انجمن ملی دانش آموختگان محیط زیست
Ir al canal en Telegram
﷽ ارتباط با ما👇 @Ghader_rahmanzadeh رسانه تحصیلکردگان محیط زیست ایران در راستای بهبود وضعیت اشتغال محیط زیستی ها
Mostrar más1 132
Suscriptores
+124 horas
-27 días
-330 días
Archivo de publicaciones
#اختصاصی
♦️دیپلماسی زیستمحیطی یا اکو-دیپلماسی چیست؟/شهره صدری
🔺دیپلماسی عمومی اشکال مختلفی به خود میگیرد که دائماً در حال تغییر و تطبیق با اهداف یک دنیای در حال تحول هستند. به عنوان مثال، ظهور رسانههای اجتماعی، ساختار بسیاری از استراتژیهای دیپلماسی عمومی و کمپینهای تبلیغاتی را از ریشه و اساس تغییر داده است. اما در حالی که رسانههای اجتماعی ممکن است نحوه انتشار پیامها را تغییر دهند، تغییرات دیگری نیز در حال تغییر محتوای آن هستند. مفهوم دیپلماسی زیستمحیطی یا اکو-دیپلماسی در چند دهه گذشته به عنوان شکل جدیدی از دیپلماسی عمومی ظهور کرده است و به سرعت در روابط دیپلماتیک جهانی محبوبیت و اهمیت پیدا کرده است.
🔺وزارت امور خارجه ایالات متحده، دیپلماسی زیستمحیطی یا دیپلماسی پایدار را به عنوان “عمل پیشبرد حفاظت از محیط زیست با انجام دیپلماسی که از نمونههایی از حفظ منابع طبیعی، عملیات پایدار و مدیریت مؤثر محیط زیست بهره میبرد” تعریف میکند. این ایده که پایداری و مدیریت محیط زیست میتواند به عنوان ابزاری برای توسعه روابط خارجی مورد استفاده قرار گیرد، هنوز یک مفهوم جوان است و هنوز هم توسط دیپلماتهای امروزی در حال شکلگیری است.
اولین بررسی اکو-دیپلماسی به عنوان یک مفهوم در سال ۱۹۹۲ رخ داد، زمانی که سازمان ملل متحد اولین کنفرانس خود در مورد محیطزیست و توسعه را برگزار کرد که بر استانداردهای توسعه پایدار در آینده تمرکز داشت. در طول این اجلاس، سازمان ملل متحد گرد هم آمد تا دستور کار ۲۱ را ایجاد کند، برنامهای برای اقدام جهانی با تمرکز بر مدیریت و توسعه زیستمحیطی برای ۱۷۸ کشور شرکتکننده. از آن زمان، کنفرانس محیط زیست و توسعه دوازده بار تشکیل جلسه داده است تا راه پیش رو برای برخی از مهمترین مسائل زیستمحیطی جهانی امروز را تعیین کند.
🔺دیپلماسی زیستمحیطی دقیقاً چیست؟ این به کشور مربوطه بستگی دارد. برخی مسیرهای دیپلماتیک سنتیتری را در پیش گرفتهاند یا سعی کردهاند با انجام این کار رهبری کنند، مانند معرفی اولین سفارت ایالات متحده با گواهینامه LEED Platinum در سال ۲۰۰۹، در زمان دولت اوباما. سایر کشورها روشهای غیرمستقیمتری را برای ترویج دیپلماسی زیستمحیطی در پیش گرفتهاند، به طوری که برخی از کشورها به دلیل پیشرفتهای خود در فناوریهای پایدار یا تلاشهای حفاظتی شناخته شدهاند.
🔺یک نمونه بارز از اکو-دیپلماسی در قالب گردشگری زیستمحیطی – ویژگیای که از نظر عملکرد و زیبایی در میان سایر موارد برجسته است – در کالانگ سنگاپور واقع شده است. سنگاپور دارای “ابردرختهایی” است که با انرژی خورشیدی کار میکنند و ارتفاع آنها از 20 تا 60 متر میرسد و در واقع اصلاً درخت نیستند، بلکه سازههایی شبیه درخت هستند که بزرگترین باغهای عمودی جهان را در خود جای دادهاند. محل قرارگیری این درختان که “باغ کنار خلیج” نامیده میشود، همچنین بزرگترین گلخانه شیشهای جهان را در خود جای داده است.«باغ کنار خلیج» در سه سال اول افتتاح خود، ۲۰ میلیون بازدیدکننده را به خود جذب کرده است و این باغها تنها فصل اول برنامههای سنگاپور برای ادغام گیاهان و جانوران در زندگی شهری هستند، چیزی که مقامات آن را گذار از «شهر باغ» به «شهری در باغ» توصیف میکنند.
متن کامل در لینک زیر🔻🔻
https://www.envnew.ir/?p=3463
#خبری
♦️جنگ رمضان و پرونده باز اثرات و پیامدهای محیطزیستی آن
🔺 صدونودوهفتمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی توسط مؤسسه پژوهشی سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی برگزار میگردد.
🔺 زمان: چهارشنبه ۱۳ خردادماه ۱۴۰۵؛ ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۰۰
🔻 سخنرانان:
▫️دکتر معصومه آقاپور مشاور رئیسجمهور در امور همکاریهای اقتصادی
▫️دکتر علیمحمد طهماسبی بیرگانی مشاور رئیس سازمان و مدیر بخش مخاطرات محیطزیستی سازمان حفاظت محیطزیست
▫️دکتر اصلی عباسی دانشآموخته دکتری تخصصی حقوق بینالملل و پژوهشگر ارشد حقوق محیطزیست
شرکت در این وبینار برای عموم آزاد است و گواهی حضور به شرکتکنندگان اعطا خواهد شد.
🌐 ثبتنام در نشست:
https://eseminar.tv/wb177161
🌐کسب اطلاعات بیشتر:
https://ndri.ac.ir/unesco-chair-meetings-197
#کارگاه_آموزشی
♦️ اطلاعرسانی دوره آموزشی رایگان (ویژه دانشجویان و علاقهمندان)
🔺دانشجویان گرامی، با توجه به اهمیت موضوعات محیطزیستی و کارآفرینی، دوره آموزشی زیر جهت بهرهمندی شما عزیزان معرفی میگردد:
ورکشاپ آنلاین: بررسی کسبوکارهای خُرد در مدیریت پسماند
📍 مدرس: دکتر ابوعلی گلزاری
(استاد و پژوهشگر حوزه مدیریت پسماند و اقتصاد چرخشی)
📍زمان: یکشنبه ۱۷ خردادماه
📍 ساعت: ۱۸ الی ۱۹
📍هزینه شرکت: رایگان
علاقهمندان میتوانند جهت ثبتنام به آیدی زیر در پیامرسان بله یا روبیکا پیام دهند:
🆔 @Rahmanzadeh1300
#انتصاب
♦️مسئول هماهنگی و پیگیری مجموعه پارک پردیسان منصوب شد
🔺 در ابلاغی از سوی همت علی شاهنظری سرپرست معاونت توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیطزیست، «علی بناگر» با حفظ پست سازمانی به عنوان مسئول هماهنگی و پیگیری مجموعه پارک پردیسان منصوب شد.
🔺 بر اساس این ابلاغ، نظارت بر نحوه اجرای مفاد تفاهمنامه میان سازمان حفاظت محیطزیست و شهرداری تهران، حفظ یکپارچگی پارک پردیسان و جلوگیری از هرگونه تصرف، تخریب و تغییر کاربری آن با همکاری یگان حفاظت سازمان، از جمله مسئولیتهای تعیین شده برای وی است.
🔺همچنین حفظ، نگهداری و بهسازی فضای سبز و زیرساختهای پارک پردیسان با همکاری واحدهای ذیربط سازمانی، حفاظت از تنوع زیستی پارک، تعامل و پیگیری امور جاری از دستگاههای مرتبط و هماهنگی میان بخشهای مختلف اجرایی از دیگر وظایف محوله عنوان شده است.
🔺در بخش دیگری از این ابلاغ، بر پایبندی به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، گفتمان دولت چهاردهم، تکالیف برنامه هفتم پیشرفت کشور و سایر اسناد و قوانین بالادستی در طول دوره مسئولیت تأکید شده است./روابط عمومی سازمان محیط زیست
#کارگاه_آموزشی
♦️ورکشاپ آنلاین و رایگان
بررسی کسبوکارهای خرد در مدیریت پسماند
♻️ آشنایی با فرصتهای درآمدزایی در حوزه پسماند
♻️ معرفی ایدههای کمهزینه و زودبازده
♻️ بررسی بازار بازیافت، کمپوست، پلاستیک و پسماند الکترونیک
♻️ آموزش راهاندازی کسبوکار سبز برای فارغالتحصیلان محیطزیست
♻️ معرفی نمونههای موفق داخلی و بینالمللی
♻️ پرسش و پاسخ تخصصی
🎯 ویژه دانشجویان و فارغالتحصیلان محیطزیست، منابع طبیعی، کشاورزی و علاقهمندان به کارآفرینی سبز
👨🏫 مدرس:دکتر ابوعلی گلزاری
💻 برگزاری بهصورت آنلاین
🎓 شرکت در دوره رایگان است
📅 زمان برگزاری: یکشنبه /سوم خرداد
🕒 ساعت: 18 الی 19
📌 لینک ثبتنام: در روبیکا و بله
@Rahmanzadeh1300
*محل برگزاری دوره "در صفحه وب" متقابلا برای افراد ثبت نامی فرستاده خواهد شد .
#خبری
♦️نشست تخصصی زریبار در مریوان؛ تأکید بر راهکارهای علمی
🔺در نشست تخصصی بررسی وضعیت دریاچه زریبار در مریوان، دکتر نژادجهانی فرماندار مریوان خواستار بررسی کارشناسی و رویکردی جامع برای حل مشکلات این دریاچه شد.
🔺فرماندار مریوان با اشاره به اقداماتی مانند اصلاح الگوی کشت، قطع پمپاژ آب دریاچه برای آبیاری فضای سبز، ساماندهی فاضلاب و لایروبی علمی، خاطرنشان کرد که مشکل اصلی تبدیل اطلاعات به دانش و سپس عمل است.
🔺وی همچنین از پیشبینی ۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی حریم دریاچه و طرح توسعه ۱۵ هکتاری گردشگری در اطراف آن خبر داد و خواستار مشارکت سرمایهگذاران شد.
در ادامه، دکتر زندی مدیرکل محیط زیست استان نیز با قدردانی از دغدغه فرماندار و مجموعه اجرایی، گفت: «ما نیز معتقدیم برای نجات زریبار باید اقدامات سریع و عملی انجام شود. خوشبختانه هماهنگی خوبی میان دستگاه ها شکل گرفته و بهزودی برنامه عملیاتی مبتنی بر مطالعات علمی ارائه خواهد شد. تأکید ما بر راهکارهای میانمدت و بلندمدت همراه با مشارکت جوامع محلی است و امیدواریم با همافزایی موجود، زریبار به وضعیت پایدار بازگردد.
#خبری
♦️ تصویب مجدد رشته «محیطبانی» در شورای عالی آموزش و پرورش پس از بازنگری سرفصلها
🔺 در دویست و بیستمین جلسه کمیته برنامههای درسی شاخه کاردانش شورای عالی آموزش و پرورش که عصر سهشنبه ۲۱ بهمنماه برگزار شد، رشته محیطبانی برای دومین بار به تصویب رسید.
🔺 محمد مدادی، رئیس مرکز آموزش محیطزیست و تربیت محیطبان سازمان حفاظت محیطزیست، از تأیید مجدد این رشته با رأی قاطع اعضای شورا خبر داد و گفت: پس از اجرای آزمایشی رشته محیطبانی، ضرورت بازنگری در سرفصلهای آن احساس شد و با کسب مجوز از شورای عالی آموزش و پرورش، کارگروه تخصصی با حضور اعضای متخصص سازمانی و استانی تشکیل و نقاط قوت و ضعف سرفصلها و همچنین مسیر توسعه حرفهای این رشته شناسایی شد./روابط عمومی سازمان محیط زیست
#خبری
♦️عضویت ایران در کمیته راهبری کنوانسیون رامسر
🔺آرزو اشرفیزاده،مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی دولت
🔺از آنجا که تالابها در پاییندست حوضههای آبخیز قرار دارند، برنامهریزیها و اقدامات مرتبط با آنها باید در مقیاس حوضههای آبریز انجام شود و صرفاً محدود به عرصه تالاب نباشد.
🔺بر اساس قانون حفاظت و احیای تالابها و آییننامه اجرایی آن،«ستاد هماهنگی و مدیریت تالابهای کشور» در سطح ملی تشکیل شده است این ستاد در دولت چهاردهم تاکنون دو جلسه برگزار کرده و کمیتههای تخصصی ذیل آن نیز با مشارکت دستگاههای مختلف فعال شدهاند.
🔺در خصوص تالاب هامون،مذاکراتی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم با کشور افغانستان انجام شده و پیگیریهایی نیز از طریق مراجع بینالمللی صورت گرفته است.
🔺با فعالسازی مرکز منطقهای کنوانسیون رامسر و حضور مؤثر ایران در اجلاس جهانی این کنوانسیون،کشورمان موفق شد به عضویت کمیته راهبری کنوانسیون رامسر درآید که گام مهمی در ارتقای جایگاه بینالمللی ایران در حوزه تالابها محسوب میشود.
#خبری
♦️نامه رئیس سازمان محیط زیست به قوه قضائیه : درخواست آزادی کنشگران محیطزیستی بازداشت شده
🔺شینا انصاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مکاتبهای با رئیس قوه قضائیه خواستار مواجهه مبنی بر رأفت اسلامی با کنشگران محیط زیست بازداشتی در وقایع اخیر و آزادی آنان شد.
رئیس سازمان حفاظت محیطزیست در مکاتبهای با رئیس قوه قضائیه خواستار آزادی کنشگران بازداشتشده در ناآرامیهای اخیر شد.
🔺به گزارش پیام ما ، شینا انصاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مکاتبهای با رئیس قوه قضائیه خواستار مواجهه مبنی بر رأفت اسلامی با کنشگران محیط زیست بازداشتی در وقایع اخیر و آزادی آنان شد.
بر اساس اطلاعات رسیده به پیام ما تاکنون ۱۱ کنشگر محیطزیست بازداشت و دو نفر به قید وثیقه آزاد شدهاند/پیامما
#سخن_هفته
♦️پیامدهای تامین مالی تورمی بر محیط زیست
🔺تورم علاوه بر پیامدهای اقتصادی و اجتماعی، آثار مهمی بر محیط زیست نیز دارد که معمولاً کمتر دیده میشود.در شرایط تورمی، دولتها و بنگاهها برای جبران فشارهای مالی و کسری منابع، اغلب اولویت حفاظت از محیط زیست را کنار میگذارند و به سمت بهرهبرداری سریعتر و کمهزینهتر از منابع طبیعی حرکت میکنند. کاهش بودجههای محیطزیستی، تضعیف نظارتها و تعویق پروژههای حفاظتی از نخستین پیامدهای تورم مزمن است.
🔺از سوی دیگر، تورم باعث میشود سرمایهگذاری بلندمدت در فناوریهای پاک، بهینهسازی مصرف انرژی و مدیریت پایدار منابع توجیه اقتصادی خود را از دست بدهد. در چنین فضایی، صنایع و خانوارها برای کاهش هزینههای فوری به سوختهای ارزانتر و آلایندهتر، مصرف بیرویه منابع آب، خاک و جنگلها و استفاده از روشهای غیراستاندارد روی میآورند.
🔺فشار معیشتی ناشی از تورم همچنین میتواند رفتارهای مخرب محیطزیستی را افزایش دهد؛ از تخریب منابع طبیعی برای تأمین درآمد کوتاهمدت گرفته تا افزایش پسماند و کاهش توجه به بازیافت و مصرف مسئولانه.
🔺در نهایت، تورم مزمن با تضعیف نهادهای حکمرانی و کاهش اعتماد عمومی، اجرای سیاستهای محیطزیستی را دشوارتر میکند. وقتی جامعه درگیر بقا و تأمین نیازهای اولیه است، حفاظت از محیط زیست به مسئلهای حاشیهای تبدیل میشود، در حالی که تخریب طبیعت هزینههای بلندمدت سنگینتری بر اقتصاد و کیفیت زندگی تحمیل میکند.
به این ترتیب : تورم نهتنها منابع مالی، بلکه ظرفیت اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست را نیز فرسوده میکند.
@Envirhealthir
🆔 @env_ngo
#خبری
تعبیر نادرست رسانهای از دستور رئیس جمهور در جلسه شورای عالی محیطزیست؛/کارگروههای استانی با محوریت سازمان محیطزیست تشکیل میشود
🔺تهران - ایرنا - عضو حقیقی شورای عالی محیط زیست با اشاره به اینکه تفویض اختیار سازمان حفاظت محیط زیست در راستای حفاظت از مولفه های زیستی به استانداران تعبیر نادرست است گفت: کارگروههای تخصصی در راستای حفظ محیط زیست با محوریت سازمان محیطزیست و دبیری استانداران در سراسر کشور تشکیل میشود.
🔺افشین دانه کار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره برداشت نادرست از دستور رئیس جمهور در چهلمین جلسه شورای عالی محیط زیست افزود: مطابق اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می شود و این حکم قانونی در کمتر دولتی به عنوان مسئولیتی مشترک برای نهادهای دولتی، غیر دولتی و مردمی توصیف شده است.
🔺وی اظهار کرد: در چهلمین جلسه شورای عالی محیط زیست کشور که ۶ دی ماه برگزار شد، رئیس جمهور به صراحت چنین مطالبه ای را مطرح و مراقبت از محیط زیست، تنوع زیستی و منابع سرزمینی را یک کار مشترک توصیف و جامعه محلی را که در متن طبیعت به زندگی و فعالیت معیشتی می پردازند، بهترین نهاد مشارکت کننده معرفی کرد.
گزارش کامل را اینجا بخوانید
https://www.irna.ir/news/86041401/
#خبری
♦️سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس:
▫️خسارت ناشی از عدم مدیریت پسماندهای شهری و خانگی ۱۰۷ همت است.
▫️۵۰ میلیون تن زباله صنعتی، ویژه و خطرناک داریم، زبالههایی که بهراحتی بدون بیخطرسازی رها شدهاند.
▫️هزینه خسارتبار زبالههای صنعتی بدون احتساب هزینههای جانبی درمانی و اثر آن روی سلامت ۱۵۰۰ همت است.
▫️گردش مالی مافیایی که بر این حوزه و عدم مدیریت این حوزه سوار هستند ۲۰۰ همت است
⭕️نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مدیریت پسماندها موافقت کردند
#سخن_ هفته
♦️از کمآبی تا فرونشست؛ واقعیتهایی که به کلاس درس نرسیدهاند/محیط زیست؛ غایب کلاس
✍ فریبا نباتی
🔺در سالهای اخیر، بحرانهای محیطزیستی دیگر مفاهیمی دور از زندگی روزمره نیستند. کمآبی، آلودگی هوا، فرونشست زمین و تغییر اقلیم، مستقیم کیفیت زندگی، سلامت و امنیت اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است. با اینحال، آموزش محیطزیست در نظام آموزشی ایران هنوز جایگاه مشخص و مؤثری ندارد. بررسی محتوای کتابهای درسی، برنامههای آموزشی و تجربه زیسته جامعه نشان میدهد که آموزش محیطزیست، یا به چند مبحث پراکنده محدود شده، یا در قالب برنامههایی کوتاهمدت و مناسبتی ارائه میشود؛ بیآنکه به درک مساله، تغییر نگرش و شکلگیری رفتارهای پایدار بینجامد.
🔺مدرسه بهعنوان نخستین نهاد رسمی آموزش اجتماعی، میتواند جایی باشد که کودکان یاد بگیرند طبیعت چگونه کار میکند، منابع چرا محدودند و رفتار انسان چه نقشی در تخریب یا حفاظت از محیطزیست دارد؟پدرام کمالی، کارشناس آموزش معتقد است آموزش محیطزیست باید در مرکز برنامههای آموزشی قرار بگیرد نه در حاشیه آن. او در گفتوگو با جامجم اظهار میکند: حیات انسان با محیطزیست گره خورده است. محیطزیست یعنی آب، هوا، خاک، غذا، تنوع زیستی و پایداری اقلیم. حفاظت از محیطزیست لطف به طبیعت نیست، بلکه نگهداری از خانهای است که در آن زندگی میکنیم. آموزش آن ضروری است و کودکان امروز که تصمیم گیرندگان فردا هستند باید از همان ابتدا یاد بگیرند چگونه از زیربنای حیات محافظت کنند.
🔺به گفتهی او، آموزش محیطزیست فقط انتقال اطلاعات نیست، بلکه فرآیندی تربیتی است؛ در این آموزش، کودک مهارتهایی را یاد میگیرد که برای حال و آینده او لازم و ضروری است؛ مثل حس مسئولیتپذیری، همکاری، حل مسأله و درک پیامد رفتار. در واقع، آموزش محیطزیست نوعی آموزش شهروندی است. این آموزش همزمان کودکان را به شهروندانی مسئول، قانونمند و دارای مهارتهای زندگی تبدیل میکند.
🔺کلاسهایی بدون تجربه، بدون آمادگی ،حافظهمحور بودن آموزش، از جمله نقدهایی است که سالهاست کارشناسان به نظام آموزشی وارد میکنند؛ نقدی که در آموزش محیطزیست نیز بهروشنی دیده میشود. نگاهی به کتابهای درسی و امکانات مدارس، این وضعیت را تأیید میکند. دانشآموز میداند هدردادن آب بد است اما نمیداند این رفتار چه ارتباطی با زندگی خودش، آینده کشور یا عدالت زیستی دارد.
🔺کمالی درباره نحوه آموزش محیط زیست در مدارس معتقد است آموزش اگر صرفا انتقال اطلاعات باشد، به یادگیری واقعی و تغییر رفتار منجر نمیشود: ما چند هدف بنیادین از آموزش داریم، مانند رشد نگرش، توانمندسازی کودک و نوجوان و شکلگیری رفتار و عادتهای پایدار. آموزش محیطزیست باید عملی،
قابل تجربه، بازیمحور، لذتبخش، مشارکتی و متناسب با سن کودک باشد؛ چیزی که متأسفانه در بسیاری از مدارس وجود ندارد. در پایه یازدهم فقط یک کتاب با عنوان «انسان و محیطزیست» داریم. در مقطع ابتدایی هم موضوعاتی مثل کیفیت آب، آلودگی هوا، غذا و مدیریت زمین بهصورت پراکنده در کتاب علوم آمده که فقط در حد انتقال حداقلی اطلاعات و در حد حفظیات است؛ بدون آزمایش، بدون بازدید میدانی، بدون تجربه و بازی.
🔺این کارشناس آموزش، ضعف آموزش و پرورش در حوزه محیط زیست را پیچیده میداند و میگوید، به عوامل متعددی چون کمبود بودجه و عدم حمایت ساختاری، نگاه شعاری به موضوع محیط زیست، عدم رویکرد آموزش یکپارچه و بینرشتهای، کمبود منابع آموزشی استاندارد، ضعف در آموزش معلمان، فقدان برنامههای متناسب با سن و مرحله رشد کودک، استفاده نکردن از روشها و تکنیکهای نوین و تجربهمحور آموزشی، نداشتن همکاری مناسب آموزش و پرورش با نهادهای محیطزیستی و نداشتن محتوای محیط زیستی بومی برای هر منطقه بستگی دارد.
متن کامل این نوشتار را از طریق لینک زیر بخوانید:
https://jamejamonline.ir/fa/news/1536717
@hezarmasjedwatch
#فراخوان
به اطلاع دانشجو و دانش آموختگان محیط زیست می رساند :همراهانی که در زمینه های زیر تجربه برگزاری کارگاه های آموزشی را دارند،می توانند به آیدی زیر برای همکاری با انجمن دانش آموختگان پیغام بدهند.
@Ghader_rahmanzadeh
📍اکوتوریسم یا پرنده نگری
📍دوره های HSE مقدماتی و پیشرفته
📍مدیریت پسماند
📍طراحی تصفیه خانه فاضلاب شهری و صنعتی
📍استارت آپ های محیط زیستی
📍انرژی خورشیدی
📍اصلاح الگوی کشاورزی (کشت و آبیاری)
📍معرفی شرکت های مهندسی مشاور
📍سنجش از راه دور(ARCGIS،EDRISIو...)
📍 مدل سازی پراکنش آلودگی هوا
📍مدیریت مواد زائد جامد صنعتی و معدنی
📍مبانی کنترل آلودگی های صوتی،خاک ، آب و گرد وغبار در معادن
📍شناسایی و کنترل پساب های صنعتی
📍آلودگی آب و روش های پایش و کنترل
#خبری
♦️هشدار ادارهکل حفاظت محیط زیست کردستان درباره حضور حیات وحش در اطراف مناطق مسکونی در پی برودت هوا و بارش برف
🔺در پی شدت یافتن برودت هوا، بارش برف سنگین و یخبندان گسترده در روزهای آینده در سطح استان، اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان با صدور اطلاعیهای از احتمال مشاهده گونههای مختلف حیات وحش در حاشیه روستاها و مناطق مسکونی خبر داد و از شهروندان خواست ضمن حفظ آرامش، از هرگونه تعرض، شکار یا آزار جانوران خودداری کنند.
🔺به گزارش روابط عمومی این ادارهکل، سرمای شدید و پوشش برفی گسترده در ارتفاعات سبب می شود بسیاری از گونههای جانوری برای یافتن غذا و پناهگاه به نقاط پستتر و مناطق نزدیک به محل زندگی انسانها کوچ کنند.
🔺در روزهای گذشته گزارشهایی از حضور پرندگان شکاری، کبک، تیهو، خرگوش، روباه، شغال و حتی گونههای علفخوار مانند بز و میش وحشی در روستاها و اطراف دامداریها به ثبت رسیده است.
🔺فرزاد زندی، مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در اینباره اعلام کرد: با توجه به شرایط جوی سرد و کمبود منابع غذایی، حضور جانوران در حاشیه سکونتگاهها امری طبیعی است و همکاری مردم در این ایام برای حفاظت از گونههای وحشی بسیار حیاتی است. ازاین روی از عموم هماستانیهای عزیز درخواست میشود از شکار، تیراندازی و حتی نزدیکشدن و غذادهی به حیوانات خودداری کرده و در صورت مشاهدهی موارد آسیبدیده یا گرفتار، با ادارات محیط زیست و پاسگاههای محیطبانی تماس بگیرند.
🔺وی با اشاره به آمادگی کامل یگان حفاظت محیط زیست افزود: پاسگاههای محیطبانی در مناطق مختلف استان در حالت آمادهباش هستند و هرگونه گزارش مردمی در سریعترین زمان پیگیری میشود. شهروندان میتوانند از طریق شماره تلفن ۱۵۴۰ با این ادارهکل تماس حاصل کرده و موارد مشاهدهشده را اطلاع دهند.
🔺زندی با تقدیر از همکاری جوامع محلی، دهیاران و علاقهمندان به طبیعت در حمایت از حیات وحش، خاطرنشان کرد: زمستان فصل سختی برای گونههای جانوری است و کوچکترین همیاری مردم – از پرهیز از آزار گرفته تا اطلاعرسانی به موقع – میتواند به نجات جان بسیاری از موجودات بینجامد.
🔺مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان تأکید کرد که مأموران و محیطبانان استان ضمن گشتزنیهای منظم، هرگونه تخلف شکار و صید را بهصورت جدی پیگیری کرده و با متخلفان برخورد قانونی خواهند کرد.
#فراخوان
♦️ فراخوان شرکت در برنامه «جایزه رامسر» تمدید شد
🔺 برنامه سالانه جایزه رامسر (قهرمان تالاب سابق) در راستای جمعآوری، طبقهبندی و معرفی تجربیات موفق مرتبط با حفاظت و بهرهبرداری خردمندانه از اکوسیستمهای تالابی، امسال نیز طبق روال هر سال و مطابق فرآیند اعلامشده از سوی دبیرخانه کنوانسیون رامسر برگزار میگردد. با توجه به استقبال مخاطبان و فعالان حوزه محیط زیست در موضوع تالابها مهلت ارسال مدارک تا ۱۵ دیماه ۱۴۰۴تمدید شد. این برنامه همزمان با روز جهانی تالابها (۲ فوریه ۲۰۲۶ میلادی برابر با ۱۳ بهمن ۱۴۰۴) اجرا خواهد شد.
لینک خبر
#خبری
♦️رئیسجمهور پزشکیان در جلسه شورایعالی محیط زیست:حفاظت مسئولانه از محیط زیست با واگذاری مسئولیت به ذینفعان محقق میشود
🔺رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت اصلاح حکمرانی محیط زیست، مشارکت مردم و ذینفعان را شرط اصلی موفقیت سیاستهای حفاظتی دانست و گفت: تمرکز صرف بر مقررات دولتی، بدون واگذاری مسئولیت، کارآمد نخواهد بود.
🔺چهلمین نشست «شورایعالی محیط زیست» و دومین جلسه این شورا در دولت چهاردهم، صبح امروز شنبه ۶ دی ۱۴۰۴، به ریاست رئیس جمهور پزشکیان و با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وزرای کشور، راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مسئولان مربوطه برگزار و ۱۱ دستور جلسه مورد بررسی دقیق قرار گرفت.
🔺رئیس جمهور، با تأکید بر ضرورت بررسی و تصویب دقیق مفاد مقررات مطرح در مواد دستور جلسه و اساسا تدوین و تصویب هر دستورالعمل و مقرراتی، اظهار داشت: بسیار مهم است که محتوای این مقررات با اخذ نظر صاحبان فرآیند و به خصوص مجریان تهیه شود تا منطبق بر واقعیات و قابل اجرا باشد، نه اینکه صرفا مقرراتی انتزاعی و غیرقابل اجرا تدوین کنند که محملی برای فشار به مجریان شده است.
#خبری
♦️انصاری: نیمی از پستهای سازمان محیط زیست بلاتصدی است / جذب ۸۰۰ نیروی جدید در دستور کار
🔺 انصاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، شامگاه سهشنبه در دیداری صمیمی با کارکنان ادارهکل حفاظت محیط زیست یزد، با قدردانی از تلاشهای آنان، بر ضرورت رفع چالشهای ساختاری و کمبود نیروی انسانی در این حوزه تأکید کرد.
🔺این دیدار با هدف بررسی مستقیم مسائل و مشکلات کارکنان محیط زیست استان یزد برگزار شد. انصاری با اشاره به نتایج بررسیهای انجامشده، از وضعیت نگرانکننده پستهای سازمانی خالی خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد پستهای سازمانی بلاتصدی است و این رقم در حوزه محیطبانی به حدود ۶۰ درصد میرسد که فشار مضاعفی را بر نیروهای موجود تحمیل کرده است.
🔹رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیگیریهای انجامشده با سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: مجوز جذب ۸۰۰ نیروی جدید اخذ شده است که این نیروها از طریق آزمون استخدامی در ۳۱ استان کشور بهکارگیری خواهند شد. همچنین با توجه به بازنشستگیهای پیشرو، پیگیر جذب سالانه نیرو هستیم تا بخش قابلتوجهی از کمبودها جبران شود.
¡Ya disponible! Investigación de Telegram 2025 — los principales insights del año 
