ماشین تحریر
Ir al canal en Telegram
اینجا آموزشگاهی برای یافتن معنا و خلاقیت در نوشتن خواهد بود/ بالاتر از زخم ها و در اغازی دیگر که گفت :قسمت کرد خداوند چیزها بر خلق. اندوه را نصیب جوانمردان نهاد. ایشان نیز پذیرفتند/تذکره الاولیا
Mostrar más788
Suscriptores
Sin datos24 horas
-47 días
-830 días
Archivo de publicaciones
788
🔻دستاورد بی سابقه تیم مذاکرهکننده ایران/ تعلیق ۶۰ روزه
تحریمهای اولیه و ثانویه نفتی تعلیق شدند؛ تهران میتواند برای نخستین بار پول نفت را، آن هم، به دلار دریافت کند
۶۰ روز نفسگیری برای نفتی که نفسکشیده بود. آمریکا برای نخستینبار، تحریمهای اولیه و ثانویه را تعلیق کرد و اجازهی دریافت پول نفت به دلار صادر شد. تدبیری که تیم مذاکرهکننده با پشتوانهی میدان و اذنِ حکیمانهی رهبری به ثمر نشاند. اما این تنها مهلتی است برای توافق نهایی؛ فرصتی که نشان میدهد دیپلماسی هوشمند، گاهی از شمشیر برندهتر است.
788
دلار را گران کنیم؟ مردمرا له؟ شرح توییت بالا
چرخه سرکوب، فساد و فنر جهش تورم را دولت از کار بیندازد. چه کسانی اهمال می کنند؟
این توییت ها فقط توصیف است. چه ارزشی دارد وقتی راه حلی نمیدهند؟
❇️اقتصاد ایران این روزها نه یک بحران، که سه بحران در هم تنیده است: رشد سرسامآور نقدینگی که با هر ماه، تورم را در رگهای مردم به جریان میاندازد؛ سرکوب دستوری نرخ ارز که نه تورم را مهار، که فنر جهش بعدی را فشردهتر میکند؛ و بالاخره، رسوایی ۹۴ میلیارد دلاری که رئیس سازمان بازرسی افشا کرد. ارزی که باید صرف واردات و تولید میشد، حالا در حسابهای فراریها و واردکنندگان خاطی، به گنجینهای بلااستفاده بدل شده است.
بازنگشتن این ثروت، یعنی بانک مرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز بازار، ناچار به چاپ پول بیشتر است. همین چاپ پول، همان نقدینگی جهشی را میسازد که سفره مردم را روزبهروز کوچکتر میکند. اگر این ارز بازمیگشت، نه تنها عرضه ارز بالا میرفت و فشار از دوش دلار کم میشد، بلکه نیاز به خلق پول جدید به شدت کاهش مییافت.
راه حل، سخنرانی و شعار نیست. راه حل، بازپسگیری این ثروت ملی، انضباط بانکی و حرکت به سوی شناور مدیریت شده ارز است. مردم دیگر سرکوب و وعده نمیخواهند؛ آنها میخواهند قیمتها را پایین ببینند و سفرهای پربرکت. این هدف، با عزمی جدی برای مبارزه با فساد و هدایت هوشمندانه نقدینگی، شدنی است؛ اما نه با چاپ پول، که با بازگرداندن پولهای بادرفته به چرخه اقتصاد.
788
چرخه سرکوب، فساد و فنر جهش تورم را دولت از کار بیندازد. چه کسانی اهمال می کنند؟
این توییت ها فقط توصیف است. چه ارزشی دارد وقتی راه حلی نمیدهند؟
❇️اقتصاد ایران این روزها نه یک بحران، که سه بحران در هم تنیده است: رشد سرسامآور نقدینگی که با هر ماه، تورم را در رگهای مردم به جریان میاندازد؛ سرکوب دستوری نرخ ارز که نه تورم را مهار، که فنر جهش بعدی را فشردهتر میکند؛ و بالاخره، رسوایی ۹۴ میلیارد دلاری که رئیس سازمان بازرسی افشا کرد. ارزی که باید صرف واردات و تولید میشد، حالا در حسابهای فراریها و واردکنندگان خاطی، به گنجینهای بلااستفاده بدل شده است.
788
⭕️قدرت ایران را پایدارچی های زبون به هیچ می گیرند و تیم مذاکره کننده را تضعیف می کنند. آن سرافرازان باعث شده اند که ونس تبدیل به تایپیست شود!
*تصویری از مذاکره نخستوزیر قطر و ونس معاون رئیس جمهور امریکا در حضور جراد کوشنر داماد و فرستاده ترامپ در حاشیه مذاکرات سوئیس*
-
@tahkeem
788
🔴تصویری نمادین از حضور دانشآموزان شهید میناب در کنار بازیکنان تیم ملی فوتبال
🔸تیم ایران با نام «میناب ١۶٨» در جام جهانی حاضر شده است و #١۶٨ به یاد دانش آموزان شهید این شهر همواره در کنار ملیپوشان است
788
*چرا امتناع از گرفتن عکس تاریخی با هیئت آمریکایی در ژنو اشتباه بود؟*
اصغر گرشاسبی
در جریان مذاکرات امروز در ژنو، هیئت ایرانی از گرفتن عکس مشترک با طرف آمریکایی خودداری کرد.
این تصمیم، هرچند ریشه در حساسیتهای ایدئولوژیک و ملاحظات داخلی داشت، اما از منظر دیپلماسی، رسانه و منافع ملی، یک اشتباه راهبردی بود. دیپلماسی در دنیای امروز، فقط امضای سند و توافق پشت درهای بسته نیست، تصویر هم هست؛ روایتی بصری که در ذهن افکار عمومی جهان و حتی داخل کشور حک میشود.
تاریخ پر است از عکسهایی که نماد پیروزی، تغییر یا تعادل قوا شدند، مثل دیدار نیکسون با مائو در چین یا دیدارهای رهبران شوروی و آمریکا در اوج جنگ سرد. این تصاویر، حتی بدون توافق کامل، پیام «ما در میدان هستیم، مذاکره میکنیم و از موضع خود دفاع میکنیم» را منتقل میکردند.
در این مورد خاص، طرف آمریکایی که در پی ساقط کردن نظام و تسلیم بی قید و شرط کشور بود، اکنون پشت میز مذاکره نشسته و به دنبال توافق است. این خود نشاندهنده تغییر شرایط و به نوعی عقبنشینی از موضع حداکثری قبلی است. ثبت چنین عکسی دقیقاً میتوانست این واقعیت را به جهان نشان دهد. نشان دهد که ایران نه منزوی، بلکه بازیگری مقتدر است که حتی قدرت بزرگی مثل امریکا را به پای میز مذاکره آورده. این تصویر بیشتر به نفع ایران بود تا آمریکا چون روایت «مقاومت نتیجه داد» را تقویت میکرد، نه تسلیم را.
معمولاً در تاریخ دیپلماسی، طرف ضعیفتر یا بازنده از عکس مشترک با طرف قویتر اجتناب میکند. اما اینجا ماجرا برعکس بود. آمریکا فرصتی را فراهم کرد که میتوانست به عنوان سند پیروزی سیاسی رسانهای ایران مورد بهره برداری قرار گیرد اما قدر آن دانسته نشد!
نتیجه؟ روایت رسانهای بینالمللی همچنان تحت سلطه روایت غربی ماند و داخل کشور هم فرصتی برای تقویت اعتماد به نفس ملی و نشان دادن «عزت در عین مذاکره» از دست رفت. این تصمیم را نمیتوان صرفاً به «احتیاط» نسبت داد بلکه بخشی از آن محصول توهمات ایدئولوژیک و ترس از واکنش افراطیون تریبوندار است. عدهای هنوز فکر میکنند هرگونه تعامل بصری یا رسانهای با آمریکا، نشانه ضعف یا سازش است. در حالی که در دنیای واقعی، قدرت واقعی در «مدیریت تعامل» و بهرهبرداری از آن برای پیشبرد منافع نمود دارد، نه فرار از آن. همین رویکردهای بسته، بارها فرصتهای رسانهای و دیپلماتیک را به هدر داده اند. البته مذاکره با آمریکا همیشه پیچیده و پرریسک بوده و هست اما امتناع از عکس گرفتن با طرف مذاکره، هیچ تهدید امنیتی واقعی ایجاد نمیکرد؛ فقط یک ابزار تبلیغاتی ساده را سوزاند. وقتی دشمن یا رقیب، خود داوطلب ثبت چنین تصویری میشود، رد کردن آن نه عزت، بلکه از دست دادن یک اهرم روایی است.
ایران به عنوان کشوری با تاریخ غنی، فرهنگ عمیق و ظرفیتهای واقعی، نباید از ثبت تصویر مشترک با حریف قدر خود هراس داشته باشد.
عکس مشترک در ژنو میتوانست بگوید: «ما آمدیم، ایستادیم، مذاکره کردیم و کوتاه نیامدیم.» این دقیقاً همان پیامی است که دیپلماسی هوشمند باید منتقل کند. فرصتهای تاریخی تکرار نمیشوند؛ حیف شد که این یکی به پای ملاحظات کوتاهمدت و تنگنظرانه قربانی شد. زمان آن رسیده که دیپلماسی ایران، واقعبینانهتر و رسانهمحورتر شود؛ جایی که عزت ملی با ابزارهای مدرن تقویت گردد، نه اینکه با خودسانسوری تضعیف شود.
788
Repost from N/a
تهران، ۲۰ ژوئن (رویترز :) ) – کریستین ویگاند، هماهنگکنندهٔ مقیم سازمان ملل در ایران، و چارلز برنیمولین، مشاور ارشد دفتر هماهنگی امور بشردوستانه (اوچا)، روز شنبه از موزهٔ صلح جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران بازدید کردند. علی صارمیان، سرپرست مرکز اسنادو موزه، میزبان این هیأت بود.
طرفین در این دیدار، خسارات وارده به مرکز در جریان درگیریهای اخیر را بررسی و بر لزوم حفاظت از میراث فرهنگی و اسناد تاریخی در چارچوب قوانین بینالمللی بشردوستانه تأکید کردند. این بازدید گامی در جهت تقویت هماهنگیهای مشترک برای پاسخ به بحرانهای انسانی ارزیابی شد.
هیأت سازمان ملل ضمن بازدید از مجموعهٔ آثار طراحی و نقاشی تیرداد محمدی با عنوان «پرندگان صلح» که به جانفشانی امدادگران هلالاحمر در جنگ تحمیلی اختصاص دارد، بر نقش هنر در ترویج مفاهیم انساندوستانه صحه گذاشتند.
دو سالن از موزه جمعیت هلال احمر ایران در بمباران متخاصمین علیه ایران آسیب دیده است.
متاسفانه انتظامات ساختمان شهروند هم که زیر نظر دبیرخانه مستند سازی و مرکز اسناد و موزه هلال احمر کشورمان است ( آقای صادقی علویجه) در حین خدمت به عنوان شهید ، مستند گردید
788
تنگه هرمز بسته شد
♦️نکته مهم :کار خوب و ارزشمند و هوشمندانه و بی غوغا و پاسخگو ساختن آمریکا توسط سپاه ، بسیار ارزشمند از سخنان بی ارزش منتقدان دولت وجواد لاریجانی ها ( جعفر کذاب خانواده لاریجانی و برخی مداحان بی تربیت و نماینده نمایان مشکوک است. این اهرم باطل السحر است. هربار مار انداختند ، عصا می اندازیم. هربار کوتاه آمدند ، تنگه را باز می کنیم. جهان باید علیه تجاوزات صهیونیست ها متحد شود تا جایی که این لکه ننگ بشری ، به عنوان هزینه مادی و سپس معنوی جهان در اثر تجاوزاتش شناخته شود و این سخنان رهبری شهید است که اینها به دست خداوند زوال خواهند یافت
الحمدلله به این ابزار بی غوغا و موهبت خدا به جغرافیای ایران)
❇️قرارگاه مرکزی حضرت خاتمالانبیا:
وَإِنْ نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ(۱۲ توبه)
نظر به بدعهدی و پیمانشکنی آشکار آمریکا نسبت به عدم اجرای بند اول تفاهمنامه پایان جنگ، و در واکنش به نقض بیوقفه و مستمر آتشبس توسط رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان و کشتار بیرحمانه و آوارگی صدها هزار نفر از مردم مظلوم این سرزمین و همچنین با توجه به عدم عقبنشینی نیروهای اشغالگر صهیونی از اراضی جنوب لبنان، اعلام میدارد تنگه هرمز به روی تردد شناورها بسته خواهد شد.
متذکر میگردد اين گام اول پاسخ به عهدشکنی دشمن است و در صورت ادامه تجاوز گامهای بعدی برای پایبند کردن دشمن به اجرای تعهدات برنامه ریزی و اقدام خواهد شد.
788
نقدِ اظهاراتِ سخنگوی وزارت کشور و هم خدا و هم خرما خواستن او
✍معاون سیاسی وزیر کشور و سخنگوی وزارت ، درست میگوید که برچسب تندرو به منتقدان نزنیم و تنوع نظرات را بپذیریم. اما نقدِ مااینجاست:
♦️ وقتی عیناً تهدیدِ «طناب دار» و «بریدن گلو» علیه رئیسجمهور مطرح میشود، سخنگو فقط از «برچسبنزدن» میگوید و تهدیدِ آشکارِ قانونی را محکوم نمیکند. این یعنی بین «نقدِ مشروع» و «ارعابِ غیرقانونی» تفکیک قائل نشده است. همچنین پزشکیان میان دو گروهِ تهدیدگر و مداحانِ تندرو گرفتار است، اما سخنگو این فضایِ دوگانهسازی را نادیده میگیرد. او با تأکیدِ صرف بر چارچوبِ قانون، از برخوردِ عملی با تهدیدکنندگان غافل میماند. اگر تنوعِ نظرات را میپذیریم، باید با تهدیدِ فیزیکی نیز قاطعانه برخورد کنیم تا فضایِ گفتوگو باقی بماند. در غیر این صورت، این مماشات، خودش تبدیل به بزرگترین تهدید برایِ امنیتِ ملی و اعتبارِ نظام خواهد شد.
به خرحال زینی وند یا همین بی مسولیتی بالا امده است
788
سرمقاله: میان دو آتش
🔺دکتر پزشکیان این روزها در نقطهای ایستاده که نه تنفس راحت دارد و نه عقبنشینیِ بیدردسر. از یک سو، جریانهای تندروی امنیتینما با شعار «نفوذ» و «تسلیم»، است که امریکا هم گاهی از آنها اسم میبرد. ترامپ نمی گوید رهبر ، می گوید رهبران. مقاله نیویورک تایمز اینها را معرفی رسمی کرد. کسانی که نانشان در دوقطبی و ساختن حوادث دی ماهست. آنقدر افراط می کنند که مردم از در تقابل وارد شوند. اینها اخبار رهبری را به اینترنشنال و اسراییل می دادند.
اینها هر حرکت دیپلماتیک را برنمیتابند. برخی از این طیف، پیشینهای از بیتوجهی به ابعاد حقوقی حوادثی چون سقوط هلیکوپتر آقای رئیسی در پرونده دارند و امروز با شکرابشدنِ فضای رابطه با ترامپ، هرگونه تعامل را خیانت مینامند. از سوی دیگر، مداحان و جریانهای مذهبیِ تندرو، مسیر خود را «خط نواب» (نواب صفوی) میدانند و هر مذاکرهای با آمریکا را تسلیم در برابر کفر تعبیر میکنند. حتی تغییر لحن در دیپلماسی را تضعیف اسلام میخوانند.
⭕️پزشکیان میان این دو آتشسوزیِ فکری، راهی جز عقلانیتِ شفاف ندارد. او از یک سو نیازمند تعامل برای رفع تحریم و بهبود معیشت است (که گروه اول برنمیتابد) و از سوی دیگر نمیتواند هویت انقلابی خود را نادیده بگیرد (که گروه دوم بر آن اصرار دارد).
تنها راه نجات، توضیحِ صریح و منطقی است:
به گروه اول بگوید تعامل با جهان، عقبنشینی از اصول نیست؛ بلکه ابزاری برای تأمین منافع ملی است.
به گروه دوم بگوید دیپلماسیِ هوشمندانه، خلاف اسلام نیست؛ بلکه مصداق «و اعِدّوا لهم ما استطعتم» با ابزار امروز است.راه نجات از این وضعیت، اجتناب از شتابزدگی و تأکید بر اصول ثابت (مانند عزت، حکمت، مصلحت) و در عین حال، شفافسازیِ منطقی برای اهل خرد و مردم است که به نیت ثبات رهبری و حفاظت از جان ایشان است.
❇️دعای «فالله خیر حافظ و هو ارحم الراحمین» بهترین پشتیبان است. تنها حمایت الهی میتواند او را از دام این دو گروه افراطی برهاند، به شرط آنکه خود بر مدار میانهروی و عزتِ حکیمانه ثابت بماند. این عینِ خردورزیِ انقلابی است.
788
+1
شریعتی همچون مولایش علی ع ، در میان تحسین ها و تکفیر ها ، ناشناخته ماند..غریب از او ، کسی که او را درک می کند
788
انگار قصه ما و حریف است.
قصه ما و دهان های آلوده و یوسف های دریده...
رییس جمهور شریف مورد اعتماد همه و موتمن ترین کشور است.
البته که زکات عقل ، تحمل نادان است. رسایی البته نادان نیست. چیزی دیگر است..
خوب می خواند خودمانیم. خوب میخواند چاوشی ...
بگو به اون لجن خورا که آب مون عوض شده..
چرا فرار می کنی به سمت سنگرای نو؟
به کی قراره لو بدی عقب کشیدن منو؟
با همه غبارهای غم و ناامیدی که بر سرمان سایه انداخته اند هنوز نور خورشید را میبینم،صبح، صادق الوعد است. سپاس چرخ روزگار را که حماسه ها در بندِ شاهنامه ها نماندند .
@ble.ir/tahkeem | t.me/mashinetahrir
788
آیا پیام رهبری سوم جمهوري اسلامي ايران در تضعیف رییس جمهور بود؟
ایا آقا سید مجتبی حفظه الله در مقام نقد داخلی بودند؟
7 دقیقه با دور تند
@tahkeem
788
«دنیا سرانجام دلِ انسانی را که برای نترساندن پرندگانی که مشغول غذا خوردناند، مسیرش را عوض میکند، میشکند.»
788
تعهدی که عزت آفرید
بیان صریح رهبر انقلاب درباره تفاهمنامه اخیر، پرده از یک واقعیت مهم برداشت: رئیسجمهور با قبول مسئولیت کامل در قبال حقوق ملت ایران و جبهه مقاومت، نه تنها اعتماد رهبری را جلب کرد، بلکه الگویی از شفافیت و شجاعت سیاسی به نمایش گذاشت. ایشان با وجود نظر اولیه متفاوت رهبری، با تعهدی محکم و راهبردی، میدان را برای تصمیمگیری جمعی در شورای عالی امنیت ملی هموار ساختند. این رویکرد، نشان از عقلانیت و واقعبینی در بالاترین سطح مدیریت کشور دارد.
عزت رئیسجمهور در این است که نه به دنبال حاشیهسازی، بلکه با پذیرش صریح پاسخگویی، ثابت کرد که منافع ملی را بر هر ملاحظهای ترجیح میدهد. چنین رفتاری، همکاران را به همدلی و مردم را به امیدواری فرا میخواند. آنچه امروز از این تعامل ناظر بر منافع عالیه نظام بیرون میآید، نه ضعف، که نشانهای از بلوغ سیاسی و اعتماد متقابل میان قواست؛ سرمایهای ارزشمند برای مسیر پیشروی ایران سربلند.
788
⭕️تفاهم هستهای آمریکا با ایران در سایه حملات اسرائیل به لبنان، اعتراف ژنرال هایمن به اشتباه راهبردی و بیعرضگی از نظر ترامپ
♦️آمریکا با ایران به تفاهم هستهای نزدیک شده، اما حملات اسرائیل به جنوب لبنان، آتشبس را نقض میکند. ترامپ این اقدامات را «بیعرضه» خوانده، و حالا ژنرال هایمن اعتراف میکند که اگر پایان جنگ با ایران را میدانست، هرگز آن را شروع نمیکرد. این اظهارات، نشان از محاسبهی اشتباه راهبردی دارد. واشنگتن باید میان تفاهم با تهران و همراهی با تلآویو، گزینهٔ عاقلانه را برگزیند؛ در غیر این صورت، دیپلماسی قربانی آزمونهای نظامی خواهد شد.
788
🛑حضور گروسی و آژانس به عنوان عامل اصلی جنگ دوم و سوم تحمیلی و زبان فشار امریکا در گفتگوهای شصت روزه، غیر قابل تحمل است
🔸جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام موضع صریح خود در قبال هرگونه توافق دوجانبه با ایالات متحده آمریکا، مراتب زیر را برای استحضار جامعه بینالمللی اعلام میدارد:
اولاً: تمامی مذاکرات و تفاهمات فیمابین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده، صرفاً در چارچوب منافع ملی، حاکمیت و استقلال تصمیمگیری ایران تدوین و پیگیری میشود. هرگونه توافق احتمالی در بازه زمانی مشخص (مانند شصت روز) مبتنی بر اراده مستقیم دو کشور بوده و نیازی به مداخله یا نظارت نهادهای ثالث در روند اجرایی آن وجود ندارد.
ثانیاً: با عنایت به سابقه عملکرد فنی و سیاسی برخی مقامات بینالمللی در قبال برنامه هستهای ایران، جمهوری اسلامی ایران حضور آقای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، را در فرآیند توافقات دوجانبه، نه ضروری و نه مؤثر تشخیص میدهد. تجارب گذشته نشان داده است که رویکرد ایشان بعضاً همسو با فشارهای سیاسی فراسرزمینی بوده و فاقد استقلال فنی مورد انتظار از یک نهاد تخصصی است.
ثالثاً: در صورتی که در متن توافقات، هرگونه ارجاع به آژانس یا شخص مدیرکل ضرورت پیدا کند، این موضوع صرفاً از طریق کانالهای رسمی و با رعایت کامل حاکمیت ملی ایران قابل پیگیری خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران هرگونه تفسیر از حضور آژانس را به مثابه «زبان دوم» طرف مقابل در مذاکرات، قویاً مردود دانسته و تأکید میکند که هیچ نهاد فراملی نمیتواند جایگزین اراده مستقیم دو کشور در اجرای تعهدات دوجانبه گردد.
رابعاً: ایران ضمن محفوظ دانستن حق پاسخگویی به هرگونه اقدام مغایر با اصول حقوقی، اعلام میدارد که اولویت اصلی در این توافقات، تضمین منافع ملموس ملت ایران بوده و هرگونه تلاش برای تحمیل حضور اشخاص یا نهادهای فاقد وجاهت اجرایی، مصداق دخالت در روابط دوجانبه تلقی شده و با پاسخ قاطع حقوقی مواجه خواهد شد.
از نظر ما و نگاه داخلی جمهوری اسلامی ایران تاکید ، شرط است که بر استقلال کامل خود در تعیین چارچوب و مجریان هرگونه توافق با طرف آمریکایی تأکید کنیم و انتظار دارد طرف آمریکایی به این اصل بنیادین احترام گذارد.
¡Ya disponible! Investigación de Telegram 2025 — los principales insights del año 
