Light Workers🔆
Ir al canal en Telegram
چو ذَرِه باش، پویان سویِ خورشید؛ که تا چون خاک، زیرِ پا نمانی چو اِستاره به بالا، شبروی کن که تا زآن ماه بیهمتا نمانی صفحه اینستاگرام https://www.instagram.com/lightworkers.ir @lightworkers
Mostrar más377
Suscriptores
-224 horas
+17 días
+430 días
Archivo de publicaciones
#معرفی_کتاب
یالوم-روان پزشک و روان درمانگر و رمان نویس، در ۸۷ سالگی همچنان شاهکار خلق می کند. او با چشمانی خیره به مرگ زیست و خلاقانه ترین آثار را برای زندگی آفرید. پاراگرافی از کتاب را می خوانیم؛
پل گفت:" خب پس قشنگ تا آخر عمرت درگیر این مساله ای. این طرز کار خیلی ارتودوکس و راست کیشانه است. اونا مغز جوان جسور و خطرناک و شکوفا را با کود اصول و قواعد در طول چند سال خفه می کنند، تا این که از کار بیفته. وقتی آخرین نشانه های اصالت و خلاقیت هم ازبین رفت، به او مقام می دهند و با استفاده از ضعف پیری اش و البته جایگاه رفیعی که به او بخشیده اند، روش را همچون کتاب مقدس جاودانه می کنند. این راه جواب می دهد، مگه نه؟ هر چالشی از سمت کارآموز روانکاوی را مقاومت تفسیر می کنند. این طور نیست؟"
دروغگویی روی مبل
اروین یالوم
نشر صبح صادق
@lightworkers
توقعاتی که از ديگران داريد،
ميله هايی هستند که با آن،
قفس خودتان را می سازید…
@lightworkers
#بریده_کتاب
از عشق سخن باید گفت
همیشه از عشق سخن باید گفت.
میگوید: عشق، ترجیع بندیـست که هیچ رَجعتی در آن نیست.
میگوید: تکرارِ نامکرّر است.
بی عشق، خانه حقیر است، محلّه خاموش است، شهر افسرده است، فضا تنگ است، دنیا تاریک. بی عشق، در هیچ سنگری سربازی نیست، در هیچ نبردی، فتحی.
دوست داشتن خوب است، عشق، امّا، عالیست.
دوست داشتن آرامش است، عشق غوغاست.
دوست داشتن دریاست
عشق، آتشفشانِ همیشه زنده یِ روح.
بی عشق، جهان قبرستانیست همه قبرهایش خالیِ خالی؛ باغی بوتههایش، درختهایش همه خشکیده و پژمرده.
بی عشق، چشمه بی آب است.
قلب، بدونِ راز.
آتش بدون دود
نادر ابراهیمی
@lightworkers
با چشمهایت حرف دارم
میخواهم ناگفتههای بسیاری را
برایت بگویم از بهار،
از بغضهای نبودنات،
از نامههای چشمانام …
که همیشه بیجواب ماند
باور نمیکنی؟!
تمام این روزهابا لبخندت آفتابی بود
اما دلتنگی آغوشات رهایم نمیکند،
ا چشمهایت حرف دارم
میخواهم ناگفتههای بسیاری را
برایت بگویم از بهار،
از بغضهای نبودنات،
از نامههای چشمانام …
که همیشه بیجواب ماند
باور نمیکنی؟!
تمام این روزهابا لبخندت آفتابی بود
اما دلتنگی آغوشات رهایم نمیکند،
بهراستی ،عشق
بزرگترین آرامش جهان است
"سید علی صالحی"
@lightworkers
پاتانجالی می گوید:
یوگا آرام یافتن جان است در خاموشی...
و آن گاه که جان به خاموشی رسد می توانیم سرشت حقیقی مان را که هستی بی کوشش خود یا نفس است دریابیم.
جان آرام یافته از تجربه لایه های لطیف تر حواس به استواری آید.
چنین کند تجربه تابش درونی که از غم آزاد است.
و چنین کند هم نوایی با جانی دیگر که پریشان کام نیست.
و چنین کند نگریستن به سیر خواب دیدن ،یا خواب بی رویا.
و چنین کند هر نظاره یی که از حرمت بسیاری برخورداری بیابد.
@lightworkers
در برابر آنچه اتفاق میاُفتد عمیقا تسلیم شویم، آن وقت معجزه رخ می دهد.
@lightworkers
بیا که جان مرا بیتو نیست برگِ حیات
بیا که چشم مرا بیتو نیست بینایی
#عراقی
@lightworkers
چون گویند این مرد عاشق مرشدش است، این یعنی که آن مرد مرشدش را دنبال می کند و این دنبال کردن هدف او می شود
همینطور چون گویند؛ زنِ عاشق، شوهرش را مراقبت می کند،
مراد یک به یاد داشتن دائم و مشتاقانه است.
مراقبه عبارت است از به یاد داشتن دائم از وضوع مراقبه، همچون جریان پیوسته روغن هنگامی که از یک ظرف به ظرف دیگر ریخته شود.
هنگامی که چنین به یاد داشتنی در ارتباط با خدا حاصل شود، تمام زنجیرهای اسارت پاره خواهد شد.
بدین سان در متون مقدس به یاد داشتن دائم، چون وسیله ای برای رستگاری یاد می شود.
این به یاد داشتن طبیعت یکسان با دیدن دارد.
هنگامی که دیده بشود آنکه دور است و نزدیک،
آن گاه تمام وابستگیهای قلب پاره شوند، تمام شک ها محو، و تمام پیامدهای اعمال نیست شوند.
آنکه را که نزدیک است میتوان دید، اما آنکه را که دور است تنها میتوان به یاد داشت.
و با این وجود لازم میدارد که ببینیم آنکه را که نزدیک است و همینطور آنکه را که دور است.
#سوامی_ویوکاناندا
@lightworkers
آن دسته از آدمها که تعلیم ندیده اند تا خوب گوش کردن را بیاموزند،
مدام مجبورند تا پاسخ دهند.
و عده ای نیز، آموخته اند تا گوش کردن را بهانه ای کنند، تا پاسخ های آماده ی خود را در حلق فرد مقابل تخلیه نمایند.
دراین میان، آنکس میآموزد که خردی بر دروازه گوشش به انتظار نشسته است.
@lightworkers
کرونا؛ ظرفیتپذیری اضطراب در بزرگسالان؛
نقش کلیدی در تعادل ذهنی کودکان
با کووید در حال تجربه یک جهان سوررئال هستیم. جهانی که اگر چه مرزها را محدودتر و در عین حال پررنگ تر کرده، اما هم زمان فاصله دنیای ذهنی اعضای خانواده را از یک دیگر کاهش داده است.کرونا فرصتی شد تا لاجرم پدر،مادر و فرزندان با تجربه زیسته آن_دیگری آشنا شوند. باید دانست در "ماراتن محرومیت" ما تنها نیستیم. در شرایط منحصر به فردی از دنیای واقع قرار گرفته ایم که با آگاهی ویژه ای از دردمشترک ابنا بشر همراه شده است.
فرزندان ما هم در حال فهم رنجی هستند که از یک سو ایشان را از گروه های هم سن دور نگه داشته است و از دیگر سو بر غنی شدن فهم مشترک ایشان می افزاید. یعنی رنج وارد شده، اگر چه در کوتاه مدت سویه های تخریب کننده غیر قابل انکاری دارد،اما در صورت هدایت حساب گرانه ماهرانه می تواند سازنده و رشد دهنده باشد.
نوع کنش مندی والدین در برابر محذوریت های موجود، تاثیر مهمی بر واکنش کودکان به روزمره این روزها دارد. به هر میزان که کودک احساس اضطرار و بی قراری و ناامیدی و استیصال" از پدر و مادر دریافت کند" ،ساختار روانی او از تعادل خارج شده، آسیب می بیند.
درست است که اطفال فرصت هایی را برای رشد و در جهتِ تجربه با همبودن از دست می دهند،اما همه این ها و بسیار بیش از این در ادامه مسیر زندگی قابل حصول است.آنچه سخت ترمیم می شود، تعمیم و سرایت خطای شناختی فاجعه سازی پدر و مادر به چارچوب روان شناختی کودکان است.
خانه نشینی بچه ها را با خطرات عینی روبه رو کرده است. بحث گیم و فضای آن لاین از مدت ها پیش به عنوان آسیب زنندگان جدی مطرح شده است که ذات شرایط کرونایی بر آتش این خطر دمیده است.
وابستگی اعتیادگونه به بازی های کامپیوتری تنها تلف کننده وقت نیست، بر هم زننده ذهن و خواب و الگوی تغذیه و پترن رابطه-با هم سن و بزرگسال- هم هست.
برقراری و پایبندی به قانون نقش کلیدی در ایجاد تعادل دارد. اعمال قاطعانه و البته محترمانه قانون(به دور از توهین و سرزنش) یک نوع رفتار درمانی محسوب می شود.
به طور مثال کودک یا نوجوان زمانی اجازه دارد به سراغ فضای آن لاین برود که تکالیف درسی خود را به انجام رسانده باشد.
این امر هم البته کافی نیست. او باید بداند به عنوان یک عضو خانواده واجد تعهداتی در ساختار خانواده هست که روزانه باید به آن بپردازد؛ تعهدات و مسولیت های واضح و شفاف که از پیش برایش تصریح شده است. بهتر است که گیم و برنامه های درسی در یک ابزار الکترونیکی نباشند-مثلا یکی در لپ تاپ و دیگری در تبلت- تا به جداشدگی این فضاها کمک کند.
علاوه بر آن تحدید طول زمان استفاده از بازی کامپیوتری هم فوق العاده مهم است.
محدود شدن طول زمان به "حداکثر "یک ساعت در روز و در روزهای پایانی هفته به "حداکثر" دو ساعت در روز واجد اهمیت است. والدین بر سر این زمان به میزان یک دقیقه هم نباید مسامحه به خرج بدهند.
بازی کردن فیزیکی و ملموس و خلاقانه با کودک-به ویژه کودکان با سنین پایین تر-نقش مهمی هم در کاهش تنش و دیسترس بچه ها و هم در افزایش #همبستگی و #انسجام خانواده دارد.البته که این امر باید متناسب با ظرفیت پذیرش والد/والدین باشد.اگر پدر بعد از ساعت ها به خانه برگشته ، انرژی او از دست رفته است، میزان وقت گذاری را بر آن اساس از پیش با کودک مطرح کند، درباره خستگی خود توضیح دهد و به کودک بگوید که؛ "تو به حق دوست داری من چند ساعت با تو بازی کنم اما فقط نیم ساعت -با نشان دادن عقربه های ساعت که از کجا به کجا ختم می شود- می توانم با تو بازی کنم.می دانم که این برای تو خیلی سخت است ، اما راه دیگری نداریم."
@lightworkers
معرفی کتاب
معنای بهبودی کامل اعتیاد، چیزی بیش از مصرف نکردن مواد مخدر است. معنای بهبودی کامل، کنار گذاشتن نظام فکری بیمارگونه و اتخاذ یک نظام فکری سالم است؛ از آنجا که در اعتیاد ادراکات فرد آشفته میشود، فقط یک حادثه یا مجموعه ای از حوادث میتواند باعث شود که فرد معتاد درستی و اعتبار ادراکاتش را زیر سوال ببرد. گاهی به این قبیل حوادث، تجربه «رسیدن به ته خط» گفته میشود.
معنای اینکه کسی به ته خط برسد، الزاما این نیست که به طور کامل از سوی جامعه طرد شود، خانواده یا شغلش را از دست بدهد یا یک فاجعه تمام عیار رخ دهد.
الکل و سایر مواد مخدر با اثری که بر ذهن می گذارند راه هایی برای کاستن از ناراحتی و احساسات ناخوشایند ایجاد میکنند، در حالی که ترک کردن، دست کم در اوایل ایجاد احساسات روانی و جسمی ناخوشایند می کند، و انسان به طور طبیعی قادر نیست کاری را که ناراحتی بیشتری ایجاد می کند انتخاب کند.
اما زمانی که ناراحتی های حاصل از مصرف مواد مخدر برای فرد، بیشتر از ناراحتی های حاصل از ترک به نظر برسد، زمانی ست که فرد به ته خط می رسد.
از دست رفتن احترام نزد خانواده و دوستان، خطر از دست دادن شغل، عملکرد تحصیلی ضعیف، خماری، توهم، کم شدن حافظه، خطر به زندان افتادن و .. مسائلی هستند که ناراحتی حاصل از آنها میتواند فرد را به سمت ترک اعتیاد سوق دهد.
اما بسیاری از اوقات اطرافیان فرد معتاد، به دلایل مختلف مثل دلسوزی، ناراحتی های ناشی از مصرف مواد را برای فرد معتاد کم می کنند؛ به طور مثال کارهایی را که فرد در حین خماری قادر به انجام آنها نیست، برای او انجام میدهند؛ این امر مانع تغییر ادراک فرد از اعتیاد به عنوان موضوعی مشکل ساز میشود و اجازه میدهد که اعتیاد فعال ادامه پیدا کند.
اجازه دادن به اینکه عواقب طبیعی ناخوشایند اعتیاد، برای فرد معتاد اتفاق بیفتد، و او مصرف مواد را به عنوان منشاء بسیاری از ناراحتی ها و مشکلات خود بشناسد، میتواند فرد معتاد را به سمت تغییر زندگی خود سوق دهد.
طرز فکر اعتیادآور
آبراهام توئرسکی
▫نشر ارجمند
@lightworkers
#بریده_کتاب
حال آیا این عشق به ازای آن فداکاریها پاداشی هم مییافت؟ آیا کاندوف به سعادتی که درخور عشقش باشد میرسید؟ و یا تلخترین سرخوردگی زهرِ ناکامی در جام زندگیش میریخت؟
_هیچ عاشقی هرگز چنین سوالی از خود نکرده است. اگر چنین پرسشی از خود میکرد دیگر عاشق نبود.
"آری عشق با علامتهای سوال آشنا نیست!"
در زیر یوغ
ایوان وازوف
@lightworkers
دور از تو رودی کوچکم
قفل اسکله را می بوسم
توقع دریایی ندارم
دور از تو...
فواره ی بی قرارم
پرپر می زنم...
که از آسمان تهی به خانه ی اولم برگردم...!
شمس لنگرودی
@lightworkers
باشد روزی به امید بهاران
روی دامن صحرا لاله روید ..
🍂 پاییز آمد
🎼 محمدرضا علیقلی و گروه کر
✍🏼 شاعر: سعید سلطانپور
@lightworkers
بازماندگان سرطان؛ چالشهای هیجانی پس از درمان
شروع درمان سرطان برای بسیاری از مبتلایان به آن با انتظار بیصبرانه برای پایان و اثربخشی مداخلات درمانی همراه است. علیرغم اشتیاق زیاد بیمار و خانوادۀ او برای برگشت به زندگی معمول، خارج شدن از میان حلقۀ حمایتی پزشکان و پرستاران، و کمتر شدن دفعات ملاقات با پزشک معالج، میتواند دشوار و حتی ترسناک و اضطرابآور باشد.
روند بهبودی پس از درمان سرطان، علاوه بر بازیابی سلامت جسمانی، ترمیم آثار روانیِ ناشی از ابتلا به یک بیماری وخیم، و پرداختن به احساساتی مانند ترس و سوگ را هم دربرمی گیرد.
ترس از عود بیماری یک تجربه هیجانی مشترک در میان بسیاری از مبتلایان بهبود یافته از سرطان است. حتی در صورت طی شدن سالها بدون هیچ نشانه ای از بیماری، فکر کردن به عود بیماری و نسبت دادن هر نشانه ای مانند درد به ابتلای مجدد، میتواند برای همیشه با بیمار باقی بماند.
برای مدارا با این ترس به بیماران توصیه میشود که در درجهی اول در ارتباط با این احساسات، با خود صادق بوده، سعی در انکار، یا سرزنش خود به خاطر وجود آنها نداشته باشند، و با پزشک معالج خود در ارتباط با علائم خطر عود، نحوهی پیگیری و ویزیت های کنترل در طول زمان، و هر اقدامی که میتواند باعث کاهش احتمال عود شود صحبت کنند.
تداوم احساساتی مانند ترس، غم، خشم و .. میتواند منجر به مختل شدن روند معمول زندگی، و در برخی موارد، پیشرفت به سمت افسردگی شود. که با استفاده از دارو، رواندرمانی و یا هر دو آنها با یکدیگر قابل پیشگیری است.
مراقبت از سلامت خود با رژیم غذایی سالم، غنی از میوه و سبزیجات، خواب کافی، و اختصاص دادن زمانی به ورزش و افزایش میزان و کیفیت آن در طول زمان، در بهبود وضعیت جسمی، ترمیم روانی، و دستیابی به احساس بالاتری از کنترل بر زندگی همراه است.
در صورتی که درمان سرطان منجر به تغییر ظاهر فیزیکی فرد مبتلا، تغییر رنگ پوست، وزن، از دست دادن یک عضو یا اندام شده باشد، مشغولیت فکری با این تغییرات میتواند منجر به کناره گیری از جمع دوستان و خانواده، و تحت تاثیر قرار گرفتن روابط عاطفی نزدیک به دنبال احساس شرم و بی ارزشی، شود. همچنین، احساس درک نشدن توسط اطرافیان، در ارتباط با مسیر دشوار طی شده، میتواند باعث بی میلی به ارتباط با آنها و تشدید احساس تنهایی فرد مبتلا به سرطان شود.
زمان دادن به خود برای گذراندن فرآیند طبیعی سوگ، و بازسازی رابطه با تصویر ذهنی از 'خود'، به عنوان موجودیتی فراتر از جراحات باقی مانده از درمان سرطان، به ویژه در صورت دریافت کمک حرفه ای روانشناختی، منجر به ترمیم اعتماد به نفس و تسهیل برگشت به زندگی اجتماعی پیشین خواهد شد.
@lightworkers
#بریده_کتاب
اتفاقات سخت و دردناک و وحشتناک رخ میدهند؛ این طبیعتِ زنده بودن در این جهان است. همه چیز پایانی خوش ندارد. هر اتفاقی دلیلی ندارد.
در اینجا مسیر واقعی، راهِ واقعیِ پیشِرو، انکار این نیست که دردِ پایانناپذیر وجود دارد، بلکه در پذیرشِ وجودِ آن است؛ در تبدیل شدن به فرهنگی آنقدر قوی است که بتواند درد را همان چیزی ببیند که هست؛ در کنار هم ماندن در وضعیت دردناک است؛ در باز کردن سفرهی دلمان و صحبت کردن از دردهایمان برای یکدیگر است، که بدانیم دفعهی بعد ممکن است این نیز برای خودمان اتفاق بیفتد.
"مگان دیواین"
عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست
@lightworkers
گل نگاه تو در کار دلربایی بود
فضای خانه پر از عطر آشنایی بود
به رقص آمده بودم چو ذره ای در نور
ز شوق و شور که پرواز در رهایی بود
فریدون مشیری
@lightworkers
پیامبر(ص) فرمود:
مردم همگی خانوادهی خدایند و بهترین خلایق نزد خدا، کسی است که به خانوادهی خدا سود رساند و اهل خانهای را شاد کند.
@lightworkers
خردمندان خدای را به نورِ دل ببینند و دوستان به نورِ یقین و جوانمردان به نورِ معاینه
تذکره الاولیاء
ذکر شیخ ابوالحسن خرقانی
@lightworkers
¡Ya disponible! Investigación de Telegram 2025 — los principales insights del año 
