لحد إمتي"ي
前往频道在 Telegram
لأن ضِحكتك بمفردها عِناق كُنت آتيك بكل ما أوتيت من تعب @Aldaghet_bot @Drisbv https://t.me/+aTdQxDBE8Zc2YTlk
显示更多4 725
订阅者
+524 小时
+57 天
+4430 天
帖子存档
4 722
تعرف البنت اللي جالها مريم ؟
*اسم مريم بقى يُطلق بين البنات في الفترة الأخيرة على البنت اللي نزل عليها دم الحيض، فبدل ما تقول: جالي الحيض، تقول: جالي مريم!! وده حرام، ولو مش حرام يبقى شيء قبيح جدا.*
• أولًا: لأنك بتستخدمي اسمًا مطهرًا للدلالة على دم الحيض النجس.
• ثانيًا: بتقبحي الاسم ده عند الناس، ومع مرور الزمن هيكره حد يسمي اسم مريم.
*•ثالثًا: بتنتقصي من سيدة نساء العالمين:*
- وإذا قالت الملائكة: يا مريم إن الله اصطفاكِ وطهركِ واصطفاكِ على نساء العالمين.
- وفي الحديث: "كمل من النساء أربعة… ومريم بنت عمران".
- وبعض العلماء قالوا بنبوة مريم بدلالة أنها كلمت سيدنا جبريل.
*• رابعًا: إن كلمة الحيض ما فيهاش أي إحراج، لأنها لفظة وردت في القرآن والسنة:*
- ويسألونك عن المحيض؟
- والنبي ﷺ قال لحمنة بنت جحش: تحيضي في علم الله.
المنشور ده مهم جدًا جدًا 📌".4 722
نفسي أمسك كل شخص موجوع من موضوع لسه جديد أياً كان ايه سببه وأقعد أحلفله وأبصمله إن كل حاجة مع الوقت لـ قراءة المزيد.
هُنا مكانك ، حيثُ الأمَان والطمأنينة.
4 722
Repost from لـ إِيْمَانْ || 1426.
يارب علّمني خبيئة الصَّدر حتّى أستقيم بِكَ لك ، أستغفر الله مِن كُلِّ مَيلٍ لا يَليق ، ومِن كُلّ مسارٍ لا يُوافق رضاك ، يارب ثبِّتني اليومَ وغدًا إنَّ الخُطى دونَك مائلة.
4 722
أحب مساحتي الخاصة، أحبّ حدودي التي أصنعها، أحب الأشياء التي لا أحد يعرفها عني، أحبّ خصوصيتي مع نفسي وعدم وصول أي شخص لها مهما ظن أنه وصل ..
4 722
الحياة لا تعرف العدل ، بينما يقول أحدهم :
" جيش المرء عائلته "
يبكي الآخر ويقول :
" لكن المجروح من عائلته لا يُشفى أبدًا " .
4 722
• بلاش تتنازل عن أصولك ودينك
عشان يبان إنك روش ، مفيش حد مُلفت قد البني آدم المحترم .✨💭˝
4 722
*لڪُل شخص مَـرّ مِن هُنـا🌷🌷.*
*جمَع اللّٰـه بينڪك وبين ڪُل دعواتڪك التۍ تُلِح بـهـا وقـرّ عينڪك بخير ما تتمنـۍ 🌷🌷🌷🌷🌷🌷.*
4 722
إيه رأيك نراجع نفسنا شوية
ونسأل نفسنا ليه بنعلق قلبنا بالدنيا أكتر من اللازم؟ الدنيا دي زي المحطة
بنعدي منها بس مش بنسكن فيها طيب ليه بنخليها تأخذ كل تفكيرنا ووقتنا؟ بنشتغل وبنجري ونفكر إزاي نزود الفلوس ونكبر بس هل فكرنا إن الدنيا دي مؤقتة؟
الفكرة مش إنك ماتشتغلش ولا تتعب لا بالعكس إنت مطلوب منك تعيش حياتك وتعمل اللي عليك. لكن الأهم إن قلبك مايتعلقش بالدنيا
لدرجة إنك تنسى الآخرة افتكر دايماً إن اللي عند ربنا هو اللي باقي وإن الدنيا مهما كبرت مش هتسوى لحظة رضا من ربنا ولا دخول الجنة
خلي سعادتك في القرب من ربنا وخلي الدنيا وسيلة مش غاية صدقني لما توازن بين الدنيا والدين هتلاقي حياتك أبسط وأجمل وهتلاقي بركة في كل حاجه
4 722
فَتاة بِخفة الطير، وقلبًا أرقّ من أجنحة فرَاشة ›
هنا سَتجد كل ما يشبهَـك يـَ لطيف تعالوا 🤎
https://t.me/mywarri0r
4 722
Repost from خايف''ف
فَتاة بِخفة الطير، وقلبًا أرقّ من أجنحة فرَاشة ›
هنا سَتجد كل ما يشبهَـك يـَ لطيف تعالوا 🤎
https://t.me/mywarri0r
4 722
والله تكبيرات العيد بترد الروح 😍" بدأ العد التنازلي أحييوا تكبيرات عيد الفطر في كل مكان ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥"
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
