es
Feedback
☫•كآفِه رَحيـــٓــمی•☫

☫•كآفِه رَحيـــٓــمی•☫

Ir al canal en Telegram

«خداوندا! مرا پاكيزه بپذير...» •نویسـندهٔ متـن‌هایِ طولانـی| متن‌ها کُپـی نیستند. •بدونِ صلوات کُپی نکنید| گرچه فوروارد بهتر است. • دورهمیِ کوچکِ غیرجدی‌: https://t.me/+7bGhUfdHZhw1ZTI0

Mostrar más
4 791
Suscriptores
Sin datos24 horas
+567 días
+2930 días
Archivo de publicaciones
می‌گویند اربعینِ امسال حال و هوای دیگری دارد، میزبانانِ عراقی هرجا ایرانی می‌بینند با افتخار به پاسخ‌های موشکی ایران اشاره می‌کنند؛ عکسِ رهبر ایران را که می‌بینند بر تصویرش بوسه می‌زنند و بلند می‌گویند «خداوند این سید را برای جهان اسلام حفظ کند، اون افتخار ماست» بعضی‌ها نوشته‌اند «آسمان‌مان برای موشک‌هایتان! زمین‌مان برای قدم‌هایتان.» او حالا دیگر فقط افتخار ما نیست، افتخار آزادگان و مظلومانی‌ست که با هر‌موشک ایرانی که بر اسرائیل فرود می‌آمد؛ دلشان آرام می‌گرفت. در راهپیمایی‌های ضدصهیونیستی بسیاری از کشورها، تصویرِ او در کنار پرچم ایران بلند می‌شود. زائران یک‌صدا در حرم اباعبدالله(ع) می‌گویند «ابالفضل علمدار، خامنه‌ای نگه‌دار» الهی آمین. مشابهِ این صحنه را بارها دیده‌ام اما، این یکی جورِ دیگری‌ست. وَلَوْ كَرِهَ الْمنافِقون. آزادگانِ جهان و فطرت‌هایِ پاک، حقیقت را می‌فهمند و به آن افتخار می‌کنند؛ حقیقتِ ایمان و استواری بر آرمان؛ عزت‌آفرین است. هرچند زخمی از نامردان بر پیکره‌ش بنشیند…

وقتی در عرض همین چند‌ماه از جنگ ۱۲ روزه، مغز یه‌ عده ری‌استارت می‌شه و «واقعیت» رو فراموش می‌کنن و به تنظیماتِ کارخانهٔ جهان فانتزی‌ خودشون برمی‌گردن و بازم نسخه‌های فانتزی برایِ مواجهه با واقعیات بین‌الملل می‌پیچن؛ تازه می‌فهمم چطور بعضی‌ها تاریخ‌معاصر و سرگذشتِ صد‌سالِ اخیر کشورشون رو به همین راحتی تحریف می‌کنن و یا پای اراجـیفِ تحـریف‌کننده‌ها می‌شـینن. فقدانِ مبنا! مغزهای کوچکِ غرب‌زده.

«الان بریم درست کنیم دوباره ‌میاد می‌زنه!» ترامپ اخیراً و مجدداً طی یک گنده‌گویی ایران رو تهدید کرده و گفته اگه ایران بخواد برنامهٔ هسته‌ای خودش رو بازسازی کنه؛ دوباره می‌زنیمش. فارغ از این‌که برخلافِ بعضی فضاسازی‌ها، طرفِ بدعهد و متجاوزِ غربی هیچ اشتیاقی به مذاکره و حرف‌زدن و دعوا‌ نکردن نشون نمی‌ده؛ اما رئیس‌جمهور جمهوری‌اسلامی‌ ایران؛ کشوری که به لطفِ خدا و عنایتِ امام ‌زمان، و درایتِ یک رهبریِ بی‌نظیر ۱۲ روز در برابر ناتو، اروپایی‌ها، امریکا و اسرائیل ایستادگی کرد و در چند‌ساعت همهٔ فرماندهانش رو جایگزین کرد، و با توانِ‌ نظامیِ ساختهٔ فرزندان همین سرزمین دشمن رو مجبور به آتش‌بس کرد و کارشناسان بین‌المللی رو شگفت‌زده کرد؛ درحالی‌که دشمن در محاسبات خودش نابودی و تسلیمِ چندساعتهٔ ایران رو پیش‌بینی کرده بود؛ باید در برابرِ تهدید مجددِ این تروریست‌های کراواتی، ادبیاتی محکم و رسا و از موضعِ قدرت داشته باشه؛ نه اینکه برای توجیه یک رویکرد و در جواب منتقدین اون رویکرد، از همون تهدید وام بگیره و تکرارش کنه. باور کنیم که گوشزد کردنِ این موارد همه از سرِ خیرخواهیه! #بدیهیات.

- در یک‌سالگی دولتِ فعلی؛ هنوز مشغولِ توضیح این بدیهیاتیم که خواهشاً در انتخاب مشاوران آقای رئیس‌جمهور که متن سخنرانی‌ها رو می‌نویسن تامل کنید، لطفاً در استفادهٔ از کلمات و عبارات دقت کنید؛ چون مواضعی که بصورت علنی اعلام می‌کنید فقط در چهاردیواریِ خودتون منعکس نمی‌شه؛ بلکه توسطِ رسانه‌ها و سیاست‌مداران خارجی بصورت کامل تحلیل می‌شه ‌و احتمالاً اون‌ها اینطور تصور نمی‌کنن که رئیس‌جمهور و دولتی‌هایِ ما، کلمات اشتباهی رو برای بیان انتخاب کردن و اشتباه لفظی بوده! چه‌ بسا تحلیلشون از این صحبت‌ها «محاسبات» آیندهٔ دشمن رو می‌سازه؛ تحلیل‌ها و محاسبه‌سازی‌های اونها بخاطر انتخابِ کلمات غلط و اشتباهِ شما متوقف نمی‌شه! هنوز مشغول اینیم و باز هم تکرار می‌شه! سخنگوی‌دولت هم از «هیچ» برای دولت دستاورد می‌سازه.

پزشکیان دربارهٔ مذاکرات: حرف نمی‌زنی؟ خب می‌خوای چکار کنی؟ می‌خوای بجنگی؟ خب اومد و زد؛ الان بریم درست کنیم دوباره ‌میاد می‌زنه! این نگاه رئیس یک دولت به موضوع مذاکره‌ست. همین‌قدر ناقص. حرف نمی‌زنیم؟ کِی بوده که حرف نزدیم؟ حتی وقتی طرف زد زیرِ برجامی که حاصلِ سال‌ها حرف‌زدن بود هم ما رفتیم حرف زدیم؛ بعد مگه وسط حرف‌زدن نبودیم که طرف زد زیرِ میز حرف‌زدن؟ مگه وسطِ همین حرف‌زدن طرف به خاکِ ما حمله نکرد؟ هنوز تصورت اینه که اگه حرف بزنیم دیگه «دعوا نمی‌شه»؟ در نهج‌البلاغه نیومده «زنهار از دشمن خود پس از صلح، زیرا گاهى دشمن نزدیک مى‌شود تا غافلگیر کند»؟ پشتِ میکروفن و علنی می‌گی «اگه بریم درست کنیم دوباره میاد می‌زنه»؟ کی می‌گه بشین تحمل کن؟ نمی‌شه بجای تعطیلات رفتن؛ روستا به روستا بری دنبالِ ظرفیت داخلی‌ت؟ نمی‌شه از ظرفیت همسایگی و شرکایِ تجاری‌ت بهره ببری؟ دنیا خلاصه شده در همونی‌که وسطِ حرف زدن بهت حمله می‌کنه؟ حرف بزن؛ اما نه با اینهمه‌ پالسِ ضعف! بدتر از اینا اینه‌که برای تکرارِ این آدرس‌های غلط، از «مقام‌‌ معظم‌رهبری» هم مایه می‌ذارید… نمی‌شود! نمی‌توانیم! ممکن نیست! گرفتاریم! مصیبت می‌بارد! دوباره می‌زند!

«چه کربلا نرفته‌ها، که کربلایی‌اند..» تو مصـداقِ کاملِ همین شعـری. کربلا نرفته‌ای که نفس‌هایش هم کربلایی‌‌ست. هدفش، آرمانش، افقِ نگاهش. آنها که تورا از دور می‌شناسند هم می‌گویند اعتقادِ رهبرِ ایران به هیهات‌من‌الذّله‌ای که امام‌حسین(ع) فرمود؛ از مهم‌ترین دلایل ایستادگیِ آنهاست. تو در صفِ اولِ کربلایی‌هایی، مقتدایِ تو حسـین‌ابن‌علی‌(ع)ست. چه‌ زیبا مولایی و مقتدایی! ای طلایه‌دارِ اربعین ‌نرفته‌ها.

رفیــقِ دل‌شکســته‌ها امام‌حسینِ خســته‌‌ها..

دکورِ محرم‌شهرِ میدون آزادی، چقدر دلتنگم می‌کنه. دلتنگی‌ای که چند‌وقته می‌خوام به روی خودم نیارمش، می‌دونم قلبم توان حملش رو
دکورِ محرم‌شهرِ میدون آزادی، چقدر دلتنگم می‌کنه. دلتنگی‌ای که چند‌وقته می‌خوام به روی خودم نیارمش، می‌دونم قلبم توان حملش رو نداره. «یا عباسِ» دکور رو که دیدم گفتم: کاش بخونه خوشگلی و مَه‌جبینی… صدای منو شنیدی؛ خوند و همهٔ صحنه‌های برای اولین‌بار دیدن‌ت اومد جلوی چشمم عزیزِ دلم. دلم برات تنگ شده عزیزِ دلم. خداروشکر که اون دل‌تنگی و بی‌قراریِ معروف عاشق‌هات رو دارم زندگی می‌کنم. خداروشکر چشم‌هام رو می‌بندم و خنکیِ صحن و سرات می‌خوره تو صورتم؛ وقتی از آتیشِ گرمایِ بیرون بهت پناه می‌آوردم. خداروشکر که حتی برای یه سلامِ از دور هم نگام می‌کنی. خداروشکر که برای این از دلتنگی سوختن؛ به من دل دادی. خداروشکر که دلم برات تنگ شده؛ عزیزِ دلم…

میان ماهِ من تا ماهِ گردون…!

طبق گفتهٔ آقای پزشکیان، قرار بود اذربایجان «قوم و خویش»ِ ما باشد؛ نفوذِ اسرائیل و امریکا در آنجا هم تقصیرِ ماست! گذرگاه‌های مرزی شمال‌ غربی ایران هم مسائلی جزئی و بی‌اهمیت‌اند! حالا یک‌طرف اذربایجان، یک‌طرف ارمنستان دورِ ترامپِ «ناعزیز» جمع شده‌اند و نامِ کریدور مذکور را هم گذاشته‌اند کریدورِ ترامپ. ترامپ هم بخشی از کریدور زنگزور در خاک ارمنستان را به‌مدت ۹۹ سال با یک امضا به یک شرکت آمریکایی اجاره می‌دهد! موضوعِ مطرح؛ نوع نگاهِ شما به موضوعات کلان ‌و حیاتی‌ست. همین نگاهی که ممکن است تبدیل به راهبردی هرچند مقطعی شود. وقتی مسائل را با عینکِ ساده‌سازی و قوم و خویشی و «ول‌کن فلانی» می‌بینید و جامعه را سرگرمِ سرابی بنام مذاکره می‌کنید، در تعطیلات به سر می‌برید و به حاشیه‌‌های شیرین‌تان مشغول‌اید، فرصت‌سوزی کمترین آسیب به منافعِ ملی‌ست. بقیه هم شاید باید به‌همان دعواهای کهنه و نخ‌نما و سرگرمی‌هایِ عبث مشغول باشند!

سیّد محمدحسین راجی چندروز قبل خطاب به پزشکیان نوشته بود: «آقای رئیس‌جمهور! همین یک راهبرد برای تغییر دادن مشاوران‌تان کافی‌ست
+1
سیّد محمدحسین راجی چندروز قبل خطاب به پزشکیان نوشته بود: «آقای رئیس‌جمهور! همین یک راهبرد برای تغییر دادن مشاوران‌تان کافی‌ست! کریدور زنگزور، خطِ‌مقدم نبرد پنهان بر سر موقعیتِ منطقه‌ای ایران است. علی‌اف، با پشتیبانی ترکیه و به نمایندگی از اسرائیل، می‌کوشد تا جهتِ تسلط بر این کریدور، ایران را از اتصال‌راهبردی با ارمنستان،قفقاز و حتی اروپا محروم کرده و به محاصرهٔ ژئوپلیتیکی بکشاند. نادیده‌گرفتن این تهدید، تن دادن به اختلال در عمقِ استراتژیک کشور است. دسترسی همزمان به خلیج‌فارس، قفقاز، آسیای میانه، و دریای مدیترانه، ما را رقیبی بی‌بدیل برای قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مبدل ساخته؛ که با از‌دست‌دادن یک کریدور، قطعه‌ای از پازل عمقِ استراتژیکِ ما برای همیشه حذف می‌شود.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ - رحمتِ خدا بر سید ابراهیم رئیسیِ عزیز…

وقتی در تاریخ می‌خواندیم «بحرین دختر خودمان بود، عروسش کردیم» از این‌همه ناتوانی در فهمِ ضرورت‌ها و نفهمی در حفظِ منافع‌ملی سرمان داغ می‌کرد. فکر نمی‌کردیم امروز عده‌ای در برابر فرصت‌سوزی‌هایِ واضح ضدِ منافع ملی، به همین راحتی بگویند «دیگر کاری‌ست که شده! شُل کنید کمتر دردتان بگیرد، با واقعیت کنار بیایید!» همان‌ها که یک‌عمر همهٔ تخم‌مرغ‌هایشان را در سبدِ روباه‌غربی‌ چیدند به امیدِ آنکه جوجه شود! اما طرف روباه بود!

وقتی در تاریخ می‌خواندیم «بحرین دختر خودمان بود، عروسش کردیم» از این‌همه ناتوانی در فهمِ ضرورت‌ها و نفهمی در حفظِ منافع‌ملی سرمان داغ می‌کرد. فکر نمی‌کردیم امروز عده‌ای در برابر فرصت‌سوزی‌هایِ واضح ضدِ منافع ملی، به همین راحتی بگویند «دیگر کاری‌ست که شده! شُل کنید کمتر دردتان بگیرد، با واقعیت کنار بیایید!» همان‌ها که یک‌عمر همهٔ تخم‌مرغ‌هایشان را در سبدِ روباه‌غربی‌ چیدند به امیدِ آنکه جوجه شود! اما طرف روباه بود!

مسئول نباید ترس و تهدید را به مردم منتقل کند، نباید مدام و علناً بگوید نمی‌توانیم، امکان ندارد، غیرممکن است، مصیبت‌ می‌بارد، گرفتاریم، به من چه ربطی دارد؟! مسئول باید مسئولیت‌پذیر باشد؛ بداند جامعه دارد نگاهش می‌کند. حتی اگر برای این‌که قطعیِ ‌برق‌ را کنترل ‌کرد، واکسن‌هایِ کرونا را در شرایطی وخیم ساماندهی ‌کرد، کارگرانِ هزاران کارخانه را سرِ‌کارشان برگرداند و شبانه‌روز به مناطقِ‌ محروم سفر ‌کرد تا شخصاً پایِ‌ حرف «بی‌بی‌گل‌ها» بنشیند و … موردِ توهین و تهمت و زخم‌زبان و تمسخرِ مدعیانِ امروز واقع شود و در برابرشان صبورانه سکوت کند و در نهایت، در راهِ خدمت به این مردم، جانش را بدهد…

مدیریت با شوک و ترس آبان ۹۸ و آن فاجعه بنزینی نتیجه سیاست "شوک اقتصادی" در مدیریت بود. سیاست دیگر، سیاست ترس است. آب نداریم. برق نداریم. گاز نداریم. امنیت نداریم. بیچاره ایم. مصیبت می بارد. مسئول باید ترس و تهدید را به جان بخرد تا به مردم منتقل نشود!

تکرار چندبارهٔ این موارد باعنوان سادگی و صداقت و … داره تبدیل به یه موضوع عادی می‌شه. درحالیکه عادت کردنِ ما، مانع برداشت‌های عامدانهٔ دشمن نیست!

کاش این خودمقصر‌نمایی در ادبیاتِ مسئولین در سیاست‌خارجه رو یا یه‌جوری ازشون بگیرید، یا حداقل کنترلش کنید. آقای پزشکیان اخیراً در بحثِ درستی پیرامونِ لزوم حفظ اتحاد مسلمانان و همسایگان منطقه‌ای مقابلِ دشمن، یه اشاره‌ای به جمهوری‌ آذربایجان کرده و دربارهٔ نفوذ اسرائیل در اون کشور گفته که: «آذربایجان قوم و خویشِ ماست، چطور اسرائیل می‌تواند در آنجا پیمان ببندد من نتوانم؟! باید ببینم گیرِ کار من کجاست. اگر اسرائیل در آذربایجان نفوذ دارد، تقصیر آنها نیست، تقصیر ماست!» نگاهِ رئیس دولت به مسئلهٔ تشکیل ائتلافِ صهیونی در منطقه و نفوذِ موریانه‌وارِ دشمنِ صهیونی-غربی در منطقه، همچین چیزیه؟ ایران مقصره که اسرائیل تونسته در سیاست‌ورزیِ الهام‌علیف نفوذ کنه و جمهوری آذربایجان رو به یکی از پایگاه‌هایِ اسرائیلی و یکی از شرکایِ تجاری و گازی اسرائیل تبدیل کنه و باکو رو به واسطهٔ ارتباط‌نزدیک با اسرائیل به «اسرائیل ‌دوم» معروف کنه؟ ایران مقصره که در رسانه‌هایِ رسمی باکو بارها به جمهوری اسلامی ایران اهانت شده؟ ایران مقصره که چند روز بعد از سفرِ رئیس‌جمهورِ ایران به باکو، نتانیاهو هم به باکو رفت و چند روز اونجا مستقر بود؟ و باکو در جریان جنگ ۱۲ روزه، یکی از مظنونینِ اصلی استفادهٔ اسرائیل از خاکش علیه ایران بود؟ با این استدلال، اگر بقیه هم بگن ایران مقصره که وسطِ مذاکرات مورد حملهٔ اسرائیل و امریکا قرار گرفته و اسرائیل تونسته در سوریه و … نفوذ کنه چیز عجیبی نخواهد بود. این‌جا نمی‌خوام به رعایت نکردنِ پروتکل‌هایِ دیپلماتیکِ مقام ایرانی در برابرِ علیف که پیش‌تر، بارها نسبت به تمامیتِ ارضی کشور ما گنده‌گویی کرده اشاره کنم. اما چون تُرکی حرف می‌زنن دلیل بر این نمی‌شه بین حرف‌هاتون این اصل رو فراموش کنید که اولاً روابط دیپلماتیک و سیاسی، چیزی فراتر از رابطهٔ قوم ‌و خویشیه؛ نمونه‌اش تنش بینِ افغانستان و پاکستان علیرغمِ اشتراکات قومی! دوماً سیاستِ ایران در منطقه، اخراج نیروهای غیرمرتبطِ امریکایی و اسرائیلیه؛ و اونی‌که اجازهٔ نفوذِ چنین چیزی رو در سیاستِ رسمی کشورش می‌ده و عملا تبدیل می‌شه به نمایندهٔ اسرائیل مقصره. نه ایران. حتی در راستای سیاست همسایگی هم نباید از این ادبیات استفاده کرد. این ساده‌انگاری‌ها و عدمِ‌ فهم دقیقِ عمق راهبردیِ مسائل مختلف و خود‌انتقادی دربارهٔ کشورهایی‌که ایران در برابرشون ابتکارِ‌عملِ «کنترل» داشته، بجز عدمِ‌تسلطِ واضح روی مسائل، مشخصاً ریشه در مشاوره‌های غلط و خطرناک دور و بر هم داره. هدف، تاکید بر لزومِ حفظ اتحاد مسلمین در برابر دشمن صهیونی و امریکاییه، اما با این ادبیات و این نگاه، راه برای برداشت‌های ناصوابِ عامدانه طرف مقابل باز نیست؟! «ول‌کردنِ جعفر»ها رو ول کنید، به اصل بچسبید.

از دلخوشی‌های جمعهٔ امروز. خیلی دلم می‌خواست یه‌بار حالِ مراسم‌های «قرارِ جمعه‌ها» رو حس کنم و پای حرف‌های استاد شجاعی بشینم.
+1
از دلخوشی‌های جمعهٔ امروز. خیلی دلم می‌خواست یه‌بار حالِ مراسم‌های «قرارِ جمعه‌ها» رو حس کنم و پای حرف‌های استاد شجاعی بشینم. یه‌جا می‌گفت بدن وقتی بهت هشدار می‌ده، تو می‌ری دنبالِ آزمایش و تشخیصِ دلیل هشدار؛ اگه نری و خودتو بزنی به بی‌خیالی؛ واقعاً باید به حالِ خودت زار بزنی. چون بدنت داره بهت می‌گه من حالم بده، اگه دیر بری دنبال متخصص؛ مریضیِ لاعلاج همه‌جامو می‌گیره… تو می‌ری دنبالِ این‌که حال بدِ بدنت رو درمان کنی، تا بیماری کلِ وجودت رو نگیره، پس چرا وقتی دنیای دور و برت بهت هشدار می‌ده، بهت علامتِ بیماری و فلاکت و قساوتِ قلب نشون می‌ده، نمی‌ری دنبالِ دوا درمون؟ نمی‌ری دنبال اون متخصصی که هزار و صد و نود ساله که منتظره تا بری سراغش…؟ حالِ خوبی بود. الحمدلله.

☫•كآفِه رَحيـــٓــمی•☫ - Estadísticas y analítica del canal de Telegram @cafferahimi