎 SEMOGA IANYA MEMBERI MANFAAT KEPADA SEMUA DALAM MELAYARI KEHIDUPAN DIDUNIA INI TERIMAKASIH...💖
Mostrar más ...
GOLLL ⚽️
Collections of FutBall Golll, Photo & Info all around the World & Local... @bolagol ⚽️
2 373
1
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Jumaat, 02/12/2022 🌟 7 Jamadil Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:44
 ⛅️ Subuh   : 05:54
 🌤 Syuruk  : 07:07
 🌞 Zohor   : 13:03
 ☀️ Asar    : 16:24
 🌙 Maghrib : 18:56
 ⭐️ Isyak   : 20:06
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
602
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Khamis, 01/12/2022 🌟 6 Jamadil Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:43
 ⛅️ Subuh   : 05:53
 🌤 Syuruk  : 07:07
 🌞 Zohor   : 13:03
 ☀️ Asar    : 16:24
 🌙 Maghrib : 18:55
 ⭐️ Isyak   : 20:05
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
552
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Rabu, 30/11/2022 🌟 5 Jamadil Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:43
 ⛅️ Subuh   : 05:53
 🌤 Syuruk  : 07:06
 🌞 Zohor   : 13:02
 ☀️ Asar    : 16:23
 🌙 Maghrib : 18:55
 ⭐️ Isyak   : 20:05
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
527
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Selasa, 29/11/2022 🌟 4 Jamadil Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:43
 ⛅️ Subuh   : 05:53
 🌤 Syuruk  : 07:06
 🌞 Zohor   : 13:02
 ☀️ Asar    : 16:23
 🌙 Maghrib : 18:55
 ⭐️ Isyak   : 20:04
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
481
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Isnin, 28/11/2022 🌟 3 Jamadil Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:42
 ⛅️ Subuh   : 05:52
 🌤 Syuruk  : 07:05
 🌞 Zohor   : 13:01
 ☀️ Asar    : 16:23
 🌙 Maghrib : 18:55
 ⭐️ Isyak   : 20:04
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
529
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Ahad, 27/11/2022 🌟 2 Jamadil Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:42
 ⛅️ Subuh   : 05:52
 🌤 Syuruk  : 07:05
 🌞 Zohor   : 13:01
 ☀️ Asar    : 16:22
 🌙 Maghrib : 18:54
 ⭐️ Isyak   : 20:04
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
448
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Sabtu, 26/11/2022 🌟 1 Jamadil Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:42
 ⛅️ Subuh   : 05:52
 🌤 Syuruk  : 19:04
 🌞 Zohor   : 13:01
 ☀️ Asar    : 16:22
 🌙 Maghrib : 18:54
 ⭐️ Isyak   : 20:03
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
459
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Jumaat, 25/11/2022 🌟 30 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:41
 ⛅️ Subuh   : 05:51
 🌤 Syuruk  : 07:04
 🌞 Zohor   : 13:01
 ☀️ Asar    : 16:22
 🌙 Maghrib : 18:54
 ⭐️ Isyak   : 20:03
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
541
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Khamis, 24/11/2022 🌟 29 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:41
 ⛅️ Subuh   : 05:51
 🌤 Syuruk  : 07:04
 🌞 Zohor   : 13:00
 ☀️ Asar    : 16:21
 🌙 Maghrib : 18:54
 ⭐️ Isyak   : 20:03
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
6
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Rabu, 23/11/2022 🌟 28 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:41
 ⛅️ Subuh   : 05:51
 🌤 Syuruk  : 07:03
 🌞 Zohor   : 13:00
 ☀️ Asar    : 16:21
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:03
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
486
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Selasa, 22/11/2022 🌟 27 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:41
 ⛅️ Subuh   : 05:51
 🌤 Syuruk  : 07:03
 🌞 Zohor   : 13:00
 ☀️ Asar    : 16:21
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:02
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
488
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Isnin, 21/11/2022 🌟 26 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:40
 ⛅️ Subuh   : 05:50
 🌤 Syuruk  : 07:03
 🌞 Zohor   : 12:59
 ☀️ Asar    : 16:21
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:02
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
513
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Ahad, 20/11/2022 🌟 25 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:40
 ⛅️ Subuh   : 05:50
 🌤 Syuruk  : 07:02
 🌞 Zohor   : 12:59
 ☀️ Asar    : 16:20
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:02
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
454
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Sabtu, 19/11/2022 🌟 24 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:40
 ⛅️ Subuh   : 05:50
 🌤 Syuruk  : 07:02
 🌞 Zohor   : 12:59
 ☀️ Asar    : 16:20
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:02
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
432
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Jumaat, 18/11/2022 🌟 23 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:40
 ⛅️ Subuh   : 05:50
 🌤 Syuruk  : 07:02
 🌞 Zohor   : 12:59
 ☀️ Asar    : 16:20
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:01
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
483
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Khamis, 17/11/2022 🌟 22 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:39
 ⛅️ Subuh   : 05:49
 🌤 Syuruk  : 07:01
 🌞 Zohor   : 12:59
 ☀️ Asar    : 16:20
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:01
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
503
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Rabu, 16/11/2022 🌟 21 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:39
 ⛅️ Subuh   : 05:49
 🌤 Syuruk  : 07:01
 🌞 Zohor   : 12:58
 ☀️ Asar    : 16:19
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:01
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
536
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Selasa, 15/11/2022 🌟 20 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:39
 ⛅️ Subuh   : 05:49
 🌤 Syuruk  : 07:01
 🌞 Zohor   : 12:58
 ☀️ Asar    : 16:19
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:01
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
525
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Isnin, 14/11/2022 🌟 19 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:39
 ⛅️ Subuh   : 05:49
 🌤 Syuruk  : 07:00
 🌞 Zohor   : 12:58
 ☀️ Asar    : 16:19
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:01
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
575
0
Allah Maha mengetahui apa yang paling baik untuk kita sebagai hambaNya. Kita sentiasa merancang kehidupan yang terbaik untuk diri kita TETAPI harus diingat selalu bahawa ada Perancang yang Maha Hebat iaitu ALLAH. Jangan mudah berburuk sangka dengan pekara yang buruk sebab apa yang paling penting dalam hidup ini adalah bukan keinginan hati yang tercapai tapi yang paling penting adalah "MENJADIKAN DIRI DEKAT KEPADA ALLAH DAN MENCINTAI ALLAH SEPENUH HATI." Belajarlah untuk REDHA & IKHLAS dengan apa jua ujian yang mendatang.... Ingatlah Rasa sakit yang terus menyapa mu selama ini adalah ujian dan cubaan dari ALLAH untuk mengetahui seberapa kuatnya engkau menjalani apa yang engkau yakini atasNYA.. Duhai sahabat seperjuangan.....Walaupun semua itu berat untuk kau jalani dan terasa berat bagimu tetaplah ISTIQOMAH... Selama engkau selalu menyertakan ALLAH dalam segala hal..PERCAYALAH..Kamu mampu menjalaninya.. Sesungguhnya bagi ALLAH jika itu yang terbaik bagi dirimu tidak ada yang tidak mungkin..MAKA..pasrahkan dan serahkanlah semua kepadaNYA..berpautlah dirimu pada Sang KHALIQ. Setiap perjalanan kita pasti ada rahsia disebalik setiap cerita dalam kehidupan yang ditempuhi...Yang mana tidak mungkin Kita ceritakan pada sesiapa pun...Cukuplah hanya Kita Dan Allah sahaja yang mengetahui... Biarkan kita rasa susah...Jangan biar kita susahkan mereka....terbitkan keikhlasan hati....walau kita tak Pernah di hargai....Kehidupan ini umpama roda... Apa yang pasti Allah tetap di hati...Walau apapun ketentuannya Terimalah dengan seikhlas hati .. Ingat Bila Allah murka....Allah kekalkan kita dalam kemaksiatan yang berpanjangan...Nauzubillahminzalik... Dan apabila Allah redha....Allah kekalkan kita dalam kebaikan yang berterusan....Insyaallah Tetapkan Allah di hati....Jadilah diri sendiri dalam mengarungi lautan hidup.... Jadilah orang yang tabah menghadapi segala ujian.. Kerana ketabahan selalu menunjukkan jalan kebenaran.... Jangan Pernah mengutuk segala kekurangan diri.. Didik hati untuk sentiasa bersangka baik... Sentiasa bersangka baik pada setiap musibah yang diberi.... Kerana hanya Dia yang lebih mengetahui rahsia yang tersirat di langit mahupun bumi... Selalu ingat " Allah tangguhkan sesuatu untuk didik kita erti SABAR " dan " Allah ambil sesuatu juga untuk didik kita agar kita kenal apa itu REDHA" Satu saat yang tepat pasti Allah akan beri sesuatu yang tak terduga sebagai ganjaran....Saat itu juga kamu begitu bersyukur dengan apa yang Allah aturkan ini..... Sentiasa Muhasabahkan diri adakah kita sudah menjadi seorang hamba Allah yang baik?... Jangan pernah merasa malu untuk meminta, memohon, bersujud kepadaNya dengan sebaik-baiknya dan Seikhlas-ikhlasnya.... Mungkin kita lupa DIA telah permudahkan untuk urusan kita yang lain....Jadi sedikit ujian ini untuk "jentik" kita agar kembali kepada fitrah....DIA lebih mengetahui. Bersangka baiklah dengan DIA.....In Sha Allah, tak akan rugi sedikitpun....Mungkin DIA mempunyai 1001 perancangan terbaik untuk kita. DIA tak akan uji kita diluar kemampuan kita umatnya... Tenanglah..sungguh Allah menyayangi orang yang sabar... Selalu Senyum.... Selalu bersangka baik... In shaa Allah hati tenang...
Mostrar más ...
7 186
15
Bertabahlah dan terus berusaha menjadi insan yang lebih baik Biarlah hari ini kita menangis diuji kesakitan ketika berjuang di jalan-Nya, Semoga hari esok hidup kita lebih indah apabila dihadiahi kemanisan iman... Biarlah hari ini kita tersungkur dalam penghijrahan...semoga esok perjalanan kita lebih mudah dengan petunjuk dan pimpinan-NYA... SubhanAllah༄ Alhamdulillah༄ Allahu Akbar༄ Kembalikan segala urusan kepada-Nya... Aamiin ya rabbal alamin...
3 239
5
Bila Allah bagi hidayah untuk kita berbuat baik, jangan pandang rendah dan hina org yang belum mampu berbuat baik.. Kalau kita nampak hamba Allah tu baru belajar pakai jubah, tudung labuh.. Jangan dikomen dan dikondem jika dia berbuat salah.. Jika dia lupa adab pakaian itu.. Sebab kenapa?.. Kita tak tahu mungkin pakaian dia sebelum ni lebih teruk, dia baru nak belajar, ilmunya mungkin tk tinggi mana, mungkin dia pun ikut2 kawan.. Ucapkan Alhamdulillah, setidaknya pakaian dia sudah baik.. Terkadang hijrah itu bermula dari pakaian, nanti kalau dikomen esok lusa dia tak pakai itu pakaian yg baik, makin jauh dia dari hidayah.. Ingat bagaimana para sahabat yg melaknat kepada si fulan kerana suka meminum arak.. Rasulullah saw menahan kemarahan para sahabat dgan bersabda.. "Janganlah kalian melaknatnya....Sesungguhnya yang aku tahu dia cinta kepada Allah dan Rasul-Nya".. Jangankan tak tutup aurat, sedangkan pemabuk pun Rasulullah pandang dengan pandangan kasih sayang.. Antara sebab lain: 1. Allah belum uji kita mcm mana Allah uji hamba Allah tersebut. Hari ini kita cakap dia begini begitu, esok Allah uji kita dgan situasi yg sama dan akhirnya kita melakukan perkara sama dgan hamba Allah tadi.. Padahal sebelumnya kita mengata mcm2 kepada dia sebelum itu.. Contohnya hari ini kita tgok orang bercinta (pacaran) kita cakap mcam2, tup tup tup ternyata esok kita terjerumus juga..🙄 2. Kita buat baik hari ini bukan sebab ilmu kita, tapi sebab Allah bagi hidayah kita untuk berbuat demikian.. "Dan kamu tidak akan berkehendak (berbuat baik) kecuali jika Allah berkehendak" Hari ini, betapa banyak org yang banyak dan tinggi ilmunya akhirnya tiada satu pun yg bermanfaat. Bahkan dia sombong dengan ilmunya.. Kita tengok ada hamba Allah ilmunya tk tinggi mana, tapi Allah jadikan ilmunya bermanfaat, dia mampu amalkan.. Akhlaknya baik.. Yang sudah berilmu ucapkan Alhamdulillah.. Yang belum berilmu sama2 kita bantu InshaAllah.. Akhir kalam, kita tak tahu kesudahan hidup kita mcm mne.. Begitu pula kesudahan hidup org lain.. Boleh jadi kesudahan kita tidak baik sedangkan kesudahan orang lain pula dalam keadaan mulia.. Na'udzubillahi mindzalik 😢😢 Semoga Allah lindungi kita dari sikap yg kurang baik.. Dan semoga kita memandang saudara kita dengan pandangan rahmah dan kasih sayang..
Mostrar más ...
3 049
5
Bismilahirrahmanirrahim. Assalamualaikum Warahmatulahi Wabarakatuhu. 1️⃣8️⃣ Rabiulakhir 1444H 1️⃣3️⃣ November 2022/Ahad Zikir harian Imam Ghazali يَا حَيُّ يَا قَيُّومِ YA HAYYU YA QAYYUM اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ Allahumma Sholli Ala Sayyidina Muhammad Wa'ala Ali Sayyidina Muhammad. لا إلهَ إلاّ اللّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبِين La Ilaha Illallah AlMalikul Haqqul Mubin. Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, Allah Yang Maha Benar lagi Maha Nyata. DOA MENGHINDARI KECELAKAAN YANG DI BACA 3 KALI, PAGI DAN PETANG. بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ “Bismillahilladzi La Yadhurru Ma’asmihi Syai’un fil Ardhi wa Laa fis Sama’i wa Huwas Sami’ul ‘Alim.” Dengan nama Allah yang tidak memberi mudharat akan sesuatu yang dibumi dan yang dilangit (selagi) bersama denganp Nama-Nya dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ أَحْيَانَا بَعْدَ مَا أَمَاتَنَا وَإِلَيْهِ النُّشُوْرِ "Alhamdulillahil ladzi ahyana ba'da ma amatana wailaihin nusyur".... Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami setelah mematikan kami dan kepadaNya kami dikembalikan.....
Mostrar más ...
1 942
3
ASSALAMUALAIKUM WBT Tiga Golongan Mendapat Azab عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَلَاثَةٌ لَا يُكَلِّمُهُمْ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ قَالَ أَبُو مُعَاوِيَةَ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ شَيْخٌ زَانٍ وَمَلِكٌ كَذَّابٌ وَعَائِلٌ مُسْتَكْبِرٌ Daripada Abu Hurairah RA dia berkata, "Rasulullah SAW bersabda: "Ada tiga orang yang tidak akan diajak bicara oleh Allah pada hari kiamat, dan tidak mensucikan mereka". Abu Mu'awiyah menyebutkan, "Dan Allah tidak melihat kepada mereka. Mereka mendapat siksa yang pedih: iaitu orang tua yang berzina, pemimpin yang pendusta, dan orang miskin yang sombong." (HR Muslim No: 156) Status: Hadis Sahih Pengajaran: 1. Tiga golongan yang tidak mendapat rahmat Allah di hari kiamat dan tidak dibersihkan dosanya serta mendapat siksa yang pedih: a. Orang tua yang berzina b. Pemimpin yang berbohong c. Orang miskin yang sombong 2. Sebagai mukmin, berusahalah menjauhi perbuatan zina, perkara yang mendatangkan azab Allah. 3. Sebagai pemimpin, berusahalah agar sentiasa memiliki sifat jujur, amanah dan tidak membohongi orang yang berada di bawah kepimpinan kita. Jangan jadikan jawatan hanya untuk kepentingan diri dan keluarga, sedangkan rakyat di bawah menderita. 4. Milikilah sifat tawaduk dan merendah diri dengan sentiasa mengharap bantuan dan limpah kurnia dari Allah. Jangan sesekali berasa hebat dan berlagak sombong. 13hb Nov 2022 18hb Rabiul Akhir 1444H
Mostrar más ...
2 102
1
2 145
1
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Ahad, 13/11/2022 🌟 18 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:39
 ⛅️ Subuh   : 05:49
 🌤 Syuruk  : 07:00
 🌞 Zohor   : 12:58
 ☀️ Asar    : 16:19
 🌙 Maghrib : 18:52
 ⭐️ Isyak   : 20:01
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
645
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Sabtu, 12/11/2022 🌟 17 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:39
 ⛅️ Subuh   : 05:49
 🌤 Syuruk  : 07:00
 🌞 Zohor   : 12:58
 ☀️ Asar    : 16:19
 🌙 Maghrib : 18:52
 ⭐️ Isyak   : 20:01
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
524
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Jumaat, 11/11/2022 🌟 16 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 07:00
 🌞 Zohor   : 12:58
 ☀️ Asar    : 16:19
 🌙 Maghrib : 18:52
 ⭐️ Isyak   : 20:00
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
512
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Khamis, 10/11/2022 🌟 15 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:59
 🌞 Zohor   : 12:58
 ☀️ Asar    : 16:18
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:00
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
532
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Rabu, 09/11/2022 🌟 14 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:59
 🌞 Zohor   : 12:57
 ☀️ Asar    : 16:18
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:00
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
538
1
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Selasa, 08/11/2022 🌟 13 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:59
 🌞 Zohor   : 12:57
 ☀️ Asar    : 16:18
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:00
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
536
1
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Isnin, 07/11/2022 🌟 12 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:59
 🌞 Zohor   : 12:57
 ☀️ Asar    : 16:18
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:00
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
534
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Ahad, 06/11/2022 🌟 11 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:59
 🌞 Zohor   : 12:57
 ☀️ Asar    : 16:18
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:00
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
541
0
Kita dah biasa duduk di ruang lapang. Nak bergerak senang. Tiba-tiba kita terpaksa pindah ke ruang sempit. Terhimpit. Apa kita rasa? Mesti rimas kan? Kita dah biasa tinggal di tempat yang terang. Tiba-tiba letrik tak ada. Gelap gelita. Apa kita rasa? Rasa lemas kan? Itu baru kat dunia. Kita dah tak tahan rimas dan lemas tinggal di tempat sempit dan gelap. Tak sanggup kita nak dok lama-lama dalam tempat sempit dan gelap tu. Cepat-cepat kita nak keluar cari ruang lapang dan ada cahaya supaya kita boleh bernafas lega dan selesa. Tapi bagaimana agaknya jika ruang yang sempit dan gelap itu adalah rumah sebenar di Alam Barzakh? Tak boleh lari ke mana-mana kita. Duduklah dalam tu hingga Hari Kiamat. Betapa sengsaranya. Betapa menderita. Tangisan tak dipeduli sesiapa. Ya... Apabila mengenang nasib diri entah bagaimana nanti apabila ditinggalkan sendiri memang boleh meluruhkan airmata ke pipi. Hanya rahmat ALLAH diharapkan ketika itu. Sahabat, Bacalah Al-Quran, bersedekahlah, bangunlah Qiamullail dan Tahajjud. Lakukan apa sahaja kebaikan demi mendapatkan redho dan rahmat ALLAH yang sangat-sangat kita perlukan. Mudah-mudahan ALLAH mengurniakan kepada kita nanti 'rumah rehat' dalam kubur yang luas lapang bercahaya terang benderang. ❤ سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ ِللهِ وَ لآ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِٱللَّٰهِ ٱلْعَلِيِّ ٱلْعَظِيمِ‎ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَىٰ آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
Mostrar más ...
4 417
8
*Muhasabah Diri:* 26 Sifat Sombong Yang Mungkin Kita Amalkan Tanpa Kita Sedari: Rasulullah bersabda : لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ كِبْرٍ قَالَ رَجُلٌ إِنَّ الرَّجُلَ يُحِبُّ أَنْ يَكُونَ ثَوْبُهُ حَسَنًا وَنَعْلُهُ حَسَنَةً قَالَ إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ الْكِبْرُ بَطَرُ الْحَقِّ وَغَمْطُ النَّاسِ *“Tidak akan masuk surga seseorang yang di dalam hatinya terdapat kesombongan sebesar biji sawi.” Ada seseorang yang bertanya, “Bagaimana dengan seorang yang suka memakai baju dan sandal yang bagus?” Beliau menjawab, “Sesungguhnya Allah itu indah dan menyukai keindahan.Sombong adalah menolak kebenaran dan meremehkan orang lain.“* (HR. Muslim no. 91) *Senarai Sifat Sombong* 1. Orang sombong payah menerima pandangan orang lain sekalipun hatinya merasakan pandangan orang lain itu lebih baik daripadanya. 2. Orang sombong mudah marah bila berlaku perbincangan dua hala. Cepat naik darah kalau ada kesilapan. 3. Orang sombong memilih kawan dan suka berkawan dengan orang yang sama taraf dengannya saja. 4. Bahkan dengan orang yang sama taraf dengannya pun masih dipilih-pilih lagi, yakni dia suka orang yang mahu mendengar kata-katanya sahaja. 5. Orang sombong memandang hina kepada orang bawahan. 6. Orang sombong ketika dalam perbincangan, suka meninggikan suara atau menguatkan suara lebih daripada yang diperlukan. 7. Orang sombong ketika dalam perbincangan, dia suka kata-katanya didengari, diambil perhatian dan dituruti. Sebaliknya, dia sendiri sukar hendak mendengar pendapat orang lain. 8. Orang sombong di dalam pergaulannya, dia sahaja yang bercakap. Kalau ada orang lain bercakap, dia suka memotong percakapan orang lain. 9. Orang sombong kalau menjadi pemimpin, dia memimpin dengan kasar dan keras terhadap pengikut dan orang bawahannya. 10. Orang sombong sukar memberikan kemaafan kepada orang lain yang tersilap dengannya. 11. Orang sombong kalau dia bersalah sukar hendak meminta maaf. 12. Orang sombong suka dihormati. 13. Orang sombong suka menzalimi samada secara halus ataupun kasar. 14. Orang sombong kurang mesra dengan orang lain kecuali terpaksa kerana memerlukan orang itu. 15. Orang sombong suka memperkatakan keburukan orang dengan mengumpat, memfitnah serta membenci orang lain. 16. Orang sombong kurang menghormati pemberian orang lain. 17. Orang sombong suka menceritakan kelebihan diri sendiri. 18. Orang sombong suka menghina dan menjatuhkan air muka seseorang di hadapan orang lain. 19. Orang sombong kurang mensyukuri nikmat Allah SWT. Kalau ada pun, dibazirkan. 20. Orang sombong kalau berdiri lebih suka bercekak pinggang. Kalau bercakap menepuk-nepuk meja. 21. Orang sombong kurang memberi simpati kepada orang lain kecuali dengan tujuan sebaliknya. 22. Orang sombong tidak suka menerima tetamu atau tidak suka menjadi tetamu orang lain. 23. Orang sombong tidak suka menyebut kelebihan orang lain kerana takut mencabar dirinya. 24. Orang sombong suka membesar-besarkan kesalahan orang lain sedangkan kesalahan diri sendiri didiamkan. 25. Orang sombong tidak senang dengan kejayaan orang lain. 26. Orang sombong sangat tersinggung jika disebut kelebihan orang lain di depannya tetapi jika dipuji, dia sangat gembira.
Mostrar más ...
2 585
17
#SEDEQAH# Allah memberi kita nikmat sihat tubuh badan setiap hari bukan percuma. Ada bayarannya yang mesti dibayar. Bayarannya ialah menyumbang kebaikan kepada orang lain walau hanya dengan sepatah kata yang baik. Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda ; “Setiap persendian manusia berkewajiban melakukan sedekah pada tiap-tiap hari yang terbit padanya matahari. Berlaku adil terhadap dua orang adalah sedekah. Membantu seseorang naik ke atas kenderaan atau mengangkatkan barangnya adalah sedekah. Kalimah yang baik adalah sedekah. Setiap langkah berjalan ke masjid solat adalah sedekah. Dan menyingkirkan gangguan dari jalan adalah sedekah.” - Riwayat Al Bukhari dan Muslim - Ust Umar Muhammad Noor -
Mostrar más ...
1 865
6
RENUNGAN SUBUH 1️⃣0️⃣ RabiulAkhir 1444H 0️⃣5️⃣ November 2022/Sabtu بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيم ۞اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ، وَعَلَىٰ آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ.۞ Ucapan "terima kasih" hanya dua perkataan, namun berat di lidah orang yang sombong. Biasakan mengucapkan perkataan ini kepada setiap orang yang berbuat baik kepada kita walaupun kecil. Lebih baik lagi, kita membalas kebaikan itu dengan kebaikan atau berdoa untuk pelakunya. 'Amr bin Akhtab berkata: "Suatu hari Rasulullah meminta air minum kepadaku. Aku lalu membawakan segelas air untuk baginda. Dalam gelas itu, terdapat seutas rambut, lalu aku keluarkannya. Baginda bersabda: "Ya Allah, tampankanlah ia." Abu Nahik (perawi hadith ini) berkata: Aku melihat 'Amr bin Akhtab dalam usia hampir 90 tahun, namun tiada satu uban pun di janggutnya." *(Musnad Ahmad)*
Mostrar más ...
1 829
3
Asalamulaikum salam subuh.... Semoga sahabat2 dilindungi dan dirahmati Allah di dunia dan akhirat Insayallah... Pelihara Solat Sunat Sebelum Subuh عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمْ يَكُنْ عَلَى شَيْءٍ مِنْ النَّوَافِلِ أَشَدَّ مُعَاهَدَةً مِنْهُ عَلَى رَكْعَتَيْنِ قَبْلَ الصُّبْحِ Dari 'Aisyah, bahwa tidak ada solat sunat yang lebih di jaga Nabi SAW daripada dua rakaat sebelum fardhu subuh." (HR Muslim No: 1191) Pengajaran: 1. Rasulullah SAW menunjukkan contoh dalam amalan harian antaranya solat sunat. 2. Antara solat sunat yang dijaga agar sentiasa dilaksanakan Rasulullah SAW ialah solat sunat dua rakaat sebelum subuh. Marilah kita memelihara solat fardhu juga solat sunat mengiringi waktu. Antara solat sunat mengiringi waktu yang perlu kita bersungguh melaksanakannya ialah solat sunat sebelum subuh.
Mostrar más ...
2 189
5
2 220
3
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Sabtu, 05/11/2022 🌟 10 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:58
 🌞 Zohor   : 12:57
 ☀️ Asar    : 16:18
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:00
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
608
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Jumaat, 04/11/2022 🌟 9 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:58
 🌞 Zohor   : 12:57
 ☀️ Asar    : 16:18
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:00
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
535
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Khamis, 03/11/2022 🌟 8 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:58
 🌞 Zohor   : 12:57
 ☀️ Asar    : 16:18
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:00
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
519
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Rabu, 02/11/2022 🌟 7 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:58
 🌞 Zohor   : 12:57
 ☀️ Asar    : 16:18
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:00
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
523
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Selasa, 01/11/2022 🌟 6 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:58
 🌞 Zohor   : 12:57
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:53
 ⭐️ Isyak   : 20:00
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
512
1
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Isnin, 31/10/2022 🌟 5 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:58
 🌞 Zohor   : 12:57
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:54
 ⭐️ Isyak   : 20:00
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
543
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Ahad, 30/10/2022 🌟 4 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:58
 🌞 Zohor   : 12:57
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:54
 ⭐️ Isyak   : 20:01
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
536
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Sabtu, 29/10/2022 🌟 3 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:58
 🌞 Zohor   : 12:57
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:54
 ⭐️ Isyak   : 20:01
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
532
1
Ujian Hebat Untuk Orang Yang Hebat Ujian yang Allah s.w.t. turunkan sesuai dengan tahap kemampuan dan keupayaan setiap hambaNya..... Jika tidak hebat mana mungkin sebuah pengembaraan dan perjalanan hidup diteruskan walau sejuta rintangan dugaan halangan dan juga ujian yang menimpa bertubi tubi tetap kuat dan yakin dengan ketetapan Yang Maha Esa tetapkan dari luh mahfuh lagi..... Yakinlah dengan apa yang telah Allah s.w.t. telah tetapkan kepada kita.... Ujian itu tanda kasih sayang Allah kepada kita....Nikmat dan kemanisannya hanya Allah s.w.t. sahaja yang Maha Mengetahui... Yakinlah pasti ada kemenangan disetiap perjuangan... Pasti ada kejayaan disetiap kegagalan.... Pasti ada kemuliaan disetiap ujian.... Pasti ada kepuasan di setiap kekecewaan.... Dan pasti ada kebahagiaan di setiap penderitaan... Ingatlah setiap Ujian dari Allah boleh datang dalam macam2 bentuk... Setiap ujian yang kita dapat menentukan kehidupan kita di masa hadapan... Ketika ujian datang Allah tidak meminta kita memikirkan jalan keluar sehingga penat...Allah hanya meminta kita sabar dan solat... Sesungguhnya "Perjalanan untuk mencapai redha dan barakah Allah itu sangat memerlukan kekuatan , ketabahan , kesabaran dan mujahadah yg hebat Ingat apabila Allah berpuas hati dgn kesungguhan kita bila² masa DIA boleh berikan apa yg kita nak ." . -KUN FA YAKUN- Kalimullah yg sangat ajaib dan luar biasa , yaqin kepadaNya , isbir untuk mendapatkannya ....
Mostrar más ...
4 489
15
Assalamualaikum..salam sayyidul ayyam jumaat penuh barakah..😍 🌼 Salam Jumaat yang penuh barakah.... Renungan untuk diri pada pagi yang mulia.....Allahuma sali ala Muhammadi an nabiyyi umiyyi wa ala alihi wasahbihi wasalim 🌼 Sesungguhnya kesukaran dalam ketaatan akan hilang tetapi pahalanya akan kekal 🌼 Sesungguhnya kemaksiatan juga akan hilang tetapi siksanya akan kekal 🌼 Tapi jangan putus asa kerana kita masih mampu mengulurkan kedua tangan di kegelapan malam dan berbicaralah pada Allah yang Maha Pengasih dan penyayang yang telah memberi pertunjuk. 🌼 Ya Allah, dunia ini tidak akan indah melainkan dengan mengingatiMu, akhirat tidak akan indah melainkan dengan ampunanMu dan Syurga juga tidak akan indah melainkan dengan melihatMu.Ya Allah Ampunilah aku dan jadikanlah aku penghuni syurga yang akan pasti melihat wajahmu.Ya Rabb Ya Malik Ya Ghafuru Rahim.Allahuma Amiin (Perbanyakkan selawat pada hari jumaat) -----✿-----✿-----✿--- 🌼 JANGAN LUPA BACA AL-KAHFI 🌼 🌞 Hadits pertama: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْكَهْفِ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ أَضَاءَ لَهُ مِنَ النُّورِ فِيمَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْبَيْتِ الْعَتِيقِ “Barangsiapa yang membaca surat Al Kahfi pada malam Jum’at, dia akan disinari cahaya antara dia dan Ka’bah.” (HR. Ad Darimi. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shohih sebagaimana dalam Shohihul Jami’ no. 6471) 🌞 Hadits kedua: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْكَهْفِ فِى يَوْمِ الْجُمُعَةِ أَضَاءَ لَهُ مِنَ النُّورِ مَا بَيْنَ الْجُمُعَتَيْنِ “Barangsiapa yang membaca surat Al Kahfi pada hari Jum’at, dia akan disinari cahaya di antara dua Jum’at.” (HR. An Nasa’i dan Baihaqi. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shohih sebagaimana dalam Shohihul Jami’ no. 6470) -----🌸-----🌸-----🌸--- semoga bermanfaat
Mostrar más ...
2 579
7
🌹RENUNGAN SUBUH🌹 0️⃣2️⃣ RabiulAkhir 1444H 2️⃣8️⃣ Oktober 2022/Jumaat بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيم ۞اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ، وَعَلَىٰ آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ.۞ Rasulullah S.A.W bersabda, "Barangsiapa yang ingin dipanjangkan umurnya dan dilapangkan rezekinya, maka jalinlah tali silaturrahim." Dalam hadits lain beliau bersabda, "Tali silaturrahim itu tergantung di 'Arsy. Bukan termasuk menyambung tali silaturrahim orang yang memperlakukan orang lain dengan perlakuan sepadan (yang dilakukan orang lain kepadanya). Namun yang dimaksud dengan orang yang menyambung tali silaturrahim adalah orang yang saat hubungan kekerabatan terputus, ia menyambungnya." ﻭَٱللّٰهُ أَﻋْﻠَﻢُ بِٱﻟﺼَّﻮَٱﺏِ. Ihya' 'Ulumuddin lil Al Hujjatul Islam Imam Al Ghazali
Mostrar más ...
1 869
2
ASSALAMUALAIKUM WBT Tekun dan Bersungguh-sungguh عَنْ عَائِشَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إن اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يُحِبُّ إِذَا عَمِلَ أَحَدُكُمْ عَمَلًا أَنْ يُتْقِنَهُ Daripada Aisyah RA, bahawa Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah ‘Azza Wa Jal kasih apabila seseorang daripada kamu yang melakukan sesuatu amalan, dilakukan secara tekun.” (HR Tabarani dalam al-Mu’jam al-Awsath (897) dan al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman (4929). Status Hadis Sahih Pengajaran 1. Tekun bermaksud menyempurnakan atau melaksanakan tugas atau kerja dengan sebaik dan sesempurna mungkin sebagaimana yang dikehendaki tanpa kurang sedikitpun. 2. Sifat tekun ini merupakan salah satu lambang atau tanda keislaman 3. Tekun adalah asas bagi menghasilkan prestasi dan mutu kerja yang berkualiti. Pekerja yang tekun akan sentiasa melaksanakan tugas dengan bersungguh-sungguh pada setiap masa. 4. Ganjaran disisi Allah bergantung kepada keikhlasan dan kesungguhan seseorang melakukan sesuatu pekerjaan yang diredhai Allah. 5. Allah SWT mengasihi orang yang melakukan sesuatu pekerjaan dengan baik dan bersungguh-sungguh. 6. Setiap pekerja dari peringkat bawahan sehinggalah pemimpin tertinggi perlu melaksanakan tugas yang telah diamanahkan dengan tekun dan bersungguh-sungguh. Lebih lagi apabila ia dipilih dan dilantik oleh orang bawahan sebagai ketua atau wakil rakyat. Janganlah hanya menjelang pilihanraya baru nampak muka untuk menyantuni rakyat. Perlu diingat pemimpin adalah khadam kepada rakyat!. 28hb Okt 2022 02hb Rabiul Akhir 1444H
Mostrar más ...
1 993
0
1 968
3
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Jumaat, 28/10/2022 🌟 2 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:58
 🌞 Zohor   : 12:57
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:54
 ⭐️ Isyak   : 20:01
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
684
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Khamis, 27/10/2022 🌟 1 Rabi'ul Akhir 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:57
 🌞 Zohor   : 12:58
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:54
 ⭐️ Isyak   : 20:01
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
550
0
الَلَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى اٰلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلِمْ (ﷺ) بعد الموت لن تحمل معك ما أخذت بل ما أعطيت Setelah meninggal, anda tidak akan membawa apa yang sudah kamu capai/dapatkan, tapi hanya akan membawa apa yang sudah anda berikan. اللهُم َّصلِّ علٰى سَيِّدنا مُحَمّدٍ عبدِكَ وَنبيِّكَ ورسولِكَ النَّبيِّ الاُمِيّ وَعلٰى اٰلهِ وَصَحْبِهِ وسَلِّم تسليماً
2 420
9
𝟓 𝐊𝐄𝐀𝐃𝐀𝐀𝐍 𝐘𝐀𝐍𝐆 𝐀𝐊𝐀𝐍 𝐌𝐄𝐌𝐁𝐔𝐀𝐓 𝐊𝐈𝐓𝐀 𝐓𝐄𝐑𝐒𝐄𝐍𝐘𝐔𝐌 𝐓𝐀𝐍𝐃𝐀 𝐒𝐘𝐔𝐊𝐔𝐑: 1- Senyumlah ketika anda bersama keluarga kerana masih ramai yang tidak memiliki keluarga... 2- Senyumlah apabila anda pergi bekerja sambil memandu kerana masih ramai mereka yang belum memilki pekerjaan dan kenderaan.. 3- Senyumlah ketika anda sihat kerana mereka yang sakit sanggup membayar dengan bayaran yang mahal untuk mendapat nikmat kesihatan... 4- Senyumlah kerana anda masih hidup kerana berapa ramai mereka yang telah mati bercita-cita untuk hidup kembali untuk melakukan amal soleh... 5- Senyumlah dengan apa yang anda miliki kerana berapa ramai mereka yang bercita-cita untuk menjadi seperti anda.. Jgn lupa bersyukur..Alhamdullilah
Mostrar más ...
2 131
13
PERLUKAH KITA SOMBONG... Kerana Ilmu Kerana Pangkat Kerana Keturunan Kerana Harta Kerana Ibadah Kerana Cantik SEDANGKAN SEMUANYA HANYALAH SEMENTARA
1 780
13
Semakin Sering Kita 'BERSUJUD' Maka.... Semakin banyak juga impian kita akan 'Terwujud'. Inshaa Allah aamiin.
1 665
10
Kita sangka bahawa Allah menahan segala apa yang kita inginkan, namun hakikatnya Allah menangguhkannya pada suatu masa lain ; mengurniakan sesuatu yang lebih indah berbanding apa yang kita minta.
1 638
8
Ajar diri untuk sentiasa bersyukur walau apa pun yang terjadi. Jika baik, ianya RAHMAT. JIka buruk, maka anggaplah ianya PELAJARAN untuk diri sendiri.
1 596
11
Dalam keegoan yang tinggi, fikir sejenak kekhilafan diri sendiri yang tidak sempurna. Selalu merintih dan memohon keampunan. HablumninaAllah dan Hablumminannas.
1 519
5
Hati ini milik ALLAH.. Suburkan hati ini dengan Cinta ALLAH,Cinta Nabi Muhammad. Tak tahu caranya? Penuhi lah kehidupan mu dengan Cara Islam maka ALLAH akan penuhkan Hati mu dengan Kasih Sayang Nya,dan Cinta NYA
1 479
5
Hidayah itu bukan perlu ditunggu...tetapi perlu dicari... Jika tidak kuat....Mohon lah pertolongan dari yang MAHA KUAT.... Sesungguhnya ALLAH maha pengasih , penyayang lagi maha pengampun... Siapa pun kita sebelum ini....jika kita PULANG kepada NYA....DIA pasti terima.....walaupun dosa kita sebanyak buih dilautan sekali pun.... Dan sekiranya kita bertaubat dgn sebenar benar taubat pasti akan ALLAH ampunkan.... Allahu akhbar.... Lailahailallah... Terima kasih ya ALLAH untuk setiap perjalanan yang telah engkau aturkan untuk ku terlalu indah walau kadang2 airmata menjdi peneman...Terima untuk diri ku hari ini....Tanpa ujian mu pasti aku takkan sekuat hari ini.... Subhanallah... Semoga dipermudahkan segala urusan dihari hari mendatang.... Aamiin ya rabbal alamin...
Mostrar más ...
1 495
13
Hidup ini tidak selalunya indah, kerana di situlah keindahan hidup... Umpama sebuah lukisan yang indah justeru kerana warna-warnanya yang pelbagai.... Bayangkan jika hanya ada satu warna, lukisan akan kehilangan serinya. Maka begitulah “lukisan” kehidupan manusia, dilukis oleh takdir ALLAH dengan pelbagai ujian. Tidak semua yang manis datang bertandang... Ada masanya kepahitan singgah tanpa diundang... Sesungguhnya Inilah jalan Allah untuk hamba hambanya yang beriman... Semua pasti akan indah pada waktunya... Allah tidak memberi apa yang kita inginkan... Tapi Allah memberi apa yang kita perlukan... Subhanallah.... Janganlah pernah menyerah....teruslah berjuang...... Hidup bukanlah satu tujuan...melainkan perjalanan..... Nikmatilah ia....Teruskan tersenyum kerna engkau adalah hamba pilihan-NYA untuk menjalani ujian i ini... Bersabarlah kerna disebalik ujian yg menimpa pasti ada hikmahnya... Kita merancang dengan cita-cita tetapi Allah merancang dengan cintaNya. Mana satu pilihan kita? Mengikut perancangan Allah atau kehendak kita? Allah Maha Mengetahui dari apa yang kita ketahui... Bahagialah dengan apa yang engkau peroleh...menerima apa adanya pemberian Allah...tinggalkanlah mimpi yang tidak sesuai dengan yang engkau usahakan dan di luar kemampuan mu... Muhasabah iman untuk kita renungi sepanjang perjalanan usia kita melalui pengalaman yang telah kita tempuhi.... Betapa banyak hikmah yang kita jumpai dari setiap takdir indah yang Allah berikan untuk kita. Subhanallah.... Allahu akhbar... Begitu cantik susunanNya jika kita mampu melihat dengan neraca iman. Hikmat tersurat dan tersirat..
Mostrar más ...
1 467
15
Daripada Allah kita datang, kepada Dia jua kita akan kembali... Di sebalik masalah atau ujian hadir, jangan lupa akan wujudnya Dia Yang pasti, akan ada ganjaran yang indah dari al Khaliq kelak andai kita tetap sabar dan kuat😢 Sesungguhnya Allah tidak pernah tersilap dalam percaturanNya... Dan percaturaNnya itu, umpama kejutan-kejutan dalam hidup ini. Bersabarlah Kuatkanlah hatimu, kuatkan imanmu, kuatkan jiwamu Percayalah Allah sedang tersenyum melihat perjuanganmu, sakitmu, air matamu... Nikmatilah hijrah mu...Dan rasakan nikmat dekat denganNya... Bersabarlah atas semua hinaan dan cacian dalam proses hijrahmu... Janganlah kau lupa, bahwa Allah tak pernah mengkhianati janji yang diucapkannya Tetaplah teguh berdiri, dalam redha... Semoga selalu syukur...
Mostrar más ...
1 428
13
Bismilahirrahmanirrahim Assalamualaikum Warahmatulahi Wabarakatuhu. 2️⃣9️⃣ RabiulAwal 1444H 2️⃣6️⃣ Oktober 2022 Rabu Zikir harian Imam Ghazali اَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيمِ Astarghfirullahalazim اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ Allahumma Solli'ala Sayyidina Muhammad Wa'ala Ali Sayyidina Muhammad لا إلهَ إلاّ اللّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبِين La ilaha illallah Al Malikul Haqqul Mubin Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, Allah Yang Maha Benar lagi Maha Nyata. بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ “Bismillahilladzi La Yadhurru Ma’asmihi Syai’un fil Ardhi wa Laa fis Sama’i wa Huwas Sami’ul ‘Alim.” Ertinya: Dengan nama Allah yang tidak memberi mudharat akan sesuatu yang dibumi dan yang dilangit (selagi) bersama dengan Nama-Nya dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ أَحْيَانَا بَعْدَ مَا أَمَاتَنَا وَإِلَيْهِ النُّشُوْرِ "Alhamdulillahil ladzi ahyana ba'da ma amatana wailaihin nusyur" Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami setelah mematikan kami dan kepadaNya kami dikembalikan.....
Mostrar más ...
1 443
2
🌹RENUNGAN SUBUH🌹 2️⃣9️⃣ RabiulAwal 1444H 2️⃣6️⃣ Oktober 2022/Rabu بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيم ۞اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ، وَعَلَىٰ آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ.۞ *Riya' yang lebih besar* Pertama: Riya' munafik Menzahirkan keimanannya sedangkan ketika itu hatinya kafir. Maka riya' ini lebih besar dari riya' yang nyata. Kedua: Riya' dengan ibadah yang wajib seperti mengerjakan sembahyang Zohor di hadapan orang lain. Tetapi, apabila dia berseorangan, dia tidak mendirikan sembahyang. Ketiga: Riya' yang lebih kecil dari kedua yang di atas, iaitu riya' dengan ibadah sunat di hadapan manusia. Namun, sekiranya dia bersendirian, dia tidak melakukan ibadat itu. Diriwayatkan bahawa orang riya' itu akan dipanggil pada hari kiamat dengan empat nama, iaitu: "Wahai orang yang riya'! wahai orang yang sesat! wahai orang yang jahat! wahai orang yang rugi!. Pergilah kamu, ambillah pahala kami daripada mereka yang kamu beramal untuknya, maka tidak ada pahala bagi kamu di sisi Kami. (Al Matalib Al 'Aliyah, Ibn Hajar Al Asqalani) *Semoga kita dijauhkan dari sifat tercela ini.* _Hj Jafri bin Abu Bakar Mahmoodi_
Mostrar más ...
1 481
3
ASSALAMUALAIKUM WBT Hilang Amanah dan Berlaku Kiamat عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ بَيْنَمَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي مَجْلِسٍ يُحَدِّثُ الْقَوْمَ جَاءَهُ أَعْرَابِيٌّ فَقَالَ مَتَى السَّاعَةُ فَمَضَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُحَدِّثُ فَقَالَ بَعْضُ الْقَوْمِ سَمِعَ مَا قَالَ فَكَرِهَ مَا قَالَ وَقَالَ بَعْضُهُمْ بَلْ لَمْ يَسْمَعْ حَتَّى إِذَا قَضَى حَدِيثَهُ قَالَ أَيْنَ أُرَاهُ السَّائِلُ عَنْ السَّاعَةِ قَالَ هَا أَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ فَإِذَا ضُيِّعَتْ الْأَمَانَةُ فَانْتَظِرْ السَّاعَةَ قَالَ كَيْفَ إِضَاعَتُهَا قَالَ إِذَا وُسِّدَ الْأَمْرُ إِلَى غَيْرِ أَهْلِهِ فَانْتَظِرْ السَّاعَةَ Daripada Abu Hurairah RA berkata: Ketika Nabi SAW berada dalam suatu majlis membicarakan suatu kaum, tiba-tiba datanglah seorang Arab Badwi lalu bertanya: "Bila datangnya hari kiamat?" Namun Nabi SAW tetap melanjutkan pembicaraannya. Sementara itu sebahagian sahabat ada yang berkata; "baginda mendengar perkataannya akan tetapi baginda tidak menyukai apa yang dikatakannya itu", dan ada pula sebahagian yang mengatakan; "bahawa baginda tidak mendengar perkataannya." Hingga akhirnya Nabi SAW menyelesaikan pembicaraannya, seraya berkata: "Mana orang yang bertanya tentang hari kiamat tadi?" Orang itu berkata: "saya wahai Rasulullah!". Maka Nabi SAW bersabda: "Apabila sudah hilang amanah maka tunggulah terjadinya kiamat". Orang itu bertanya: "Bagaimana hilangnya amanah itu?" Nabi SAW menjawab: "Jika urusan diserahkan bukan kepada ahlinya, maka akan tunggulah terjadinya kiamat". (HR Bukhari No: 57) Status: Hadis Sahih Pengajaran: 1. Hari Kiamat adalah hari kemusnahan dan kehancuran pada alam ini 2. Antara tanda kiamat akan berlaku apabila hilang sifat Amanah 3. Amanah itu adalah nilai keimanan. Bila hilang kejujuran, tergoda dengan habuan dunia, terlibat dengan penyelewengan dosa dan maksiat seperti rasuah, pecah amanah, salah guna kuasa maka akan lunturlah nilai keimanan. 4. Amanah hilang apabila urusan dan pentadbiran diserahkan kepada orang yang bukan ahli dan tidak layak apabila nilai keimanannya hilang. 5. Menurut Al-Munawi, dekatnya kiamat apabila menyerahkan urusan dalam hal amar (perintah) maaruf dan nahi (larangan) mungkar kepada yang tidak amanah, rapuh agamanya, lemah Islamnya, dan mengakibatkan bermaharajalelanya kebodohan.
Mostrar más ...
1 839
3
2 126
2
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Rabu, 26/10/2022 🌟 29 Rabi'ul Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:57
 🌞 Zohor   : 12:58
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:55
 ⭐️ Isyak   : 20:01
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
639
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Selasa, 25/10/2022 🌟 28 Rabi'ul Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:57
 🌞 Zohor   : 12:58
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:55
 ⭐️ Isyak   : 20:01
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
590
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Isnin, 24/10/2022 🌟 27 Rabi'ul Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:57
 🌞 Zohor   : 12:58
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:55
 ⭐️ Isyak   : 20:01
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
550
1
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Ahad, 23/10/2022 🌟 26 Rabi'ul Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:57
 🌞 Zohor   : 12:58
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:55
 ⭐️ Isyak   : 20:02
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
491
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Jumaat, 21/10/2022 🌟 24 Rabi'ul Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:57
 🌞 Zohor   : 12:58
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:56
 ⭐️ Isyak   : 20:02
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
3 447
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Khamis, 20/10/2022 🌟 23 Rabi'ul Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:57
 🌞 Zohor   : 12:58
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:56
 ⭐️ Isyak   : 20:02
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
519
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Rabu, 19/10/2022 🌟 22 Rabi'ul Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:38
 ⛅️ Subuh   : 05:48
 🌤 Syuruk  : 06:57
 🌞 Zohor   : 12:59
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:57
 ⭐️ Isyak   : 20:03
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
538
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Selasa, 18/10/2022 🌟 21 Rabi'ul Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:39
 ⛅️ Subuh   : 05:49
 🌤 Syuruk  : 06:57
 🌞 Zohor   : 12:59
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:57
 ⭐️ Isyak   : 20:03
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
400
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Isnin, 17/10/2022 🌟 20 Rabi'ul Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:39
 ⛅️ Subuh   : 05:49
 🌤 Syuruk  : 06:58
 🌞 Zohor   : 12:59
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:57
 ⭐️ Isyak   : 20:03
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
533
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Ahad, 16/10/2022 🌟 19 Rabi'ul Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:39
 ⛅️ Subuh   : 05:49
 🌤 Syuruk  : 06:58
 🌞 Zohor   : 12:59
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:58
 ⭐️ Isyak   : 20:03
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
512
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Sabtu, 15/10/2022 🌟 18 Rabi'ul Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:39
 ⛅️ Subuh   : 05:49
 🌤 Syuruk  : 06:58
 🌞 Zohor   : 12:59
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:58
 ⭐️ Isyak   : 20:04
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
521
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Jumaat, 14/10/2022 🌟 17 Rabi'ul Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:39
 ⛅️ Subuh   : 05:49
 🌤 Syuruk  : 06:58
 🌞 Zohor   : 13:00
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:59
 ⭐️ Isyak   : 20:04
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
595
1
⚜ 🇵​🇵​🇪​ LEGENDARY SLOT ⚜ ~ Pakatan Pentagon Empire ~            List KHAMIS ⚜ English QUOTES only. ⚜ Nasihat-nasihat Kehidupan. ⚜ HIMPUNAN doa. ⚜ pelbagai TIPS dan PETUA. ⚜ DIY - Do It Yourself. ⚜ ISLAM itu indah.   ⚜ kisah SERAM dan alam maya. ⚜ RETRO COTTON FENOMENA EVOLUSI KINI ⚜ 𝒂𝒏𝒅 𝒉𝒆 𝒇𝒐𝒖𝒏𝒅 𝒚𝒐𝒖 𝒍𝒐𝒔𝒕 , 𝒂𝒏𝒅 𝒈𝒖𝒊𝒅𝒆𝒅 𝒚𝒐𝒖 . 📌 NOTA : Stay list 24jam ‼️ nak join? Start              💠 TERIMA KASIH 💠
Mostrar más ...
NASIHAT² KEHIDUPAN
Nasihat² KEHIDUPAN via QUOTE PHOTO VIDEO 😎 Nasihat yang baik adalah nasihat yang mampu menyejukkan bagi setiap orang yang mendengarnya. Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesunguhnya peringatan itu bermanafaat bagi orang2 mukmin 5 Februari 2017
4 795
1
🔫 PPE TAIKO LIST Khamis 🔫 Be my guests. Just click and join. ======================== " Perlu ke aku, kau, dia ambil tahu?" 🌴~ "English is a LANGUAGE, not a KNOWLEDGE." 🌴~ "Kanvas untuk mereka yang mahu kuat !" 🌴~  "Wahai hati, bertabahlah andai kau dicaci kerana Allah maha mengetahui." 🌴~ "Pelbagai RESEPI dari PELBAGAI sumber." 🌴~ "Pelbagai TIPS / PETUA untuk semua." 🌴~ "Himpunan kata nasihat agama." 🌴~ "Himpunan doa." 🌴~ "Nasihat² KEHIDUPAN via QUOTE PHOTO VIDEO." 🌴~ MEMAAFKAN tidak bermaksud aku terima kau utk MENYINTAI. 🌴~   📌 NOTA : Stay list 24jam ‼️ ======================== provided by
Mostrar más ...
2 883
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Khamis, 13/10/2022 🌟 16 Rabi'ul Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:39
 ⛅️ Subuh   : 05:49
 🌤 Syuruk  : 06:58
 🌞 Zohor   : 13:00
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:59
 ⭐️ Isyak   : 20:04
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
622
0
⚜ 🇵​🇵​🇪​ LEGENDARY SLOT ⚜ ~ Pakatan Pentagon Empire ~             List RABU 💠 Tips, PETUA sepanjang zaman. 💠 Usah peduli pandangan yg negatif. 💠NASIHAT2 kehidupan via quote, photo, video. 💠DIY ~ Do It Yourself 💠Himpunan DOA. 💠ISLAM itu indah. 💠 GAGAL atau BERJAYA, kau sendiri yang tentukan. 💠 RESEPI seantero DUNIA. 📌 NOTA : Stay list 24jam ‼️ Disediakan oleh              ⚜TERIMA KASIH⚜
Mostrar más ...
Resepi dan tips dapur di t.me/ResepiDuniaMasakan
Resepi Moden, Tradisi, Mudah, Luar negara, Menu sihat. Dekorasi. Tips Dapur. Seni Pastri JOM JOIN @DearHati @GayaSihatCantik @AlauyahCraft @SemuanyaMurah @LantakAhh @BercakapDenganJin GROUP IKLAN @PromotApaSaja @JualBeliMakan
2 480
1
🔫 PPE TAIKO LIST Rabu 🔫 Be my guests. Just click and join. ======================== "Suka atau tak, itu bukan urusan mu😒" 📚~ "Pelbagai RESEPI dari PELBAGAI sumber." 📚~ ''NASIHAT² KEHIDUPAN'' 📚~ "IDEA and CREATIVE ~ Do It Yourself"😎 📚~ "Tak mampu ku selindungkan apa yang aku rasakan sekarang ini." 📚~ Banyak yang nak diluahkan but diri always said "Takpe lah" 📚~ "Himpunan cerita2 SERAM dari pelbagai sumber . Juga terdapat AUDIO & VIDEO kejadian2 paranormal." 📚~ ISLAM Itu INDAH. 📚 ~ 📌 NOTA : Stay list 24jam ‼️ ======================== provided by
Mostrar más ...
2 777
1
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Rabu, 12/10/2022 🌟 15 Rabi'ul Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:39
 ⛅️ Subuh   : 05:49
 🌤 Syuruk  : 06:58
 🌞 Zohor   : 13:00
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 18:59
 ⭐️ Isyak   : 20:05
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
698
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Selasa, 11/10/2022 🌟 14 Rabi'ul Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:40
 ⛅️ Subuh   : 05:50
 🌤 Syuruk  : 06:58
 🌞 Zohor   : 13:00
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 19:00
 ⭐️ Isyak   : 20:05
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
573
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Isnin, 10/10/2022 🌟 13 Rabi'ul Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:40
 ⛅️ Subuh   : 05:50
 🌤 Syuruk  : 06:58
 🌞 Zohor   : 13:01
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 19:00
 ⭐️ Isyak   : 20:06
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
519
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Ahad, 09/10/2022 🌟 12 Rabi'ul Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:40
 ⛅️ Subuh   : 05:50
 🌤 Syuruk  : 06:58
 🌞 Zohor   : 13:01
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 19:01
 ⭐️ Isyak   : 20:06
Selamat menunaikan solat fardhu dan salam Maulidur Rasul.
731
0
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Jumaat, 07/10/2022 🌟 10 Rabi'ul Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:40
 ⛅️ Subuh   : 05:50
 🌤 Syuruk  : 06:58
 🌞 Zohor   : 13:02
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 19:02
 ⭐️ Isyak   : 20:07
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
4 242
1
Jadual Waktu Solat Hari Ini ⏰ 📍 Bachok, Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Mukim Chiku (Kelantan) 🗓 Khamis, 06/10/2022 🌟 9 Rabi'ul Awal 1444H
 🌥 Imsak   : 05:40
 ⛅️ Subuh   : 05:50
 🌤 Syuruk  : 06:59
 🌞 Zohor   : 13:02
 ☀️ Asar    : 16:17
 🌙 Maghrib : 19:02
 ⭐️ Isyak   : 20:07
Selamat menunaikan solat fardhu! 😄
577
0
Última actualización: 10.11.22
Política de privacidad Telemetrio