کانال تخصصی اقتصاد
Ir al canal en Telegram
معرفی و بهره گیری از علم اقتصاد، همراه با تحلیل اقتصاد ایران و جهان
Mostrar más8 521
Suscriptores
+424 horas
+27 días
+1030 días
Archivo de publicaciones
8 520
🔵 معمولاً در سازوکارهای ما فوریت بر اهمیت تسلط پیدا میکند چون همه میخواهند در کوتاهمدت کار کنند و جواب بدهند. وقتی مدیران اجرایی ما در جلسات شرکت میکنند و میفهمند بابت چه چیزی توبیخ میشوند و بابت چه چیزی پاداش میگیرند، بهتدریج نظام کاری و فکریشان نظام فوریتمحور میشود. دولت ما طبق تقویم نظام سیاسی زمانی سرکار میآید که مجلس از دو سال قبل سرکار بوده و مجلس هم زمانی روی کار میآید که دولت از دو سال قبلش روی کار بوده است. برای همین است که همیشه دولت و مجلس گوی آتشین را در دامن یکدیگر میاندازند. مدیران ما یاد گرفتهاند که کوتاهمدت کار کنند چون عمر سیاستگذاران محدود است. سیاستگذاران ما کوتاهمدت هستند چون میدانند کسی از آنها کار بلندمدت نمیخواهد. برای همین به فکر این است که در همان سال اول یک کاری انجام دهد، حتی کوتاهتر فکر میکند و میخواهد در 100 روز اول چند گل بزند. برای همین همیشه یک جا آتش گرفته است، یک روز گمرک بندر رجایی و یک روز آب؛ دولت هم به دنبال این است که سریع همان مسئله را حل کند و یک جواب بدهد. نظام پاداشدهی ما اصلاً بلندمدت نیست و مثلاً امروز کسی پاسخ نمیدهد که چرا 15 سال قبل به تیم مطالعاتی بانک جهانی در حوزه آب اجازه ورود داده نشد. کار متخصص کار بلندمدت است اما کار بلندمدت پاداش نمیگیرد. جایزه در اورژانس داده میشود نه در بخش بستری. در نتیجه همه جذب فوریت میشوند نه اهمیت.
🔵 دکتر فرهاد نیلی
مطلب مرتبط: دلایل اقتصاد روزمره
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 520
🔵 مجری : چه کسی بوده که دلتان میخواسته اورا ببینید، اما میسر نشده؟؟؟
🔵 دکتر سریع القلم : جوین لای، نخست وزیر چین
8 520
🔴 دکتر حسین راغفر:
🔹چرا باید دستگاههای امنیتی و نظامی ما در ناصرخسرو دارو بفروشند؟
🔹 دستگاه امنیتی ما کجاست که نفوذ تا این سطح در کشور صورت گرفته است؟
8 520
🎥 کسری بودجه پنهان عامل اصلی ناترازی بانکها
دکتر محسن مهرآرا؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:
🔹 یکی از مشکلات جدی این است که همه زیانها، ناترازیها و گرفتاریهایی که در بخشهای مختلف اقتصاد پیش میآید، در نهایت باید توسط بانک مرکزی جبران شود.
🔹 کشاورزان دچار کمبود منابع میشوند، بانک مرکزی باید پرداخت کند؛ بنگاهها به مشکل برمیخورند، بانکها باید منابع بدهند و در نهایت خودشان هم به بانک مرکزی وابسته میشوند.
🔹 تمام این ناترازیها، از صندوق های بازنشستگی گرفته تا کسریهای پولی و عملیات فرابودجهای متعدد که دولتها به بانکها تحمیل میکنند، در عمل به کسری بودجه پنهان منجر میشود.
8 520
🟣 دولت آتش نشان دکتر فرهاد نیلی:
یک نگرانی مهم و اصلی ما این است که آتشنشان تبدیل به آتشفشان شود؛ یعنی نهادی که باید آتش را خاموش کند، خودش گدازهها و شعلههای آتش را پخش کند که این یک فاجعه است. بیایید روی کشور خودمان تمرکز کنیم، کشوری که محل زندگی ماست و باید سرتاسر یک میلیون و 648 هزار کیلومترمربع آن زندگیپذیر باشد. «زندگیپذیری» شعار بانک جهانی برای کل کره زمین و به معنای مقابله با جنگلزدایی، بیابانزایی، فرونشست زمین، آلوده شدن آبوهوا و... است. پس هر عاملی که زندگیپذیری را دچار خطر میکند اعم از آب و ریزگرد و ریسک اعتباری و بحران مالی به نوعی آتشفشانی است. آتشفشانی باید خط قرمز همه باشد چون زیستپذیری کشور را به خطر میاندازد. در حال حاضر چندین خطر بزرگ زندگیپذیری کشور ما را تهدید میکند. ما نباید منتظر این باشیم که کبریت را چه کسی و در چه زمانی میکشد، ما باید نگران انباشت مواد اشتعالزا باشیم. فرونشست زمین، بحران آب، ناترازی انرژی و کمبود برق در حال نشان دادن خودشان هستند و زیستپذیری در نقاط مختلف کشور را بهطور جدی تحت تاثیر قرار دادهاند. زیستپذیری قرارداد اجتماعی ماست که نباید تحتالشعاع هیچ مسئله دیگری قرار گیرد. زیستپذیری هم ابعاد سخت مانند محیط زیست و آب؛ و هم ابعاد نرم مانند ریسکهای بودجهای و ارزی دارد. قرارداد اجتماعی ما ایرانیان ایستادن پای این خاک است و هر کدام باید به اندازه درک و فهممان و به اندازه اختیاراتمان پاسخگو باشیم. به قول مولانا هرکه او بیدارتر، پردردتر / هر که او آگاهتر، رخ زردتر. این قرارداد اجتماعی ماست که کشور را زیستپذیر نگه داریم، آن هم نه فقط برای امروز، بلکه برای آینده. یعنی جوان ما باید برای آینده هم به زیستپذیری کشور مطمئن باشد. پس هر عاملی که این زیستپذیری را چه در حال و چه در آینده تهدید کند، آتشفشان است و از اینرو میگویم آتشفشانی خط قرمز ماست. آتشنشان در حال محافظت از زیستپذیری ما در برابر آتشفشان است. مراقبت از مکانیسم کندرو توان و درک و تلاش بسیار زیادی لازم دارد. مکانیسمهای کندرو توسط دولتهای ما یا دیده نمیشود یا مورد توجه قرار نمیگیرد چون عمر دولتهای ما کوتاه است. همه از کنار مکانیسمهای کندرو میگذرند و تمام توجهشان به مکانیسمهای تندرو است تا اینکه ناگهان انباشت مواد اشتعالزا در مکانیسمهای کندرو شعلهور میشود. اینجاست که همه میخواهند مسئله را به دوش دیگری بیندازند و به قبل از خودشان حواله دهند. در حالی که شماتت گذشته چیزی جز یأس و نومیدی به دنبال ندارد و راهی برای ما باز نمیکند. بحرانی در نظام بانکی، بورس یا آب کشور رخ میدهد و دولت مسئله را به دوش دولت قبل میاندازد و دولت قبل، مجلس را مسئول میداند و آنها نهادهای فرادولتی را مقصر جلوه میدهند. در حالی که مرور تاریخ و حقایق آن به درستی به ما نشان میدهد که ما چرا در این نقطه هستیم./متن کامل
مطلب مرتبط: دلایل اقتصاد روزمره
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 520
🔵 دکتر ناصر هادیان، استاد دانشگاه تهران، در گفتوگو با «انتخاب»:
ما ۳۰، ۴۰ سال است که روی لبه زندگی کردهایم؛ مردم میخواهند یک زندگی معمولی و نرمال داشته باشند، هر روز بلند نشوند و ببینند که دلار چند شد، جنگ میشود یا جنگ نمی شود
8 520
Repost from کانال دکتر محمدرضا منجذب
🔴 دلایل اقتصاد روزمره
❄️ دکتر محمدرضا منجذب
اقتصادی که بدون برنامه کوتاه مدت و بلندمدت (توسعه) است و باری به هر جهت است، باتوجه به موضوعات و تصمیمات روزانه بدلیل مشکلات روزانه ای که ایجاد می شود، اقتصاد روزمره نامیده می شود. علیرغم برنامه های مدون اقتصادی میان مدت قبل و بعد از انقلاب، شواهد نشانگر اقتصادی بی برنامه برای ایران است. علیرغم عوامل و امکانات بالفعل و بالقوه ای که در ایران موجود است، نتواتستیم رشد اقتصادی مناسب و رفاه نسبی را برای مردم ایران مهیا کنیم. دلایل روزمره بودن اقتصاد ایران به شرح زیر است:
🔹اول: ثبات سیاسی. ناپایداریهای سیاسی و اجتماعی میتواند به عدم اطمینان در بازارها و سرمایهگذاریها منجر شود. این موضوع ایجاد و اجرای تفکر بلندمدت برای نایل شدن به توسعه اقتصادی را از بین می برد. از وقوع انقلاب مشروطه (120 سال پیش) تا انقلاب (1357) پروفسور کاتوزیان می گوید حداقل یازده اتفاق مهم در ایران روی می دهد و باعث می شود که تفکر توسعه ای بلندمدت حاکم نشود و موازی آن میجی در ژاپن اصلاحات اقتصادی را شروع می کند و بدون هیچ اتفاق منفی به سرانجام می رسد. به همین دلیل کاتوزیان ایران را جامعه کوتاه مدت نامگذاری می کند. بعد از انقلاب هم به شکل های مختلفی اتفاقاتی مشابه می افتد. سه تا از مهمترین آنها می توان از جنگ عراق علیه ایران، تحریمهای دامنه دار و جنگ 12 روزه نام برد.
🔹دوم: مدیریت ناکارآمد. ضعف در مدیریت اقتصادی و برنامهریزیهای کوتاهمدت به جای بلندمدت، باعث ایجاد ناپایداری در اقتصاد میشود. اصولا قواعدی در کشور حاکم نیست که نخبگان و کارآفرینان (چه اقتصادی و چه غیراقتصادی) در راس هرم تصمیم گیری باشند و تصمیمات بهینه در مسیر بلندمدت اتخاذ نمی شود. زمینه های رانت و فساد هم از این رهرو نمود می یابد.
🔹سوم: وابستگی به نفت. وابستگی شدید به درآمدهای نفتی باعث میشود که اقتصاد کشور در برابر نوسانات قیمت نفت آسیبپذیر باشد. تا زمانی که درآمدهای نفتی خوب بوده بر مشکلات اقتصادی و روزمره چون مرهمی عمل نموده است. وقتی درآمدهای نفتی کاهش یافته مشکلات عدیده و روزمره در اقتصاد ظاهر و نمایان شده است. نفرین نفت بر گرده اقتصاد ایران سوار است و نتوانستیم مانند برخی کشورهای دیگر (مانند نروژ) از آن در مسیر توسعه استفاده کنیم.
🔹چهارم: تورم بالا. تورم مداوم و بالا، قدرت خرید مردم را کاهش داده و باعث بیثباتی در بازارها میشود. در طول بیش از پنجاه سال اخیر تورم دو رقمی را تجربه کردیم. تورم بالا هم در سمت عرضه اقتصاد و هم در سمت تقاضای اقتصاد تصمیم گیری را از مسیر عقلایی و صحیح خارج می کند. اقتصاد را روزمره می کند.
🔹پنجم: کمبود سرمایهگذاری خارجی و داخلی. به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی، سرمایهگذاریهای خارجی و داخلی به شدت محدود شده است. بدلایلی که ذکر شد وضعیت ریسک ایران پیچیده است و در حوزههایی مانند ثبات سیاسی، فساد و ثبات اقتصادی نیز با چالشهای قابل توجهی روبرو است. هماکنون ایران در شرایط ریسک بالای اقتصادی، کسب و کار، سیاسی، بازرگانی و مالی قرار دارد (اینجا را ببینید) و بدین لحاظ سرمایه گذار تمایلی به سرمایه گذاری جدید وجود ندارد. در سالهای اخیر حتی جایگزین استهلاک هم اتفاق نیافتاده است.
🔹ششم: تحریمهای بینالمللی و فقدان دیپلماسی فعال. تحریمها به شدت بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته و دسترسی به بازارهای جهانی و منابع مالی را محدود کردهاند و سرمایه گذاری از ناحیه دولت محدود شده است. از سال 1397 با پدیده ای بنام "ترامپ" روبرو هستیم.
برای نحوه تعامل با این فرد هم روانشناسانه و هم عاقلانه باید برنامه داشته باشیم و در راستای منافع ملی بلندمدت گام برداریم.
🔹هفتم: فرار سرمایه و مهاجرت نخبگان. عدم امنیت اقتصادی و سیاسی باعث فرار سرمایهها و مهاجرت نخبگان از کشور شده است. موتور رشد و توسعه اقتصادی نیروی انسانی است و نتوانسته ایم از اینان استفاده بهینه کنیم.
🔹هشتم: سیاستهای پولی و مالی ناپایدار. سیاستهای پولی و مالی که نتوانستهاند به درستی کنترل تورم و رشد اقتصادی را مدیریت کنند، به دلیل روزمرگی به مشکلات اقتصادی دامن زده است. تعریفی باثبات و بلندمدت برای این سیاستها نداریم و از آن برای حل مشکلات روزمره استفاده می کنیم. این خود مشکلات دیگری را بر اقتصاد عارض می کند.
🔹نهم: نبود تنوع اقتصادی. نبود تنوع در منابع درآمدی و وابستگی به چند بخش خاص مانند نفت، اقتصاد را آسیبپذیر کرده است. عدم توجه به صادرات پایدار و صنعتی و نبود تعامل بین المللی با جهان پیرامون، موجب روزمرگی اقتصادی شده است.
🔴 برای هر کدام از موارد فوق باید راهکارهای کوتاه و بلندمدت طراحی کرد که در این مقال نمی گنجد. چاره ای جز این کار نداریم و باید جنبید.
https://t.me/drmonjazeb
8 520
📶 سیگنال فوری FATF به اقتصاد ایران/ پازوکی: تحریمها برداشته شود، قطعا نرخ ارز سقوط میکند، اما این را تندروها نمیخواهند بپذیرند
دکتر مهدی پازوکی، اقتصاددان:
▫️اینکه ایران افایتیاف را بپذیرد و اینکه سیستم بانکی ایران بتواند با دنیا کار کند، اتفاق خوبی است؛ منتها این نکته را نباید فراموش کرد که مشکل اقتصاد ایران تنها با افایتیاف حل نمیشود.
▫️ما باید ببینیم که این نظام، بخردانه، منطقی، علمی و در جهت منافع ملی تصمیم میگیرد!؟ ولی در کل پذیرفتن افایتیاف روی اقتصاد ایران اثرگذار است.
▫️مشکل اصلی ما تحریمهاست و باید تحریمهای ناجوانمردانه از بین رود، ولی پذیرفتن افایتیاف نشان میدهد که ایران میخواهد مقررات بینالمللی را بپذیرد؛ این درست مثل فیفا در فوتبال میماند.
▫️در حوزه اقتصاد هم برای اینکه با جهان، تجارت داشته باشیم، باید سیستم بانکی ما با سیستم بانکی کشور هدف بتواند کار کند. وقتی افایتیاف را نپذیرید، این امکان وجود ندارد، یعنی هیچ بانک خارجی برایتان السی باز نمیکند و گشایش اعتبار نمیکند.
▫️البته وقتی سیستم بانکی شما ۴۰ سال از دنیا عقب است، دیگر ربطی به افایتیاف ندارد. ما باید خودمان را بهروز کنیم و در مدیریت و نظام تصمیمگیری اقتصادی، سیاستهایی را در پیش بگیریم که تحریمهای ناجوانمردانه را برداریم و با جامعه جهانی کار کنیم.
▫️همین الان اگر ایران با کشورهای ۱+۵ تفاهم نکند، وارد یک جنگ تمامعیار اقتصادی میشود.
▫️ما برای اینکه شرکتهای خارجی به ایران بیایند، باید تلاش کنید که تحریمها را برداریم. به نظر من رابطه ایران با جهان توسعهیافته به نفع ماست. حتی به نظر من رابطه اقتصادی ایران با آمریکا به نفع ایران و به ضرر رقبای منطقه ماست، ولی تندروها این موضوع را متوجه نیستند. یعنی اگر شرکتهای آمریکایی بیایند در صنعت نفت سرمایهگذاری کند، برای ما امنیت میآورد؛ چراکه اگر به آن پروژه و شرکت تعرضی شود، شرکت آمریکایی است که آسیب میبیند، در نتیجه این کار را نمیکنند.
▫️یک مشکلی که اقتصاد ایران دارد، جهالت اقتصادی است. برخی از تندروها به دلیل اینکه آشنایی با دنیا ندارند، وقتی بانک جهانی گزارشی درباره ایران میدهد، میگویند این استکبار جهانی است؛ در حالی که گزارش را وزارت اقتصاد برای آنها میفرستد.
▫️ما بحران جهالت داریم. من اعتقاد دارم رابطه ما با دنیا هر چه صمیمانهتر شود، به نفع ملت ایران، جامعه ایران و توسعه ایران است.
▫️انتشار خبر جدید افایتیاف را روی بازارهای مالی دیدیم که اثرگذار بود. ما دیدیم که قیمت ارز که در هفته گذشته روند صعودی داشت و به ۹۴ هزار تومان نزدیک شده بود، روند نزولی پیدا کرده و حتی به کانال ۹۰ هزار تومان نزدیک شده است.
▫️حالا نکته این جاست که اگر تحریمها را هم بردارند، ایران نمیتواند بیشتر از میلیون بشکه نفت بیشتر صادر کند؛ در حالی عراق بیش از ۴ میلیون بشکه نفت در روز صادر میکند و اصلا جای ما را در اوپک گرفته است، زیرا شرکتهای آمریکا و اروپایی در صنعت انرژی این کشور سرمایهگذاری کردند و درآمد عراق بالا رفته است.
▫️من اعتقاد دارم هر چه ایران به سمت اقتصاد جهانی برود و روابط بیشتری داشته باشد، به نفع اقتصاد ایران خواهد بود./متن کامل
8 520
پشت پرده صلح قفقاز
👤حامد خسروشاهی؛ پژوهشگر مسائل قفقاز
✍️ توافق صلح اخیر میان آذربایجان و ارمنستان، نشاندهنده بازآرایی نقش بازیگران سنتی و جدید در این منطقه حساس است.
✍️ وعده سرمایهگذاری گسترده شرکتهای آمریکایی در حوزههای انرژی، فناوری و هوش مصنوعی در هر دو کشور، بخش مهمی از بسته صلح را تشکیل میدهد و رهبران دو کشور نیز از آغاز فرآیند نهاییسازی منشور شراکت راهبردی با واشنگتن خبر دادهاند.
✍️ چنین رویکردی به ترامپ این امکان را میدهد که این توافق را به عنوان نمونه بارز مهارت خود در «عادیسازی» معرفی و از آن در رقابتهای سیاسی داخلی و جهانی بهرهبرداری کند.
✍️ این توافق ضربهای جدی به نقش انحصاری روسیه در مدیریت بحرانهای قفقاز محسوب میشود.
✍️ این اتفاق همچنین برای ایران پیامی روشن دارد، زیرا «راهرو ترامپ» میتواند بخشی از مسیرهای ترانزیتی را که بالقوه از خاک ایران میگذشت دور بزند و در صورت استقرار نظامیان آمریکایی بهمنظور نظارت بر کریدور، عملا نیروهای آمریکایی مماس با مرزهای شمالغربی ایران استقرار مییابند.
✍️ پکن که در سالهای اخیر با ابتکار «یک کمربند، یک جاده» در پی تقویت مسیرهای زمینی و دریایی خود بوده، قفقاز جنوبی را به عنوان یکی از گرههای راهبردی اتصال چین به اروپا از طریق آسیای مرکزی و دریای سیاه میبیند.
✍️ ایجاد «راهرو ترامپ» با پشتوانه سیاسی و اقتصادی واشنگتن، به معنای ورود یک مسیر ترانزیتی مهم به حوزه نفوذ آمریکاست و میتواند بخشی از ظرفیت بالقوه چین برای توسعه مسیرهای تحت کنترل یا نفوذ خود را محدود کند.
✍️ این امر احتمالا پکن را وادار خواهد کرد تا از یکسو روابط اقتصادی و سرمایهگذاری در قفقاز جنوبی را شتاب دهد تا جای پای خود را تثبیت کند و از سوی دیگر، همکاری با روسیه و ایران را برای ایجاد مسیرهای موازی و خارج از کنترل آمریکا تقویت کند.
✍️ برای ایران، این رویداد زنگ خطری جدی است. اگر تهران نتواند مسیرهای جایگزین ترانزیتی از مسیر خود ارائه دهد، احتمال تضعیف موقعیت کشور به عنوان گذرگاه راهبردی منطقه بسیار بالاست.
✍️ این تحلیل را هم باید در نظر گرفت که احتمالا آمریکا و روسیه در حال شکلدهی توافقی پشت پرده هستند که میتواند به طور همزمان بحران اوکراین و معادلات ژئوپلیتیکی قفقاز جنوبی را تحتتاثیر قرار دهد.
✍️ این تحولات را میتوان نشانهای از یک معامله بزرگتر دانست: «آمریکا با پذیرش برخی خواستههای روسیه در اوکراین، مانند کنترل مناطق شرقی، در ازای کاهش نفوذ مسکو در قفقاز و تقویت حضور خود در این منطقه استراتژیک، به دنبال بازتعریف نظم منطقهای است.»
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 520
🔵 انتظارات و ضعف نهادی در اقتصاد ایران
🔷 دکتر حسین امیری، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی:
🔹 پدیده مزمن تورم و بیثباتی نرخ ارز در ایران، ریشههایی عمیقتر از سیاستهای پولی و مالی صرف داشته و به شدت تحت تأثیر کیفیت نهادهاست.
🔹 اقتصاد ایران عمدتاً بر اساس «نظم دسترسی محدود» عمل میکند که در آن ائتلاف نخبگان برای حفظ رانت، مانع از رقابت و شفافیت میشوند.
🔹 در این چارچوب، «بازار سیاه اطلاعات» شکل میگیرد که در آن دسترسی انحصاری نخبگان به اطلاعات، سیاستهای کنترل انتظارات را بیاثر کرده و رانت اطلاعاتی ایجاد میکند.
🔹 ساختارهای انحصاری گسترده در اقتصاد ایران به چسبندگی قیمتها و شکلگیری انتظارات منفی پایدار منجر شده و توانایی سیاستگذار را در کنترل بازار تضعیف میکند.
🔹 بهبود شاخصهای نهادی، بهویژه از طریق افزایش شفافیت سیاسی و اقتصادی و مبارزه با فساد، پیششرط اصلی برای مهار پایدار انتظارات تورمی در کشور است.
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 520
🔴دکتر وحید شقاقی:
🔹 تجربه جهانی این است که زمانی صفر ها حذف شده اند که آن کشور دچار ابر تورم بوده و در نتیجه ابتدا سیاست های پولی و مالی درست اتخاذ کرده و بعد از اینکه ریشه تورم برطرف شد به حذف صفر ها پرداخته اند.
8 520
🟣 *فقدان توسعهمحوری در نظام حکمرانی*
🟣 دکتر مرتضی افقه، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
وي در ارزیابی دلایل ناکامی برنامههای توسعه در ایران، ریشه اصلی را در نبود یک نظام حکمرانی مبتنی بر توسعه دانست.
به گفته او، با وجود اجرای شش برنامه توسعه، تصویب اسناد متعدد بالادستی، تدوین سند چشمانداز، ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی، نامگذاریهای اقتصادی سالانه و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، کشور نتوانسته به نتایج مشخص و قابل دفاعی در مسیر توسعه دست یابد.
وی تاکید کرد: مهمترین دلیل این ناکامی، سلطه بینشهای ایدئولوژیک و سیاسی بر ساختارهای تصمیمگیری کشور است. از نگاه او، در نظام ارزشی حاکم، اولویتها نه بر حل مسائل معیشتی و ارتقای رفاه عمومی بلکه بر گرایشهای فقهی، ایدئولوژیک و سیاسی متمرکز شده است.
این اقتصاددان خاطرنشان کرد که توسعه به معنای فراهمکردن امکان تامین نیازهای مادی و معنوی همه اقشار جامعه در چارچوب عرف زمان و مکان، اصولا در زمره دغدغههای اصلی سیاستگذاران قرار ندارد و در مواردی حتی به عنوان ضد ارزش نیز تلقی شده است.
این اقتصاددان در این خصوص توضیح داد که این رویکرد ایدئولوژیک نهتنها در نظام تصمیمگیری بلکه در سازوکارهای انتخاب و انتصاب مدیران نیز نهادینه شده است. به عبارت دیگر شایستهسالاری در ایران وجود دارد اما نه بر پایه توانمندیهای فنی و مدیریتی در جهت توسعه بلکه بر مبنای میزان تطابق با معیارهای ایدئولوژیک.
به همین دلیل مدیران ارشد و میانی در همه سطوح، چه در دولت و چه در سایر نهادهایی که از بودجه عمومی ارتزاق میکنند، با معیارهایی غیرتوسعهای انتخاب میشوند.
افقه در ادامه به نقد نگاه رایج برخی تکنوکراتها و اقتصادخواندهها نیز پرداخت و گفت: این گروه نیز به دلیل تعریف نادرست از مفاهیمی همچون «ثروت» در ناکامی توسعه نقش داشتهاند.
به باور او، تلقی نفت و منابع طبیعی به عنوان ثروت اصلی کشور، سیاستگذاریها را به سمت استخراج و بهرهبرداری از این منابع سوق داده و نقش نیروی انسانی در فرآیند توسعه را به حاشیه رانده است.
وی افزود: اگر ثروت واقعی کشور را نیروی انسانی جوان، متخصص، دلسوز و باانگیزه بدانیم، باید سیاستهای توسعهای بر آموزش، پرورش و حفظ این سرمایه انسانی متمرکز میبود اما آنگونه که در واقعیت دیده میشود، نیروهای انسانی مورد غفلت قرار گرفتهاند و این بیتوجهی موجب خروج گسترده متخصصان و مهاجرت سالانه هزاران نفر از نیروهای تحصیلکردهای شده که با هزینه همین مردم آموزش دیدهاند./متن کامل
مطلب مرتبط: الزامات توسعه اقتصادی ایران
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 520
🎥 مکانیسم ماشه نمیتواند سد راه تامین مالی شود
دکتر علیرضا صالح؛ عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی در گفتوگو با ایبِنا:
🔹 از آغاز انقلاب اسلامی، همواره با تحریمهای مختلف مواجه بودیم و کشور در طول این مدت تجربههای زیادی به دست آورده و راههای دور زدن تحریمها را آموخته است.
🔹 تحریمهای دوره جنگ تحمیلی بسیار شدیدتر از تحریمهای فعلی بودند، اما با وجود آن، ایران توانسته است مسیرهای مقابله با آنها را پیدا کند و همچنان به توسعه خود ادامه دهد.
🔹 با مجوز مقام معظم رهبری، صندوق توسعه ملی وارد عرصه تامین مالی بینالمللی شده و به دنبال راهکارهایی برای تسهیل تراکنشهای بانکی، ورود فناوری به بخش انرژی و حمایت از طرحهای اقتصادی در شرایط تحریمی است.
8 520
🔵 تحریم ها نعمت است
✍️حامد پاک طینت
♈️اروپا سالانه ۴۲ میلیارد دلار نفت شستهشده روسیه را در قالب فرآوردههای نفتی خریدار میکند که بخش عمده آن از هند وارد شده است!!
این را رویترز اعلام کرده است
♈️فریادهای ترامپ بر سر هند در این یکی دو روز از چرخه ای تاریک و پنهان برای نقل و انتقال نفتی که از روسیه تحریم شده به مقصد نهایی اروپا حرکت می کند، پرده برداشته که بر همه آنهایی که تردید داشتند تحریم نعمت است یقین ایجاد می کند!
♈️روسیه پس از آغاز جنگ اوکراین و تحریم های شدید اروپا و آمریکا مسیر صادراتی خود را از غرب به شرق به ویژه هند و چین تغییر داد. آمار کپلر نشان می دهد صادرات روزانه نفت روسیه به هند از تقریبا صفر در سال ۲۰۲۱ به ۱.۶۵ میلیون بشکه در حال حاضر رسیده است آنهم در اوج تحریمها! هند با خرید ۲ میلیارد بشکه نفت روسیه ظرف سه سال گذشته ضمن رفع نیاز انرژی خود با قیمتهای پایین تر از بازار، بخشی از این نفت را تبدیل به فرآورده و سپس با خیال راحت به اروپا صادر کرده است و اروپا پس از جنجالهای بسیار در خصوص تحریم روسیه عملا غیر مستقیم خود مشتری نفت روسیه شده است.
🔰اما دوستان روسی ما چگونه موفق به انجام این کار شدند؟
♈️روسیه نفت خود را بصورت قاچاق با تخفیف مکفی قابل قبول برای مشتری محترم در هند و البته بالاتر از سقف قیمتی تعیین شده اروپا حمل و هند این نفت را ضمن استفاده در بخش انرژی خود، در پالایشگاههای Reliance و Nayara به فرآورده تبدیل و با سودهای سرشار به مشتریان گرامی در اروپا می فروشد
♈️روسیه از این معاملات طی سه سال گذشته ۱۸۰ میلیارد دلار بدست آورده و مشتری زرنگ او یعنی هند ۲۷ میلیارد دلار کاسبی کرده است!
ماجرا اما اینجا تمام نمی شود.
♈️خدمات شیرین واسطه گری، حمل و نقل، امور مالی و خرید و فروش بطور کامل توسط امارات انجام شده است. بسیاری از نفتکش هایی که نفت روسیه را منتقل می کنند در مناطق آزاد امارات ثبت شده اند. این ثبت به آنها اجازه می دهد تا هویت، پرچم و مالکیت خود را پنهان کنند.
♈️ تمام شرکتهایی که در خرید و فروش نفت روسیه دخیل هستند در امارات ثبت شده اند. برخی از این شرکتها متعلق به تاجران ایرانی، روسی و اسیایی هستند که با شرکتهای هندی معامله می کنند؛ دوستان اماراتی ما در این چرخه، سالانه ۱۰ میلیارد دلار سود شیرین خالص کاسبی می کنند. مستندات تحریم حسین آقای شمخانی و رفقا که هفته گذشته منتشر شد و شامل ۱۱۵ نفر در این تیم بود و تا دلتان بخواهد اسامی هندی در آن دیده می شد گویای نقش مستقیم او در این چرخه است و گویا تحریم او مقدمه ای برای وضع تعرفه های دو برابری واردات از هند به آمریکاست که دیروز ترامپ با عصبانیت شدید آنرا اعلام کرد
♈️اردوغان را هم که می شناسید؛ بعید است سر این سفره نباشد. ترکیه از سال ۲۰۲۲ با افزایش واردات نفت از روسیه به بزرگترین مصرف کننده منطقه ای نفت روسی تبدیل شد. ترکیه از نفت روسی برای مصرف داخلی استفاده کرده و از شما چه پنهان با بدآموزی از هند بخشی از آنرا به فرآورده تبدیل و بقیه را به هر کجا خواسته صادر کرده و ۵ میلیارد دلار سود به جیب زده است. لبخندها و روابط عاطفی اردوغان و پوتین ریشه در همین روابط دارد!
🔰اما چرا در این ماجرا هند توسط ترامپ مجازات اما خبری از مجازات ترکیه و کشور امارات نیست؟
♈️هند به رغم تحریم های آمریکا فقط نفت روسیه را نمی خرید بلکه نفت ایران را هم تقریبا در همین چرخه خریداری می کرد، هند درگیر جنگ تجاری با ترامپ شد و از سویی آمریکا وابستگی حیاتی به کالاهای هندی نداشت. با روحیه ای که از ترامپ می شناسیم همه اینها دلایل کافی برای مجازات هند بود؛ ترکیه و امارات برای او متفاوتند، ترکیه عضو و پایگاه ناتو است و نقش کلیدی در منطقه دارد و تحریمش می توانست هزینه های استراتژیک داشته باشد و امارات عزیز هم بعنوان مرکز مالی جهان باید امن و آرام و در کنترل آمریکا بماند و آب در دلش تکان نخورد
♈️با همه این احوال بعید است تعرفه های دو برابری آمریکا علیه هند این چرخه را مختل کند، نفت روسیه برای هند یک مزیت استراتژیک حیاتی است و خسران کاهش صادراتی اش به آمریکا را از طریق تنوع بخشی به صادرات به آسیا و آفریقا کاهش خواهد داد، از این گذشته ترامپ اگر عاقل باشد هند را با دستان خود با جبهه مخالف شرقی یعنی روسیه و چین تقدیم نمی کند و احتمالا پس از یکی دو ماه و بده و بستانهایی پشت پرده این چرخه سایه پوش با طراحی جدید توسط رفقا به کار خود ادامه خواهد داد. ۴۲ میلیارد دلار سود سالانه بادآورده برای واسطه های این چرخه پولی نیست که بشود به این راحتی از آن گذشت
🔰احتمالا حالا شما هم موافقید که تحریم ها نعمت است. اینطور نیست؟!
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 520
🟣 حذف ۴ صفر بیشتر جنبه مسکن روانی دارد
🟣 دکتر البرت بغزیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، نیز حذف چهار صفر را در شرایط فعلی کشور غیرضروری و فاقد اولویت میداند. او معتقد است حذف صفر زمانی معنا دارد که دیگر اصلاحات اقتصادی اساسی انجام شده باشد.
او این موضوع را مانند سنگفرش کردن پیادهرو در پایان یک پروژه عمرانی میداند، در حالی که هنوز مراحل ابتدایی اصلاحات طی نشده است. بغزیان با اشاره به مسائل اقتصادی کلان مانند کسری بودجه، رشد نقدینگی، تحریمها، نبود سرمایهگذاری خارجی و ضعف رقابت در بازار تأکید میکند که پیش از هرگونه تغییر ظاهری پول، این مشکلات باید حل شوند.
او به تجربه کشورهایی مانند ترکیه و ونزوئلا اشاره میکند که حذف صفرها را زمانی انجام دادند که با ابرتورم شدید مواجه بودند ولی پس از تثبیت نسبی اقتصادشان بوده است. در ایران اما هنوز تثبیت صورت نگرفته و نرخ تورم بالاست. بنابراین حذف صفر در شرایط فعلی بیشتر جنبه نمادین و ظاهری دارد تا اصلاح واقعی. بغزیان تأکید دارد که حذف صفرها تاثیری بر کاهش تورم ندارد و میتواند در ماههای اول باعث سردرگمی ذهن مردم و بازار شود. چاپ اسکناسهای جدید، تغییر نرمافزارهای حسابداری، تعدیل قیمتها و نظارت دقیق بر تبدیل قیمتها هزینههای زیادی دارد که در شرایط کسری بودجه دولت اجرایش دشوار است.
پول ایران در آستانه تغییر / یک کارشناس: بازگشت به پول قاجار بیثمر است
او همچنین به پیشنهاد بازگشت واحد پولی به «قران» اشاره کرده و آن را بیشتر جنبه نوستالژیک میداند تا کاربردی. به گفته او، ریال واحد شناخته شده بینالمللی است و حذف آن و جایگزینی با تومان یا قِران ابهام ایجاد میکند. ذهن مردم هنوز با تومان کار میکند و تغییر ناگهانی واحد پول باعث بروز مشکلات حسابداری و بانکی خواهد شد.
او معتقد است اولویت اصلی باید مهار تورم، اصلاح بودجه دولت، شفافیت قیمتگذاریها و ایجاد فضای رقابتی در بازار باشد و وقتی شرایط بهبود یافت و اسکناسهای قدیمی فرسوده شدند، زمان حذف صفر خواهد بود. در شرایط فعلی، حذف صفر بیشتر نقش مسکن روانی دارد و هزینههایش ممکن است بیشتر از منافعش باشد./خبر آنلاین
مطلب مرتبط: تبعات مثبت و منفی حذف صفر از پول ملی
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 520
🔴 حذف صفر ظاهری زیبا دارد با باطنی پرهزینه
دکتر مرتضی افقه: اگر هم هدفشان تسهیل در امور حسابداری یا ایجاد یک اثر روانی کوتاهمدت باشد، شاید بتوان گفت تا حدی نتیجهبخش خواهد بود، ولی به هزینههای فراوان آن برای مردم هم باید توجه کرد؛ از تغییر اسکناسها و اسناد رسمی گرفته تا سردرگمی عمومی در تطبیق با واحد پولی جدید.
ریشه بحرانهای اقتصادی ایران، اقتصادی نیست
افقه ادامه داد: مشکلات اقتصادی کشور از جمله رفاه پایین مردم، تورم، بیکاری، نابرابری، نرخ پایین سرمایهگذاری و رشد اقتصادی، ریشه در ساختارهای ضدتولید و ضدتوسعه دارد. اینها حتی ریشه در ساختارهای معیوب اقتصادی هم ندارند؛ بلکه منشأ آنها نگاههای فلسفی، فکری و ارزشی غلط و پوسیده است.
او با تأکید بر اینکه اصلاحات واقعی نیازمند اراده و زمان و البته هزینه است، اظهار کرد: متأسفانه برخی سیاستگذاران به جای تصمیمات ریشهای، به سراغ اقدامات صوری میروند؛ اقدامی مثل حذف صفر که نهتنها کمکی به اقتصاد نمیکند، بلکه هزینهزا هم هست.
حذف صفر درد دارد، درمان ندارد
همچنین افقه در ادامه اظهار داشت: تورم بالا، بیکاری و سایر اختلالات اقتصادی، به محض حذف صفر دوباره بازتولید میشوند. مثلاً اگر امروز ۳ صفر حذف کنیم، تا سه سال دیگر باز مجبور خواهیم شد صفرهای تازهای حذف کنیم؛ چون ریشه تورم را درمان نکردهایم. این چرخه معیوب، تنها به مردم فشار مضاعف وارد میکند.
تقلید کورکورانه، زخم کهنه سیاستگذاری اقتصادی است
او در بخش دیگری از صحبتهایش یکی از دلایل اصلی ناکارآمدی سیاستگذاری اقتصادی در ایران را تقلید کورکورانه از سیاستهای موفق کشورهای دیگر دانست: از سال ۱۳۶۷ به بعد، عدهای از اقتصاددانان طرفدار بازار آزاد، نسخههای اقتصادی وارداتی را بدون توجه به بسترهای داخلی به کشور تحمیل کردند. این تقلیدهای بیربط، مثل افزایش قیمتها برای جبران کمبودها، در عمل فقط مردم را فقیرتر کرده و هیچ مشکلی را حل نکرده است.
وی به تجربه سهگانه «جراحی اقتصادی» در دولتهای رفسنجانی، احمدینژاد و رئیسی اشاره کرد و گفت: همه این جراحیها فقط درد داشت و هیچ درمانی نداشت. هیچگاه ملاحظات جانبی اقدامات اقتصادی سنجیده نشده است. در مورد حذف صفر هم، حتی اگر در کشورهایی مثل ترکیه موفق بوده، به این دلیل بوده که ابتدا تورم را مهار کردند و بعد دست به حذف صفر زدند. اما در ایران، هنوز هیچچیز مهار نشده و فقط ابزارهای جدید برای تحمیل هزینه به مردم به کار میرود./متن کامل
مطلب مرتبط: تبعات مثبت و منفی حذف صفر از پول ملی
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 520
Repost from کانال دکتر محمدرضا منجذب
🔴 کاهش ارزش دلار یا مالیات آمریکا از دنیا چقدر است؟
✍️دکتر محمدرضا منجذب
❄️مقبولیت دلار در معاملات بین المللی منافع زیادی را برای اقتصاد آمریکا در پی داشته و خواهد داشت. هنگامی که ارزش دلار کاهش می یابد، این به منزله مالیاتی است که دولت آمریکا غیرمستقیم از شهروندان خود و دیگر کشورهای دنیا دریافت کرده است.
❄️بعنوان مثال فرض کنید یک دلار معادل یک کیلو پنیر (با کیفیت معین) ارزش داشته باشد. وقتی ارزش دلار نصف می شود، اکنون دو دلار معادل همان مقدار پنیر هست. در فاصله زمانی که آمریکا حجم پول خود را نسبت به تولید گسترش میدهد که موجب کاهش ارزش دلار می گردد، ابتدا با یک دلار یک کیلو پنیر را میخرد و چون طی زمان ارزش دلار کم شده است فروشنده متضرر میشود. بعبارت دیگر قیمت کالا برای آمریکا نصف شده است. و این مالیاتی است که کشور دیگر به آمریکا داده است.
❄️ در طی صد سال اخیر قدرت خرید دلار به نصف تقلیل یافته است (اینجا را ببینید + نمودار را نگاه کنید). در حال حاضر 44 درصد از حجم معاملات دنیا با دلار انجام می شود و از این نظر رتبه اول را در میان اسعار دارا می باشد (اینجا را ببینید + نمودار را نگاه کنید). همچنین حجم نقدینگی آمریکا بالغ بر 22000 میلیارد دلار است (اینجا را ببینید + نمودار). با فرض ثبات دو رقم اول میزان مالیات دریافتی دولت آمریکا از مردم دنیا (بابت کاهش قدرت خرید دلار) 9700 میلیارد دلار بوده است. این در شرایطی است که رقم های بسیار دیگری از تعرفه ها، فروش سلاح، فروش محصولات و ... دریافت می نماید.
❄️ البته این درآمدهای آشکار و پنهانی است که اشاره شد. در یک تحلیل کاملتر در قالب هزینه فایده باید این مبحث تکمیل گردد.
❄️ کانال دکتر منجذب
8 520
🟢 صفر زدایی؛ از رویا تا واقعیت
👤دکتر پویا جبلعاملی؛ اقتصاددان
✍️ بانکهای مرکزی بر آنند تا با کنترل تورم از سربرآوردن صفرهای بیشتر روی اسکناسهای خود جلوگیری کنند.
✍️ اولویت مهم، خشکاندن علت ایجاد صفرها در ارقام معاملات روزانه است و بعد بهره بردن از ثمره آن با تعریف واحد پولی جدید.
✍️ تورم (نقطه به نقطه) بالای ۴۰درصد حکایت از آن دارد که ما نتوانستهایم این ریشه را بخشکانیم. به عبارت دیگر بدون برطرف شدن علت آمدن صفرها، بر آنیم تا مرحله دوم یعنی تعریف واحد پولی جدید را رونمایی کنیم.
✍️ اصل به ما میگوید، افسار تورم را محکمتر در دست بگیریم تا جلوی خلق صفرها را بگیریم.
✍️ اما در صورتی که واحد پولی تازه بتواند نقش اسکناس را در معاملات روزانه احیا کند، بهخصوص در زمانی که هنوز احتمال جنگ برطرف نشده است؛ اگر این تغییر واحد پول موجب افزایش ریسک در سیستمها و نرمافزارهای بانکی نشود، آن هم در زمانی که باید ثبات پرداختها را تضمین کنند؛ اگر این اصلاح موجب نشود تا اولویتهای اصلی ماموریت بانک مرکزی تحتالشعاع قرار گیرد، میتوان از این تغییر واحد پولی حمایت کرد.
✍️ با توجه به تورم فعلی و چشمانداز عدم کاهش آن در بازه بلندمدت، حذف ۴صفر مطلوب نخواهد بود.
✍️ اگر فرض کنیم تورم ۴۲ درصد باشد از فرمول ارزش آتی، ۱۰I= ۱.۴۲nاکه n زمان را نشان میدهد، تنها 6سالونیم زمان نیاز است تا یک صفر برگردد؛ زمانی بسیار کوتاه برای تضعیف یک واحد پولی.
✍️ از همین رو بهترین سناریو میتواند حذف 6صفر از واحد پولی تازه باشد. به ترتیبی که یکمیلیون ریال فعلی یک واحد پولی جدید باشد و البته یک واحد پولی جدید مانند همه اسعار دنیا به ۱۰۰واحد کوچکتر قسمت شود.
✍️ به این ترتیب هر هزار تومانی امروز یک قطعه کوچک واحد پولی تازه میشود که با مبادلات کنونی همخوانی دارد؛ ضمن آنکه حذف 6صفر برای تبدیل پول فعلی به واحد جدید برای مردم سادهتر است تا حذف 4صفر.
✍️ از این رو با حذف 6صفر هم ماندگاری واحد پول جدید بیشتر و هم اصلاح اسمی شستهرفتهتر از حذف 4صفر است.
✍️ همچنین باید بازه بلندمدتی را برای تغییر پولهای رایج فعلی به پولهای تازه مدنظر قرار داد تا هزینه اصلاح به حداقل برسد. از این رو میتوان همچنان اسکناسهای فعلی را برای چندین سال مورد استفاده قرار داد.
✍️ در هر رو اگر چارچوب هزینه-فایدهای که بیشتر از جنس مسائل اجرایی است و سازمان مربوطه میتواند به آن پاسخ دهد، اجازه چنین اصلاحی را با حفظ انجام وظایف اصلی میدهد، میتوان از این تغییر حمایت کرد.
مطلب مرتبط: تبعات مثبت و منفی حذف صفر از پول ملی
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
8 520
Repost from کانال تخصصی اقتصاد
🔵 با سلام. لینک کانالها و گروههای مفید به شرح زیر است:
♦️کانال تخصصی اقتصاد
♦️کانال گفتار اقتصادی
♦️کانال مدل های اقتصادسنجی
♦️کانال دکتر محمدرضا منجذب
♦️رویدادهای اقتصادی
♦️کانال با اساتید اقتصاد
♦️ گروه تحلیل اقتصادی
♦️گروه ایویوز، استاتا و اقتصادسنجی
♦️ کانال تخصصی اقتصاد
¡Ya disponible! Investigación de Telegram 2025 — los principales insights del año 
