نارنج شیراز
前往频道在 Telegram
1 760
订阅者
无数据24 小时
+27 天
-330 天
帖子存档
1 760
در من زنی به سمت خیابان دویده است
تا انتهای رِخوت تهران دویده است
با جان خود پناه نفسهای دیگریست
تا چشمهای کودک گریان دویده است
در من تنی ظریف درون کتی ضخیم
مانند رعدِ در دل طوفان دویده است
در من زنی نشسته که لبخند میزند
تا عاشقی به حال پریشان دویده است
با واژهها برای خودش ابر میشود
تا قطره های آخر باران دویده است
پروانهای شبیه غزلهای نیمه جان
بر وزن زخم های بیابان دویده است
گل دختری به دار خیالش کشيده شد
ماهی شبیه داس و هراسان دویده است
جاری شده صدای بریدن که مادری
گیسو به دست تا لب ایوان دویده است
در من فروغ های زیادی به نام شعر
آزاد تا دریچه ی زندان دویده است
بیزار از تمایز هر برگ زندگی
در من زنی به صفحه ی پایان دویده است
تاریخ آتشی زده بر جانم از سکوت
خاکسترم ... که سمت نیستان دویده است
#مرضیهمظلوم
@wmmwfbs مظلوم
1 760
حتّی اگر میدانی که رفتنیست،
همین لحظه بودنش را بِنوش.
تا وقتی که داشتنش شبیه به
داشتنِ تمامِ هستیست،
چشمانت را ببند هستیات را نفس بکش.
به هر سازش عاشقانه برقص،
برایِ دیدنِ پُرترهیِ لبخندش
هر کاری بکن حتّی گناه!
سیب و گندم که سهل است،
جامِ زهر برایش سَر بِکِش.
برای حوّای خودت
آدمترین مجنونِ عالم باش...
و بدان که نه او تکرار میشود
نه لحظههایِ با او
#عادل_رستمکلایی
@wmmwfbs
1 760
یک نصیحت قشنگ و کاربردی از جناب صائب تبریزی که فکر کنم هممون بهش نیاز داریم:
مکش منت به هر نامرد و مردی،
مده دل را به ذلت دست فردی،
اگر او را به تو مهر و وفا نیست،
اگر او بر جراحاتت دوا نیست،
رهایش کن مرنجان خویشتن را،
مبر هرگز ز یادت این سخن را
1 760
ســلام وعرض ادب خدمت همگی دوستان
روزتون باطراوت و پراز آرامش
الهی امروز چشماتون پراز
برق شادی باشه
الهی خیر و برکت تو
زندگیتون چند برابر بشه
و آسمون دلتون آفتابی
و زندگیتون پرازآسایش وهمدلی
عاقبتتون نیکو☺️🙏
1 760
صبح را خنده صواب آید صواب
کو درون سینه دارد آفتاب
من که روزم آمد و شب در گذشت
یارم آمد رب و یارب درگذشت
#عطار
صبحتون دل انگیز
1 760
با بوسه ای از جانبِ تو روی رخسارم
مانندِ ابرِ خسته ای از شوق می بارم
در آینه هر روز از خود پرسشم این است
خوبی کجا کردم که عشقت را سزاوارم
دیوانه ات خودخواسته صیدِ نگاهت شد
با لذتی بسیار در دامت گرفتارم
باید بمیرم تا ببینم چهره ات خوش نیست
این باغِ زیبا را به دستِ غصه بسپارم
کلِ وجودم را برایت فرش خواهم کرد
جانم فدای گام های نرمِ دلدارم
با تلخی ات شورِ مرا کاهش نخواهی داد
شیرینیِ نازِ تو را زیرا خریدارم
در شهرِ بی انصاف تنها نیستی هرگز
چون با تمام شعرهایم دوستت دارم
#بهزاد_سرافراز
🦜🌹@wmmwfbs
1 760
#شعر_شبنشستم روی ساحل، حال دریا را نمیدانم! من این پایینم و قانون بالا را نمیدانم ! چرا اینقدر مردم از حقایق رویگردانند؟! دلیل این همه انکار وحاشا را نمیدانم! تمام قصههای عاشقانه آخرش تلخ است! دلیل وضع این قانون دنیا را نمیدانم! نپرس از من که: در آینده تصمیمت چه خواهد شد؟ کهمن برنامه های صبح فردا را نمیدانم! همیشه ترس از روز مبادا داشتم، اما،- کماکان معنی روز مبادا را نمیدانم! توتا دیروز میگفتی که: بی تو زود میمیرم ولی این حرف دیروز است؛ حالا را نمیدانم برای چندمین بار است ترکم میکنی، اما گمانم بیش از این راه «مدارا» را نمیدانم! نمیدانم که این شعر از کجا در خاطرم مانده: یکی اینجا دلش تنگ است! آنجا را نمیدانم! چرا اینقدر آدم های تنها زود میمیرند؟! دلیل مرگ آدم های تنها را نمیدانم! همیشه شعرهایم چیزهایی از تو میدانند ؛ که منبا آنکه شاعر هستم- آنها را نمیدانم! #اصغر_عظیمی_مهر @wmmwfbs
1 760
بختم از روز ازل همچو سیه موی تو بود
گذرم هرشب و هرشب بخدا سوی تو بود
چند سالی است که عطری به مشامم نرسید
گل که بسیار ولی باب دلم بوی تو بود
رفتی و روز و شبم ظلمت و تاریکی شد
مه شب های سیاهم همه از روی تو بود
من غزلها بسرودم مدح ابروی کمان
تیر افتاده به جانم خم ابروی تو بود
چه دعاها که نشد بهر فراموشی تو
لیک من روح و روانم همه جادوی تو بود
به تماشای جهان گرچه سفرها کردم
خوش ترین لحظه همان دم گذر از کوی تو بود
سر بی باک و نترسی هماگر روزی بود
دل من گرم تو و تکیه به پهلوی تو بود
دشنه هم دسته ی خود را چه غریبانه برید
که به دارم زدی و حلقه چو گیسوی تو بود
#آرمان_طاهری
@wmmwfbs
1 760
من ابر پربارانم اما وقت بارش نیست
بغضم! ولی ترجیح دادم درگلو باشم
ترسیده ام یک عمر از رویای بعد ازتو
باید ولی باترس هایم روبرو باشم
ازرفتنت ترسیدم و فصل زمستان شد
من از تمام روزهای گرم، دلسردم
ترسیدم و دل کندم ازاین عشق ، قبل از تو
تابوده من از ترس مردن خودکشی کردم
من گفته بودم کوهم اما کوه ها را هم
یک بغض گاهی می شود از هم بپاشاند
دنیا برای عشق جای کوچکی بوده
بارفتنت شاید به من این را بفهماند
من خسته ام ازاینکه دستان شفابخشت
تنها برایم دست های بسته ای بودند
حالا نه اما می رسد روزی که می فهمی
مرداب ها یک روز رودخسته ای بودند
بازخم هایت برتنم می میرم اما باز
ازتو کسی این ظلم را باور نخواهد کرد
درمن پس ازتو جا برای زخم خوردن نیست
حال مرا چیزی ازاین بدتر نخواهد کرد
صیادمن! دارد به آخر می رسد قصه
دیگر عقاب سرکش خود را نخواهی دید
غم هست باران هست یادت هست زخمت هست
دیگر تو این دیوانه را تنها نخواهی دید
آنقدر ماندن را برایش تلخ کردی که
رفتن شده حالا دلیل شادی اش امروز
یک روز دلتنگ قفس جان می دهد اما
هرکس که خوشحال است از آزادی اش امروز
#رویا_باقری
🦜@wmmwfbs
1 760
يك نفر برايم كافيست
تا هر روز شگفت زده ام كند؛
چنان كه انگار انسانی بی بديلم.
با شور و شوق تمام
حرف هايم را بشنود؛
كلماتم را بخواند؛
چنان كه انگار شعر هستند.
#احمدخالدتوفيق
@wmmwfbs
1 760
رفتم مرا ببخش و مگو او وفا نداشت
عشقم عمیق بود، دلم جز صفا نداشت
در خلوتِ سکوتِ خزانیِ لحظه ها
قلبم شکسته بود و دگر آشنا نداشت
این جان چه خسته دل پی جانان ماهتاب
هی میدوید، حسرت جان انتها نداشت
با یادِ خالِ رویِ لبت ای عزیز جان
مویم سپیدشد،دل من رهنما نداشت
ای منجی بشر، تو به دردم دوا شدی
جز عشقِ رویِ ماهِ تو، این غم دوا نداشت
اکنون بیا به خانهیِ قلبم زِ مرحمت
بنشین دمی، که بیدلیام اعتنا نداشت
#سعید_ناصری_مقدم
@wmmwfbs
1 760
*"رفتم مرا ببخش و مگو او وفا نداشت"
عشقم عمیق بود، دلم جز صفا نداشت
در خلوتِ سکوتِ خزانیِ لحظه ها
قلبم شکسته بود و دگر آشنا نداشت
این جان چه خسته دل پی جانان ماهتاب
هی میدوید، حسرت جان انتها نداشت
با یادِ خالِ رویِ لبت ای عزیز جان
مویم سپیدشد،دل من رهنما نداشت
ای منجی بشر، تو به دردم دوا شدی
جز عشقِ رویِ ماهِ تو، این غم دوا نداشت
اکنون بیا به خانهیِ قلبم زِ مرحمت
بنشین دمی، که بیدلیام اعتنا نداشت
#سعیدناصری مقدم
🦜@wmmwfbs
1 760
درون قهوهخانه با خودم گفتم
که از امروز
فراموشت کنم دیگر
و غمهای فراوان را
بشویم از دل و
بسپارمش در گور یادت را
تلخ را با تلخی قهوه بباید شست
دریغ اما
که یادت چون گلی زیبا
برآمد از دل فنجان
#نزار_قبانی
@wmmwfbs
1 760
وقت بیداری شده، ای دل چرا خوابی هنوز..
خوابی و با پلک بسته، غرقِ مهتابی هنوز..
دستِ خورشید آمده با لمس گرمِ آشتی
هی تکانت میدهد، قهری؟ که بیتابی هنوز..؟
خستهای از بس به دنبال نگاهش گشتهای
برکهات پیداشده، در فکر مردابی هنوز..؟
بغضِ چشمت آبِ مروارید آورده بنوش
گفته بودی تشنهای؟ یا اینکه سیرآبی هنوز..؟
میرود از یاد کمکم، چهرهی مفلوکِ غم
خیره بر دیوار ماندی، محوِ یک قابی هنوز..؟
زندگی، بخشیده آن جامِجهانبین را به تو
قدردانی میکنی، یا روی اعصابی هنوز..؟
من خودت هستم،همان عشقم،نشانم را مپرس
میتپم در سینهات، هرچند تو، خوابی هنوز..!
#نگارحسینی
🦜🌹@wmmwfbs
1 760
مستمند
رخسار تو را قمر ندارد ..
زخم ستمت اثر ندارد ،
جان برکفم و ، دیده پر آبم ...
زین شیفته کس خبر ندارد ،
لطفی بنما ز حال ما جوی ...
بی تو شب ما سحر ندارد ،
افسوس تورا ز ما خبر نیست ...
جز عشق ، دلم هنر ندارد ،
گفتی که چه هستی و ، چه گویی ؟
مرغیم که بال و پر ندارد ،
دربند توییم و در حصاریم..
این تنگ قفس ، که در ندارد ،
صد بار ز حال خود بگفتم...
دردا که سخن اثر ندارد ،
دیگر بگذشت ، صبر از دل ،
دامان دلم گهر ندارد ،
در کوی تو مستمند و زاریم ،
چونست که این ثمر ندارد ،
#راحم چه کند که غرق عشقت...
ولله که این ، ، دگر ندارد ،
#راحم_تبریزی
🦜🌹@wmmwfbs
1 760
مثل امتداد خط عمر
همسان با خط لبت
گوش نواز است
خوش کلامی که شعر میشود
تا اختیار همهمه های بودنم
را دست گیرد
بدان گونه تو را میخواهم
که کویر تشنه
در سرابی گرم
به قطره آبی که از
بینش رخسار تو بر میخیزد
هیچ میدانی ؟
درد دل خرمالوی مانده
بر آخرین شاخسار را؟
انتظار چیدن
به دست توام، مَن
#منوچهر_افتخارزاده
@wmmwfbs
1 760
مثل امتداد خط عمر
همسان با خط لبت
گوش نواز است
خوش کلامی که شعر میشود
تا اختیار همهمه های بودنم
را دست گیرد
بدان گونه تو را میخواهم
که کویر تشنه
در سرابی گرم
به قطره آبی که از
بینش رخسار تو بر میخیزد
هیچ میدانی ؟
درد دل خرمالوی مانده
بر آخرین شاخسار را؟
انتظار چیدن
به دست توام، مَن
#منوچهرافتخا
1 760
باور دارم نقشه های خدا
از خواسته های من قشنگ تره،
خودت برام بچین یا رَبّ.
ایام به کام دلتون
@wmmwfbs
1 760
آدم مذهب را ساخت ...
اما مذهب آدم را نساخت!
نخستین مذهب آدم ، آدمیت بود
و نخستین وکاملترین کتابش ،
خرد ونیروی اندیشیدن.
معجزه نوح ، ابراهیم ، موسی و
محمد تکرار نشد و تنها داستانهایش
را شنیدیم.
اما معجزه نیروی خرد و اندیشه
را هر روز ، در پیشرفت آدمها می بینیم.
پس تصمیم با شماست ،
خدا را در خود پیدا کنید.
همه چیز در دنیا زیباتر میشد
اگر انسانها به جای دین ،
به انسانیت معتقد بودند.
انسانیت چیزی است ورای همه ادیان ،
انسانیت ، مهربانی است .
نماز و دعا و روزه ندارد.
انسانیت گاهی یک لبخند است
که به کودک غمگینی هدیه می کنید!
#احمدشاملو
🦜@wmmwfbs احمدشاملو
现已上线!2025 年 Telegram 研究 — 年度关键洞察 
