قُربى
Ir al canal en Telegram
Owner: @maaias79 Group link: https://t.me/qourpaa https://ngl.link/ayamedhat86008
Mostrar másEl país no está especificadoLa categoría no está especificada
2 204
Suscriptores
-124 horas
-167 días
-1630 días
Archivo de publicaciones
2 204
'' لعلّه خير.. فربّ الخير لا يأتي إلا بالخير. ''
لازم يبقا أسلوب حياتك مبني على الجمله دي، ومهما كان حظك قليل في أي أمر من أمور الدنيا خليك راضي.
سيدنا عمر قال: ستمضي أقدارك على كل حال، فاجعلها تمضي وأنتَ عنها راضٍ؛ فَلَرُبما ثوابُ رضاكَ يُرضيك.
وما تنساش إن كل ما شَقَّ على النفوس مُكَفِّر للسيئات!
"فاصبِر إنَّ العاقبةَ للمُتَّقين."))
2 204
كل حاجة بتيجي من ربنا جميلة جدًا، فجأة بتشعر إنك مُصالح الدنيا كلها، وحابب حياتك.
سبحانك يا الله، هي نفس الحياة ونفس الدنيا ونفس الروتين، لكن قادر في لحظة تغير قلوبنا وتهديها وترضيها وتساعدنا نشوف الجمال في كل شئ بسيط حوالينا، هنا بندرك إننا مش محتاجين نملك الدنيا كلها علشان نكون مبسوطين، كل اللي محتاجينه رضا ربنا.
اللهم اكتبنا ممن "رضِيَ الله عنهم، ورضوا عنه".
2 204
قال الله تعالى ولا تسبوا الذين يدعون من دون الله فيسبوا الله عدوا بغير علم وده دليل على ان حتى سب المعبودات التانية ممنوع لو هيأدي لاهانة الله فكيف بقى سب الدين نفسه
وكمان قال الله تعالى في سورة الاحزاب والذين يؤذون الله ورسوله لعنهم الله في الدنيا والاخرة واعد لهم عذابا مهينا وده يدل ان اي اذى لله او للرسول من اعظم الذنوب
وفي السنة النبي صلى الله عليه وسلم قال ليس المؤمن بالطعان ولا اللعان ولا الفاحش ولا البذيء يعني المسلم الحقيقي مش بيستخدم كلام جارح ولا سباب
وكمان الاسلام امر بحفظ اللسان وقال النبي من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيرا او ليصمت يعني الانسان يا يقول كلام طيب يا يسكت
وعشان كده سب الدين يعتبر ذنب كبير لانه فيه تعدي على حدود الله وبيسبب فتنة وبيفسد العلاقات بين الناس والاسلام دايما بيدعو لاحترام الدين والكلام الطيب وعدم الاذى بالكلام
2 204
الإنسان هيموت من الخجل بسبب إنه عاصي ومع ذلك ربنا ساتره لا وڪمان مخلي الناس يشوفوه صالح!
يارب أنا عصيتك في اليوم ده إزاي باعت حد يقول لي إنه شايفني ڪويس ومقطع الدنيا عبادة!
وأنا لا يتردد في قلبي في هذا الوقت غير
يراني الناس أهل تقوى وإني لشر الناس إن لم تعفُ عني!
بئس العبد أنا والله بئس العبد:))🖤.
2 204
واحدة كانت منزلة بوست في جروب بتقول انا عايزة أصوم التسع أيام بس مستثقلهم لأن اليوم طويل والمغرب بيأذن متأخر.. لفت نظري رد حلو أوي عليها.. واحدة قالتلها:
تخيلي إن صيام اليوم منهم يبعدك يوم القيامة عن النار ٧٠ خريفًا، وصيام اليوم منهم يعادل صيام سنة!
وإن فيه باب في الجنة اسمه باب الريان هيدخل منه الصائمون بس يوم القيامة!
ولما تيجي القنطرة يوم القيامة اللي بتتخلص فيها حقوق العباد أي حد اغتبتيه أو اتكلمتِ عليه أو غلطتِ فيه هياخد من حسناتك وأعمالك إلا الصيام محدش يقدر ياخده منك!
وإن ربنا عز وجل قال: "كل عمل ابن آدم له إلا الصيام؛ فإنه لي وأنا أجزي به".. لأن الصيام هي العبادة الوحيدة اللي عُبد الله بها وحده، وغير باقي العبادات يعني متقدرش تتخيل عظمة ثوابه لأن ربنا سبحانه وتعالى يعلم وحده مقدار ثوابه وتضعيف حسناته.
2 204
كبّروا ليبلغ تكبيركم عنان السماء
كبّروا فان الله عظيم يستحق الثناء
الله أكبر .. الله أكبر ..
الله أكبر .. لا إله إلا الله
الله أكبر .. الله أكبر
ولله الحمد
2 204
قديماً قال المتنبي واقعاً:
ما كُلُّ ما يَتَمَنّى المَرءُ يُدْرِكُهُ
تَجرِي الرّياحُ بِما لا تَشْتَهِي السُّـفُنُ
2 204
﴿وَلَيَالٍ عَشْرٍ﴾ اللَّهُم يا من أقسمت بالليالي العشر أدخلها علينا آمنين،سالمين،معافين، واجعل لنا فيها دعوة لا تُرد ورزقًا لا يُعد 🖤 .
2 204
"ليتَ اللّٰه يختارني،
فيؤدِّبُني، وَيغفرُ ذَنبي، ثُمَّ يَشرحُ صَدري، وَيُعظّمُ قَدري، ثُمَّ يُعلّمُني، وَيُسمِّعُني، وَيُفقِّهُني، وَيُثبِّتُني، ثُمَّ يُهيِّئُني للقاءهِ؛ ويُحبُّ لقائي فيرزُقني حُسن الخاتمة.
فكُل مَا هُنا مُتعِب، وكُل مَن هُنا مُتعَب".
2 204
اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنَا مِنَ الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا 🖤
¡Ya disponible! Investigación de Telegram 2025 — los principales insights del año 
