ch
Feedback
ماذا بعد! 🖤

ماذا بعد! 🖤

前往频道在 Telegram

ما بنتعوضش.. ولا لينا بديل ما بنتكررش.. ووصالنا جميل 🧚‍♀️💙

显示更多
639
订阅者
无数据24 小时
-27
-730
帖子存档
يهبك الله من حيث لا تحتسب أمنية قديمة طرقت باب قلبك يومًا ولم تتهيَّأ الظروف لها فنسيتها ومضيت في طريقك لكن الله لم ينسها تتجلَّى لك تلك الأُمنية في وقتٍ كأنما خلِق تحديدًا لها فتدرك عندها أن الأمنيات عند الله لا تضيع وأن كل شي يحدث في وقته المناسب تمامًا💗.

بقولك ايه انتي ماده قليلة الأدب ،تصبحي ع خير .

‏الذين عركتهم الأيام، ودعكتهم التجارب حتى نزعت قشورهم، فلمع جوهرهم نقياً مصقولاً أصلب من الجبال، لكن لهم أفئدةُ كأفئدةِ الطير.

تعرفوا تدعولي ؟ الرسول ﷺ قال دعوة المرء المسلم لأخيه بظهر الغيب مُجابة ادعولي ربنا يكرمني ويجبر بخاطري وكأني لم أرى حزناً قط ف حياتي ،أدعولي أنه يحقق اللي بتمناه ويجعلني من اهل الصراط المستقيم ،ولكم المثل💗🦋.

يا رب أنا من غير توفيقك صفر ،ف أكرمني ووفقني المره دي كمان🤍.

كل اللي جوايا دلوقتي هلخصه ف جمله واحده (يا رب انت عالم ،يا رب ساعدني وأعني،أنا آسفه يا رب)❤️‍🩹

كلها كام ساعه ،وهدخل امتحن أول امتحان ليا ف آخر ترم ف مسيرتي التعليميه 🥹🤍. أسأل الله التوفيق والنجاح ف أنا بدون توفيقه صفر نجاح ،أسأل الله تيسير كل عسر عليا وع كل اللي معايا ، اتمنى تكون خاتمه مفرحه لقلبي وخاطري🤍. أدعولي🦋.

للأسف دا المتوقع ❤️‍🩹،ربنا يعوضك ويجبر بخاطرك ويقويكي يا رب ،ويفرح قلبك كأنك لم ترى الحزن قط🤍.
للأسف دا المتوقع ❤️‍🩹،ربنا يعوضك ويجبر بخاطرك ويقويكي يا رب ،ويفرح قلبك كأنك لم ترى الحزن قط🤍.

الاسبوع الجاي في 3 خطب خطبة الجمعة خطبة عرفة وخطبة العيد يارب يبقوا أربعة..

الحقيقه انا مش عارفه ازاي يكون ابن عم باباكي وبتتعاملي كدا معاه ،مينفعش لازم نخلي حدود جداً ،عشان منقعش ،واهو باين هتقعوا،متف
الحقيقه انا مش عارفه ازاي يكون ابن عم باباكي وبتتعاملي كدا معاه ،مينفعش لازم نخلي حدود جداً ،عشان منقعش ،واهو باين هتقعوا،متفكريش بالموضوع كتير الاحلام دي م كتر التفكير،هو ممكن يكون متعود عليكي مش اكتر ،وانتي حقيقي خلي حدود م بينكم عشان مينفعش كدا فهماني.

استنوا متزعلوش.. (دا ملك عليا ف الماده بس انا اتأثرت بقصته😭)
استنوا متزعلوش.. (دا ملك عليا ف الماده بس انا اتأثرت بقصته😭)

لما اكون غلطانه واروح احكي لصحبتي ف تطلعني غلطانه فعلا".
لما اكون غلطانه واروح احكي لصحبتي ف تطلعني غلطانه فعلا".

بخير الحمدلله ،طالما انتي بتقولي اهلك مش بيسمعوكي،يبقى قوليله هو،قوليله أنا مش مرتاحه انت حد كويس جداً ،بس أنا اتغصبت ع الجوا
بخير الحمدلله ،طالما انتي بتقولي اهلك مش بيسمعوكي،يبقى قوليله هو،قوليله أنا مش مرتاحه انت حد كويس جداً ،بس أنا اتغصبت ع الجوازه دي ،ف يريت تفشكل الموضوع بس نجيبها منك عشان اهلي مش هيفهموني،وهو لو عنده كرامه هيعمل كدا ،وقوليله مش هاخد الدهب ولا حاجه.

1- فعلاً. 2-الجواز نصيب ورزق ،وانتي نصيبك لسه مجاش ادعي،واعرفي مش عشان كله اتجوز يبقى أنا اتجوز،لأ المهم يكون الشريك الصح💗.
1- فعلاً. 2-الجواز نصيب ورزق ،وانتي نصيبك لسه مجاش ادعي،واعرفي مش عشان كله اتجوز يبقى أنا اتجوز،لأ المهم يكون الشريك الصح💗.

كأنك مُتعبٌ من صديقٍ لم يفهم، وطريقٍ لم ينتهِ، ونفسٍ أمارة بالسوء وزادٍ قد نفد قبل ميعاده. كأنك تريد الرحيل إلى مكانٍ تجد فيه نفسك، دون قلقٍ أو خوف.

لا تُفوّت علىٰ نفسك هذا الموسم العظيم، فإنه خير أيام الدنيا، والعمَل فيه أحَبّ إلىٰ الله، والنّفوس فيه مُهيأة، والأبواب مُشرعة، والملائكة تشهَد، والربُّ يتجلّىٰ لعبادِه! ‏فاستعِن بالله، وأكثِر من الطّاعات، واعقد العَزم أن لا يسبقك إلىٰ الله أحد💗.

وحدُك تعلمُ كم أهلكَني الطريقُ، ‏ولا أحد غيرك يبصرُ كيف أهلكتُ نفسي فيه. ‏ياربِّ، ‏سلِّمني من أذى المَحيا، ‏ومن شرِّ الأحياءِ، ‏سلِّم بصري من أن يُمدَّ إلى ما لم يُكتَب له نيلُه، ‏سلِّم سمعي من كلِّ كلمةٍ تؤذيه، ‏وسلِّم قلبي من أي شعورٍ يُرهقُه.

الله أكبر والقلوبُ تكبّرُ ‏كل العظامِ أمام ربِّي تصغرُ ! كبروا.. 🦋

القلم بيخلص . والورق بيخلص . والوقت بيخلص . والعمر بيخلص . والماده مش راضيه تخلص.

الحقيقه مش عارفه هو نظامه ايه ،بس أنا شايفه متدعيش بيه ،قولي يا رب لو خير ليا قربه لو شر اصرفه عني،ف بكدا انتي تركتي أمورك لل
الحقيقه مش عارفه هو نظامه ايه ،بس أنا شايفه متدعيش بيه ،قولي يا رب لو خير ليا قربه لو شر اصرفه عني،ف بكدا انتي تركتي أمورك لله وحده ،احنا منعرفش الخير فين و قلوبنا اه مش بإيدينا بس ندعي لمالك القلوب ،ربنا يجبر بخاطرك ويقدملك اللي فيه الخير 💗.